LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRAS

Į S A K Y M A S

 

DĖL SIEROS DIOKSIDO, AZOTO OKSIDŲ, LAKIŲJŲ ORGANINIŲ JUNGINIŲ IR AMONIAKO NACIONALINIŲ LIMITŲ PATVIRTINIMO

 

2003 m. rugsėjo 25 d. Nr. 468

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos aplinkos oro apsaugos įstatymu (Žin., 1999, Nr. 98-2813), Aplinkos ministerijos nuostatais (Žin., 1998, Nr. 84-2353; 2002, Nr. 20-766, Nr. 60-2464), įgyvendindamas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. kovo 5 d. nutarimu Nr. 292 „Dėl Lietuvos pasirengimo narystei Europos Sąjungoje programos (Nacionalinė acquis priėmimo programa) teisės derinimo priemonių ir acquis įgyvendinimo priemonių 2003 metų planų patvirtinimo“ (Žin., 2003, Nr. 25-1019) patvirtintą teisės derinimo priemonių 2003 metų planą (priemonės kodas 3.22.2-T30) bei atsižvelgdamas į Europos Parlamento ir Tarybos 2001 m. spalio 23 d. direktyvos 2001/81/EB dėl tam tikrų į atmosferą išmetamų teršalų nacionalinių limitų ir Lietuvos stojimo į Europos Sąjungą sutarties nuostatas,

1. Tvirtinu sieros dioksido, azoto oksidų, lakiųjų organinių junginių ir amoniako nacionalinius limitus (pridedama).

2. Nustatau, kad:

2.1. 2010 m. ir kiekvienais vėlesniais metais į atmosferą išmetami sieros dioksido, azoto oksidų, lakiųjų organinių junginių ir amoniako kiekiai neturi viršyti 1 p. patvirtintų nacionalinių limitų;

2.2. nuo 2005 m. į atmosferą išmetami teršalų, kuriems nustatyti nacionaliniai limitai, kiekiai reguliuojami vadovaujantis nacionaline į atmosferą išmetamų teršalų kiekio valdymo (ribojimo) programa;

2.3. iki 2006 m. spalio 1 d. nacionalinė į atmosferą išmetamų teršalų kiekio valdymo (ribojimo) programa gali būti patikrinta ir atnaujinta.

3. Pavedu Aplinkos kokybės departamentui:

3.1. organizuoti ir koordinuoti nacionalinės į atmosferą išmetamų teršalų kiekio valdymo (ribojimo) programos parengimą 2004 metais, prireikus jos patikrinimą ir atnaujinimą iki 2006 m. spalio 1 d. bei pateikimą Europos Komisijai;

3.2. vykdyti teršalų, kuriems nustatyti nacionaliniai limitai, apskaitą (aprašą) bei tikslinti prognozes 2010 metams ir kasmet ne vėliau kaip iki gruodžio 31 d. Europos Komisijai ir Europos aplinkos agentūrai teikti ataskaitas.

 

 

APLINKOS MINISTRAS                                                                 ARŪNAS KUNDROTAS

 


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos aplinkos ministro

2003 m. rugsėjo 25 d. įsakymu Nr. 468

 

sieros dioksido, azoto oksidų, lakiųjų organinių junginių ir amoniako NACIONALINIAI LIMITAI

 

I. NACIONALINIAI LIMITAI IR JŲ TAIKYMO TIKSLAS

 

1. Į atmosferą išmetamų sieros dioksido (SO2), azoto oksidų (NOx), lakiųjų organinių junginių (LOJ) ir amoniako (NH3) (toliau – Reguliuojami teršalai) nacionaliniai limitai (toliau – Nacionaliniai limitai), kurie neturi būti viršijami 2010 m. ir kiekvienais vėlesniais metais, pateikti lentelėje:

SO2, tūkst. tonų

NOx, tūkst. tonų

LOJ, tūkst. tonų

NH3, tūkst. tonų

145

110

92

84

2. Reguliuojamų teršalų Nacionaliniai limitai nustatyti, siekiant:

a) apriboti į atmosferą išmetamų rūgštėjimą ir eutrofikaciją sukeliančių teršalų ir ozono pirmtakų (prekursorių) medžiagų kiekius, kad būtų apsaugota aplinka ir žmonių sveikata nuo pavojų, kuriuos sukelia nepageidaujamas rūgštėjimo, dirvožemio eutrofikacijos ir pažemio ozono poveikis;

b) 2010 m. pasiekti II dalyje nurodytus tarpinius aplinkosaugos tikslus.

3. Nacionaliniai limitai nustatyti ir taikomi visoje šalies teritorijoje iš visų taršos šaltinių išmetamiems Reguliuojamiems teršalams, kurie susidaro dėl žmonių veiklos, išskyrus atvejus, kai šie teršalai į atmosferą išmetami iš:

a) tarptautinio jūrų laivyno transporto;

b) orlaivių, išskyrus jų pakilimo ir nusileidimo ciklus, apibrėžtus 4.8 punkte.

4. Šiame teisės akte vartojamos sąvokos ir apibrėžimai:

4.1. AOT 40 – tai didesnių nei 80 μg/m3 (= 40 ppb (dalių vienam milijardui)) ir 80 μg/m3 pažemio ozono 1 valandos koncentracijų, matuotų kasmet nuo gegužės iki liepos mėn. kasdien šviesiu paros metu (nuo 8:00 iki 20:00 val. Vidurio Europos laiku), skirtumų suma;

4.2. AOT 60 – tai didesnių nei 120 μg/m3 (= 60 ppb) ir 120 μg/m3 pažemio ozono 1 valandos koncentracijų, matuotų metus, skirtumų suma;

4.3. azoto oksidai (NOx) – tai azoto oksidas ir azoto dioksidas, išreikšti azoto dioksidu;

4.4. kritinė apkrova – tai vieno arba kelių teršalų poveikio kiekybinė išraiška, žemiau kurios, kaip rodo dabartiniai mokslo duomenys, jautrūs aplinkos elementai nepatiria jokio didesnio neigiamo poveikio;

4.5. kritinis lygis – tai atmosferoje esančių teršalų koncentracija, kurią viršijus, kaip rodo dabartiniai mokslo duomenys, receptoriai, tokie kaip žmonės, augalai, ekosistemos ar medžiagos, gali patirti tiesioginį neigiamą poveikį;

4.6. lakieji organiniai junginiai (LOJ) – tai visi organiniai junginiai, susidarantys dėl žmogaus veiklos, išskyrus metaną, kurie saulės šviesoje reaguodami su azoto oksidais gali sudaryti fotocheminius oksidantus;

4.7. nacionalinis limitas – tai didžiausias teršalo kiekis, išreikštas kilotonomis (tūkst. tonų), kuris gali būti išmestas visoje šalies teritorijoje kalendoriniais metais;

4.8. pakilimo ir nusileidimo ciklas – tai ciklas, kurį sudaro orlaivio kiekvieno darbo režimo laikas: nusileidimas – 4,0 minutės, riedėjimas žeme/riedėjimas tuščiąja eiga – 26,0 minutės, pakilimas – 0,7 minutės, aukštėjimas – 2,2 minutės;

4.9. pažemio ozonas – tai pačioje žemiausioje troposferos dalyje esantis ozonas;

4.10. teršalų išmetimas – tai medžiagos išleidimas į atmosferą iš taškinio arba išsklaidyto taršos šaltinio;

4.11. tinklo gardelė – 150 km x150 km kvadratas, naudojamas kritinėms apkrovoms Europos mastu žymėti žemėlapyje bei išmetamų į atmosferą teršalų kiekių bei nuosėdų monitoringui, vykdomam pagal Tolimų tarpvalstybinių oro teršalų pernašų konvencijos protokolą dėl bendradarbiavimo programos tolimų oro teršalų pernašų Europoje monitoringo ir vertinimo srityje (angl. EMEP) ilgalaikio finansavimo, priimtą 1984 m. rugsėjo 28 d. Ženevoje.

 

II. TARPINIAI APLINKOSAUGOS TIKSLAI

 

5. Tarpinių aplinkosaugos tikslų įgyvendinimu siekiama pagal galimybes užtikrinti, kad, atsižvelgiant į mokslo pasiekimus ir palaipsniui mažinant į atmosferą išmetamą Reguliuojamų teršalų kiekį, per ilgą laiką, kaip gairę (atskaitos tašką) imant 2020 m., susidarančios atmosferos nuosėdos ar koncentracijos neviršytų kritinių lygių bei kritinių apkrovų, taip pat veiksmingai apsaugoti žmones nuo pripažintų pavojaus, kuriuos sukelia oro tarša, rūšių.

6. Tarpiniai aplinkosaugos tikslai, susiję su rūgštėjimu, pažemio ozono poveikiu sveikatai bei augmenijai:

6.1. teritorijos, kur yra viršijamos reguliuojamų teršalų kritinės apkrovos, palyginus su 1990 m., sumažinamos ne mažiau kaip 50 % (kiekvienoje tinklo gardelėje);

6.2. pažemio ozono apkrova, žemesnė negu žmonių sveikatai nustatytas kritinis lygis (AOT 60 = 0), visose tinklo gardelėse, palyginti su 1990 m., sumažinama dviem trečdaliais. Be to, pažemio ozono apkrova bet kurioje tinklo gardelėje neturi viršyti absoliučios 2,9 ppm. h ribos;

6.3. pažemio ozono apkrova, žemesnė negu pasėliams ir natūraliai augančiai augmenijai nustatytas kritinis lygis (AOT 40 = 3 ppm. h), palyginti su 1990 m., sumažinama dviem trečdaliais. Be to, pažemio ozono apkrova neturi viršyti absoliučios 10 ppm. h ribos, išreikštos kaip 3 ppm. h dydžio kritinio lygio viršijimas bet kurioje tinklo gardelėje.

 

III. nacionalinĖ reguliuojamų teršalų kiekio VALDYMO (ribojimo) programa

 

7. Nacionalinės Reguliuojamų teršalų kiekio valdymo (ribojimo) programos (toliau – Nacionalinė programa) tikslas yra užtikrinti, kad 2010 m. ir kiekvienais vėlesniais metais nebus viršijami 1 punkte nustatyti Nacionaliniai limitai.

8. Nacionalinėje programoje turi būti pateikiama informacija apie pasirinktą ir numatytą Reguliuojamų teršalų valdymo politiką bei priemones, taip pat šios politikos ir priemonių poveikio 2010 m. vertinimai. Turi būti pateikiami ir numatyti svarbūs reguliuojamų teršalų kiekių geografinio pasiskirstymo pokyčiai.

9. Nacionalinė programa turi būti aiški, išsami ir lengvai prieinama visuomenei.

 

REGULIUOJAMŲ TERŠALŲ APSKAITOS (APRAŠO) VYKDYMO, PROGNOZIŲ TIKSLINIMO BEI ATASKAITŲ TEIKIMO TVARKA

 

10. Reguliuojamų teršalų apskaita (aprašas) vykdoma ir prognozės 2010 m. tikslinamos taikant Europos aplinkos agentūros bendrą į atmosferą išmetamų teršalų apskaitos metodiką (angl. EMEP/CORINAIR Atmospheric emission inventory guidebook), kurią galima rasti Europos aplinkos agentūros tinklapyje.

11. Ataskaitos apie apskaitos (aprašo) ir prognozių duomenis teikiamos Europos aplinkos agentūros nustatyta forma.

12. Ataskaitose galutiniai reguliuojamų teršalų apskaitos (aprašų) duomenys turi būti teikiami už priešpaskutinius kalendorinius metus, o laikinieji duomenys – už praėjusius kalendorinius metus.

13. Pateikiant duomenis apie Reguliuojamų teršalų prognozes, turi būti pateikiama ir informacija, padėjusi kiekybiškai įvertinti rengiant šiuos duomenis naudotas socialines ekonomines prielaidas.

______________