LIETUVOS RESPUBLIKOS KONKURENCIJOS TARYBOS

NUTARIMAS

 

DĖL KONKURENCIJOS TARYBOS PAAIŠKINIMŲ DĖL MAŽAREIKŠMIŠKUMO LIETUVOS RESPUBLIKOS REKLAMOS ĮSTATYMO BYLOSE

 

2011 m. gegužės 25 d. Nr. 1S-98

Vilnius

 

 

Lietuvos Respublikos konkurencijos taryba (toliau – Konkurencijos taryba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo (Žin., 1999, Nr. 30-856; 2004, Nr. 63-2244) (toliau – Konkurencijos įstatymas) 19 straipsnio 1 dalies 7 punktu, 25 straipsnio 4 dalies 1 punktu, siekdama efektyviai naudoti ribotus išteklius ir skirti juos pažeidimų, kurie daro esminę žalą Lietuvos Respublikos reklamos įstatymo (toliau – Reklamos įstatymas) saugomiems interesams, tyrimui, taip pat siekdama paaiškinti, į kokias aplinkybes ji atsižvelgs vertindama, ar pareiškime nurodyti faktai yra mažareikšmiai, nedarantys esminės žalos Reklamos įstatymo saugomiems interesams, atsižvelgdama į Reklamos įstatymo taikymo praktiką, nutaria:

Patvirtinti Konkurencijos tarybos paaiškinimus dėl mažareikšmiškumo Lietuvos Respublikos reklamos įstatymo bylose (pridedama).

 

 

 

Pirmininkas                                                                          Šarūnas Keserauskas


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybos

2011 m. gegužės 25 d. nutarimu Nr. 1S-98

 

KONKURENCIJOS TARYBOS PAAIŠKINIMAI DĖL MAŽAREIKŠMIŠKUMO LIETUVOS RESPUBLIKOS REKLAMOS ĮSTATYMO BYLOSE

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Konkurencijos tarybos paaiškinimų dėl mažareikšmiškumo Lietuvos Respublikos reklamos įstatymo bylose (toliau – Paaiškinimų) tikslas – pateikti pagrindinius kriterijus, į kuriuos Konkurencijos taryba atsižvelgs vertindama, ar pareiškime (skunde) nurodyti faktai yra mažareikšmiai, nedarantys esminės žalos Reklamos įstatymo saugomiems interesams. Šie Paaiškinimai turėtų padėti geriau suprasti, kokius faktus Konkurencijos taryba laikys svarbiais vertindama pareiškime (skunde) nurodytas aplinkybes.

 

II SKYRIUS

FAKTŲ PRIPAŽINIMO MAŽAREIKŠMIAIS KRITERIJAI

 

2. Konkurencijos taryba vertindama, ar faktai, nurodyti pareiškime (skunde) dėl galimo Reklamos įstatymo pažeidimo, yra mažareikšmiai, atsižvelgs į:

2.1. reklamos sklaidos mastą ir trukmę. Šie kriterijai yra vieni svarbiausių, kurie rodo galimą žalą Reklamos įstatymo saugomiems interesams. Reklama, skleista viena regioninio masto sklaidos priemone ir/ar tik vieną ar keletą kartų, gali nedaryti esminės žalos Reklamos įstatymo saugomiems interesams;

2.2. galimo pažeidimo pobūdį. Šis kriterijus svarbus, vertinant galimą reklamos žalą. Mažai tikėtina, kad reklama būtų pripažinta mažareikšme, jei ji gali turėti Lietuvos Respublikos nesąžiningos komercinės veiklos vartotojams draudimo įstatymo 7 straipsnyje nurodytų požymių;

2.3. reklamoje pateikiamos informacijos galimą poveikį vartotojų ekonominiam elgesiui. Šiuo atveju Konkurencijos taryba sieks įvertinti, kas reklamoje vartotojui yra svarbiausia, t. y. kokia reklamoje minima informacija daugiausia veikia vartotojo pasirinkimą, o kokia informacija yra mažiau svarbi, tik papildoma informacija prie pagrindinės informacijos. Jei klaidinga informacija yra tik papildoma informacija, tokia informacija vartotojo elgesio gali išvis neveikti arba veikti labai nežymiai;

2.4. reklamos auditorijos dydį. Tai taip pat gali rodyti, ar yra daroma esminė žala Reklamos įstatymo saugomiems interesams. Jei reklama skirta siauram vartotojų ratui, tokia reklama gali būti pripažinta mažareikšme;

2.5. reklamos tikslinės grupės pobūdį. Jei reklamos vartotojai yra pažeidžiami (pvz., dėl amžiaus) ar neturintys specialių žinių, reikalingų reklamoje pateikiamai informacijai įvertinti, labiau tikėtina, kad tokia reklama galėtų būti vertinama kaip daranti esminės žalos Reklamos įstatymo saugomiems interesams;

2.6. galimą techninę klaidą. Kartais reklamoje gali pasitaikyti akivaizdi klaida, pavyzdžiui, jei nurodoma, kad labai brangus produktas parduodamas už neprotingai mažą kainą. Tačiau bus atsižvelgiama į tai, ar reklamos davėjas atitinkamomis techninėmis klaidomis nepiktnaudžiauja;

2.7. skundus dėl reklamos. Nedidelis skundų dėl reklamos skaičius ar skundų nebuvimas savaime nelaikytinas reklamos mažareikšmiškumo kriterijumi. Šis kriterijus galėtų būti vertinamas tik kaip papildomas kriterijus greta aukščiau išvardintų;

2.8. pakartotinumą. Jei atsižvelgiant į kitus kriterijus reklama nedaro esminės žalos Reklamos įstatymo saugomiems interesams, Konkurencijos taryba gali nagrinėti tokią reklamą, jei reklamos davėjas dažnai pažeidžia Reklamos įstatymo reikalavimus;

2.9. suėjusį senaties terminą baudos skyrimui už galimai klaidinančios reklamos skleidimą. Jei reklama skleista prieš daugiau nei 1 metus, o skundų dėl tokios reklamos nebuvo gauta, galima pagrįstai abejoti šios reklamos žala vartotojams;

2.10. aplinkybę, kad dėl reklamoje (klaidinančioje bei neleistinoje lyginamojoje) pateikiamos informacijos vartotojų interesai iš esmės nėra pažeidžiami, o daroma žala tik pareiškėjui. Tokiu atveju pažeidimas gali būti pripažįstamas mažareikšmiu;

2.11. galimą tyrimo precedentinę reikšmę. Jei yra aktualus teisės aiškinimo klausimas, siekiant teisinio aiškumo, tyrimas gali būti pradėtas nepaisant to, kad veika atitinka kitus mažareikšmiškumo kriterijus.

 

III SKYRIUS

KITOS NUOSTATOS

 

3. Konkurencijos taryba, vertindama mažareikšmiškumą, vadovausis II skyriuje apibrėžtais kriterijais. Jų reikšmingumas, priklausomai nuo konkrečių aplinkybių, prekių savybių ir ypatybių, gali būti skirtingas, todėl Konkurencijos taryba nurodytus kriterijus bei jų reikšmingumą vertins kiekvienu atveju atskirai. Tai nereiškia, kad kiekvienu atskiru atveju būtinas detalus įvertinimas pagal visus kriterijus. Dažnai gali pakakti analizės pagal keletą kriterijų, kad būtų galima pagrįstai nustatyti, ar yra daroma esminė žala Reklamos įstatymo saugomiems interesams.

Konkurencijos taryba naudos visą prieinamą informaciją, kuri gali būti svarbi konkrečiu atveju, nesivadovaudama skirtingų informacijos šaltinių griežtos hierarchijos principu. Nei vienas iš Paaiškinimuose pateikiamų kriterijų neturi lemiamos reikšmės, nėra nurodytų kriterijų hierarchijos. Konkurencijos taryba sieks įvertinti visus turimus reikšmingus duomenis. Atsižvelgdama į konkrečias aplinkybes, Konkurencijos taryba gali remtis ir kitais kriterijais, kurie nenurodyti šiuose Paaiškinimuose.

4. Skyriaus vedėjas, įvertinęs gautą pareiškimą (skundą) dėl galimo Reklamos įstatymo pažeidimo pagal šiuose Paaiškinimuose įtvirtintus kriterijus gali priimti sprendimą:

4.1. informuoti ūkio subjektą, kad jo naudojama reklama gali pažeisti Reklamos įstatymo reikalavimus, siūlydamas pakeisti reklamą ar nutraukti jos skleidimą. Gavęs atsakymą iš ūkio subjekto, kad reklama pakeista arba jos skleidimas nutrauktas, skyriaus vedėjas informuoja pareiškėją, kad jo pareiškimas (skundas) nėra svarstytinas Konkurencijos tarybos posėdyje, kadangi atitinkama reklama pakeista arba nebeskleidžiama. Jei negaunamas atsakymas iš ūkio subjekto, kad reklama yra ištaisyta ar jos skleidimas nutrauktas, skyriaus vedėjas teikia klausimą dėl tyrimo pradėjimo svarstyti Konkurencijos tarybos posėdyje;

4.2. teikti klausimą dėl tyrimo pradėjimo arba atsisakymo pradėti tyrimą svarstyti Konkurencijos tarybai.

5. Konkurencijos tarybai pareiškime (skunde) pateiktus faktus įvertinus kaip mažareikšmius, toks sprendimas nereiškia konstatavimo, kad nėra Reklamos įstatymo pažeidimo. Faktų pripažinimas mažareikšmiais neužkerta kelio ūkio subjektams kreiptis į teismą dėl žalos atlyginimo.

 

_________________