LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRO

Į S A K Y M A S

 

DĖL SPECIALIOJO UGDYMO PLĖTROS PROGRAMOS PATVIRTINIMO

 

2009 m. rugsėjo 3 d. Nr. ISAK-1796

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008–2012 metų programos įgyvendinimo priemonių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. vasario 25 d. nutarimu Nr. 189 (Žin., 2009, Nr. 33-1268), 3 lentelės „Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008–2012 metų veiklos strategijos nuostatų įgyvendinimo priemonės“ 1075 punktu:

1. T v i r t i n u Specialiojo ugdymo plėtros programą (pridedama).

2. R e k o m e n d u o j u:

2.1. savivaldybėms dalyvauti įgyvendinant šiuo įsakymu patvirtintos Specialiojo ugdymo plėtros programos įgyvendinimo priemonių plano 1.1.3 priemonę;

2.2. aukštosioms mokykloms dalyvauti įgyvendinant šiuo įsakymu patvirtintos Specialiojo ugdymo plėtros programos įgyvendinimo priemonių plano 1.1.4 ir 1.2.7 priemones.

 

 

Švietimo ir mokslo ministras                               Gintaras Steponavičius

 

_________________

 


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo

ministro 2009 m. rugsėjo 3 d.

įsakymu Nr. ISAK-1796

 

SPECIALIOJO UGDYMO PLĖTROS PROGRAMA

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Specialiojo ugdymo plėtros programos (toliau – ši programa) paskirtis – didinti švietimo prieinamumą ir lygias galimybes specialiųjų poreikių mokiniams, tobulinant mokytojų, mokyklų vadovų, apskričių ir savivaldybių administracijų švietimo padalinių specialistų kompetencijas specialiųjų poreikių mokinių ugdymo srityje, užtikrinant visuomenei prieinamą informaciją apie specialiųjų poreikių mokinių ugdymą, mokymą, studijas ir plėtojant tėvų, mokytojų ir specialiųjų poreikių mokinių bendradarbiavimo galimybes.

2. Rengiant šią programą, vadovautasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos švietimo įstatymu (Žin., 1991, Nr. 23-593; 2003, Nr. 63-2853), Lietuvos Respublikos specialiojo ugdymo įstatymu (Žin., 1998, Nr. 115-3228), Lietuvos Respublikos profesinio mokymo įstatymu (Žin., 1997, Nr. 98-2478; 2007, Nr. 43-1627), Lietuvos Respublikos neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymu (Žin., 1991, Nr. 36-969; 2004, Nr. 83-2983), Lietuvos Respublikos lygių galimybių įstatymu (Žin., 2003, Nr. 114-5115; 2008, Nr. 76-2998), Mokymosi visą gyvenimą užtikrinimo strategija, patvirtinta Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro ir Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2004 m. kovo 26 d. įsakymu Nr. ISAK-433/A1-83 (Žin., 2004, Nr. 56-1957; 2008, Nr. 122-4647), Valstybinės švietimo strategijos 2003–2012 metų nuostatomis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Seimo 2003 m. liepos 4 d. nutarimu Nr. IX-1700 (Žin., 2003, Nr. 71-3216), Valstybinės švietimo strategijos 2003–2012 metų nuostatų įgyvendinimo programa, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. sausio 24 d. nutarimu Nr. 82 (Žin., 2005, Nr. 12-391), ir kitais teisės aktais.

3. Šioje programoje vartojamos sąvokos:

Mobili švietimo pagalba – vaikui ir šeimai teikiama švietimo pagalba, atliepianti pagal ugdymo situaciją (mokykloje, šeimoje ar globą teikiančioje institucijoje) ugdymosi poreikius.

Ankstyvoji intervencija vaikystėje ? švietimo ir sveikatos priežiūros specialistų vaikui nuo gimimo iki 3 metų ir jo tėvams (globėjams, rūpintojams) teikiama pagalba, kuria siekiama kompleksiškai lavinti specialiųjų poreikių vaiko pažintines ir sensomotorines funkcijas.

4. Ši programa įgyvendinama 2009–2013 metais.

 

II. SITUACIJOS ANALIZĖ

 

5. Specialiojo ugdymo paslaugų teikimo programa, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. lapkričio 22 d. nutarimu Nr. 1475 (Žin., 2004, Nr. 170-6263), buvo įgyvendinama 2005–2008 metais. Specialiojo ugdymo paslaugų teikimo programos priemonėms įgyvendinti 2005–2008 metais lėšų poreikis buvo 56478000 litų, o skirta 12296000 litų, tai yra tik 21,77 procento, todėl priemonės įgyvendintos iš dalies.

6. Švietimo ir mokslo ministerijos duomenimis, specialiųjų poreikių mokinių iki 21 metų bendrojo lavinimo mokyklų bendrosiose klasėse per 2005–2008 metų laikotarpį padidėjo nuo 9,4 iki 10,6 procento, o specialiosiose mokyklose besimokančių mokinių skaičius sumažėjo 8 proc. ir 2008 m. sudarė 10 proc. visų specialiųjų poreikių mokinių. Profesinėse mokyklose pagal profesinio mokymo programas, pritaikytas specialiųjų poreikių mokiniams, 2007–2008 mokslo metais mokėsi 1062 mokiniai, tai 14,5 proc. mažiau mokinių nei 2005–2006 mokslo metais. Statistikos departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir Neįgaliųjų reikalų departamento prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos duomenimis, 2007–2008 mokslo metais Lietuvos aukštosiose mokyklose studijavo 915 neįgalių studentų. Per 2005–2008 metų laikotarpį šalies kolegijose neįgalių studentų skaičius išaugo net 73 procentais, o universitetuose – 23,3 procento.

7. Siekiant tobulinti mokinių aprūpinimą specialiosiomis mokymo priemonėmis, ugdymui skirtomis techninės pagalbos priemonėmis ir kompiuterine įranga, 2006 metais Švietimo ir mokslo ministerijos Specialiosios pedagogikos ir psichologijos centre buvo įsteigtas Specialiųjų mokymo priemonių skyrius, koordinuojantis šalyje specialiųjų mokymo priemonių ir metodinės medžiagos paklausos stebėseną ir rengimą. Lietuvos kurčiųjų ir neprigirdinčiųjų ugdymo centre 2006 metais buvo įsteigtas Gestotyros ir metodinių priemonių rengimo skyrius. Per 2005–2007 metus parengtos rekomendacijos mokykloms dėl specialiųjų mokymo priemonių pasirinkimo, sukurta, pritaikyta ir išleista 30 specialiųjų mokymo priemonių, metodinių priemonių ir metodinių leidinių, kuriais aprūpintos mokyklos ir pedagoginės psichologinės tarnybos. Techninių pagalbos priemonių ir specialiųjų mokymo priemonių poreikis buvo tenkinamas tik iš dalies, nors būtent šių priemonių prieinamumas yra viena lemiamų sąlygų siekiant užtikrinti specialiųjų poreikių asmenų lygias galimybes švietimo sistemoje.

8. Įgyvendinant Mokyklų tobulinimo programą, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. gegužės 28 d. nutarimu Nr. 759 (Žin., 2002, Nr. 54-2130), buvo atkreiptas dėmesys į aplinkos pritaikymo svarbą specialiųjų poreikių mokiniams. Per 2003–2005 metus 32 švietimo įstaigose buvo įrengtos nuovažos, pritaikyta po 1 sanitarinį mazgą neįgaliesiems, 6 švietimo įstaigose įrengti liftai bei keltuvai. Švietimo ir mokslo ministerijos 2007 metais inicijuotų tyrimų, atliktų bendrojo lavinimo ir aukštosiose mokyklose, rezultatai rodo, kad aplinkos pritaikymas specialiųjų poreikių mokiniams šalies švietimo įstaigose – viena esminių švietimo prieinamumo ir lygių galimybių užtikrinimo prielaidų – nepakankamas.

9. Įgyvendinant Europos Sąjungos struktūrinių fondų ir Švietimo ir mokslo ministerijos finansuotą projektą „Pedagoginių psichologinių tarnybų plėtra“ iš 53 Lietuvoje veikiančių pedagoginių psichologinių tarnybų rekonstrukcijos ir remonto darbai atlikti 21 pedagoginėje psichologinėje tarnyboje, o 22 pedagoginės psichologinės tarnybos ir Specialiosios pedagogikos ir psichologijos centras aprūpinti naujais baldais, kompiuterių įranga. Siekiant didinti švietimo pagalbos mokiniui veiksmingumą, būtina tęsti ligi šiol nerenovuotų pedagoginių psichologinių tarnybų, švietimo įstaigose dirbančių specialiųjų pedagogų, socialinių pedagogų, psichologų, logopedų darbo su mokiniais aplinkos atnaujinimo darbus, o šiuos specialistus aprūpinti reikiamomis pedagoginio psichologinio vertinimo metodikomis, specialiosiomis mokymo priemonėmis ir reikiama kompiuterine įranga.

10. Švietimo ir mokslo ministerijos duomenimis, specialiąją pedagoginę ir specialiąją, psichologinę bei socialinę pedagoginę pagalbą teikiančių specialistų ir mokinių skaičiaus santykis bendrojo lavinimo mokyklose kasmet gerėja: 2005 metais buvo 258 mokiniai vienam specialistui, 2006 metais – 250,5 mokinio, 2007 metais – 222,9 mokinio. Daugumoje mokyklų vis dar trūksta švietimo pagalbos specialistų, veikia nepilnos mokyklų specialiojo ugdymo komisijos, o savivaldybių pedagoginių psichologinių tarnybų specialistai neturi galimybių vykdyti visų funkcijų, nes neaprūpintos transporto priemonėmis. Pedagoginių psichologinių tarnybų specialistų komandos, turėdamos transporto priemonę, galėtų būti mobilios, lankytųsi mokyklose, teiktų konsultacijas ir reikiamą pagalbą namuose ugdomiems mokiniams.

11. Vykdant Europos Specialiojo ugdymo plėtros agentūros projektą „Ankstyvoji intervencija vaikystėje. Europos valstybių patirtis“, buvo sukurta nauja ankstyvosios intervencijos vaikystėje koncepcija, kurios pagrindiniai elementai: paslaugų prieinamumas, jų artumas, finansinis prieinamumas ir įvairovė. Nuo 1996 metų prie pirminės sveikatos priežiūros įstaigų Lietuvos didžiuosiuose miestuose veikia 38 ankstyvosios reabilitacijos tarnybos, tačiau miesteliuose ir kaimuose gyvenantiems vaikams ir jų šeimoms ankstyvoji pagalba neteikiama. Ankstyvojo amžiaus vaikai, turintys sensorinių sutrikimų, jokios pagalbos taip pat negauna net ir miestuose veikiančiose ankstyvosios reabilitacijos tarnybose, nes tokia pagalba šių tarnybų nuostatuose nenumatyta. Įvertinus ankstyvosios intervencijos vaikystėje situaciją Lietuvoje, galima teigti, kad nepakankamas ankstyvosios intervencijos vaikystėje paslaugų prieinamumas.

12. Švietimo ir mokslo ministerijos 2006 metais užsakyto tyrimo „Veiksniai, darantys poveikį asmenų, turinčių specialiųjų poreikių, studijoms aukštosiose mokyklose“ išvadose teigiama, kad neįgalieji studentai pageidauja didesnio valstybės dėmesio studijų programų pritaikymui jų poreikiams. Išskirti veiksniai, įtakojantys neįgaliųjų studijas: aukštosios mokyklos fizinė aplinka, nevienodos, lyginant su bendraamžiais, pasirinkimo ir prieinamumo galimybės, įsitraukimas į mokymosi ir akademinę veiklą, studijų plano individualumas ir lankstumas, aukštosios mokyklos ir neįgaliųjų interesų derinimas ir kita. Per pastaruosius metus pagerėjo fizinio prieinamumo situacija šalies aukštosiose mokyklose neįgaliems studentams: įrengti ar pritaikyti specialūs įvažiavimo takai, tualetai, auditorijos, sukurtos kompiuterizuotos darbo vietos, tačiau specialiųjų poreikių asmenų studijavimo galimybės aukštosiose mokyklose dar nėra pakankamos.

13. Specialiųjų poreikių mokiniai, norintys įgyti profesiją, gali mokytis profesinėse mokyklose pagal jiems pritaikytas profesinio mokymo programas. Švietimo ir mokslo ministerijos duomenimis, tik 19 procentų visų profesinių mokyklų vykdo specialiųjų poreikių mokiniams skirtas profesinio mokymo programas, mokyklose nepritaikyta mokymosi aplinka, psichologinės ir specialiosios pedagoginės, specialiosios pagalbos teikimas nepakankamas. Baigę profesines mokyklas specialiųjų poreikių mokiniai sunkiai prisitaiko darbo rinkoje. Profesinei mokyklai sunku užtikrinti nepertraukiamą darbdavių ir profesinės mokyklos bendradarbiavimą ir partnerystę, keitimąsi informacija ir patirtimi. Švietimo ir mokslo ministerijos duomenimis, savivaldybių administracijos nepakankamai bendradarbiauja su profesinio mokymo centrais, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija ir darbdaviais, kad užtikrintų specialiųjų poreikių asmenų įdarbinimą savo teritorijoje esančiose įmonėse.

14. Siekiant užtikrinti specialiųjų poreikių mokinių ugdymo kokybę ir veiksmingumą, kasmet didinamas specialiųjų poreikių mokinio krepšelis, o nuo 2008 metų, vadovaujantis Moksleivio krepšelio ir sutartinių moksleivių apskaičiavimo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. birželio 27 d. nutarimu Nr. 785 (Žin., 2001, Nr. 57-2040; 2002, Nr. 119-5339), specialiųjų poreikių mokiniams skaičiuojamas 35,6 procento didesnis mokinio krepšelis nei statistinio mokinio. Švietimo ir mokslo ministerijos užsakymu 2007 metais atlikto tyrimo „Psichologinės, specialiosios pedagoginės, specialiosios pagalbos teikimo pagalbos veiksmingumas bendrojo lavinimo mokyklose“ išvadose teigiama, kad ugdymo procesą neigiamai veikia specialistų stygius mokyklose. Mokyklose trūksta psichologinės, specialiosios pedagoginės pagalbos teikėjų. Būtina sudaryti galimybes persikvalifikuoti mokytojams, norintiems įgyti švietimo pagalbos specialistų (psichologų, surdopedagogų, tiflopedagogų ir kitų) kvalifikacijas. Ypač aktuali specialiosios pedagoginės, specialiosios pagalbos teikimo plėtra akliesiems ir silpnaregiams, sutrikusios klausos mokiniams, emocijų ir elgesio sutrikimų turintiems mokiniams. Dauguma švietimo įstaigų specialiuosius ugdymosi poreikius nustato ir juos tenkina nepakankamai. Siekiant tobulinti specialiąją, specialiąją pedagoginę pagalbą šių sutrikimų turintiems vaikams, būtina steigti mokyklose poilsio kambarius vaikams ir remiantis Europos šalių patirtimi kurti mobilią švietimo pagalbos sistemą, užtikrinančią kvalifikuotą specialistų pagalbą visiems specialiųjų poreikių mokiniams, inicijuoti savanorių pagalbą ir ją remti.

15. Neformalusis vaikų švietimas įgyvendinamas pagal Neformaliojo vaikų švietimo koncepciją, patvirtintą Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2005 m. gruodžio 30 d. įsakymu Nr. ISAK-2695 (Žin., 2006, Nr. 4-115). Švietimo ir mokslo ministerijos užsakymu atlikti tyrimai rodo, kad neformalųjį vaikų švietimą mokiniai vertina teigiamai. Kaip nurodoma Švietimo ir mokslo ministerijos 2006 metais užsakyto tyrimo „Neformaliojo vaikų švietimo sąnaudos ir prieinamumas“ rekomendacijose, savivaldybių lygmeniu reikėtų plėtoti neformaliojo vaikų švietimo programų įvairovę skatinant ir tolygiai remiant valstybės, savivaldybių ir privačias iniciatyvas.

16. Švietimo ir mokslo ministerija per 2005–2008 metus užsakė ir finansavo septynis mokslinius specialiojo ugdymo srities tyrimus. Tyrimų ataskaitose pateikiamos rekomendacijos, skirtos švietimo ir socialinės politikos rengėjams, nukreiptos į bendradarbiavimą tarp institucijų teikiant socialinę pedagoginę pagalbą ir apibrėžiant konkrečių institucijų funkcijas. Švietimo ir mokslo ministerijos inicijuotų tyrimų duomenys naudojami Europos Sąjungos struktūrinių fondų projektams, teisės aktų projektams rengti. Siekiant tobulinti specialiųjų poreikių mokinių ugdymo organizavimą ir laiku priimti tinkamus sprendimus, grįstus patikima ir išsamia informacija bei analize, būtina reguliariai užsakyti tyrimus ir vykdyti specialiojo ugdymo būklės stebėseną.

17. Siekdama tobulinti mokytojų, mokyklų vadovų, švietimo pagalbos specialistų kompetencijas dirbti su specialiųjų poreikių mokiniais, Švietimo ir mokslo ministerija kasmet skiria per 500 tūkstančių litų mokytojų, mokyklų vadovų kvalifikacijos tobulinimo programoms specialiųjų poreikių asmenų ugdymo organizavimo, ugdymui skirtų techninių pagalbos priemonių ir specialiųjų mokymo priemonių naudojimo klausimais, skatina mokytojų švietimo centrus organizuoti mokyklų vadovų, pavaduotojų, mokytojų, pagalbos specialistų kvalifikacijos tobulinimo renginius. Pagal 2007 metais Švietimo ir mokslo ministerijos inicijuoto tyrimo „Bendrojo lavinimo mokyklų socialinių bei specialiųjų pedagogų, mokyklų psichologų ir bibliotekininkų kvalifikacijos tobulinimas“ ataskaitą dauguma tyrime dalyvavusių specialistų teigiamai vertina studijų bei mokymų aktualumą ir kokybę.

18. Informacija apie ugdymo(si) pagalbos galimybes, specialiųjų poreikių mokinių mokymą ir studijas yra teikiama švietimo įstaigose, žiniasklaidoje, interneto puslapiuose ir individualiai. Švietimo ir mokslo ministerijos 2006 metais inicijuoto tyrimo „Pedagoginės psichologinės pagalbos mokykloje veiksmingumas“ išvadose konstatuojama informacijos apie specialistų (mokytojo padėjėjo, specialiojo pedagogo) darbo specifiką stoka ugdymo proceso dalyviams. Informuotumo stoka sudaro prielaidas stereotipams apie lankymąsi pas specialistus formuotis ir neugdo tėvų poreikio pagalbai gauti, jos kokybei užtikrinti. Kito Švietimo ir mokslo ministerijos 2006 metais inicijuoto tyrimo „Švietimo pagalba šeimoms, auginančioms ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikus“ išvadose konstatuojama, kad beveik penktadalis priešmokyklinio amžiaus grupių vaikų tėvų prisipažino nežinantys, kokios pagalbos jų vaikui reikėtų arba kokios įstaigos ją teikia, o net trečdalis nelankančių ugdymo grupių šio amžiaus vaikų tėvų nežino, kur apskritai galima gauti pagalbą. Tyrime konstatuota, kad nepakankamas tarpinstitucinis bendradarbiavimas ir informacinės pagalbos apimtys, jos formos, ypač atkreipiamas dėmesys į nelankančių ikimokyklinio ugdymo įstaigų vaikų situaciją.

19. Švietimo ir mokslo ministerijai 2004 metais tapus Europos specialiojo ugdymo plėtros agentūros nare, Lietuvos švietimo įstaigų vadovams, mokslininkams, specialistams buvo sudarytos sąlygos dalyvauti šios organizacijos inicijuojamų projektų veikloje – rengti politikams ir praktikams rekomendacijas, mokytojams metodinius leidinius, kurie verčiami į 19 kalbų. 2005–2008 metais dalyvauta 6 tarptautiniuose projektuose, kurių tikslas – vykdyti gerosios patirties sklaidą, padėti plėtoti įvairiose Europos valstybėse švietimo paslaugas: „Mokinių specialiųjų poreikių, pasiekimų ir pažangos vertinimas inkliuzinėje aplinkoje“, „Specialiųjų poreikių mokiniai migrantai: kultūrų skirtybės ir specialusis ugdymas“, „Inkliuzinis ugdymas ir veikla klasėje vidurinėje mokykloje“, „Individualūs perėjimo planai. Pagalba pereinant iš mokyklos į darbinę veiklą“, „Ankstyvoji intervencija vaikystėje“, „Specialusis ugdymas Europoje. Švietimo paslaugų ypatumai“. Dalyvavimas šios tarptautinės organizacijos veikloje padeda rengti teisės aktus, strateginius dokumentus, atspindinčius Europos Sąjungos Švietimo tarybos rezoliucijų nuostatas švietimo prieinamumo įvairių poreikių ir skirtingų amžiaus grupių mokiniams klausimais.

 

III. PROGRAMOS TIKSLAS IR UŽDAVINIAI

 

20. Šios programos tikslas – didinti švietimo prieinamumo ir lygių galimybių užtikrinimą specialiųjų poreikių mokiniams.

21. Šios programos uždaviniai:

21.1. atnaujinti ir pritaikyti ugdymosi aplinką specialiųjų poreikių mokiniams;

21.2. didinti švietimo pagalbos prieinamumą specialiųjų poreikių mokiniams ir jų ugdymosi formų įvairovę;

21.3. tobulinti mokytojų ir kitų švietime dalyvaujančių asmenų kompetencijas specialiųjų poreikių mokinių ugdymo klausimais;

21.4. informuoti visuomenę apie specialiųjų poreikių mokinių ugdymosi galimybes, profesinį mokymą ir aukštojo mokslo studijas;

21.5. plėtoti švietime dalyvaujančių asmenų tarptautinį bendradarbiavimą specialiųjų poreikių mokinių ugdymo klausimais.

 

IV. PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO VERTINIMO IR REZULTATO KRITERIJAI

 

22. Bus aprūpinta 900 švietimo įstaigų specialiosiomis mokymo priemonėmis, 204 švietimo įstaigos aprūpintos pedagoginio psichologinio vaiko vertinimo metodinėmis priemonėmis, bus įsigytos 95 specialiųjų poreikių mokiniams ugdyti skirtos techninės pagalbos priemonės, 40 vienetų kompiuterių įrangos.

23. Bus atnaujinta ir aprūpinta baldais, įranga ir mokymo priemonėmis 173 švietimo įstaigų darbo su mokiniais aplinkų.

24. Bus atnaujinta ir aprūpinta baldais, įranga, mokymo priemonėmis 53 pedagoginės psichologinės tarnybos.

25. Bus parengta ir įgyvendinta pedagoginių psichologinių tarnybų aprūpinimo transportu programa „Mobili Pedagoginės psichologinės tarnybos komanda“.

26. Kasmet ne mažiau nei 3 aukštųjų mokyklų studijų procesas bus aprūpintas įranga, pritaikyta specialiųjų poreikių studentams.

27. Bus parengtas ir įgyvendintas teisės aktas apie ankstyvosios intervencijos vaikystėje paslaugų prieinamumą.

28. Bus įrengta 80 poilsio kambarių ir įkurta 120 inkliuzinio ugdymo vietų mokyklose.

29. Bus parengta ir įgyvendinta mobilios švietimo pagalbos teikimo specialiųjų poreikių mokiniams tvarka: bus finansuota kasmet po 10 švietimo pagalbos specialistų, teikiančių mobilią švietimo pagalbą, etatų.

30. Bus finansuota iš viso 60 neformaliojo švietimo programų ir 588 specialiųjų poreikių mokinių vasaros poilsis.

31. Bus parengta ir išleista 3500 vienetų bendrųjų programų pritaikymo specialiųjų poreikių mokiniams rekomendacijų.

32. Kasmet bus pritaikyta po 2 profesinio mokymo programas (modulius) specialiųjų poreikių mokiniams.

33. Bus finansuota 40 asmenų, vykdančių praktikos ir darbo vietų paiešką specialiųjų poreikių asmenims.

34. Kasmet ne mažiau nei 5 aukštosiose mokyklose bus atnaujinta studijų programų metodinė bazė, kuri bus pritaikyta darbui su specialiųjų poreikių studentais.

35. Kasmet bus atlikta po 1 tyrimą apie specialiųjų poreikių mokinių, ugdomų pagal profesinio mokymo bei neformaliojo švietimo programas, ugdymo organizavimo, aplinkos pritaikymo, pagalbos teikimo, priemonių naudojimo ypatumus.

36. Iš viso 3182 mokytojai, 1718 švietimo pagalbos specialistų, 2102 apskričių ir savivaldybių administracijų švietimo padalinių specialistų tobulins kvalifikaciją specialiųjų poreikių mokinių ugdymo klausimais.

37. Bus atnaujinta 1 surdopedagogikos ir 1 tiflopedagogikos studijų programa.

38. Kasmet bus finansuotos 20 mokytojų, norinčių įgyti specialiojo pedagogo, logopedo, surdopedagogo ar tiflopedagogo profesinę kvalifikaciją, perkvalifikavimo studijos.

39. Bus finansuotos ne mažiau nei 40 asmenų perkvalifikavimo psichologijos bakalauro ir/ar psichologijos magistro studijos.

40. Bus parengtas ir įgyvendintas sklaidos planas apie specialiųjų poreikių mokinių ugdymą, profesinį mokymą, aukštojo mokslo studijas.

41. Kasmet Lietuvos specialistai, teikiantys švietimo paslaugas, dalyvaus rengiant rekomendacijas, skirtas Europos Sąjungos valstybių švietimo ministerijoms specialiųjų poreikių mokinių ugdymo organizavimo klausimais.

 

V. PROGRAMOS ĮGYVENDINIMAS IR FINANSAVIMAS

 

42. Šios programos įgyvendinimo priemonių planas pateikiamas priede.

43. Šios programos priemonėms finansuoti lėšų gauta iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžete ir Valstybės investicijų programoje atitinkamiems asignavimų valdytojams, atsakingiems už šios programos vykdymą, patvirtintų bendrųjų asignavimų, savivaldybių biudžetų lėšų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka numatytų lėšų.

44. Už šios programos įgyvendinimo koordinavimą ir kontrolę atsakingas Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos Bendrojo ugdymo departamento Specialiojo ugdymo skyrius. Šios programos priemonėms įgyvendinti ir jų įgyvendinimui administruoti, skelbti, jų auditui atlikti gali būti naudojamos Europos Sąjungos struktūrinės paramos fondų lėšos.

45. Šios programos stebėseną kasmet pagal šios programos vertinimo kriterijus atlieka Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos Bendrojo ugdymo departamento Specialiojo ugdymo skyrius, analizuodamas šios programos priemonių įgyvendinimo ataskaitas. Šios programos stebėsenos duomenys kasmet bus perduodami Švietimo ir mokslo ministerijos Bendrojo ugdymo departamento direktoriui, Strateginio planavimo ir analizės skyriui. Sprendimus dėl šios programos priemonių įgyvendinimo pagal nustatytą padėtį kasmet priima Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos vadovai Bendrojo ugdymo departamento direktoriaus teikimu. Atskira stebėsenos ir informavimo tvarka nerengiama.

 

_________________

 

 

Specialiojo ugdymo plėtros programos

priedas

 

SPECIALIOJO UGDYMO PLĖTROS PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO PRIEMONIŲ PLANAS

 

Atitinkamo uždavinio priemonė

Vertinimo kriterijus

Atsakingi vykdytojai

Vykdymo terminas

Preliminarus lėšų poreikis (tūkst. Lt)

Rezultato kriterijus

iš viso

2009

2010

2011

2012

2013

2009

2010

2011

2012

2013

1. Tikslas – didinti švietimo prieinamumo ir lygių galimybių užtikrinimą specialiųjų poreikių mokiniams

1.1. Uždavinys – atnaujinti ir pritaikyti ugdymosi aplinką specialiųjų poreikių mokiniams

 

1.1.1. Aprūpinti švietimo įstaigas specialiosiomis mokymo priemonėmis, ugdyti skirtomis techninės pagalbos priemonėmis, kompiuterių įranga

Švietimo įstaigų, aprūpintų specialiosiomis mokymo priemonėmis, skaičius atitinkamais kalendoriniais metais

Švietimo ir mokslo ministerijos Specialiojo ugdymo skyrius

Specialiosios pedagogikos ir psichologijos centras

2009–2013

Lietuvos Respublikos valstybės biudžetas (toliau – VB) 400

400

0

0

0

0

32

0

300

300

300

ES struktūrinės paramos fondai (toliau – SF) 590

0

0

210

170

210

Švietimo įstaigų, aprūpintų pedagoginio psichologinio vaiko vertinimo metodinėmis priemonėmis, skaičius atitinkamais kalendoriniais metais

Švietimo ir mokslo ministerijos

Specialiosios pedagogikos ir psichologijos centras

2009–2013

VB

0

0

0

0

0

0

0

115

35

0

54

SF

1611

0

145

56

0

1410

Pritaikytų specialiųjų mokymo priemonių skaičius atitinkamais kalendoriniais metais

Švietimo ir mokslo ministerijos

Specialiosios pedagogikos ir psichologijos centras

2010

2012–2013

VB

0

0

0

0

0

0

0

4

4

6

6

SF

2383

0

490

520

368

1005

Ugdyti skirtų techninės pagalbos priemonių skaičius

Švietimo ir mokslo ministerijos Specialiojo ugdymo skyrius

2009–2013

VB

800

0

200

200

200

200

0

20

20

20

20

SF

0

0

0

0

0

0

Įsigytos kompiuterių įrangos vienetų skaičius atitinkamais kalendoriniais metais

Švietimo ir mokslo ministerijos Švietimo informacinių technologijų centras

2009–2013

VB

120

0

30

30

30

30

0

10

10

10

10

SF

0

0

0

0

0

0

1.1.2. Atnaujinti ir aprūpinti baldais, įranga ir mokymo priemonėmis švietimo įstaigų darbo su mokiniais aplinką

Atnaujintų ir aprūpintų baldais, įranga, mokymo priemonėmis mokyklų darbo su mokiniais aplinkų skaičius atitinkamais kalendoriniais metais

Švietimo ir mokslo ministerijos Mokytojų kompetencijos centras

2013

VB

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

120

SF

13000

0

0

0

0

13000

Atnaujintų ir aprūpintų baldais, įranga, mokymo priemonėmis pedagoginių psichologinių tarnybų skaičius atitinkamais kalendoriniais metais

Švietimo ir mokslo ministerijos Mokytojų kompetencijos centras

2013

VB

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

53

SF

13000

0

0

0

0

13000

1.1.3. Parengti ir įgyvendinti pedagoginių psichologinių tarnybų aprūpinimo transportu programą „Mobili Pedagoginės psichologinės tarnybos komanda“

Parengtų dokumentų skaičius atitinkamais kalendoriniais metais

Švietimo ir mokslo ministerijos Specialiojo ugdymo skyrius

2009–2013

VB

0

0

0

0

0

0

0

1

0

0

0

SF

0

0

0

0

0

0

Nupirktų transporto

priemonių skaičius atitinkamais kalendoriniais metais

Švietimo ir mokslo ministerijos Turto valdymo skyrius

2010–2013

VB

Tarpinstituc. pr. lėšos (3780)

0

0

910

910

1960

0

0

13

13

28

SF

0

0

0

0

0

0

1.1.4. Aprūpinti studijų procesą įranga, pritaikyta specialiųjų poreikių studentams

Aukštųjų mokyklų, kurioms bus nupirkta ir įdiegta įranga, skaičius

Švietimo ir mokslo ministerijos   Studijų departamentas

2009–2013

VB

0

0

0

0

0

0

3

3

3

3

SF

20000

5000

5000

 

5000

5000

1.2. Uždavinys – didinti švietimo pagalbos prieinamumą specialiųjų poreikių mokiniams ir jų ugdymosi formų įvairovę

1.2.1. Tobulinti ankstyvosios intervencijos vaikystėje paslaugų prieinamumą

Parengtų dokumentų skaičius atitinkamais kalendoriniais metais

Švietimo ir mokslo ministerijos Specialiojo ugdymo skyrius

2009–2013

VB

4

4

0

0

0

0

1

0

0

0

0

SF

0

0

0

0

0

0

Įkurtų mobilių ankstyvosios intervencijos komandų skaičius atitinkamais kalendoriniais metais

Švietimo ir mokslo ministerijos Specialiojo ugdymo skyrius

2009–2013

VB

200

0

50

50

50

50

0

10

10

10

10

SF

0

0

0

0

0

0

Renginių, skirtų šeimoms, auginančioms neįgalius vaikus, skaičius atitinkamais kalendoriniais metais

Švietimo ir mokslo ministerijos Specialiojo ugdymo skyrius

2009–2013

VB

150

50

25

25

25

25

1

1

1

1

1

SF

0

0

0

0

0

0

1.2.2. Plėsti specialiųjų poreikių mokinių ugdymo formų įvairovę, kurti inkliuzinio ugdymo vietas, poilsio kambarius mokyklose 

Įrengtų poilsio kambarių mokyklose skaičius atitinkamais kalendoriniais metais

Švietimo ir mokslo ministerijos Specialiojo ugdymo skyrius

2009–2013

VB

1600

0

0

400

400

800

0

0

20

20

40

SF

0

0

0

0

0

0

Įkurtų inkliuzinio ugdymo vietų mokyklose skaičius atitinkamais kalendoriniais metais

Švietimo ir mokslo ministerijos Specialiosios pedagogikos ir psichologijos centras

2013

VB

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

120

SF

10000

0

0

0

0

10000

1.2.3. Parengti mobilios švietimo pagalbos teikimo specialiųjų poreikių mokiniams namuose ir ugdymo įstaigose tvarką ir ją įgyvendinti

Parengtų dokumentų skaičius atitinkamais kalendoriniais metais

Švietimo ir mokslo ministerijos Specialiojo ugdymo skyrius

2009

VB

4

0

4

0

0

0

0

1

0

0

0

SF

0

0

0

0

0

0

Finansuojamų švietimo pagalbos specialistų, teikiančių mobilią švietimo pagalbą, skaičius atitinkamais kalendoriniais metais

Švietimo ir mokslo ministerijos Specialiojo ugdymo skyrius

2010–2013

VB

1500

0

0

500

500

500

0

0

20

20

20

SF

0

0

0

0

0

0

1.2.4. Inicijuoti neformaliojo švietimo programas ir vasaros poilsį specialiųjų poreikių mokiniams

Finansuotų neformaliojo švietimo programų, skirtų specialiųjų poreikių mokiniams, skaičius atitinkamais kalendoriniais metais

Švietimo ir mokslo ministerijos Specialiojo ugdymo skyrius

2009–2013

VB

1200

0

0

300

300

600

0

0

15

15

30

SF

0

0

0

0

0

Finansuotų specialiųjų poreikių mokinių, kurie dalyvauja jiems organizuojamose vasaros stovyklose, skaičius atitinkamais kalendoriniais metais

Švietimo ir mokslo ministerijos Specialiojo ugdymo skyrius

2009–2013

VB

400

0

100

100

100

100

0

120

120

120

120

SF

0

0

0

0

0

0

1.2.5. Pritaikyti bendrojo lavinimo, profesinio mokymo programas ir jų modulius specialiųjų poreikių mokiniams

Parengtų ir išleistų bendrųjų programų pritaikymo specialiųjų poreikių mokiniams rekomendacijų skaičius atitinkamais kalendoriniais metais

Švietimo ir mokslo ministerijos Specialiojo ugdymo skyrius

 

2009

VB

90

90

0

0

0

0

9000

0

0

0

0

SF

0

0

0

0

0

Parengtų profesinio mokymo programų (modulių), pritaikytų specialiųjų poreikių mokiniams, skaičius

Švietimo ir mokslo ministerijos Profesinio mokymo skyrius

2009–2013

VB

100

20

20

20

20

20

2

2

2

2

2

SF

0

0

0

0

0

1.2.6. Inicijuoti ir finansuoti veiklą, užtikrinančią praktikos ir darbo vietų paiešką specialiųjų poreikių asmenims

Parengtų dokumentų skaičius atitinkamais kalendoriniais metais

Švietimo ir mokslo ministerijos Specialiojo ugdymo skyrius ir

Profesinio mokymo skyrius

2009

VB

5

0

5

0

0

0

0

1

0

0

0

SF

0

0

0

0

0

0

Asmenų, vykdančių praktikos ir darbo vietų paiešką specialiųjų poreikių asmenims skaičius atitinkamais kalendoriniais metais

Švietimo ir mokslo ministerijos Specialiojo ugdymo skyrius

2010–2013

VB

2000

0

0

500

500

1000

0

0

20

20

40

SF

0

0

0

0

0

0

1.2.7. Atnaujinti studijų programų metodinę bazę ir pritaikyti ją darbui su specialiųjų poreikių studentais

Aukštųjų mokyklų, kuriose bus atnaujinta studijų programų metodinė bazė, skaičius atitinkamais kalendoriniais metais

Švietimo ir mokslo ministerijos Studijų departamentas

2009–2013

VB

0

0

0

0

0

0

5

5

5

5

SF

10000

2500

2500

2500

2500

1.2.8. Tirti specialiųjų poreikių mokinių, ugdomų pagal profesinio mokymo bei neformaliojo švietimo programas, ugdymo organizavimo, aplinkos pritaikymo, pagalbos teikimo, priemonių panaudojimo klausimais

Tyrimų skaičius

Švietimo ir mokslo ministerijos Specialiojo ugdymo skyrius

2009–2013

VB

100

20

20

20

20

20

1

1

1

1

1

SF

0

0

0

0

0

0

1.3. Uždavinys – tobulinti mokytojų ir kitų švietime dalyvaujančių asmenų kompetencijas specialiųjų poreikių mokinių ugdymo klausimais

1.3.1. Parengti ir įgyvendinti mokytojų kvalifikacijos tobulinimo programas, renginius

Mokytojų, tobulinusių kvalifikaciją, skaičius

atitinkamais kalendoriniais metais

Švietimo ir mokslo ministerijos Specialiojo ugdymo skyrius,

Pedagogų rengimo ir kvalifikacijos tobulinimo skyrius

2009–2013

VB

935

135

200

200

200

200

450

1700

830

120

82

SF

2554

548

1046

810

90

60

1.3.2. Parengti ir įgyvendinti švietimo pagalbos specialistų kvalifikacijos tobulinimo programas, renginius

Švietimo pagalbos specialistų, tobulinusių kvalifikaciją, skaičius atitinkamais kalendoriniais metais

Švietimo ir mokslo ministerijos specialiojo ugdymo skyrius,

Specialiosios pedagogikos ir psichologijos centras

2009–2013

VB

0

0

0

0

0

0

150

528

440

460

140

SF

35978

5960

8150

14280

4408

3180

1.3.3. Parengti ir įgyvendinti apskričių ir savivaldybių administracijų švietimo padalinių specialistų kvalifikacijos tobulinimo programas, renginius

Apskričių ir savivaldybių administracijų švietimo padalinių specialistų, tobulinusių kvalifikaciją, skaičius

atitinkamais kalendoriniais metais

Specialiosios pedagogikos ir psichologijos centras

2009–2013

VB

0

0

0

0

0

0

309

1183

550

30

30

SF

1 228

358

598

216

16

40

1.3.4. Inicijuoti ir finansuoti asmenų, norinčių įgyti psichologo ir mokytojų, norinčių įgyti specialiojo pedagogo, logopedo, surdopedagogo, tiflopedagogo profesinę kvalifikaciją,

studijas

Atnaujintų surdopedagogikos ir tiflopedagogikos studijų programų skaičius atitinkamais kalendoriniais metais

Švietimo ir mokslo ministerijos Specialiojo ugdymo skyrius

2009

VB

10

10

0

0

0

0

2

0

0

0

0

SF

0

0

0

0

0

0

Mokytojų, norinčių įgyti specialiojo pedagogo, logopedo, surdopedagogo ar tiflopedagogo profesinę kvalifikaciją, skaičius atitinkamais kalendoriniais metais

Švietimo ir mokslo ministerijos Specialiojo ugdymo skyrius

2009–2013

VB

174

14

40

40

40

40

19

20

20

20

20

SF0

0

0

0

0

0

Asmenų, kuriems finansuotos psichologijos bakalauro ir/ar psichologijos magistro studijos, skaičius atitinkamais kalendoriniais metais

Švietimo ir mokslo ministerijos Specialiojo ugdymo skyrius

2013

VB

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Ne mažiau nei 40

SF

1500

0

0

0

0

1500

1.4. Uždavinys – informuoti visuomenę apie specialiųjų poreikių mokinių ugdymosi galimybes, profesinį mokymą ir aukštojo mokslo studijas

1.4.1. Parengti sklaidos planą apie specialiųjų poreikių mokinių ugdymą, profesinį mokymą ir aukštojo mokslo studijas

Parengtų dokumentų skaičius atitinkamais kalendoriniais metais

Švietimo ir mokslo ministerijos Specialiojo ugdymo skyrius,

Ryšių su visuomene skyrius

2009–2013

VB

0

0

0

0

0

0

1

0

0

0

0

SF

0

0

0

0

0

0

1.4.2. Inicijuoti ir fi-nansuoti informacines televizijos ir radijo laidas ir informacinius leidinius visuomenei, straipsnius apie žmonių su negalia problemas ir socialinės integracijos politiką

Finansuotų informacinių televizijos ir radijo laidų skaičius atitinkamais kalendoriniais metais

Švietimo ir mokslo ministerijos Specialiojo ugdymo skyrius,

Ryšių su visuomene skyrius

2009–2013

VB

400

0

100

100

100

100

0

2

2

2

2

SF

0

0

0

0

0

0

 

Finansuotų informacinių leidinių skaičius atitinkamais kalendoriniais metais

Švietimo ir mokslo ministerijos Specialiojo ugdymo skyrius,

Ryšių su visuomene skyrius

2009–2013

VB

60

20

10

10

10

10

1

1

1

1

1

SF

0

0

0

0

0

0

Organizuotų renginių skaičius atitinkamais kalendoriniais metais

Švietimo ir mokslo ministerijos

Specialiojo ugdymo skyrius

2009–2013

VB

80

0

20

20

20

20

0

1

1

1

1

SF

0

0

0

0

0

0

1.5. Uždavinys – plėtoti švietime dalyvaujančių asmenų tarptautinį bendradarbiavimą specialiųjų poreikių mokinių ugdymo klausimais

1.5.1. Sudaryti sąlygas vadovams, mokslininkams, specialistams dalyvauti Europos specialiojo ugdymo plėtros agentūros ir kitų tarptautinių organizacijų sudaromų darbo grupių, rengiančių Europos Sąjungos valstybių švietimo ministerijoms rekomendacijas specialiųjų poreikių asmenų ugdymo klausimais, veikloje

Švietimo ir mokslo ministerija yra Europos specialiojo ugdymo plėtros agentūros narė (moka metinį 28 500 eurų nario mokestį, vykdo agentūros finansuojamas veiklos programos priemones)

Švietimo ir mokslo ministerijos Specialiojo ugdymo skyrius

2009–2013

VB

650

130

130

130

130

130

1

1

1

1

1

SF

0

0

0

0

0

0

 

 

 

Iš viso

126795

VB

14 762

893

954

3555

3555

5805

 

SF

111844

12866

16429

22092

11052

49405

 

_________________