VYRIAUSIOSIOS TARNYBINĖS ETIKOS KOMISIJOS

REZOLIUCIJA

 

DĖL PRIEVOLĖS VENGTI INTERESŲ KONFLIKTO IR PAREIGOS NUSIŠALINTI

 

2009 m. gegužės 11 d. Nr. KS-41

Vilnius

 

Visuomenė, verslo atstovai ir žiniasklaida pagrįstai tikisi, kad valstybinėje taryboje dirbantys asmenys laikysis nustatytų etikos (elgesio) reikalavimų atlikdami tarnybines pareigas. Netinkamas valstybinėje tarnyboje dirbančių asmenų elgesys, nevaldomi arba netinkamai valdomi interesų konfliktai pakerta visuomenės pasitikėjimą valstybės ir savivaldybių institucijomis, įstaigomis. Dėl to valstybinėje tarnyboje dirbantys asmenys turėtų daugiau dėmesio skirti prievolei vengti interesų konflikto ir pareigai nusišalinti.

Sąvokos:

Valstybinėje tarnyboje dirbantys asmenys (toliau – tarnautojai).

Valstybės ir savivaldybių institucijos ar įstaigos (toliau – valdžios įstaigos).

Valstybinėje tarnyboje dirbančių asmenų artimi asmenys ir kiti asmenys, dėl kurių gali kilti interesų konfliktas (toliau – artimieji).

Vyriausiosios tarnybinės etikos komisija,

vadovaudamasi Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos įstatymo 18 straipsnio1 dalies 15 ir 16 punktais,

atkreipdama dėmesį į tai, kad interesų konfliktai pakerta visuomenės pasitikėjimą valstybine tarnyba, t. y. visuomenė, matydama, kad tarnautojai patys sprendžia klausimus, susijusius ir su jų privačiais interesais, pradeda nepasitikėti valdžios įstaigomis ir jų priimamais sprendimais, dėl to net geri ir tinkami sprendimai vertinami įtariai, su nepasitikėjimu ar išankstine neigiama nuostata,

atsižvelgdama į tai, kad nors interesų konfliktai ir nėra tapatūs korupcijai, tačiau sudaro galimybę ir palankią terpę korupcinio pobūdžio nusikalstamoms veikoms pasireikšti, todėl tokie interesų konfliktai yra artimi korupcijai ir gali ją lemti,

primindama, kad dėl minėtų priežasčių ir realus (konkrečioje situacijoje objektyviai egzistuojantis) interesų konfliktas, ir galimas (objektyviai numatomas ateityje) interesų konfliktas yra vengtinas,

konstatuodama būtinybę vengti net interesų konflikto regimybės, – kada tik atrodo, kad interesų konfliktas yra – nes pagrįstas įtarimas, kad tam tikri sprendimai galėjo būti priimti esant interesų konfliktui, tiek pat kenkia pasitikėjimui valstybine tarnyba kaip ir realus ar galimas interesų konfliktas,

siūlydama tarnautojams elgtis taip, kad net nekiltų abejonių, kad interesų konfliktas yra;

rekomenduoja:

1. einant pareigas valstybinėje tarnyboje nusišalinti nuo visų veiksmų, jei jie sukelia interesų konfliktą;

2. nusišalinti nuo visų interesų konfliktą sukeliančių sprendimų rengimo, svarstymo ar priėmimo stadijų, kad ir kaip jos būtų įvardijamos (pasitarimas, neformali konsultacija, klausimo pristatymas ar pan.);

3. nusišalinti nuo rengimo, svarstymo ir priėmimo sprendimų, susijusių su tiesioginės naudos gavimu sau ir (ar) artimiesiems. Rekomenduotina nusišalinti nuo priėmimo sprendimų dėl atlyginimo, priedų, priemokų, piniginių išmokų ar pašalpų, atostogų sau skyrimo, dėl nuosavybės teisių į žemę sau atkūrimo, grąžinimo ir pan. Taip pat rekomenduotina nusišalinti nuo sprendimų dėl artimiesiems skiriamų pašalpų, piniginių išmokų; dėl artimųjų įdarbinimo toje pačioje institucijoje; dėl personalo valdymo funkcijų atlikimo jų atžvilgiu (įsakymų dėl papildomo darbo, atostogų skyrimo, pavadavimo, siuntimo į komandiruotes ir kvalifikacijos kėlimo kursus, dėl kvalifikacinių klasių nustatymo, sprendimų dėl vienkartinių piniginių išmokų už labai gerą ar gerą tarnybą, vienkartinių piniginių išmokų švenčių proga ir pan.);

4. nusišalinti, kai sprendimai susiję su asmenimis, iš kurių tarnautojas (ar jo artimieji) gauna bet kokios naudos ar su kuriais jį sieja sutartiniai ar kiti įsipareigojimai. Rekomenduotina nusišalinti nuo sprendimų, susijusių su kreditoriais, skolininkais, sutarties šalimis ir pan.;

5. nusišalinti, kai sprendimai priimami dėl įmonių ar organizacijų, su kuriomis tarnautojas (jo artimieji) yra susijęs akcijomis (kad ir koks būtų jų kiekis ir vertė), naryste, einamomis pareigomis ar kitais ryšiais. Rekomenduotina nusišalinti nuo sprendimų dėl bendradarbiavimo sutarčių su tokiomis įmonėmis ar organizacijomis sudarymo; nuo sprendimų dėl patalpų ar finansavimo joms skyrimo ir pan.;

6. tinkamai atlikti pareigą nusišalinti:

• nedelsiant papildyti privačių interesų deklaraciją (formos: PIDT1, PIDB10), nurodyti interesų konfliktą keliančias aplinkybes;

• apie interesų konfliktą pranešti tiesioginiam vadovui ir kitiems sprendimo rengimo, svarstymo, priėmimo ar kito klausimo sprendimo procedūroje dalyvaujantiems asmenims;

• nedalyvauti rengiant, svarstant ar priimant sprendimą (ar sprendžiant kitą klausimą), kuris sukelia interesų konfliktą (palikti posėdžių salę, kabinetą ar kitą patalpą, kurioje sprendžiamas interesų konfliktą keliantis klausimas);

7. apie nusišalinimą pranešti raštu;

8. užtikrinti, kad nusišalinimo faktas, esant kolegialiam svarstymui, būtų tinkamai pažymėtas atitinkamame dokumente (pavyzdžiui, posėdžio protokole nurodyta, kas ir dėl kokios priežasties nusišalino, kada išėjo ir kada sugrįžo į posėdžių salę).

Vyriausioji tarnybinės etikos komisija įsipareigoja valstybinėje tarnyboje dirbantiems asmenims, kilus abejonių dėl interesų konflikto buvimo ar dėl kitų Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo nuostatų praktinio taikymo, kiek įmanoma greičiau pateikti rašytines rekomendacijas.

 

 

VYRIAUSIOSIOS TARNYBINĖS ETIKOS KOMISIJOS VARDU

KOMISIJOS NARYS,

LAIKINAI EINANTIS PIRMININKO PAREIGAS                    VYTAUTAS ANDRIULIS

 

_________________