VALSTYBINĖS KELIŲ TRANSPORTO INSPEKCIJOS PRIE SUSISIEKIMO MINISTERIJOS VIRŠININKAS

 

Į S A K Y M A S

DĖL MOTORINIŲ TRANSPORTO PRIEMONIŲ SAUGOS DIRŽŲ TVIRTINIMO ĮTAISŲ TIPO PATVIRTINIMO TAISYKLIŲ

 

2006 m. vasario 28 d. Nr. 2B-71

Vilnius

 

Vadovaudamasis 2001 m. sausio 17 d. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo Nr. 44 „Dėl transporto priemonių ir sudėtinių transporto priemonių dalių atitikties įvertinimo“ (Žin., 2001, Nr. 7-194; 2004, Nr. 143-5231) 3.1 punktu bei įgyvendindamas 2005 m. rugsėjo 7 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2005/41/EB, iš dalies keičiančią Tarybos direktyvą 76/115/EEB dėl valstybių narių įstatymų, reglamentuojančių motorinių transporto priemonių saugos diržų tvirtinimą, suderinimo,

1. Tvirtinu Motorinių transporto priemonių saugos diržų tvirtinimo įtaisų tipo patvirtinimo taisykles (pridedama).

2. Technikos skyriui įsakymą paskelbti „Valstybės žiniose“ ir Valstybinės kelių transporto inspekcijos interneto tinklalapyje.

 

 

 

INSPEKCIJOS VIRŠININKAS                                                         VIDMANTAS ŽUKAUSKAS

 

PATVIRTINTA

Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie

Susisiekimo ministerijos viršininko 2006 m.

vasario 28 d. įsakymu Nr. 2B-71

 

MOTORINIŲ TRANSPORTO PRIEMONIŲ SAUGOS DIRŽŲ TVIRTINIMO ĮTAISŲ TIPO PATVIRTINIMO TAISYKLĖS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Motorinių transporto priemonių saugos diržų tvirtinimo įtaisų tipo patvirtinimo taisyklės (toliau – Taisyklės) nustato reikalavimus M ir N kategorijų transporto priemonių saugos diržų tvirtinimo įtaisams Europos Bendrijos (toliau – EB) tipo patvirtinimui gauti.

2. Taisyklės parengtos įgyvendinant 1975 m. gruodžio 18 d. Tarybos direktyvą 76/115/EEB dėl valstybių narių įstatymų, reglamentuojančių motorinių transporto priemonių saugos diržų tvirtinimą, suderinimo (toliau – Direktyva 76/115/EEB), 1981 liepos 20 d. Tarybos direktyvą 81/575/EEB, iš dalies pakeičiančią Tarybos direktyvą 76/115/EEB dėl valstybių narių įstatymų, susijusių su motorinių transporto priemonių saugos diržų tvirtinimu, derinimo, 1982 m. balandžio 2 d. Komisijos direktyvą 82/318/EEB, derinančią su technikos pažanga Tarybos direktyvą 76/115/EEB dėl valstybių narių įstatymų, reglamentuojančių motorinių transporto priemonių saugos diržų tvirtinimą, suderinimo, 1990 m. spalio 30 d. Komisijos direktyvą 90/629/EEB, derinančią su technikos pažanga Tarybos direktyvą 76/115/EEB dėl valstybių narių įstatymų, reglamentuojančių motorinių transporto priemonių saugos diržų tvirtinimą, suderinimo (toliau – Direktyva 90/629/EEB), 1996 m. birželio 17 d. Komisijos direktyvą 96/38/EB, derinančią su technine pažanga Tarybos direktyvą 76/115/EEB dėl motorinių transporto priemonių saugos diržų tvirtinimo (toliau – Direktyva 96/38/EB) bei 2005 m. rugsėjo 7 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2005/41/EB, iš dalies keičiančią Tarybos direktyvą 76/115/EEB dėl valstybių narių įstatymų, reglamentuojančių motorinių transporto priemonių saugos diržų tvirtinimą, suderinimo (toliau – Direktyva 2005/40/EB).

3. Šios Taisyklės taikomos saugos diržų, skirtų motorinių transporto priemonių suaugusiems keleiviams, sėdintiems ant į priekį atsuktų sėdynių, tvirtinimo įtaisams.

 

II. SĄVOKOS

 

4. Šiose Taisyklėse vartojamos sąvokos:

4.1. saugos diržas (sėdynės diržas, diržas) – juostų komplektas su fiksavimo sagtimi, reguliavimo įtaisais ir laikikliais, kurį galima pritvirtinti prie motorinės transporto priemonės, skirtas apriboti keleivio kūno slankumą, sumažinti pavojų jam susižeisti, jeigu transporto priemonė susidurtų su kliūtimi arba būtų staiga stabdoma; komplektas paprastai vadinamas diržų komplektu;

4.2. saugos diržo tvirtinimas – transporto priemonės, sėdynės ar kitos transporto priemonės konstrukcijos dalys, prie kurių tvirtinami saugos diržai ar jų mechanizmai;

4.3. sėdynė – konstrukcija, su užbaigta apdaila, kuri gali būti neatsieta nuo transporto priemonės sandaros, arba atskira, skirta vienam suaugusiam sėdėti; sąvoka aprėpia tiek atskirą sėdynę, tiek vienam asmeniui sėdėti skirtą keliavietės neišardomos sėdynės dalį;

4.4. transporto priemonė – M arba N kategorijos motorinė transporto priemonė, skirta naudoti keliuose, turinti bent keturis ratus ir išvystanti didesnį negu 25 km/val. maksimalų konstrukcinį greitį, išskyrus bėgiais važiuojančias transporto priemones bei žemės arba miškų ūkyje naudojamus traktorius ir visus judriuosius mechanizmus; M2 ir M3 kategorijų transporto priemonės yra skirstomos į klases, kaip apibrėžta 2001 m. lapkričio 20 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2001/85/EB dėl specialiųjų nuostatų dėl transporto priemonių, naudojamų keleiviams vežti ir be vairuotojo vietos turinčių daugiau kaip aštuonias sėdynes, iš dalies pakeičianti Direktyvas 70/156/EEB ir 97/27/EB (toliau – Direktyva 2001/85/EB), I priedo 2 skirsnyje.

 

5. Kitos sąvokos, kurios vartojamos šiose Taisyklėse, suprantamos taip, kaip Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2001 m. balandžio 19 d. įsakyme Nr. 130 „Dėl Transporto priemonių ir sudėtinių transporto priemonių dalių atitikties įvertinimo tvarkos“ (Žin., 2001, Nr. 36-1221).

 

III. TRANSPORTO PRIEMONĖS SAUGOS DIRŽŲ TVIRTINIMO ĮTAISŲ EB TIPO PATVIRTINIMAS

 

6. Paraišką gauti transporto priemonės saugos diržų tvirtinimo įtaisų EB tipo patvirtinimo sertifikatą (toliau – EB tipo patvirtinimo sertifikatas) Inspekcijai pateikia transporto priemonės saugos diržų tvirtinimo įtaisų gamintojas arba jo įgaliotas atstovas. Kartu su šia paraiška pateikiamas informacinis aplankas, kuriame turi būti:

6.1. informacinis dokumentas, atitinkantis direktyvos 96/38/EB I priedo 3 priedėlį;

6.2. techninės tarnybos (laboratorijos) parengtas bandymo protokolas.

7. Techninei tarnybai (laboratorijai), atliekančiai EB tipo patvirtinimo bandymus pagal Direktyvos 76/115/EEB I priedo 4-5 punktų reikalavimus, turi būti pateikti tvirtinamojo EB tipo transporto priemonės saugos diržų tvirtinimo įtaisų pavyzdžiai. Techninė tarnyba (laboratorija), atlikusi reikalingus bandymus, nustato, ar pateikti transporto priemonės saugos diržų tvirtinimo įtaisai atitinka reikalavimus, ir išduoda parengtą bandymo protokolą.

8. Inspekcija, gavusi paraišką ir techninės tarnybos (laboratorijos) parengtą bandymo protokolą, jei transporto priemonės saugos diržų tvirtinimo įtaisų tipas atitinka šių Taisyklių reikalavimus, kiekvienam transporto priemonės saugos diržų tvirtinimo įtaisų tipui suteikia EB tipo patvirtinimą, jo numerį ir išduoda EB tipo patvirtinimo sertifikatą (Direktyvos 96/38/EB I priedo 4 priedėlis). Tas pats numeris nesuteikiamas jokiam kitam transporto priemonės saugos diržų tvirtinimo įtaisų tipui.

 

IV. TRANSPORTO PRIEMONĖS SAUGOS DIRŽŲ TVIRTINIMO ĮTAISŲ EB TIPO PATVIRTINIMO PAPILDYMAS (PRAPLĖTIMAS)

 

9. Transporto priemonės saugos diržų tvirtinimo įtaisų gamintojas, turintis išduotą EB tipo patvirtinimo sertifikatą, privalo informuoti Inspekciją apie visus duomenų pakeitimus, padarytus informaciniame dokumente.

10. Pasikeitus informacinio paketo duomenims, gamintojas ar jo įgaliotas atstovas pateikia naują informacinio paketo turinį ir tą informacinio paketo dalį, kurioje padaryti pakeitimai, nurodydamas padarytus pakeitimus.

11. Jei, pasikeitus informacinio paketo duomenims, keičiasi EB tipo patvirtinimo sertifikato duomenys, išduodamas naujas EB tipo patvirtinimo sertifikatas, kuris numeruojamas taip, kaip papildymas, nurodant EB tipo patvirtinimo papildymo priežastis ir išdavimo datą.

12. Jei, pasikeitus pagal šias Taisykles patvirtintiems transporto priemonės saugos diržų tvirtinimo įtaisų reikalavimams, keičiasi informacinio paketo duomenys, tokiu atveju reikia atlikti papildomus bandymus. Apie tai informuojamas transporto priemonės saugos diržų tvirtinimo įtaisų gamintojas ar jo įgaliotas atstovas. Naujas EB tipo patvirtinimo sertifikatas išduodamas tik atlikus papildomus bandymus.

13. Apie EB tipo patvirtinimo sertifikato papildymo išdavimą ar atsisakymą jį išduoti pranešama Europos Sąjungos valstybėms narėms. Išduodant EB tipo patvirtinimo sertifikato papildymą, kiekvienam pranešimui priskiriamas eilės numeris, kuris sudaromas kaip ir EB tipo patvirtinimo sertifikato papildymo eilės numeris.

 

V. GAMYBOS ATITIKTIS

 

14. Išdavusi EB tipo patvirtinimo sertifikatą Inspekcija imasi Direktyvos 76/115/EEB I priedo 6 punkte nurodytų būtinųjų priemonių patikrinti, ar išdavus EB tipo patvirtinimo sertifikatą buvo imtasi reikiamų priemonių, užtikrinančių, kad transporto priemonių saugos diržų tvirtinimo įtaisų gamyba būtų organizuota pagal patvirtinto tipo reikalavimus. Prireikus toks patikrinimas atliekamas kartu su kitomis Europos Sąjungos valstybių įgaliotomis institucijomis.

15. Transporto priemonių atitiktis patvirtintam tipui pagal motorinių transporto priemonių saugos diržų tvirtinimo įtaisus yra tikrinama remiantis EB tipo patvirtinimo sertifikato priede nurodytais duomenimis.

 

VI. SANKCIJOS UŽ GAMYBOS NEATITIKTĮ

 

16. Remiantis šiomis Taisyklėmis išduotas EB tipo patvirtinimo sertifikatas gali būti panaikintas, jei nevykdomi šių Taisyklių reikalavimai.

17. Panaikinus transporto priemonės saugos diržų tvirtinimo įtaisų EB tipo patvirtinimo sertifikatą, apie tai nedelsiant pranešama kitoms Europos Sąjungos valstybėms narėms, išsiunčiant EB tipo patvirtinimo sertifikato kopiją.

 

VII. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

18. Sėdynėms, kurios skirtos naudoti išskirtinai tuo metu, kai transporto priemonė stovi, taip pat ir bet kurios transporto priemonės sėdynėms, kurioms netaikomi Direktyvos 90/629/EEB I priedo 4.3.1–4.3.5 punktų reikalavimai, nereikalaujama įrengti saugos diržų tvirtinimo įtaisų. Jeigu transporto priemonėje yra įrengti tokioms sėdynėms skirti tvirtinimo įtaisai, šie įtaisai privalo atitikti šių Taisyklių reikalavimus. Tačiau bet kuris tvirtinimo įtaisas, skirtas naudoti tik kartu su neįgalaus asmens saugos diržu, arba bet kuri kita keleivio apsaugos sistema, minima 1977 m. birželio 28 d. Tarybos direktyvos 77/541/EEB dėl valstybių narių įstatymų, reglamentuojančių motorinių transporto priemonių saugos diržus ir keleivio apsaugos sistemas, suderinimo 2a straipsnyje, neprivalo atitikti šių Taisyklių reikalavimų, jeigu šis įtaisas ar sistema yra suprojektuoti ir sukonstruoti pagal nacionalinės teisės reikalavimus, kad užtikrintų maksimalų faktinį saugos lygį.

19. M1, M2 (III arba B klasės), M3 (III arba B klasės) ir N kategorijoms priklausančiose transporto priemonėse privalo būti įrengti šių Taisyklių reikalavimus atitinkantys saugos diržų tvirtinimo įtaisai.

20. Jei transporto priemonių saugos diržų tvirtinimo įtaisai atitinka šių Taisyklių arba kitų Europos Sąjungos valstybių narių nacionalinių teisės aktų, įgyvendinančių Direktyvą 76/115/EEB su pakeitimais, padarytais Direktyva 2005/41/EB, reikalavimus:

20.1. nuo 2006 m. balandžio 20 d. suteikiamas EB ar nacionalinis tipo patvirtinimas;

20.2. nuo 2006 m. balandžio 20 d. nedraudžiama parduoti, registruoti, pradėti eksploatuoti naujas transporto priemones.

21. Jei transporto priemonių saugos diržų tvirtinimo įtaisai neatitinka šių Taisyklių arba kitų Europos Sąjungos valstybių narių nacionalinių teisės aktų, įgyvendinančių Direktyvą 76/115/EEB su pakeitimais, padarytais Direktyva 2005/41/EB, reikalavimus:

21.1. nuo 2006 m. spalio 20 d. nesuteikiamas EB ar nacionalinis tipo patvirtinimas naujoms transporto priemonėms;

21.2. nuo 2007 m. spalio 20 d. pagal 1970 m. vasario 6 d. Tarybos direktyvos 70/156/EEB dėl valstybių narių teisės aktų, reglamentuojančių motorinių transporto priemonių ir jų priekabų tipo patvirtinimą, suderinimo (toliau – Direktyva 70/156/EEB), 7 straipsnio 1 dalį, naujų transporto priemonių EB tipo atitikties sertifikatai laikomi nebegaliojančiais;

21.3. nuo 2007 m. spalio 20 d. draudžiama registruoti, parduoti ar pradėti eksploatuoti naujas transporto priemones, išskyrus atvejus, kai taikomos Direktyvos 70/156/EEB 8 straipsnio 2 dalies nuostatos.

______________