LIETUVOS RESPUBLIKOS SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTRO

ĮSAKYMAS

 

DĖL DARBO RINKOS STEBĖSENOS SĄLYGŲ IR TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2009 m. rugpjūčio 4 d. Nr. A1-473

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. liepos 22 d. nutarimu Nr. 797 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. liepos 24 d. nutarimo Nr. 744 „Dėl įgaliojimų suteikimo įgyvendinant Lietuvos Respublikos užimtumo rėmimo įstatymą“ pakeitimo“ (Žin., 2009, Nr. 90-3867) 1.3 punktą:

1. Tvirtinu Darbo rinkos stebėsenos sąlygų ir tvarkos aprašą (pridedama).

2. Pripažįstu netekusiais galios:

2.1. Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2006 m. liepos 28 d. įsakymą Nr. A1-207 „Dėl ieškančių darbo asmenų registravimo ir apskaitos teritorinėse darbo biržose sąlygų ir tvarkos aprašo patvirtinimo“ (Žin., 2006, Nr. 84-3321);

2.2. Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2008 m. sausio 30 d. įsakymą Nr. A1-40 „Dėl Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2006 m. liepos 28 d. įsakymo Nr. A1-207 „Dėl Ieškančių darbo asmenų registravimo ir apskaitos teritorinėse darbo biržose sąlygų ir tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo“ (Žin., 2008, Nr. 15-529);

2.3. Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2006 m. liepos 28 d. įsakymą Nr. A1-208 „Dėl laisvų darbo vietų registravimo teritorinėse darbo biržose ir skelbimo sąlygų bei tvarkos aprašo patvirtinimo“ (Žin., 2006, Nr. 84-3322).

3. Šio įsakymo vykdymo kontrolę pavedu viceministrei Audrai Mikalauskaitei.

 

 

 

Socialinės apsaugos ir darbo ministras             Donatas Jankauskas


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2009 m. rugpjūčio 4 d. įsakymu Nr. A1-473

 

darbo rinkos stebėsenos sąlygų ir tvarkos aprašas

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

Darbo rinkos stebėsenos sąlygų ir tvarkos aprašas (toliau vadinamas – šis Aprašas) reglamentuoja darbo rinkos stebėsenos organizavimo ir vykdymo sąlygas bei tvarką.

2. Šiame Apraše vartojamos sąvokos:

Ieškantis darbuotojų darbdavys – darbdavys, kaip nustatyta Lietuvos Respublikos darbo kodekso (Žin., 2002, Nr. 64-2569) 16 straipsnyje, ieškantis tinkamo darbuotojo už įmonės, organizacijų ribų.

EURES – yra visų Europos ekonominės erdvės valstybių narių valstybinių įdarbinimo tarnybų bendradarbiavimo tinklas, kurio paskirtis – užtikrinti laisvą darbuotojų judėjimą Europos ekonominėje erdvėje ir kurį koordinuoja Europos Komisija.

Kvalifikaciją patvirtinantys dokumentai – diplomai, pažymėjimai ir kiti įstatymų nustatyta tvarka išduoti dokumentai, patvirtinantys asmens mokymosi rezultatus: švietimo programos, švietimo modulio baigimą, išsilavinimo, kvalifikacijos, kompetencijos įgijimą.

Nedirbantis asmuo – neturintis darbo (darbo santykių), nesiverčiantis individualia veikla ir neturintis ūkininko statuso.

Kitos šiame Apraše vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos užimtumo rėmimo įstatyme (Žin., 2006, Nr. 73-2762; 2009, Nr. 86- 3638), Lietuvos Respublikos nedarbo socialinio draudimo įstatyme (Žin., 2004, Nr. 4-26), Valstybės įmonės Ignalinos atominės elektrinės darbuotojų papildomų užimtumo ir socialinių garantijų įstatyme (Žin., 2003, Nr. 48-2106), Lietuvos Respublikos reglamentuojamų profesinių kvalifikacijų pripažinimo įstatyme (Žin., 2008, Nr. 47-1747), Lietuvos Respublikos neįgaliųjų socialinės integracijos įstatyme (Žin., 1991, Nr. 36-969; 2004, Nr. 83-2983), Gyventojų pajamų mokesčio įstatyme (Žin., 2002, Nr. 73-3085; 2009, Nr.25-978) bei Ūkininko ūkio įstatyme (Žin., 1999, Nr43-1358; 2002, Nr. 123-5537) vartojamas sąvokas.

 

II. DARBO RINKOS STEBĖSENA

 

Darbo rinkos stebėseną sudaro:

3.1. darbo ieškančių asmenų registravimas ir apskaita;

3.2. laisvų darbo vietų registravimas ir skelbimas;

3.3. padėties darbo rinkoje vertinimas ir jos pokyčių prognozavimas;

3.4. užimtumo rėmimo priemonių įgyvendinimo ir darbo rinkos paslaugų teikimo efektyvumo vertinimas.

4. Darbo rinkos stebėsenos tikslas – sudaryti prielaidas efektyviai įgyvendinti užimtumo rėmimo sistemos tikslus ir uždavinius.

5. Darbo rinkos stebėsenos vykdymo sąlygos:

5.1. kiekviena teritorinė darbo birža vykdo jai priskirtos teritorijos darbo rinkos stebėseną, Lietuvos darbo birža prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau vadinama – Lietuvos darbo birža) vykdo šalies darbo rinkos stebėseną;

5.2. teritorinės darbo biržos, registruodamos darbo ieškančius asmenis, nustato darbo pasiūlą;

5.3. ieškantys darbuotojų darbdaviai, informuodami teritorines darbo biržas apie laisvas darbo vietas, suteikia joms informaciją apie darbo paklausą;

5.4. užimtumo rėmimo politiką įgyvendinančios įstaigos pagal joms priskirtą kompetenciją ir funkcijas, siekdamos suderinti darbo pasiūlą ir paklausą, vertina padėtį darbo rinkoje ir atlieka jos pokyčių prognozavimą;

5.5. užimtumo rėmimo politiką įgyvendinančios įstaigos vertina užimtumo rėmimo priemonių įgyvendinimo ir darbo rinkos paslaugų teikimo efektyvumą ir viešai skelbia vertinimo rezultatus;

5.6. laikomasi šio Aprašo 6 punkte nurodytų stebėsenos principų;

5.7. darbo rinkos stebėsenos rezultatai skelbiami viešai.

6. Darbo rinkos stebėsenos principai:

6.1. tikslingumas – renkami tik tie duomenys ir informacija, kurie yra reikalingi ir tinkami darbo rinkos stebėsenai atlikti ir būtų naudojami šio Aprašo 45 punkte numatytiems veiksmams atlikti;

6.2. sistemingumas – darbo rinka stebima planingai, suderintai ir laikantis tęstinumo;

6.3. nešališkumas – darbo rinkos stebėsena vykdoma be išankstinio nusistatymo, laikantis profesinio nepriklausomumo nuo įvairių interesų grupių;

6.4. patikimumas – duomenys renkami, laikantis duomenų rinkimo standartų, skelbiama tikrovę atitinkanti informacija;

6.5. konfidencialumas – skelbiama tik apibendrinto pobūdžio informacija, garantuojanti asmens duomenų anonimiškumą.

 

III. DARBO IEŠKANČIŲ ASMENŲ REGISTRAVIMAS IR APSKAITA

 

7. Teritorinės darbo biržos registruoja darbo ieškančius asmenis, kurie gyvena jų nurodytoje gyvenamojoje vietoje, esančioje teritorinės darbo biržos aptarnaujamoje teritorijoje, ir tvarko jų bei dalyvaujančių aktyvios darbo rinkos politikos priemonėse asmenų apskaitą.

8. Teritorinėse darbo biržose registruojami ne jaunesni kaip 14 metų darbo ieškantys asmenys (toliau vadinama – asmenys).

9. Asmuo vienu metu gali registruotis tik vienoje teritorinėje darbo biržoje.

10. Asmenys, registruodamiesi teritorinėje darbo biržoje, pateikia šiuos dokumentus:

10.1. asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą (asmens tapatybės kortelę, pasą arba leidimą gyventi Lietuvos Respublikoje);

10.2. kvalifikaciją patvirtinančius dokumentus. Asmenys, kvalifikaciją įgiję kitoje šalyje, pateikia šių dokumentų vertimus į lietuvių kalbą. Vertimas turi būti patvirtintas asmens, išvertusio dokumentus, parašu;

10.3. valstybinio socialinio draudimo pažymėjimą (išskyrus asmenis, kuriems šis pažymėjimas nebuvo išduotas).

11. Papildomai prie registracijai būtinų šio Aprašo 10 punkte nurodytų dokumentų žemiau išvardytų grupių atstovai pateikia šiuos dokumentus:

11.1. asmenys, turintys teisę gauti nedarbo socialinio draudimo išmoką – Nedarbo socialinio draudimo išmokų nuostatuose nurodytus dokumentus, kiti nedirbantys Lietuvos gyventojai – pažymą iš paskutinės darbovietės arba kito atleidimo iš darbo faktą, pagrindą ir datą patvirtinančio dokumento kopiją; jeigu pažymos iš paskutinės darbovietės nėra galimybės pateikti dėl nuo darbo ieškančio asmens nepriklausančių priežasčių – asmens prašymą dėl bedarbio statuso suteikimo;

11.2. įspėti apie atleidimą iš darbo darbingo amžiaus asmenys, siekiantys dalyvauti aktyvios darbo rinkos politikos priemonėse – raštišką įspėjimą apie atleidimą iš darbo;

11.3. neįgalieji – Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau vadinama – NDNT) išduotą neįgaliojo pažymėjimą ir neįgalumo lygio pažymą (asmenims iki 18 metų) ar darbingumo lygio pažymą (asmenims nuo 18 metų iki senatvės pensijos amžiaus) bei išvadą dėl darbo pobūdžio ir sąlygų;

11.3.1. asmenys, kuriems NDNT nustatė profesinės reabilitacijos paslaugų poreikį – NDNT išduotą išvadą dėl profesinės reabilitacijos paslaugų poreikio;

11.4. nedirbantys Europos Sąjungos ir Europos laisvosios prekybos asociacijos valstybių piliečiai, dirbę kitų nei Lietuva Europos Sąjungos ir Europos laisvosios prekybos asociacijos valstybėse ar kuriems jose buvo paskirta nedarbo draudimo išmoka – užpildytą formą E301 dėl laikotarpių, kurie turi būti sumuojami, skiriant nedarbo draudimo išmokas, ir formą E303 dėl teisės į nedarbo draudimo išmoką išsaugojimo (Tarybos reglamentus (EEB) Nr. 1408/71 ir (EEB) Nr. 574/72), jeigu ji buvo skirta.

12. Teritorinės darbo biržos darbuotojas užpildo kompiuteriu arba pateikia užpildyti besiregistruojančiam asmeniui Darbo ieškančio asmens kortelę, kurios formą, suderinus su Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, tvirtina Lietuvos darbo biržos direktorius. Asmeniui registruojantis pakartotinai, patikslinami darbo biržos duomenų bazėje esantys duomenys ir atspausdinama Darbo ieškančio asmens kortelė. Užpildytą Darbo ieškančio asmens kortelę pasirašo teritorinės darbo biržos specialistas ir besiregistruojantis asmuo.

13. Asmenys gali iš anksto įsiregistruoti pasirinktoje teritorinėje darbo biržoje, pasinaudoję darbo biržos internetinėje svetainėje www.ldb.lt prieinama e.paslauga „Išankstinė registracija darbo biržoje“. Įsiregistravusieji internetu per 5 darbo dienas su šio Aprašo 10, 11 punktuose nurodytais dokumentais turi atvykti į teritorinę darbo biržą registracijos faktui patvirtinti.

14. Įregistravus asmenį, jam įteikiama individuali Darbo ieškančio asmens atmintinė, kurios formą ir pildymo tvarką nustato Lietuvos darbo biržos direktorius.

15. Įregistruotas asmuo, įgijęs profesinę kvalifikaciją kitoje šalyje ir siekiantis dirbti pagal profesiją, įtrauktą į Lietuvos Respublikoje reglamentuojamų profesijų sąrašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2008 m. spalio 9 d. įsakymu Nr. A1-337 (Žin., 2008, Nr. 119-4515), turi turėti jo profesinės kvalifikacijos pripažinimo dokumentą, išduotą atitinkamos kompetentingos institucijos, jei jo profesinė kvalifikacija nebuvo pripažinta Lietuvos Respublikoje. Kompetentingos institucijos ir jų reguliavimo sričiai priskirtų reglamentuojamų profesinių kvalifikacijų pripažinimo tvarkų aprašai bei kita susijusia informacija viešai skelbiama internetinėje svetainėje www.profesijos.lt.

16. Asmenims, registravimo metu atitinkantiems bedarbio apibrėžimą, suteikiamas bedarbio statusas. Jis gali būti stabdomas, atstatomas. Jo netenkama, kai nutraukiama registracija darbo biržoje, kaip tai nustatyta šio Aprašo 24 punkte.

17. Vykdydamos įregistruotų asmenų, negavusių bedarbio statuso, apskaitą, teritorinės darbo biržas juos skirsto į šias grupes:

17.1. dirbantys;

17.2. turintys įspėjimą apie atleidimą iš darbo;

17.3. besimokantys;

17.4. pensinio amžiaus;

17.5. asmenys, kuriems nustatytas profesinės reabilitacijos poreikis.

18. Įregistravus asmenį, teritorinės darbo biržos specialistas ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo asmens įregistravimo:

18.1. kreipiasi į Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybą prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau vadinama – VSDFV) dėl duomenų apie asmens darbinę veiklą ir draudžiamąsias pajamas pateikimo;

18.2. jei asmuo nepateikė pažymos iš paskutinės darbovietės apie darbą įstaigoje (įmonėje) dėl to, kad įmonė likviduota ar bankrutavusi, gavęs patvirtinimą iš VSDFV, kad asmuo nedirba, kreipiasi dėl minėtos pažymos į savivaldybės archyvą;

18.3. kreipiasi į Ūkininkų ūkių registrą dėl informacijos apie ūkio įregistravimą ir (ar) išregistravimą pateikimo bei į Valstybinę mokesčių inspekciją prie Finansų ministerijos dėl verslo liudijimo turėjimo.

19. Informacija apie asmenis, pateikta Darbo ieškančio asmens kortelėje, kaupiama duomenų bazėje, kurią administruoja teritorinė darbo birža.

20. Teritorinė darbo birža užtikrina, kad duomenys apie registruotus asmenis būtų tvarkomi vadovaujantis Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo (Žin., 1996, Nr. 63-1479; 2003, Nr. 15-597) bei kitų teisės aktų nuostatomis.

21. Bedarbio statusas sustabdomas:

21.1. bedarbiams, dalyvaujantiems aktyvios darbo rinkos politikos priemonėse, įsidarbinusiems pagal terminuotą darbo sutartį ne ilgesniam kaip 6 mėnesių laikotarpiui arba įsigijusiems verslo liudijimą ne ilgesniam kaip 6 mėnesių laikotarpiui.

21.2. 3 mėnesiams:

21.2.1. bedarbiui be pateisinamos priežasties, kaip nustatyta Nedarbo socialinio draudimo išmokų nuostatuose, atsisakius arba laiku neatvykus dalyvauti jo Individualiame užimtumo veiklos plane numatytose aktyvios darbo rinkos politikos priemonėse;

21.2.2. bedarbiui be pateisinamos priežasties, kaip nustatyta Nedarbo socialinio draudimo išmokų nuostatuose, jo individualioje Darbo ieškančio asmens atmintinėje nurodytu laiku neatvykus į teritorinę darbo biržą;

21.2.3. bedarbiui atsisakius įsidarbinti Nedarbo socialinio draudimo išmokų nuostatuose nurodytomis sąlygomis.

22. Bedarbis, kurio statusas sustabdytas pagal šio Aprašo 21.2 punktą, aptarnaujamas teritorinėje darbo biržoje kaip kiti ieškantys darbo asmenys, neturintys bedarbio statuso.

23. Asmeniui, kuriam bedarbio statusas sustabdytas pagal šio Aprašo 21.2 punktą, statusas atstatomas per trijų mėnesių laikotarpį, parengus naują Individualų užimtumo veiklos planą (nuo plano parengimo ar pradėjus dalyvauti aktyvios darbo rinkos politikos priemonėse nuo dalyvavimo priemonėse dienos).

24. Registracija darbo biržoje nutraukiama:

24.1. asmeniui įsidarbinus, įregistravus ūkį Ūkininkų ūkių registre, pradėjus individualią veiklą, kaip tai apibrėžta Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatyme, arba įsigijus verslo liudijimą ilgesniam kaip 6 mėn. laikotarpiui;

24.2. šio Aprašo 23 punkto nustatyta tvarka neatstačius bedarbio statuso;

24.3. atstačius bedarbio statusą šio Aprašo 23 punkto nustatyta tvarka ir be pateisinamos priežasties atsisakius dalyvauti aktyvios darbo rinkos politikos priemonėse ar jo individualioje Darbo ieškančio asmens atmintinėje nurodytu laiku neatvykus į teritorinę darbo biržą arba atsisakius įsidarbinti – Nedarbo socialinio draudimo išmokų nuostatuose nurodytomis sąlygomis;

24.4. asmeniui, neturinčiam bedarbio statuso, nedalyvaujančiam aktyviose darbo rinkos politikos priemonėse, nepasinaudojus jį aptarnaujančio teritorinės darbo biržos tarpininko ar konsultanto paslaugomis ilgiau kaip tris mėnesius;

24.5. asmeniui nutraukus profesinį mokymą arba atsisakius įsidarbinti pagal suteiktą kvalifikaciją ar įgytą kompetenciją Užimtumo rėmimo įstatymo 23 straipsnio 7 dalyje nurodytomis sąlygomis;

24.6. dėl privalomosios karinės tarnybos;

24.7. įsiteisėjus teismo sprendimui arba kai įsiteisėja teismo nuosprendis, pagal kurį darbuotojas nuteisiamas bausme, dėl kurios jis negali darbo biržoje tęsti darbo paieškos.

24.8. asmens pageidavimu;

24.9. mirties atveju.

25. Asmenys, kuriems registracija buvo nutraukta dėl šio Aprašo 24.3 arba 24.5 punkte nurodytų priežasčių, pakartotinai gali registruotis ne anksčiau kaip po 6 mėnesių nuo registracijos nutraukimo.

 

IV. LAISVŲ DARBO VIETŲ REGISTRAVIMAS IR SKELBIMAS

 

26. Ieškantys darbuotojų darbdaviai turi informuoti teritorines darbo biržas apie laisvas darbo vietas Lietuvos Respublikoje, darbo funkcijas, darbo pobūdį, darbo apmokėjimo ir kitas sąlygas bei pretendentams įsidarbinti keliamus kvalifikacinius reikalavimus.

27. Teritorinės darbo biržos registruoja laisvas darbo vietas ir skelbia jas viešai.

28. Ieškantis darbuotojų darbdavys apie laisvą darbo vietą informuoja teritorinę darbo biržą jam patogiu būdu:

28.1. susitikimo su teritorinės darbo biržos darbuotojais metu užpildydamas Laisvų darbo vietų registracijos kortelę, kurios formą nustato ir, suderinę su Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, patvirtina Lietuvos darbo biržos direktorius;

28.2. išspausdindamas Lietuvos darbo biržos interneto svetainėje skelbiamą Laisvų darbo vietų registracijos kortelės elektroninę formą, ją užpildydamas ir persiųsdamas į pageidaujamą teritorinę darbo biržą paprastu paštu, faksu arba elektroniniu paštu;

28.3. užpildydamas Laisvų darbo vietų registracijos kortelę Lietuvos darbo biržos interneto svetainėje;

28.4. paskambindamas į teritorinę darbo biržą telefonu ir suteikdamas informaciją, reikalingą Laisvų darbo vietų registracijos kortelei užpildyti, teritorinės darbo biržos darbuotojui žodžiu.

29. Pasikeitus aplinkybėms (įdarbinus asmenį į registruotą laisvą darbo vietą, nusprendus ją panaikinti ar esant kitoms aplinkybėms) ieškantys darbuotojų darbdavys turi nedelsdamas informuoti teritorinę darbo biržą vienu iš šio Aprašo 28 punkte nurodytų būdų arba atnaujinti, pakeisti ar panaikinti informaciją apie jo registruotas laisvas darbo vietas Lietuvos darbo biržos interneto svetainėje.

30. Teritorinės darbo biržos nedelsdamos registruoja laisvas darbo vietas laisvų darbo vietų duomenų banke ir jas skelbia viešai savarankiškos informacijos paieškos sistemoje, internetinėje darbo biržoje, informacijos ir konsultacijų bei jaunimo darbo centruose, kitose atviro informavimo vietose. Darbdaviui pageidaujant, darbo vieta gali būti skelbiama EURES darbo vietų duomenų bazėje.

31. Teritorinė darbo birža prižiūri, kad duomenys apie laisvas darbo vietas būtų išsamūs bei pretendentams keliami reikalavimai atitiktų Lietuvos Respublikos moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymo (Žin., 1998, Nr.112-3100) bei Lietuvos Respublikos lygių galimybių įstatymo (Žin., 2003, Nr.114-5115; 2008, Nr.76-2998) nuostatas.

32. Suderinusi su ieškančiais darbuotojų darbdaviais, teritorinė darbo birža nedelsdama atnaujina, papildo, keičia ar naikina informaciją apie laisvas darbo vietas laisvų darbo vietų duomenų banke.

 

V. PADĖTIES DARBO RINKOJE VERTINIMAS IR JOS POKYČIŲ PROGNOZAVIMAS

 

33. Padėties darbo rinkoje vertinimo tikslas – nustatyti šalies ir atskirų teritorijų darbo rinkos būklę.

33. Padėties darbo rinkoje pokyčių prognozavimo tikslai:

33.1. numatyti besikreipiančiųjų į teritorines darbo biržas srautus, jų struktūrą profesiniu, demografiniu bei socialiniu pjūviais;

33.2. numatyti darbo jėgos paklausą bei jos pokytį pagal profesijas, ekonomines veiklas, įmonių dydį;

33.3. įvertinti užimtumo rėmimo priemonių bei darbo rinkos paslaugų poreikį.

34. Padėties darbo rinkoje vertinimas ir jos pokyčių prognozavimas atliekamas pagal:

34.1. duomenis apie registruotus ir į apskaitą įtrauktus darbo ieškančius asmenis, laisvas darbo vietas ir jų kitimo tendencijas bei pagal darbdavių apklausas darbo jėgos poreikiui nustatyti;

34.2 šalies ūkio būklę ir vystymosi prognozes – Statistikos departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės skelbiama ekonominės raidos statistiką, demografinių ir makroekonominių rodiklių analizės rezultatus ir išvadas; Lietuvos Respublikos ūkio ministerijos skelbiamos ūkio padėties ir ūkio plėtros prognozes bei atliktų mokslinių tyrimų rezultatus;

34.3. užimtumo rėmimo priemonių gyvendinimo ir darbo rinkos paslaugų teikimo efektyvumo rezultatus;

34.4. kvalifikacijų ir kvalifikuotų specialistų poreikio prognozę;

34.5. Statistikos departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės renkamus darbo rinkos statistikos duomenis – Gyventojų užimtumo tyrimo rezultatus, renkamus laisvų ir užimtų darbo vietų duomenis bei verslo tendencijų apklausos rezultatus;

34.6. mokslinių tyrimų darbus.

35. Užimtumo rėmimo politiką įgyvendinančios įstaigos pagal joms priskirtą kompetenciją ir funkcijas atlieka padėties darbo rinkoje vertinimą ir jos pokyčių prognozavimą.

36. Lietuvos darbo birža teikia statistinę informaciją apie padėtį darbo rinkoje Statistikos departamentui prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai, kitoms suinteresuotoms institucijoms bei skelbia ją viešai Lietuvos darbo biržos direktoriaus nustatyta tvarka. Statistinės atskaitomybės formos ir duomenų pateikimo terminai bei tvarka, suderinti su Statistikos departamentu prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, tvirtinami socialinės apsaugos ir darbo ministro įsakymu.

37. Lietuvos darbo rinkos mokymo tarnyba prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – Lietuvos darbo rinkos mokymo tarnyba) atlieka kvalifikacijų ir kvalifikuotų specialistų poreikio prognozę ir teikia rezultatus Lietuvos darbo biržai.

38. Lietuvos darbo birža rengia padėties darbo rinkoje vertinimo ataskaitas (metines, pusmetines, ketvirtines) bei darbo rinkos prognozes ir jas skelbia viešai.

38.1. Ataskaitose dėl darbo rinkos padėties bei jos pokyčių prognozėje skelbiama:

38.1.1. analitinės išvados, suformuluotos remiantis informacija, aprašyta šio Aprašo 34 punkte;

38.1.2. esamas ir prognozuojamas bedarbių skaičius;

38.1.3. darbo vietų kaita įmonėse pagal ūkio sektorius;

38.1.4. duomenys apie įsteigtas ir likviduotas darbo vietas pagal profesijas;

38.1.5. informacija apie įsidarbinimo galimybes šalyje ir apskrityse.

38.2. Ketvirtinių ir metinių ataskaitų turinys, pateikimo terminai bei tvarka nustatomi kasmet socialinės apsaugos ir darbo ministro įsakymu.

 

VI. UŽIMTUMO RĖMIMO PRIEMONIŲ ĮGYVENDINIMO IR DARBO RINKOS PASLAUGŲ TEIKIMO EFEKTYVUMO VERTINIMAS

 

39. Užimtumo rėmimo priemonių įgyvendinimo ir darbo rinkos paslaugų teikimo efektyvumo vertinimo tikslas – įvertinti teritorinių darbo biržų įgyvendintų užimtumo rėmimo priemonių veiksmingumą bei teritorinių darbo rinkos mokymo ir konsultavimo tarnybų teikiamų paslaugų kokybę.

40. Užimtumo rėmimo politiką įgyvendinančios įstaigos užimtumo rėmimo priemonių įgyvendinimo ir darbo rinkos paslaugų teikimo efektyvumą vertina:

40.1. remdamosi statistiniais duomenimis bei panaudojant Europos Sąjungos ir nacionaliniu lygmeniu suderintus rodiklius;

40.2. atlikdamos darbo ieškančių asmenų, darbdavių apklausas;

40.3. remdamosi mokslinių tyrimų darbais.

41. Užimtumo rėmimo priemonių įgyvendinimo ir darbo rinkos paslaugų teikimo efektyvumas, atsižvelgiant į tikslines grupes, kurioms taikomos šios priemonės ir paslaugos, vertinamas šiais aspektais:

41.1. ekonomiškumo (taupumo), kai vertinama, ar panaudojant minimalius išteklius (finansinius ir žmoniškuosius), pasiekti užimtumo rėmimo priemonėms užsibrėžti tikslai bei išlaikoma teikiamų paslaugų kokybė;

41.2. efektyvumo, kai vertinama priemonės ir paslaugos poveikio (naudos) kaina, tikrinama, ar pokytis pasiektas racionalia pateisinama kaina;

41.3. veiksmingumo (rezultatyvumo), kai vertinamas įgyvendintų užimtumo rėmimo priemonių ir suteiktų darbo rinkos paslaugų poveikis darbo rinkos problemoms išspręsti (sumažinti nedarbą, padidinti užimtumą), darbo pasiūlos ir paklausos suderinamumui pasiekti, sumažinti labiausiai pažeidžiamų gyventojų grupių socialinę atskirtį bei padidinti jų integraciją į darbo rinką.

42. Užimtumo rėmimo priemonių ir darbo rinkos paslaugų teikimo efektyvumo vertinimas vykdomas pagal konkrečias metodikas, suderintas su Socialinės apsaugos ir darbo ministerija ir patvirtintas Lietuvos darbo biržos direktoriaus bei Lietuvos darbo rinkos mokymo tarnybos direktoriaus įsakymais.

43. Užimtumo rėmimo politiką įgyvendinančios įstaigos, atlikdamos užimtumo rėmimo priemonių įgyvendinimo ir darbo rinkos paslaugų teikimo efektyvumo vertinimą, atsižvelgia į darbo rinkos padėtį šalyje ir aptarnaujamose teritorijose, Lietuvos užimtumo politikos prioritetus bei Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos einamiems metams suformuluotus Lietuvos darbo biržos ir Lietuvos darbo rinkos mokymo tarnybos veiklos tikslus ir uždavinius.

44.Užimtumo rėmimo priemonių įgyvendinimo ir darbo rinkos paslaugų teikimo efektyvumo vertinimo rezultatai skelbiami viešai.

 

VI. BaigiamoSIOS NUOSTATOS

 

45. Darbo rinkos stebėsenos rezultatai naudojami:

45.1. užimtumo rėmimo, švietimo ir profesinio mokymo, ekonominei, socialinei ir regioninei politikai formuoti bei įgyvendinti;

45.2. lėšų, reikalingų užimtumo rėmimo priemonėms ir darbo rinkos paslaugoms finansuoti, poreikiui nustatyti;

45.3. užimtumo rėmimo projektams rengti ir Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšoms panaudoti;

45.4. užimtumo rėmimo politiką įgyvendinančių įstaigų veiklai vertinti.

46. Šio Aprašo laikymąsi kontroliuoja Lietuvos darbo birža, Lietuvos darbo rinkos mokymo tarnyba bei Socialinės apsaugos ir darbo ministerija.

47. Ginčai dėl šio Aprašo taikymo, bedarbio statuso nesuteikimo ir darbo ieškančių asmenų registracijos teritorinėje darbo biržoje nutraukimo teisėtumo nagrinėjami Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

 

_________________