VALSTYBINĖ ATOMINĖS ENERGETIKOS SAUGOS INSPEKCIJA

 

Į S A K Y M A S

(DĖL BENDRŲJŲ BRANDUOLINĖS ENERGETIKOS SAUGOS NORMINIŲ DOKUMENTŲ RENGIMO NUOSTATŲ PATVIRTINIMO)

 

1997 m. rugsėjo 16 d. Nr. 86

Vilnius

 

Vykdydamas 1997 01 16 Ministro Pirmininko nurodymą Nr. 17-592 ir Lietuvos Respublikos branduolinės energetikos įstatymo priemonių plano trečiąjį punktą,

ĮSAKAU:

Patvirtinti Bendruosius branduolinės energetikos saugos norminių dokumentų rengimo nuostatus (VD-B-02-97).

 

 

VATESI VIRŠININKAS                                                                                                     S. KUTAS

______________


PATVIRTINTA

Valstybinės atominės energetikos

saugos inspekcijos (VATESI)

1997 09 16 įsakymu Nr. 86

 

BENDRIEJI BRANDUOLINĖS ENERGETIKOS SAUGOS NORMINIŲ DOKUMENTŲ RENGIMO NUOSTATAI (VD-B-02-97)

 

I. Bendroji dalis

 

1. Bendrieji branduolinės energetikos saugos norminių dokumentų rengimo nuostatai (toliau – bendrieji rengimo nuostatai) parengti vadovaujantis Branduolinės saugos konvencija, Lietuvos Respublikos branduolinės energijos įstatymu, Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymu bei Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos (VATESI) nuostatais.

2. Bendruosiuose rengimo nuostatuose vartojamas terminas „norminiai dokumentai“ apima kelių lygių branduolinėje energetikoje naudojamus ir įvairiai vadinamus norminius dokumentus, reglamentuojančius branduolinės energijos saugų naudojimą, branduolinių bei branduolinėje energetikoje naudojamų radioaktyviųjų medžiagų saugų naudojimą, transportavimą, saugojimą bei jų atliekų laidojimą:

2.1. bendrieji nuostatai, bendrosios taisyklės, bendrieji reikalavimai ir kiti bendrojo pobūdžio norminiai dokumentai reglamentuoja bendruosius saugos principus ir kriterijus;

2.2. taisyklės, nuostatai, reglamentai, normos, standartai ir kiti šio pobūdžio norminiai dokumentai reglamentuoja konkretesnius saugos reikalavimus bei rekomendacijas;

2.3. standartai, normos, techniniai reglamentai, instrukcijos, procedūros, metodikos ir kiti šio pobūdžio norminiai dokumentai reglamentuoja konkrečius saugos reikalavimus bei rekomendacijas.

3. Bendrieji rengimo nuostatai apibrėžia norminių dokumentų, kuriuos, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos branduolinės energijos įstatymu, tvirtina ar derina VATESI, rengimo ir tvirtinimo tvarką.

4. Bendrieji rengimo nuostatai nereglamentuoja įmonių, įstaigų, organizacijų, jų susivienijimų (toliau dokumento tekste „įmonės, įstaigos, organizacijos, jų susivienijimai“ trumpinama į „organizacijos“), dalyvaujančių veikloje, susijusioje su branduolinės energetikos objektų sauga, vidinių branduolinės saugos norminių dokumentų rengimo ir tvirtinimo tvarkos.

5. Lietuvos Respublikos branduolinės energetikos saugą reglamentuojantys norminiai dokumentai turi atitikti Europos komisijos reikalavimus ir rekomendacijas, Tarptautinės atominės energijos agentūros (TATENA) rekomendacijas.

6. Visi atitinkamoje srityje kompetentingi fiziniai ir juridiniai asmenys, dalyvaujantys veikloje, susijusioje su branduoline energetika, turi teisę rengti ir siūlyti Valstybinei atominės energetikos saugos inspekcijai naujus norminius dokumentus, juos koreguoti siekiant, kad jie gerintų branduolinės energetikos saugą ir atitiktų tarptautinę praktiką.

7. VATESI (arba VATESI suderinus su kita kompetentinga valstybės valdymo ir priežiūros institucija) pagal savo kompetenciją tvirtina norminius dokumentus, privalomus visoms valstybės valdymo, savivaldos institucijoms, organizacijoms, pareigūnams ir kitiems asmenims, dalyvaujantiems veikloje, susijusioje su branduoline sauga.

8. Galiojančių norminių dokumentų koregavimo tvarka ta pati kaip ir naujo dokumento rengimas jau turint norminio dokumento pirminį projektą.

 

II. Reikalavimai rengiamiems norminiams dokumentams

 

9. Naujai rengiami ar koreguojami norminiai dokumentai privalo:

9.1. atitikti Lietuvos Respublikos įstatymus ir kitus galiojančius teisės aktus;

9.2. atitikti Lietuvos Respublikos galiojančių branduolinės ir radiacinės saugos norminių dokumentų reikalavimus, jei rengiamame norminiame dokumente nėra nuostatų, keičiančių galiojančius reikalavimus;

9.3. atitikti TATENA rekomendacijas;

9.4. atitikti šiuolaikinius mokslo ir technikos reikalavimus;

9.5. pateikti tik teisingus ir pagrįstus reikalavimus bei rekomendacijas.

10. Rengiant norminius dokumentus, rekomenduotina:

10.1. įvertinti ne tik tarptautinę, bet ir atskirų valstybių patirtį;

10.2. atlikti naudojamų išsivysčiusiose branduolinės energijos valstybėse analogiškų dokumentų analizę.

11. Privalomojo pobūdžio norminiai dokumentai turi nustatyti reikalavimus, kuriuos privalo vykdyti visi pareiškėjai veiklos branduolinėje energetikoje licencijai gauti ir branduolinės energetikos licencijatai. Šie dokumentai yra juridinis pagrindas įtraukti į licencijos galiojimo sąlygas konkretesnius reikalavimus.

12. Rekomendacinio pobūdžio norminiai dokumentai patikslina ir paaiškina saugos principus bei pateikia branduolinės energetikos objekto aikštelės parinkimo, statybos, montavimo, atidavimo eksploatuoti, eksploatacijos, eksploatacijos nutraukimo, paslaugų eksploatuojančiai organizacijai teikimo kriterijus ir rekomenduojamas metodikas. Rekomendacinio pobūdžio norminiai dokumentai padeda suprasti branduolinės energetikos licencijatui (ar pareiškėjui licencijai gauti) valstybės valdymo ir priežiūros institucijų reikalavimus.

 

III. Norminių dokumentų projektų rengimo tvarka

 

13. Prireikus VATESI, kaip valstybinis branduolinės energetikos saugą reguliuojantis organas, inicijuoja reikiamų branduolinės energetikos saugą užtikrinti norminių dokumentų projektų rengimą pritraukiant atsakingas valstybės valdymo ir priežiūros institucijas ar organizacijas.

14. Norminių dokumentų projektus gali rengti:

14.1. valstybės valdymo ir priežiūros institucija ar organizacija, kurios kompetencija yra tvirtinti rengiamus norminius dokumentus;

14.2. valstybės valdymo ir priežiūros institucijos ar organizacijos, kurių viena iš funkcijų yra norminių dokumentų rengimas;

14.3. atitinkamoje srityje kompetentingi fiziniai ar juridiniai asmenys, sudarę sutartį su valstybės valdymo ir priežiūros institucija ar organizacija, kurios kompetencija yra tvirtinti (ar viena iš jos funkcijų yra rengti) rengiamus norminius dokumentus;

14.4. atitinkamoje srityje kompetentingi fiziniai ar juridiniai asmenys, kurie yra suinteresuoti parengti naujus ar koreguoti galiojančius norminius dokumentus.

15. Norminius dokumentus gali rengti ir kelios valstybės valdymo ir priežiūros institucijos bei kiti atitinkamoje srityje kompetentingi juridiniai ar fiziniai asmenys. Tokiu atveju suinteresuota valstybės valdymo ir priežiūros institucija (arba kiti kompetentingi juridiniai bei fiziniai asmenys) inicijuoja darbo grupės sudarymą bei jos vadovo paskyrimą. Jei reikia, sprendžiami apmokėjimo darbo grupei už atliekamą darbą klausimai.

16. Rengianti norminius dokumentus darbo grupė (arba kompetentingi juridiniai ar fiziniai asmenys), atsižvelgdama į konkretaus rengiamo norminio dokumento specifiką, vadovaudamasi bendraisiais rengimo nuostatais, nustato dokumento projekto rengimo tvarką, nurodant konkrečių darbų atsakingus atlikėjus bei vykdymo terminus. Darbo grupė (arba kompetentingi juridiniai ar fiziniai asmenys), aiškiai apibrėžusi reikalavimus rengiamam dokumentui, turi numatyti:

16.1. norminio dokumento pirmosios redakcijos parengimo terminą;

16.2. laikotarpį darbo grupės nariams išnagrinėti ir aptarti norminio dokumento projektą ir atitinkamiems pakeitimams atlikti norminio dokumento projekte;

16.3. derinimo laikotarpį (pirmasis etapas) su valstybės valdymo ir priežiūros institucijomis ir kitomis organizacijomis, kurių veikla tiesiogiai susijusi su rengiamu norminiu dokumentu;

16.4. laikotarpį gautoms pastaboms dėl norminio dokumento projekto išnagrinėti ir atitinkamiems pakeitimams atlikti norminio dokumento projekte;

16.5. laikotarpį antrajam derinimo su kompetentingomis valstybės valdymo ir priežiūros institucijomis ir kitomis organizacijomis etapui, kai pateikiamas derinimui pataisytas atsižvelgiant į gautas pastabas norminio dokumento projektas.

17. Prireikus, prieš pradedant rengti norminį dokumentą, jį rengianti darbo grupė (arba kompetentingi juridiniai ar fiziniai asmenys) sudaro užduotį šiam dokumentui parengti nurodant aiškiai suformuluotą darbo tikslą, pagrindinius reikalavimus darbo rezultatui, kokia medžiaga naudojantis bus rengiamas norminis dokumentas bei šio dokumento rengimo terminus. Ši užduotis turi būti suderinta su inicijavusia darbą valstybės valdymo ir priežiūros institucija.

18. Prireikus, pasibaigus derinimo su kompetentingomis valstybės valdymo ir priežiūros institucijomis bei kitomis organizacijomis pirmajam etapui, darbo grupė (arba kompetentingi juridiniai ar fiziniai asmenys) sudaro gautų pastabų suvestinę, nurodant joje, kurios pastabos:

a) priimtos,

b) priimtos iš dalies (jeigu pakeitimas iš esmės skiriasi nuo siūlyto pastaboje, pagrįsti, kodėl pastaba priimta tik iš dalies),

c) nepriimtos, pagrindžiant kodėl.

Jeigu yra parengta tokia pastabų suvestinė, ji pateikiama norminio dokumento projektą derinančioms valstybės valdymo ir priežiūros institucijoms bei kitoms organizacijomis (antrasis derinimo etapas) kartu su pataisytu, atitinkančiu šią suvestinę, norminio dokumento projektu.

19. Norminio dokumento rengimui sudaryta darbo grupė darbą baigia, kai norminis dokumentas įteisinamas, vadovaujantis bendraisiais rengimo nuostatais.

 

IV. Norminių dokumentų projektų derinimo tvarka

 

20. Norminiai dokumentai turi būti derinami su Lietuvos Respublikos branduolinės energijos įstatyme nurodytomis valstybės valdymo ir priežiūros institucijomis pagal jų kompetenciją. Prireikus šie dokumentai gali būti derinami ir su kitomis organizacijomis. Norminio dokumento projekto pirmajai redakcijai derinti skiriama ne mažiau kaip mėnuo, o antrajai redakcijai – ne mažiau kaip dvi savaitės, įskaitant laiką atsakymui pateikti.

21. Valstybės valdymo ir priežiūros institucija, gavusi norminio dokumento projektą derinimui, per nurodytą terminą pateikia pastabas dėl šio dokumento projekto arba praneša, kad pastabų neturi. Pastabose siūlomi konkretūs, suformuluoti pakeitimai visam dokumento projektui, atskiriems skyriams, punktams ar sakiniams. Siūlomos pastabos turi atitikti bendruose rengimo nuostatuose suformuluotus reikalavimus.

22. Jei valstybės valdymo ir priežiūros institucija, gavusi norminio dokumento projektą derinimui, per numatytą terminą nepateikia atsakymo, laikoma, kad ji pastabų neturi ir sutinka su siūloma redakcija.

23. Jei norminio dokumento rengime dalyvaujančios valstybės valdymo ir priežiūros institucijos, kompetentingos organizacijos, fiziniai asmenys ar tuo tikslu sudaryta darbo grupė nesutaria dėl rengiamo branduolinės energetikos saugą reglamentuojančio norminio dokumento redakcijos, priimama tokia redakcija, kurią, atsižvelgiant į visus pasiūlymus, priima Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija.

 

V. Norminių dokumentų įteisinimo tvarka

 

24. Norminius dokumentus tvirtina valstybės valdymo ir priežiūros institucijos, nustatytos Lietuvos Respublikos branduolinės energijos įstatyme.

25. Valstybės valdymo ir priežiūros institucijos patvirtintas norminis dokumentas skelbiamas „Valstybės žiniose“ arba išplatinamas visoms tiesiogiai suinteresuotoms institucijoms ir organizacijoms informuojant, nuo kada norminis dokumentas galioja.

26. Norminis dokumentas įsigalioja kitą dieną po jo paskelbimo „Valstybės žiniose“ ar jo kopijų pateikimo visoms tiesiogiai suinteresuotoms institucijoms ir organizacijoms, jeigu įsakyme, patvirtinančiame norminį dokumentą, nenustatoma vėlesnė jo įsigaliojimo diena.

______________