VALSTYBINĖS MOKESČIŲ INSPEKCIJOS PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS VIRŠININKO

 

ĮSAKYMAS

DĖL VALSTYBINĖS MOKESČIŲ INSPEKCIJOS PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS VIRŠININKO 2004 M. GEGUŽĖS 5 D. ĮSAKYMO Nr. VA-87 „DĖL MOKESTINIŲ PATIKRINIMŲ ATLIKIMO, JŲ REZULTATŲ ĮFORMINIMO IR PATVIRTINIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2008 m. rugpjūčio 5 d. Nr. VA-42

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo (Žin., 2004, Nr. 63-2243) 134 straipsniu,

pakeičiu Mokestinių patikrinimų atlikimo, jų rezultatų įforminimo ir patvirtinimo taisykles, patvirtintas Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2004 m. gegužės 5 d. įsakymu Nr. VA-87 „Dėl Mokestinių patikrinimų atlikimo, jų rezultatų įforminimo ir patvirtinimo taisyklių patvirtinimo“, (Žin., 2004, Nr. 80-2876; 2006, Nr. 42-1551, toliau – Taisyklės):

1. išdėstau Taisyklių 6 punktą taip:

„6. Tais atvejais, kai atliekamas Lietuvos Respublikos ir užsienio valstybės mokesčių administracijų (kompetentingų institucijų) bendras mokestinis patikrinimas, taip pat kai dėl dalyvavimo patikrinime abi pusės, vadovaudamosi atitinkamais teisės aktais susitaria, tai užsienio valstybės mokesčių administracijos (kompetentingos institucijos) pareigūnas turi teisę dalyvauti mokestiniame patikrinime.

Užsienio valstybių mokesčių administracijos (kompetentingos institucijos) pareigūnai, dalyvaujantys mokestiniame patikrinime, kartu su Lietuvos Respublikos mokesčių administratoriaus pareigūnais gali patekti į tas pačias tikrinamo mokėtojo patalpas bei teritoriją ir susipažinti su tais pačiais dokumentais kaip ir Lietuvos Respublikos mokesčių administratoriaus pareigūnai.“;

2. išdėstau Taisyklių 9 punktą taip:

„9. Mokesčių administratorius turi teisę pradėti faktinį mokėtojo patikrinimą be pranešimo apie mokestinį patikrinimą, jei yra pagrįsta rizika (mokesčių administratorius turi informacijos/duomenų/faktų), kad mokėtojas gali paslėpti ar sunaikinti mokestiniam patikrinimui atlikti reikalingus dokumentus, arba yra kitų aplinkybių, dėl kurių patikrinimas taptų neįmanomas arba jo atlikimas ypač pasunkėtų (pavyzdžiui, kai tikrinama likviduoto ar mirusio mokėtojo veikla).“;

3. išdėstau Taisyklių 22 punktą taip:

„22. Prieš pradedant faktinį mokestinį patikrinimą, mokėtojas (jo atstovas), jei jis dalyvauja mokestiniame patikrinime, su pavedimu tikrinti supažindinamas pasirašytinai ir jam pateikiama pavedimo tikrinti kopija. Jei mokėtojas (jo atstovas) atsisako pasirašyti ir (arba) priimti pavedimą tikrinti, tai mokesčių administratoriaus pareigūnas apie tai pažymi pavedime tikrinti. Ši nuostata netaikoma tais atvejais, kai mokestis apskaičiuojamas vadovaujantis MAĮ 72 straipsnio nuostatomis, pačiam mokesčių administratoriui neatliekant patikrinimo, taip pat atliekant likviduoto ar mirusio mokesčio mokėtojo mokestinį patikrinimą.“;

4. išdėstau Taisyklių 26 punktą taip:

„26. Tais atvejais, kai mokėtojo mokestiniame patikrinime dalyvauja užsienio valstybių mokesčių administracijų (kompetentingų institucijų) pareigūnas, pavedimą pastarajam dalyvauti patikrinime pasirašo centrinio arba vietos mokesčių administratoriaus viršininkas ar jo įgaliotas asmuo.“;

5. išdėstau Taisyklių 33 punktą taip:

„33. Tikrinamas mokėtojas turi teisę atsisakyti įleisti mokesčių administratoriaus pareigūną į savo patalpas ar teritoriją, jei:

33.1. nebuvo įteiktas pranešimas apie mokestinį patikrinimą (išskyrus tuos atvejus, kai mokestinis patikrinimas gali būti atliekamas be pranešimo apie mokestinį patikrinimą);

33.2. nepateikiamas pavedimas tikrinti;

33.3. pavedime tikrinti nenurodyti į patalpas ar teritoriją norintys patekti mokesčių administratoriaus pareigūnai arba jie nepateikia tarnybinių pažymėjimų;

33.4. pavedime tikrinti nurodyti patikrinimo atlikimo terminai neprasidėję arba pasibaigę.“;

6. išdėstau Taisyklių 36 punktą taip:

„36. Mokestinis patikrinimas gali būti stabdomas tais atvejais, kai jam užbaigti reikia informacijos iš kitų Lietuvos Respublikos ar užsienio valstybių įstaigų ir institucijų, kitų teritorinių valstybinių mokesčių inspekcijų ar centrinio mokesčių administratoriaus, ar kitų asmenų, įskaitant atvejus, kai reikalinga informacija, surinkta baudžiamojoje byloje, ir tokiu laikotarpiu faktiškai mokestinis patikrinimas nėra atliekamas, taip pat šių taisyklių 46 punkte numatytu atveju.

Jei iš užsienio valstybių įstaigų ir institucijų atsakymo negaunama per 6 mėnesius, sustabdytasis mokestinis patikrinimas turi būti tęsiamas, išskyrus atvejus, kai, vadovaujantis protingumo kriterijumi, tęsti mokestinį patikrinimą yra netikslinga (pvz., yra gautas užsienio valstybių įstaigų ir institucijų tarpinis atsakymas). Po mokestinio patikrinimo užbaigimo iš užsienio valstybių įstaigų ir institucijų gautame atsakyme pateikta informacija, turinti įtakos mokesčių apskaičiavimui, kuri nebuvo ir negalėjo būti žinoma mokestinio patikrinimo metu, vertinama, kaip naujai paaiškėjusios aplinkybės.

Mokestinis patikrinimas taip pat gali būti stabdomas, kai mokesčių mokėtojas pateikia motyvuotą prašymą sustabdyti mokestinį patikrinimą dėl svarbių priežasčių (pavyzdžiui, dėl mokėtojo komandiruotės į užsienį, ligos ir pan.) ir nėra galimybės įgaliojimus atstovauti mokesčių mokėtojui suteikti kitam asmeniui.

Išimtiniais atvejais mokestinis patikrinimas gali būti stabdomas dėl mokestinį patikrinimą atliekančio mokesčių administratoriaus pareigūno ligos, kai sudėtinga ir/arba netikslinga jo pakeisti kitu mokesčių administratoriaus pareigūnu. Tačiau, jei tas pareigūnas serga ilgiau kaip 15 darbo dienų, mokestiniam patikrinimui užbaigti turi būti skiriamas kitas mokesčių administratoriaus pareigūnas.

Išnykus aplinkybėms, dėl kurių mokestinis patikrinimas buvo sustabdytas (pvz., gavus atsakymus iš atitinkamų Lietuvos Respublikos ar užsienio valstybių įstaigų ir institucijų), mokestinis patikrinimas turi būti nedelsiant atnaujintas ir užbaigtas.“;

7. papildau Taisykles 42.9 punktu ir jį išdėstau taip:

„42.9. atliekamas patikrinimas MAĮ 72 straipsnio nustatytais atvejais.“;

8. išdėstau Taisyklių 45 punktą taip:

„45. Vietos mokesčių administratorius, norėdamas pradėti pakartotinį patikrinimą dėl naujai paaiškėjusių aplinkybių, turi pateikti centriniam mokesčių administratoriui motyvuotą prašymą leisti tokį patikrinimą atlikti, išskyrus atvejus, kai atliekamo pakartotinio patikrinimo metu paaiškėja, kad vieno arba kelių mokesčių apskaičiavimas (perskaičiavimas) turi įtakos atitinkamo mokestinio laikotarpio kito mokesčio apskaičiavimui (perskaičiavimui). Centrinis mokesčių administratorius, išnagrinėjęs pateiktą prašymą bei prie jo pridėtus pakartotinio patikrinimo atlikimo būtinybę pagrindžiančius dokumentus, priima atitinkamą sprendimą ir apie tai raštu informuoja vietos mokesčių administratorių.

Tais atvejais, kai pakartotinį patikrinimą dėl naujai paaiškėjusių aplinkybių atlieka centrinis mokesčių administratorius, tai pavedimas tikrinti atitinkamai laikomas ir leidimu tokį patikrinimą atlikti.“;

9. išdėstau Taisyklių 50 punktą taip:

„50. Mokestinio patikrinimo metu mokesčių administratoriaus pareigūnas turi teisę tikrinti mokėtojo apskaitos, sandorių ir kitus dokumentus, registrus, kompiuterinės apskaitos sistemas ir jų duomenis, kitus kompiuteryje (-iuose) esančius duomenis, mokėtojo veiklai naudojamus materialinius techninius išteklius, įrengimus bei pagamintą produkciją ir kitus objektus, kiek tai susiję su mokesčių apskaičiavimo, deklaravimo ir sumokėjimo teisingumo bei atskirų mokėtojo pareigų vykdymo patikrinimu.“;

10. išdėstau Taisyklių 51 punktą taip:

„51. Mokėtojas privalo pateikti visus dokumentus bei kitą informaciją (pvz., paaiškinimus), reikalingus mokesčio apskaičiavimui, deklaravimui ir sumokėjimui patikrinti. Jei dokumentas surašytas užsienio kalba, pareigūnas gali mokėtojui duoti nurodymą pateikti oficialų jo vertimą ir pridėti originalą. Tais atvejais, kai mokėtojo apskaita tvarkoma kompiuterizuotai, pareigūnas gali duoti nurodymą mokėtojui pateikti kompiuterinės apskaitos duomenis (jos kopijas).“;

11. išdėstau Taisyklių 59 punktą taip:

„59. Patikrinimo metu mokėtojo dokumentų, vertybinių popierių, pinigų ir materialinių vertybių saugojimo vietos, patalpos, saugyklos, įrengimai ar jų dalis gali būti užplombuojamos ir (ar) užantspauduojamos individualiu pareigūno spaudu ir (ar) plombomis. Taip pat pareigūnas gali daryti dokumentų kopijas arba išrašus, paimti mokėtojui priklausančius daiktus, produkcijos (prekių) mėginius bei pavyzdžius, daryti žymas ant mokėtojo dokumentų.

Kai paimami tikrinamo mokėtojo kompiuterinių laikmenų duomenys (kopijos), turi būti įforminamas Elektroniniam patikrinimui atlikti reikalingų duomenų priėmimo aktas, kurio FR1024 forma patvirtinta Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2007 m. liepos 13 d. įsakymu Nr. VA-55 (Žin., 2007, Nr. 79-3205).

Daiktų, prekių ar produkcijos mėginių ir pavyzdžių paėmimas įforminamas vadovaujantis Administracinių teisės pažeidimų kodekso, o jei šis kodeksas šių veiksmų nereglamentuoja, – centrinio mokesčių administratoriaus nustatyta tvarka.“;

12. išdėstau Taisyklių 82 punktą taip:

„82. Kai mokesčių administratoriaus pareigūnas mokestinio patikrinimo metu taiko specialius mokesčių apskaičiavimo būdus, tai patikrinimo akto nustatomojoje dalyje pareigūnas turi detaliai aprašyti apskaičiuotą mokestį (apskaičiavimai gali būti pateikiami patikrinimo akto prieduose) bei nuo jo priskaičiuotus delspinigius.“;

13. išdėstau Taisyklių 121 punktą taip:

„121. Sprendimas dėl patikrinimo akto tvirtinimo turi būti priimtas per 35 dienas nuo patikrinimo akto įteikimo mokėtojui dienos. Jei mokėtojas pateikia rašytines pastabas dėl patikrinimo akto, sprendimas dėl patikrinimo akto tvirtinimo turi būti priimtas per 30 dienų nuo tos dienos, kai mokesčių administratorius šias pastabas gavo.“;

14. išdėstau Taisyklių 123 punktą taip:

„123. Šių taisyklių 117–120 punktų nuostatos taikomos ir tais atvejais, kai patikrinimo rezultatai tvirtinami patikrinimo pažyma.“;

15. išdėstau Taisyklių 124 punktą taip:

„124. Patikrinimo pažyma turi būti surašyta ne vėliau kaip per 5 dienas po patikrinimo akto įteikimo mokėtojui dienos. Patikrinus likviduoto ar mirusio mokesčių mokėtojo veiklą, kai nėra galimybės mokėtojo teisių perėmėjams įteikti patikrinimo akto, patikrinimo pažyma turi būti surašyta per objektyviai įmanomą laikotarpį.“;

16. papildau Taisykles nauju 1351 punktu ir jį išdėstau taip:

„1351. Patikrinimo pažymoje mokesčių administratorius turi pagrįsti priimamą sprendimą ir nurodyti priimamo sprendimo pobūdį, t. y.:

1351.1. patvirtinti patikrinimo aktą;

1351.2. pavesti pakartotinai patikrinti mokėtoją.

Patikrinimo pažymos pobūdis gali būti skirtingas (pvz., dalis patikrinimo akto gali būti tvirtinama, o dėl kitos dalies gali būti skirtas pakartotinis patikrinimas).“;

17. papildau Taisykles nauju 1352 punktu ir jį išdėstau taip:

„1352. Sprendime dėl patikrinimo akto tvirtinimo ir patikrinimo pažymoje gali būti pateikiama ir kita reikalinga informacija.“;

18. išdėstau Taisyklių 141 punktą taip:

„141. Sprendimas dėl patikrinimo akto tvirtinimo bei patikrinimo pažyma, kuria tvirtinamas likviduoto ar mirusio mokėtojo patikrinimo, kurio metu buvo nustatyti mokesčio įstatymo pažeidimai, aktas gali būti skundžiami MAĮ IX skyriuje nustatyta tvarka.“;

19. papildau Taisykles nauju 1411 punktu ir jį išdėstau taip:

„1411. Mokesčių administratoriaus sprendimas pavesti pakartotinai patikrinti mokėtoją ir patikrinimo pažyma, kuria patvirtinamas patikrinimo aktas, kai mokestinio patikrinimo metu nebuvo nustatyta mokesčių įstatymų pažeidimų, skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo (Žin., 1999, Nr. 13-308; 2000, Nr. 85-2566) nustatyta tvarka.“

 

 

 

VIRŠININKAS                                                                       MODESTAS KASELIAUSKAS

 

SUDERINTA

Lietuvos Respublikos finansų ministras

Rimantas Šadžius