LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL VALSTYBINĖS KAINŲ IR ENERGETIKOS KONTROLĖS KOMISIJOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO

 

2002 m. lapkričio 7 d. Nr. 1747

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo (Žin., 2002, Nr. 56-2224) 17 straipsnio 1 dalimi, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Patvirtinti Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos nuostatus (pridedama).

 

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                               ALGIRDAS BRAZAUSKAS

 

 

 

ŪKIO MINISTRAS                                                                                                   PETRAS ČĖSNA


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

2002 m. lapkričio 7 d. nutarimu

Nr. 1747

 

VALSTYBINĖS KAINŲ IR ENERGETIKOS KONTROLĖS KOMISIJOS NUOSTATAI

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija (toliau vadinama – komisija) yra valstybės įstaiga.

2. Komisija savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos energetikos įstatymu (Žin., 2002, Nr. 56-2224), kitais įstatymais, Lietuvos Respublikos tarptautinėmis sutartimis, kitais Lietuvos Respublikos Seimo priimtais teisės aktais, Respublikos Prezidento dekretais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, kitais teisės aktais, taip pat šiais nuostatais.

3. Komisija yra viešasis juridinis asmuo, turintis sąskaitą banke ir antspaudą su savo pavadinimu.

4. Komisijos buveinė: Algirdo g. 31, LT-2600 Vilnius, Lietuvos Respublika.

 

II. KOMISIJOS UŽDAVINIAI IR FUNKCIJOS

 

5. Pagrindinis komisijos uždavinys – prižiūrėti elektros energijos, gamtinių dujų, šilumos ir vandens ūkio rinkas įstatymų nustatyta tvarka.

6. Vykdydama jai pavestą uždavinį, komisija atlieka šias funkcijas:

6.1. tvirtina valstybės reguliuojamų kainų nustatymo metodikas;

6.2. nustato valstybės reguliuojamų kainų viršutines ribas;

6.3. nustato elektros energijos ir rezervinės galios kainų reguliavimo tvarką elektros energijos gamintojams ir nepriklausomiems tiekėjams, kurie užima daugiau kaip 25 procentus rinkos, taip pat balansavimo energijos kainos reguliavimo tvarką;

6.4. tvirtina elektros energijos, pagamintos naudojant atsinaujinančiuosius energijos išteklius, supirkimo kainą;

6.5. tvirtina elektros energijos ir gamtinių dujų objektų (tinklų, sistemų, įrenginių) prijungimo įkainius;

6.6. nustatydama valstybės reguliuojamas kainas, įvertina investicijų atsipirkimo ir veiklos išlaidų pagrįstumą;

6.7. išduoda, sustabdo, panaikina elektros energijos ir gamtinių dujų perdavimo, skirstymo, laikymo, tiekimo licencijas pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintas licencijavimo taisykles, kontroliuoja licencijuojamą energetikos įmonių veiklą;

6.8. nustato, ar elektros energijos ir gamtinių dujų vartotojus galima pripažinti laisvaisiais, ir viešai skelbia laisvųjų vartotojų sąrašus;

6.9. viešai skelbia elektros energijos ir gamtinių dujų įmonių perdavimo ir skirstymo paslaugų įkainius, vartotojų įrenginių prijungimo prie elektros energijos ir gamtinių dujų tinklų įkainius;

6.10. išankstinio skundų nagrinėjimo ne teisme tvarka nagrinėja skundus dėl energetikos įmonių veiklos ar neveikimo tiekiant, skirstant, perduodant, laikant energiją, teisės joms pasinaudoti tinklais ir sistemomis nesuteikimo, prisijungimo, energijos tiekimo srautų balansavimo, kainų ir tarifų taikymo;

6.11. analizuoja licencijuojamos energetikos įmonių veiklos sąnaudų audito išvadas;

6.12. nustato centralizuotos šilumos ir karšto vandens, šalto vandens tiekimo, nuotekų tvarkymo, keleivių vežimo kelių transportu reguliariaisiais reisais tolimojo susisiekimo maršrutais, vietinio susisiekimo traukiniais ir vidaus vandenų transportu kainodaros principus;

6.13. nustato centralizuotos šilumos ir karšto vandens, šalto vandens tiekimo, nuotekų tvarkymo kainų, keleivių vežimo kelių transportu reguliariaisiais reisais tolimojo susisiekimo maršrutais, vietinio susisiekimo traukiniais ir vidaus vandenų transportu tarifų maksimalių dydžių skaičiavimo metodikas, prašymų suderinti naujas centralizuotos šilumos ir karšto vandens, šalto vandens tiekimo, nuotekų tvarkymo, keleivių vežimo kelių transportu reguliariaisiais reisais tolimojo susisiekimo maršrutais, vietinio susisiekimo traukiniais ir vidaus vandenų transportu kainas ar tarifus pateikimo ir nagrinėjimo tvarką;

6.14. derina centralizuotos šilumos ir karšto vandens, šalto vandens tiekimo, nuotekų tvarkymo kainas, vežėjų nustatytus keleivių vežimo kelių transportu reguliariaisiais reisais tolimojo susisiekimo maršrutais, vietinio susisiekimo traukiniais, vidaus vandenų transportu tarifų maksimalius dydžius, taip pat vežėjams autobusų stotyse teikiamų paslaugų tarifų maksimalius dydžius;

6.15. tvirtina normatyvinį energijos kiekį bendro naudingojo ploto vienam kvadratiniam metrui šildyti;

6.16. kontroliuoja valstybės reguliuojamų kainų ir tarifų taikymą;

6.17. pagal kompetenciją derina rengiamas taisykles, nuostatus, metodikas Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo reglamento nustatyta tvarka;

6.18. informuoja visuomenę apie komisijos veiklą, leidžia periodinį biuletenį, kitą informacinę medžiagą;

6.19. tvirtina komisijos administracijos struktūrą;

6.20. kalendoriniams metams pasibaigus, per 4 mėnesius parengia metinę savo veiklos ataskaitą, pateikia ją Respublikos Prezidentui, Lietuvos Respublikos Seimui, Lietuvos Respublikos Vyriausybei ir paskelbia viešai;

6.21. atlieka kitas teisės aktuose nustatytas funkcijas.

 

III. KOMISIJOS TEISĖS

 

7. Komisija, atlikdama jai pavestas funkcijas, turi teisę:

7.1. vienašališkai nustatyti valstybės reguliuojamas kainas, jeigu energetikos įmonės nesilaiko šių kainų nustatymo reikalavimų;

7.2. priimti sprendimą dėl kainų dydžio ar transporto tarifų maksimalaus dydžio ir nurodyti sprendimo galiojimo laiką, kai nepavyksta suderinti su ja kainų (tiekėjams) ar transporto tarifų maksimalių dydžių (vežėjams);

7.3. gauti iš įmonių, kurioms kainas ar tarifus nustato (derina) komisija, visą informaciją, būtiną įstatymų nustatytoms pareigoms atlikti;

7.4. susipažinti su gamtinių dujų įmonių ir vartotojų sudaromomis sutartimis;

7.5. įpareigoti energetikos įmones sudaryti sutartis dėl energijos perdavimo, skirstymo ar tiekimo, kai energetikos įmonės nepagrįstai atsisako trečiajai šaliai suteikti paslaugas ar tiekti vartotojams energiją;

7.6. gauti iš perdavimo objektus valdančios elektros energijos ir gamtinių dujų įmonės informaciją apie kiekvieną tranzito pareikalavimą, sudarytas tranzito sutartis ir atsisakymą jas sudaryti;

7.7. įstatymų nustatytais atvejais pagal kompetenciją skirti baudas;

7.8. teikti Lietuvos Respublikos Vyriausybei, Ūkio ministerijai, savivaldybėms pasiūlymus dėl licencijuojamos energetikos įmonių veiklos;

7.9. gauti iš ministerijų, Vyriausybės įstaigų, įstaigų prie ministerijų, apskričių viršininkų administracijų, savivaldybių pasiūlymus ir informaciją komisijos kompetencijai priskirtais klausimais.

8. Komisija gali turėti ir kitų teisių, kurias jai suteikia įstatymai ir kiti teisės aktai.

 

IV. KOMISIJOS SUDARYMAS IR DARBO ORGANIZAVIMAS

 

9. Komisiją sudaro 5 nariai. Jos pirmininką ir 4 narius Lietuvos Respublikos Ministro Pirmininko teikimu skiria Respublikos Prezidentas 5 metams.

10. Komisija atsako už savo sprendimus. Komisijos sprendimai priimami vardiniu balsavimu ir gali būti skundžiami įstatymų nustatyta tvarka.

11. Komisijos posėdžiai rengiami prireikus. Komisija, spręsdama jos kompetencijai priskirtus klausimus, priima sprendimus, kurie įforminami nutarimais. Komisijos posėdžiai yra teisėti, jeigu juose dalyvauja ne mažiau kaip 4 komisijos nariai, įskaitant jos pirmininką. Sprendimai priimami posėdyje dalyvaujančių komisijos narių balsų dauguma. Balsams pasiskirsčius po lygiai, lemia komisijos pirmininko balsas.

12. Komisijos darbo tvarką nustato jos priimtas Komisijos darbo reglamentas.

13. Komisijai vadovauja komisijos pirmininkas. Jeigu komisijos pirmininko nėra, jo pareigas eina vienas iš komisijos narių, kurį skiria komisijos pirmininkas.

14. Komisijos pirmininkas:

14.1. vadovauja komisijos darbui;

14.2. atstovauja komisijai visose valstybės ir savivaldybių institucijose bei įstaigose, taip pat užsienyje;

14.3. Komisijos darbo reglamento nustatyta tvarka organizuoja komisijos posėdžius, viešuosius svarstymus ir jiems vadovauja;

14.4. pasirašo komisijos priimtus nutarimus;

14.5. disponuoja komisijai skirtomis lėšomis pagal patvirtintą sąmatą;

14.6. sudaro sutartis komisijai priskirtais klausimais;

14.7. tvirtina komisijos administracijos nuostatus, pareigybių sąrašą ir pareigybių aprašymus;

14.8. spręsdamas savo kompetencijai priskirtus klausimus, leidžia įsakymus;

14.9. vykdo kitas teisės aktų nustatytas funkcijas.

15. Komisijos pirmininko ir narių darbo užmokestį (pareiginę algą, priedą už ištarnautus Lietuvos valstybei metus, vienkartines priemokas) nustato Lietuvos Respublikos valstybės politikų, teisėjų ir valstybės pareigūnų darbo apmokėjimo įstatymas (Žin., 2000, Nr. 75-2271).

16. Siekiant užtikrinti komisijos funkcijų vykdymą, sudaroma komisijos administracija, kuriai vadovauja administratorius. Komisijos administratorių, kitus administracijos valstybės tarnautojus ir darbuotojus, dirbančius pagal darbo sutartis, priima į pareigas ir atleidžia iš pareigų, skatina juos ir prireikus skiria nuobaudas komisijos pirmininkas teisės aktų nustatyta tvarka.

17. Komisijos administracija atlieka šias pagrindines funkcijas:

17.1. rengia komisijai pasiūlymus jos kompetencijai priskirtais klausimais;

17.2. kontroliuoja komisijos priimtų sprendimų įgyvendinimą;

17.3. rengia komisijos nutarimų projektus;

17.4. techniškai aptarnauja komisiją;

17.5. atlieka kitas administracijos nuostatuose nustatytas funkcijas.

 

V. KOMISIJOS LĖŠŲ ŠALTINIAI IR FINANSINĖS VEIKLOS KONTROLĖ

 

18. Komisija finansuojama iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto teisės aktų nustatyta tvarka. Komisijai finansuoti gali būti naudojamos ir kitos teisės aktų nustatyta tvarka gautos lėšos.

19. Komisijos finansinę veiklą kontroliuoja įgaliotos valstybės institucijos bei įstaigos įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.

 

VI. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

20. Komisija pasibaigia ir pertvarkoma įstatymų nustatyta tvarka.

______________