LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRO

ĮSAKYMAS

 

DĖL SPECIALIOSIOS PEDAGOGIKOS IR SPECIALIOSIOS PSICHOLOGIJOS KVALIFIKACIJOS TOBULINIMO KURSŲ PROGRAMOS PATVIRTINIMO

 

2007 m. gruodžio 18 d. Nr. ISAK-2481

Vilnius

 

Įgyvendindama Mokytojų atestacijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2007 m. liepos 27 d. įsakymu Nr. ISAK-1578 (Žin., 2007, Nr. 86-3451), 11.3 ir 12 punktus:

1. Tvirtinu Specialiosios pedagogikos ir specialiosios psichologijos kvalifikacijos tobulinimo kursų programą (pridedama).

2. Rekomenduoju aukštųjų mokyklų tęstinių studijų institutams/centrams bei kitoms švietimo pagalbos mokiniui, mokytojui ir mokyklai įstaigoms organizuoti kursus pagal šio įsakymo 1 punktu patvirtintą programą.

3. Šis įsakymas įsigalioja nuo 2008 m. sausio 1 d.

 

ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRĖ                                                  ROMA ŽAKAITIENĖ

 

 

 


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2007 m. gruodžio 18 d. įsakymu
Nr. ISAK-2481

 

SPECIALIOSIOS PEDAGOGIKOS IR SPECIALIOSIOS PSICHOLOGIJOS KVALIFIKACIJOS TOBULINIMO KURSŲ PROGRAMA

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Specialiosios pedagogikos ir specialiosios psichologijos kvalifikacijos tobulinimo kursų programa (toliau – Programa) skirta mokytojams, kurie atestuosis pirmą kartą, ir atestuotiems mokytojams, kurie pretenduos įgyti aukštesnę kvalifikacinę kategoriją.

2. Programa taip pat rekomenduojama mokyklų vadovams, jų pavaduotojams ugdymui (ypač atsakingiems už specialiosios pedagoginės pagalbos organizavimą mokykloje) ir kitiems mokytojams, norintiems šioje srityje tobulinti savo kompetenciją.

3. Programos paskirtis – suteikti įvairių dalykų (pareigybių) mokytojams specialiosios pedagogikos ir specialiosios psichologijos žinių, būtinų integruotai ugdyti specialiųjų poreikių mokinius.

4. Programos tikslas – tobulinti mokytojų kompetenciją ugdyti specialiųjų poreikių mokinius, formuoti tinkamą požiūrį į specialiųjų poreikių mokinių gebėjimus ir poreikius.

5. Programos uždaviniai:

5.1. supažindinti mokytojus su inkliuzinio ugdymo samprata, tarptautiniu ir Lietuvos specialiojo ugdymo teisiniu reglamentavimu;

5.2. suteikti teorinių žinių apie specialiuosius ugdymosi poreikius, jų priežastis;

5.3. išmokyti identifikuoti specialiųjų ugdymosi poreikių turinčius mokinius, jų mokslumo skirtumus ir pritaikyti ugdymo procesą šių mokinių gebėjimams ir poreikiams;

5.4. patobulinti mokytojų praktinius įgūdžius, analizuoti konkrečius specialiųjų poreikių mokinių ugdymo atvejus, ugdymo programų, specialiųjų mokymo priemonių, informacinių technologijų ir kompensacinės technikos pritaikymo būdus;

5.5. išmokyti mokytojus geriau pažinti specialiųjų poreikių mokinių asmenybės ir bendravimo ypatumus, kurti palankų klasės mikroklimatą ir tinkamą ugdymosi aplinką;

5.6. išmokyti mokytojus dirbti komandoje su pagalbą mokiniui, mokytojui ir mokyklai teikiančiais specialistais.

6. Programa grindžiama Valstybinės švietimo strategijos 2003–2012 metų nuostatų įgyvendinimo programa, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. sausio 24 d. nutarimu Nr. 82 (Žin., 2005, Nr. 12-391), kurioje numatyta Lietuvos mokyklose diegti nuostatas „Mokykla visiems“, t. y. kurti atvirą mokyklą, gebančią individualizuoti ugdymo procesą atsižvelgiant į mokinių ugdymosi poreikius. Taip pat šiame strateginiame dokumente numatyta laiduoti specialiųjų poreikių asmenims galimybę mokytis visų tipų mokyklose palankioje aplinkoje pagal formaliojo ir neformaliojo švietimo programas. Programa taip pat grindžiama Specialiojo ugdymo paslaugų teikimo programa, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. lapkričio 22 d. nutarimu Nr. 1475 (Žin., 2004, Nr. 170-6263), kurioje pabrėžiama, kad, siekiant užtikrinti tinkamą mokinių specialiųjų ugdymosi poreikių tenkinimą, būtina tobulinti mokytojų rengimą, o jau dirbantiesiems – sudaryti sąlygas įgyti reikiamų žinių ir įgūdžių.

 

II. PROGRAMOS TURINYS

 

7. Programos trukmė – 60 akademinių valandų (40 teorinių ir praktinio darbo valandų, 20 savarankiško darbo valandų). Programą sudaro 2 sesijos (3 ir 2 dienų), kurios apima teorinių ir praktinių žinių perteikimą bei savarankiškus darbus.

8. I tema. Tarptautiniai ir Lietuvos Respublikos specialiųjų poreikių asmenų ugdymą reglamentuojantys teisės aktai – 2 akademinės valandos.

9. II tema. Profesionalus mokyklos vadovų ir pedagogų požiūris į specialiųjų poreikių mokinių integraciją bendrojo lavinimo mokykloje – 2 akademinės valandos.

10. III tema. Specialiųjų poreikių asmenų sutrikimų grupės ir jų charakteristikos – 4 akademinės valandos.

11. IV tema. Specialiųjų ugdymosi poreikių grupės ir jų nustatymas – 3 akademinės valandos.

12. V tema. Vaikų specialiųjų ugdymosi poreikių pažinimas ir įvertinimas. Pedagoginiai kriterijai – 8 akademinės valandos.

13. VI tema. Specialiųjų poreikių mokinių ugdymas atsižvelgiant į jų poreikius. Ugdymo programų pritaikymas. Ugdymo metodai ir strategijos. Žinių ir pasiekimų vertinimas – 12 akademinių valandų.

14. VU tema. Specialiosios mokymo priemonės ir vadovėliai, kompensacinė technika – 2 akademinės valandos.

15. VIII tema. Ugdymo dalyvių komandinis darbas mokykloje: mokinys, tėvai, mokytojai, specialistai – 4 akademinės valandos.

16. IX tema. Specialiųjų poreikių įtaka vaiko asmenybės ir socialinei raidai – 7 akademinės valandos.

17. X tema. Specialiųjų poreikių mokinių santykių su bendraamžiais, suaugusiaisiais ypatumai – 6 akademinės valandos.

18. XI tema. Palankaus mikroklimato klasėje (grupėje) kūrimas, kai mokosi kartu specialiųjų poreikių mokiniai – 2 akademinės valandos.

19. XII tema. Bendradarbiavimas su specialiųjų poreikių mokinio šeima – 2 akademinės valandos.

20. Krizių valdymas mokykloje – 6 akademinės valandos.

 

III. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

21. Programos vykdymą koordinuoja Mokytojų kompetencijos centras.

22. Programą vykdo aukštųjų mokyklų tęstinių studijų institutai/centrai ir kitos švietimo pagalbos mokiniui, mokytojui ir mokyklai įstaigos.

23. Programos lektoriai – aukštųjų mokyklų dėstytojai, švietimo pagalbos mokiniui, mokytojui ir mokyklai įstaigų, pedagoginių psichologinių tarnybų, Specialiosios pedagogikos ir psichologijos centro bei Švietimo ir mokslo ministerijos specialistai.

24. Tikėtinos kompetencijos, kurias teikia Programa, mokymo/si metodai ir kompetencijų vertinimo būdai nurodyti 1 priede.

25. Programoje naudojami literatūros šaltiniai nurodyti 2 priede.

26. Programos dalyviams, išklausiusiems visas Programoje numatytas temas, atlikusiems praktinius ir savarankiškus darbus, išduodami kvalifikacijos tobulinimo pažymėjimai.

 

_________________

 

Specialiosios pedagogikos ir specialiosios psichologijos kvalifikacijos tobulinimo programos

1 priedas

 

TIKĖTINOS KOMPETENCIJOS, MOKYMO (MOKYMOSI) METODAI, KOMPETENCIJŲ VERTINIMO BŪDAI

 

Kompetencijų sritis

Kompetencijos

Mokymo modelis (mokymo/si metodai, būdai)

Įgytų kompetencijų vertinimo būdai

Žinių ir supratimo įgijimas (teorinė dalis)

Susipažins su teisės aktais, reglamentuojančiais specialųjį ugdymą, specialiosios pedagogikos ir psichologijos pagrindais

Paskaitos, dokumentų analizė.

Žinių tikrinimo testai

Gebėjimų įgijimas (praktinė dalis):

 

Intelektualūs/ mąstymo gebėjimai

Gebės atpažinti, analizuoti ir vertinti mokinių specialiuosius ugdymosi poreikius

Atvejų analizė, situacijų ir praktinės veiklos reflektyvioji analizė.

Situacijų modeliavimas.

Pasirinkto specialiųjų poreikių mokinio gebėjimų analizė

Praktinio pobūdžio gebėjimai

Gebės prisitaikyti prie skirtingų mokinių gebėjimų ir poreikių ir tinkamai organizuoti ugdymo procesą

Situacijų modeliavimas.

Situacijų ir praktinės veiklos reflektyvioji analizė.

Pasirinkto specialiųjų poreikių mokinio ugdymo programos fragmento parengimas

Perkeliamieji/ bendrieji gebėjimai

Patobulins komandinio darbo įgūdžius ir gebėjimą bendrauti su specialiųjų poreikių mokiniais ir jų tėvais

Praktikumai.

Situacijų modeliavimas.

Savo patirties pratybose analizė

 

_________________

 

Specialiosios pedagogikos ir specialiosios psichologijos kvalifikacijos tobulinimo programos

2 priedas

 

PROGRAMAI NAUDOJAMI LITERATŪROS ŠALTINIAI

 

1. Ališauskas A. Vaikų vystymosi ypatingumų ir specialiojo ugdymo(si) poreikių įvertinimas. Šiauliai, 2002.

2. Butvilas T. Netekties išgyvenimų ir kai kurie socializacijos aspektai jaunesniajame mokykliniame amžiuje. Vilnius, 2004.

3. Giedrienė R., Monkevičienė O. Kodėl nemiela mokykla? Vilnius, 1996.

4. Galkienė A. Heterogeninių grupių didaktika: specialieji poreikiai bendrojo lavinimo mokykloje. Vilnius, 2005.

5. Hallahan D.P., Kauffman J.M. Ypatingieji mokiniai. Vilnius, 2003.

6. Inkliuzinis ugdymas užsienio mokslininkų akiratyje. Vilnius, 2003.

7. Kasperavičienė G., Sabaliauskienė R., Rimkienė R. Jūs ne vieni. Šeimoms, auginančioms specialiųjų poreikių vaikus. Vilnius, 2002.

8. Kurienė A., Pivorienė R.V. Būkime atidūs: vaiką ištiko bėda. Vilnius, 2000.

9. Lietuvos Respublikos specialiojo ugdymo įstatymas. Žin., 1998, Nr. 115-3228.

10. „Mokyklą visiems“ kuriame šiandien. Vilnius, 2003.

11. Mokymo priemonių kūrimas. Vilnius, 2005.

12. Mokytojų rengimo ugdyti specialiųjų poreikių turinčius vaikus bendrojo ugdymo klasėse gairės. Vilnius, 2003.

13. Pivorienė R.V., Sturlienė N, Striunga S. Savižudybių prevencijos programa mokyklai. Vilnius, 2000

14. Salamankos deklaracija: specialusis ugdymas ir jo vystymo metmenys (1996). Švietimo naujovės, Nr. 1, 3-21.

15. Specialiojo ugdymo pagrindai. Šiauliai, 2003.

16. Specialiųjų poreikių asmenų sutrikimų ir jų laipsnių nustatymo ir specialiųjų poreikių asmenų priskyrimo specialiųjų ugdymosi poreikių grupei tvarka. Žin., 2002, Nr. 84-3672.

17. Suslavičius A Paremiamoji psichologija. Kaunas, 2000.

18. Sutrikimų klasifikacija, red. Bagdonas A. Vilnius, 1995.

19. Ruškus J. Negalės fenomenas. Šiauliai, 2002.

 

_________________