LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL PIRKIMŲ, SUSIJUSIŲ SU LIETUVOS KARIUOMENĖS KARINIŲ VIENETŲ DISLOKAVIMU UŽSIENIO VALSTYBĖSE PAGAL TARPTAUTINĮ SUSITARIMĄ, TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2004 m. rugsėjo 23 d. Nr. 1216

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo (Žin., 1996, Nr. 84-2000; 2002, Nr. 118-5296; 2003, Nr. 57-2529, Nr. 123-5579; 2004, Nr. 116-4321) 9 straipsnio 1 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Patvirtinti Pirkimų, susijusių su Lietuvos kariuomenės karinių vienetų dislokavimu užsienio valstybėse pagal tarptautinį susitarimą, taisykles (pridedama).

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                             ALGIRDAS BRAZAUSKAS

 

KRAŠTO APSAUGOS MINISTRAS                                                           LINAS LINKEVIČIUS

______________


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

2004 m. rugsėjo 23 d. nutarimu

Nr. 1216

 

PIRKIMŲ, SUSIJUSIŲ SU LIETUVOS KARIUOMENĖS KARINIŲ VIENETŲ DISLOKAVIMU UŽSIENIO VALSTYBĖSE PAGAL TARPTAUTINĮ SUSITARIMĄ, TAISYKLĖS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Pirkimų, susijusių su Lietuvos kariuomenės karinių vienetų dislokavimu užsienio valstybėse pagal tarptautinį susitarimą, taisyklės (toliau vadinama – šios Taisyklės) nustato prekių ir paslaugų, skirtų aprūpinti jomis išvykstančius ir užsienio valstybėse dislokuotus karinius vienetus, pirkimo tvarką. Šiose Taisyklėse tarptautiniu susitarimu laikomos Lietuvos Respublikos tarptautinės sutartys ir Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministerijos arba Lietuvos kariuomenės susitarimai su užsienio valstybių ar tarptautinių organizacijų institucijomis. Perkančiąja organizacija laikoma ūkio ministro patvirtintame perkančiųjų organizacijų sąraše įrašyta krašto apsaugos sistemos perkančioji organizacija.

2. Su Lietuvos kariuomenės karinių vienetų dislokavimu užsienio valstybėse susiję pirkimai atliekami pagal:

2.1. Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo (Žin., 1996, Nr. 84-2000; 2002, Nr. 118-5296) nustatytas procedūras, kai prekės ir paslaugos perkamos iš anksto planuojamoms misijoms ir yra galimybė iš anksto suplanuoti pirkimus;

2.2. šių Taisyklių II, III, IV, V, VII ir VIII skyriuose nustatytas procedūras, kai:

2.2.1. prekės ar paslaugos, reikalingos iš anksto neplanuotoje misijoje (misijoje, kuriai reikalingų prekių ar paslaugų pirkimų dėl procedūrų ir sutarties vykdymo trukmės neįmanoma atlikti Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatyme numatytais atvirojo ir riboto konkurso būdais) dalyvausiantiems kariniams vienetams;

2.2.2. prekių ar paslaugų poreikis misijai nebuvo iš anksto suplanuotas ir yra nustatytas papildomai, todėl pirkimą būtina atlikti skubiai, o dėl procedūrų ir sutarties vykdymo trukmės, nesutrumpinus procedūrų terminų, jo neįmanoma atlikti Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatyme numatytais atvirojo ir riboto konkurso būdais;

2.2.3. perkamos transportavimo į misijos vietą ir iš jos paslaugos;

2.3. šių Taisyklių 11 punkte, VI, VII ir VIII skyriuose nustatytas procedūras, kai prekės ir paslaugos perkamos misijos atlikimo vietoje (užsienio valstybėje).

3. Šių Taisyklių reikalavimai netaikomi:

3.1. pirkimams, susijusiems su valstybės paslaptimi;

3.2. pirkimams, kuriuos krašto apsaugos sistemos perkančioji organizacija, įgyvendindama bendrus projektus, atlikti įgalioja tarptautinių organizacijų ar kitų valstybių institucijas. Tokiu atveju pirkimai vykdomi pagal toje institucijoje taikomas arba abipusiu susitarimu nustatytas pirkimo procedūras.

4. Pagal šias Taisykles sudarytų sutarčių vertė neįskaitoma į pirkimų, vykdomų pagal viešuosius pirkimus reglamentuojančius teisės aktus, vertę.

5. Atliekant pirkimus pagal šias Taisykles, turi būti siekiama įgyvendinti tiekėjų konkurencijos, skaidrumo, lygiateisiškumo ir nediskriminavimo principus.

 

II. PREKIŲ IR PASLAUGŲ POREIKIO NUSTATYMAS IR JŲ SĄRAŠŲ SUDARYMAS

 

6. Pagal šias Taisykles prekės ir paslaugos gali būti perkamos Lietuvoje, kai tiekėjų pasiūlymų teikimo vieta yra Lietuvos Respublikos teritorijoje (prekių pristatymo ir paslaugų suteikimo vietos gali būti ir kitose valstybėse), arba misijos atlikimo vietoje (užsienio valstybėje), kai ir tiekėjų pasiūlymų teikimo vieta, ir prekių pristatymo ar paslaugų suteikimo vieta yra misijos atlikimo vietoje (užsienio valstybėje).

7. Šių Taisyklių 2.2.1 ir 2.2.2 punktuose nurodytų Lietuvoje perkamų prekių ir paslaugų sąrašus, atsižvelgdamas į misijos atlikimo vietą, numatomą misijos trukmę, dalyvausiančių karių skaičių ir poreikius, tvirtina krašto apsaugos ministras. Perkamų prekių ir paslaugų sąrašai gali būti tvirtinami, kai krašto apsaugos ministras ar Lietuvos kariuomenės vadas žodžiu arba raštu gauna kvietimą Lietuvos kariams dalyvauti misijoje. Patvirtinus perkamų prekių ir paslaugų sąrašus, pradedamos organizuoti pirkimo procedūros.

8. Patvirtintame prekių ir paslaugų sąraše nurodomi numatomų pirkti prekių ar paslaugų pavadinimai ir numatomų pirkti prekių kiekis ar paslaugų apimtis (jeigu įmanoma).

9. Prekių ir paslaugų poreikis turėtų būti numatomas visam misijos laikui arba laikotarpiui iki planuojamos rotacijos, bet ne ilgesniam kaip 6 mėnesių laikotarpiui. Šis terminas netaikomas sudarant transportavimo paslaugų pirkimo sutartis.

10. Į numatomų pirkti prekių ir paslaugų sąrašą neturi būti įtraukiama:

10.1. ginkluotė, įranga ir kovinė technika, kuri gali būti Lietuvos kariuomenės perduota į misiją vykstančiam kariniam vienetui nesusilpninus ginkluotę, įrangą ar kovinę techniką perduodančio dalinio kovinės parengties;

10.2. prekės ir paslaugos, numatytos misijos partnerių, tarptautinių organizacijų ar priimančios šalies įsipareigojimuose aprūpinti Lietuvos karinius vienetus misijos atlikimo vietoje (užsienio valstybėje).

11. Poreikį įsigyti prekių ar paslaugų tarptautinės misijos atlikimo vietoje (užsienio valstybėje) nustato misijoje dalyvaujančio karinio vieneto vadas. Jeigu numatomo pirkimo (numatomos sudaryti sutarties) vertė yra didesnė negu 10 tūkst. litų, apie priimtą sprendimą pirkti jis informuoja Lietuvos kariuomenės vadą.

 

III. LIETUVOJE ATLIEKAMŲ PIRKIMŲ ORGANIZAVIMAS

 

12. Perkančioji organizacija pirkimams organizuoti ir jiems vykdyti sudaro komisiją, nustato jai užduotis ir suteikia įgaliojimus vykdyti šias užduotis. Komisija veikia ją sudariusios perkančiosios organizacijos vardu pagal jai suteiktus įgaliojimus ir yra atskaitinga ją sudariusios perkančiosios organizacijos vadovui.

13. Komisija sudaroma ne mažiau kaip iš 3 asmenų. Komisijos pirmininku ir nariais gali būti skiriami tik nepriekaištingos reputacijos asmenys. Skiriant komisijos narius, turi būti atsižvelgta į jų išsimokslinimą bei patirtį organizuoti ir vykdyti pirkimus. Komisijos nariai prieš dalyvavimą komisijos darbe privalo pasirašyti nešališkumo deklaraciją ir konfidencialumo pasižadėjimą.

14. Komisijos darbo forma yra posėdžiai. Posėdis laikomas įvykusiu, jeigu jame dalyvauja ne mažiau kaip pusė jos narių. Posėdžiuose, kuriuose priimamas sprendimas dėl pirkimo būdo pasirinkimo, ir posėdžiuose, kuriuose sudaroma tiekėjų eilė ir nustatomas laimėjęs tiekėjas, turi dalyvauti ne mažiau kaip 2/3 komisijos narių.

15. Komisijos sprendimai priimami paprasta posėdyje dalyvavusių jos narių balsų dauguma, atviru vardiniu balsavimu. Jeigu balsai pasiskirsto po lygiai, lemia pirmininko balsas. Komisijos sprendimai įforminami protokolu.

16. Komisijai nustatomoje užduotyje, be kita ko, nurodoma:

16.1. perkamų prekių pavadinimas ir kiekis;

16.2. prekių pristatymo vieta ir laikas (pristatymo grafikas);

16.3. nustatytąja tvarka patvirtintas techninių reikalavimų dokumentas.

17. Komisija, atsižvelgdama į perkančiosios organizacijos pateiktą informaciją ir laikydamasi šiose Taisyklėse nustatytų reikalavimų, pasirenka pirkimo būdą, nustato tiekėjams kvalifikacijos reikalavimus ir jos tikrinimo būdus, parengia pirkimo dokumentus, atlieka pirkimo procedūras ir jeigu pirkimo procedūrose dalyvauja daugiau negu vienas tiekėjas, sudaro tiekėjų eilę bei priima sprendimą dėl laimėjusio pasiūlymo.

18. Perkančioji organizacija privalo įsitikinti, kad tiekėjas, su kuriuo sudaroma pirkimo sutartis, yra patikimas ir pajėgus įvykdyti sutartį. Tiekėją galima laikyti patikimu ir jo kvalifikacijos duomenų papildomai netikrinti, jeigu jis tinkamai vykdė sutartinius įsipareigojimus tai pačiai arba kitai perkančiajai organizacijai ir nuo ankstesnės sutarties įvykdymo praėjo ne daugiau kaip 12 mėnesių.

19. Šių Taisyklių 2.2.1, 2.2.2 ir 2.2.3 punktuose nurodyti pirkimai gali būti vykdomi vienu iš šių pirkimo būdų:

19.1. uždarojo konkurso būdu;

19.2. derybų su vieninteliu tiekėju būdu.

20. Kviečiami dalyvauti pirkimo procedūrose tiekėjai atrenkami pagal rinkos tyrimo duomenis, tiekėjų kvalifikacijos duomenis ir kitą perkančiajai organizacijai prieinamą informaciją.

21. Uždarojo konkurso būdu perkama, kai rinkoje yra pakankamai potencialių tiekėjų, o apie pasiūlymo naudingumą sprendžiama atsižvelgiant tik į pasiūlytą kainą, arba į kainą ir siūlomo pirkimo objekto eksploatavimo, funkcines ar kitokias savybes ir charakteristikas.

22. Dalyvauti uždarajame konkurse (pateikti pasiūlymus) turi būti pakviesti ne mažiau kaip 3 tiekėjai, išskyrus atvejus, kai perkančiajai organizacijai žinomi tik 2 potencialūs tiekėjai. Šiais atvejais uždarajame konkurse kviečiami dalyvauti abu žinomi tiekėjai.

23. Derybų su vieninteliu tiekėju būdu gali būti perkama šiais atvejais:

23.1. kai perkamas prekes tiekti ar paslaugas teikti gali tik konkretus tiekėjas ir nėra alternatyvos;

23.2. kai perkančioji organizacija pagal ankstesnę pirkimo sutartį iš kurio nors tiekėjo pirko prekių ar paslaugų ir nustatė, kad iš jo tikslinga pirkti papildomai, techniniu požiūriu derinant su jau turimomis prekėmis ar paslaugomis, jeigu ankstesnieji pirkimai buvo efektyvūs ir iš esmės nesikeičia prekių ar paslaugų kaina.

 

IV. UŽDARASIS KONKURSAS

 

24. Vykdydama prekių ir paslaugų pirkimą Lietuvoje arba transportavimo į misijos vietą ir iš jos paslaugų pirkimą uždarojo konkurso būdu, perkančioji organizacija pasirenka tiekėjus, kuriems išsiunčia pirkimo dokumentus ir prašo pateikti pasiūlymus. Jeigu kviečiamų tiekėjų kvalifikacija nežinoma ir bus tikrinama tik gavus pasiūlymus, rekomenduojama kviesti daugiau tiekėjų.

25. Perkančioji organizacija, atsižvelgdama į pirkimo objekto ypatumus ir pasiūlymų vertinimo kriterijų (mažiausios kainos arba ekonomiškai naudingiausio pasiūlymo), nustato, kokia informacija turi būti pateikta pirkimo dokumentuose, kad tiekėjai galėtų parengti pasiūlymus.

26. Pirkimo dokumentuose pateikiama:

26.1. pasiūlymų rengimo reikalavimai;

26.2. prekių ar paslaugų pavadinimas, kiekis (jeigu įmanoma), teiktinų su prekėmis paslaugų pobūdis, prekių tiekimo ar paslaugų atlikimo terminai;

26.3. prekių ar paslaugų techninė specifikacija;

26.4. pasiūlymų vertinimo kriterijai ir sąlygos;

26.5. perkančiosios organizacijos siūlomos šalims pasirašyti pirkimo sutarties sąlygos, taip pat sutarties projektas, jeigu jis parengtas;

26.6. informacija, kaip turi būti apskaičiuota ir išreikšta pasiūlymuose nurodoma pirkimo kaina;

26.7. pasiūlymų pateikimo terminai, vieta ir būdai;

26.8. būdai, kuriais tiekėjai gali prašyti pirkimo dokumentų paaiškinimų;

26.9. pasiūlymo galiojimo laikas;

26.10. informacija, kokia valiuta bus vertinamos ir lyginamos pasiūlymuose nurodytos kainos ir kaip bus perskaičiuojamos kitokia valiuta nurodytos pasiūlymų kainos;

26.11. perkančiosios organizacijos darbuotojų, kurie įgalioti palaikyti tiesioginį ryšį su tiekėjais ir gauti iš jų pranešimus, susijusius su pirkimų procedūromis, vardai, pavardės, adresai, telefonų ir faksų numeriai;

26.12. kita, perkančiosios organizacijos nuomone, reikalinga informacija.

27. Jeigu nagrinėjant ir vertinant pasiūlymus kartu bus tikrinama, ar tiekėjo kvalifikacijos duomenys atitinka keliamus reikalavimus, pirkimo dokumentuose papildomai turi būti nurodoma:

27.1. tiekėjų kvalifikacijos reikalavimai;

27.2. tiekėjų kvalifikacijos vertinimo tvarka;

27.3. tiekėjų kvalifikaciją patvirtinantys dokumentai.

28. Pasiūlymų pateikimo terminą nustato perkančioji organizacija, atsižvelgdama į pirkimo objekto sudėtingumą ir laiką, kurio reikia pasiūlymams parengti.

29. Pasiūlymuose turi būti nurodyta, kad tiekėjas sutinka tiekti pirkimo dokumentuose nurodytas prekes (pateikiamas sąrašas ir kiekis) ar teikti paslaugas (pateikiamas sąrašas ir apimtis atitinkamais vienetais) perkančiosios organizacijos pirkimo dokumentuose nustatytomis sąlygomis.

30. Pasiūlymai pateikiami užklijuotuose ir antspauduotuose vokuose pirkimo dokumentuose nurodytu adresu iki pirkimo dokumentuose nurodyto termino pabaigos.

31. Vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūroje gali dalyvauti ir pasiūlymus pateikusių tiekėjų įgalioti atstovai. Atplėšus voką su pasiūlymu, skelbiama pasiūlyme nurodyta kaina.

32. Pasiūlymai nagrinėjami ir vertinami tiekėjams nedalyvaujant. Komisija, įvertinusi pasiūlymus, sudaro tiekėjų eilę jų pateiktų pasiūlymų naudingumo mažėjimo tvarka ir priima sprendimą dėl laimėjusio pasiūlymo.

 

V. DERYBOS SU VIENINTELIU TIEKĖJU

 

33. Vykdydama prekių ir paslaugų pirkimą Lietuvoje arba transportavimo į misijos vietą ir iš jos paslaugų pirkimą derybų su vieninteliu tiekėju būdu, perkančioji organizacija siunčia tiekėjui pirkimo dokumentus ir prašo pateikti pasiūlymą. Pirkimo dokumentų turinio reikalavimai nurodyti šių Taisyklių 25–27 punktuose.

34. Pasiūlyme turi būti pateiktas siūlomų prekių ar paslaugų aprašymas, jų kiekis ir preliminari kaina, siūlomos esminės sutarties sąlygos.

35. Pasiūlymo pateikimo būdą (paštu, faksu, per kurjerį) ir terminą nustato perkančioji organizacija, atsižvelgdama į pirkimo objekto sudėtingumą ir laiką, kurio reikia pasiūlymui parengti.

36. Išnagrinėjusi pasiūlymą, perkančioji organizacija gali kviesti tiekėją derėtis.

37. Derybų šalims sutarus, su tiekėju gali būti deramasi apsikeičiant raštais, kuriuose išdėstytas derybų turinys, šalių pasiūlymai ir priimti sprendimai.

 

VI. PIRKIMŲ MISIJOS VIETOJE ORGANIZAVIMAS

 

38. Pirkimus atlieka misijoje dalyvaujančio karinio vieneto vadas arba jo įgaliotas karys. Misijoje dalyvaujančio karinio vieneto vadas atsako už pirkimo procedūrų teisėtumą.

39. Tiekėjas parenkamas pagal potencialių tiekėjų apklausos rezultatus. Potencialius tiekėjus, kurie bus kviečiami dalyvauti tiekėjų apklausoje, nustato pirkimą atliekantis asmuo, atsižvelgdamas į padėtį rinkoje. Pirkimą atliekantis asmuo turi įsitikinti, kad apklausiamas tiekėjas yra patikimas, kompetentingas ir pajėgus tiekti reikiamas prekes ar atlikti reikiamas paslaugas. Pirmenybė turėtų būti teikiama atsižvelgiant į to paties tiekėjo misijos partneriams prisiimtų įsipareigojimų vykdymo kokybę. Siektina apklausti daugiau negu vieną tiekėją.

40. Tiekėjai apklausiami raštu arba žodžiu. Sprendimą dėl apklausos formos priima misijoje dalyvaujančio karinio vieneto vadas.

41. Laimėjęs pasiūlymas nustatomas vadovaujantis mažiausios kainos kriterijumi arba ekonomiškumu.

42. Misijoje dalyvaujančio karinio vieneto vado sprendimai, susiję su šių Taisyklių reglamentuotais pirkimais, gali būti negrindžiami dokumentais, kai, atsižvelgiant į misijos sąlygas ir konkrečias aplinkybes, tokiems dokumentams sudaryti reikėtų neproporcingai didelių sąnaudų arba tai padaryti būtų sudėtinga dėl kitų priežasčių. Už sprendimus, negrindžiamus dokumentais, misijoje dalyvaujančio karinio vieneto vadas po misijos atlikimo atsiskaito Lietuvos kariuomenės vadui.

 

VII. PIRKIMO SUTARTIS

 

43. Šių Taisyklių 2.2.1 ir 2.2.2 punktuose nurodytų Lietuvoje perkamų prekių ir paslaugų pirkimo sutartis gali būti sudaroma tik priėmus sprendimą dėl Lietuvos karių dalyvavimo misijoje. Nepritarus Lietuvos karių dalyvavimui misijoje, pirkimo procedūros nutraukiamos ir apie tai informuojami tiekėjai.

44. Pirkimo sutartys paprastai sudaromos raštu. Sutartis gali būti sudaryta žodine forma, jeigu pirkimo vertė yra iki 10 tūkst. litų, taip pat ir tais atvejais, kai, atsižvelgiant į misijos sąlygas ir konkrečias aplinkybes, rašytinei sutarčiai sudaryti reikėtų neproporcingai didelių sąnaudų arba tai padaryti būtų sudėtinga dėl kitų priežasčių. Sprendimus dėl misijos atlikimo vietoje (užsienio valstybėje) sudaromų pirkimo sutarčių, kurių vertė yra iki 10 tūkst. litų, žodinės formos priima misijoje dalyvaujančio karinio vieneto vadas.

45. Transportavimo į misijos vietas ir iš jų paslaugoms pirkti gali būti sudaromos ilgalaikės ir preliminarios sutartys. Preliminarios sutartys sudaromos pagal Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 6.165 straipsnio nuostatas.

46. Misijos atlikimo vietoje raštu sudaromas pirkimo sutartis perkančiosios organizacijos vardu pasirašo misijoje dalyvaujančio karinio vieneto vadas.

47. Perkančioji organizacija pirkimo sutartyje turi nustatyti:

47.1. sutarties šalių teises ir pareigas;

47.2. perkamas prekes ar paslaugas, jeigu įmanoma – tikslų jų kiekį;

47.3. kainą arba kainos nustatymo taisykles;

47.4. atsiskaitymo ir apmokėjimo tvarką;

47.5. prievolių įvykdymo terminus;

47.6. ginčų sprendimo tvarką;

47.7. sutarties nutraukimo tvarką;

47.8. sutarties galiojimo laiką.

48. Esant galimybei, pirkimo sutartyje perkančioji organizacija nurodo tiekėjo prievolių įvykdymo užtikrinimo būdą.

 

VIII. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

49. Dokumentai, susiję su misijos atlikimo vietoje vykdytais pirkimais, tvarkomi Lietuvos kariuomenės vado nustatyta tvarka. Misijoje dalyvaujančio karinio vieneto vadas visus su pirkimu susijusius dokumentus (tiekėjo parinkimo dokumentus, pirkimo sutartį, apmokėjimo dokumentus) perduoda už šių dokumentų tvarkymą atsakingam asmeniui.

50. Visi Lietuvos Respublikoje atliekamų misijoms skirtų pirkimų dokumentai tvarkomi krašto apsaugos ministro nustatyta tvarka.

51. Su pirkimu susiję dokumentai saugomi Lietuvos Respublikos archyvų įstatymo (Žin., 1995, Nr. 107-2389) nustatyta tvarka.

______________