LIETUVOS BANKO VALDYBOS

NUTARIMAS

 

DĖL Paskolų turinčių namų ūkių finansinės būklės statistinio tyrimo metodikos patvirtinimo

 

2011 m. kovo 15 d. Nr. 03-32

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Lietuvos banko įstatymo (Žin., 1994, Nr. 99-1957; 2001, Nr. 28-890) 8 straipsnio 1 dalies 2 ir 9 punktu bei 54 straipsniu, Lietuvos banko valdyba nutaria:

Patvirtinti Paskolų turinčių namų ūkių finansinės būklės statistinio tyrimo metodiką (pridedama).

 

 

 

Valdybos pirmininkas                                                    Reinoldijus Šarkinas


 

PATVIRTINTA

Lietuvos banko valdybos

2011 m. kovo 15 d. nutarimu Nr. 03-32

 

PASKOLŲ TURINČIŲ NAMŲ ŪKIŲ FINANSINĖS BŪKLĖS STATISTINIO TYRIMO METODIKA

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Paskolų turinčių namų ūkių finansinės būklės stebėsena yra svarbus veiksnys vertinant kredito įstaigų sistemos veiklos riziką. Ji atlieka svarbų vaidmenį tiriant finansų sektoriaus būklę, palaikant kainų ir visos finansų sistemos stabilumą, siekiant išvengti finansų sektoriaus krizės ir jos neigiamų pasekmių visuomenės interesams ir valstybės finansams, formuojant pinigų politiką arba imantis priemonių, reikalingų finansų sektoriaus stabilumui ir patikimumui didinti.

2. Paskolų turinčių namų ūkių finansinės būklės statistinio tyrimo metodika nustato tyrimo organizavimo ir atlikimo tvarką, apibrėžia pagrindines vartojamas sąvokas, tyrimą reglamentuojančius teisės aktus, taikomus klasifikatorius, duomenų gavimą ir statistinės informacijos pateikimą vartotojams.

3. Paskolų turinčių namų ūkių finansinės būklės statistinio tyrimo (toliau – Tyrimo) rezultatų potencialūs vartotojai yra valstybės institucijos (Lietuvos Respublikos Seimas, Lietuvos Respublikos Vyriausybė, ministerijos ir kt.), kredito įstaigos, žiniasklaidos priemonės, Europos centrinis bankas, Tarptautinis valiutos fondas ir kt.

4. Tyrimo periodiškumas – kartą per metus.

5. Tiriamasis laikotarpis – analizuojami namų ūkio turimų paskolų ir gaunamų draudžiamųjų pajamų duomenys nuo paskolos suteikimo fiziniam asmeniui iki jos grąžinimo kredito įstaigai arba nurašymo, kai kredito įstaiga nebeturi į ją reikalavimo teisės, ir namų ūkio gaunamų draudžiamųjų pajamų praeities duomenys, apimantys laikotarpį, kuris prasideda prieš du ketvirčius iki paskolos suteikimo fiziniam asmeniui ir baigiasi paskolos sutarties pasirašymo dieną. Analizuojamieji duomenys turi būti ne ankstesni negu 2003 m. I ketvirčio.

6. Tiriamieji duomenys – namų ūkių finansinės stebėsenos informacinėje sistemoje saugomi nuasmeninti duomenys.

 

II. TYRIMO TIKSLAS

7. Tyrimo tikslas:

7.1. rengti ir skelbti suvestinę statistinę informaciją apie paskolų turinčių namų ūkių ypatumus, finansinę būklę ir kaitą;

7.2. supažindinti Tyrimo rezultatų vartotojus su namų ūkių finansine būkle ir įtaka kredito įstaigų sistemos veiklos rizikai.

 

III. PAGRINDINĖS SĄVOKOS

 

8. Tyrime vartojamos sąvokos:

Paskolų turintis namų ūkis – paskolų turintys ir už bent vieną iš jų bendrai atsakantys du fiziniai asmenys[1]. Minėti du fiziniai asmenys dažniausiai turi bendrą biudžetą ir bendrai veda ūkį.

Laisvų pajamų likutis – namų ūkio gaunamų pajamų ir patiriamų išlaidų (skirtų paskolai grąžinti, pragyvenimui ir kitiems tikslams) skirtumas.

Išlaidos paskolai grąžinti – apskaičiuota periodinės pagrindinės sumos ir palūkanų įmokos suma.

Pragyvenimo išlaidos – namų ūkio išlaidos vartojimo prekėms ir paslaugoms įsigyti, apskaičiuojamos remiantis skurdo rizikos riba[2], kurią pateikia Statistikos departamentas, atlikęs pajamų ir gyvenimo sąlygų tyrimą. Šios išlaidos apskaičiuojamos atsižvelgus į namų ūkio dydį, darant prielaidą, kad abiejų suaugusių namų ūkio narių pragyvenimo išlaidos sudaro 200 procentų arba 300 procentų (taikant konservatyvųjį vertinimo metodą) vienam gyvenančiam asmeniui apskaičiuotos skurdo rizikos ribos.

Draudžiamosios pajamos – visos fizinio asmens pajamos, nuo kurių Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatyme nustatyta tvarka priskaičiuojamos ir privalo būti įmokamos valstybinio socialinio draudimo įmokos, taip pat priskaičiuotos ligos, motinystės, tėvystės, motinystės (tėvystės), profesinės reabilitacijos, ligos dėl nelaimingų atsitikimų darbe ir profesinių ligų valstybinio socialinio draudimo pašalpos bei nedarbo valstybinio socialinio draudimo išmokos.

 

IV. REGLAMENTUOJAMIEJI TEISĖS AKTAI

 

9. Tyrimą reglamentuojantys teisės aktai:

9.1. Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo Protokolas Nr. 4 dėl Europos centrinių bankų sistemos ir Europos centrinio banko statuto (OL 2010 C83, p. 230);

9.2. Lietuvos Respublikos Lietuvos banko įstatymas (Žin., 1994, Nr. 99-1957; 2001, Nr. 28-890);

9.3. Lietuvos Respublikos statistikos įstatymas (Žin., 1993, Nr. 54-1048; 1999, Nr. 114-3299);

9.4. Asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymas (Žin., 1996, Nr. 63-1479; 2003, Nr. 15-597).

 

V. TAIKOMIEJI KLASIFIKATORIAI

 

10. Tyrime naudojama Ekonominės veiklos rūšių klasifikatoriaus (EVRK 2 redakcija[3]), tvirtinamo Statistikos departamento generalinio direktoriaus įsakymu, galiojanti versija.

 

VI. TIRIAMOJI APRĖPTIS, SKAIČIUOJAMIEJI RODIKLIAI

 

11. Asmens tipo aprėptis – fiziniai asmenys, apie kuriems suteiktas paskolas informacija pateikta Lietuvos banko Paskolų rizikos duomenų bazėje.

12. Rezidentiškumo aprėptis – Lietuvos Respublikos rezidentai.

13. Gavėjų kiekio aprėptis – namų ūkiui identifikuoti atrenkamos tik tos paskolos, kurių yra nurodyti du gavėjai.

14. Paskolos sumos aprėptis – paskolos, kurių sutartyse numatyta suma yra ne mažesnė negu 1 000 litų, bet ne didesnė negu 1 500 000 litų, išskyrus:

14.1. paskolas, kurių sutartyje numatyta suma yra didesnė negu 50 000 litų, bet sutartyje numatytas grąžinimo laikotarpis trumpesnis negu 12 mėn.;

14.2. paskolas, kurių sutartyje numatyta suma yra didesnė negu 100 000 litų, bet sutartyje numatytas grąžinimo laikotarpis trumpesnis negu 24 mėn.;

14.3. vartojimo kreditus, sąskaitos kreditus ir finansinę nuomą, kurių sutartyje numatyta suma yra didesnė negu 100 000 litų;

14.4. kitas paskolas ir kreditus, kurių sutartyje numatyta suma yra didesnė negu 100 000 litų, tačiau jie nepriskirti kategorijai „Paskolos, nepriskirtos ekonominei veiklai (paskolos būstui įsigyti)“.

15. Paskolos aprėptis – visos galiojančios, pradelstos, nurašytos arba nuvertėjusios paskolos, taip pat nurašytos paskolos, kurios per metus buvo grąžintos į balansą, ir per tiriamąjį laikotarpį grąžintos paskolos, išskyrus:

15.1. atpirkimo sandorius, paskolas ir kreditus verslui, kredito linijas, kreditinius įsiskolinimus, susidarančius dėl faktoringo operacijų, taip pat kreditinius įskolinimus, susidarančius dėl vekselių įsipareigojimų;

15.2. paskolas ir kreditus, kurių užtikrinimo priemonės turto rūšis yra „mašinos ir įrengimai“ arba „prekių atsargos“.

16. Ekspertinė aprėptis – remiantis ekspertiniu vertinimu siekiama atmesti paskolas verslui, ūkinei veiklai, obligacijoms įsigyti, finansinėms ir kitoms investicijoms. Taip pat galimi papildomi sudėtiniai paskolų atmetimo kriterijai, leidžiantys atmesti neišsamius arba nereprezentatyvius duomenis.

17. Skaičiuojamieji statistiniai rodikliai:

17.1. namų ūkių turimų paskolų vidutinė suma;

17.2. namų ūkių turimų paskolų vidutinis skaičius;

17.3. sutartyje numatyto paskolų grąžinimo laikotarpio svertinis vidurkis svorius priskiriant atsižvelgus į sutartyje numatytą sumą;

17.4. vidutinės namų ūkių išlaidos paskoloms grąžinti;

17.5. paskolų turinčių namų ūkių narių gaunamų draudžiamųjų pajamų pasiskirstymas pagal ekonominės veiklos rūšį;

17.6. namų ūkių turimų paskolų skaičiaus pasiskirstymas pagal gaunamų draudžiamųjų pajamų sumą ir rūšis;

17.7. namų ūkių turimų paskolų skaičiaus pasiskirstymas pagal vidutinį namų ūkio narių amžių;

17.8. namų ūkių turimų paskolų skaičiaus pasiskirstymas pagal paskolų rūšis;

17.9. namų ūkių turimų paskolų skaičiaus pasiskirstymas pagal valiutą;

17.10. namų ūkių turimų paskolų skaičiaus pasiskirstymas pagal paskolos suteikimo metus;

17.11. namų ūkių laisvo pajamų likučio pasiskirstymas pagal gaunamų draudžiamųjų pajamų sumą;

17.12. paskolų, kurių gavėjai pripažinti vėluojančiais mokėti įmokas, suma ir jų dalis, palyginti su bendra namų ūkių turimų paskolų suma;

17.13. paskolų, kurių gavėjai pripažinti vėluojančiais mokėti įmokas, sumos pasiskirstymas pagal gaunamų draudžiamųjų pajamų sumą ir rūšis;

17.14. paskolų, kurių gavėjai pripažinti vėluojančiais mokėti įmokas, sumos pasiskirstymas pagal paskolų rūšis;

17.15. paskolų, kurių gavėjai pripažinti vėluojančiais mokėti įmokas, sumos pasiskirstymas pagal paskoloms grąžinti skiriamą pajamų dalį;

17.16. kiti rodikliai sudaryti 17.1–17.15 punktuose nurodytų rodiklių pagrindu.

 

VII. TAIKOMIEJI METODAI

 

18. Tyrimas – ištisinė 11–16 punktuose apibrėžta tiriamoji visuma.

19. Tyrimo statistinio stebėjimo objektas yra namų ūkis.

20. Tyrimo objektų visuma atrenkama iš Lietuvos banko Paskolų rizikos duomenų bazės pagal 11–16 punktuose nurodytas aprėptis. Du vienos paskolos gavėjai laikomi vieno namų ūkio nariais, jiems suteikiamas identifikacinis namų ūkio numeris. Tada, naudojantis Lietuvos banko Paskolų rizikos duomenų bazės ir valstybės institucijų informacinių sistemų duomenimis, surenkama kiekvieno namų ūkio informacija apie visų namų ūkio narių turimas paskolas (tenkinanti 11–12 ir 14–16 punktuose nurodytas aprėptis) ir gaunamas draudžiamąsias pajamas.

21. Namų ūkio narių asmens duomenys, gavus 20 punkte nurodytą informaciją, nuasmeninami (lieka tik namų ūkio kodas, o asmenį identifikuojantys duomenys pašalinami) ir tolesniam Tyrimui naudojami nuasmeninti namų ūkio duomenys.

 

VIII. DUOMENŲ GAVIMAS

 

22. Tyrimas atliekamas remiantis Lietuvos banko administruojamos Paskolų rizikos duomenų bazės ir Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos administruojamos „Sodros“ informacinės sistemos duomenimis.

23. Duomenys iš „Sodros“ informacinės sistemos gaunami elektroniniu būdu. Jų teikimo sąlygos numatytos Lietuvos banko ir Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos sudarytoje dvišalėje duomenų teikimo sutartyje.

 

IX. VARTOTOJAMS PATEIKIAMI REZULTATAI

 

24. Tyrimo rezultatai skelbiami „Paskolų turinčių namų ūkių finansinės būklės apžvalgoje“ ir šios apžvalgos pranešime spaudai.

 

_________________



[1] Bendrai už paskolą atsakančiais asmenimis laikomi tik paskolos gavėjai. Laiduotojai, garantai ir draudėjai bendrai už paskolą atsakančiais asmenimis nelaikomi.

[2] Skurdo rizikos riba – Statistikos departamento skaičiuojamas ir interneto svetainėje www.stat.gov.lt skelbiamas sąlyginis pajamų dydis, už kurį mažesnes disponuojamąsias pajamas gaunantys namų ūkiai priskiriami prie skurstančiųjų.

[3] Skelbiamas Statistikos departamento interneto svetainėje www.stat.gov.lt, skiltyje Klasifikatoriai.