VALSTYBINĖS KAINŲ IR ENERGETIKOS KONTROLĖS KOMISIJOS

NUTARIMAS

 

DĖL Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos

2008 m. lapkričio 17 d. nutarimu Nr. O3-187 patvirtintos GAMTINIŲ DUJŲ NAUJŲ VARTOTOJŲ PRIJUNGIMO ĮKAINIŲ skaičiavimo METODIKOS DALINIO PAKEITIMO ir papildymo

 

2010 m. vasario 12 d. Nr. O3-22

Vilnius

 

 

Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija (toliau vadinama – Komisija), vadovaudamasi Gamtinių dujų įstatymo (Žin., 2000, Nr. 89-2743; 2007, Nr. 43-1626) 8 straipsnio 5 dalimi ir 23 straipsnio 3 dalimi, nutaria:

1. Pakeisti Komisijos 2008 m. lapkričio 17 d. nutarimu Nr. O3-187 patvirtintą Gamtinių dujų naujų vartotojų prijungimo įkainių skaičiavimo metodiką (Žin., 2008, Nr.138-5487; toliau vadinama – Metodika) ir išdėstyti Metodikos 1, 14, 21–25, 30–31, 33, 37–41, 43, 47 punktus taip:

1. Gamtinių dujų naujų vartotojų prijungimo įkainių nustatymo metodika (toliau vadinama – Metodika) parengta vadovaujantis Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo (Žin., 2002, Nr. 56-2224), Gamtinių dujų įstatymo (Žin., 2000, Nr. 89-2743; 2007, Nr. 43-1626), ūkio ministro 2008 m. birželio 25 d. įsakymu Nr. 4-266 patvirtintų Naujų gamtinių dujų sistemų naujoje dujofikuojamoje teritorijoje įrengimo ir naujų vartotojų gamtinių dujų sistemų prijungimo prie perdavimo ar skirstymo sistemų taisyklių (Žin., 2008, Nr. 75-2972), Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos (toliau vadinama – Komisija) 2009 m. spalio 13 d. nutarimu Nr. O3-157 patvirtintos Gamtinių dujų perdavimo ir skirstymo kainų viršutinių ribų skaičiavimo metodikos (Žin., 2009, Nr. 126-5476) ir kitų teisės aktų nuostatomis.“

14. Investicijų į dujų sistemų statybą atsipirkimo laikas:

– nebuitiniams vartotojams – 15 metų;

– buitiniams vartotojams – 20 metų.“

21. Skaičiuojant naujojo vartotojo atsiperkamumą, gautinas pelnas (turto grąža) (GPt) apskaičiuojamas pagal formulę:

 

 

ITt – sukurto reguliuojamo turto likutinė vertė t-ųjų metų pabaigoje, įgyvendinus investicijas, tenkančias konkrečiam nebuitiniam vartotojui, Lt;

PN – laikotarpiui, per kurį planuojama prijungti naują vartotoją, Komisijos nustatytų perdavimo ar skirstymo kainų viršutinių ribų skaičiavimui naudota pelno norma. Jeigu laikotarpiui, per kurį planuojama prijungti naują vartotoją, dujų perdavimo ar skirstymo kainos viršutinė riba nėra nustatyta (pakoreguota), remiamasi paskutinei galiojančiai perdavimo ar skirstymo kainos viršutinei ribai skaičiuoti naudota pelno norma, proc.;

Mp – pelno mokesčio norma, proc.

22. Diskonto norma (D), įvertinanti pinigų vertės pokyčius atitinkamu laikotarpiu, yra apskaičiuojama dujų įmonės pagal su Komisija suderintus principus. Šie principai turi būti objektyvūs ir įvertinantys finansų rinkos situaciją bei investicijų riziką.

23. Suskaičiavus prijungimo įkainį, užtikrinantį investicijų projekto atsipirkimą per numatytą laiką, yra įvertinama investicijų naujam vartotojui prijungti įtaka skaičiavimo metu galiojančiai dujų perdavimo ir/ar skirstymo kainos viršutinei ribai. Tuo tikslu pagal investicijų naujam vartotojui prijungti duomenis yra suskaičiuojamas 15 metų vidutinis individualus tarifas (Knebuit):

 

St – t-aisiais metais dėl naujo vartotojo prijungimo patirtinos ribinės sąnaudos, Lt;

ITt – sukurto reguliuojamo turto likutinė vertė t-ųjų metų pabaigoje, įgyvendinus investicijas, tenkančias konkrečiam nebuitiniam vartotojui, Lt;

PN – laikotarpiui, per kurį planuojama prijungti naują vartotoją, Komisijos nustatytų perdavimo ar skirstymo kainų viršutinių ribų skaičiavimui naudota pelno norma. Jeigu laikotarpiui, per kurį planuojama prijungti naują vartotoją, dujų perdavimo ar skirstymo kainos viršutinė riba nėra nustatyta (pakoreguota), remiamasi paskutinei galiojančiai perdavimo ar skirstymo kainos viršutinei ribai skaičiuoti naudota pelno norma, proc.;

Qt – t-aisiais metais planuojamas transportuoti dujų kiekis naujai prijungtam vartotojui, tūkst. m3.

24. Skaičiuojant naujo vartotojo prijungimo įkainį, įvertinama šio vartotojo prijungimo įtaka perdavimo ir/ar skirstymo kainos ribai, t. y. suskaičiuotas individualus naujo vartotojo tarifas yra lyginamas su laikotarpiu, per kurį planuojama prijungti naują vartotoją, nustatyta dujų perdavimo ir/ar skirstymo kainos viršutine riba. Jeigu laikotarpiui, per kurį planuojama prijungti naują vartotoją, dujų perdavimo ar skirstymo kainos nėra nustatytos, skaičiuojant individualų naujo vartotojo tarifą, remiamasi skaičiavimo metu galiojančiomis perdavimo ar skirstymo kainų ribomis.

25. Jeigu pagal (3) formulę suskaičiuotas vidutinis individualus tarifas viršija galiojančią dujų perdavimo ir/ar skirstymo kainos viršutinę ribą, pagal (1) formulę apskaičiuotas prijungimo įkainis didinamas tiek, kad vidutinis individualus tarifas neviršytų galiojančios dujų perdavimo ir/ar skirstymo kainos viršutinės ribos cento tikslumu.“

30. Jeigu pagal 25 punktą suskaičiuotas prijungimo įkainis yra didesnis už naujo vartotojo prijungimui būtinas investicijas, vartotojo prijungimo prašymas gali būti atmetamas kaip ekonomiškai nepagrįstas. Kai statytojų prašymu dujų sistemos nurodytoje teritorijoje statomos nenumačius vartotojų (parengiant teritorijos infrastruktūrą būsimai plėtrai), prijungimo įkainis prilyginamas vartotojui prijungti reikalingam investicijų dydžiui.

31. Vartotojo prijungimo sutartyje yra nustatomas minimalus nebuitinio vartotojo transportuotinas dujų kiekis ir pajėgumai (galia), kuriems esant prijungtas naujas vartotojas nedidina kainos viršutinės ribos esamiems vartotojams, bei minimalių nebuitinio vartotojo transportuotinų dujų kiekių ir pajėgumų mokesčio apskaičiavimo tvarka ir mokėjimo periodiškumas, jeigu naujas vartotojas transportuoja mažesnius kiekius ar užsako mažesnius pajėgumus nei nustatyta naujo vartotojo prijungimo sutartyje.“

33. Buitinių vartotojų prijungimo įkainiai yra nustatomi pagal šio skirsnio nuostatas atskirai:

– buitiniams vartotojams, suvartojantiems iki 500 m3 per metus arba dujas naudosiantiems buitinėms viryklėms;

– buitiniams vartotojams, suvartojantiems daugiau kaip 500 m3 per metus arba dujas naudosiantiems vandens ir/arba patalpų šildymui.“

37. Buitinių vartotojų prijungimo įkainio investicija, viršijanti ekonomiškai pagrįstą investicijų dydį (Pbuit), yra skaičiuojama pagal Metodikos (7) formulę, kaip vidutinis įkainis, įvertinus praėjusių 4 ketvirčių prieš naujų vartotojų prijungimo įkainio skaičiavimą, investicijas naujiems buitiniams vartotojams prijungti, indeksuotas Finansų ministerijos paskelbto suderinto vartojimo prekių ir paslaugų vidutinio metinio kainų indekso pokyčio (skaičiuotinų metų ir metų prieš skaičiuotinus metus skirtumas) ir skirtumo tarp faktinio Statistikos departamento skelbiamo inžinerinių tinklų statybos sąnaudų kainų vidutinio metinio indekso per paskutinius 12 mėnesių ir galiojančiuose prijungimo įkainiuose prognozuoto VPPI suma, naujų buitinių vartotojų suvartotinus kiekius, ribines sąnaudas prijungimo įkainių skaičiavimo laikotarpiu bei buitinių vartotojų atsipirkimo laikotarpį:

 

Ibuit,t – praėjusiais metais dujų įmonės lėšomis atliktos investicijos naujiems buitiniams vartotojams prijungti, tūkst. Lt;

Snusid,t,buit – t-aisiais metais gautinos pajamos, skirtos nusidėvėjimo sąnaudoms dengti, patiriamoms nuo įgyvendintų investicijų, tenkančių naujiems buitiniams vartotojams, sukurto turto, Lt;

D – diskonto norma, proc.;

GPt,buit – gautinas pelnas nuo naujų buitinių vartotojų prijungimui įgyvendintos investicijos (sukurto reguliuojamo turto), tūkst. Lt, apskaičiuojamas pagal (8) formulę. Skaičiuojant gautiną pelną, taikomi vidutiniai paskutinių 4 ketvirčių prieš prijungimo įkainio skaičiavimą faktiniai buitinių vartotojų rodikliai;

T – metų skaičius nuo investicijų projekto įgyvendinimo pradžios iki visiško jo atsipirkimo;

IND – Finansų ministerijos skelbiamas suderinto vartojimo prekių ir paslaugų vidutinis metinis kainų indekso (skaičiuotinų metų ir metų prieš skaičiuotinus metus skirtumas) pokyčio ir skirtumo tarp faktinio Statistikos departamento skelbiamo inžinerinių tinklų statybos sąnaudų kainų vidutinio metinio indekso per paskutinius 12 mėnesių ir galiojančiuose prijungimo įkainiuose prognozuoto VPPI suma, proc.

38. Skaičiuojant naujų buitinių vartotojų atsipirkimą, gautinas pelnas (turto grąža) (GPt,buit) yra apskaičiuojamas pagal formulę:

 

ITt,buit – įgyvendinus investicijas buitiniams vartotojams, sukurto reguliuojamo turto likutinė vertė t-ųjų metų pabaigoje, Lt;

PN – laikotarpiui, per kurį planuojama prijungti naująjį vartotoją, Komisijos nustatytų perdavimo ar skirstymo kainų viršutinių ribų skaičiavimui naudota pelno norma. Jeigu laikotarpiui, per kurį planuojama prijungti naują vartotoją, dujų perdavimo ar skirstymo kainos viršutinė riba nėra nustatyta (pakoreguota), remiamasi paskutinei galiojančiai perdavimo ar skirstymo kainos viršutinei ribai skaičiuoti naudota pelno norma, proc.;

Mp – pelno mokesčio norma, proc.

39. Suskaičiavus buitiniams vartotojams prijungimo įkainį, užtikrinantį investicijų projekto atsipirkimą per atsipirkimo laikotarpį, yra įvertinama investicijų naujiems buitiniams vartotojams prijungti įtaka skaičiavimo metu galiojančiai dujų perdavimo ir/ar skirstymo kainos viršutinei ribai. Tuo tikslu pagal investicijų naujiems buitiniams vartotojams prijungti duomenis yra suskaičiuojamas vidutinis individualus tarifas (Kbuit) pagal formulę:

 

St,buit – t-aisiais metais patirtinos ribinės sąnaudos dėl naujų buitinių vartotojų prijungimo, Lt;

ITt,buit – įgyvendinus investicijas buitiniams vartotojams, sukurto reguliuojamo turto likutinė vertė t-ųjų metų pabaigoje, Lt;

PN – laikotarpiui, per kurį planuojama prijungti naują vartotoją, Komisijos nustatytų perdavimo ar skirstymo kainų viršutinių ribų skaičiavimui naudota pelno norma. Jeigu laikotarpiui, per kurį planuojama prijungti naują vartotoją, dujų perdavimo ar skirstymo kainos viršutinė riba nėra nustatyta (pakoreguota), remiamasi paskutinei galiojančiai perdavimo ar skirstymo kainos viršutinei ribai skaičiuoti naudota pelno norma, proc.;

Qt,buit – t-aisiais metais planuojamas transportuoti dujų kiekis naujai prijungtiems buitiniams vartotojams, tūkst. m3.

40. Suskaičiuotas naujų buitinių vartotojų tarifas yra lyginamas su skaičiavimo metu galiojančia dujų perdavimo ir/ar skirstymo kainos viršutine riba.

41. Jeigu pagal (9) formulę suskaičiuotas vidutinis naujų buitinių vartotojų tarifas viršija galiojančią dujų perdavimo ir/ar skirstymo kainos viršutinę ribą, pagal (7) formulę apskaičiuotas prijungimo įkainis naujiems buitiniams vartotojams didinamas tiek, kad vidutinis šių vartotojų tarifas neviršytų galiojančios dujų perdavimo ir/ar skirstymo kainos viršutinės ribos cento tikslumu.“

43. Skaičiuojant prijungimo įkainį naujiems buitiniams vartotojams, dujas naudosiantiems daugiabučiuose namuose, dujų įmonės pagal (4) formulę apskaičiuotas prijungimo įkainis padalijamas iš prie dujų skirstymo sistemos (dujų sistemos įvado į atskirą laiptinę) galimo prijungti naujų vartotojų (butų) skaičiaus, įskaitant ir jau prijungtus naujus vartotojus (butus). Nauji buitiniai vartotojai, dujas naudosiantys daugiabučiuose namuose, dujų įmonės apskaičiuotą prijungimo įkainį turi sumokėti jungdamiesi prie dujų sistemos ar daugiabučio namo vartotojų sistemos nepriklausomai nuo prijungimo momento.“

47. Kai yra dujofikuojamas naujas kvartalas (teritorija, kurioje numatomas individualių namų masyvas), dujų įmonė turi įvertinti potencialių buitinių dujų vartotojų skaičių. Šiems vartotojams prijungimo įkainis skaičiuojamas įvertinant kvartalo dujofikavimo pradžioje apskaičiuotą metrų skaičių, tenkantį vienam naujai dujofikuojamo kvartalo buitiniam vartotojui (Lp). Nuo kvartalo dujofikavimo pradžios taikomas naujai dujofikuojamo kvartalo buitinių vartotojų prijungimo įkainis (Pkvart,t) apskaičiuojamas:

 

Pbuit,past – t-aisiais metais galiojanti prijungimo įkainio dalis, kuri taikoma nepriklausomai nuo atstumo ir galios, Lt;

Lp – metrų skaičius, tenkantis naujai dujofikuojamo kvartalo buitiniam vartotojui, metrais;

Pm – t-aisiais metais galiojanti prijungimo įkainio dalis, kuri taikoma už kiekvieną dujotiekio metrą, Lt.“

2. Pakeisti Metodikos III skyriuje žymėjimą „WACC“ ir išdėstyti taip:

„PN – laikotarpiui, per kurį planuojama prijungti naująjį vartotoją, Komisijos nustatytų perdavimo ar skirstymo kainų viršutinių ribų skaičiavimui naudota pelno norma. Jeigu laikotarpiui, per kurį planuojama prijungti naują vartotoją, dujų perdavimo ar skirstymo kainos viršutinė riba nėra nustatyta (pakoreguota), remiamasi paskutinei galiojančiai perdavimo ar skirstymo kainos viršutinei ribai skaičiuoti naudota pelno norma;“.

3. Papildyti Metodikos III skyrių naujais žymėjimais:

„VVPI – Finansų ministerijos skelbiamas prognozuojamas suderinto vartojimo prekių ir paslaugų vidutinis metinis kainų indekso pokytis, proc.

Ilik,BNS – likutinė bendrojo naudojimo sistemos turto vertė prijungimo įkainių skaičiavimo momentu, tūkst. Lt;

Gvart – naujiems vartotojams reikalingi dujų transportavimo pajėgumai vartotojo sistemos prijungimo taške, m3/h;

GBNS – bendrojo naudojimo sistemos techniniai pajėgumai sujungimo su skirstymo įmonės dujų sistema taške, m3/h;

Lvart – bendrojo naudojimo sistemos ilgis nuo naujo vartotojo sistemos prijungimo taško iki skirstymo įmonės sistemos, m;

LBNS – visas bendrojo naudojimo sistemos ilgis, m.“

4. Papildyti Metodikos V skyrių naujais 15–17 punktais:

15. Dujų įmonės turi teisę nebuitiniams vartotojams taikyti mažesnį prijungimo įkainį nei apskaičiuota pagal (1) formulę, užtikrindamos, kad investicijos naujiems vartotojams prijungti nedidins kainos viršutinės ribos esamiems vartotojams.

16. 15 punkte numatytą nuostatą dujų įmonės gali taikyti konkretų laikotarpį apibrėžtoje teritorijoje ir neturi diskriminuoti naujų vartotojų. Kriterijai, kuriais vadovaudamosi dujų įmonės taikytų mažesnį prijungimo įkainį, turi būti objektyvūs ir nediskriminaciniai.

17. Mažesnio prijungimo įkainio taikymo dydį, laikotarpį bei apibrėžtą šių įkainių taikymo teritoriją dujų įmonės, suderinusios su Komisija, paskelbia viešai.“

5. Papildyti Metodikos VIII skyrių nauju 49 punktu:

49. Kai dujofikuojamas naujas kvartalas ir buitinis vartotojas dalyvauja naujojo kvartalo dujofikavime, bet nepageidauja pasirašyti naujo vartotojo prijungimo sutarties ir neketina per konkretų terminą prisijungti prie dujų įmonės sistemos, tuo atveju jis sumoka prijungimo įkainio dalį už dujotiekio ilgį, apskaičiuotą pagal (12) formulę. Prijungimo įkainio dalį už tik šiam naujam vartotojui skirtus dujų sistemos atšakos (įvado) metrus ir prijungimo įkainio dalį, nepriklausančią nuo prijungimo atstumo, buitinis vartotojas sumoka sudaręs naujo buitinio vartotojo prijungimo sutartį.“

6. Buvusius 15–45 punktus atitinkamai laikyti 18–48 punktais.

7. Papildyti Metodiką nauju

IX skyriumi Prijungimo įkainių skaičiavimas jungiantis prie bendrojo naudojimo sistemų“ ir išdėstyti jį taip:

50. Vietinės bendrojo naudojimo sistemos savininkas privalo leisti prijungti naujų vartotojų sistemas.

51. Vietinės bendrojo naudojimo sistemos savininkas apskaičiuoja prijungimo įkainį atsižvelgiant į likutinę bendrojo naudojimo sistemos vertę, vietinės bendrojo naudojimo sistemos, reikalingos dujas transportuoti konkretiems naujiems vartotojams, atstumą bei reikalingus naujiems vartotojams prijungti pajėgumus pagal formulę:

 

čia: Ilik,BNS – likutinė vietinės bendrojo naudojimo sistemos turto vertė prijungimo įkainių skaičiavimo momentu, tūkst. Lt;

Gvart – naujiems vartotojams reikalingi dujų transportavimo pajėgumai vartotojo sistemos prijungimo taške, m3/h;

GBNS – vietinės bendrojo naudojimo sistemos techniniai pajėgumai sujungimo su skirstymo įmonės dujų sistema taške, m3/h;

Lvart – vietinės bendrojo naudojimo sistemos ilgis nuo naujo vartotojo sistemos prijungimo taško iki skirstymo įmonės sistemos, m;

LBNS – visas vietinės bendrojo naudojimo sistemos ilgis, m.

52. Bendrojo naudojimo sistemos likutinė vertė prijungimo įkainių skaičiavimo momentu apskaičiuojama bendrojo naudojimo sistemos įsigijimo (statybos) vertę, kuri pagrindžiama pirkimo dokumentais (PVM sąskaitomis faktūromis, sąskaitomis, atliktų darbų aktais, sutartimis ir pan.), parodančiais statyboms išleistų pinigų sumą, mažinant sukauptu nusidėvėjimu per laikotarpį nuo bendrojo naudojimo sistemos statybos metų iki prijungimo įkainio skaičiavimo metų imtinai. Sukauptas nusidėvėjimas turi būti apskaičiuojamas taikant Komisijos nustatytus nusidėvėjimo normatyvus.

53. Jeigu vietinės bendrojo naudojimo sistemos savininkas dėl objektyvių priežasčių negali nustatyti šios sistemos statybos vertės, tuomet jis turi kreiptis į skirstymo sistemos operatorių, prie kurio tinklų yra prijungta vietinė bendrojo naudojimo sistema, dėl vietinės bendrojo naudojimo sistemos įsigijimo (statybos) vertės apskaičiavimo pagal skirstymo sistemos operatoriaus turimus duomenis.

54. Skirstymo įmonė, atsižvelgdama į vietinės bendrojo naudojimo sistemos pateiktus duomenis apie bendrojo naudojimo sistemą (statybos metus, dujotiekių skersmenį, ilgį ir pan.) bei šios sistemos statybos laikotarpiu galiojusius palyginamų skirstymo sistemų statybos įkainius, pagal Komisijos nustatytus nusidėvėjimo normatyvus apskaičiuoja vietinės bendrojo naudojimo sistemos likutinę vertę. Skaičiavimus dujų skirstymo įmonė privalo pateikti vietinės bendrojo naudojimo sistemos savininkui.

55. Vietinės bendrojo naudojimo sistemos savininko apskaičiuotą prijungimo įkainio dydį, tarp naujų vartotojų, prisijungiančių prie skirstymo sistemos per vietinę bendrojo naudojimo sistemą, dujų įmonė padalija šiems vartotojams pagal jų užsakomus pajėgumus (galią), kiekį ar kitus objektyvius nediskriminacinius rodiklius.

56. Apskaičiuotą ir tarp naujų vartotojų padalytą prijungimo įkainį prie vietinės bendrojo naudojimo sistemos nauji vartotojai sumoka jos savininkui per dujų skirstymo įmonę, mokėdami kartu su šios įmonės apskaičiuotu prijungimo įkainiu.

57. Dujų skirstymo įmonė iš naujų vartotojų gautus apmokėjimus už prijungimo įkainį prie vietinės bendrojo naudojimo sistemos perduoda vietinės bendrojo naudojimo sistemos savininkui.“

8. Pakeisti metodikos priedo 1.1.1, 1.1.2, 1.2.1, 1.2.2, 2.1, 2.2, 3.1, 3.2, 4.1, 4.2, 5.1, 5.2, 6.1, 6.2 punktus vietoj skaičiaus „800“ įrašant „500“.

 

 

 

Komisijos pirmininkė                                                                Diana Korsakaitė