LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRO

Į S A K Y M A S

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRO
2004 M. GRUODŽIO 23 D. ĮSAKYMO Nr. 3-586 „DĖL TRANSEUROPINĖS GELEŽINKELIŲ SISTEMOS SĄVEIKOS REIKALAVIMŲ NUSTATYMO IR TAIKYMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2011 m. gruodžio 16 d. Nr. 3-787

Vilnius

 

P a k e i č i u Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2004 m. gruodžio 23 d. įsakymą Nr. 3-586 „Dėl Transeuropinės geležinkelių sistemos sąveikos reikalavimų nustatymo ir taikymo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2005, Nr. 6-165, Nr. 58-2036; 2006, Nr. 81-3232; 2007, Nr. 118-4839; 2010, Nr. 97-5070, Nr. 155-7895):

1. Išdėstau preambulę taip:

„Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto kodekso (Žin., 2004, Nr. 72-2489; 2006, Nr. 72-2672; Nr. 2011, Nr. 121-5703) 7 straipsnio 3 dalies 4 punktu ir 30 straipsniu, Lietuvos Respublikos atitikties įvertinimo įstatymu (Žin., 1998, Nr. 92-2542; 2011, Nr. 40-1919) ir įgyvendindamas 2008 m. birželio 17 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2008/57/EB dėl geležinkelių sistemos sąveikos Bendrijoje (nauja redakcija) (OL 2008 L 191, p. 1), 2011 m. kovo 1 d. Komisijos direktyvą 2011/18/ES, kuria iš dalies keičiami Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2008/57/EB dėl geležinkelių sistemos sąveikos Bendrijoje II, V ir VI priedai (OL 2011 L 57, p. 21), 2011 m. balandžio 26 d. Europos Komisijos sprendimą 2011/274/ES dėl transeuropinės paprastųjų geležinkelių sistemos energijos posistemio techninės sąveikos specifikacijos (OL 2011 L 126, p. 1) ir 2011 m. balandžio 26 d. Europos Komisijos sprendimą 2011/275/ES dėl transeuropinės paprastųjų geležinkelių sistemos infrastruktūros posistemio techninės sąveikos specifikacijos (OL 2011 L 126, p. 53):“.

2. Nurodytuoju įsakymu patvirtintose Transeuropinės geležinkelių sistemos sąveikos reikalavimų nustatymo ir taikymo taisyklėse:

2.1. Papildau 19 punktą nauja antrąja pastraipa (ankstesniąją antrąją pastraipą laikau trečiąja pastraipa):

„Geležinkelio įmonių (vežėjų) ir geležinkelių infrastruktūros valdytojų atitikties Lietuvos Respublikoje taikomų techninių dokumentų, įgyvendinančių 1520 mm vėžės pločio transeuropinės paprastųjų geležinkelių sistemos esminius reikalavimus, sąraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2005 m. balandžio 25 d. įsakymu Nr. 3-146 (Žin., 2005, Nr. 56-1931), nurodytų taisyklių reikalavimams vertinimą ir jų patikros procedūras atlieka Valstybinė geležinkelio inspekcija prie Susisiekimo ministerijos, vadovaudamasi šių taisyklių ir Leidimų pradėti naudoti Lietuvos Respublikoje transeuropinės geležinkelių sistemos struktūrinius posistemius ir geležinkelių riedmenis išdavimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2006 m. gruodžio 22 d. įsakymu Nr. 3-507 (Žin., 2007, Nr. 1-39), nustatyta tvarka.“

2.2. Išdėstau 21 punktą taip:

21. Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija Europos Komisijai ir kitoms Europos Sąjungos valstybėms narėms privalo pateikti:

21.1. Lietuvos Respublikoje taikomų techninių dokumentų, įgyvendinančių transeuropinės geležinkelių sistemos posistemių esminius reikalavimus, sąrašo ir visų jo pakeitimų kopijas;

21.2. informaciją apie geležinkelio įmonių (vežėjų) ir geležinkelių infrastruktūros valdytojų atitikties Lietuvos Respublikoje taikomų techninių dokumentų, įgyvendinančių transeuropinės geležinkelių sistemos posistemių esminius reikalavimus, sąraše nurodytų taisyklių reikalavimams vertinimą ir patikros procedūrų atlikimą, taip pat apie Valstybinės geležinkelio inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos paskyrimą atlikti šiame punkte nurodytą atitikties vertinimą ir patikros procedūras.“

2.3. Išdėstau 58 punktą taip:

58. Transeuropinę geležinkelių sistemą sudarantys struktūrinių sričių posistemiai, esantys arba veikiantys Lietuvos Respublikos teritorijoje (toliau – struktūriniai posistemiai), gali būti įdiegti ir pradėti naudoti (toliau – pradėti naudoti) tik gavus atitinkamą Valstybinės geležinkelio inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos leidimą, išduotą vadovaujantis Leidimų pradėti naudoti Lietuvos Respublikoje transeuropinės geležinkelių sistemos struktūrinius posistemius ir geležinkelių riedmenis išdavimo taisyklėse nustatyta tvarka.“

2.4. Papildau šiuo 66.21 punktu:

66.21. deklaracija turi būti grindžiama informacija, gauta atlikus „EB“ posistemių patikros procedūrą, kaip nustatyta šių taisyklių 4 priedo 2 punkte;“.

2.5. Papildau šiuo 66.4 punktu:

66.4. jeigu šių taisyklių 4 priede daroma nuoroda į „EB“ tarpinę posistemio patikros deklaraciją, tai patikros deklaracijai taikomos šio punkto nuostatos;“.

2.6. Papildau šiuo 66.5 punktu:

66.5. jeigu šių taisyklių 4 priede daroma nuoroda į posistemių patikros deklaraciją, kai taikomos nacionalinės taisyklės, tai patikros deklaracijai taikomos mutatis mutandis šio punkto nuostatos.“

2.7. Išdėstau 1 priedo 1.2 punktą taip:

1.2. Energijos posistemis – elektros tiekimo ir elektrifikavimo sistema, antžeminės linijos ir elektros energijos suvartojimo matavimo sistemos geležinkelio kelio įranga.“

2.8. Išdėstau 1 priedo 1.3 punktą taip:

1.3. Geležinkelio kelio kontrolės, valdymo ir signalizavimo posistemis – visa geležinkelio kelio įranga, būtina geležinkelių transporto eismo saugai užtikrinti ir traukinių, kuriems leista važiuoti tinklu, judėjimui valdyti ir kontroliuoti.“

2.9. Išdėstau 1 priedo 1.4 punktą taip:

1.4. Geležinkelių riedmenų posistemis – visa traukinių įranga, valdymo ir kontrolės sistema, elektros srovės ėmikliai, traukos ir energijos transformavimo vienetai, geležinkelių riedmenų elektros energijos suvartojimo matavimo įranga, stabdymo, sukabinimo ir važiuoklės įtaisai (vežimėliai, ašys ir kt.), pakaba, durys, žmogaus ir mechanizmų sąsajos (mašinisto, traukinio brigados ir keleivių, įskaitant riboto judumo asmenų reikmes), pasyvieji ar aktyvieji saugos įtaisai ir su keleivių ir traukinio brigados narių sveikata susiję reikmenys.“

2.10. Išdėstau 1 priedo 1.5 punktą taip:

1.5. Geležinkelių riedmenų kontrolės, valdymo ir signalizavimo posistemis – visa geležinkelių riedmenų įranga, būtina saugai užtikrinti ir traukinių, kuriems leista važiuoti tinklu, judėjimui valdyti ir kontroliuoti.“

2.11. Papildau 1 priedą šiuo 2.3 punktu:

2.3. Geležinkelių transporto eismo organizavimo ir valdymo posistemis:

2.3.1. procedūros ir joms vykdyti reikalinga įranga, leidžianti įvairiems struktūriniams posistemiams darniai veikti normaliu ir sutrikusiu režimu, ypač užtikrinti traukinių valdymą, geležinkelių transporto eismo planavimą ir valdymą;

2.3.2. profesinė kvalifikacija, kurios gali prireikti teikiant paslaugas, susijusias su vežimais tarptautiniais maršrutais.“

2.12. Išdėstau 4 priedą nauja redakcija (pridedama).

 

 

Susisiekimo ministras                                                                Eligijus Masiulis


Transeuropinės geležinkelių sistemos sąveikos

reikalavimų nustatymo ir taikymo taisyklių

4 priedas

 

TRANSEUROPINĖS GELEŽINKELIŲ SISTEMOS POSISTEMIŲ PATIKROS PROCEDŪRA

 

I. BENDRIEJI PRINCIPAI

 

1. Vykdant posistemio patikros procedūrą tikrinama ir patvirtinama, kad:

1.1. posistemis suprojektuotas, sukonstruotas ir įrengtas taip, kad atitiktų jam nustatytus esminius reikalavimus;

1.2. posistemį galima leisti eksploatuoti.

 

II. „EB“ PATIKROS PROCEDŪRA

 

Įžanga

 

2. „EB“ patikra yra procedūra, kurią vykdydama notifikuotoji įstaiga tikrina ir patvirtina, kad posistemis:

2.1. atitinka taikomą (-as) techninę (-es) sąveikos specifikaciją (-as);

2.2. atitinka kitų teisės aktų, susijusių su Sutartimi dėl Europos Sąjungos veikimo, reikalavimus.

 

Posistemio dalys ir patikros procedūros etapai

 

3. Tarpinė posistemio patikra (toliau – TPP) – procedūra, kurią vykdydama notifikuotoji įstaiga tikrina ir patvirtina tam tikras posistemio dalis arba tam tikrus patikros procedūros etapus. Posistemis gali būti padalytas į tam tikras dalis arba gali būti tikrinamas tam tikrais patikros procedūros etapais, jei taip nurodyta techninėse sąveikos specifikacijose arba jei prireikus to prašo pareiškėjas. Atlikusi TPP procedūrą pareiškėjo pasirinkta notifikuotoji įstaiga išduoda „EB“ TPP sertifikatą, o pareiškėjas savo ruožtu prireikus parengia „EB“ TPP deklaraciją. TPP sertifikate ir TPP deklaracijoje turi būti nurodyta, pagal kurias techninės sąveikos specifikacijas įvertinta atitiktis.

 

Posistemio dalys

 

3.1. Pareiškėjas gali pateikti prašymą dėl kiekvienos posistemio dalies TPP. Kiekviena posistemio dalis tikrinama visais 3.3 punkte aprašytais etapais.

Patikros procedūros etapai

 

3.2. Posistemis arba tam tikros posistemio dalys yra tikrinamas kiekviename iš šių etapų:

3.2.1. bendro projekto rengimo;

3.2.2. posistemio konstravimo, įskaitant visų pirma civilinės inžinerijos darbus, sudedamųjų dalių surinkimą, bendrą suderinimą;

3.2.3. galutinio posistemio išbandymo.

3.3. Pagrindinis rangovas (ar gamintojas) ar Europos Sąjungoje įsteigtas jo įgaliotas atstovas posistemio projektavimo (įskaitant tipo bandymus) ir gamybos etape gali prašyti TPP.

 


Patikros sertifikatas

 

4. Notifikuotoji įstaiga, atsakinga už „EB“ patikrą, įvertina posistemio projektą, gamybą ir galutinį išbandymą ir parengia „EB“ patikros sertifikatą, skirtą užsakovui arba Europos Sąjungoje įsteigtam jo įgaliotam atstovui, kuris savo ruožtu parengia „EB“ patikros deklaraciją. „EB“ patikros deklaracijoje turi būti nurodyta, pagal kurias techninės sąveikos specifikacijas įvertinta atitiktis.

4.1. Jei posistemio atitiktis susijusiai techninei (-ėms) sąveikos specifikacijai (-oms) neįvertinta (pavyzdžiui, jei taikoma išlyga, jei atnaujinimui ar patobulinimui taikomos ne visos techninės sąveikos specifikacijos, jei numatytas pereinamasis techninės sąveikos specifikacijos laikotarpis arba specifiniais atvejais), „EB“ sertifikate tiksliai nurodoma, kurios (-ių) techninės (-ių) sąveikos specifikacijos (-ų) arba jos (jų) dalies (-ių) notifikuotoji įstaiga, vykdydama „EB“ patikros procedūrą, atitikties nepatikrino.

4.2. Jei „EB“ TPP sertifikatai išduoti, notifikuotoji įstaiga, atsakinga už posistemio „EB“ patikrą, atsižvelgia į šiuos „EB“ TPP sertifikatus ir, prieš išduodama „EB“ patikros sertifikatą:

4.2.1. patikrina, ar „EB“ TPP sertifikatai tiksliai atitinka reikiamus techninės (-ių) sąveikos specifikacijos (-ų) reikalavimus;

4.2.2. patikrina visus į „EB“ TPP sertifikatą (-us) neįtrauktus aspektus;

4.2.3. patikrina galutinį viso posistemio išbandymą.

 

Techninė byla

 

5. „EB“ patikros deklaracijos techninėje byloje turi būti:

5.1. su projektu susijusios techninės charakteristikos, įskaitant atitinkamo posistemio bendruosius ir detalius projektinius brėžinius, elektrines ir hidraulines schemas, valdymo grandynus, duomenų apdorojimo ir automatinių sistemų aprašymą, eksploatavimo ir techninės priežiūros dokumentus ir t. t.;

5.2. į posistemį įtrauktų sąveikos sudedamųjų dalių, kurioms taikomos šios taisyklės, sąrašas:

5.3. „EB“ atitikties arba tinkamumo naudoti deklaracijų, kurios pirmiau minėtoms sudedamosioms dalims turi būti pateiktos pagal šių taisyklių 46–54 punktus, kopijos ir tam tikrais atvejais – atitinkami apskaičiavimai ir notifikuotųjų įstaigų pagal bendras technines specifikacijas atliktų bandymų ir ekspertizių dokumentų kopijos;

5.4. turimas (-i) „EB“ TPP sertifikatas (-ai); tokiais atvejais, jei būtina, pateikiama (-os) „EB“ TPP deklaracija (-os), kuri (-ios) pridedama (-os) prie „EB“ patikros sertifikato, įskaitant notifikuotosios įstaigos atliktos galiojimo patikros rezultatus;

5.5. notifikuotosios įstaigos, atsakingos už „EB“ patikrą, pasirašytas „EB“ patikros sertifikatas su atitinkamais apskaičiavimais, kuriame patvirtinama, kad posistemis atitinka visus susijusios (-ių) techninės (-ių) sąveikos specifikacijos (-ų) reikalavimus, ir nurodomos visos per patikrą užfiksuotos ir nepašalintos abejonės, prie „EB“ patikros sertifikato taip pat turėtų būti pridėtos tikrinimo ir audito ataskaitos, kurias parengia ta pati įstaiga atlikdama savo užduotį, kaip nurodyta 6.3 ir 6.4 punktuose;

5.6. „EB“ sertifikatai, išduoti pagal kitus teisės aktus, parengtus atsižvelgiant į Sutartį dėl Europos Sąjungos veikimo;

5.7. jei pagal Komisijos reglamentą (EB) Nr. 352/2009 būtinas saugus integravimas, užsakovas arba Europos Sąjungoje įsteigtas jo įgaliotas atstovas į techninę bylą įtraukia vertintojo pagal Direktyvos 2004/49/EB 6 straipsnio 3 dalyje nurodytus bendruosius saugos būdus pavojui įvertinti parengtą ataskaitą.

 

Stebėsena

 

6. „EB“ stebėsenos tikslas yra užtikrinti, kad dėl posistemio techninės bylos atsirandantys įsipareigojimai būtų įvykdyti posistemio gamybos metu.

6.1. Notifikuotoji įstaiga, atsakinga už gamybos tikrinimą, turi turėti galimybę nuolat patekti į statybos aikšteles, gamybos cechus, sandėliavimo patalpas ir tam tikrais atvejais – į ruošinių gamybos arba bandymų atlikimo patalpas ir į visas patalpas, kurios, jos manymu, turi būti prieinamos, kad ji galėtų atlikti savo užduotį. Notifikuotoji įstaiga iš užsakovo arba Europos Sąjungoje įsteigto jo įgalioto atstovo turi gauti visus tam tikslui reikalingus dokumentus, visų pirma projekto įgyvendinimo planus ir su posistemiu susijusius techninius dokumentus.

6.2. Notifikuotoji įstaiga, atsakinga už projekto įgyvendinimo tikrinimą, turi atlikti periodinį auditą, kad patvirtintų, jog laikomasi reikiamos (-ų) techninės (-ių) sąveikos specifikacijos (-ų). Atsakingiems už posistemio projekto įgyvendinimą, ši įstaiga turi pateikti audito ataskaitą. Notifikuotoji įstaiga gali reikalauti, kad jos darbuotojai dalyvautų tam tikruose statybos darbų etapuose.

6.3. Notifikuotoji įstaiga neįspėjusi gali apsilankyti darbų aikštelėse arba gamybos cechuose. Tokių apsilankymų metu notifikuotoji įstaiga gali atlikti visą arba dalinį auditą. Atsakingiems už posistemio projekto įgyvendinimą, ji turi pateikti tikrinimo protokolą ir, jei reikia, audito ataskaitą.

6.4. Notifikuotoji įstaiga, norėdama išduoti „EB“ atitikties arba tinkamumo naudoti deklaraciją, turi turėti galimybę stebėti posistemį, kuriame įmontuojamos sąveikos sudedamosios dalys, kad įvertintų tų dalių tinkamumą naudoti geležinkelių sistemoje, jei to reikalaujama pagal atitinkamą techninės sąveikos specifikaciją.

 

Techninės bylos teikimas

 

7. Visa šio priedo 5 punkte nurodyta byla turi būti pateikta užsakovui arba Europos Sąjungoje įsteigtam jo įgaliotajam atstovui notifikuotosios įstaigos, atsakingos už techniškai tvarkingo posistemio patikrą, išduotam atitikties sertifikatui pagrįsti. Byla turi būti pridėta prie „EB“ patikros deklaracijos, kurią užsakovas siunčia atitinkamos valstybės narės priežiūros institucijai. Bylos kopiją užsakovas turi saugoti visą posistemio naudojimo laiką. Bet kuriai kitai valstybei narei paprašius, užsakovas turi nusiųsti jai bylos kopiją.

 

Informavimas apie notifikuotosios įstaigos veiklą

 

8. Kiekviena notifikuotoji įstaiga turi periodiškai informuoti Lietuvos Respublikos susisiekimo ministeriją ir Valstybinę geležinkelio inspekciją prie Susisiekimo ministerijos apie:

8.1. gautus prašymus atlikti „EB“ patikrą ir TPP Lietuvoje;

8.2. sąveikos sudedamųjų dalių atitikties ir (ar) tinkamumo naudoti įvertinimo prašymus;

8.3. išduotus arba atsisakytus išduoti „EB“ TPP sertifikatus;

8.4. išduotus arba atsisakytus išduoti „EB“ atitikties ir (arba) tinkamumo naudoti sertifikatus;

8.5. išduotus arba atsisakytus išduoti „EB“ patikros sertifikatus.

 

Kalba

 

9. Šio priedo 5 punkte nurodyta techninė byla ir su „EB“ patikros procedūromis susijusi korespondencija turi būti sudaroma lietuvių kalba arba užsakovo arba Europos Sąjungoje įsteigto jo įgalioto atstovo vartojama Europos Sąjungos oficialiąja kalba.

 


III. PATIKROS PROCEDŪROS, KAI TAIKOMOS NACIONALINĖS TAISYKLĖS

 

Įžanga

 

10. Patikros procedūra, kai taikomos nacionalinės taisyklės, – procedūra, kurią vykdydama Valstybinė geležinkelio inspekcija prie Susisiekimo ministerijos tikrina ir patvirtina, kad posistemis atitinka nacionalines taisykles.

 

Patikros sertifikatas

 

11. Atlikusi patikros procedūrą, kai taikomos nacionalinės taisyklės, Valstybinė geležinkelio inspekcija prie Susisiekimo ministerijos parengia pareiškėjui skirtą patikros sertifikatą.

11.1. Sertifikate tiksliai nurodoma, kurios (-ių) nacionalinės (-ių) taisyklės (-ių) atitiktį patikrino Valstybinė geležinkelio inspekcija prie Susisiekimo ministerijos vykdydama patikros procedūrą, įskaitant taisykles, susijusias su dalimis, kurioms taikoma nukrypimo nuo techninės sąveikos specifikacijos išlyga arba tos dalys atnaujinamos arba patobulinamos.

11.2. Kai taikomos nacionalinės taisyklės, susijusios su riedmenis sudarančiais posistemiais, Valstybinė geležinkelio inspekcija prie Susisiekimo ministerijos išduoda dviejų dalių sertifikatą: vienoje dalyje pateikiamos nuorodos į nacionalines taisykles, kurios susijusios tik su riedmenų ir atitinkamo tinklo suderinamumu, o kitoje dalyje nurodomos visos kitos taisyklės.

 

Techninė byla

 

12. Patikros, kai taikomos nacionalinės taisyklės, atveju į 5 punkte nurodytą techninę bylą turi būti įtraukta prie patikros sertifikato pridedama techninė byla ir joje pateikiami posistemio atitikčiai nacionalinėms taisyklėms įvertinti būtini techniniai duomenys.

_________________