LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBOS DIREKTORIAUS

Į S A K Y M A S

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBOS DIREKTORIAUS 2007 M. RUGSĖJO 28 D. ĮSAKYMO Nr. 2-250
„DĖL TEISĖS AKTŲ IR TEISĖS AKTŲ PROJEKTŲ ANTIKORUPCINIO VERTINIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2012 m. sausio 10 d. Nr. 2-10

Vilnius

 

1. Pakeičiu Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos direktoriaus 2007 m. rugsėjo 28 d. įsakymą Nr. 2-250 „Dėl Teisės aktų ir teisės aktų projektų antikorupcinio vertinimo taisyklių patvirtinimo“ ir išdėstau jį nauja redakcija:

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBOS

DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL TEISĖS AKTŲ AR JŲ PROJEKTŲ ANTIKORUPCINIO VERTINIMO LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBOJE TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos įstatymo (Žin., 2000, Nr. 41-1162; 2003, Nr. 38-1657) 22 straipsnio 3 dalies nuostata ir atsižvelgdamas į Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo (Žin., 2002, Nr. 57-2297; 2008, Nr. 71-2700) 8 straipsnio nuostatas:

1. Tvirtinu Teisės aktų ar jų projektų antikorupcinio vertinimo Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyboje taisykles (pridedama).

2. Siūlau teisės aktų projektų rengėjams, atliekantiems teisės aktų projektų, kuriais numatoma reguliuoti visuomeninius santykius, susijusius su Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 1 dalyje numatytais atvejais, antikorupcinį vertinimą, atsižvelgti į šio įsakymo 1 punktu patvirtintų taisyklių nuostatas.“

 

2. Nustatau, kad:

2.1. Šis įsakymas įsigalioja 2012 m. vasario 1 d.

2.2. Iki šio įsakymo įsigaliojimo Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyboje pradėti teisės aktų ar jų projektų antikorupciniai vertinimai atliekami anksčiau galiojusių Teisės aktų ir teisės aktų projektų antikorupcinio vertinimo taisyklių nustatyta tvarka.

3. Pavedu Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos Administravimo valdybos Bendrajam skyriui pateikti šį įsakymą paskelbti leidinyje „Valstybės žinios“, o Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos Viešųjų ryšių skyriui paskelbti šį įsakymą Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos interneto svetainėje.

 

 

Direktorius                                                                             Žimantas Pacevičius

 

_________________

 


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos

specialiųjų tyrimų tarnybos direktoriaus

2007 m. rugsėjo 28 d. įsakymu Nr. 2-250

(Lietuvos Respublikos

specialiųjų tyrimų tarnybos direktoriaus

2012 m. sausio 10 d. įsakymo Nr. 2-10 redakcija)

 

TEISĖS AKTŲ AR JŲ PROJEKTŲ ANTIKORUPCINIO VERTINIMO LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBOJE TAISYKLĖS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Šios Teisės aktų ar jų projektų antikorupcinio vertinimo Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyboje (toliau – STT) taisyklės (toliau – Taisyklės) nustato STT darbuotojų Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo (Žin., 2002, Nr. 57-2297; 2008, Nr. 71-2700) 8 straipsnio nustatyta tvarka atliekamo teisės aktų ar jų projektų antikorupcinio vertinimo tvarką STT.

2. STT teisės aktų ar jų projektų antikorupcinį vertinimą atlieka STT Korupcijos prevencijos valdybos Antikorupcinio vertinimo skyriaus darbuotojai (toliau – teisės aktų ar jų projektų vertintojai), kuriems teisės aktų, teisės aktų projektų antikorupcinį vertinimą atlikti paveda STT direktorius, STT direktoriaus pirmasis pavaduotojas ar STT direktoriaus pavaduotojas.

3. STT, atlikdama teisės aktų ar jų projektų antikorupcinį vertinimą, gali nagrinėti kitų valstybės ar savivaldybės įstaigų atliktus teisės aktų projektų antikorupcinius vertinimus, taip pat prireikus gali teikti pastabų ir pasiūlymų šioms įstaigoms dėl jų atlikto antikorupcinio vertinimo.

4. Šiose Taisyklėse vartojamos sąvokos:

4.1. Teisės aktas – norminis teisės aktas ar individualusis teisės aktas.

4.2. Teisės akto projektas – norminio teisės akto projektas ar individualiojo teisės akto projektas.

4.3. Antikorupcinis vertinimas – teisės aktų, teisės aktų projektų, kuriais yra reguliuojama ar numatoma reguliuoti visuomeninius santykius, nurodytus Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 1 dalyje (toliau – antikorupciniu požiūriu vertintini teisės aktai ar jų projektai), esamo ar numatomo teisinio reguliavimo mechanizmo vertinimas antikorupciniu požiūriu ir teisinio reguliavimo trūkumų bei galimybių neigiamai paveikti visuomenei reikšmingus santykius (viešąjį interesą) įvardijimas.

4.4. Teisės akto projekto rengėjas – teisės akto projektą parengęs subjektas (asmuo ar darbo grupė).

5. Teisės aktų ar jų projektų antikorupcinis vertinimas apima teisės aktų ar jų projektų atrinkimą, antikorupcinį vertinimą, tarnybinio pranešimo dėl teisės akto ar jo projekto antikorupcinio vertinimo rengimą ir teikimą STT direktoriui, STT direktoriaus pirmajam pavaduotojui ar STT direktoriaus pavaduotojui, rašto dėl antikorupcinio vertinimo pastabų ir pasiūlymų rengimą ir teikimą antikorupcinį vertinimą inicijavusiam subjektui, teisės aktą priėmusiai, jo priėmimą inicijavusiai valstybės ar savivaldybės institucijai arba teisės akto projekto rengėjui, pakartotinio vertinimo atlikimą.

 

II. TEISĖS AKTŲ AR JŲ PROJEKTŲ ATRINKIMAS

 

6. STT vertina savo iniciatyva atrinktus, taip pat jai Respublikos Prezidento, Seimo Pirmininko, Ministro Pirmininko, Seimo komiteto, komisijos, frakcijos pateiktus antikorupciniu požiūriu vertintinus teisės aktus ar jų projektus.

7. Teisės aktų ar jų projektų vertintojai pagal STT direktoriaus nustatytas korupcijos prevencijos prioritetines kryptis ieško antikorupciniu požiūriu vertintinų teisės aktų ar jų projektų.

8. Teisės aktų ar jų projektų vertintojai, suradę antikorupciniu požiūriu vertintiną teisės aktą ar jo projektą, siūlo STT direktoriui, STT direktoriaus pirmajam pavaduotojui ar STT direktoriaus pavaduotojui atlikti šio teisės akto ar jo projekto antikorupcinį vertinimą. Atlikti antikorupciniu požiūriu vertintino teisės akto ar jo projekto antikorupcinį vertinimą gali siūlyti ir kiti STT darbuotojai, kurie atlikdami tarnybos funkcijas nustato, kad atitinkamas teisės aktas ar jo projektas yra vertintinas antikorupciniu požiūriu.

9. STT direktorius, STT direktoriaus pirmasis pavaduotojas ar STT direktoriaus pavaduotojas, gavę šių taisyklių 8 punkte nurodytą pasiūlymą atlikti teisės akto ar jo projekto antikorupcinį vertinimą arba savo iniciatyva paveda teisės aktų ar jo projektų vertintojui (-ams) atlikti teisės akto ar jo projekto antikorupcinį vertinimą. STT direktorius, STT direktoriaus pirmasis pavaduotojas ar STT direktoriaus pavaduotojas teisės akto ar jo projekto antikorupcinį vertinimą taip pat paveda atlikti, kai gauna Respublikos Prezidento, Seimo Pirmininko, Ministro Pirmininko, Seimo komiteto, komisijos, frakcijos teikimą atlikti teisės akto ar jo projekto antikorupcinį vertinimą.

 

III. TEISĖS AKTŲ AR JŲ PROJEKTŲ ANTIKORUPCINIS VERTINIMAS

 

10. Teisės akto ar jo projekto vertintojas (-ai), gavęs (-ę) šių taisyklių 9 punkte nurodytą pavedimą, atlieka teisės akto ar jo projekto antikorupcinį vertinimą.

11. Teisės akto ar jo projekto vertinimą atlieka teisės aktų ar jų projektų vertintojas, kurį nurodo STT direktorius, STT direktoriaus pirmasis pavaduotojas, STT direktoriaus pavaduotojas ar STT Korupcijos prevencijos valdybos Antikorupcinio vertinimo skyriaus viršininkas. Jei teisės aktas ar jo projektas yra didelės apimties, teisės akto ar jo projekto antikorupcinį vertinimą gali būti pavedama atlikti dviem teisės aktų ar jų projektų vertintojams.

12. Teisės akto ar jo projekto vertintojas, atlikdamas teisės akto ar jo projekto antikorupcinį vertinimą, analizuoja jo turinį, atsako į bendruosius ir specialiuosius šiose Taisyklėse nustatytus klausimus, savo nuožiūra ir atsižvelgdamas į STT sukauptą patirtį prognozuoja, kaip teisės akto ar teisės akto projekto priėmimas gali sudaryti sąlygas plisti korupcijai arba daryti korupcinio pobūdžio nusikalstamas veikas, prireikus konsultuojasi su teisės akto ar jo projekto rengėjais, kitais specialistais.

13. Atlikdamas teisės aktų ar jų projektų antikorupcinį vertinimą, atsakydamas į šiose Taisyklėse nustatytus bendruosius ir specialiuosius klausimus, teisės aktų ar jų projektų vertintojas:

13.1. atsižvelgia į esamą teisinį reguliavimą ir socialinius santykius reguliuojamoje srityje;

13.2. prognozuoja, kokią įtaką teisės aktas ar jo projektas turės socialiniams santykiams antikorupciniu požiūriu;

13.3. vertindamas galiojantį teisės aktą, atsižvelgia į teisės akto taikymo praktiką ir sunkumus, nustatytus korupcijos atvejus ir į tai, kokios konkrečios teisės akto nuostatos sudaro sąlygas korupcijai;

13.4. atsižvelgia į teisės sistemą ir kitų teisės aktų nuostatas;

13.5. įvertina, ar teisės akto arba jo projekto nuostatos dera su atitinkamą sritį reglamentuojančiais teisės aktais ir (ar) juos konkretina;

13.6. įvertina, ar numatomas naujas teisinis reglamentavimas nesudaro papildomų sąlygų korupcijai, ar reikalingi teisės akto arba jo projekto įgyvendinamieji teisės aktai;

13.7. atsižvelgia į tai, ar teisės aktas arba jo projektas nustato subjektų, kurių veikla reglamentuojama, teises ir pareigas, apibrėžia jų kompetenciją;

13.8. kiek įmanoma, detaliau analizuoja teisės akto ar jo projekto parengimo priežastis;

13.9. turi teisę per 5 dienas gauti kitų STT padalinių turimą informaciją, reikalingą teisės akto ar jo projekto antikorupciniam vertinimui atlikti;

13.10. vertina, ar teisės aktas arba jo projektas nustato kontroliuojantį subjektą, apibrėžia jo kontrolės formas, nustato, ar kontroliuojantis ir teises suteikiantis subjektas yra tas pat asmuo;

13.11. įvertina, ar numatyta veiksminga ir racionali kontrolės procedūra;

13.12. įvertina, ar teisės akto nuostatų pažeidimas užtraukia teisinę atsakomybę teisės aktą taikysiančiam asmeniui, ar teisės akte arba jo projekte nurodyta teisinė atsakomybė arba pateiktos reikalingos nuorodos į kitus teisės aktus, kuriuose nustatyta atsakomybė.

14. Atlikdamas teisės aktų ar jų projektų antikorupcinį vertinimą, teisės aktų ar jų projektų vertintojas visais atvejais privalo atsakyti į šiose Taisyklėse nustatytus bendruosius klausimus. Teisės aktų ar jų projektų vertintojas taip pat gali nagrinėti specialiuosius ar kitus aktualius klausimus.

15. Bendrieji klausimai, į kuriuos atsakoma atliekant teisės aktų ar jų projektų antikorupcinį vertinimą:

15.1. ar teisės akte arba jo projekte nesukeliamas interesų konfliktas;

15.2. ar teisės akto arba jo projekto tikslai atitinka teisės akto ar jo projekto nuostatas;

15.3. ar pagal teisinio reguliavimo apimtį teisės aktas arba jo projektas pakankamai reglamentuoja atitinkamą sritį;

15.4. ar nesudaromos prielaidos pasipelnyti valstybės sąskaita;

15.5. ar nėra akivaizdžių spragų, leisiančių dviprasmiškai aiškinti ir taikyti teisės aktą;

15.6. ar numatytos subjektų, su kuriais susijęs teisės akto įgyvendinimas, teisės ir pareigos, pakankamas jų įgyvendinimo mechanizmas;

15.7. ar teisės akte arba jo projekte už įtvirtintų nurodymų nevykdymą yra numatytos nuobaudos; kas skiria nuobaudas – teismas, kontroliuojančios institucijos ar viešojo administravimo institucijos pareigūnas ar vadovas; kokios šios institucijų pareigūnų galios skiriant nuobaudas – nuožiūros laisvė, procedūrų taisyklės, etapai, motyvai ar jų nebuvimas;

15.8. ar numatyta teisės akto įgyvendinimo, subjektų veiklos ir procedūrų kontrolė;

15.9. kokios aplinkybės turėjo įtakos teisės akto ar jo projekto parengimui.

16. Specialieji klausimai, į kuriuos prireikus atsako teisės aktų ar jų projektų vertintojas:

16.1. ar teisės aktas arba jo projektas praplečia kontroliuojančių institucijų įgaliojimus vykdyti priežiūrą;

16.2. ar teisės akte arba jo projekte numatyti įgaliojimai suteikti teises, skirti išmokas tik vienam subjektui (pareigūnui, komisijai);

16.3. ar teisės aktas arba jo projektas didina administracinius patekimo į rinką ar veiklos apribojimus;

16.4. ar teisės aktas arba jo projektas turės įtakos skirstant ekonominę naudą, ar lems papildomas ūkio subjektų išlaidas;

16.5. ar teisės aktas arba jo projektas sukuria išskirtines ar nevienodas sąlygas konkrečioje srityje veikiantiems subjektams, tam tikras išimtis ar lengvatas atskiriems subjektams;

16.6. ar teisės aktas arba jo projektas mažina veiklos subjektų santykių skaidrumą;

16.7. ar teisės akte arba jo projekte numatyta mažiau sprendimų priėmimo procedūrų;

16.8. ar pagal esamą arba numatomą reguliavimą sprendimus priima arba sankcijas taiko kolegiali institucija, jei taip, tai:

16.8.1. ar detaliai reguliuojamas kolegialios institucijos sudarymo, veiklos, atnaujinimo, narių skyrimo mechanizmas;

16.8.2. ar detaliai reguliuojamas atskirų institucijos darbuotojų funkcijų ir užduočių paskirstymas;

16.8.3. ar nustatyta kolegialios institucijos narių individuali atsakomybė už priimtus sprendimus;

16.9. ar teisės akte arba jo projekte numatyta galimybė skųsti kolegialios institucijos ar pareigūno sprendimą ne teismui;

16.10. ar pagal esamą arba numatomą reguliavimą sprendimus dėl leidimų išdavimo, veiklos priežiūros ir sankcijų taikymo priima ta pati institucija ar pareigūnas;

16.11. ar pagal esamą arba numatomą reguliavimą sprendimus dėl sankcijų taikymo priima veiklos priežiūrą vykdančiajai institucijai pavaldi institucija ar pareigūnas;

16.12. ar pagal esamą arba numatomą reguliavimą sankciją taiko viešojo administravimo institucija, teismas ar kitas įgaliotas subjektas;

16.13. ar pagal esamą arba numatomą reguliavimą teisės aktas ar jo projektas turi ar turės įtakos sandorio ar prievolės vykdymo terminui;

16.14. ar pagal esamą arba numatomą reguliavimą teisės aktas ar jo projektas mažina rinkoje veikiančių fizinių ar juridinių asmenų atskleidimą;

16.15. ar pagal esamą arba numatomą reguliavimą teisės aktas ar jo projektas mažina rinkos veiksmingos priežiūros reikalavimus;

16.16. ar pagal esamą arba numatomą reguliavimą teisės aktas ar jo projektas mažina kontroliuojančių asmenų kaitą;

16.17. ar teisės aktas arba jo projektas didina valstybės tarnautojų interesų konflikto kilimo riziką;

16.18. ar teisės aktas arba jo projektas panaikina ar mažina profesinius ir patirties reikalavimus subjektams;

16.19. ar teisės aktas arba jo akto projektas mažina asmenų kvalifikacijos patikrinimą prieš patenkant į rinką;

16.20. ar teisės aktas arba jo projektas panaikina įgaliojimus turinčių asmenų rotaciją, tarnybinį kaitumą, atestavimą arba kitokį dalykinių arba profesinių žinių periodinį tikrinimą.

17. Teisės akto ar jo projekto antikorupcinis vertinimas atliekamas per 15 darbo dienų nuo pavedimo atlikti teisės akto ar jo projekto antikorupcinį vertinimą davimo dienos. Jei pavedimą atlikti teisės akto ar jo projekto antikorupcinį vertinimą duodantis subjektas nurodo kitą terminą, tai terminas negali būti trumpesnis kaip 5 darbo dienos.

 

IV. TARNYBINIO PRANEŠIMO DĖL ANTIKORUPCINIO VERTINIMO RENGIMAS IR RAŠTO DĖL ANTIKORUPCINIO VERTINIMO PASTABŲ IR PASIŪLYMŲ RENGIMAS IR TEIKIMAS

 

18. Teisės akto ar jo projekto vertintojas (-ai), atlikęs (-ę) teisės akto ar jo projekto antikorupcinį vertinimą ir nustatęs (-ę) antikorupciniu požiūriu ydingų nuostatų, surašo raštą dėl antikorupcinio vertinimo pastabų ir pasiūlymų, kuriame nurodo:

18.1. teisės akto ar jo projekto pavadinimą ir numerį;

18.2. STT atlikto antikorupcinio vertinimo pastabas;

18.3. STT pasiūlymus dėl antikorupcinio vertinimo pastabų;

18.4. kitus faktus, aplinkybes, galimas teisinio reglamentavimo alternatyvas, pastebėjimus, pasiūlymus ar, teisės akto ar jo projekto vertintojo nuomone, kitą aktualią informaciją.

19. Teisės akto ar jo projekto vertintojas (-ai), atlikęs (-ę) teisės akto ar jo projekto antikorupcinį vertinimą, tačiau nenustatęs (-ę) antikorupciniu požiūriu ydingų nuostatų, parengia tarnybinį pranešimą STT direktoriui, STT direktoriaus pirmajam pavaduotojui ar STT direktoriaus pavaduotojui dėl atlikto teisės akto ar jo projekto antikorupcinio vertinimo, o esant Respublikos Prezidento, Seimo Pirmininko, Ministro Pirmininko, Seimo komiteto, komisijos, frakcijos teikimui atlikti teisės akto ar jo projekto antikorupcinį vertinimą apie tai pažymi rašte, įvardytame 18 punkte. Tarnybiniame pranešime STT direktoriui, STT direktoriaus pirmajam pavaduotojui ar STT direktoriaus pavaduotojui dėl atlikto teisės akto ar jo projekto antikorupcinio vertinimo nurodoma:

19.1. teisės akto ar jo projekto vertintojo pareigos, vardas ir pavardė;

19.2. teisės akto ar jo projekto pavadinimas ir numeris;

19.3. teisės akto ar jo projekto antikorupcinio vertinimo pradžia ir pabaiga;

19.4. kaip teisės aktas ar jo projektas buvo įvertintas pagal šių Taisyklių 12 ir 13 punktų nuostatas;

19.5. kaip atsakyta į bendruosius ir (ar) specialiuosius teisės akto ar jo projekto antikorupcinio vertinimo klausimus, kaip atsakyta į kitus klausimus, jei jie buvo keliami;

19.6. kiti faktai, aplinkybės, galimos teisinio reglamentavimo alternatyvos, pastebėjimai, pasiūlymai ar, teisės akto ar jo projekto vertintojo nuomone, kita reikšminga informacija.

20. Tarnybinis pranešimas STT direktoriui, STT direktoriaus pirmajam pavaduotojui ar STT direktoriaus pavaduotojui turi būti suderintas su tiesioginiu teisės akto ar jo projekto vertintojo vadovu ir STT Korupcijos prevencijos valdybos viršininku.

21. Rašto dėl antikorupcinio vertinimo pastabų ir pasiūlymų projektas derinamas, pasirašomas ir išsiunčiamas gavėjams STT darbo reglamento nustatyta tvarka.

22. Raštas dėl antikorupcinio vertinimo pastabų ir pasiūlymų teikiamas antikorupcinį vertinimą inicijavusiam subjektui ir jo rengėjui, o jei antikorupcinis vertinimas buvo atliktas STT iniciatyva – teisės akto projekto rengėjui ir (ar) jo priėmimą inicijavusiai valstybės ar savivaldybės institucijai.

 

V. PAKARTOTINIS VERTINIMAS

 

23. STT savo iniciatyva arba Respublikos Prezidento, Seimo Pirmininko, Ministro Pirmininko, Seimo komiteto, komisijos, frakcijos teikimu gali atlikti teisės akto projekto pakartotinį antikorupcinį vertinimą, kai teisės akto projekte, kuris jau buvo vertintas antikorupciniu požiūriu, yra padaroma esminių pakeitimų.

24. STT pakartotinai vertinant teisės aktų projektus, teisės aktų ar jų projektų vertintojas antikorupcinį teisės akto projekto vertinimą atlieka šių Taisyklių nustatyta tvarka, taip pat vertina, ar teisės akto projektas pakeistas atsižvelgiant į STT pateiktas antikorupcinio vertinimo pastabas ir pasiūlymus.

25. Jei į pirminio antikorupcinio vertinimo pastabas ir pasiūlymus nebuvo atsižvelgta, teisės aktų ar jų projektų vertintojas apie tai pažymi rašte dėl pakartotinio antikorupcinio vertinimo pastabų ir pasiūlymų.

 

VI. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

26. Jei atliekant antikorupcinį vertinimą kyla šiose Taisyklėse nenumatytų klausimų, juos sprendžia STT Korupcijos prevencijos valdybos viršininkas.

27. Už šių Taisyklių nuostatų pažeidimą STT darbuotojai atsako teisės aktų nustatyta tvarka.

 

_________________