LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS IR

LIETUVOS RESPUBLIKOS SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTRAS

 

Į S A K Y M A S

DĖL PROFESINIO MOKYMO ĮSTAIGŲ PRIEŽIŪROS TVARKOS

 

2001 m. sausio 5 d. Nr. 9/6

Vilnius

 

Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos profesinio mokymo įstatymo 8 straipsniu,

Tvirtiname Profesinio mokymo įstaigų priežiūros tvarką (pridedama).

 

 

ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS                                            ALGIRDAS MONKEVIČIUS

 

SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTRĖ                           VILIJA BLINKEVIČIŪTĖ

 

______________


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos

švietimo ir mokslo ministro

2001 01 05 įsakymu Nr. 9,

 

Lietuvos Respublikos

socialinės apsaugos ir darbo ministro

2001 01 05 įsakymu Nr. 6

 

PROFESINIO MOKYMO ĮSTAIGŲ PRIEŽIŪROS TVARKA

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Profesinio mokymo įstaigų priežiūros tvarka (toliau – Tvarka) nustato valstybinės priežiūros, kurią profesinio mokymo įstaigose ir įmonėse vykdo Švietimo ir mokslo ministerija, apskričių viršininkų administracijų švietimo inspekcijos (toliau – Valstybinė švietimo inspekcija), Lietuvos darbo rinkos mokymo tarnyba prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – Darbo rinkos mokymo tarnyba), tikslą, uždavinius, reglamentuoja jos organizavimą bei rezultatų įforminimą.

2. Valstybinės švietimo inspekcijos ir Darbo rinkos mokymo tarnybos kompetenciją nustato šių institucijų nuostatai bei ši Tvarka.

 

II. PRIEŽIŪROS TIKSLAS IR UŽDAVINIAI

 

3. Priežiūros tikslas – stebėti, analizuoti ir vertinti profesinio mokymo įstaigų, įmonių vadybinę, pedagoginę veiklą siekiant profesinį mokymą reglamentuojančių teisės aktų ir programų įgyvendinimo.

4. Uždaviniai:

4.1. nustatyti, ar mokiniams profesinio mokymo įstaigose ir įmonėse sudarytos sąlygos ir galimybės įgyti valstybinius profesinio mokymo standartus atitinkančią kvalifikaciją;

4.2. teikti siūlymų profesinio mokymo įstaigoms, įmonėms, jų steigėjams bei valstybės valdymo institucijoms dėl profesinio mokymo efektyvinimo;

4.3. išsiaiškinti ir skleisti pažangią profesinio mokymo organizavimo patirtį;

4.4. informuoti visuomenę apie profesinio mokymo būklę ir pokyčius.

 

III. PRIEŽIŪROS SRITYS

 

5. Valstybinė švietimo inspekcija, prižiūrėdama pagrindinio profesinio mokymo įstaigas, vertina:

5.1. bendrąjį ugdymą ir profesinį mokymą reglamentuojančių teisės aktų įgyvendinimą;

5.2. ugdymo planų ir programų įgyvendinimą;

5.3. kabinetų, dirbtuvių, laboratorijų ir kitos mokymo aplinkos bei ugdymo programų reikalavimų atitiktį;

5.4. mokinių priėmimą, jų apskaitą ir lankomumą;

5.5. pagrindinės mokyklos baigiamųjų, vidurinės mokyklos brandos ir profesinio mokymo kvalifikacijos egzaminų organizavimą ir vykdymą;

5.6. pagrindinio, vidurinio išsilavinimo ir profesinio mokymo baigimo dokumentų išdavimą ir apskaitą;

5.7. vadovų ir pedagogų kokybinę sudėtį, jų kvalifikacijos tobulinimą ir atestaciją;

5.8. vadybinę veiklą (veiklos planavimą, darbo organizavimą).

6. Valstybinė švietimo inspekcija, prižiūrėdama darbo rinkos profesinį mokymą įstaigose ir įmonėse, vertina:

6.1. įstaigos, įmonės veiklos teisėtumą;

6.2. darbo rinkos profesinį mokymą reglamentuojančių teisės aktų įgyvendinimą;

6.3. mokinių priėmimą, jų apskaitą;

6.4. profesijos mokytojų ir už mokymą atsakingų darbuotojų kokybinę sudėtį pagal Švietimo ir mokslo ministerijos nustatytus kvalifikacinius reikalavimus;

6.5. profesinio mokymo baigimo pažymėjimų išdavimą ir apskaitą.

7. Darbo rinkos mokymo tarnyba, prižiūrėdama licencijuotų darbo rinkos profesinio mokymo įstaigų ir įmonių veiklą, vertina:

7.1. darbo rinkos profesinį mokymą reglamentuojančių teisės aktų įgyvendinimą;

7.2. darbo rinkos profesinio mokymo programų įgyvendinimą;

7.3. už mokymą atsakingų darbuotojų ir profesijos mokytojų pasirengimą pagal Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos nustatytus papildomus kvalifikacinius reikalavimus;

7.4. mokymo kabinetų, laboratorijų, dirbtuvių, kitų mokymui skirtų patalpų aprūpinimą įrengimais, įranga, vaizdine ir metodine medžiaga pagal darbo rinkos profesinio mokymo programų reikalavimus;

7.5. teorinio ir praktinio mokymo organizavimą ir apskaitą;

7.6. mokymo apskaitos dokumentų tvarkymą ir mokymo baigimo dokumentų apskaitą;

7.7. kvalifikacijos ir kitų baigiamųjų egzaminų turinį bei jų vykdymą.

 

IV. PASIRENGIMAS VYKDYTI PRIEŽIŪRĄ

 

8. Valstybinė švietimo inspekcija ir Darbo rinkos mokymo tarnyba vykdo dalinius patikrinimus. Dalinis patikrinimas – tai vienos ar kelių veiklos sričių stebėjimas, analizavimas ir vertinimas vienoje ar keliose profesinio mokymo įstaigose bei įmonėse pagal iš anksto suplanuotą priežiūros temą. Daliniai tikrinimai planuojami kalendoriniams metams. Valstybinė švietimo inspekcija ir Darbo rinkos mokymo tarnyba planuojamus dalinius tikrinimus tarp savęs suderina.

9. Dalinius patikrinimus gali atlikti vienas priežiūrą vykdančios institucijos inspektorius, specialistas arba komisija. Komisijos dydis priklauso nuo tikrinamos temos sudėtingumo ir tikrinamų įstaigų ir įmonių skaičiaus. Komisijai vadovauti skiriamas Valstybinės švietimo inspekcijos arba Darbo rinkos mokymo tarnybos inspektorius ar specialistas. Į komisiją gali būti kviečiami švietimo įstaigų vadovai, pedagogai, psichologai, kiti specialistai, darbdaviai. Jos darbe gali dalyvauti tikrinamos profesinio mokymo įstaigos, įmonės steigėjo atstovas. Atliekant darbo rinkos profesinio mokymo patikrinimą, gali būti sudaryta bendra Darbo rinkos mokymo tarnybos ir Valstybinės švietimo inspekcijos komisija.

10. Tikrinimo trukmę priklausomai nuo darbo apimties nustato tikrinimą inicijavusi institucija, tačiau jis negali trukti ilgiau kaip 21 darbo dieną.

11. Apie numatomą tikrinimą priežiūros institucija praneša profesinio mokymo įstaigos ar įmonės steigėjui.

 

V. PRIEŽIŪROS VYKDYMAS

 

12. Priežiūrą vykdančios institucijos inspektorius, specialistas ar komisijos pirmininkas parengia tikrinimo klausimyną, atvyksta į tikrinamą įstaigą, įmonę, susitinka su jos vadovais, pateikia jiems dokumentų, su kuriais reikės susipažinti, sąrašą, aptaria tikrinimo eigą, būdus ir metodus.

13. Profesinio mokymo įstaigos, įmonės vadovas sudaro darbo sąlygas tikrinimą atliekantiems darbuotojams: skiria darbo kambarį, organizuoja reikiamų dokumentų pateikimą, susitikimus su pedagogais, mokiniais, jų tėvais, atsako į tikrintojų klausimus.

14. Atlikdami tikrinimą inspektoriai, specialistai, komisijos nariai surenka duomenis apie vertinamą veiklos sritį ne mažiau kaip iš 2-3 šaltinių: mokiniams, pedagogams ir kitiems darbuotojams, darbdaviams, socialiniams partneriams pateikia klausimynus, anketas arba ima iš jų interviu, stebi mokymo procesą, egzaminus, analizuoja dokumentus, statistinę informaciją.

15. Sukaupta ir išanalizuota informacija apibendrinama ir parengiamas pažymos arba akto projektas, kuris aptariamas su įstaigos, įmonės vadovais. Pažymą parengia tikrinimą atlikęs inspektorius ar specialistas, jei tikrinimą atliko komisija, už pažymos parengimą atsako komisijos pirmininkas.

16. Parengtą pažymą (aktą) priežiūros institucija pateikia tikrintai įstaigai, įmonei ir jos steigėjui, su jų vadovais aptaria tikrinimo rezultatus ir konkrečias priemones įstaigos ar įmonės veiklai tobulinti. Tikrintos įstaigos vadovas pažymoje (akte) savo parašu patvirtina, kad su pažymos turiniu susipažino.

 

VI. PRIEŽIŪROS REZULTATŲ DOKUMENTAVIMAS

 

17. Priežiūros rezultatai įforminami:

17.1. įrašu profesinio mokymo įstaigos, įmonės inspektavimo knygoje kiekvieno apsilankymo metu;

17.2. pažyma, kai dalinį tikrinimą atlieka Valstybinė švietimo inspekcija. Jei ta pati veikla tikrinama keliose įstaigose, parengiama bendra pažyma. Pažymoje įvertinama esama padėtis, nurodomi jos veiklos teigiami ir neigiami ypatumai, pateikiamos svarbiausios išvados ir siūlymai veiklai tobulinti;

17.3. aktu, kai dalinį tikrinimą atlieka Darbo rinkos mokymo tarnyba. Jei ta pati veikla tikrinama keliose darbo rinkos profesinį mokymą vykdančiose įstaigose ir įmonėse, rašomi atskiri aktai ir parengiama bendra pažyma.

 

VII. KOMISIJOS VEIKLOS FINANSAVIMAS

 

18. Į komisiją kviečiamų specialistų darbas gali būti apmokamas pagal sudarytas sutartis įstatymų nustatyta tvarka.

 

VIII. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

19. Tikrinimo metu sukaupta informacija naudojama profesinio mokymo įstaigų, įmonių ir jų steigėjų veiklai tobulinti, sprendimams dėl profesinio mokymo kokybės gerinimo priimti; visuomenei informuoti; leidimams (licencijoms) mokyti perregistruoti.

 

______________