LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS 2001 M. RUGPJŪČIO 24 D. NUTARIMO NR. 1026 „DĖL EUROPOS SĄJUNGOS SANGLAUDOS FONDO PARAMOS ADMINISTRAVIMO LIETUVOJE“ PAKEITIMO

 

2004 m. birželio 28 d. Nr. 802

Vilnius

 

Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Pakeisti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. rugpjūčio 24 d. nutarimą Nr. 1026 „Dėl Europos Sąjungos sanglaudos fondo paramos administravimo Lietuvoje“ (Žin., 2001, Nr. 74-2596) ir išdėstyti jį nauja redakcija:

 

„LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

NUTARIMAS

DĖL EUROPOS SĄJUNGOS SANGLAUDOS FONDO LĖŠŲ
ADMINISTRAVIMO LIETUVOJE

 

Siekdama, kad būtų veiksmingai administruojamos Europos Sąjungos sanglaudos fondo ir Lietuvos Respublikos lėšos projektams, kuriems skirta Europos Sąjungos sanglaudos fondo lėšų, bendrai finansuoti, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Patvirtinti Europos Sąjungos sanglaudos fondo lėšų administravimo Lietuvoje taisykles (pridedama).

2. Įpareigoti institucijas, kurių funkcijos ir teisės nustatytos Europos Sąjungos sanglaudos fondo lėšų administravimo Lietuvoje taisyklėse, patvirtintose šiuo nutarimu (toliau vadinama – Taisyklės):

2.1. suderinti institucijos nuostatus su Taisyklėse nustatytomis funkcijomis ir prireikus parengti ir pateikti Lietuvos Respublikos Vyriausybei nutarimo dėl institucijos nuostatų pakeitimo projektą;

2.2. paskirti struktūrinius padalinius, atsakingus už Taisyklėse nustatytų funkcijų atlikimą;

2.3. pagal savo kompetenciją, vadovaujantis Europos Komisijos nustatyta forma, iki 2004 m. liepos 15 d. parengti Europos Sąjungos sanglaudos fondo lėšų valdymo ir kontrolės sistemų Lietuvoje aprašą.

3. Pavesti Finansų ministerijai:

3.1. koordinuoti šio nutarimo 2.3 punkte nurodyto aprašo rengimą ir iki 2004 m. liepos 30 d. pateikti jį Europos Komisijai;

3.2. patvirtinti Priežiūros komiteto personalinę sudėtį.“.

 

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                             ALGIRDAS BRAZAUSKAS

 

FINANSŲ MINISTRAS                                                                      ALGIRDAS BUTKEVIČIUS

 


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

2001 m. rugpjūčio 24 d. nutarimu Nr. 1026

(Lietuvos Respublikos Vyriausybės

2004 m. birželio 28 d. nutarimo Nr. 802

redakcija)

 

EUROPOS SĄJUNGOS SANGLAUDOS FONDO LĖŠŲ ADMINISTRAVIMO LIETUVOJE TAISYKLĖS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Europos Sąjungos sanglaudos fondo lėšų administravimo Lietuvoje taisyklės (toliau vadinama – šios Taisyklės) parengtos atsižvelgiant į 1994 m. gegužės 16 d. Europos Tarybos reglamentą (EB) Nr. 1164/94, įsteigiantį Sanglaudos fondą, 1999 m. birželio 21 d. Europos Tarybos reglamentą (EB) Nr. 1264/1999, iš dalies pakeičiantį Reglamentą (EB) Nr. 1164/94, įsteigiantį Sanglaudos fondą, 1999 m. birželio 21 d. Europos Tarybos reglamentą (EB) Nr. 1265/1999, iš dalies pakeičiantį Reglamento (EB) Nr. 1164/94, įsteigiančio Sanglaudos fondą, II priedą, 1994 m. liepos 26 d. Europos Komisijos reglamentą (EB) Nr. 1831/94 dėl neatitikimų ir su Sanglaudos fondo finansavimu bei šios srities informacinės sistemos organizavimu susijusių neteisingai sumokėtų sumų susigrąžinimo, 2002 m. liepos 29 d. Europos Komisijos reglamentą (EB) Nr. 1386/2002, nustatantį išsamias Europos Tarybos reglamento (EB) Nr. 1164/94 įgyvendinimo taisykles dėl Sanglaudos fondo paramos valdymo ir kontrolės sistemų bei finansinių koregavimų atlikimo tvarkos, 2003 m. sausio 6 d. Europos Komisijos reglamentą (EB) Nr. 16/2003, nustatantį specialias išsamias Europos Tarybos reglamento (EB) Nr. 1164/94 įgyvendinimo taisykles dėl išlaidų priemonėms, kurias iš dalies finansuoja Sanglaudos fondas, tinkamumo ir 2004 m. balandžio 1 d. Europos Komisijos reglamentą Nr. 621/2004, nustatantį Europos Tarybos reglamento (EB) Nr. 1164/94 įgyvendinimo taisykles dėl informacijos ir viešumo priemonių, susijusių su Sanglaudos fondo veikla (toliau bendrai vadinama – ES reglamentai dėl Sanglaudos fondo), ir atsižvelgiant į tai, kad Europos Sąjungos sanglaudos fondo (toliau vadinama – Sanglaudos fondas) lėšos Lietuvos Respublikai, įstojusiai į Europos Sąjungą (toliau vadinama – ES), bus skirtos projektams, padedantiems siekti ES sutartyje nustatytų tikslų aplinkos apsaugos ir transeuropinių transporto infrastruktūros tinklų srityse.

2. Šios Taisyklės nustato, kad Sanglaudos fondo lėšos naudojamos ir į apskaitą įtraukiamos pagal Europos Bendrijos steigimo sutarties nuostatas, vadovaujantis šia sutartimi priimtais ES teisės aktais, kitais ES dokumentais, taip pat Lietuvos Respublikos teisės aktais, nustatančiais nacionalinio biudžeto lėšų planavimo ir vykdymo procedūras.

3. Šiose Taisyklėse vartojamos sąvokos:

Atrankiniai patikrinimai – 2002 m. liepos 29 d. Europos Komisijos reglamento (EB) Nr. 1386/2002 ketvirtajame skyriuje numatyti patikrinimai – šiuo atveju tikrinama Lietuvos Respublikoje taikomos Sanglaudos fondo lėšų valdymo bei kontrolės sistemos efektyvumas ir remiantis rizikos analize atrinktos mokėjimo paraiškos Europos Komisijai įvairiais sistemos lygiais. Atrankiniai patikrinimai iki 2006 metų pabaigos turi apimti ne mažiau kaip 15 procentų tinkamų finansuoti išlaidų, patirtų įgyvendinant projektus, kuriems buvo skirta Sanglaudos fondo lėšų. Atrankinius patikrinimus atlieka (arba užtikrina jų atlikimą) ir atitinkamas ataskaitas rengia Aplinkos ministerijos ir Susisiekimo ministerijos vidaus audito padaliniai. Atrankinių patikrinimų procesą koordinuoja ir šiose Taisyklėse numatytą kasmetinę ataskaitą Europos Komisijai teikia Finansų ministerija.

Bendrojo finansavimo lėšos – Lietuvos Respublikos lėšos projektams, kuriems skirta Sanglaudos fondo lėšų, bendrai finansuoti. Bendrojo finansavimo lėšos gali būti skirtos iš Lietuvos Respublikos valstybės ir/ar savivaldybių biudžetų, taip pat kitų piniginių išteklių, kuriais disponuoja valstybė ir/ar savivaldybės ir/ar kiti ūkio subjektai.

Galutinis paramos gavėjas – Sanglaudos fondo strategijoje nurodyta įmonė, įstaiga ar organizacija, kaip užsakovas vykdanti projektą, kuriam skirta Sanglaudos fondo lėšų, ir atliekanti kitas įgyvendinančiosios institucijos perduotas jai funkcijas.

Įgyvendinančioji institucija – institucija, atliekanti šiose Taisyklėse nurodytas funkcijas. Įgyvendinančiųjų institucijų funkcijas atlieka biudžetinės įstaigos Aplinkos projektų valdymo agentūra ir Transporto investicijų direkcija.

Mokėjimo institucija – institucija, atliekanti funkcijas, priskirtas mokėjimo institucijai pagal ES reglamentus dėl Sanglaudos fondo ir šias Taisykles. Mokėjimo institucijos funkcijas atlieka Finansų ministerija.

Mokėjimo paraiška Europos Komisijai – įgyvendinančiųjų institucijų parengtas, pateiktas ir mokėjimo institucijos patvirtintas dokumentas gauti tarpines ir galutines išmokas iš Europos Komisijos pagal 2002 m. liepos 29 d. Europos Komisijos reglamento (EB) Nr. 1386/2002 II priede nustatytą formą, taip pat remiantis įgyvendinančiųjų institucijų pateikta informacija apie galutinio paramos gavėjo pasirašytą pirmąją sutartį mokėjimo institucijos parengtas laisvos formos dokumentas dėl 20 procentų avanso mokėjimo.

Mokėjimo prašymas – galutinio paramos gavėjo užpildytas dokumentas, teikiamas įgyvendinančiajai institucijai kartu su dokumentais, įrodančiais projekto, kuriam Europos Komisijos sprendimu skirta Sanglaudos fondo lėšų, įgyvendinimo išlaidas.

Patikrinimai – ES institucijų, vadovaujančiosios institucijos, mokėjimo institucijos, tarpinių institucijų, įgyvendinančiųjų institucijų atliekami ES reglamentuose dėl Sanglaudos fondo numatyti patikrinimai, išskyrus atrankinius patikrinimus.

Priežiūros komitetas – pagrindinė projektų įgyvendinimo priežiūros institucija, atliekanti visas funkcijas, priskirtas Priežiūros komitetui pagal ES reglamentus dėl Sanglaudos fondo ir šias Taisykles; Priežiūros komitetą sudaro Europos Komisijos, vadovaujančiosios, mokėjimo, tarpinių ir įgyvendinančiųjų institucijų atstovai. Priežiūros komiteto posėdžiuose be balsavimo teisės taip pat gali dalyvauti galutinių paramos gavėjų, Europos investicijų banko ir kitų suinteresuotų institucijų atstovai. Priežiūros komiteto sekretoriato funkcijas atlieka vadovaujančioji institucija.

Projektas – ekonomiškai nedalomų ir tikslią techninę funkciją atliekančių darbų visuma, turinti aiškiai nustatytus tikslus, pagal kuriuos galima spręsti, ar darbų ekonominė ir socialinė vidutinės trukmės laikotarpio nauda yra proporcinga panaudotiems ištekliams ir ar šie darbai gali būti įvertinti atsižvelgus į sąnaudų ir naudos analizę, arba techniškai ir finansiškai nepriklausomi projektų etapai, kurie gali apimti parengiamąsias galimybių bei technines studijas ir gali būti įgyvendinti neatsižvelgiant į kitus projekto etapus, arba strateginiu požiūriu susijusių projektų grupės, arba schemos, pagal kurias finansuojami smulkūs projektai. Sąvoka taip pat apima techninės paramos priemones, apibrėžtas 1994 m. gegužės 16 d. Europos Tarybos reglamento (EB) Nr. 1164/94 3 straipsnio antrojoje dalyje.

Projekto paraiška – pagal tipinę Europos Komisijos nustatytą formą parengtas dokumentas, kurį vadovaujančioji institucija teikia Europos Komisijai, kad gautų Sanglaudos fondo finansinę paramą.

Sanglaudos fondas –1994 m. gegužės 16 d. Europos Tarybos reglamentu (EB) Nr. 1164/94 įsteigtas ES fondas, prisidedantis prie ES valstybių narių ekonominės ir socialinės sanglaudos stiprinimo ir skirtas projektų, padedančių siekti ES sutartyje nustatytų tikslų aplinkos apsaugos ir transeuropinių transporto infrastruktūros tinklų srityse ES valstybėse narėse, kurių bendrasis nacionalinis produktas, tenkantis vienam gyventojui, yra mažesnis kaip 90 procentų ES bendrojo nacionalinio produkto, tenkančio vienam gyventojui, vidurkio ir kurios yra patvirtinusios programas Europos Bendrijos steigimo sutarties 104 (ex 104c) straipsnyje nustatytoms ekonominės konvergencijos sąlygoms įgyvendinti.

Sanglaudos fondo strategija finansų ministro, aplinkos ministro ir susisiekimo ministro bendru įsakymu arba Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu tvirtinamas dokumentas (Sanglaudos fondo strategija 2004–2006 metams, patvirtinta finansų ministro, aplinkos ministro ir susisiekimo ministro 2004 m. vasario 20 d. bendru įsakymu Nr. 1K-054/D1-79/3-99 (Žin.,2004, Nr. 33-1071), apibrėžiantis Sanglaudos fondo lėšų panaudojimo kryptis, atitiktį Lietuvos Respublikos ir ES transporto ir aplinkos strateginėms gairėms, nustatantis išankstinį Sanglaudos fondo projektų sąrašą.

Tarpinė institucija – institucija, atliekanti šiose Taisyklėse nurodytas funkcijas. Tarpinių institucijų funkcijas atlieka Aplinkos ministerija ir Susisiekimo ministerija.

Vadovaujančioji institucija – institucija, atliekanti funkcijas, priskirtas vadovaujančiajai institucijai pagal ES reglamentus dėl Sanglaudos fondo ir šias Taisykles. Vadovaujančiosios institucijos funkcijas atlieka Finansų ministerija.

Valdymo ir kontrolės sistema – vadovaujančiosios, mokėjimo, tarpinių ir įgyvendinančiųjų institucijų taikomų priemonių, metodų, atliekamų funkcijų sistema, užtikrinanti patikimą Sanglaudos fondo lėšų valdymą, veiksmingą jų panaudojimą, projektų įgyvendinimą pagal ES taisykles ir patikimo finansų valdymo principus.

 

II. VADOVAUJANČIOJI INSTITUCIJA

 

4. Vadovaujančioji institucija atlieka šias funkcijas:

4.1. koordinuoja Sanglaudos fondo strategijos rengimą ir derina ją su Europos Komisija;

4.2. koordinuoja valdymo ir kontrolės sistemos kūrimą ir atlieka jos veikimo priežiūrą; šiuo tikslu bendradarbiauja su Europos Komisija, siunčia jai valdymo ir kontrolės sistemos bei jos papildymo ar atnaujinimo aprašymus, apibendrintus siūlymus ir pozicijas dėl Sanglaudos fondo lėšomis finansuojamų projektų įgyvendinimo ir administravimo procedūrų, informuoja Europos Komisiją apie kitas priemones, kurių ėmėsi, kad būtų užtikrintas tinkamas iš Sanglaudos fondo lėšų finansuojamų projektų įgyvendinimas;

4.3. tikrina tarpinių institucijų teikiamų projektų paraiškų atitiktį 1994 m. gegužės 16 d. Europos Tarybos reglamento (EB) Nr. 1164/94 10 straipsnio nuostatoms; priima sprendimą dėl projektų paraiškų teikimo Europos Komisijai ir teikia jai šias paraiškas;

4.4. pateikusi Europos Komisijai vadovaujančiosios ar mokėjimo institucijos parengtas projektų paraiškas dėl techninės paramos priemonių, informuoja apie tai tarpines institucijas;

4.5. gavusi iš tarpinių institucijų siūlymus dėl Europos Komisijos sprendimo skirti projektui Sanglaudos fondo lėšų keitimo, priima sprendimą dėl siūlymų teikimo Europos Komisijai ir teikia jai šiuos siūlymus;

4.6. užtikrina, kad 2002 m. liepos 29 d. Europos Komisijos reglamento (EB) Nr. 1386/2002 nustatyta tvarka, remiantis aplinkos apsaugos ir transporto srityse atliktų atrankinių patikrinimų ataskaitomis, kasmet, iki birželio 30 d., Europos Komisija būtų informuojama apie atliktus atrankinius patikrinimus praėjusiais kalendoriniais metais ir jų rezultatus; sudaro sąlygas Europos Komisijos ir ES Audito rūmų atstovų patikrinimams; 4.7. remdamasi įgyvendinančiųjų institucijų parengtomis projektų, kuriems skirta Sanglaudos fondo lėšų, įgyvendinimo mėnesių, pusmečių ir metinėmis ataskaitomis, mokėjimo institucijos pateiktomis finansinėmis projektų ataskaitomis ir Priežiūros komiteto siūlymais, prižiūri Sanglaudos fondo strategijoje numatytų priemonių įgyvendinimą;

4.8. teikia Europos Komisijai ir Priežiūros komitetui įgyvendinančiųjų institucijų parengtas kiekvieno projekto, kuriam skirta Sanglaudos fondo lėšų, įgyvendinimo ir lėšų panaudojimo pusmečių ir metines ataskaitas;

4.9. Lietuvos Respublikos Vyriausybei arba Lietuvos Respublikos Seimui pareikalavus, teikia Sanglaudos fondo remiamų projektų įgyvendinimo ataskaitas;

4.10. užtikrina, kad mokėjimo institucija būtų nuolat informuojama apie vadovaujančiosios institucijos, tarpinių institucijų ir įgyvendinančiųjų institucijų atliekamas procedūras, kuriomis siekiama patikrinti prašomų finansuoti išlaidų pagrįstumą ir projekto įgyvendinimą pagal Europos Komisijos atitinkamo sprendimo skirti projektui Sanglaudos fondo lėšų sąlygas ir projekto tikslus, taip pat užtikrinti ES ir Lietuvos Respublikoje galiojančių ir iš Sanglaudos fondo lėšų finansuojamiems projektams taikytinų taisyklių laikymąsi ir audito seką; 4.11. remdamasi Europos Komisijos prašymu, per Europos Komisijos nustatytą terminą imasi reikiamų veiksmų, kad būtų ištaisyti rasti valdymo ir kontrolės sistemos trūkumai;

4.12. nustačiusi, kad esama Sanglaudos fondo ir bendrojo finansavimo lėšų panaudojimo pažeidimų, arba gavusi informaciją apie tokius pažeidimus, praneša apie tai mokėjimo institucijai, tarpinei institucijai, įgyvendinančiajai institucijai ir Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybai prie Vidaus reikalų ministerijos;

4.13. užtikrina informacijos apie šių Taisyklių 4.12 punkte nurodytus pažeidimus konfidencialumą;

4.14. Europos Komisijai pasiūlius atlikti dėl pažeidimų būtinus finansinius patikslinimus vienodo dydžio sumos arba ekstrapoliavimo metodu, užtikrina, kad apskaitos dokumentai būtų patikrinti laikantis Sanglaudos fondo reglamentuose nurodytų terminų, ir (kur galima) teikia paaiškinimus dėl nustatytų pažeidimų;

4.15. remdamasi mokėjimo institucijos rekomendacijomis ir įgyvendinančiųjų institucijų teikiama informacija, planuoja Sanglaudos fondo ir bendrojo finansavimo lėšų poreikį;

4.16. užtikrina ES reglamentų dėl Sanglaudos fondo nustatytų viešumo ir visuomenės informavimo reikalavimų laikymąsi ir teikia Priežiūros komiteto nariams informaciją apie 2004 m. balandžio 1 d. Europos Komisijos reglamento Nr. 621/2004 nuostatų, susijusių su informavimo ir viešumo reikalavimais, laikymąsi;

4.17. organizuoja Priežiūros komiteto posėdžius, o prireikus – Lietuvos Respublikos ir ES institucijų atstovų susitikimus dėl Sanglaudos fondo;

4.18. teikia institucijoms, administruojančioms ir naudojančioms Sanglaudos fondo lėšas, paaiškinimus, rekomendacijas ir nurodymus Sanglaudos fondo lėšų administravimo klausimais;

4.19. saugo vadovaujančiosios institucijos funkcijoms atlikti reikiamus dokumentus, susijusius su Sanglaudos fondo lėšų administravimu; užtikrina, kad dokumentai būtų prieinami turintiems teisę juos tikrinti asmenims ir institucijoms.

5. Vadovaujančioji institucija turi teisę:

5.1. inicijuoti ir rengti Sanglaudos fondo strategijos pakeitimus;

5.2. atlikti mokėjimo, tarpinių, įgyvendinančiųjų institucijų ir galutinių paramos gavėjų patikrinimus, susijusius su valdymo ir kontrolės sistemos efektyvumu;

5.3. gauti iš mokėjimo, tarpinių ir įgyvendinančiųjų institucijų informaciją, susijusią su jų funkcijų atlikimu, kad įsitikintų, ar tinkamai naudojamos Sanglaudos fondo ir bendrojo finansavimo lėšos;

5.4. gauti iš mokėjimo, tarpinių ir įgyvendinančiųjų institucijų informaciją, kurios reikia Europos Komisijai susipažinti su visomis atitinkamomis iš Sanglaudos fondo lėšų finansuojamų projektų ataskaitomis;

5.5. teikti Europos Komisijai projektų paraiškas dėl techninės paramos priemonių ir įgyvendinti šiuos projektus.

 

III. MOKĖJIMO INSTITUCIJA

 

6. Mokėjimo institucija atlieka šias funkcijas:

6.1. administruoja iš Europos Komisijos gautas Sanglaudos fondo lėšas ir suderinusi su vadovaujančiąja institucija nustato šių lėšų ir bendrojo finansavimo lėšų mokėjimo tvarką, užtikrinančią, kad lėšos būtų išmokamos laiku;

6.2. teikia Europos Komisijai išmokų iš Sanglaudos fondo lėšų dydžio prognozes einamiesiems ir vieneriems ateinantiesiems metams pagal įgyvendinančiųjų institucijų pateiktas prognozes;

6.3. gavusi iš įgyvendinančiųjų institucijų reikiamą informaciją, rengia ir teikia mokėjimo paraišką Europos Komisijai dėl projektų avansų mokėjimo;

6.4. tikrina iš įgyvendinančiųjų institucijų gautas mokėjimo paraiškas Europos Komisijai gauti tarpines ir galutines išmokas iš Europos Komisijos, kad jose būtų tik faktiškai patirtos išlaidos, padarytos per Europos Komisijos sprendime skirti projektui Sanglaudos fondo lėšų numatytą tinkamumo laikotarpį, kurios gali būti įrodomos patvirtintais apskaitos dokumentais ir yra susijusios su darbais, neužbaigtais projekto paraiškos pateikimo Europos Komisijai metu, bet kurių pagrįstai reikia projektui vykdyti arba jam užbaigti pagal Europos Komisijos sprendimo skirti projektui Sanglaudos fondo lėšų sąlygas ir projekto tikslus, taip pat tvirtina tinkamas mokėjimo paraiškas Europos Komisijai ir teikia jas šiai Komisijai;

6.5. teikia mokėjimo paraišką Europos Komisijai dėl galutinės išmokos kartu su įgyvendinančiosios institucijos patvirtinta galutine projekto įgyvendinimo ir lėšų panaudojimo ataskaita;

6.6. teikia vadovaujančiajai institucijai projektų, kuriems skirta Sanglaudos fondo lėšų, mėnesių finansines ataskaitas;

6.7. tvirtina vidaus procedūras, skirtas Sanglaudos fondo ir bendrojo finansavimo lėšoms, išmokėtoms ir/ar panaudotoms pažeidžiant ES ir Lietuvos Respublikos teisės aktus, grąžinti Valstybės iždui, tvarko grąžintinų ir grąžintų lėšų apskaitą, kartą per metus informuoja Europos Komisiją apie grąžintinas ir grąžintas Sanglaudos fondo lėšas;

6.8. grąžina Europos Komisijai neteisėtai išmokėtas Sanglaudos fondo lėšas kartu su delspinigiais, išskaičiuodama atitinkamas sumas iš kitos mokėjimo paraiškos Europos Komisijai;

6.9. užtikrina tinkamą projektų įgyvendinimo finansinę priežiūrą;

6.10. praneša apie projekto įgyvendinimo pabaigą Lietuvos Respublikos valstybės kontrolei, atliekančiai galutinį projekto auditą;

6.11. nustačiusi, kad esama Sanglaudos fondo ir bendrojo finansavimo lėšų panaudojimo pažeidimų, arba gavusi informaciją apie tokius pažeidimus, praneša apie tai vadovaujančiajai institucijai, tarpinei institucijai, įgyvendinančiajai institucijai ir Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybai prie Vidaus reikalų ministerijos;

6.12. užtikrina informacijos apie šių Taisyklių 6.11 punkte nurodytus pažeidimus konfidencialumą;

6.13. saugo pagal kompetenciją visus dokumentus, susijusius su Sanglaudos fondo ir bendrojo finansavimo lėšų mokėjimu, taip pat šių išlaidų tikrinimo dokumentus; užtikrina, kad dokumentai būtų prieinami turintiems teisę juos tikrinti asmenims ir institucijoms.

7. Mokėjimo institucija turi teisę:

7.1. gauti iš vadovaujančiosios institucijos, tarpinių, įgyvendinančiųjų institucijų ir galutinių paramos gavėjų susijusią su Sanglaudos fondo strategijos įgyvendinimu informaciją, kurios reikia mokėjimo institucijos funkcijoms atlikti;

7.2. atlikti vadovaujančiosios institucijos, tarpinių, įgyvendinančiųjų institucijų ir galutinių paramos gavėjų patikrinimus, susijusius su Sanglaudos fondo ir bendrojo finansavimo lėšų panaudojimu ir valdymo bei kontrolės sistemos efektyvumu;

7.3. reikalauti, kad įgyvendinančiosios institucijos patirtas išlaidas pagrįstų sutartimis ir jų pagrindu išrašytomis sąskaitomis ar kitais apskaitos dokumentais; gauti iš įgyvendinančiųjų institucijų projektų apskaitos duomenis;

7.4. teikti vadovaujančiajai institucijai rekomendacijas dėl Sanglaudos fondo ir bendrojo finansavimo lėšų poreikio planavimo;

7.5. teikti vadovaujančiajai institucijai projektų paraiškas dėl techninės paramos priemonių ir įgyvendinti šiuos projektus.

 

IV. APLINKOS APSAUGOS SRITIS

 

8. Tarpinė institucija atlieka šias funkcijas: 8.1. pagal savo kompetenciją rengia Sanglaudos fondo strategiją ar jos pakeitimus ir teikia vadovaujančiajai institucijai; 8.2. užtikrina projektų gauti Sanglaudos fondo lėšų atitiktį ES teisės aktams ir strateginėms kryptims aplinkos apsaugos srityje, taip pat Lietuvos Respublikos teisės aktams, nustatantiems strategines kryptis aplinkos apsaugos srityje;

8.3. užtikrina projektų paraiškų parengimą, atlieka jų išankstinį vertinimą ir teikia vadovaujančiajai institucijai tvirtinti bei teikti Europos Komisijai;

8.4. nustačiusi, kad esama Sanglaudos fondo ir bendrojo finansavimo lėšų panaudojimo pažeidimų, arba gavusi informaciją apie tokius pažeidimus, praneša apie tai vadovaujančiajai, mokėjimo institucijoms ir Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybai prie Vidaus reikalų ministerijos;

8.5. užtikrina informacijos apie šių Taisyklių 8.4 punkte nurodytus pažeidimus konfidencialumą;

8.6. užtikrina projektų atrankinių patikrinimų atlikimą pagal 2002 m. liepos 29 d. Europos Komisijos reglamento (EB) Nr. 1386/2002 reikalavimus ir apie rezultatus informuoja Finansų ministeriją ir Valstybės kontrolę; sudaro sąlygas Europos Komisijos ir ES Audito rūmų atstovų patikrinimams;

8.7. saugo tarpinės institucijos funkcijoms atlikti reikiamus dokumentus, susijusius su Sanglaudos fondo lėšų administravimu; užtikrina, kad dokumentai būtų prieinami turinčioms teisę juos tikrinti institucijoms ir asmenims;

8.8. prireikus teikia vadovaujančiajai institucijai siūlymus dėl Europos Komisijos sprendimo skirti projektui Sanglaudos fondo lėšų keitimo.

9. Tarpinė institucija turi teisę:

9.1. gauti iš įgyvendinančiosios institucijos ir galutinių paramos gavėjų informaciją, susijusią su jų funkcijų atlikimu, kad įsitikintų, ar tinkamai naudojamos Sanglaudos fondo ir bendrojo finansavimo lėšos;

9.2. gauti iš vadovaujančiosios ir mokėjimo institucijų informaciją, susijusią su iš Sanglaudos fondo finansuojamų projektų paraiškų rengimu ir projektų įgyvendinimu;

9.3. atlikti įgyvendinančiosios institucijos ir galutinių paramos gavėjų patikrinimus, susijusius su Sanglaudos fondo ir bendrojo finansavimo lėšų panaudojimu, valdymo ir kontrolės sistemos efektyvumu;

9.4. kviesti institucijų, kurių kompetencijos sričiai priskiriami svarstomi projektai, atstovus, kitus kompetentingus asmenis pateikti rekomendacijas dėl svarstomų projektų;

9.5. teikti vadovaujančiajai institucijai projektų paraiškas dėl parengiamųjų projekto studijų bei techninės paramos priemonių ir įgyvendinti šiuos projektus.

10. Įgyvendinančioji institucija atlieka šias funkcijas:

10.1. organizuoja viešuosius pirkimus ir pasirašo sutartis, organizuoja techninį projektų įgyvendinimą;

10.2. užtikrina, kad projektai būtų įgyvendinami vadovaujantis Sanglaudos fondui taikomomis taisyklėmis, Sanglaudos fondo ir bendrojo finansavimo lėšos būtų naudojamos vadovaujantis Lietuvos Respublikos ir ES teisės aktais, būtų laikomasi Europos Komisijos sprendimo skirti projektui Sanglaudos fondo lėšų nuostatų;

10.3. užtikrina, kad įgyvendinant projektus būtų laikomasi Lietuvos Respublikos ir ES kontrolės institucijų rekomendacijų ir atsižvelgiama į pateiktas pastabas bei pasiūlymus;

10.4. prireikus teikia tarpinei institucijai siūlymus dėl Europos Komisijos sprendimo skirti paramą keitimo;

10.5. teikia mokėjimo institucijai informaciją, kurios reikia mokėjimo paraiškai Europos Komisijai dėl avanso mokėjimo parengti;

10.6. suderinusi su vadovaujančiąja ir tarpine institucijomis, sudaro su galutiniais paramos gavėjais sutartis dėl pareigų ir atsakomybės įgyvendinant projektą;

10.7. užtikrina, kad galutinių paramos gavėjų pateiktuose mokėjimo prašymuose būtų tik faktiškai patirtos išlaidos, padarytos per Europos Komisijos sprendime skirti projektui Sanglaudos fondo lėšų numatytą tinkamumo laikotarpį, kurios gali būti įrodomos patvirtintais apskaitos dokumentais ir yra susijusios su darbais, neužbaigtais projekto paraiškos pateikimo Europos Komisijai metu, bet kurių pagrįstai reikia projektui vykdyti arba jam užbaigti pagal Europos Komisijos sprendimo skirti projektui Sanglaudos fondo lėšų sąlygas ir projekto tikslus, taip pat tuo pagrindu rengia mokėjimo paraiškas Europos Komisijai gauti tarpines ir galutines išmokas iš Europos Komisijos ir teikia jas mokėjimo institucijai;

10.8. nesant projektų priežiūros informacinės sistemos, mokėjimo institucijos reikalavimu ne vėliau kaip per 5 darbo dienas pateikia projektų apskaitos duomenis;

10.9. pagal 2002 m. liepos 29 d. Europos Komisijos reglamento (EB) Nr. 1386/2002 nustatytus kontrolės ir audito reikalavimus ir 2003 m. sausio 6 d. Europos Komisijos reglamento (EB) Nr. 16/2003 nuostatas atlieka iš Sanglaudos fondo ir bendrojo finansavimo lėšų finansuojamų projektų kontrolę jų įgyvendinimo laikotarpiu, kartu tikrina projektus jų įgyvendinimo vietose, registruoja šiuos patikrinimus, imasi būtinų veiksmų aptiktiems pažeidimams pašalinti, informuoja tarpinę instituciją apie tikrinimo rezultatus; teikia visą būtiną pagalbą Europos Komisijos įgaliotiems pareigūnams, atliekantiems projektų patikrinimą vietose;

10.10. rengia projektų, kuriems skirta Sanglaudos fondo lėšų, įgyvendinimo ir lėšų panaudojimo mėnesių, pusmečių ir metines ataskaitas, teikia šias ataskaitas vadovaujančiajai ir tarpinei institucijoms;

10.11. rengia projektų, kuriems skirta Sanglaudos fondo lėšų, įgyvendinimo ir lėšų panaudojimo galutines ataskaitas, tvirtina ir teikia šias ataskaitas mokėjimo, tarpinei ir vadovaujančiajai institucijoms;

10.12. nustačiusi, kad esama Sanglaudos fondo ir bendrojo finansavimo lėšų panaudojimo pažeidimų, arba gavusi informaciją apie tokius pažeidimus, nedelsdama praneša apie tai vadovaujančiajai, mokėjimo, tarpinei institucijoms ir Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybai prie Vidaus reikalų ministerijos;

10.13. užtikrina informacijos apie šių Taisyklių 10.12 punkte nurodytus pažeidimus konfidencialumą;

10.14. rengia grąžintinų ir grąžintų lėšų ataskaitas ir kas mėnesį teikia jas mokėjimo institucijai;

10.15. užtikrina ES reglamentuose dėl Sanglaudos fondo nustatytų privalomųjų informavimo ir viešumo veiksmų įgyvendinimą;

10.16. saugo pagal kompetenciją visus dokumentus, susijusius su Sanglaudos fondo ir bendrojo finansavimo lėšų išmokomis, išlaidų tikrinimo dokumentus, taip pat kitus dokumentus, susijusius su iš Sanglaudos fondo lėšų finansuojamų projektų įgyvendinimu, užtikrina, kad dokumentai būtų prieinami turinčioms teisę juos tikrinti institucijoms ir asmenims;

10.17. rengia išmokų iš Sanglaudos fondo lėšų dydžio prognozes einamiesiems ir vieneriems ateinantiesiems metams, teikia šias prognozes mokėjimo institucijai;

10.18. pagal vadovaujančiosios institucijos nustatytą formą rengia siūlymus dėl Sanglaudos fondo lėšų ir bendrojo finansavimo lėšų poreikio ateinantiems 3 metams (nurodydama bendrojo finansavimo lėšų šaltinius) ir suderinusi su tarpine institucija teikia juos vadovaujančiajai institucijai.

11. Įgyvendinančioji institucija turi teisę:

11.1. pasirašydama šių Taisyklių 10.6 punkte nurodytą sutartį, perduoti galutiniam paramos gavėjui dalį 10.1, 10.10, 10.11 ir 10.15 punktuose nurodytų funkcijų; įgyvendinančioji institucija lieka atsakinga už tinkamo funkcijų atlikimo priežiūrą;

11.2. reikalauti iš galutinio paramos gavėjo informacijos, susijusios su perduotų funkcijų atlikimu ir projekto įgyvendinimu;

11.3. teikti tarpinei institucijai siūlymus dėl Sanglaudos fondo strategijos rengimo ir pakeitimų;

11.4. teikti tarpinei institucijai projektų paraiškas dėl parengiamųjų projekto studijų bei techninės paramos priemonių ir įgyvendinti šiuos projektus.

 

V. TRANSPORTO INFRASTRUKTŪROS SRITIS

 

12. Tarpinė institucija atlieka šias funkcijas:

12.1. pagal savo kompetenciją rengia Sanglaudos fondo strategiją ar jos pakeitimus ir teikia vadovaujančiajai institucijai;

12.2. užtikrina projektų gauti Sanglaudos fondo lėšų atitiktį ES teisės aktams ir strateginėms kryptims transporto srityje, taip pat Lietuvos Respublikos teisės aktams, nustatantiems strategines kryptis transporto srityje;

12.3. derina projektų paraiškas ir teikia jas vadovaujančiajai institucijai tvirtinti bei teikti Europos Komisijai;

12.4. nustačiusi, kad esama Sanglaudos fondo ir bendrojo finansavimo lėšų panaudojimo pažeidimų, arba gavusi informaciją apie tokius pažeidimus, praneša apie tai vadovaujančiajai, mokėjimo institucijoms ir Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybai prie Vidaus reikalų ministerijos;

12.5. užtikrina informacijos apie šių Taisyklių 12.4 punkte nurodytus pažeidimus konfidencialumą;

12.6. užtikrina projektų atrankinių patikrinimų atlikimą pagal 2002 m. liepos 29 d. Europos Komisijos reglamento (EB) Nr. 1386/2002 reikalavimus ir apie rezultatus informuoja Finansų ministeriją ir Valstybės kontrolę, sudaro sąlygas Europos Komisijos ir ES Audito rūmų atstovų patikrinimams;

12.7. saugo tarpinės institucijos funkcijoms atlikti reikiamus dokumentus, susijusius su Sanglaudos fondo lėšų administravimu, užtikrina, kad dokumentai būtų prieinami turintiems teisę juos tikrinti asmenims ir institucijoms;

12.8. prireikus teikia vadovaujančiajai institucijai siūlymus dėl Europos Komisijos sprendimo skirti projektui Sanglaudos fondo lėšų keitimo.

13. Tarpinė institucija turi teisę:

13.1. gauti iš įgyvendinančiosios institucijos ir galutinių paramos gavėjų informaciją, susijusią su jų funkcijų atlikimu, kad įsitikintų, ar tinkamai naudojamos Sanglaudos fondo ir bendrojo finansavimo lėšos;

13.2. gauti iš vadovaujančiosios ir mokėjimo institucijų informaciją, susijusią su projektų paraiškų rengimu ir projektų įgyvendinimu;

13.3. atlikti įgyvendinančiosios institucijos ir galutinių naudos gavėjų patikrinimus, susijusius su Sanglaudos fondo ir bendrojo finansavimo lėšų panaudojimu ir valdymo bei kontrolės sistemos efektyvumu;

13.4. teikti vadovaujančiajai institucijai projektų paraiškas dėl parengiamųjų projekto studijų bei techninės paramos priemonių ir įgyvendinti šiuos projektus.

14. Įgyvendinančioji institucija atlieka šias funkcijas:

14.1. užtikrina, kad projektai būtų įgyvendinami pagal Sanglaudos fondui taikomas taisykles ir Sanglaudos fondo ir bendrojo finansavimo lėšos būtų naudojamos vadovaujantis Lietuvos Respublikos ir ES teisės aktais, būtų laikomasi Europos Komisijos sprendimo skirti projektui Sanglaudos fondo lėšų nuostatų;

14.2. užtikrina, kad įgyvendinant projektus būtų laikomasi Lietuvos Respublikos ir ES kontrolės institucijų rekomendacijų ir atsižvelgiama į pateiktas pastabas bei pasiūlymus;

14.3. prireikus teikia tarpinei institucijai siūlymus dėl Europos Komisijos sprendimo skirti projektui Sanglaudos fondo lėšų keitimo;

14.4. atlieka galutinių paramos gavėjų parengtų projektų paraiškų išankstinį vertinimą ir teikia jas tarpinei institucijai;

14.5. teikia mokėjimo institucijai informaciją, kurios reikia mokėjimo paraiškai Europos Komisijai dėl avanso mokėjimo parengti;

14.6. suderinusi su vadovaujančiąja ir tarpine institucijomis, sudaro su galutiniais paramos gavėjais sutartis dėl pareigų ir atsakomybės įgyvendinant projektą;

14.7. atlieka išankstinę viešųjų pirkimų procedūrų kontrolę:

14.7.1. nagrinėja, vertina ir derina galutinių paramos gavėjų parengtus dokumentus viešiesiems pirkimams vykdyti;

14.7.2. rengia išvadas dėl sutarčių tarp galutinių paramos gavėjų ir prekių tiekėjų (paslaugų teikėjų) bei darbų rangovų projektų;

14.8. užtikrina, kad galutinių paramos gavėjų pateiktuose mokėjimo prašymuose būtų tik faktiškai patirtos išlaidos, padarytos per Europos Komisijos sprendime skirti projektui Sanglaudos fondo lėšų numatytą tinkamumo laikotarpį, kurios gali būti įrodomos patvirtintais apskaitos dokumentais ir yra susijusios su darbais, neužbaigtais projekto paraiškos pateikimo Europos Komisijai metu, bet kurių pagrįstai reikia projektui vykdyti arba jam užbaigti pagal Europos Komisijos sprendimo skirti projektui Sanglaudos fondo lėšų sąlygas ir projekto tikslus, taip pat tuo pagrindu rengia mokėjimo paraiškas Europos Komisijai gauti tarpines ir galutines išmokas iš Europos Komisijos ir teikia jas mokėjimo institucijai;

14.9. nesant projektų priežiūros informacinės sistemos, mokėjimo institucijos reikalavimu ne vėliau kaip per 5 darbo dienas pateikia projektų apskaitos duomenis;

14.10. pagal 2002 m. liepos 29 d. Europos Komisijos reglamento (EB) Nr. 13126/2002 nustatytus kontrolės ir audito reikalavimus ir 2003 m. sausio 6 d. Europos Komisijos reglamento (EB) Nr. 16/ 2003 nuostatas atlieka iš Sanglaudos fondo ir bendrojo finansavimo lėšų finansuojamų projektų kontrolę jų įgyvendinimo laikotarpiu, kartu tikrina projektus jų įgyvendinimo vietose, registruoja šiuos patikrinimus, imasi būtinų veiksmų rastiems pažeidimams pašalinti, informuoja tarpinę instituciją apie tikrinimo rezultatus; teikia visą būtiną pagalbą Europos Komisijos įgaliotiems pareigūnams, tikrinantiems projektus vietose;

14.11. rengia projektų, kuriems skirta Sanglaudos fondo lėšų, įgyvendinimo ir lėšų panaudojimo mėnesių, pusmečių ir metines ataskaitas, teikia šias ataskaitas vadovaujančiajai ir tarpinei institucijoms;

14.12. rengia projektų, kuriems skirta Sanglaudos fondo lėšų, įgyvendinimo ir lėšų panaudojimo galutines ataskaitas, tvirtina ir teikia šias ataskaitas mokėjimo, tarpinei ir vadovaujančiajai institucijoms;

14.13. nustačiusi, kad esama Sanglaudos fondo ir bendrojo finansavimo lėšų panaudojimo pažeidimų, arba gavusi informaciją apie tokius pažeidimus, nedelsdama praneša apie tai vadovaujančiajai, mokėjimo, tarpinei institucijoms ir Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybai prie Vidaus reikalų ministerijos;

14.14. užtikrina informacijos apie šių Taisyklių 14.13 punkte nurodytus pažeidimus konfidencialumą;

14.15. rengia grąžintinų ir grąžintų lėšų ataskaitas ir kas mėnesį teikia jas mokėjimo institucijai;

14.16. užtikrina ES reglamentuose dėl Sanglaudos fondo nustatytų privalomųjų informavimo ir viešumo veiksmų įgyvendinimą;

14.17. saugo pagal kompetenciją visus dokumentus, susijusius su Sanglaudos fondo ir bendrojo finansavimo lėšų išmokomis, išlaidų tikrinimo dokumentus, taip pat kitus dokumentus, susijusius su iš Sanglaudos fondo lėšų finansuojamų projektų įgyvendinimu; užtikrina, kad dokumentai būtų prieinami turinčioms teisę juos tikrinti institucijoms ir asmenims;

14.18. teikia tarpinei institucijai siūlymus dėl Sanglaudos fondo strategijos rengimo ir pakeitimų;

14.19. rengia išmokų iš Sanglaudos fondo lėšų dydžio prognozes einamiesiems ir vieneriems ateinantiesiems metams, teikia šias prognozes mokėjimo institucijai;

14.20. pagal vadovaujančiosios institucijos nustatytą formą rengia siūlymus dėl Sanglaudos fondo lėšų ir bendrojo finansavimo lėšų poreikio ateinantiems 3 metams (nurodydama bendrojo finansavimo lėšų šaltinius), teikia juos tarpinei ir vadovaujančiajai institucijoms;

14.21. nustatytąja tvarka veda Sanglaudos fondo ir bendrojo finansavimo lėšų, skirtų projektams įgyvendinti, apskaitą.

15. Įgyvendinančioji institucija turi teisę:

15.1. pasirašydama šių Taisyklių 14.6 punkte nurodytą sutartį, perduoti galutiniam paramos gavėjui dalį 14.11, 14.12 ir 14.16 punktuose nurodytų funkcijų; įgyvendinančioji institucija lieka atsakinga už tinkamo funkcijų atlikimo priežiūrą;

15.2. reikalauti iš galutinio paramos gavėjo informacijos, susijusios su perduotų funkcijų atlikimu ir projekto įgyvendinimu;

15.3. teikti tarpinei institucijai projektų paraiškas dėl parengiamųjų projekto studijų bei techninės paramos priemonių ir įgyvendinti šiuos projektus.

 

 

 

VI. PRIEŽIŪROS KOMITETAS

 

16. Priežiūros komitetas atlieka šias funkcijas:

16.1. remdamasis Sanglaudos fondo strategija, periodiškai vertina, kaip siekiama Sanglaudos fondo strategijos tikslų;

16.2. nagrinėja vadovaujančiosios institucijos pateiktas kiekvieno projekto, kuriam skirta Sanglaudos fondo lėšų, įgyvendinimo ir lėšų panaudojimo pusmečių ir metines ataskaitas;

16.3. remdamasis projekto paraiškoje ir Europos Komisijos sprendime skirti projektui Sanglaudos fondo lėšų nustatytais priežiūros fiziniais ir finansiniais rodikliais, reguliariai tikrina, ar tinkamai įgyvendinami iš Sanglaudos fondo lėšų finansuojami projektai;

16.4. bent kartą per metus nagrinėja ir vertina Lietuvos Respublikos ir Europos Komisijos atliktų patikrinimų ir atrankinių patikrinimų rezultatus, taip pat kitas Lietuvos Respublikos arba ES kontrolės institucijų pateiktas pastabas ir rekomendacijas;

16.5. atlieka kitas funkcijas, numatytas ES reglamentuose dėl Sanglaudos fondo, taip pat Priežiūros komiteto darbo reglamente;

16.6. tvirtina savo darbo reglamentą.

17. Priežiūros komitetas turi teisę:

17.1. teikti vadovaujančiai, mokėjimo, tarpinei ar įgyvendinančiajai institucijoms siūlymus dėl projektų papildymo, finansavimo planų ar techninių sprendimų pakeitimo;

17.2. teikti vadovaujančiajai institucijai siūlymus dėl Sanglaudos fondo strategijos pakeitimų, svarstyti kitų institucijų siūlomus pakeitimus.

 

VII. FINANSINIŲ NUSIKALTIMŲ TYRIMO TARNYBA PRIE VIDAUS REIKALŲ

MINISTERIJOS

 

18. Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba prie Vidaus reikalų ministerijos, nustačiusi, kad esama Sanglaudos fondo ir bendrojo finansavimo lėšų panaudojimo pažeidimų, ir remdamasi informacija apie tokius pažeidimus, gaunama iš įgyvendinančiųjų, tarpinių, mokėjimo ir vadovaujančiosios institucijų, rengia ir ne vėliau kaip per 2 mėnesius po kiekvieno ketvirčio pabaigos teikia Europos Komisijai apibendrintą informaciją apie pažeidimus, kaip numato 1994 m. liepos 26 d. Europos Komisijos reglamento (EB) Nr. 1831/94 3 straipsnis.

______________