LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO, MOKSLO IR SPORTO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL DEMOGRAFIJOS, MIGRACIJOS IR INTEGRACIJOS POLITIKOS 2018–2030 M. STRATEGIJOS ĮGYVENDINIMO 2019–2021 METŲ TARPINSTITUCINIO VEIKLOS PLANO 2.1.10 PRIEMONĖS 2019 M. DETALIOJO PLANO PATVIRTINIMO

 

2019 m. birželio 25 d. Nr. V-736

Vilnius

 

 

Įgyvendindamas Demografijos, migracijos ir integracijos politikos 2018–2030 metų strategijos įgyvendinimo 2019–2021 metų tarpinstitucinio veiklos plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2018 m. gruodžio 5 d. nutarimu Nr. 1216 „Dėl Demografijos, migracijos ir integracijos politikos 2018–2030 metų strategijos įgyvendinimo 2019–2021 metų tarpinstitucinio veiklos plano patvirtinimo“, 2.1.10 priemonę „Kiekvienoje švietimo įstaigoje, kurioje mokosi sugrįžęs ar atvykęs iš užsienio mokinys, nuo pirmos dienos užtikrinti pagalbos suteikimą“,

t v i r t i n u  Demografijos, migracijos ir integracijos politikos 2018–2030 m. strategijos įgyvendinamo 2019–2021 metų tarpinstitucinio veiklos plano 2.1.10 priemonės 2019 m. detalųjį planą (pridedama).

 

 

 

Švietimo, mokslo ir sporto ministras Algirdas Monkevičius

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos

švietimo, mokslo ir sporto ministro

2019 m. birželio 25 d. įsakymu Nr. V-736

 

DEMOGRAFIJOS, MIGRACIJOS IR INTEGRACIJOS POLITIKOS 2018–2030 M. STRATEGIJOS ĮGYVENDINIMO 2019–2021 METŲ TARPINSTITUCINIO VEIKLOS PLANO 2.1.10 PRIEMONĖS 2019 M. DETALUSIS PLANAS

 

Tikslas: pasiekti, kad kiekvienoje švietimo įstaigoje, kurioje mokosi sugrįžęs ar atvykęs iš užsienio mokinys, nuo pirmos dienos būtų užtikrintas pagalbos suteikimas

 

Priemonės

Priemonės aprašymas

Įvykdymo terminas

Atsakingi vykdytojai

1.

Stiprinant mokyklų pasirengimą visapusiškai integruoti į Lietuvą grįžtančius / atvykstančius vaikus į švietimo sistemą, sukurti skirtingas Lietuvos savivaldybes jungiantį mokyklų tinklą

 

Pagal nustatytus kriterijus ne mažiau nei 10 Lietuvos savivaldybių identifikuota bent po vieną mokyklą, galinčią tapti mokyklų tinklo narėmis. Sukurtas skirtingas Lietuvos savivaldybes apimantis 21 mokyklos tinklas, dirbantis su į Lietuvą grįžtančiais / atvykstančiais vaikais. Atsižvelgiant į grįžtančių / atvykstančių asmenų skaičiaus didėjimą, sukurtas mokyklų tinklas bus plečiamas, apimant kuo didesnį Lietuvos savivaldybių skaičių.

 

Mokyklos kuriamam tinklui identifikuotos, remiantis šiais kriterijais:

·    savivaldybės, į kurias grįžta / atvyksta didžiausias vaikų skaičius (ne mažiau nei 4 apskritys: Vilnius, Kaunas, Klaipėda, Šiauliai);

·    turima mokyklos patirtis su į Lietuvą grįžtančiais / atvykstančiais vaikais;

·    turimos išlyginamosios klasės / mobiliosios išlyginamosios grupės ar nuotolinio mokymo galimybė;

·    mokyklų pasiskirstymas savivaldybėse pagal ugdymo pakopas.

 

Mokyklų tinklo kūrimo metu bus atlikta konkrečių savivaldybių švietimo skyrių ir atrinktų mokyklų apklausa, leidžianti identifikuoti jų poreikius stiprinant vaikų integraciją mokymosi, socialiniu ir emociniu aspektais. Remiantis mokyklų poreikių apklausa bus parengtas mokyklų tinklui siūlomų stiprinimo priemonių planas.

2019 m. III ketv.

Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos (toliau – ŠMSM) Švietimo kokybės ir regioninės politikos departamentas

 

ŠMSM Ikimokyklinio ir pradinio ugdymo skyrius

 

ŠMSM Pagrindinio ir vidurinio ugdymo skyrius

 

ŠMSM Užsienio lietuvių skyrius

 

ŠMSM Švietimo pagalbos skyrius

 

„Kurk Lietuvai“

2.

Parengti rekomendacijas mokykloms dėl sugrįžtančiųjų asmenų priėmimo ir integracijos. Informuoti apie parengtas rekomendacijas švietimo bendruomenę ir viešinti gerąsias mokyklų patirtis

Parengtos rekomendacijos ir išsiųstas informacinis laiškas mokykloms dėl sugrįžtančių asmenų priėmimo ir integracijos.

Rekomendacijose numatoma pateikti informaciją mokykloms sugrįžtančių asmenų priėmimo, žinių įvertinimo, individualaus plano sudarymo, pažangos vertinimo pirmaisiais metais, neformaliojo švietimo veiklų panaudojimo sugrįžtančiųjų integracijai, finansavimo ir kitais klausimais. Viešinamos mokyklų patirtys konferencijose, informaciniuose seminaruose mokyklų vadovams nacionaliniu, savivaldybių ir mokyklų lygmenimis. Viešinamos mokyklų patirtys žiniasklaidoje. Parengti pranešimai spaudai, įrašai socialiniuose tinkluose.

2019 m. I–IV ketv.

ŠMSM Užsienio lietuvių skyrius

 

ŠMSM Pagrindinio ir vidurinio ugdymo skyrius

 

ŠMSM Komunikacijos skyrius

3.

Išplėsti nuotolinio mokymo tinklą ir patobulinti nuotolinio mokymo paslaugas, pritaikant jas užsienyje gyvenančių lietuvių vaikų, sugrįžusių vaikų integravimo poreikiams

 

 

Atlikti nuotolinio mokymo tyrimą, kuris padėtų išsiaiškinti nuotolinio mokymo paslaugų teikimo situaciją ir įvertinti šių paslaugų atitiktį užsienyje gyvenančių lietuvių vaikų poreikiams (toliau – tyrimas).

Tyrimo pristatymas, pranešimai spaudai tyrimo pagrindu. Informuoti mokyklas, švietimo bendruomenę apie tyrimo rezultatus.

Tyrimo pagrindu parengti teisės aktai dėl nuotolinio mokymo tinklo plėtros.

Parengtos rekomendacijos dėl nuotolinio mokymo esamų paslaugų tobulinimo, siekiant, kad ši mokymosi forma galėtų būti efektyviau išnaudojama tiek lituanistiniam švietimui užsienyje, tiek asmenims, planuojantiems grįžti į Lietuvą.

2019 m. IV ketv.

ŠMSM Užsienio lietuvių skyrius

 

ŠMSM Švietimo kokybės ir regioninės politikos departamentas

 

ŠMSM Komunikacijos skyrius

4.

Pritaikyti Mokinių registrą ir Švietimo valdymo informacinę sistemą siekiant tobulinti teikiamų paslaugų sugrįžtantiems asmenims stebėseną ir siekiant sugrįžusius mokinius priimančioms mokykloms užtikrinti papildomą finansavimą

Kasmet apskaičiuojama Lietuvos Respublikos Vyriausybės rodiklio sugrįžusių asmenų, gavusių pagalbą integravimuisi į švietimo sistemą, dalies nuo besikreipiančiųjų proc. reikšmė. Bus išplėstas bei papildytas Mokinių registras, nustatant, kad apie iš užsienio atvykusius mokinius bus renkama išsamesnė informacija, ir patobulinta Švietimo valdymo informacinė sistema, leidžianti šiuos duomenis kaupti.

Siekiama suvienodinti Mokinių registro pildymą ir užtikrinti, kad visos ikimokyklinio ir bendrojo ugdymo įstaigos būtų informuotos apie Mokinių registro pildymo taisykles ir pateiktų duomenis apie iš užsienio atvykusius ugdytinius ir mokinius. Surinktų duomenų analizės sklaida ir ugdymo įstaigų informavimas apie Mokinių registre pateikiamų duomenų tiesiogines sąsajas su finansavimo skyrimu galėtų tapti paskata mokykloms Mokinių registre pateikti aktualius ir patikimus duomenis apie iš užsienio sugrįžusius ir atvykusius asmenis.

2019  m. III ketv.

ŠMSM Užsienio lietuvių skyrius

 

Švietimo informacinių technologijų centras

5.

Įgyvendinant projektą „Bendrojo ugdymo turinio ir organizavimo modelių sukūrimas ir išbandymas bendrajame ugdyme“, parengti du ugdymo organizavimo modelių (atvykusiems ir sugrįžusiems iš užsienio vaikams) projektai

Parengti 2 modeliai, kurie bus įgyvendinami 10 savivaldybių, ir, remiantis rezultatais, parengti šių modelių aprašai, rekomendacijos jiems taikyti. Apmokyta 50 mokyklų ir savivaldybių darbuotojų, konsultuota 50 mokyklų, norinčių diegti parengtus modelius.

2019 m. IV ketv. – 2021 m. II ketv.

ŠMSM Ikimokyklinio ir pradinio ugdymo skyrius

 

ŠMSM Pagrindinio ir vidurinio ugdymo skyrius

 

Ugdymo plėtotės centras

 

ŠMSM Užsienio lietuvių skyrius

6.

Patvirtinti ir įgyvendinti Rekomendacinę integruotą lituanistinio švietimo programą

Patvirtinta rekomendacinė integruota lituanistinio švietimo programa, apimanti ikimokyklinio, priešmokyklinio, pradinio ir pagrindinio ugdymo lygmenis, susietus su mokinių amžiumi ir lietuvių kalbos mokėjimo lygiais pagal Bendruosius Europos kalbų mokymosi, mokymo ir vertinimo metmenis. Programoje integruojamas lietuvių kalbos ir Lietuvos istorijos, geografijos, pilietinio ugdymo turinys. Programa skirta užsienio lituanistinėse mokyklose besimokantiems mokiniams tinkamai pasirengti grįžimui į Lietuvos mokyklas.

2019 m. III ketv.

ŠMSM Užsienio lietuvių skyrius

 

 

7.

Suorganizuoti seminarus sukurto su į Lietuvą grįžtančiais / atvykstančiais vaikais dirbančių mokyklų tinklo narėms ir kitoms mokykloms, skirtus gilintis į Lietuvą grįžtančių / atvykstančių vaikų visapusišką – mokymosi, socialinį ir emocinį – integracijos procesą mokyklose

Suorganizuoti ne mažiau nei 8 seminarai, apimantys savivaldybių mokyklų tinklo nares bei kitas su į Lietuvą grįžusiais / atvykusiais vaikais dirbančias mokyklas. Dalyvauja per 300 administracijos atstovų, mokytojų, socialinių pedagogų ir psichologų.

2019 m. II–IV ketv.

ŠMSM Pagrindinio ir vidurinio ugdymo skyrius

 

ŠMSM Ikimokyklinio ir pradinio ugdymo skyrius

 

Ugdymo plėtotės centras

8.

Sudaryti teisines galimybes ugdymo procese dalyvauti dviem mokytojams, mokytojo padėjėjui, mokinio asistentui, padėsiantiems stiprinti atvykstančių vaikų visapusišką integraciją mokyklose

Švietimo įstatyme įteisintos mokytojo padėjėjo, mokinio asistento pareigybės, padėsiančios gerinti sugrįžtančių vaikų integraciją mokyklose.

 

2020 m. ŠMSM biudžeto plane pateiktas lėšų poreikis šioms pareigybėms steigti.

2019 m. IV ketv.

ŠMSM Švietimo pagalbos skyrius

 

ŠMSM Švietimo ekonomikos skyrius

9.

Sudaryti teisines prielaidas vaikams, grįžtantiems / atvykstantiems į bet kurią Lietuvos mokyklą, baigusiems užsienio valstybės ar tarptautinės organizacijos pagrindinio, vidurinio ugdymo programos dalį ar pradinio ir pagrindinio ugdymo programą, sklandžiai integruotis į mokyklos bendruomenę

2019–2020, 2020–2021 mokslo metų pagrindinio ir vidurinio ugdymo programų bendruosiuose ugdymo planuose aprašytas asmenų, baigusių užsienio valstybės ar tarptautinės organizacijos pagrindinio, vidurinio ugdymo programos dalį ar pradinio ir pagrindinio ugdymo programą, ugdymo organizavimas, kai ugdymo įstaiga:

·    paskiria asmenį, galintį padėti atvykusiam asmeniui sklandžiai įsitraukti į mokyklos bendruomenės gyvenimą, mokytis ir ugdytis;

·    sudaro mokinio individualų mokymosi planą. Individualiame plane gali būti perskirstytas mokymosi laikas, skirtas dalykams mokytis, pvz., mokiniui gerai mokant anglų kalbą, jai skiriama mažiau pamokų, o jų kita dalis skiriama kitiems dalykams mokytis;

·    prireikus numato intensyvų lietuvių kalbos mokymąsi laikinosiose grupėse;

·    numato mokinio adaptacinį laikotarpį, per kurį stebima mokinio pažanga, bet mokinio pasiekimai nevertinami pažymiais. Užsitęsus mokinio adaptacijai ar iškilus sunkumų, susijusių su adaptacija, į adaptacijos procesų valdymą turi būti įtraukta mokyklos vaiko gerovės komisija;

·    konsultuoja mokinį dėl neformaliojo švietimo veiklų pasirinkimo;

·    numato klasės vadovo, mokytojų darbą su grįžusiu / atvykusiu mokiniu ir mokinio tėvais (globėjais, rūpintojais).

 

2019 m. II ketv.

ŠMSM Pagrindinio ir vidurinio ugdymo skyrius

10.

Teikti informaciją besidomintiesiems sugrįžimo į švietimo sistemą sąlygomis, naudojantis vieno langelio principu

ŠMSM pagrindiniame interneto svetainės puslapyje sukurta nuoroda „Grįžtantiesiems į Lietuvą“. Joje pateikiama informacija apie darželius ir mokyklas, galimybę įgyti specialybę, studijuoti aukštojoje mokykloje ar tęsti mokslinę veiklą, taip pat pateiktos naudingos nuorodos, dažnai užduodami klausimai ir atsakymai, asmuo gali parašyti ir užduoti klausimą. Nuorodoje pateikiama informacija apie sukurtą su į Lietuvą grįžtančiais / atvykstančiais vaikais savivaldybėse dirbančių mokyklų tinklą. Įdiegta konsultavimo telefonu paslauga.

Informacijos atnaujinimas ir konsultavimas vykdomas nuolat.

ŠMSM Užsienio lietuvių skyrius

 

__________________________