LIETUVOS RESPUBLIKOS ENERGETIKOS MINISTRO

ĮSAKYMAS

 

DĖL VALSTYBINĖS ENERGETIKOS INSPEKCIJOS PRIE ENERGETIKOS MINISTERIJOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO

 

2009 m. balandžio 10 d. Nr. 1-32

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo (Žin., 2002, Nr. 56-2224; 2009, Nr. 10-352) 18 straipsnio 3 dalimi,

Tvirtinu Valstybinės energetikos inspekcijos prie Energetikos ministerijos nuostatus (pridedama).

 

 

ENERGETIKOS MINISTRAS                                                         ARVYDAS SEKMOKAS

 

_________________


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos energetikos

ministro 2009 m. balandžio 10 d.

įsakymu Nr. 1-32

 

VALSTYBINĖS ENERGETIKOS INSPEKCIJOS PRIE ENERGETIKOS MINISTERIJOS NUOSTATAI

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Valstybinė energetikos inspekcija prie Energetikos ministerijos (toliau – Inspekcija) yra valstybės biudžetinė įstaiga prie Lietuvos Respublikos energetikos ministerijos (toliau – Energetikos ministerija). Inspekcijos buveinė: Švitrigailos g. 11M-801, LT-03228 Vilnius, Lietuvos Respublika.

2. Inspekcija savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, įstatymais, kitais Lietuvos Respublikos Seimo priimtais teisės aktais, Lietuvos Respublikos tarptautinėms sutartimis, Lietuvos Respublikos Prezidento dekretais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, Ministro Pirmininko potvarkiais, Lietuvos Respublikos energetikos ministro (toliau – Energetikos ministras) įsakymais, kitais teisės aktais ir šiais nuostatais.

3. Inspekcija yra viešasis juridinis asmuo, turintis antspaudą su Lietuvos Respublikos herbu bei savo pavadinimu, sąskaitą viename iš Lietuvos Respublikoje įregistruotų bankų.

 

II. INSPEKCIJOS UŽDAVINIAI IR FUNKCIJOS

 

4. Inspekcijos atliekama fizinių ir juridinių asmenų energetikos įrenginių valstybinė kontrolė vykdoma visoje šalies teritorijoje nepriklausomai nuo to, kas valdo, naudoja ir /ar disponuoja energetikos įrenginiais ir nuo energetikos įrenginių galios. Inspekcija nevykdo branduolinės energetikos įrenginių valstybinės kontrolės.

5. Pagrindinis Inspekcijos uždavinys – vykdyti Lietuvos energetikos objektų ir visų ūkio sektorių (pramonės, žemės ūkio, paslaugų ir kt.) energetikos įrenginių valstybinę kontrolę, siekiant užtikrinti patikimą, efektyvią ir saugią energijos išteklių ir energijos gamybą, tiekimą ir vartojimą bei kontroliuoti energijos išteklių valstybės ir rezervines atsargas.

Inspekcija pagal kompetenciją dalyvauja rengiant ir įgyvendinant valstybės politiką energetikos klausimais visuose ūkio sektoriuose.

6. Inspekcija, siekdama įvykdyti savo uždavinius, atlieka šias funkcijas:

6.1. Energetikos ministro nustatyta tvarka pagal kompetenciją išduoda, sustabdo, panaikina energetikos įrenginių eksploatavimo atestatus ir kontroliuoja, ar laikomasi šiuose atestatuose nustatytos veiklos vykdymo sąlygų ir teisės aktų nustatytų reikalavimų. Teikia išvadas įgaliotoms valstybės institucijoms dėl ypatingų statinių (energetikos įrenginių) projektavimo ir montavimo darbų atestatų išdavimo, pagal Inspekcijos kompetenciją kontroliuoja, kaip laikomasi energetikos įrenginių eksploatavimo atestatuose nustatytų veiklos sąlygų;

6.2. tvarko Inspekcijos išduotų energetikos įrenginių eksploatavimo atestatų registrą;

6.3. teikia pastabas suinteresuotoms valstybės institucijoms dėl jų parengtų teisės aktų projektų, susijusių su energetikos įrenginių projektavimu, gamyba, įrengimu, eksploatavimu bei apsauga;

6.4. Energetikos ministro nustatyta tvarka kontroliuoja energetikos objektų, energetikos įrenginių techninę saugą, eksploatavimą, energijos ir energijos išteklių gamybos, perdavimo, paskirstymo, tiekimo patikimumą bei vartojimo efektyvumą;

6.5. kontroliuoja teisės aktuose (normatyviniuose dokumentuose) nustatytų statinių saugos ir paskirties reikalavimų laikymąsi įrengiant (statant) ir rekonstruojant energetikos objektus ir įrenginius bei įvertina jų atitiktį projektui ir tinkamumą naudoti;

6.6. tikrina, ar efektyviai gaminama, paskirstoma, tiekiama ir vartojama elektros, šilumos energija bei kurui skirtos dujos. Analizuoja energetikos įmonių energijos išteklių ir energijos vartojimo efektyvumą bei rengia rekomendacijas darbui šiais klausimais pagerinti;

6.7. kontroliuoja, kaip laikomasi teisės aktuose nustatytų energijos kokybės reikalavimų;

6.8. tikrina Lietuvos Respublikos aplinkos ministro nustatyta tvarka energetikos statinių ir kitų statinių su energetikos inžinerinėmis sistemomis ir energetikos įrenginiais atitiktį statinio projektui, nustato, ar tinkamai įvykdyti statinio projekto sprendimai, kurie lemia statinio atitiktį esminiams statinio reikalavimams, ir įvertina statinio tinkamumą naudoti. Sudaro energetikos statinių pripažinimo tinkamais naudoti komisijas, prireikus dalyvauja kitų valstybės institucijų sudarytų statinių pripažinimo tinkamais naudoti komisijų darbe;

6.9. konsultuoja ir teikia informaciją fiziniams ir juridiniams asmenims Inspekcijos kompetencijos klausimais. Sprendžia ginčus tarp klausėjo ir teikėjo dėl informacijos, susijusios su energetikos veikla, teikimo;

6.10. organizuoja Energetikos ministro nustatyta tvarka energetikos objektus ir įrenginius projektuojančių, statančių bei eksploatuojančių energetikos specialistų ir vadovų atestavimą;

6.11. nagrinėja skundus išankstine skundų nagrinėjimo ne teisme tvarka dėl energetikos objektų, įrenginių ir apskaitos priemonių gedimų, eksploatavimo, energijos kokybės reikalavimų, energijos apskaitos ir mokėjimo už suvartotą energiją pažeidimų, avarijų, energijos tiekimo nutraukimo, sustabdymo ar ribojimo;

6.12. tiria energetikos objektų, energetikos įrenginių avarijas ir jų darbo sutrikimus, dalyvauja tiriant nelaimingus atsitikimus darbe, tiria nelaimingus atsitikimus buityje, susijusius su energetikos įrenginiais ir energijos vartojimu;

6.13. dalyvauja energetikos veiklą reglamentuojančių teisės aktų suderinimo su Europos Sąjungos teisės aktais darbe, pagal Inspekcijos kompetenciją kontroliuoja jų įgyvendinimą;

6.14. kontroliuoja energijos išteklių valstybės ir rezervines atsargas;

6.15. kontroliuoja energetikos hidrotechninių statinių techninės būklės įvertinimo apžiūras;

6.16. bendradarbiauja su kitų valstybių institucijomis bei tarptautinėmis organizacijomis, susijusiomis su energetikos objektų ir energetikos įrenginių valstybine kontrole;

6.17. periodiškai teikia informaciją (apžvalgą) Energetikos ministerijai bei kitoms suinteresuotoms valstybės institucijoms apie Lietuvos energetikos įrenginių eksploatavimo būklę;

6.18. nagrinėja su kitomis suinteresuotomis valstybės institucijomis pateiktus derinti energetikos įrenginių gamybos techninių sąlygų ir Lietuvos standartų projektus ir teikia pasiūlymus dėl energetikos įrenginių naujų Lietuvos standartų rengimo bei pasenusių Lietuvos standartų koregavimo;

6.19. kontroliuoja elektrinių, elektros energijos gamybai naudojančių atsinaujinančius energijos išteklius, kuro balansą;

6.20. kontroliuoja šilumos generatorių efektyvumo ir šilumos bei karšto vandens tiekimo sistemų izoliacijos ne pramonės paskirties pastatuose tikrinimą;

6.21. kontroliuoja teisės aktų nustatytas energijos išteklių ir energijos tiekimo ir vartojimo apribojimo priemones, kai šalyje įvedama ekstremali energetikos padėtis;

6.22. atlieka kitas įstatymų ir teisės aktų nustatytas funkcijas.

 

III. INSPEKCIJOS TEISĖS

 

7. Inspekcijos valstybės tarnautojams, vykdantiems valstybinę energetikos kontrolę, suteikiama teisė:

7.1. tikrinti, ar energetikos statiniai ir energetikos įrenginiai atitinka teisės aktų reikalavimus;

7.2. fiziniams ir juridiniams asmenims duoti privalomus nurodymus dėl energijos išteklių ar energijos perdavimo, paskirstymo, laikymo, tiekimo, vartojimo, energetikos objektų ir įrenginių įrengimo, eksploatavimo bei tinklų apsaugos teisės aktų pažeidimo;

7.3. reikalauti, kad fiziniai ir juridiniai asmenys nedelsdami išjungtų energetikos įrenginius, jeigu rasta pažeidimų, dėl kurių gali įvykti avarija, sutrikimas, kilti gaisras ar grėsmė aplinkai, turtui, žmonių sveikatai arba gyvybei;

7.4. duoti energetikos įrenginių savininkams (valdytojams) arba jų įgaliotiems asmenims privalomus nurodymus sustabdyti darbus, kai personalas, susijęs su energetikos įrenginių eksploatavimu, neturi reikiamos kvalifikacijos arba pažeidžia teisės aktus;

7.5. nustačius energetikos įrenginių, naudojamų asmeniniams ir namų ūkio poreikiams tenkinti, saugos trūkumus, apie tai raštu informuoti Valstybinę ne maisto produktų inspekciją prie Ūkio ministerijos;

7.6. nustatyta tvarka tikrinti, ar montuojami ir rekonstruojami energetikos įrenginiai atitinka projektus, ar tinkamai įvykdyti statinio projekto sprendimai, kurie lemia statinio atitiktį esminiams reikalavimams, ir teisės aktuose (normatyviniuose dokumentuose) nustatytus statinių saugos ir paskirties reikalavimus, bei duoti nurodymus pašalinti pastebėtus nukrypimus;

7.7. teikti patikrinimo medžiagą vykdomosios valdžios, prokuratūros ar kitoms teisėsaugos institucijoms: nustačius esminių teisės aktų pažeidimų; dėl įmonių personalo aplaidumo įvykus mirtinam ar sunkiam nelaimingam atsitikimui ar avarijai, kurie yra susiję su nepatenkinamu energetikos įrenginių eksploatavimu;

7.8. tikrinti energetikos įmonių valstybės institucijoms teikiamą informaciją;

7.9. gauti iš energijos, dujų, naftos ir jos produktų gamintojų, tiekėjų ir vartotojų informaciją bei dokumentus, reikalingus Inspekcijos darbui pagal šiuos nuostatus;

7.10. pagal kompetenciją surašyti pažeidimų protokolus pagal Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso (Žin., 1985, Nr. 1-1) atitinkamus straipsnius, nagrinėti administracinių teisės pažeidimų bylas ir skirti administracines nuobaudas;

7.11. atlikti darbus ir teikti paslaugas, atitinkančias Inspekcijos pagrindinės veiklos pobūdį, pagal Energetikos ministerijos patvirtintus įkainius;

8. Inspekcija turi ir kitų teisės aktų nustatytų teisių.

 

IV. INSPEKCIJOS VEIKLOS ORGANIZAVIMAS

 

9. Inspekcijai vadovauja viršininkas, kurį Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo (Žin., 1999, Nr. 66-2130; 2002, Nr. 45-1708) nustatyta tvarka skiria ir atleidžia Energetikos ministras.

10. Inspekcija turi teritorinius skyrius. Inspekcijos teritoriniam skyriui vadovauja Inspekcijos teritorinio skyriaus vedėjas.

11. Valstybės tarnautojai ir darbuotojai į tarnybą (darbą) Inspekcijoje priimami Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo ir kitų įstatymų nustatyta tvarka. Visi Inspekcijos valstybės tarnautojai yra pareigūnai.

12. Inspekcijos viršininkas:

12.1. organizuoja Inspekcijos darbą, nustato vidaus struktūrą ir darbo tvarką, teritorinių skyrių išdėstymą, atsako už tai, kad būtų atliekamos Inspekcijai pavestos funkcijos;

12.2. nustato Inspekcijos viršininko pavaduotojo, Inspekcijos teritorinių skyrių, kitų Inspekcijos administracijos padalinių vedėjų bei jų pavaduotojų, vyriausiųjų, vyresniųjų inžinierių inspektorių ir inžinierių inspektorių, vyriausiųjų, vyresniųjų specialistų ir specialistų, atliekančių energetikos valstybinę kontrolę, kvalifikacinius reikalavimus;

12.3. veikia Inspekcijos vardu, atstovauja jai visose valstybės ir savivaldybių institucijose, santykiuose su kitais juridiniais ir fiziniais asmenimis arba įgalioja tai daryti Inspekcijos valstybės tarnautojus ir darbuotojus;

12.4. tvirtina Inspekcijos administracijos padalinių nuostatus, Inspekcijos valstybės tarnautojų pareigybių aprašymus, darbuotojų pareigines instrukcijas, priima į valstybės tarnybą (darbą) ir atleidžia Inspekcijos valstybės tarnautojus bei darbuotojus, juos skatina ir skiria jiems tarnybines (drausmines) nuobaudas;

12.5. priima ir pasirašo įsakymus, tikrina, kaip jie vykdomi;

12.6. užtikrina jam patikėto Inspekcijos turto ir finansinių išteklių naudojimą pagal teisės aktus;

12.7. vykdo kitus įstatymų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų ir Energetikos ministro įsakymų jam suteiktus įgaliojimus.

13. Visi Inspekcijos valstybės tarnautojai, atliekantys valstybinę energetikos kontrolę, turi nustatytos formos valstybės tarnautojo pažymėjimus, nemokamai aprūpinami darbo drabužiais ir avalyne.

14. Inspekcijos valstybės tarnautojai ir darbuotojai įstatymų nustatyta tvarka atsako už atitinkamai pareigybių aprašymuose ir pareiginėse instrukcijose nustatytų pareigų nevykdymą ar netinkamą jiems suteiktų teisių panaudojimą bei įgaliojimų viršijimą. Inspekcijos valstybės tarnautojai ir darbuotojai saugo valstybės, tarnybos ir komercines (gamybines) paslaptis, kurias jie sužinojo vykdydami valstybinę energetikos kontrolę.

 

V. LĖŠŲ ŠALTINIAI IR JŲ NAUDOJIMO TVARKA

 

15. Inspekcija finansuojama vadovaujantis Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatymu iš valstybės biudžeto asignavimų ir kitų Lietuvos Respublikos įstatymuose bei Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimuose nurodytų šaltinių.

16. Inspekcijai išlaikyti skirtos biudžeto lėšos naudojamos pagal Inspekcijos viršininko (asignavimų valdytojo) patvirtintą išlaidų sąmatą.

 

VI. FINANSINĖS VEIKLOS KONTROLĖ

 

17. Inspekcijos finansinę veiklą kontroliuoja Inspekcijos finansų ir apskaitos skyrius, Energetikos ministerija ir kitos valstybės institucijos ir įstaigos Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

 

VII. DARBO APMOKĖJIMO TVARKA

 

18. Inspekcijos valstybės tarnautojams ir darbuotojams už darbą mokama Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo ir kitų įstatymų nustatyta tvarka.

 

VIII. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

19. Inspekcija gali būti pertvarkoma, reorganizuojama ar likviduojama įstatymų nustatyta tvarka.

 

_________________