LIETUVOS RESPUBLIKOS

SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL NEVYRIAUSYBINIŲ ORGANIZACIJŲ IR BENDRUOMENINĖS VEIKLOS STIPRINIMO 2022 METŲ VEIKSMŲ PLANO PATVIRTINIMO

 

2022 m. vasario 25 d. Nr. A1-130

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo straipsnio 2 dalies 1 punktu, 3 dalimi, Lietuvos Respublikos bendruomeninių organizacijų plėtros įstatymo 5 straipsnio 2 dalimi, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. kovo 24 d. nutarimo Nr. 330 „Dėl ministrams pavedamų valdymo sričių“ 1.6.13 papunkčiu bei Strateginio valdymo metodikos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. balandžio 28 d. nutarimu Nr. 292 „Dėl Lietuvos Respublikos strateginio valdymo įstatymo, Lietuvos Respublikos regioninės plėtros įstatymo 4 straipsnio 3 ir 5 dalių, 7 straipsnio 1 ir 4 dalių ir Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo 141 straipsnio 3 dalies įgyvendinimo“, 200 punktu ir atsižvelgdama į 2021–2030 metų nacionalinio pažangos plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. rugsėjo 9 d. nutarimu Nr. 998 Dėl 2021–2030 metų nacionalinio pažangos plano patvirtinimo“, 1 priede nurodyto 2 tikslo 2.7 uždavinį:

1. Tvirtinu pridedamą Nevyriausybinių organizacijų ir bendruomeninės veiklos stiprinimo 2022 metų veiksmų planą (toliau – Veiksmų planas).

2. Rekomenduoju savivaldybėms dalyvauti įgyvendinant Veiksmų planą ir iš savivaldybių biudžetų skirti lėšų jo priemonėms įgyvendinti.

3. Pavedu šio įsakymo vykdymo kontrolę viceministrui pagal veiklos sritį.

 

 

 

Socialinės apsaugos ir darbo ministrė                                                                         Monika Navickienė

 

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos

ir darbo ministro

2022 m. vasario 25 d. įsakymu Nr. A1-130

 

 

 

NEVYRIAUSYBINIŲ ORGANIZACIJŲ IR BENDRUOMENINĖS VEIKLOS STIPRINIMO 2022 METŲ VEIKSMŲ PLANAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1.  Nevyriausybinių organizacijų ir bendruomeninės veiklos stiprinimo 2022 metų veiksmų plano (toliau – Veiksmų planas) tikslas – sudaryti ilgalaikės nevyriausybinių organizacijų (toliau – NVO) sektoriaus plėtros sąlygas, skatinti NVO vienijimąsi ir bendradarbiavimą su viešuoju sektoriumi, NVO finansinį savarankiškumą, verslumą, savanoriškos veiklos plėtrą, užtikrinti informacijos apie NVO sektorių sklaidą, stiprinti bendruomeninę veiklą.

 

II SKYRIUS

NVO SEKTORIAUS PADĖTIES APŽVALGA

 

2.  NVO sektorius yra organizuotos pilietinės visuomenės pagrindas. NVO laikomos valstybės pilietinio, socialinio ir iš dalies ekonominio gyvenimo rodikliu, atspindinčiu visuomenės raidos ypatybes ir problemas tam tikru laikotarpiu, lanksčiai ir operatyviai reaguojančiu į kintančius visuomenės poreikius. Piliečių telkimasis į NVO, aktyvus dalyvavimas jų veikloje, tankus stiprių NVO tinklas yra esminė demokratijos išlikimo ir jos raidos sąlyga. Dalyvavimas NVO veikloje skatina asmenis imtis iniciatyvos, bendradarbiauti, prisiimti atsakomybę už bendruosius valstybės reikalus.

3.  Valstybės įmonės Registrų centro (toliau – Registrų centras) duomenimis, 2021 m. Lietuvoje buvo apie 35 000 pelno nesiekiančių juridinių asmenų – labdaros ir paramos fondų, asociacijų ar viešųjų įstaigų, tačiau trūksta duomenų, rodančių, kiek iš jų atitinka Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatyme įtvirtintą NVO sąvoką. Registrų centro 2021 m. duomenimis, apie 2 000 NVO laikytinos bendruomeninėmis organizacijomis.

Siekiant legviau nustatyti visuomenės labui veikiančias asociacijas, labdaros ir paramos fondus ar viešąsias įstaigas, turėti tikslesnių duomenų apie šalyje veikiančias NVO ir taip užtikrinti efektyvesnį valstybės politikos formavimą stiprinant NVO, nuo 2020 m. Lietuvoje veikiančios NVO gali įregistruoti NVO statusą Registrų centre. 2021 m duomenimis, yra apie 1 600 organizacijų, įregistravusių NVO statusą.

4.  Jungtinių Amerikos Valstijų Tarptautinės plėtros agentūros (USAID) skaičiuojamas pilietinės visuomenės organizacijų (toliau – PVO) tvarumo indeksas Lietuvoje beveik nekito nuo 2002 m. ir siekė vos 2,7 balo. 2018 m. šis indeksas pasiekė aukščiausią reikšmę – 2,6 balo (tokia indekso reikšmė buvo užfiksuota 2003 m., o nuo 2003 m. ji krito iki 2,7–2,8 balo). Naujausioje PVO tvarumo indekso ataskaitoje[1] nurodyta, kad 2020 m. bendras PVO tvarumo indeksas (2,5 balo) nepakito, tačiau teigiamų pokyčių pastebėta penkiose PVO sektoriaus srityse: organizacinio pajėgumo, finansinio tvarumo, paslaugų teikimo, sektoriaus infrastruktūros ir viešojo įvaizdžio. Nemažai NVO sudėtingomis sąlygomis (pandemijos metu) ėmėsi lyderystės ir tai lėmė teigiamus pokyčius organizacinio pajėgumo, paslaugų teikimo srityse. NVO pastangos kovojant su pandemija buvo įvertintos, todėl gerėjo šio sektoriaus įvaizdis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės finansinės priemonės padėjo švelninti neigiamą pandemijos poveikį NVO sektoriui, o Europos Sąjungos finansavimo programų lankstumas – didinti finansinį šio sektoriaus tvarumą.

 

 

5Vis dar mažai gyventojų dalyvauja savanoriškoje veikloje. 2019 m. Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos užsakymu atlikto Bendruomeninės ir savanoriškos veiklos Lietuvoje tyrimo[2] duomenimis, per 12 mėnesių savanoriškoje veikloje dalyvavo vos 14,6 proc. apklausos dalyvių. Susirūpinimą kelia net 51 proc. apklaustųjų nusiteikimas nedalyvauti savanoriškoje veikloje. Pagridinės nedalyvavimo šioje veikloje priežastys, respondentų nuomone, – laiko stoka, amžiaus ir sveikatos problemos. 13 proc. jų teigė, kad trūksta informacijos apie galimybes įsitraukti į savanorišką veiklą.

6Minėto tyrimo duomenimis, 2019 m. gyventojų apklausos rezultatai rodo, kad jų pasitikėjimas NVO sektoriumi nuolat auga: 2012 m. buvo 32 proc., 2018 m. – 52 proc.[3], o 2019 m. – 55 proc.

72022 m. sausio mėnesį Lietuvos Respublikos Seimui priėmus Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo Nr. XII-717 2, 5, 6, 7, 8 ir 9 straipsnių pakeitimo įstatymą Nr. XIV-916, buvo patikslinta viešosios naudos NVO sąvoka ir nustatyti viešosios naudos NVO kriterijai, sudarytos geresnės NVO fondo veiklos sąlygos, atlikti pakeitimai, siekiant efektyvesnės Nevyriausybinių organizacijų tarybos (taip pat ir savivaldybės lygiu) veiklos.

8Skėtinės nacionalinės NVO į veiklas įtraukia per 500 tūkst. šalies gyventojų. Keturiolikai skėtinių nacionalinių NVO, vienijančių įvairiose viešosios politikos srityse veikiančias NVO, sudarančias Nacionalinę NVO koaliciją, priklauso daugiau nei 3 000 NVO. Skėtinės nacionalinės NVO (NVO tinklai) teikia informaciją savo nariams ir atstovauja jų interesams įvairiose viešosios politikos srityse. Tokių tinklų veiklą stiprina Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, iš dalies finansuodama jų institucinių gebėjimų stiprinimo projektus.

 

III SKYRIUS

VEIKSMŲ PLANO TIKSLAS IR UŽDAVINIAI

 

9.  Veiksmų plano tikslas – sudaryti ilgalaikės NVO ir bendruomeninių organizacijų plėtros sąlygas, stiprinant jų institucinius gebėjimus ir didinant visuomenės informuotumą apie NVO sektorių bei savanorišką veiklą, stiprinti bendruomeninę veiklą.

10.  Siekiant Veiksmų plano tikslo, sprendžiami šie uždaviniai:

10.1.  gerinti NVO ir bendruomeninių organizacijų, jas vienijančių asociacijų plėtros sąlygas, stiprinti jų institucinius gebėjimus, bendruomeninę veiklą;

10.2.  tobulinti NVO veiklos teisinį reguliavimą, sukuriant palankią aplinką NVO sektoriui, skatinti viešojo ir NVO sektorių bendradarbiavimą, teikiant viešąsias paslaugas, didinti visuomenės informuotumą apie NVO sektorių ir savanorišką veiklą.

11.  Veiksmų plano 10 punkte nurodytiems uždaviniams išspręsti numatytos lėšos nurodytos Veiksmų plano 1 priede.

 

IV SKYRIUS

LAUKIAMI REZULTATAI

 

12.  Veiksmų plano įgyvendinimo rezultatai:

12.1.  sustiprinti NVO ir jas vienijančių asociacijų instituciniai gebėjimai ir sudarytos palankesnės jų plėtros sąlygos, sustiprinta bendruomeninė veikla;

12.2.  sustiprintas viešojo ir NVO sektorių bendradarbiavimas, sudarytos palankesnės sąlygos informacijos apie NVO sektorių ir savanorišką veiklą sklaidai;

12.3.  parengti teisės aktų projektai, gerinantys teisinį NVO veiklos reguliavimą, sukuriantys palankesnes sąlygas NVO veiklai vykdyti ir jų finansavimui užtikrinti.

 

V SKYRIUS

VEIKSMŲ PLANO ĮGYVENDINIMAS IR FINANSAVIMAS

 

13.  Veiksmų planas įgyvendinamas 2022 m.

14.  Veiksmų plano įgyvendinimas finansuojamas iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų ir kitų teisėtų finansavimo šaltinių.

15.  Veiksmų plano įgyvendinimo stebėseną vykdo ir pasiektą pažangą vertina Socialinės apsaugos ir darbo ministerija.

 

VI SKYRIUS

VEIKSMŲ PLANO ĮGYVENDINIMO VERTINIMO KRITERIJAI

 

16.  Veiksmų plano įgyvendinimo vertinimo kriterijų ir jų reikšmių sąrašas pateiktas Veiksmų plano 2 priede.

 

___________________________

 

Nevyriausybinių organizacijų ir bendruomeninės veiklos

stiprinimo 2022 metų veiksmų plano

1 priedas

 

 

NEVYRIAUSYBINIŲ ORGANIZACIJŲ IR BENDRUOMENINĖS VEIKLOS STIPRINIMO

2022 METŲ VEIKSMŲ PLANO ĮGYVENDINIMO PRIEMONĖS IR JOMS ĮGYVENDINTI NUMATYTOS LĖŠOS

 

Eil.

Nr.

Tikslo, uždavinio, priemonės pavadinimas

Asignavimai, tūkst. Eur

Atsakingi vykdytojai

1.

Tikslas:

didinti bendruomeninių ir nevyriausybinių organizacijų (toliau – NVO) vaidmenį

8 444

 

1.1.

Uždavinys:

gerinti NVO ir bendruomeninių organizacijų, jas vienijančių asociacijų plėtros sąlygas, stiprinti jų institucinius gebėjimus, bendruomeninę veiklą

8 376

 

1.1.1.

Priemonė:

organizuoti Nevyriausybinių organizacijų fondo (toliau – NVO fondas) ir jo tarybos veiklą pagal NVO fondo tarybos patvirtintą veiklos planą

360

Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija

 

Priemonės įgyvendinimo veiklos: organizuojami NVO fondo tarybos posėdžiai, mokamas atlygis NVO fondo tarybos nariams už vykdomą veiklą; finansuojama NVO fondo administravimo išlaidos, projektų vertinimas ir informacijos sklaida; užsakomi tyrimai ir kitos paslaugos, skirtos duomenims apie NVO veiklą rinkti, sisteminti, ir organizuojami mokymai, konferencijos, kiti renginiai, skirti NVO instituciniams gebėjimams stiprinti.

1.1.2.

Priemonė:

finansuoti konkurso būdu atrinktus NVO vienijančių asociacijų institucinio stiprinimo projektus

800

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija,

Socialinių paslaugų priežiūros departamentas prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos

(toliau – Socialinių paslaugų priežiūros departamentas)

 

Priemonės įgyvendinimo veikla: finansuojami konkurso būdu atrinkti NVO vienijančių asociacijų institucinio stiprinimo projektai.

1.1.3.

Priemonė:

finansuoti konkurso būdu atrinktus nacionalinių NVO institucinio stiprinimo projektus

800

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija,

Socialinių paslaugų priežiūros departamentas

 

Priemonės įgyvendinimo veikla: finansuojami konkurso būdu atrinkti nacionalinių NVO institucinio stiprinimo projektai.

1.1.4.

Priemonė:

finansuoti NVO projektus, skirtus NVO instituciniams gebėjimams stiprinti

840

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija,

Socialinių paslaugų priežiūros departamentas

 

Priemonės įgyvendinimo veikla: atrenkami ir finansuojami NVO projektai pagal NVO fondo tarybos nustatytas strategines kryptis ir kriterijus.

1.1.5.

Priemonė:

gerinti NVO projektų teikimo, vertinimo ir administravimo priemones

100

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija,

Socialinių paslaugų priežiūros departamentas

 

Priemonės įgyvendinimo veiklos: analizuojamas NVO projektų administravimas ir įsigyjama paslaugų projektų administravimo įrankiams gerinti.

1.1.6.

Priemonė:

stiprinti bendruomeninę veiklą savivaldybėse

2 000

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija,

Socialinių paslaugų priežiūros departamentas

 

Priemonės įgyvendinimo veikla: finansuojami konkurso būdu atrinkti bendruomeninių organizacijų ir NVO projektai, skirti bendruomeninei veiklai ir bendruomeniškumui savivaldybėse stiprinti.

1.1.7.

Priemonė:

įgyvendinti bandomąjį modelį, siekiant efektyvinti bendruomeninės veiklos stiprinimo savivaldybėse priemonės administravimą

180

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija,

Socialinių paslaugų priežiūros departamentas

 

Priemonės įgyvendinimo veikla: nurodytose savivaldybėse finansuojama konkurso būdu atrinkto partnerio veikla, administruojant bendruomeninės veiklos stiprinimo savivaldybėse priemonę.

1.1.8.

Priemonė:

stiprinti bendruomeninę veiklą savivaldybėse kuriant palankią daugiakultūrę aplinką

1 275

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija,

Socialinių paslaugų priežiūros departamentas

 

Priemonės įgyvendinimo veikla: nurodytose savivaldybėse finansuojami savivaldybių bendruomenių projektai, skirti palankiai daugiakultūrei aplinkai savivaldybėse kurti.

1.1.9.

Priemonė:

teikti finansinę pagalbą NVO, kurios
COVID-19 pandemijos metu teikia paslaugas

2 000

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija,

Socialinių paslaugų priežiūros departamentas

 

Priemonės įgyvendinimo veikla: skiriamos subsidijos nevyriausybinėms organizacijoms, pateikusioms paraiškas subsidijai gauti ir atitinkančioms priemonės apraše nustatytus kriterijus.

1.1.10.

Priemonė:

stiprinti NVO, vienijančias Lietuvos Respublikos nepriklausomybės gynėjus ir kitus asmenis, nukentėjusius nuo 1991 m. sausio 11–13 d. ir po to vykdytos SSRS agresijos

21

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija,

Socialinių paslaugų priežiūros departamentas

 

Priemonės įgyvendinimo veikla: finansuojami konkurso būdu atrinkti NVO, vienijančių Lietuvos Respublikos nepriklausomybės gynėjus ir kitus asmenis, nukentėjusius nuo 1991 m. sausio 11–13 d. ir po to vykdytos SSRS agresijos, projektai, skirti šių asmenų ir jų šeimos narių bendravimui, savitarpio pagalbai plėtoti, istorinei atminčiai liudyti ir išsaugoti, NVO narių įsitraukimui į visuomenės gyvenimą skatinti.

1.2.

 

Uždavinys:

tobulinti NVO veiklos teisinį reguliavimą, sukuriant palankią aplinką NVO sektoriui, skatinti viešojo ir NVO sektorių bendradarbiavimą, teikiant viešąsias paslaugas, didinti visuomenės informuotumą apie NVO sektorių ir savanorišką veiklą

68

 

1.2.1.

Priemonė:

organizuoti tikslinių grupių diskusijas, forumus, mokymus ir kitus renginius, skirtus NVO įtraukčiai į viešųjų paslaugų teikimą didinti, NVO bendradarbiavimui ir plėtrai aptarti, NVO gerajai patirčiai skleisti, NVO problemoms bei aktualijoms viešinti

38

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

 

Priemonės įgyvendinimo veikla: organizuojamos tikslinių grupių diskusijos, forumai, mokymai ir kiti renginiai.

1.2.2.

Priemonė:

atlikti gyventojų apklausą apie įsitraukimą į savanorišką ir bendruomeninę veiklą

10

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

 

Priemonės įgyvendinimo veikla: išanalizavus NVO veiklą ir finansavimą reguliuojančius teisės aktus, rengiami teisės aktų projektai, padėsiantys sukurti palankesnes sąlygas NVO veiklai vykdyti ir finansavimui užtikrinti.

1.2.3.

Priemonė:

stebėti, rinkti, vertinti ir sisteminti duomenis apie NVO sektoriaus padėtį, teikti rekomendacijas valstybės institucijoms ir NVO sektoriui

10

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

 

Priemonės įgyvendinimo veikla: analizuojama NVO sektoriaus padėtis, užsakomi tyrimai ir jų pagrindu formuluojamos rekomendacijos.

1.2.4.

Priemonė:

organizuoti kampanijas ir priemones, skatinančias įsitraukti į savanorišką ir bendruomeninę veiklą, ją koordinuoti, skleisti gerąją patirtį

10

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

 

Priemonės įgyvendinimo veikla: organizuojamas priemonių, skatinančių įsitraukti į savanorišką ir bendruomeninę veiklą, ją koordinuoti, įgyvendinimas, savanoriškos ir bendruomeninės veiklos gerosios patirties sklaida.

2.

Iš viso finansavimo lėšų:

8 444

 

 

____________________________

 

Nevyriausybinių organizacijų ir bendruomeninės

veiklos stiprinimo 2022 metų veiksmų plano

2 priedas

 

 

 

NEVYRIAUSYBINIŲ ORGANIZACIJŲ IR BENDRUOMENINĖS VEIKLOS STIPRINIMO

2022 METŲ VEIKSMŲ PLANO ĮGYVENDINIMO VERTINIMO KRITERIJŲ IR JŲ REIKŠMIŲ SĄRAŠAS

 

Vertinimo kriterijaus kodas

Tikslų, uždavinių, vertinimo kriterijų pavadinimai ir matavimo vienetai

Vertinimo kriterijaus reikšmė

Atsakingi vykdytojai

1 tikslas:

didinti bendruomenių ir nevyriausybinių organizacijų (toliau – NVO) vaidmenį

 

 

 

1 uždavinys:

gerinti NVO ir bendruomeninių organizacijų, jas vienijančių asociacijų plėtros sąlygas, stiprinti jų institucinius gebėjimus, bendruomeninę veiklą

 

 

P-1-1-1

Pilietinės visuomenės organizacijų (toliau – PVO) tvarumo indekso dedamoji – finansinis tvarumas (balais)

2,8

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

P-1-1-2

PVO tvarumo indekso dedamoji – paslaugų teikimas (balais)

2,8

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

P-1-1-3

Gyventojų, įsitraukusių į bendruomeninių organizacijų veiklą, dalis (procentais)

25

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

 

2 uždavinys:

tobulinti NVO veiklos teisinį reguliavimą, sukuriant palankią aplinką NVO sektoriui, skatinti viešojo ir NVO sektorių bendradarbiavimą, teikiant viešąsias paslaugas, didinti visuomenės informuotumą apie NVO sektorių ir savanorišką veiklą

 

 

P-1-2-1

PVO tvarumo indekso dedamoji – teisinė aplinka (balais)

2

 

P-1-2-2

Suorganizuotų renginių, skirtų NVO ir viešojo sektoriaus bendradarbiavimui skatinti, NVO gerajai patirčiai skleisti, NVO problemoms bei aktualijoms viešinti, skaičius

4

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

P-1-2-3

Gyventojų, per paskutinius 12 mėnesių dalyvavusių savanoriškoje veikloje, skaičius (procentais)

17

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

P-1-2-4

Parengtų teisės aktų projektų, padėsiančių sukurti palankesnes sąlygas NVO veiklai, skaičius

2

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

 

 

____________________________



[1] https://www.bkcentras.lt/naujienos/2021/10/Pristatome-2020-metu-pilietines-visuomenes-organizaciju-tvarumo-indeksa

[2] https://socmin.lrv.lt/uploads/socmin/documents/files/NVO/NVO%20Taryba/2020-02-12/Bendruomenin%C4%97s%20ir%20savanori%C5%A1kos%20veiklos%20Lietuvoje%20tyrimas.pdf

[3] http://www.3sektorius.lt/docs/Savanoryste_Lietuvoje_indelis_BVP_2018_2019-12-16_12:29:35.pdf