LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL VALSTYBINĖS KALBOS INSPEKCIJOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO

 

2002 m. vasario 13 d. Nr. 223

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos inspekcijos įstatymo (Žin., 2001, Nr. 111-4027) 2 straipsnio 1 dalimi ir įgyvendindama Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. sausio 7 d. nutarimo Nr. 3 „Dėl Valstybinės kalbos inspekcijos steigimo“ (Žin., 2002, Nr. 2-68) 2 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Patvirtinti Valstybinės kalbos inspekcijos nuostatus (pridedama).

 

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                             ALGIRDAS BRAZAUSKAS

 

 

 

KULTŪROS MINISTRĖ                                                                            ROMA DOVYDĖNIENĖ


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

2002 m. vasario 13 d. nutarimu

Nr. 223

 

VALSTYBINĖS KALBOS INSPEKCIJOS NUOSTATAI

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Valstybinė kalbos inspekcija (toliau vadinama – Inspekcija) yra biudžetinė įstaiga, veikianti prie Kultūros ministerijos ir jai atsakinga.

2. Inspekcija savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymu (Žin., 1995, Nr. 15-344), Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos inspekcijos įstatymu (Žin., 2001, Nr. 111-4027), kitais įstatymais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, Valstybinės lietuvių kalbos komisijos nutarimais ir kitais norminiais teisės aktais, taip pat šiais nuostatais.

3. Inspekcija yra viešasis juridinis asmuo, turintis antspaudą su Lietuvos valstybės herbu ir savo pavadinimu.

4. Inspekcijos buveinė – Žvejų g. 14, Vilnius, Lietuvos Respublika.

 

II. INSPEKCIJOS UŽDAVINIAI IR FUNKCIJOS

 

5. Svarbiausieji Inspekcijos uždaviniai – kontroliuoti, kaip valstybės ir savivaldybių institucijose, visose Lietuvos Respublikoje veikiančiose įstaigose, įmonėse ir organizacijose laikomasi Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymo, Valstybinės lietuvių kalbos komisijos nutarimų, kitų norminių teisės aktų, nustatančių valstybinės kalbos vartojimo ir taisyklingumo reikalavimus.

6. Inspekcija, įgyvendindama jai pavestus uždavinius, atlieka šias funkcijas:

6.1. nagrinėja jos įgaliojimų sričiai priskirtas administracinių teisės pažeidimų bylas;

6.2. pagal savo įgaliojimus nagrinėja skundus ir prašymus;

6.3. konsultuoja valstybės ir savivaldybių institucijų, kitų įstaigų kalbos tvarkytojus;

6.4. imasi priemonių, kad būtų išvengta Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymo pažeidimų;

6.5. ne rečiau kaip kartą per metus pateikia Valstybinei lietuvių kalbos komisijai savo veiklos ataskaitą, taip pat periodiškai jai praneša apie tikrinimų metu rastus trūkumus;

6.6. informuoja visuomenę apie Inspekcijos veiklą;

6.7. atlieka kitas norminiuose teisės aktuose nustatytas funkcijas.

 

III. INSPEKCIJOS TEISĖS

 

7. Inspekcija, vykdydama jai pavestas funkcijas ir pareigas, turi teisę:

7.1. tikrinti, ar Lietuvos Respublikoje veikiančios institucijos, įstaigos, įmonės ir organizacijos raštvedybą, apskaitos, atskaitomybės, finansinius ir techninius dokumentus tvarko valstybine kalba; ar šiuose dokumentuose laikomasi teisės aktų, nustatančių valstybinės kalbos taisyklingumo reikalavimus;

7.2. tikrinti, ar Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių institucijos, įstaigos, įmonės ir organizacijos tarp savęs susirašinėja valstybine kalba;

7.3. tikrinti, ar valstybės ir savivaldybių institucijų, Lietuvos Respublikoje veikiančių įstaigų, įmonių ir organizacijų vadovai, tarnautojai ir pareigūnai, iš jų policijos ir teisėsaugos tarnybų, ryšių, transporto, sveikatos ir socialinės apsaugos, prekybos ir kitų gyventojų aptarnavimo įstaigų vadovai, tarnautojai ir pareigūnai, moka valstybinę kalbą pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytas kalbos mokėjimo kategorijas;

7.4. tikrinti, ar valstybės ir savivaldybių institucijų, Lietuvos Respublikoje veikiančių įstaigų, įmonių ir organizacijų vadovai, iš jų policijos ir teisėsaugos tarnybų, ryšių, transporto, sveikatos ir socialinės apsaugos, prekybos ir kitų gyventojų aptarnavimo įstaigų vadovai, užtikrina gyventojų aptarnavimą valstybine kalba;

7.5. tikrinti, ar Lietuvos Respublikos fizinių ir juridinių asmenų sandoriai sudaryti valstybine kalba;

7.6. tikrinti, ar oficialūs valstybės ir savivaldybių institucijų, Lietuvos Respublikoje veikiančių įstaigų, įmonių ir organizacijų renginiai (sesijos, suvažiavimai, susirinkimai, posėdžiai, pasitarimai ir kt.) vyksta valstybine kalba (išskyrus įstatymų nustatytus atvejus), ar verčiama į valstybinę kalbą, jeigu kalbėtojas vartoja kitą kalbą;

7.7. tikrinti, ar Lietuvoje viešai demonstruojamos audiovizualinės programos, kino filmai verčiami į valstybinę kalbą arba rodomi su lietuviškais subtitrais (išskyrus įstatymų nustatytus atvejus);

7.8. tikrinti, ar Lietuvos visuomenės informavimo priemonės (spauda, televizija, radijas ir kt.), knygų ir kitų leidinių leidėjai laikosi taisyklingos lietuvių kalbos normų;

7.9. tikrinti, ar taisyklinga Lietuvos Respublikos teisės aktų kalba;

7.10. tikrinti, kaip laikomasi valstybinės kalbos taisyklingumo reikalavimų reklamoje;

7.11. tikrinti, ar viešojoje kalboje vartojamos oficialios, sunormintos Lietuvos vietovardžių lytys; ar vietovardžius perrašant tautinių mažumų kalbų rašmenimis neiškraipomos autentiškos jų lytys;

7.12. tikrinti, ar Lietuvos Respublikoje veikiančių įmonių, įstaigų ir organizacijų pavadinimai daromi pagal lietuvių kalbos normas ir Valstybinės lietuvių kalbos komisijos patvirtintas taisykles;

7.13. tikrinti, ar viešieji užrašai yra valstybine kalba; ar jie taisyklingi, ar valstybinė kalba vartojama Lietuvos Respublikos įstaigų, įmonių ir organizacijų antspauduose, spauduose, dokumentų blankuose, iškabose, tarnybinių patalpų ir kituose užrašuose, Lietuvos gaminių ir paslaugų pavadinimuose, aprašuose;

7.14. tikrinti, ar vidurinės bendrojo lavinimo mokyklos garantuoja galimybę išmokti valstybinę kalbą valstybės nustatyta tvarka;

7.15. gauti iš valstybės ir savivaldybių institucijų, visų Lietuvos Respublikoje veikiančių įstaigų, įmonių ir organizacijų duomenis ir dokumentus, kurių reikia Inspekcijos funkcijoms atlikti;

7.16. reikalauti iš valstybės ir savivaldybių institucijų, visų Lietuvos Respublikoje veikiančių įstaigų, įmonių ir organizacijų paaiškinimų dėl Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymo, kitų norminių teisės aktų, nustatančių valstybinės kalbos vartojimą ir jos taisyklingumą, pažeidimų, taip pat dėl teisėtų Inspekcijos nurodymų nevykdymo;

7.17. reikalauti iš valstybės ir savivaldybių institucijų, visų Lietuvos Respublikoje veikiančių įstaigų, įmonių ir organizacijų, kad būtų pašalinti Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymo, kitų norminių teisės aktų, nustatančių valstybinės kalbos vartojimą ir jos taisyklingumą, pažeidimai;

7.18. teikti valstybės ir savivaldybių institucijoms, visoms Lietuvos Respublikoje veikiančioms įstaigoms, įmonėms ir organizacijoms privalomus nurodymus valstybinės kalbos vartojimo ir taisyklingumo klausimais;

7.19. įstatymų nustatytais atvejais surašyti administracinių teisės pažeidimų protokolus;

7.20. nagrinėti administracinių teisės pažeidimų bylas ir taikyti administracines nuobaudas;

7.21. teikti siūlymus Valstybinei lietuvių kalbos komisijai ir Lietuvos Respublikos Seimo komitetams dėl norminių teisės aktų valstybinės kalbos vartojimo ir taisyklingumo klausimais tobulinimo;

7.22. dalyvauti Valstybinės lietuvių kalbos komisijos ir jos pakomisių posėdžiuose, naudotis Valstybinės lietuvių kalbos komisijos duomenų bazėmis;

7.23. palaikyti ryšius ir keistis informacija su Valstybine lietuvių kalbos komisija, Lietuvių kalbos institutu, kitomis valstybės ir savivaldybių institucijomis, visomis Lietuvos Respublikoje veikiančiomis įstaigomis, įmonėmis ir organizacijomis, kitų valstybių analogiškomis tarnybomis;

7.24. sudaryti komisijas (darbo grupes) valstybinės kalbos priežiūros problemoms nagrinėti ir teisės aktų projektams rengti; dalyvauti kitų institucijų sudarytų tokių komisijų (darbo grupių) veikloje;

7.25. įstatymų nustatyta tvarka valdyti, naudoti valstybei nuosavybės teise priklausantį turtą ir juo disponuoti;

7.26. turėti ir kitų norminiuose teisės aktuose nustatytų teisių.

 

IV. INSPEKCIJOS DARBO ORGANIZAVIMAS

 

8. Inspekcijai vadovauja viršininkas.

9. Inspekcijos viršininką į pareigas skiria ir iš jų atleidžia kultūros ministras Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo (Žin., 1999, Nr. 66-2130) nustatyta tvarka. Inspekcijos viršininkas pavaldus kultūros ministrui.

10. Inspekcijos viršininkas:

10.1. organizuoja Inspekcijos darbą ir už jį atsako;

10.2. atsako už tai, kad būtų tinkamai naudojamos iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir kitų šaltinių gautos lėšos;

10.3. leidžia įsakymus ir įsakymais patvirtintus kitus teisės aktus, tikrina, kaip jie vykdomi;

10.4. tvirtina Inspekcijos struktūrą, pareigybių sąrašą ir pareigybių aprašymus, priskiria pareigybes lygiams ir kategorijoms;

10.5. įstatymų nustatyta tvarka skiria į pareigas ir iš jų atleidžia valstybės tarnautojus, juos skatina ir skiria jiems tarnybines nuobaudas;

10.6. atstovauja Inspekcijai;

10.7. atlieka kitus įstatymų jam suteiktus įgaliojimus.

11. Kai Inspekcijos viršininkas negali eiti savo pareigų, jo pareigas eina Inspekcijos viršininko pavaduotojas.

 

V. VALSTYBĖS TARNAUTOJŲ PRIĖMIMO Į TARNYBĄ IR JŲ DARBO UŽMOKESČIO MOKĖJIMO TVARKA

 

12. Valstybės tarnautojų tarnybos, jų darbo užmokesčio mokėjimo tvarką ir sąlygas nustato Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymas, kiti įstatymai ir teisės aktai.

 

VI. INSPEKCIJOS LĖŠŲ ŠALTINIAI IR LĖŠŲ NAUDOJIMAS

 

13. Inspekcija finansuojama iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto teisės aktų nustatyta tvarka. Inspekcijai finansuoti gali būti naudojamos ir kitos teisės aktų nustatyta tvarka gautos lėšos.

 

VII. INSPEKCIJOS FINANSINĖS VEIKLOS KONTROLĖ

 

14. Inspekcijos finansinės veiklos kontrolę vykdo įgaliotos valstybės institucijos ir įstaigos įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.

 

VIII. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

15. Inspekcija gali pasibaigti arba būti pertvarkoma Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

______________