LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL TERITORIJŲ PLANAVIMO IR STATYBOS VALSTYBINĖS PRIEŽIŪROS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO

 

1997 m. balandžio 16 d. Nr. 370

Vilnius

 

Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Patvirtinti Teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros nuostatus (pridedama).

2. Pripažinti netekusiu galios Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 m. liepos 15 d. nutarimą Nr. 844 „Dėl statybos valstybinės priežiūros“ (Žin., 1996, Nr. 68-1653).

 

 

 

Ministras Pirmininkas                                                              Gediminas Vagnorius

 

 

 

Statybos ir urbanistikos ministras                                               Algis Čaplikas

 

Patvirtinta

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

1997 m. balandžio 16 d. nutarimu Nr. 370

 

Teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros nuostatai

 

Bendroji dalis

 

1. Šie nuostatai reglamentuoja Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo valstybinę priežiūrą, taip pat statinių projektavimo, statybos, atidavimo naudoti, naudojimo ir griovimo (toliau vadinama – statyba) valstybinę priežiūrą.

2. Šie nuostatai privalomi visoms institucijoms, atliekančioms teritorijų planavimo ir statybos valstybinę priežiūrą, taip pat kitiems su teritorijų planavimo ir statybos procesu ar procedūromis susijusiems juridiniams ir fiziniams asmenims.

3. Valstybinę priežiūrą atlieka:

3.1. teritorijų planavimo – Statybos ir urbanistikos ministerija, Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija prie Statybos ir urbanistikos ministerijos, apskričių viršininkai.

Teritorijų planavimo valstybinę priežiūrą apskričių viršininkai vykdo per jų administracijų valstybines teritorijų planavimo ir statybos inspekcijų tarnybas;

3.2. statybos – apskričių viršininkai per jų administracijų valstybines teritorijų planavimo ir statybos inspekcijų tarnybas;

3.3. specialiųjų statybos reikalavimų – Aplinkos apsaugos ministerija, Ūkio ministerija, Krašto apsaugos ministerija, Žemės ir miškų ūkio ministerija, Ryšių ir informatikos ministerija, Susisiekimo ministerija, Sveikatos apsaugos ministerija, Vidaus reikalų ministerija, Kultūros ministerijos Kultūros vertybių apsaugos departamentas, Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija, Technikos priežiūros tarnyba prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos, Valstybinė darbo inspekcija prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos, Valstybinė veterinarijos tarnyba;

3.4. tyrimų – Lietuvos geologijos tarnyba prie Statybos ir urbanistikos ministerijos, apskričių viršininkų administracijų žemėtvarkos ir geodezijos tarnybos.

4. Teritorijų planavimo valstybinė priežiūra ir statybos valstybinė priežiūra atliekamos vadovaujantis Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymu, Lietuvos Respublikos statybos įstatymu, Lietuvos Respublikos apskrities valdymo įstatymu, Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos įstatymu, Lietuvos Respublikos planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai įvertinimo įstatymu, Lietuvos Respublikos saugomų teritorijų įstatymu, Lietuvos Respublikos nekilnojamųjų kultūros vertybių apsaugos įstatymu, Lietuvos Respublikos potencialiai pavojingų įrenginių priežiūros įstatymu, kitais įstatymais, įstatymų papildomaisiais aktais, teritorijų planavimo normų sąvadu, normatyviniais statybos dokumentais ir šiais nuostatais.

5. Šiuose nuostatuose vartojamos pagrindinės sąvokos apibrėžtos 4 punkte nurodytuose teisės aktuose.

6. Teritorijų planavimo valstybinė priežiūra – tai bendrųjų, detaliųjų ir specialiųjų teritorijų planavimo dokumentų rengimo, derinimo ir viešojo svarstymo procedūrų kontrolė, taip pat šių dokumentų sprendinių tikrinimas pagal teritorijų planavimo normų sąvado reikalavimus.

7. Statybos valstybiné priežiūra – tai:

7.1. leidimų statyti ar griauti statinius išdavimas ir atšaukimas;

7.2. statybos proceso priežiūra nuo statybos pradžios iki statinių atidavimo naudoti, taip pat statinių griovimo priežiūra;

7.3. statybos sustabdymas;

7.4. statinių naudojimo priežiūra.

8. Teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros institucijų nurodymai jų kompetencijos klausimais privalomi visiems su teritorijų planavimu ir statyba susijusiems fiziniams ir juridiniams asmenims.

9. Teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros institucijos išlaikomos iš Lietuvos valstybės biudžeto. Jos gali turėti ir nebiudžetinių lėšų, kurios gaunamos ir naudojamos Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka.

10. Teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros institucijos jų kompetencijai priskirtoms funkcijoms atlikti, gali samdyti ekspertus.

11. Teritorijų planavimo valstybinės priežiūros neturi teisės atlikti teritorijų planavimo organizatorius ir teritorijų planavimo dokumentą tvirtinanti institucija. Šiuo atveju valstybinę priežiūrą atlieka aukštesnioji (pagal prižiūrimų teritorijų planavimo dokumentų lygmenis) teritorijų planavimo priežiūros institucija.

12. Teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros institucijos pareigūnais turi teisę būti specialistai, turintys aukštąjį išsimokslinimą ir ne mažiau kaip trejų metų darbo stažą teritorijų planavimo ir statybos srityje, išklausę specialius kursus pagal Statybos ir urbanistikos ministerijos patvirtintą programą ir išlaikę bendrojo teritorijų planavimo kvalifikacijos egzaminą.

13. Kiekvienos teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros tarnybos veiklos ir darbo organizavimo ypatumai nustatomi atitinkamos institucijos nuostatuose ir kituose jų veiklą reglamentuojančiuose teisės aktuose.

 

Teritorijų planavimo valstybinės priežiūros institucijų funkcijos

 

14. Teritorijų planavimo valstybinę priežiūrą atliekančios institucijos vykdo šias funkcijas:

14.1. Statybos ir urbanistikos ministerija – atlieka apskričių teritorijų bendrojo planavimo ir apskrities lygmens specialiojo planavimo valstybinę priežiūrą;

14.2. Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija prie Statybos ir urbanistikos ministerijos:

14.2.1. atlieka Lietuvos Respublikos teritorijos bendrojo planavimo ir Lietuvos Respublikos lygmens specialiojo teritorijų planavimo valstybinę priežiūrą;

14.2.2. teikia Statybos ir urbanistikos ministerijos pavedimu pasiūlymus dėl apskričių teritorijų bendrojo planavimo ir apskrities lygmens specialiojo teritorijų planavimo;

14.2.3. koordinuoja apskričių viršininkų administracijų valstybinių teritorijų planavimo ir statybos inspekcijų tarnybų veiklą, susijusią su teritorijų planavimo valstybine priežiūra, ir teikia joms metodinę pagalbą;

14.2.4. tikrina, ar teritorijų planavimo dokumentų rengimo, derinimo, viešojo svarstymo procedūros atitinka teisės normų reikalavimus, o sprendiniai – teritorijų planavimo normų sąvado reikalavimus;

14.2.5. reikalauja ištaisyti teisės normų pažeidimus ir laikytis teritorijos planavimo normų sąvado reikalavimų, taip pat atlikti papildomą derinimą ar ekspertizę;

14.3. apskrities viršininkas:

14.3.1. atlieka valstybinę priežiūrą savivaldybių teritorijų bendrojo planavimo, detaliojo planavimo, miško valdų miškotvarkos projektų, taip pat specialiojo planavimo dokumentų, kuriuos tvirtina miesto (rajono) taryba (o kai detalieji planai rengiami supaprastinta tvarka, – miesto (rajono) valdyba ar meras);

14.3.2. koordinuoja miestų, rajonų valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos skyrių veiklą;

14.3.3. sprendžia ginčus, kylančius rengiant savivaldybių lygmens teritorijų planavimo dokumentus;

14.3.4. bendradarbiauja su rengėjais, kai nagrinėjami apskrities lygmens teritorijų planavimo dokumentai.

 

Statybos valstybinės priežiūros institucijų funkcijos

 

15. Statybos valstybinę priežiūrą atliekančios institucijos vykdo šias funkcijas:

15.1. Statybos ir urbanistikos ministerija:

15.1.1. nustato specialiųjų statybos reikalavimų valstybinės priežiūros tvarką, suderinusi ši klausimą su valstybės valdymo institucijomis;

15.1.2. rengia statinių valstybinę priežiūrą reglamentuojančių įstatymų ir jų papildomųjų aktų projektus, teikia juos Lietuvos Respublikos Vyriausybei;

15.1.3. organizuoja statybos procesą reglamentuojančių dokumentų rengimą ir nustatytąja tvarka juos tvirtina;

15.1.4. kaupia pagrindinėms statybos techninės veiklos sritims vadovaujančių specialistų atestavimo duomenis ir tvarko jų registrą, taip pat normatyviniuose statybos dokumentuose nustato statinių tyrimo ir projektavimo valstybinės priežiūros metodus, leidimų statyti ir griauti statinius išdavimo tvarką;

15.2. Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija prie Statybos ir urbanistikos ministerijos:

15.2.1. tikrina apskričių viršininkų administracijų valstybinių teritorijų planavimo ir statybos inspekcijų tarnybų ir jų padalinių miestuose bei rajonuose veiklą, susijusią su statyba, ir teikia joms metodinę pagalbą;

15.2.2. tikrina, kaupia, sistemina ir analizuoja apskričių teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros tarnybų veiklos rezultatus, naudoja juos statinių projektavimo, statybos bei naudojimo valstybinei priežiūrai tobulinti ir teikia atitinkamus pasiūlymus Statybos ir urbanistikos ministerijai;

15.2.3. tvarko statybinių konstrukcijų griūčių apskaitą, analizuoja jų priežastis, rengia jų prevencijos priemones ir kontroliuoja, kaip jos vykdomos;

15.2.4. dalyvauja vykdant Statybos ir urbanistikos ministerijos rengiamas teritorijų planavimo ir statinių projektavimo, statybos bei naudojimo valstybinės priežiūros specialistų tobulinimo programas;

15.2.5. atlieka projektavimo ir statybos įmonių atestavimo reglamento nustatytus šių įmonių atestavimo darbus, teikia statybos ir urbanistikos ministrui pasiūlymus dėl atestatų šioms įmonėms išdavimo, panaikinimo ir galiojimo sustabdymo, kaupia informaciją apie atestuotas įmones ir informuoja apie jas visuomenę;

15.2.6. tvarko projektavimo ir statybos įmonių atestavimo registrą.

16. Valstybės valdymo institucijos pagal joms suteiktą kompetenciją atlieka specialiųjų statybos reikalavimų valstybinę priežiūrą:

16.1. Aplinkos apsaugos ministerija – natūralių kraštovaizdžio elementų (reljefo formų, hidrografinio tinklo, želdinių ir kt.) išsaugojimo, gamtos išteklių naudojimo, teršalų emisijos į aplinką, cheminių, radioaktyviųjų ir kitokių pavojingų medžiagų gamybos ir naudojimo, atliekų tvarkymo ir kitokios veiklos, galinčios daryti neigiamą poveikį aplinkai, specialiųjų statinių projektavimo, statybos ir naudojimo;

16.2. Ūkio ministerija – elektros, dujų, naftos ir jos produktų, šilumos tiekimo statinių, pavojingų atliekų;

16.3. Krašto apsaugos ministerija – civilinės saugos ir gynybos statinių;

16.4. Žemės ir miškų ūkio ministerija – melioracijos darbų ir hidrotechninių įrenginių statybos melioracijos sistemose, taip pat statinių, kurie priklauso miškų urėdijoms ir nacionaliniams parkams;

16.5. Ryšių ir informatikos ministerija – ryšių linijų ir įrenginių;

16.6. Susisiekimo ministerija – geležinkelių, automobilių kelių, oro uostų, jūrų ir upių uostų, prieplaukų, tiltų, viadukų, tunelių;

16.7. Sveikatos apsaugos ministerija – statinių ir jų sanitarinės apsaugos zonų higienos;

16.8. Vidaus reikalų ministerija – gatvių, kelių, jų infrastruktūros objektų, degalinių, apsauginės ir priešgaisrinės signalizacijos įrenginių, statinių valstybės pasienio zonoje, sudėtingų gaisro gesinimo sistemų (kai nėra patvirtintų normatyvinių jų rengimo dokumentų);

16.9. Kultūros ministerijos Kultūros vertybių apsaugos departamentas – nekilnojamųjų kultūros vertybių ir jų teritorijų tvarkymo;

16.10. Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija – atominės energetikos įrenginių;

16.11. Technikos priežiūros tarnyba prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos – potencialiai pavojingų įrenginių, kurių privaloma priežiūra pavesta šiai tarnybai;

16.12. Valstybinė darbo inspekcija prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos – specialiųjų darbų saugos valdymo ir kontrolės sistemų;

16.13. Valstybinė veterinarijos tarnyba – gyvulinių produktų perdirbimo įmonių, skerdyklų, maisto produktų turgaviečių ir gyvulininkystės pastatų.

17. Atlikdamos specialiųjų statybos reikalavimų valstybinę priežiūrą, 16 punkte nurodytos institucijos:

17.1. nustato specialiąsias projektavimo sąlygas ir kontroliuoja, kaip jų laikomasi;

17.2. teikia statinių priėmimo naudoti komisijoms išvadas apie specialiųjų statybos reikalavimų įvykdymą;

17.3. tikrina, kaip vykdomi specialieji reikalavimai statinius statant ir naudojant.

18. Statybos geodezinių tyrimų valstybinę priežiūrą vykdo apskričių viršininkų administracijų žemėtvarkos ir geodezijos tarnybos.

19. Statybos inžinerinių geologinių tyrimų valstybinę priežiūrą vykdo Lietuvos geologijos tarnyba prie Statybos ir urbanistikos ministerijos.

20. Apskričių viršininkų administracijų valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijų tarnybos ir jų padaliniai miestuose bei rajonuose, vykdydami jiems pavestas funkcijas, pagal Statybos ir urbanistikos ministerijos patvirtintus reglamentus, metodiką ir normatyvus:

20.1. išduoda leidimus statyti ir griauti statinius nepriklausomai nuo jų paskirties (pagal Statybos ir urbanistikos ministerijos patvirtintą Leidimų statyti ir griauti statinius išdavimo reglamentą);

20.2. statybos organizacinio tvarkomojo reglamento „Statinių priėmimo naudoti tvarka“ nustatyta tvarka priima arba dalyvauja priimant naudoti baigtus statyti statinius;

20.3. statytojui perleidžiant nebaigtą statybą kitam juridiniam ar fiziniam asmeniui, patikrina nebaigtą statinį ir išduoda statytojui pažymą, nurodančią, ar iš esmės nenukrypta nuo suderinto projekto;

20.4. atlikdami statinių naudojimo valstybinę priežiūrą, tikrina, kaip statinių savininkai ir naudotojai laikosi statinių naudojimo taisyklių: ar laiku ir gerai atlieka jų apžiūrą, priima ir vykdo sprendimus dėl gedimų šalinimo bei statinių remonto, ar nustatytąja tvarka įformina statinių techninius pasus, apžiūros žurnalus ir kitą naudojimo dokumentaciją;

20.5. pastebėję griūčių, deformacijos, intensyvaus konstrukcijų irimo arba įrangos avarijos pavojų, reikalauja jį pašalinti;

20.6. vadovauja apskričių viršininkų paskirtoms statybos konstrukcijų griūčių tyrimo komisijoms, dalyvauja šių komisijų veikloje, kai jas skiria ministerijos arba Lietuvos Respublikos Vyriausybė;

20.7. statybos organizacinių tvarkomųjų reglamentų nustatyta tvarka dalyvauja atestuojant apskrities teritorijoje esančias statybos bei projektavimo įmones ir pagrindinėms statybos techninės veiklos sritims vadovaujančius specialistus, reglamentuose nurodytais atvejais organizuoja jų atestavimą;

20.8. analizuoja statinių projektų, statybos ir naudojimo trūkumus ir teikia Valstybinei teritorijų planavimo ir statybos inspekcijai prie Statybos ir urbanistikos ministerijos pasiūlymus dėl statybos reglamentų, kitų normatyvinių dokumentų bei projektų tobulinimo.

 

Teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros institucijų teisės

 

21. Statybos ir urbanistikos ministerija turi teisę:

21.1. spręsti nesutarimus tarp apskrities lygmens bendrojo ar specialiojo planavimo sąlygas parengusių institucijų ir planavimo organizatoriaus;

21.2. nagrinėti kitus ginčus ministerijos kompetencijai priklausančiais klausimais.

22. Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija prie Statybos ir urbanistikos ministerijos turi teisę:

22.1. nagrinėti nesutarimus tarp Lietuvos Respublikos teritorijos lygmens planavimo sąlygas parengusių institucijų ir planavimo organizatoriaus;

22.2. teisės aktų nustatytais atvejais nagrinėti ginčus teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros klausimais;

22.3. informuoti apskričių viršininkus apie pastebėtus įstatymų, kitų teisės aktų arba normatyvinių statybos dokumentų pažeidimus ir siūlyti juos pašalinti. Apskrities viršininko įsakymai, prieštaraujantys įstatymams ir kitiems teisės aktams, panaikinami Lietuvos Respublikos apskrities valdymo įstatymo nustatyta tvarka.

23. Apskričių viršininkai turi teisę:

23.1. spręsti ginčus dėl teritorijų planavimo dokumentų derinimo (pritarimo jiems, jų aprobavimo) Rajono savivaldybės teritorijos bendrojo planavimo taisyklėse ir Miestų, miestelių ir kaimų bendrojo planavimo taisyklėse nurodytais atvejais;

23.2. spręsti nesutarimus tarp juridinių arba fizinių asmenų ir savivaldybių institucijų, kylančius nustatant detaliojo plano rengimo sąlygas, taip pat ar statybos atitinka patvirtintus detaliuosius planus;

23.3. spręsti pagal kompetenciją kitus ginčus, kurių neišsprendžia apskričių teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros tarnybos;

23.4. pastebėję svarbesnių nukrypimų nuo normatyvinių statybos dokumentų reikalavimų, reikalauti iš statytojų, savininkų ir naudotojų atlikti projektų arba statinių ekspertizę;

23.5. Lietuvos Respublikos statybos įstatymo numatytais atvejais sustabdyti statybą, jeigu nustatoma, kad statytojas (užsakovas) arba rangovas pažeidė statinio projekto ar normatyvinių statybos dokumentų reikalavimus, taip pat duoti leidimą statyti toliau pašalinus nurodytuosius pažeidimus;

23.6. įstatymo nustatytais atvejais atšaukti leidimus statyti.

24. Visos teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros institucijos, atlikdamos teritorijų planavimo ir statybos valstybinę priežiūrą, turi teisę:

24.1. gauti iš ministerijų, departamentų, registrų tvarkytojų, apskričių viršininkų administracijų, savivaldos ir kitų institucijų informaciją, kurios reikia šiuose nuostatuose nurodytoms funkcijoms vykdyti;

24.2. teikti pagal kompetenciją teritorijų planavimo ir statybos subjektams, statinių savininkams bei naudotojams privalomus reikalavimus pašalinti įstatymų, normų ar projektų pažeidimus;

24.3. surašyti nustatytąja tvarka administracinių teisės pažeidimų protokolus, nagrinėti administracinių teisės pažeidimų bylas ir skirti administracines nuobaudas arba atitinkamų pažeidimų protokolus teikti teismui;

24.4. perduoti parengtinio tyrimo organams medžiagą dėl asmenų, padariusių šiurkščius teritorijų planavimo dokumentų, projektų arba normų pažeidimus, patraukimo baudžiamojon atsakomybėn;

24.5. reikalauti, kad planavimo organizatorius, rengėjas, derinanti institucija, padarinių vertintojas, kurių veikla tiriama, pasiaiškintų raštu ar žodžiu;

24.6. reikalauti papildomo teritorijų planavimo dokumento projekto derinimo ar ekspertizės;

24.7. reikalauti iš pareiškėjo (ginčo šalies), kad jis savo lėšomis samdytų vieną ar kelis ekspertus, kurie pateiktų nešališkas išvadas pateiktais klausimais;

24.8. pareikalauti iš statybos verslo įmonių ir statytojų, statančių savo jėgomis, atidengti konstrukcijas, išbandyti (ištirti) statinių pagrindą, medžiagas, konstrukcijas bei įrangą, jų lėšomis iškviesti ekspertus, taisyti projektus, jeigu pažeisti normatyvinių statybos dokumentų bei projektų reikalavimai arba iškilo deformacijos pavojus;

24.9. pareikalauti iš įmonių ir kitų savininkų bei naudotojų laikinai nutraukti gamybą ir nenaudoti statinių, jeigu yra akivaizdus pavojus, jog gali griūti konstrukcijos, ištikti įrangos avarija, gali būti užteršta aplinka arba žūti žmonės, kol šis pavojus nebus pašalintas;

24.10. sustabdyti statybą arba uždrausti naudoti statinius, jeigu tai daroma nesilaikant normatyvinių statybos dokumentų bei projektų;

24.11. tikrinti, ar į statybos vietą atgabentos medžiagos bei gaminiai atitinka projektų ir normatyvinių statybos dokumentų reikalavimus, ar yra jų kokybę liudijantys dokumentai, uždrausti arba apriboti standartų, techninių sąlygų arba projekto neatitinkančių medžiagų, gaminių bei dirbinių naudojimą;

24.12. tikrinti statybos techninių prižiūrėtojų, autorinės priežiūros vykdytojų ir statinių naudojimo priežiūros tarnybų techninę veiklą, teikti statytojams, savininkams ir naudotojams išvadas dėl šių specialistų kompetencijos, taip pat privalomus reikalavimus pašalinti jų padarytus normatyvinių statybos dokumentų bei teisės aktų pažeidimus;

24.13. reikalauti iš statinių savininkų ir naudotojų, kad jie:

24.13.1. laikytųsi statinių naudojimo normatyvinių dokumentų reikalavimų;

24.13.2. pastebėję statinių naudojimo reglamentų (taisyklių) pažeidimus arba avarijos (deformacijos) pavojų, atliktų neeilinę statinių apžiūrą arba užsakytų konstrukcijų ekspertizę ir imtųsi priemonių jų irimo, deformacijos bei griūčių pavojui pašalinti;

24.13.3. rengiamuose statinių rekonstravimo bei remonto projektuose numatytų atitvarų šilumos laidumo, triukšmo, vibracijos, elektromagnetinio lauko bei jonizuojančiojo spinduliavimo sumažinimą pagal galiojančias normas.

25. Pateikę valdininko pažymėjimą, nurodytųjų institucijų darbuotojai turi teisę nekliudomai įeiti į įmonių, įstaigų, organizacijų (išskyrus slaptųjų) statybos teritorijas nepriklausomai nuo jų nuosavybės formos ir pagal kompetenciją apžiūrėti planuojamas teritorijas bei statinius (gyvenamąsias patalpas – tik teismo sprendimu arba įstatymų nustatyta tvarka).

 

Teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros institucijų sprendimų įgyvendinimas ir skundų bei ginčų nagrinėjimas

 

26. Teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros institucijos sprendimas dėl statybų sustabdymo įsigalioja nuo jo priėmimo. Sprendimas ir skundas (ginčas) nagrinėjamas vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodeksu, Lietuvos Respublikos civiliniu kodeksu, Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodeksu, Lietuvos Respublikos baudžiamuoju kodeksu bei Statybos ir urbanistikos ministerijos reglamentais.

27. Teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros institucijos valdininkų neteisėti veiksmai ir sprendimai gali būti skundžiami institucijos vadovui, o vadovo ir kitų pareigūnų veiksmai ir neveikumas Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka – teismui.

28. Ginčus dėl teritorijų planavimo, statinių projektavimo, statybos, atidavimo naudoti, naudojimo ir valstybinės priežiūros pagal kompetenciją sprendžia apskričių teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros tarnybos, apskričių viršininkai, Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija prie Statybos ir urbanistikos ministerijos, Statybos ir urbanistikos ministerija, teismas Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

29. Teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros institucijoms gali būti apskųsta:

29.1. teritorijų planavimo dokumento sprendiniai – apskundžia atmestų pastabų, pasiūlymų ir pretenzijų iniciatoriai. Apskundžiama per mėnesį nuo viešo susirinkimo dienos. Motyvuotas sprendimas pateikiamas per 3 savaites nuo skundo gavimo dienos. Jeigu skundo gavimo dieną apskundžiamas teritorijų planavimo dokumentas dar nėra pateiktas tikrinti priežiūros institucijai, terminas skaičiuojamas nuo datos, kurią teritorijų planavimo dokumentas pateikiamas tikrinti;

29.2. atsisakymas tvirtinti detalųjį planą – apskundžia planavimo organizatorius. Apskundžiama per mėnesį nuo miesto (rajono) tarybos pateikto motyvuoto atsisakymo tvirtinti detalųjį planą. Motyvuota išvada planavimo organizatoriui ir savivaldybės vykdomajai institucijai pateikiama per mėnesį nuo skundo pateikimo dienos.

30. Skunde dėl teritorijų planavimo dokumentų turėtų būti:

30.1. adresato – teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros institucijos pavadinimas;

30.2. antraštė;

30.3. pareiškėjo vardas, pavardė (pavadinimas);

30.4. pareiškėjo gyvenamosios vietos (o jeigu pareiškėjas juridinis asmuo ar įmonė, neturinti juridinio asmens teisių, jų buvimo vietos) adresas;

30.5. jeigu kreipiamasi per atstovą – jo vardas, pavardė (pavadinimas), pareigos, adresas (pridedami atstovo įgaliojimus patvirtinantys dokumentai);

30.6. planavimo dokumento (projekto) pavadinimas (arba adresas), apskundžiamas sprendinys, jo pavadinimas arba apibūdinimas, duomenys apie susijusius planavimo dokumentus (jų registro numeriai);

30.7. išvada dėl planavimo proceso ir procedūrų;

30.8. aplinkybės, kuriomis pareiškėjas pagrindžia savo skundą;

30.9. įrodymai, patvirtinantys pareiškėjo nurodytas aplinkybes bei reikalavimus;

30.10. pridedamų dokumentų sąrašas;

30.11. data, pareiškėjo ar jo atstovo parašas.

31. Informacija apie skundo padavimo tvarką ir laiką suteikiama kiekvienoje teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros institucijoje.

32. Anoniminiai skundai arba skundai, paduoti nesilaikant įstatymų nustatytos tvarkos ir terminų, nenagrinėjami.

33. Teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros institucijos pateiktas teritorijų planavimo dokumento patikrinimo aktas ar dėl skundo nagrinėjimo priimtas sprendimas gali būti apskųsti teismui.

34. Teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros institucijos nagrinėja ginčus, kylančius teritorijų planavimo dokumentų rengimo, derinimo ar pritarimo jiems procedūrų metu, taip pat dėl statinių projektavimo, statinių statybos, atidavimo naudoti, naudojimo, nugriovimo, jeigu įstatymai nenumato kitokios šių ginčų nagrinėjimo tvarkos.

35. Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija prie Statybos ir urbanistikos ministerijos nagrinėja ginčus, kilusius tarp planavimo organizatoriaus ir valstybės institucijų arba tarp valstybės institucijų, rengiant Lietuvos Respublikos lygmens teritorijų planavimo dokumentus.

36. Ginčai dėl teritorijų planavimo ir statybos nagrinėjami šia tvarka:

36.1. atsiradus ginčo objektui, viena iš nesutariančiųjų šalių (arba abi) raštu kreipiasi į teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros instituciją dėl ginčo sprendimo;

36.2. ginčas nagrinėjamas pagal šalių pateiktus įrodymus ir dokumentus, patvirtinančius pareiškėjo ginčijamas aplinkybes bei reikalavimus, kitą medžiagą, turinčią įtakos ginčo sprendimui;

36.3. ginčo nagrinėjimo vietą, datą ir laiką nustato teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros institucija, apie tai ne vėliau kaip prieš 5 darbo dienas raštu pranešdama nesutariančioms šalims;

36.4. su visais pareiškimais, dokumentais ar kita informacija, kuriuos viena iš ginčo šalių pateikia teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros institucijai, gali susipažinti ir kita šalis;

36.5. pareiškėjas turi pranešti apie aplinkybes, kuriomis jis grindžia savo reikalavimus, nurodyti klausimus, kuriuos prašo išnagrinėti, ir savo reikalavimų patenkinimo apimtį, o kiti ginčo dalyviai gali dėl to pareikšti savo nuomonę;

36.6. jeigu nagrinėjimo metu šalys taikiai, nepažeisdamos teisės aktų, sureguliuoja ginčą, teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros institucija ginčo nagrinėjimą nutraukia. Taikus ginčo sureguliavimas, patvirtinant šalių susitarimo sąlygas, įforminamas teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros institucijos sprendimu;

36.7. jeigu viena iš besiginčijančių šalių be pateisinamos priežasties neatvyksta nagrinėti ginčo paskirtu laiku apie tai nepranešusi, ginčas gali būti nagrinėjamas jai nedalyvaujant;

36.8. jeigu viena iš besiginčijančių šalių nepriklausomai nuo priežasčių antrą kartą neatvyko nagrinėti ginčo, ginčas nagrinėjamas be jos;

36.9. pakartotinai ginčą nagrinėti (po neįvykusio nagrinėjimo) numatoma ne anksčiau, kaip dvi savaitės po anksčiau skelbtojo.

37. Ginčo šalys turi lygias teises. Kiekvienai iš jų turi būti sudarytos vienodos galimybės pagrįsti savo reikalavimus ar prieštaravimus.

38. Teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros institucijos sprendimas dėl ginčo įsigalioja nuo jo priėmimo dienos. Sprendimo kopijos išsiunčiamos paštu (įteikiamos) pareiškėjui (ginčo šalims), o kai sprendimo įgyvendinimas susijęs su kitų valstybės (savivaldos) institucijų kompetencija – suinteresuotai institucijai. Sprendimo nuorašas pareiškėjui (ginčo šalims) jo prašymu išduodamas per 3 dienas nuo priėmimo.

 

Atskaitomybė ir atsakomybė

 

39. Teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros institucijos pareigūnai ir valdininkai privalo išsaugoti valstybės, profesines ar kitas įstatymo saugomas paslaptis, kurias sužinojo eidami pareigas. Pareigūnai, pažeidę šiuos reikalavimus, atsako įstatymų nustatyta tvarka.

40. Apskričių viršininkų administracijų valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos teikia Statistikos departamentui prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir Valstybinei teritorijų planavimo ir statybos inspekcijai prie Statybos ir urbanistikos ministerijos jų nustatyta tvarka informaciją apie išduotus leidimus statyti ir griauti statinius, priimtus naudoti statybos objektus, nebaigtą ir savavališką statybą.

41. Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija prie Statybos ir urbanistikos ministerijos atsiskaito statybos ir urbanistikos ministrui.

______________