LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS

 

N U T A R I M A S

DĖL MOBILIZACIJOS PROGRAMOS PATVIRTINIMO

 

2002 m. balandžio 2 d. Nr. IX-833

Vilnius

 

Lietuvos Respublikos Seimas, vadovaudamasis Nacionalinio saugumo pagrindų įstatymo (Žin., 1997, Nr. 2-16; 1998, Nr. 55-1520) 5 straipsniu, nutaria:

 

1 straipsnis.

Patvirtinti Mobilizacijos programą (pridedama).

 

2 straipsnis.

Pavesti Vyriausybei organizuoti Mobilizacijos programos įgyvendinimo priemonių plano vykdymą.

 

3 straipsnis.

Nutarimas įsigalioja nuo priėmimo.

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO PIRMININKAS                       ARTŪRAS PAULAUSKAS

______________

 


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Seimo

2002 m. balandžio 2 d.

nutarimu Nr. IX-833

 

MOBILIZACIJOS

P R O G R A M A

 

I. ESAMA BŪKLĖ

 

1. Šiandieninė Lietuvos geopolitinė padėtis yra pakankamai stabili, tačiau išlieka rizikos veiksniai ir pavojai Lietuvos saugumui. Lietuva kuria nacionalinio saugumo sistemą, kurios pagrindai apibrėžti Lietuvos Respublikos Konstitucijoje ir Nacionalinio saugumo pagrindų įstatyme. Įgyvendinant minėto įstatymo nuostatas, kuriamos ilgalaikės valstybinės saugumo stiprinimo programos, viena iš jų – Mobilizacijos programa.

2. Seimas 1996 m. lapkričio 19 d. priėmė Mobilizacijos ir mobilizacinio rezervo rengimo įstatymą. Juo nustatė mobilizacijos organizavimo, mobilizacinio rezervo rengimo bei panaudojimo pagrindus, valstybės institucijoms suteiktus įgaliojimus sprendžiant mobilizacijos klausimus, visų rūšių bei nuosavybės formų įmonių, įstaigų, organizacijų ir piliečių pareigas stiprinant šalies gynybą.

3. Vyriausybė 1999 m. liepos 3 d. nutarimu Nr. 803 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1997 m. rugsėjo 11 d. nutarimo Nr. 975 „Dėl Mobilizacijos ir mobilizacinio rezervo rengimo departamento prie Krašto apsaugos ministerijos įsteigimo“ dalinio pakeitimo, departamento reorganizavimo ir jo nuostatų patvirtinimo“ (Žin., 1999, Nr. 60-1961) įgaliojo Mobilizacijos departamentą prie Krašto apsaugos ministerijos organizuoti bei kontroliuoti mobilizacijos ir mobilizacinio rezervo (išskyrus kariuomenės aktyvųjį rezervą) rengimą.

4. Lietuvos Respublikos valdymo sistema ir ūkis yra potencialūs mobilizacijai, tačiau mobilizacijos ir mobilizacinio rezervo rengimo sistema nėra sukurta. Mobilizacijos ir mobilizacinio rezervo rengimo sistema – patvirtintų valstybės ir piliečių veiklos rengiantis mobilizacijai ir ją vykdant bei veikiant karo metu pagrindinių nuostatų, principų ir būdų, įstatymų ir kitų teisės aktų, valstybės institucijų ir savivaldybių veiklos bei tarpusavio sąveikos būdų visuma.

5. Numatomas programos poveikis:

5.1. įgyvendinus programą sukurta mobilizacijos administravimo sistema, sukaupti mobilizacinio rezervo materialiniai ištekliai užtikrins valstybės valdymą, ūkio subjektų funkcionavimą bei visuomenės pasirengimą įveikti krizes, ekstremalias situacijas taikos metu, leis vykdyti mobilizaciją iškilus grėsmei ir organizuoti visuotinės gynybos nekarinę dalį karo metu.

5.2. bus sudaryti teisiniai pagrindai, atitinkantys Europos Sąjungos, NATO šalyse taikomus reikalavimus organizuojant valstybės visuotinės gynybos nekarinę dalį.

 

II. PROGRAMOS TIKSLAI, UŽDAVINIAI IR PRIORITETAI

 

6. Mobilizacijos programos tikslas – sukurti darnią, Lietuvos gynybinio potencialo sutelkimą užtikrinančią mobilizacijos ir mobilizacinio rezervo rengimo sistemą, kurią įdiegus būtų galima parengti bei greitai pertvarkyti valstybės valdymo sistemą ir ūkį veikti karo padėties sąlygomis, taip pat pasirengti sąveikai su sąjungininkais.

7. Pagrindiniai uždaviniai įgyvendinant programos tikslus:

7.1. nustatyti ir įgyvendinti mobilizacijos ir mobilizacinio rezervo rengimo sistemos sukūrimo principus;

7.2. nustatyti principus, pagal kuriuos valstybės valdymo ir kitos valstybei svarbios funkcijos būtų pritaikytos mobilizacijos ir karo sąlygoms;

7.3. sukurti valstybės mobilizacijos administravimo sistemą;

7.4. sukaupti mobilizacinio rezervo materialinių išteklių kiekį, būtiną valstybės mobilizacijai.

8. Programa skirta įtraukti ministerijas, Vyriausybės įstaigas, apskričių viršininkus, savivaldybes ir ūkio subjektus į valstybės visuotinės gynybos nekarinės dalies rengimą.

9. Mobilizacijos programos prioritetas yra valstybės valdymo ir valstybei gyvybiškai svarbių funkcijų parengimas mobilizacijai.

 

III. PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO PRIEMONĖS IR JAS VYKDANČIOS INSTITUCIJOS

 

10. Programos įgyvendinimo priemonės, jų vykdymo laikas, jas vykdančios institucijos nurodomi Mobilizacijos programos įgyvendinimo priemonių plane (priedėlis).

 

IV. PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO ETAPAI IR KIEKVIENO ETAPO REZULTATAI

 

11. Mobilizacijos programos įgyvendinimo etapai:

11.1. mobilizacijos ir mobilizacinio rezervo rengimo norminių teisės aktų kūrimas ir tobulinimas;

11.2. valstybės valdymo sistemos parengimas veikti mobilizacijos ir karo metu;

11.3. pasirengimas atlikti valstybei gyvybiškai svarbias funkcijas mobilizacijos ir karo metu;

11.4. mobilizacinio rezervo materialinių išteklių sukaupimas.

 

IV.1. MOBILIZACIJOS IR MOBILIZACINIO REZERVO RENGIMO NORMINIŲ TEISĖS AKTŲ BAZĖS KŪRIMAS IR TOBULINIMAS

 

12. Mobilizacijos ir mobilizacinio rezervo rengimo sistemos norminių teisės aktų kūrimo ir tobulinimo etapo rezultatai:

12.1. sukurta norminių teisės aktų bazė, atitinkanti Lietuvos visuomenės raidos poreikius, Europos Sąjungos, NATO šalių standartus ir leidžianti kokybiškai bei operatyviai spręsti konkrečias mobilizacinio darbo problemas;

12.2. galiojantys ir naujai priimami teisės aktai suderinti su Nacionalinio saugumo pagrindų bei Mobilizacijos ir mobilizacinio rezervo rengimo įstatymų nuostatomis.

 

IV.2. VALSTYBĖS VALDYMO SISTEMOS PARENGIMAS VEIKTI MOBILIZACIJOS IR KARO METU

 

13. Valstybės valdymo sistemos parengimo veikti paskelbus mobilizaciją ir karo metu etapo rezultatai:

13.1. parengta trijų lygių valdymo sistema, užtikrinanti valstybės valdymo tęstinumą paskelbus mobilizaciją ir karo metu;

13.2. nustatytas pavaldumas valstybės valdymo grandinėje mobilizacijos ir karo metu;

13.3. pasirengta visų valstybės valdymo lygių karinės ir civilinės valdžios sąveikai mobilizacijos ir karo metu;

13.4. pasirengta apskričių ir savivaldybių savarankiškai veiklai netekus ryšių su aukštesne valdymo grandimi;

13.5. parengti ministerijų, Vyriausybės įstaigų vadovai, apskričių viršininkai, savivaldybių vadovai ir kiti asmenys veikti mobilizacijos ir karo metu;

13.6. sukurta valstybės valdymo karo metu struktūra, numatyta veikimo tvarka ir procedūros.

 

IV.3. PASIRENGIMAS ATLIKTI VALSTYBEI GYVYBIŠKAI SVARBIAS FUNKCIJAS MOBILIZACIJOS IR KARO METU

 

14. Pasirengimo atlikti valstybei gyvybiškai svarbias funkcijas mobilizacijos ir karo metu etapo rezultatai:

14.1. institucijos, tvarkančios tam tikras valstybės funkcijas taikos metu, yra paskiriamos atsakingomis už pasirengimą šias funkcijas atlikti karo metu ir už struktūrų, kurios šias funkcijas atliks mobilizacijos ir karo metu, sukūrimą;

14.2. nustatyti valstybei gyvybiškai svarbių funkcijų mastai ir poreikis mobilizacijos ir karo metu;

14.3. sukurtos ir parengtos struktūros, kurios atliks valstybei gyvybiškai svarbias funkcijas mobilizacijos ir karo metu;

14.4. nustatytos mobilizacinės užduotys institucijoms, atsakingoms už valstybei gyvybiškai svarbias funkcijas;

14.5. sudaryti mobilizacijos planai;

14.6. pasirengta atlikti valstybei gyvybiškai svarbias funkcijas mobilizacijos ir karo metu.

 

IV.4. MOBILIZACINIO REZERVO MATERIALINIŲ IŠTEKLIŲ

SUKAUPIMAS

 

15. Mobilizacinio rezervo materialinių išteklių sukaupimo etapo rezultatai:

15.1. nustatytas mobilizacinio rezervo materialinių išteklių poreikis (nomenklatūra ir apimtys);

15.2. paskirtos institucijos, atsakingos už mobilizacinio rezervo materialinių išteklių sukaupimą;

15.3. parengti mobilizacinio rezervo materialinių išteklių sukaupimo planai;

15.4. skiriamos lėšos mobilizacinio rezervo materialinių išteklių sukaupimo planams įgyvendinti;

15.5. kaupiami mobilizacinio rezervo materialiniai ištekliai.

______________

 

 


Mobilizacijos programos,

patvirtintos Lietuvos Respublikos

Seimo 2002 m. balandžio 2 d.

nutarimu Nr. IX-833,

priedėlis

 

MOBILIZACIJOS PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO

PRIEMONIŲ PLANAS

 

Programos įgyvendinimo etapai

Programos įgyvendinimo priemonės pavadinimas

Atsakingi vykdytojai

Įvykdymo data

IV.1. Mobiliza-cijos ir mobili-zacinio rezervo rengimo norminių teisės aktų bazės kūrimas ir tobulinimas

Nustatyti įstatymų ir kitų teisės aktų kolizijas bei spragas ir teikti atitinkamų teisės aktų pakeitimo ir papildymo projektus, atitinkančius Nacionalinio saugumo pagrindų bei Mobilizacijos ir mobilizacinio rezervo rengimo įstatymų nuostatas šiose srityse:

 

2002 m.

IV ketv.

 

pramonės, energetikos, vidaus ir užsienio prekybos, paslaugų, smulkaus ir vidutinio verslo

 

Ūkio ministerija, Vidaus reikalų ministerija, Užsienio reikalų ministerija, Mobilizacijos departamentas prie Krašto apsaugos ministerijos

(toliau – MD)

2002 m.

IV ketv.

 

žemės ūkio

Žemės ūkio ministerija, Vidaus reikalų ministerija, MD

2002 m.

IV ketv.

 

transporto ir pašto

 

Susisiekimo ministerija, Vidaus reikalų ministerija, MD

2002 m.

IV ketv.

 

statybos ir aplinkos apsaugos

Aplinkos ministerija, Vidaus reikalų ministerija, MD

2002 m.

IV ketv.

 

sveikatos apsaugos

Sveikatos apsaugos ministerija, Vidaus reikalų ministerija, MD

 

2002 m.

IV ketv.

priedėlio tęsinys

 

Programos įgyvendinimo etapai

Programos įgyvendinimo priemonės pavadinimas

Atsakingi vykdytojai

Įvykdymo data

 

socialinės apsaugos ir darbo

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Vidaus reikalų ministerija, MD

2002 m.

IV ketv.

 

finansų sistemos stabilumo išlaikymo

 

Finansų ministerija, Vidaus reikalų ministerija, MD

2002 m.

IV ketv.

 

gyventojų apsaugos

Civilinės saugos departamentas prie Krašto apsaugos ministerijos (toliau – CSD), Vidaus reikalų ministerija

2002 m.

IV ketv.

 

apskričių ir savivaldybių valdymo bei butų ir komunalinio ūkio paslaugų

Vidaus reikalų ministerija, MD

 

2002 m.

IV ketv.

 

švietimo ir kultūros

 

Švietimo ir mokslo ministerija, Kultūros ministerija, Vidaus reikalų ministerija,

MD

2002 m.

IV ketv.

IV.2. Valstybės valdymo sistemos parengimas veikti mobilizacijos ir karo metu

Išanalizuoti valstybės valdymą reglamentuojančius norminius teisės aktus.

Visos ministerijos, Vyriausybės įstaigos, dalyvaujant MD

2003 m.

I ketv.

 

Parengti ir pateikti Seimui siūlymus dėl valstybės valdymą reglamentuojančių teisės aktų pakeitimo, papildymo ir naujų teisės aktų projektų, nustatančių valstybės valdymą vykdant mobilizaciją ir karo metu, parengimo.

Vidaus reikalų ministerija, MD ir Vyriausybė

2003 m.

II ketv.

 

Parengti ir pateikti Seimui siūlymus dėl visų valstybės valdymo lygių karinės ir civilinės valdžios sąveikos vykdant mobilizaciją ir karo metu.

Krašto apsaugos ministerija, Vidaus reikalų ministerija, MD ir Vyriausybė

2003 m.

III ketv.

priedėlio tęsinys

 

Programos įgyvendinimo etapai

Programos įgyvendinimo priemonės pavadinimas

Atsakingi vykdytojai

Įvykdymo data

 

Parengti metodinę medžiagą ir organizuoti ministerijų, Vyriausybės įstaigų vadovų, apskričių viršininkų, savivaldybių vadovų ir kitų asmenų mokymą veikti mobilizacijos ir karo metu.

MD, Vidaus reikalų ministerija

2002 m.

IV ketv. –

2003 m.

IV ketv.

 

 

Parengti ministerijų, Vyriausybės įstaigų, apskričių viršininkų administracijų, savivaldybių karo meto struktūras veikti mobilizacijos ir karo metu.

 

MD, dalyvaujant visoms ministerijoms ir Vyriausybės įstaigoms, apskričių viršininkams, savivaldybėms

2003 m.

IV ketv.

IV.3. Pasiren-gimas atlikti valstybei gyvybiškai svarbias funkcijas mobilizacijos ir karo metu

Paskirti institucijas, atsakingas už tam tikras valstybės funkcijas taikos metu, atsakingomis už pasirengimą šias funkcijas atlikti karo metu ir už struktūrų, kurios šias funkcijas atliks mobilizacijos ir karo metu, sukūrimą.

MD, dalyvaujant visoms ministerijoms ir Vyriausybės įstaigoms, apskričių viršininkams, savivaldybėms

2002 m.

IV ketv.

 

Įvertinti gyvybiškai svarbių funkcijų poreikius ir nustatyti tų funkcijų apimtis, reikalingas vykdant mobilizaciją ir karo metu:

 

MD, dalyvaujant visoms ministerijoms ir Vyriausybės įstaigoms, apskričių viršininkams, savivaldybėms

2002 m.

IV ketv.

 

civilinio valdymo

visos ministerijos ir Vyriausybės įstaigos, apskričių viršininkai, savivaldybės, dalyvaujant MD

2003 m.

I ketv.

 

saugumo palaikymo ir viešosios tvarkos užtikrinimo

Vidaus reikalų ministerija, Teisingumo ministerija, Valstybės saugumo departamentas, apskričių viršininkai, savivaldybės, MD

2003 m.

I ketv.

priedėlio tęsinys

 

Programos įgyvendinimo etapai

Programos įgyvendinimo priemonės pavadinimas

Atsakingi vykdytojai

Įvykdymo data

 

santykių su užsienio valstybėmis palaikymo ir užsienio prekybos

Užsienio reikalų ministerija, Ūkio ministerija, Žemės ūkio ministerija, MD

2003 m.

I ketv.

 

gaisrų gesinimo, gelbėjimo ir atstatymo darbų

Vidaus reikalų ministerija, CSD, apskričių viršininkai, MD

2003 m.

I ketv.

 

psichologinės gynybos ir kontrpropagandos

Kultūros ministerija, Vidaus reikalų ministerija, apskričių viršininkai, savivaldybės, MD

2003 m.

I ketv.

 

socialinės apsaugos

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, apskričių viršininkai, savivaldybės, MD

2003 m.

I ketv.

 

sveikatos apsaugos ir gydymo

Sveikatos apsaugos ministerija, apskričių viršininkai, savivaldybės, Vidaus reikalų ministerija, Krašto apsaugos ministerija, MD

2003 m.

I ketv.

 

pašto veiklos

Susisiekimo ministerija,

MD

2003 m.

I ketv.

 

telekomunikacijos

Informacinės visuomenės plėtros komitetas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, apskričių viršininkai, savivaldybės, MD

 

2003 m.

I ketv.

 

transporto veiklos

Susisiekimo ministerija, apskričių viršininkai, savivaldybės, MD

2003 m.

I ketv.

 

finansų sistemos stabilumo išlaikymo

Finansų ministerija, MD

2003 m.

I ketv.

 

 

priedėlio tęsinys

 

ogramos įgyvendinimo etapai

Programos įgyvendinimo priemonės pavadinimas

Atsakingi vykdytojai

Įvykdymo data

 

mokesčių surinkimo

Finansų ministerija, Valstybinė mokesčių inspekcija prie Finansų ministerijos, MD

2003 m.

I ketv.

 

aprūpinimo maistu

Žemės ūkio ministerija,

Ūkio ministerija, Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba, MD

2003 m.

I ketv.

 

tikslingo darbo jėgos išteklių panaudojimo

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Respublikinė darbo birža, apskričių viršininkai, savivaldybės, MD

2003 m.

I ketv.

 

gyventojų evakuacijos, rūpinimosi evakuotaisiais ir pabėgėliais

CSD, Vidaus reikalų ministerija, apskričių viršininkai, savivaldybės, MD

2003 m.

I ketv.

 

žemės, nekilnojamojo ir kito turto panaudojimo gynybos poreikiams

visos ministerijos ir Vyriausybės įstaigos, apskričių viršininkai, savivaldybės, MD

2003 m.

I ketv.

 

energijos gamybos, tiekimo ir energijos išteklių panaudojimo

Ūkio ministerija, apskričių viršininkai, savivaldybės, MD

2003 m.

I ketv.

 

pramonės ir žemės ūkio veiklos užtikrinimo

Ūkio ministerija, Žemės ūkio ministerija, apsk-ričių viršininkai,

savivaldybės, MD

2003 m.

I ketv.

 

Sukurti karo meto struktūras, kurios užtikrintų valstybei gyvybiškai svarbias funkcijas mobilizacijos ir karo metu.

MD, dalyvaujant visoms ministerijoms ir Vyriausybės įstaigoms, apskričių viršininkams, savivaldybėms

 

 

 

2003 m.

II ketv.

priedėlio tęsinys

Programos įgyvendinimo etapai

Programos įgyvendinimo priemonės pavadinimas

Atsakingi vykdytojai

Įvykdymo data

 

Nustatyti mobilizacines užduotis institucijoms, atsakingoms už valstybei gyvybiškai svarbias funkcijas.

MD, dalyvaujant visoms ministerijoms ir Vyriausybės įstaigoms, apskričių viršininkams, savivaldybėms

2003 m.

I ketv.

 

Parengti mobilizacijos planus.

 

 

ministerijos, Vyriausybės įstaigos, apskričių viršininkai, savivaldybės, MD

2003 m.

II ketv.

 

Vykdyti mobilizacijos planus.

ministerijos, Vyriausybės įstaigos, apskričių viršininkai, savivaldybės, MD

 

IV.4. Mobiliza-cinio

rezervo

materialinių

išteklių

sukaupimas

 

 

Išanalizuoti esamą padėtį apie sukauptų mobilizacinio rezervo materialinių išteklių (mobilizacinių atsargų) nomenklatūrą, kiekį, jų išdėstymą.

Ūkio ministerija, Žemės ūkio ministerija, Sveikatos apsaugos ministerija, Susisiekimo ministerija, CSD, Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba, MD

2002 m.

II ketv.

 

Nustatyti mobilizacinio rezervo materialinių išteklių nomenklatūrą ir kiekius, sukaupimo terminus, saugojimo vietas.

Ūkio ministerija, Žemės ūkio ministerija, Sveikatos apsaugos ministerija, Susisiekimo ministerija, CSD, Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba, MD

2002 m.

IV ketv.

 

Nustatyti lėšų mobilizaciniams užsakymams poreikį ir finansavimo šaltinius.

Ūkio ministerija, Žemės ūkio minis-terija, Sveikatos apsaugos ministerija, Susisiekimo ministerija, CSD, Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba, Finansų ministerija, MD

2003 m.

I ketv.

priedėlio tęsinys

 

Programos įgyvendinimo etapai

Programos įgyvendinimo priemonės pavadinimas

Atsakingi vykdytojai

Įvykdymo data

 

Sudaryti (patikslinti) visų rūšių ir nuosavybės formų įmonių, įstaigų ir organizacijų, kuriose kaupiamos (numatomos kaupti) mobilizacinės atsargos, sąrašą ir su jomis parengti kaupiamų mobilizacinių atsargų saugojimo sutartis.

Ūkio ministerija, Žemės ūkio ministerija, Sveikatos apsaugos ministerija, Susisiekimo ministerija, CSD, Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba, MD

2003 m.

IV ketv.

Pastaba. Programos įgyvendinimo etapų numeracija (IV.1. ir t. t.) atitinka Mobilizacijos programos sudedamųjų dalių numeraciją.

______________