LIETUVOS BANKO VALDYBA

 

N U T A R I M A S

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS VERTYBINIŲ POPIERIŲ AUKCIONO NUOSTATŲ IR REIKALAVIMŲ LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS VERTYBINIŲ POPIERIŲ AUKCIONO DALYVIAMS PATVIRTINIMO

 

2004 m. liepos 1 d. Nr. 112

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Lietuvos banko įstatymo (Žin., 1994, Nr. 99-1957; 2001, Nr. 28-890) 39 straipsniu, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1997 m. gruodžio 3 d. nutarimu Nr. 1329 patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės vertybinių popierių išleidimo ir apyvartos tvarka (Žin., 1997, Nr. 112-2838; 2004, Nr. 22-663), Lietuvos banko valdyba nutaria:

1. Patvirtinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės vertybinių popierių aukciono nuostatus ir Reikalavimus Lietuvos Respublikos Vyriausybės vertybinių popierių aukciono dalyviams (pridedama).

2. Pripažinti netekusiais galios:

2.1. Lietuvos banko valdybos 1998 m. gruodžio 31 d. nutarimą Nr. 237 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės vertybinių popierių aukciono nuostatų ir reikalavimų Lietuvos Respublikos Vyriausybės vertybinių popierių aukciono dalyviams patvirtinimo“ (Žin., 1999, Nr. 7-172; 1999, Nr. 61-2026; 2000, Nr. 56-1674; 2002, Nr. 35-1338; 2004, Nr. 4-92);

2.2. Lietuvos banko valdybos 1999 m. liepos 8 d. nutarimą Nr. 110 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės vertybinių popierių aukciono nuostatų dalinio pakeitimo“ (Žin., 1999, Nr. 61-2026);

2.3. Lietuvos banko valdybos 2000 m. birželio 29 d. nutarimą Nr. 95 „Dėl Lietuvos banko valdybos 1998 m. gruodžio 31 d. nutarimo Nr. 237 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės vertybinių popierių aukciono nuostatų ir reikalavimų Lietuvos Respublikos Vyriausybės vertybinių popierių aukciono dalyviams patvirtinimo“ dalinio pakeitimo“ (Žin., 2000, Nr. 56-1674);

2.4. Lietuvos banko valdybos 2002 m. kovo 28 d. nutarimo Nr. 45 „Dėl Lietuvos banko teisės aktų pakeitimo“ (Žin., 2002, Nr. 35-1338, Nr. 73-3133, Nr. 119-5381; 2003, Nr. 32-1365; 2004, Nr. 22-696) 29 punktą;

2.5. Lietuvos banko valdybos 2003 m. gruodžio 24 d. nutarimą Nr. 138 „Dėl Lietuvos banko valdybos 1998 m. gruodžio 31 d. nutarimo Nr. 237 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės vertybinių popierių aukciono nuostatų ir reikalavimų Lietuvos Respublikos Vyriausybės vertybinių popierių aukciono dalyviams patvirtinimo“ pakeitimo“ (Žin., 2004, Nr. 4-92).

 

 

 

VALDYBOS PIRMININKAS                                                              REINOLDIJUS ŠARKINAS


 

PATVIRTINTA

Lietuvos banko valdybos

2004 m. liepos 1 d. nutarimu Nr. 112

 

Lietuvos Respublikos Vyriausybės vertybinių popierių aukciono nuostatai

 

I. Bendrosios nuostatos

 

1. Lietuvos Respublikos Vyriausybės vertybinių popierių aukciono tikslas – parduoti naujai išleidžiamus, išpirkti esančius apyvartoje Lietuvos Respublikos Vyriausybės vertybinius popierius (toliau – Vyriausybės vertybinius popierius) arba išpirkti emisijos dalį. Aukcioną organizuoja Lietuvos bankas, vykdydamas Lietuvos banko ir Lietuvos Respublikos finansų ministerijos sudarytą sutartį, pagal kurią Lietuvos Respublikos finansų ministerija (toliau – Finansų ministerija) įgalioja Lietuvos banką rengti Vyriausybės vertybinių popierių pardavimo ir priešlaikinio išpirkimo aukcionus, organizuoti Vyriausybės vertybinių popierių išpirkimą ir atkarpos išmokų mokėjimą.

2. Aukcione parduodamų Vyriausybės vertybinių popierių emisijos sąlygas (Vyriausybės vertybinių popierių rūšį, bendrą emisijos dydį, trukmę, terminus, nominaliąją vertę ir kitas), aukciono rūšį ir emisijos dalį, skiriamą nekonkurenciniams pasiūlymams, aukcione išperkamų Vyriausybės vertybinių popierių išpirkimo sąlygas (Vyriausybės vertybinių popierių rūšį ir emisijos numerį, bendrą išperkamų Vyriausybės vertybinių popierių nominaliąją vertę bei kitas), aukciono rūšį ir dalį, skiriamą nekonkurenciniams pasiūlymams, nustato Finansų ministerija.

3. Aukcionai gali būti dviejų rūšių:

3.1. ribinio pelningumo, kai pasiūlymai tenkinami pagal laimėjusiuose pasiūlymuose siūlytą didžiausią (ribinį) pelningumą (išpirkimo aukcione – pagal laimėjusiuose pasiūlymuose siūlytą mažiausią (ribinį) pelningumą);

3.2. sutartinio pelningumo, kai pasiūlymai tenkinami pagal juose siūlytą (individualų) pelningumą.

4. Aukcione gali būti priimamos paraiškos su konkurenciniais arba ir nekonkurenciniais pasiūlymais.

5. Konkurenciniuose pasiūlymuose nurodoma viso aukcione perkamų ar priešlaikinio išpirkimo aukcione parduodamų Vyriausybės vertybinių popierių kiekio nominalioji vertė ir pageidaujamas Vyriausybės vertybinių popierių pelningumas. Pelningumas nurodomas procentais 0,005 kartotinio tikslumu. Nekonkurenciniuose pasiūlymuose nurodoma tik viso aukcione perkamų ar priešlaikinio išpirkimo aukcione parduodamų Vyriausybės vertybinių popierių kiekio nominalioji vertė. Vyriausybės vertybinių popierių pelningumo vidurkis bei kainos apskaičiuojamos pagal šių nuostatų 1 priede nustatytą tvarką.

 

II. Aukciono dalyviai

 

6. Aukciono dalyviai gali būti Lietuvos banko valdybos patvirtintuose Reikalavimuose Lietuvos Respublikos Vyriausybės vertybinių popierių aukciono dalyviams išdėstytus reikalavimus ir kriterijus atitinkančios ir su Lietuvos banku Aukciono dalyvio sutartį sudariusios finansų ir kredito įstaigos.

7. Kiekvienas aukciono dalyvis turi būti akcinės bendrovės „Lietuvos centrinis vertybinių popierių depozitoriumas“ dalyvis (narys).

8. Jeigu aukcione priimami nekonkurenciniai pasiūlymai, aukciono dalyvis turi teisę pateikti ne daugiau kaip po vieną kiekvieno veiklos tipo nekonkurencinį pasiūlymą ir neribotą skaičių konkurencinių pasiūlymų, jeigu Lietuvos banko pranešime apie rengiamą aukcioną nenustatyta kitaip.

9. Aukciono dalyviai aukcione dalyvauja savo vardu, neatsižvelgiant į tai, ar pateikia aukcionui pasiūlymus dėl Vyriausybės vertybinių popierių įsigijimo savo sąskaita, ar kliento sąskaita.

 

III. Perkamų Vyriausybės vertybinių popierių limitai

 

10. Vienas fizinis, juridinis asmuo arba asmuo, neturintis juridinio asmens teisių, Vyriausybės vertybinių popierių aukcionui gali teikti pasiūlymus dėl Vyriausybės vertybinių popierių sumos, neviršijančios 35 procentų paskelbto Vyriausybės vertybinių popierių emisijos dydžio, neatsižvelgiant į tai, ar jis pats tiesiogiai teikia aukcionui pasiūlymus dėl Vyriausybės vertybinių popierių įsigijimo savo sąskaita, ar pasiūlymus dėl Vyriausybės vertybinių popierių įsigijimo jo sąskaita teikia kiti aukciono dalyviai. Emisijos sąlygose gali būti nurodyta, kad šis apribojimas netaikomas.

11. 10 punkte vienu juridiniu asmeniu laikomas juridinis asmuo kartu su jo antrinėmis (kontroliuojamosiomis) įmonėmis, kurių visuotiniame akcininkų susirinkime jis turi daugiau kaip 50 procentų balsų, ir akcininkais, turinčiais daugiau kaip 50 procentų balsų to juridinio asmens visuotiniame akcininkų susirinkime.

12. Jeigu aukciono dalyvio savo sąskaita pateiktuose pasiūlymuose nurodyta bendra Vyriausybės vertybinių popierių nominalioji vertė viršija 10 punkte nustatytą sumą, aukciono komisija atmeta tuos konkurencinius pasiūlymus, kuriuose nurodytas didžiausias pelningumas.

 

IV. Aukciono komisija

 

13. Aukcioną vykdo aukciono komisija, sudaryta pagal Lietuvos banko ir Finansų ministerijos sutartį.

14. Aukciono komisija nustato aukciono sąlygas, nurodytas 18.2–18.5 punktuose, ir viešai skelbiamų bendrų aukciono rezultatų sąrašą.

15. Aukciono komisija priima sprendimus dėl pasiūlymų priėmimo, atmetimo bei sprendžia šiuose nuostatuose, kituose teisės aktuose nereglamentuotus klausimus, susijusius su Vyriausybės vertybinių popierių aukcionu.

16. Sprendimai priimami dalyvaujant ne mažiau kaip trims aukciono komisijos nariams, įskaitant komisijos pirmininką arba jo pavaduotoją. Komisijos posėdžiai vyksta Lietuvos banke ir yra protokoluojami.

17. Aukciono komisijos pirmininkas (jo nesant – pirmininko pavaduotojas) pasirašo visus informacinius pranešimus dėl Vyriausybės vertybinių popierių aukciono.

 

V. Aukciono organizavimas

 

18. Finansų ministerijai paskelbus būsimos emisijos arba priešlaikinio išpirkimo aukciono sąlygas, Lietuvos bankas elektroninėmis arba kitokiomis ryšio priemonėmis praneša aukciono dalyviams:

18.1. Finansų ministerijos nustatytas emisijos arba priešlaikinio išpirkimo aukciono sąlygas, aukciono rūšį ir emisijos dalį, skirtą nekonkurenciniams pasiūlymams;

18.2. aukciono datą;

18.3. didžiausią konkurencinių pasiūlymų kiekį, kurį gali pateikti vienas dalyvis (jeigu toks apribojimas nustatytas);

18.4. mažiausią ir didžiausią sumą, kuri gali būti nurodyta aukciono dalyvio konkurenciniame ir nekonkurenciniame pasiūlyme (jeigu tokie apribojimai nustatyti);

18.5. konkurencinio ir nekonkurencinio pasiūlymo sumos kartotinį.

19. Aukciono dieną aukciono dalyviai ne vėliau kaip iki 10 val. Lietuvos laiku (ir toliau tekste nurodomas tik Lietuvos laikas) pateikia Lietuvos bankui paraiškas elektroninėmis priemonėmis arba 2 priede nustatytos formos paraiškas faksu. Iki šiame punkte nurodytos valandos aukciono dalyviai turi teisę atsiimti arba pakeisti pateiktas paraiškas. Vėliau gautos paraiškos dalyvauti aukcione nepriimamos. Jeigu iki šiame punkte nurodytos valandos nėra techninių galimybių perduoti arba priimti paraiškų Lietuvos banke, aukciono komisijai pritarus, paraiškų aukcionui priėmimo laikas gali būti pratęstas 30 min. Lietuvos banko Rinkos operacijų departamento direktoriaus arba jo pavaduotojo sprendimu arba ilgesniam laikui Lietuvos banko valdybos pirmininko sprendimu. Apie tokį pratęstą laiką Aukciono dalyviai informuojami nedelsiant.

20. Aukciono dalyvio paraiškas pasirašo įmonės vadovas arba jo įgaliotas asmuo.

21. Aukciono komisija atmeta bet kokį pasiūlymą, jeigu:

21.1. jis yra netinkamai įformintas, neatitinka šių nuostatų, emisijos arba aukciono komisijos nustatytų sąlygų;

21.2. paraiškos pateikėjas pagal šiuos nuostatus ir Lietuvos banko patvirtintus Reikalavimus Lietuvos Respublikos Vyriausybės vertybinių popierių aukciono dalyviams neturi teisės dalyvauti aukcione.

 

VI. Aukciono vykdymas

 

22. Aukcionas vyksta Lietuvos banke aukciono dalyviams nedalyvaujant.

23. Priešlaikinio išpirkimo aukcione aukciono dalyviai gali siūlyti tik tuos Vyriausybės vertybinius popierius, kurie nėra įkeisti ar kitaip neapribotos teisės jais disponuoti.

24. Aukciono metu sudaromas konkurencinių pasiūlymų sąrašas. Pasiūlymai išdėstomi pelningumo didėjimo tvarka (priešlaikinio išpirkimo aukcione – mažėjimo tvarka).

25. Sudarius gautų konkurencinių pasiūlymų sąrašą, atrenkami aukcione laimėję pasiūlymai, pradedant nuo sąrašo pradžios, kol bus pasiektas Finansų ministerijos nustatytas ribinis pelningumas arba kol bendra pasiūlymų suma pasieks ribą, kurią sudaro aukcione paskelbta suma, skirta konkurenciniams pasiūlymams, ir neišnaudota suma, skirta nekonkurenciniams pasiūlymams.

26. Jeigu vieno arba daugiau pasiūlymų padėtis yra ribinė, pasiūlymai sumažinami proporcingai juose nurodytai sumai, apvalinant iki vieno Vyriausybės vertybinio popieriaus nominaliosios vertės aukciono komisijos nuožiūra.

27. Ribinio pelningumo aukcione konkurenciniai ir nekonkurenciniai pasiūlymai tenkinami pagal laimėjusiuose konkurenciniuose pasiūlymuose siūlytą didžiausią (ribinį) pelningumą (priešlaikinio išpirkimo aukcione – pagal laimėjusiuose konkurenciniuose pasiūlymuose siūlytą mažiausią (ribinį) pelningumą).

28. Sutartinio pelningumo aukcione konkurenciniai pasiūlymai tenkinami pagal juose siūlytą (individualų) pelningumą, o nekonkurenciniai – pagal aritmetinį svertinį laimėjusiuose konkurenciniuose pasiūlymuose siūlyto pelningumo vidurkį.

29. Nekonkurenciniai pasiūlymai patenkinami visi, jeigu jų bendra suma neviršija Finansų ministerijos nekonkurenciniams pasiūlymams nustatytos sumos, arba sumažinami proporcingai juose nurodytai sumai, apvalinant iki vieno Vyriausybės vertybinio popieriaus nominaliosios vertės aukciono komisijos nuožiūra, jeigu minėta bendra suma viršija Finansų ministerijos nekonkurenciniams pasiūlymams nustatytą sumą.

30. Jeigu aukcione parduodami Vyriausybės vertybiniai popieriai turi atkarpas, bet atkarpos dydis nėra nustatytas emisijos sąlygose, tai tų Vyriausybės vertybinių popierių atkarpos dydis nustatomas sutartinio pelningumo aukciono metu pagal aritmetinį svertinį laimėjusiuose konkurenciniuose pasiūlymuose siūlyto pelningumo vidurkį, o ribinio pelningumo aukciono metu – pagal laimėjusiuose konkurenciniuose pasiūlymuose siūlytą didžiausią (ribinį) pelningumą. Atkarpos dydis apvalinamas iki vieno ženklo po kablelio mažėjimo kryptimi.

31. Aukciono dieną kiekvienam aukcione dalyvavusiam dalyviui perduodamas pranešimas apie bendrus aukciono rezultatus ir apie aukcione patenkintus jo pasiūlymus. Pranešimai perduodami elektroninėmis priemonėmis. Jeigu pranešimo negalima perduoti elektroninėmis priemonėmis, jis perduodamas faksu, jeigu aukciono dalyvio sutartyje su Lietuvos banku nenustatyta kitaip. Viešai skelbiami tik bendri aukciono rezultatai Lietuvos banko pasirinktais informacijos skelbimo būdais.

32. Aukciono dalyviai, nesulaukę 31 punkte nurodyto Lietuvos banko pranešimo, privalo nedelsdami apie tai informuoti Lietuvos banką. Jeigu aukciono dalyvis aukciono dieną nepranešė, kad negavo minėto pranešimo, sandoris vis tiek laikomas sudarytu, ir dalyvis turi sumokėti už aukcione pirktus Vyriausybės vertybinius popierius arba atsiskaitymų dieną turėti reikiamą Vyriausybės vertybinių popierių kiekį, jeigu juos pardavė išpirkimo aukcione.

33. Aukcionas laikomas neįvykusiu, jeigu:

33.1. nebuvo gauta nė vieno konkurencinio pasiūlymo;

33.2. visuose konkurenciniuose pasiūlymuose nurodyti pelningumai viršijo, o priešlaikinio išpirkimo aukcione pelningumai nesiekė Finansų ministerijos nustatytos ribos.

 

VII. Mokėjimas

 

34. Aukciono dalyviai sumoka už nupirktus Vyriausybės vertybinius popierius emisijos sąlygose nustatytą apmokėjimo dieną (toliau – apmokėjimo diena) iki 13 val.

35. Lietuvos bankas sumoka už nupirktus Vyriausybės vertybinius popierius priešlaikinio išpirkimo aukciono sąlygose nurodytą atsiskaitymų dieną (toliau – atsiskaitymų diena).

36. Už perkamus ir prieš laiką išperkamus Vyriausybės vertybinius popierius aukciono dalyviai atsiskaito pagal Lietuvos banko akcinės bendrovės „Lietuvos centrinis vertybinių popierių depozitoriumas“ vertybinių popierių atsiskaitymų sistemai pateiktus trečiosios šalies nurodymus dėl atsiskaitymų pagal kiekvieną aukciono dalyvio patenkintą pasiūlymą ar jo dalį.

37. Aukciono dalyvis, neįvykdęs 34 punkte nurodyto reikalavimo, turi atsiskaityti vėliau ir sumokėti delspinigius už laiku nepervestas lėšas už kiekvieną pavėluotą dieną (delspinigiai apskaičiuojami pagal 1 priede nustatytą tvarką). Skaičiuojant delspinigius, laikoma, kad kiekviena diena baigiasi 13 val. Laiku neatsiskaitęs už nupirktus Vyriausybės vertybinius popierius ar neturėjęs prieš laiką išperkamų išpirkimo aukcione parduotų Vyriausybės vertybinių popierių, Aukciono dalyvis netenka teisės dalyvauti aukcione, kol neįvykdys šiame punkte nurodytos prievolės, o Lietuvos bankas per vieną mėnesį nuo 34 punkte nurodyto reikalavimo aukciono dalyviui neįvykdymo dienos priima sprendimą, ar nutraukti Aukciono dalyvio sutartį su šiuo aukciono dalyviu.

38. Lietuvos bankas, neįvykdęs 35 punkte nurodyto reikalavimo dėl savo kaltės, už kiekvieną pavėluotą dieną moka delspinigius, kurie apskaičiuojami pagal paskutiniame aukcione parduotų Lietuvos Respublikos valstybės iždo vekselių aritmetinį svertinį pelningumo vidurkį, laikant, kad metai turi 360 dienų.

39. Aukciono rezultatai neperskaičiuojami, jeigu apmokėjimo arba atsiskaitymų dieną ne visi aukciono dalyviai yra visiškai sumokėję už Vyriausybės vertybinius popierius arba neturėjo pakankamo parduodamų Vyriausybės vertybinių popierių kiekio.

 

VIII. Informacijos slaptumas

 

40. Informacija apie aukciono dalyvių aukcionui pateiktus konkrečius pasiūlymus neskelbiama. Asmenys, pagal pareigas turintys teisę susipažinti su šia informacija, neturi teisės jos perduoti kitiems asmenims.

______________


 

PATVIRTINTA

Lietuvos banko valdybos

2004 m. liepos 1 d. nutarimu Nr. 112

 

Reikalavimai Lietuvos Respublikos Vyriausybės vertybinių popierių aukciono dalyviams

 

I. Bendrosios nuostatos

 

1. Šis teisės aktas nustato reikalavimus, kriterijus, keliamus ir taikomus Lietuvos Respublikos Vyriausybės vertybinių popierių aukciono dalyviams (toliau – aukciono dalyviai), aukciono dalyvių pareigas ir dokumentų, kuriuos reikia pateikti, norint tapti aukciono dalyviu, sąrašą.

2. Lietuvos Respublikos komercinis bankas, Lietuvoje veikiantis užsienio banko filialas (skyrius), A kategorijos Lietuvos Respublikos finansų maklerio įmonė, užsienio šalies finansų arba kredito įstaiga (toliau – įmonė) gali tapti aukciono dalyviu, jeigu atitinka II skyriuje nustatytus reikalavimus, pateikia Lietuvos bankui reikiamus dokumentus ir jeigu Lietuvos bankas, įvertinęs, ar įmonė gali tapti aukciono dalyviu pagal IV skyriuje nustatytus kriterijus, su ja sudaro Aukciono dalyvio sutartį.

3. Įmonė, sudariusi Aukciono dalyvio sutartį su Lietuvos banku, tampa aukciono dalyviu ir bet kada vėliau turi atitikti Lietuvos Respublikos Vyriausybės vertybinių popierių aukciono nuostatuose ir šiame teisės akte išdėstytus reikalavimus, kriterijus ir atlikti šiame teisės akte nurodytas pareigas.

4. Įmonė gali dalyvauti Lietuvos Respublikos Vyriausybės vertybinių popierių (toliau – Vyriausybės vertybinių popierių) aukcionuose tik tada, jeigu Lietuvos bankas yra sudaręs su ja Aukciono dalyvio sutartį ir jeigu ši sutartis nėra sustabdyta arba nutraukta.

5. Klausimus, ar įmonė tinkamai atlieka pareigas, ar atitinka reikalavimus ir kriterijus, taip pat klausimus dėl Aukciono dalyvio sutarties sudarymo ir nutraukimo sprendžia Lietuvos banko valdyba.

6. Lietuvos banko vardu Aukciono dalyvio sutartį pasirašo Lietuvos banko valdybos pirmininkas. Įmonės vardu Aukciono dalyvio sutartį pasirašo įmonės vadovas. Informacija apie Aukciono dalyvio sutarčių sudarymą, sustabdymą ir nutraukimą skelbiama leidinyje „Valstybės žinios“.

7. Aukciono dalyvio sutarties sudarymas su įmone negali būti laikomas Lietuvos banko rekomendacija.

 

II. Aukciono dalyviams keliami reikalavimai

 

8. Įmonė turi turėti teisę pirkti ir parduoti Vyriausybės vertybinius popierius savo ir klientų vardu klientų sąskaita ir teisę pirkti ir parduoti Vyriausybės vertybinius popierius savo vardu ir savo sąskaita.

9. Lietuvos Respublikos ir Europos Sąjungos valstybėje narėje licencijuota kredito įstaiga ir finansų maklerio įmonė turi vykdyti visus juos prižiūrinčių priežiūros institucijų nustatytus normatyvus ir verstis banko veikla arba turėti A arba B finansų maklerio įmonės kategoriją ne mažiau kaip vienerius metus.

10. Užsienio bankas, kuriam priklauso Lietuvoje veikiantis užsienio banko filialas (skyrius) (toliau – užsienio banko filialas), turi vykdyti visus jį prižiūrinčios priežiūros institucijos nustatytus normatyvus.

11. Ne Europos Sąjungos valstybėje narėje licencijuota finansų arba kredito įstaiga, ketinanti būti aukciono dalyviu (toliau – užsienio įmonė):

11.1. turi priklausyti vienos iš Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos šalių jurisdikcijai;

11.3. turi būti prižiūrima bankų priežiūros arba vertybinių popierių rinkos priežiūros institucijos;

11.4. turi vykdyti visus užsienio įmonę prižiūrinčios priežiūros institucijos nustatytus normatyvus;

11.5. mažiausiai vienerius metus užsienio įmonei neturi būti taikytos ją prižiūrinčios priežiūros institucijos sankcijos;

11.6. turi turėti ne mažesnį kaip 500 milijonų eurų (Ekonominės ir pinigų sąjungos bendros valiutos) ekvivalento nuosavą kapitalą arba tokio dydžio nuosavą kapitalą turi turėti užsienio šalies finansų arba kredito įstaiga, kuriai priklauso daugiau kaip 50 procentų užsienio įmonės balsų visuotiniame akcininkų susirinkime;

11.7. turi turėti bent vienos iš toliau išvardytų reitingo agentūrų suteiktą ilgalaikio mokumo kredito reitingą, ne mažesnį kaip:

Moodys Investors Service A3

Fitch-IBCA A-

Standard & Poor’s A-,

arba tokį reitingą turi turėti užsienio šalies finansų arba kredito įstaiga, kuriai priklauso daugiau kaip 50 procentų užsienio įmonės balsų visuotiniame akcininkų susirinkime.

 

III. Sutartys su aukciono dalyviais

 

12. Įmonės, norinčios sudaryti Aukciono dalyvio sutartį su Lietuvos banku ir tapti aukciono dalyviais, turi (išskyrus 13 punkte nurodytas išimtis) pateikti Lietuvos bankui:

12.1. prašymą sudaryti Aukciono dalyvio sutartį su paaiškinimu apie įmonės veiklos ketinimus Vyriausybės vertybinių popierių srityje (prekybos mastus, teikiamas paslaugas ar veiklos ypatumus ir pan.), prašyme taip pat turi būti nurodytas įmonės adresas, telefonų ir faksų numeriai, įmonės vadovų vardai, pavardės ir pareigos;

12.2. statutą (įstatus), licenciją, registracijos pažymėjimą ar kitus dokumentus, patvirtinančius teisę pirkti ir parduoti Vyriausybės vertybinius popierius savo ir klientų vardu klientų sąskaita ir teisę pirkti ir parduoti Vyriausybės vertybinius popierius savo vardu ir savo sąskaita;

12.3. paskutinių 3 metų finansines ataskaitas ir nepriklausomų auditorių, turinčių teisę teikti tokias paslaugas, išvadas apie jas (jeigu nuo įmonės įkūrimo nepraėjo 3 metai, finansinės ataskaitos pateikiamos nuo įmonės veiklos pradžios, o jeigu nuo pirmojo audito įmonėje atlikimo praėjo mažiau kaip 3 metai, audito išvados turi būti pateikiamos nuo pirmojo audito);

12.4. įmonę prižiūrinčios priežiūros institucijos pažymą apie priežiūros institucijos nustatytų normatyvų vykdymą bei per paskutinius 3 metus įmonei pritaikytas sankcijas;

12.5. duomenis apie įmonės akcijų paketų (10 proc. ir daugiau) savininkus, jų dalyvavimą valdant kitas įmones ir buvimą jų akcijų paketų savininkais (užsienio bankų filialai turi pateikti tokią informaciją apie užsienio banką, kuriam priklauso užsienio banko filialas);

12.6. duomenis apie įmonės tarybos ir valdybos narius, valdybos pirmininką, administracijos vadovą (užsienio bankų filialai turi pateikti šią informaciją apie minėtus užsienio banko, kuriam priklauso užsienio banko filialas, pareigūnus);

12.7. dokumentus, patvirtinančius 18.1–18.3 punktuose nurodytų kriterijų atitikimą;

12.8. kitą reikšmingą informaciją, galinčią turėti įtakos Lietuvos banko sprendimui sudaryti Aukciono dalyvio sutartį su įmone;

12.9. kitus papildomus dokumentus ir informaciją, jeigu Lietuvos bankas pareikalauja.

13. Lietuvos Respublikos komerciniai bankai 12.2–12.6 punktuose, o užsienio bankų filialai 12.2–12.4 punktuose nurodytos informacijos pateikti neprivalo, jeigu Lietuvos bankas to nereikalauja.

14. Užsienio įmonės, Europos Sąjungos valstybėje narėje licencijuotos finansų maklerio įmonės ir kredito įstaigos turi pateikti 12.1, 12.3, 12.4, 12.8 ir 12.9 punktuose nurodytus dokumentus ir informaciją ne tik apie save, bet ir apie užsienio šalių finansų ir kredito įstaigas, kurioms jos priklauso.

15. Visi Lietuvos bankui pateikiami dokumentai turi būti legalizuoti įstatymų nustatyta tvarka ir išversti į lietuvių kalbą. Aukciono dalyvio sutartis su Lietuvos banku yra sudaroma lietuvių kalba.

16. Lietuvos bankas gali pareikalauti papildomų dokumentų ir informacijos per 30 kalendorinių dienų nuo 12 punkte nurodytų dokumentų gavimo Lietuvos banke dienos.

17. Sprendimą dėl įmonės tinkamumo būti aukciono dalyviu Lietuvos bankas priima per du mėnesius nuo visų Lietuvos banko pareikalautų dokumentų gavimo dienos.

 

IV. Kriterijai, į kuriuos Lietuvos bankas atsižvelgia sudarydamas Aukciono dalyvio sutartį

 

18. Priimant sprendimą dėl įmonės tinkamumo būti aukciono dalyviu, įvertinama, ar aukciono dalyvis galės visada ir laiku sumokėti už Vyriausybės vertybinius popierius, tinkamai vykdyti savo pareigas, sąžiningai ir aktyviai tarpininkauti Vyriausybės vertybinių popierių rinkoje, ar savo veikla nesumažins investuotojų pasitikėjimo Vyriausybės vertybinių popierių rinka ir jos infrastruktūra. Šiuo tikslu atsižvelgiama į:

18.1. įmonės finansinę padėtį;

18.2. rizikos valdymo sistemą įmonėje;

18.3. operacijų su vertybiniais popieriais kontrolės sistemą įmonėje;

18.4. įmonės (kuriai buvo ar yra pritaikytos ją prižiūrinčios priežiūros institucijos sankcijos) arba jos vadovų (kuriems buvo ar yra iškeltos bylos dėl nusikaltimų finansams) veiklos galimą neigiamą poveikį Vyriausybės vertybinių popierių rinkos funkcionavimui.

19. Priimant sprendimą dėl įmonės tapimo arba tolimesnio buvimo aukciono dalyviu gali būti atsižvelgta ir į kitus Lietuvos bankui svarbius kriterijus.

20. Išaiškėjus naujoms aplinkybėms, Aukciono dalyvio sutarties su įmone galiojimas gali būti peržiūrėtas.

21. Informaciją, padedančią nustatyti, ar įmonė atitinka kriterijus, ir tai patvirtinančius įrodymus įmonės teikia savo iniciatyva kartu su prašymu sudaryti Aukciono dalyvio sutartį, taip pat Lietuvos bankui pareikalavus.

22. Kasmet yra peržiūrima, ar aukciono dalyvis atitinka reikalavimus ir kriterijus ir ar vykdo savo pareigas.

 

V. Aukciono dalyvių pareigos

 

23. Aukciono dalyvis turi pateikti rinkos sąlygas atitinkančius konkurencinius pasiūlymus kiekvienam Vyriausybės vertybinių popierių aukcionui ir nupirkti ne mažiau kaip 1 procentą visų per ketvirtį aukcionuose parduodamų Vyriausybės vertybinių popierių. Aukcionuose, kuriuose parduodamų Vyriausybės vertybinių popierių kiekis neskelbiamas, šio punkto reikalavimas skaičiuojamas nuo parduoto Vyriausybės vertybinių popierių kiekio.

24. Aukciono dalyvis visuotinai pripažintose ir naudojamose informacinėse sistemose turi nuolat skelbti Vyriausybės vertybinių popierių pirkimo ir pardavimo pelningumus bei skelbiamais pelningumais perkamų ir parduodamų Vyriausybės vertybinių popierių kiekį 1 priede nustatyta tvarka (pridedama). Lietuvos banko pranešime apie įvyksiantį Vyriausybės vertybinių popierių pardavimo aukcioną gali būti nurodyta, kad tos emisijos Vyriausybės vertybinių popierių pirkimo ir pardavimo pelningumų bei jais perkamų ir parduodamų Vyriausybės vertybinių popierių kiekio skelbimas aukciono dalyviams yra neprivalomas, jei išleidžiamų tos emisijos Vyriausybės vertybinių popierių kiekis yra reikšmingai mažesnis nei įprasta arba jei naujai išleidžiami Vyriausybės vertybiniai popieriai nėra tipinės trukmės.

25. Aukciono dalyviai turi dalyvauti Lietuvos banko rengiamuose susitikimuose su aukciono dalyviais. Aukciono dalyviai, neturintys nuolatinės buveinės ar savo atstovo Lietuvos Respublikos teritorijoje ir negalintys atsiųsti savo atstovo į Lietuvos banko rengiamą susitikimą, turi susisiekti su Lietuvos banku telefonu arba faksu ir aptarti su Lietuvos banko atstovu susitikimo dienotvarkėje numatytus klausimus.

26. Aukciono dalyvis privalo nedelsdamas pranešti Lietuvos bankui:

26.1. apie statuto (įstatų) pakeitimus, susijusius su kapitalo didinimu (mažinimu);

26.2. apie akcijų, suteikiančių daugiau kaip 10 proc. balsų įmonės akcininkų susirinkime, savininkų pasikeitimus, tarybos ir valdybos pirmininko, administracijos vadovo ir vyriausiojo buhalterio pakeitimą;

26.3. apie įvykius, turinčius įtakos įmonės finansinei veiklai ir stabilumui arba galinčius sutrukdyti laiku atsiskaityti už Vyriausybės vertybinius popierius;

26.4. apie priežiūros institucijų nustatytų normatyvų nevykdymą ir priežiūros institucijų aukciono dalyviui pritaikytas sankcijas;

26.5. apie įmonės reorganizavimą ir likvidavimą.

27. Aukciono dalyvis turi kasmet, ne vėliau kaip per penkis mėnesius nuo finansinių metų pabaigos, pateikti Lietuvos bankui nepriklausomų auditorių, turinčių teisę teikti tokias paslaugas, patvirtintas savo veiklos finansines ataskaitas. Kartu su finansinėmis ataskaitomis aukciono dalyvis turi pateikti savo veiklos Lietuvos pinigų ir kapitalo rinkose ataskaitą.

28. Lietuvos banko nustatyta tvarka aukciono dalyviai turi teikti Lietuvos bankui ataskaitas apie antrinėje rinkoje sudarytus sandorius dėl Vyriausybės vertybinių popierių.

29. Užsienio įmonės 26.1, 26.3–26.5 ir 27 punktuose nurodytą informaciją turi pateikti ne tik apie save, bet ir apie užsienio šalių finansų ir kredito įstaigas, kurioms jos priklauso, o užsienio bankų filialai – apie užsienio banką, kuriam priklauso užsienio banko filialas, ir, išskyrus 26.1 ir 27 punktuose nurodytą informaciją, – apie save.

 

VI. Baigiamosios nuostatos

 

30. Aukciono dalyvio sutartis Lietuvos banko valdybos nustatytam terminui gali būti sustabdyta aukciono dalyvio motyvuotu prašymu, jeigu tam pritaria Lietuvos banko valdyba, arba Lietuvos banko valdybos sprendimu dėl aukciono dalyvio reorganizavimo, akcinio kapitalo dydžio, struktūros, valdymo organų pasikeitimo ar reikšmingų finansinių įvykių įmonėje ir kitais atvejais, galinčiais turėti įtakos tolimesnei įmonės veiklai ir Vyriausybės vertybinių popierių rinkos funkcionavimui.

31. Aukciono dalyvio sutartis taip pat gali būti laikinai sustabdyta Lietuvos banko valdybos pirmininko sprendimu ne ilgesniam kaip 31 dienos laikotarpiui, jeigu iškyla abejonių dėl to, ar aukciono dalyvis atitinka reikalavimus ir kriterijus, ar tinkamai atlieka pareigas, taip pat dėl aukciono dalyvio reorganizavimo, akcinio kapitalo dydžio, struktūros, valdymo organų pasikeitimo ar reikšmingų finansinių įvykių įmonėje, kitais atvejais, galinčiais turėti įtakos tolimesnei įmonės veiklai ir Vyriausybės vertybinių popierių rinkos funkcionavimui. Laikotarpis, kuriam yra sustabdoma Aukciono dalyvio sutartis, gali būti pratęstas Lietuvos banko valdybos sprendimu, jeigu nepakanka turimos informacijos nustatyti, ar aukciono dalyvis atitinka reikalavimus ir kriterijus, ar tinkamai atlieka savo pareigas.

32. Apie sutarties sustabdymą arba sustabdymo pratęsimą Lietuvos bankas praneša aukciono dalyviui prieš vieną darbo dieną.

33. Lietuvos bankas nutraukia Aukciono dalyvio sutartį, jeigu aukciono dalyvis nebeatitinka Lietuvos Respublikos Vyriausybės vertybinių popierių aukciono nuostatuose ir šiame teisės akte išdėstytų reikalavimų ir kriterijų, netinkamai atlieka šiame teisės akte nurodytas pareigas arba jei pažeidžia Aukciono dalyvio sutartį. Apie sutarties nutraukimą Lietuvos bankas praneša aukciono dalyviui prieš 15 dienų.

34. Jeigu Lietuvos bankas atsisako sudaryti Aukciono dalyvio sutartį arba ją nutraukia arba jeigu aukciono dalyvis savo iniciatyva nutraukia Aukciono dalyvio sutartį (išskyrus tuos atvejus, kai dalyvis nutraukia Aukciono dalyvio sutartį dėl joje nustatytų Lietuvos banko įsipareigojimų nevykdymo), dalyvis gali kreiptis į Lietuvos banką dėl naujos Aukciono dalyvio sutarties sudarymo. Tai aukciono dalyvis gali padaryti ne anksčiau kaip po 6 mėnesių nuo Lietuvos banko sprendimo atsisakyti sudaryti sutartį priėmimo arba sutarties nutraukimo dienos ir tik tuo atveju, jeigu atitinka visus aukciono dalyviui keliamus reikalavimus ir kriterijus.

______________


 

Reikalavimų Lietuvos Respublikos

Vyriausybės vertybinių popierių aukciono

dalyviams

1 priedas

 

VYRIAUSYBĖS VERTYBINIŲ POPIERIŲ PIRKIMO IR PARDAVIMO PELNINGUMŲ SKELBIMO TVARKA

 

1. Aukciono dalyviai turi skelbti visų paskutinių emisijų Vyriausybės vertybinių popierių pirkimo ir pardavimo pelningumus bei pagal skelbiamus pelningumus perkamų ir parduodamų Vyriausybės vertybinių popierių kiekį.

2. Klientų ir kitų viešosios apyvartos tarpininkų pageidavimu aukciono dalyviai privalo iš jų pirkti arba jiems parduoti Vyriausybės vertybinius popierius pagal skelbiamus atitinkamų emisijų Vyriausybės vertybinių popierių pirkimo ir pardavimo pelningumus bei nurodytą perkamų ir parduodamų Vyriausybės vertybinių popierių kiekį.

3. Sudarant Vyriausybės vertybinių popierių pirkimo ir pardavimo sandorius pagal aukciono dalyvių skelbiamus pelningumus apskaičiuotos Vyriausybės vertybinių popierių kainos sandorio šalims turi būti galutinės, t. y. apimti visas galimas papildomas sandorių sudarymo išlaidas (tarpininkavimo atlyginimus ir pan.).

4. Aukciono dalyviai turi skelbti šios tvarkos 1 punkte nurodytą informaciją iki naujos atitinkamos trukmės emisijos Vyriausybės vertybinių popierių išleidimo arba:

4.1. trijų mėnesių trukmės valstybės iždo vekselių – ne trumpiau kaip vieną mėnesį nuo jų pirmojo išleidimo apmokėjimo dienos;

4.2. šešių mėnesių trukmės valstybės iždo vekselių – ne trumpiau kaip du mėnesius nuo jų pirmojo išleidimo apmokėjimo dienos;

4.3. metų trukmės valstybės iždo vekselių – ne trumpiau kaip tris mėnesius nuo jų pirmojo išleidimo apmokėjimo dienos;

4.4. dvejų, trejų metų ir ilgesnės trukmės Vyriausybės obligacijų – ne trumpiau kaip šešis mėnesius nuo jų pirmojo išleidimo apmokėjimo dienos.

______________