LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTRO

Į S A K Y M A S

 

DĖL FINANSŲ MINISTRO 2009 M. GEGUŽĖS 29 D. ĮSAKYMO Nr. 1K-173 „DĖL METODINIŲ PAŽEIDIMŲ TYRIMO IR NUSTATYMO REKOMENDACIJŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2012 m. gruodžio 27 d. Nr. 1K-451

Vilnius

 

P a k e i č i u Metodinių pažeidimų tyrimo ir nustatymo rekomendacijas, patvirtintas Lietuvos Respublikos finansų ministro 2009 m. gegužės 29 d. įsakymu Nr. 1K-173 „Dėl Metodinių pažeidimų tyrimo ir nustatymo rekomendacijų patvirtinimo“ (Žin., 2009, Nr. 67-2716; 2012, Nr. 123-6197):

1. Išdėstau 1 punktą taip:

1. Metodinės pažeidimų tyrimo ir nustatymo rekomendacijos (toliau – Rekomendacijos) nustato tvarką, kuria turi vadovautis įgyvendinančiosios institucijos, visuotinių dotacijų valdytojai, vadovaujančioji institucija, kaip nustatyta Techninės paramos administravimo ir finansavimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m. liepos 23 d. nutarimu Nr. 780 (Žin., 2008, Nr. 90-3606), ir Finansų inžinerijos priemonių administravimo ir finansavimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos finansų ministro 2008 m. spalio 24 d. įsakymu Nr. 1K-334 (Žin., 2008, Nr. 125-4765) (toliau – institucijos), tirdamos, nustatydamos ir ištaisydamos projekto vykdytojo padarytus pažeidimus, ir ministerijos ir (ar) kitos valstybės institucijos, priimdamos Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. gruodžio 19 d. nutarimu Nr. 1443 (Žin., 2008, Nr. 4-132), 198 punkte nurodytus sprendimus.“

2. Išdėstau 2 punktą taip:

2. Šios Rekomendacijos parengtos atsižvelgiant į 2006 m. liepos 11 d. Tarybos reglamentą (EB) Nr. 1083/2006, nustatantį bendrąsias nuostatas dėl Europos regioninės plėtros fondo, Europos socialinio fondo ir Sanglaudos fondo bei panaikinantį Reglamentą (EB) Nr. 1260/1999 (OL 2006 L 210, p. 25), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2012 m. gegužės 22 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) Nr. 423/2012 (OL 2012 L 133, p. 1) (toliau – Reglamentas (EB) Nr. 1083/2006), 2006 m. gruodžio 8 d. Komisijos reglamentą (EB) Nr. 1828/2006, nustatantį Tarybos reglamento (EB) Nr. 1083/2006, nustatančio bendrąsias nuostatas dėl Europos regioninės plėtros fondo, Europos socialinio fondo ir Sanglaudos fondo, ir Europos Parlamento bei Tarybos reglamento (EB) Nr. 1080/2006 dėl Europos regioninės plėtros fondo įgyvendinimo taisykles (OL 2006 L 371, p. 1), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2011 m. lapkričio 29 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) Nr. 1236/2011 (OL 2011 L 317, p. 24), (toliau – Reglamentas (EB) Nr. 1828/2006), Atsakomybės ir funkcijų paskirstymo tarp institucijų, įgyvendinant Lietuvos 2007–2013 metų Europos Sąjungos struktūrinės paramos panaudojimo strategiją ir veiksmų programas, taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. spalio 17 d. nutarimu Nr. 1139 (Žin., 2007, Nr. 114-4637; 2012, Nr. 90-4698), Projektų administravimo ir finansavimo taisykles, Techninės paramos administravimo ir finansavimo taisykles, Veiksmų programų administravimo ir finansavimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m. lapkričio 12 d. nutarimu Nr. 1225 (Žin., 2008, Nr. 137-5429), Visuotinių dotacijų priemonių administravimo ir finansavimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos finansų ministro 2008 m. spalio 31 d. įsakymu Nr. 1K-349 (Žin., 2008, Nr. 132-5093; 2010, Nr. 148-7606), Finansų inžinerijos priemonių administravimo ir finansavimo taisykles.“

3. Išdėstau 3 punktą taip:

3. Sisteminis pažeidimas – pasikartojantis pažeidimas įgyvendinant iš Europos Sąjungos fondų lėšų bendrai finansuojamus projektus, darantis neigiamą poveikį veiksmų programos prioriteto (-ų), veiksmų programos prioriteto įgyvendinimo priemonės (-ių) ir (ar) veiksmų programos (-ų) įgyvendinimui.

Kitos šiose Rekomendacijose vartojamos sąvokos atitinka Rekomendacijų 2 punkte nurodytuose teisės aktuose vartojamas sąvokas.“

4. Papildau šiuo 5.4 punktu:

5.4. nėra sisteminis pažeidimas.“

5. Išdėstau 6 punktą taip:

6. Jei įtariamas pažeidimas netenkina nors vienos Rekomendacijų 5.1–5.4 punktuose nurodytos sąlygos arba pažeidimas neištaisytas pagal Rekomendacijų IV skyriaus nuostatas, apie pažeidimą yra informuojamas institucijos pažeidimų kontrolierius. Įtaręs tokį pažeidimą, institucijos darbuotojas pažeidimų kontrolieriui pateikia pranešimą apie įtariamą pažeidimą (Rekomendacijų 1 priedas), užpildytą pagal pranešimo apie įtariamą pažeidimą formos pildymo instrukciją (Rekomendacijų 3 priedas).“

6. Išdėstau 14 punktą taip:

14. Institucija vykdo tiesiogiai ar per vadovaujančiąją instituciją gautą audito institucijos rekomendaciją dėl įtariamo pažeidimo tyrimo atlikimo, kitos Europos Sąjungos valstybės narės ar Europos Sąjungos kompetentingos institucijos prašymą pradėti įtariamo pažeidimo tyrimą ar kitokį prašymą įvykdyti jame nurodytus veiksmus ir apie atliktus veiksmus informuoja vadovaujančiąją instituciją, kuriai pateikia visų savo atsakymų dėl audito institucijos rekomendacijų įgyvendinimo, į Europos Sąjungos valstybės narės ar Europos Sąjungos kompetentingos institucijos prašymą kopijas.“

7. Papildau šiuo 171 punktu:

171. Jei atlikdama pažeidimo tyrimą ir (ar) nustačiusi pažeidimą institucija įtaria sisteminį pažeidimą, apie tai nedelsdama informuoja vadovaujančiąją, tvirtinančiąją institucijas, ministeriją ir (ar) kitą valstybės instituciją.“

8. Papildau šiuo 172 punktu:

172. Institucija, įtarusi sisteminį pažeidimą ir (ar) gavusi informaciją apie įtariamą sisteminį pažeidimą iš institucijų, nurodytų Veiksmų programų administravimo ir finansavimo taisyklių 63 punkte, peržiūri visus su įtariamu sisteminiu pažeidimu susijusius institucijos administruojamus projektus, vidaus procedūrose nustatyta tvarka įvertina, ar juose yra sisteminiai pažeidimai ir, nustačiusi projektuose sisteminius pažeidimus, atlieka tokių projektų pažeidimų tyrimus Rekomendacijų III skyriuje nustatyta tvarka bei atlieka kitus būtinus veiksmus siekiant apsaugoti Europos Sąjungos ir Lietuvos Respublikos finansinius interesus. Apie atliktus pažeidimų tyrimus ir kitus veiksmus institucija informuoja vadovaujančiąją ir tvirtinančiąją institucijas.“

9. Išdėstau 18 punktą taip:

18. Jei tenkinamos visos keturios Rekomendacijų 5.1–5.4 punktuose nurodytos sąlygos, įtariamas pažeidimas gali būti ištaisomas Rekomendacijų 19–20 punktuose nustatyta tvarka, neįtraukiant pažeidimų kontrolieriaus. Informacija apie tokius pažeidimus įtariamų pažeidimų registravimo žurnale neregistruojama.“

10. Išdėstau 24 punktą taip:

24. Jei pažeidimas yra neištaisytas Rekomendacijų 19–20 punkte nustatytais būdais arba jei institucija nustatė pažeidimą, kuris tenkino visas keturias Rekomendacijų 5.1–5.4 punktuose nurodytas sąlygas, tačiau vėliau atsirado naujų aplinkybių, dėl kurių netenkinama nors viena Rekomendacijų 5.1–5.4 punktuose nurodyta sąlyga, taikomos Rekomendacijų III skyriaus nuostatos.“

11. Išdėstau 25 punktą taip:

25. Rekomendacijų III skyriuje nustatyta tvarka atlikusi pažeidimo tyrimą ir nustačiusi pažeidimą, institucija priima sprendimą dėl nustatyto pažeidimo, kaip nustatyta Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių 197 punkte, ir teikia jo kopiją ministerijai ir (ar) kitai valstybės institucijai.“

12. Papildau šiuo 261 punktu:

261. Įgyvendinus projekto veiklas, tačiau nepasiekus projekto finansavimo ir administravimo sutartyje nustatytų projekto stebėsenos rodiklių ir (arba) fizinių veiklos įgyvendinimo rodiklių (toliau – rodikliai) reikšmių, pažeidimas yra nustatomas:

261.1. jeigu projekto finansavimo ir administravimo sutartyje nustatytos rodiklio reikšmės nepasiekimas yra susijęs su konkrečios projekto veiklos vykdymo apimties sumažėjimu ir projekto vykdytojas nepateikia pagrįstų paaiškinimų dėl rodiklių reikšmių nepasiekimo ir (arba) nepagrindžia projektui skirto finansavimo dydžio atsižvelgiant į nepasiektas rodiklių reikšmes. Šis atvejis taikomas produkto rodikliams (stebėsenos rodiklių tipas) ir (arba) fiziniams veiklos įgyvendinimo rodikliams. Rezultato rodikliams (stebėsenos rodiklių tipas) šiame punkte numatytas atvejis nustatomas tik tada, kai rezultato rodiklių nepasiekimas yra susijęs su konkrečios projekto veiklos vykdymo apimties sumažėjimu;

261.2. jeigu rodiklio reikšmės nepasiekimas nėra susijęs su konkrečios projekto veiklos vykdymo apimties sumažėjimu, bet yra sąlygotas veiksnių, kurių įtaką projekto finansavimo ir administravimo sutartyje nustatytos rodiklio reikšmės nepasiekimui projekto vykdytojas galėjo sumažinti. Nustatant pažeidimą atsižvelgiama į tai, ar veiksniai, galėję sąlygoti rodiklio reikšmės nepasiekimą, buvo žinomi projekto finansavimo ir administravimo sutarties pasirašymo metu, ar projekto vykdytojas, nelaukdamas projekto įgyvendinimo pabaigos, apie galimą riziką nepasiekti projekto finansavimo ir administravimo sutartyje nustatytos rodiklio reikšmės informavo įgyvendinančiąją instituciją ir projekto įgyvendinimo metu ėmėsi veiksmų užtikrinti šios reikšmės pasiekimą. Šiuo atveju rodiklio reikšmės nepasiekimo pagrįstumas taip pat gali būti vertinamas pagal ministerijos ir (ar) kitos valstybės institucijos parengtą ir su įgyvendinančiąja institucija suderintą metodiką, kurioje, nepažeidžiant šiose Rekomendacijose pateiktų nuostatų, gali būti detalizuoti rodiklių nepasiekimo pagrįstumo vertinimo principai atsižvelgiant į atitinkamų veiksmų programų prioritetų įgyvendinimo priemonių specifiką. Šis atvejis taikomas tik rezultato rodikliams (stebėsenos rodiklių tipas), kurių nepasiekimas nėra susijęs su konkrečios projekto veiklos vykdymo apimties sumažėjimu.“

13. Papildau šiuo 262 punktu:

262. Įgyvendinus projekto veiklas nepasiekus projekto finansavimo ir administravimo sutartyje nustatytų rodiklių reikšmių, pažeidimo tyrimas nėra atliekamas, jeigu yra tenkinama nors viena iš šių sąlygų:

262.1. nebuvo galutinai atsiskaityta už rodiklio pasiekimą vadovaujantis konkrečios veiksmų programos priemonės rodiklio skaičiavimo ir matavimo metodika, patvirtinta projekto finansavimo sąlygų apraše, ir (arba) Veiksmų programų įgyvendinimo stebėsenos rodiklių skaičiavimo rekomendacijomis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos finansų ministro 2009 m. gegužės 12 d. įsakymu Nr. 1K-159 (Žin., 2009, Nr. 59-2309);

262.2. 261.2. punkte išvardintais atvejais nepasiekta rodiklio reikšmė sudaro 10 proc. ar mažiau nuo projekto finansavimo ir administravimo sutartyje nustatytos rodiklio reikšmės;

262.3. įgyvendinančioji institucija jau yra patvirtinusi galutinį mokėjimo prašymą ir (arba) ataskaitą po projekto užbaigimo, kuriuose yra nurodyta galutinė faktiškai pasiekta rodiklio reikšmė;

262.4. rodiklio reikšmės nepasiekimas yra sąlygotas veiksnių, kurių įtakos projekto finansavimo ir administravimo sutartyje nustatytos rodiklio reikšmės nepasiekimui projekto vykdytojas negalėjo sumažinti.“

14. Papildau šiuo 263 punktu:

263. Nustačius pažeidimą, kuris yra susijęs su projekto finansavimo ir administravimo sutartyje nustatytų rodiklių reikšmių nepasiekimu įgyvendinus projekto veiklas 261.1 ir 261.2 punktuose nustatytais atvejais, taikomos finansinės korekcijos:

263.1. Rekomendacijų 261.1 punkte numatytu atveju apskaičiuojamos proporcingai pagal sumažėjusias projekto veiklų apimtis;

263.2. Rekomendacijų 261.2 punkte numatytu atveju apskaičiuojamos vadovaujantis šiais principais:

Rodiklio nepasiekimo procentinė dalis (skaičiuojama nuo projekto finansavimo ir administravimo sutartyje nustatytos rodiklio reikšmės)

Finansinės korekcijos dydis (procentinė dalis nuo visos projektui skirtos tinkamų finansuoti išlaidų sumos)

Daugiau kaip 10 proc. ir iki 25 proc. (įskaitytinai)

5 proc.

Daugiau kaip 25 proc. ir iki 40 proc. (įskaitytinai)

10 proc.

Daugiau kaip 40 proc. ir iki 50 proc. (įskaitytinai)

15 proc.

Daugiau kaip 50 proc.

20 proc.

 

Jei Rekomendacijų 261.2 punkte numatytu atveju daugiau nei vienas rodiklis yra nepasiektas daugiau kaip 10 proc., tokiu atveju turi būti taikoma tik viena didžiausia finansinė korekcija, kurios dydis negali viršyti 20 proc. nuo visos projektui skirtos tinkamų finansuoti išlaidų sumos;

263.3. esant poreikiui už skirtingų rodiklių nepasiekimą įgyvendinus projekto veiklas taikyti kelias skirtingas finansines korekcijas, apskaičiuotas pagal 263.1 ir 263.2 punktuose nustatytą tvarką, turi būti taikoma tik viena didžiausia finansinė korekcija, apskaičiuota pagal viename iš minėtų punktų nustatytą tvarką;

263.4. jei pagal 263.1 punkte nustatytą tvarką jau buvo vieną kartą apskaičiuota ir pritaikyta 20 proc. nuo visos projektui skirtos tinkamų finansuoti išlaidų sumos ar didesnė finansinė korekcija, tokiu atveju vėliau nebegali būti taikoma papildoma finansinė korekcija, apskaičiuota pagal 263.2 punkte nustatytą tvarką. Jeigu pagal 263.1 punkte nustatytą tvarką apskaičiuota ir pritaikyta finansinė korekcija yra mažesnė nei 20 proc. nuo visos projektui skirtos tinkamų finansuoti išlaidų sumos, tokiu atveju vėliau ji gali būti papildomai padidinta pagal 263.2 punkte nustatytą tvarką, bet ne daugiau kaip iki 20 proc. nuo visos projektui skirtos tinkamų finansuoti išlaidų sumos.“

15. Papildau šiuo 264 punktu:

264. Jei nustatomas pažeidimas, kuomet projekto vykdytojas iki projekto finansavimo ir administravimo sutarties pasirašymo, įgyvendindamas projektą ar nepraėjus 5 metams (arba trumpesniam laikotarpiui, nustatytam projekto finansavimo ir administravimo sutartyje) po projekto finansavimo pabaigos perleido, perdavė, įkeitė ar kitokiu būdu suvaržė daiktines teises į turtą, kuriam įsigyti ar sukurti buvo skirtos Europos Sąjungos fondų ir bendrojo finansavimo lėšos (toliau – suvaržytas turtas), ir pažeidė Reglamento (EB) Nr. 1083/2006 57 straipsnio reikalavimus (išskyrus atvejus, kuomet turtas buvo suvaržytas dėl nuo projekto vykdytojo nepriklausančių aplinkybių), taikomos finansinės korekcijos apskaičiuojamos vadovaujantis šiais principais:

264.1 – 100 proc. nuo suvaržytam turtui skirtų Europos Sąjungos fondų ir bendrojo finansavimo lėšų dalies, jei turtas buvo suvaržytas iki pasirašant projekto administravimo ir finansavimo sutartį, projekto įgyvendinimo metu ar per trejų metų laikotarpį nuo projekto finansavimo pabaigos;

264.2 – 80 proc. nuo suvaržytam turtui skirtų Europos Sąjungos fondų ir bendrojo finansavimo lėšų dalies, jei turtas buvo suvaržytas ketvirtaisiais metais nuo projekto finansavimo pabaigos;

264.3 – 60 proc. nuo suvaržytam turtui skirtų Europos Sąjungos fondų ir bendrojo finansavimo lėšų dalies, jei turtas buvo suvaržytas penktaisiais metais nuo projekto finansavimo pabaigos.“

16. Papildau šiuo 271 punktu:

271. Ministerijai ir (ar) kitai valstybės institucijai, vadovaujantis Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių 1981 punktu, pateikus prašymą įgyvendinančiajai institucijai įvertinti paaiškėjusias naujas aplinkybes, ar paaiškėjus kitoms naujoms aplinkybėms, kurios nebuvo nagrinėtos pažeidimo tyrimo metu, pažeidimo tyrimas yra atnaujinamas. Atnaujintas pažeidimo tyrimas atliekamas Rekomendacijų III, IV ir V skyriuje nustatyta tvarka ir terminais.“

17. Išdėstau 29 punktą taip:

29. Institucija ne vėliau kaip per 1 mėnesį nuo kiekvieno ataskaitinio ketvirčio pabaigos teikia vadovaujančiajai institucijai ir tvirtinančiajai institucijai informaciją apie visus per ataskaitinį ketvirtį nustatytus pažeidimus, dėl kurių yra priėmusi Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių 197 punkte nurodytą sprendimą, ir atnaujintą informaciją apie anksčiau praneštus nustatytus pažeidimus, naudodama Rekomendacijų 17 punkte nurodytą pranešimo apie pažeidimą formą. Jei naujos informacijos apie anksčiau jau praneštus nustatytus pažeidimus nėra, tai pranešimas apie pažeidimą neteikiamas. Jei įtariamas ar nustatytas pažeidimas gali sukelti pasekmių už Lietuvos Respublikos teritorijos ribų ar buvo naudoti nauji pažeidimo būdai ir (ar) įtariamas ar nustatytas sisteminis pažeidimas, apie tokį pažeidimą pranešama per 3 darbo dienas nuo pažeidimo įtarimo ir (ar) nustatymo dienos, nelaukiant ataskaitinio ketvirčio pabaigos.“

 

 

 

Finansų ministras                                                                       Rimantas Šadžius