VALSTYBINĖS KELIŲ TRANSPORTO INSPEKCIJOS
PRIE SUSISIEKIMO MINISTERIJOS VIRŠININKO

ĮSAKYMAS

 

DĖL VALSTYBINĖS KELIŲ TRANSPORTO INSPEKCIJOS PRIE SUSISIEKIMO MINISTERIJOS VIRŠININKO 2008 M. LIEPOS 29 D. ĮSAKYMO Nr. 2B-290 „DĖL TECHNINIŲ MOTORINIŲ TRANSPORTO PRIEMONIŲ IR JŲ PRIEKABŲ REIKALAVIMŲ“ PAKEITIMO

 

2008 m. rugsėjo 8 d. Nr. 2B-346

Vilnius

 

1. Pakeičiu Techninius motorinių transporto priemonių ir jų priekabų reikalavimus, patvirtintus Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos viršininko 2008 m. liepos 29 d. įsakymu Nr. 2B-290 „Dėl Techninių motorinių transporto priemonių ir jų priekabų reikalavimų“ (Žin., 2008, Nr. 88-3550):

1.1. išdėstau 19.2 punktą taip:

19.2. Nedideli trūkumai (toliau vadinama – NT). Šis vertinimo kriterijus reiškia, kad transporto priemonės įrengimo ir techninių savybių nustatytų reikalavimų neatitikimai neturi akivaizdžios neigiamos įtakos eismo saugumui, žmonių sveikatai ir aplinkai. Prie šios grupės taip pat priskiriami neesminiai transporto priemonės identifikavimo nustatytų reikalavimų neatitikimai. Techninės apžiūros rezultatų kortelės (ataskaitoje) koduose 106, 107, 205, 211, 212, 619, pažymėtuose NT, transporto priemonės eksploatacija galima tik pašalinus išvardintus trūkumus. Už šių trūkumų pašalinimą atsako transporto priemonės valdytojas. Pakartotinė apžiūra neprivaloma.“;

1.2. išdėstau 101 kodą taip:

 

 

Kodas

Tipas, markė, modelis, identifikavimo numeriai ir dokumentai

101

Techniniai reikalavimai

 

1. Transporto priemonės savininkas arba valdytojas privalo pateikti reikalingus dokumentus, nurodytus Kelių transporto priemonių privalomosios techninės apžiūros atlikimo taisyklėse.

2. Identifikavimo numeriai turi būti švarūs ir gerai įskaitomi.

3. Identifikuojami transporto priemonės duomenys turi atitikti duomenis, nurodytus pateikiamuose dokumentuose.

4. Identifikavimo numeriai (kėbulo, važiuoklės) neturi turėti klastojimo arba pakeitimo požymių.

 

Kontrolė atliekama apžiūrint.

 

Techninės būklės vertinimo kriterijai

NT

DT

DE

nepateikti reikalingi dokumentai

 

x

 

identifikavimo numeriai neįskaitomi

 

x

 

identifikuojami transporto priemonės duomenys neatitinka duomenų, nurodytų pateikiamuose dokumentuose

x

x

 

identifikavimo numeriai (kėbulo, važiuoklės) turi klastojimo arba pakeitimo požymių

 

x

 

;

1.3. išdėstau 106 ir 107 kodus taip:

 

Kodas

Pirmosios pagalbos rinkinys

106

Techniniai reikalavimai

 

1. M1, N1, N2, N3, L4e, L5e, L6e ir L7e klasių transporto priemonėse turi būti ne mažiau kaip vienas pirmosios pagalbos rinkinys.

2. M2, M3 klasių transporto priemonėse turi būti ne mažiau kaip du pirmosios pagalbos rinkiniai.

 

Kontrolė atliekama apžiūrint.

 

Techninės būklės vertinimo kriterijai

NT

DT

DE

nėra pirmosios pagalbos rinkinio (-ių) M1, N1, N2, N3, L5e, L4e, L6e ir L7e klasių transporto priemonėse

x

 

 

nėra pirmosios pagalbos rinkinių M2, M3 klasių transporto priemonėse arba nepakankamas jų skaičius

 

x

 

 

Kodas

Gesintuvai

107

Techniniai reikalavimai

 

1. Motorinėse transporto priemonėse, skirtose keleiviams vežti ir kuriose yra ne daugiau kaip 8 sėdimos vietos keleiviams ir 1 sėdima vieta vairuotojui, turi būti ne mažiau kaip vienas ir ne mažesnės kaip 2 kg (1) talpos gesintuvas, išskyrus motociklus be šoninės priekabos.

2. Motorinėse transporto priemonėse, skirtose keleiviams vežti ir kuriose yra daugiau kaip 8 sėdimos vietos keleiviams ir 1 sėdima vieta vairuotojui, bet ne daugiau kaip 16 sėdimų vietų keleiviams ir 1 sėdima vieta vairuotojui, turi būti ne mažiau kaip vienas 2 kg (1) talpos gesintuvas.

3. Motorinėse transporto priemonėse, skirtose keleiviams vežti ir kuriose yra daugiau kaip 16 sėdimų vietų keleiviams ir 1 sėdima vieta vairuotojui, turi būti ne mažiau kaip du 4 kg (1) talpos gesintuvai.

4. Motorinėse transporto priemonėse, skirtose vežti krovinius arba atlikti kitas funkcijas ir kurių bendroji masė ne didesnė kaip 3,5 t, turi būti ne mažiau kaip vienas 2 kg talpos gesintuvas sausų miltelių (ar ekvivalentiškas kiekis kito tinkamo gesinančiojo agento).

5. Motorinėse transporto priemonėse, skirtose vežti krovinius arba atlikti kitas funkcijas ir kurių bendroji masė didesnė kaip 3,5 t, turi būti ne mažiau kaip vienas 4 kg talpos gesintuvas sausų miltelių (ar ekvivalentiškas kiekis kito tinkamo gesinančiojo agento).

6. Gesintuvai turi būti nepažeisti.

 

Kontrolė atliekama apžiūrint.

 

Techninės būklės vertinimo kriterijai

NT

DT

DE

M1, N1 klasių ir L kategorijos su šonine priekaba transporto priemonėse nėra gesintuvo

X

 

 

nėra gesintuvų M2, M3, N2, N3 klasių transporto priemonėse, nepakankamas skaičius, nepakankama talpa arba pažeisti (nesandarūs, deformuoti)

 

X

 

;

1.4. išdėstau 109 kodą taip:

 

Kodas

Avarinio sustojimo ženklas

109

Techniniai reikalavimai

 

L4e, L5e, L6e, L7e, M1, M2, M3, N1, N2 ir N3 klasių transporto priemonėse turi būti avarinio sustojimo ženklas.

 

Kontrolė atliekama apžiūrint.

 

Techninės būklės vertinimo kriterijai

NT

DT

DE

nėra avarinio sustojimo ženklo

 

X

 

;

1.5. išdėstau 112 kodą taip:

 

Kodas

Didžiausi leistini matmenys

112

Techniniai reikalavimai

 

1. Maksimalūs ilgiai:

1.1. motorinės transporto priemonės, išskyrus autobusus                               12,00 m

1.2. priekabos                                                                                                 12,00 m

1.3. sujungtos transporto priemonės (vilkikas su puspriekabe)                       16,50 m

1.4. autotraukinio (automobilio su priekaba)                                                  18,75 m

1.5. sujungto autobuso                                                                                    18,75 m

1.6. dviejų tiltų autobuso                                                                                13,50 m

1.7. autobuso su daugiau nei dviem tiltais                                                       15,00 m

1.8. autobuso su priekaba                                                                               18,75 m

1.9. pakrauto autovežio (automobilio su priekaba)                                         20,75 m

2. Maksimalūs pločiai:

2.1. visų kelių transporto priemonių                                                               2,55 m

2.2. refrižeratoriaus su šilumą izoliuojančiomis sienelėmis                             2,60 m

3. Maksimalus visų kelių transporto priemonių aukštis                                   4,00 m

 

Kontrolė atliekama matuojant*.

 

* – čia ir toliau šis kontrolės būdas taikomas tik esant akivaizdžiam nustatytų reikalavimų neatitikimui.

 

PASTABOS:

 

1. Kelių transporto priemonių, pagamintų iki 1992 m. sausio 1 d., ilgio ir aukščio parametrai gali skirtis nuo šių reikalavimų.

2. Ilgio, aukščio ir pločio reikalavimai netaikomi transporto priemonėms, specialiai pagamintoms vežti negabaritinius krovinius (negabaritinius statybinius mechanizmus, statybinę ratinę ir (ar) vikšrinę techniką, statybines konstrukcijas ir kt.), taip pat autokranams, autobokšteliams ir autokopėčioms, taip pat autobusams, registruotiems Europos Sąjungos valstybėje narėje iki 2002 m. kovo 9 d.

3. Ilgio, aukščio ir pločio reikalavimai netaikomi transporto priemonėms, registruotoms po 2006 m. spalio 1 d. ir kurių registracijos dokumentuose įrašytas kėbulo tipo kodas BAR, BAS, SF, SH, SK, SR.

4. M1 klasės transporto priemonių, kurių kėbulo tipas AG, bendras ilgis turi būti šiose ribose: 6–8,5 m.

 

Techninės būklės vertinimo kriterijai

NT

DT

DE

viršija leistinus matmenis

 

X

 

;

1.6. išdėstau 201–203 kodus taip:

 

Kodas

Žibintų ir atšvaitų konstrukcija bei techninė būklė

201

Techniniai reikalavimai

 

1. Žibintai ir jų elementai privalo būti patikimai ir taisyklingai pritvirtinti (užfiksuoti).

2. Transporto priemonėje įrengtų apšvietimo ir šviesos signalizacijos prietaisų konstrukcija, skaičius, išdėstymas ir spalvinė gama turi atitikti jos gamybos metu galiojusius reikalavimus arba gamintojo numatytą konstrukciją. Žibinte įrengtas šviesos šaltinis turi atitikti žibinto žymėjimą.

Transporto priemonių, kurioms taikytinas atitikties įvertinimas pagal Naudotų kelių transporto priemonių atitikties įvertinimo taisykles, patvirtintas Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos viršininko 2003 m. gruodžio 18 d. įsakymu Nr. 2B-391 (Žin., 2003, Nr. 122-5567) (toliau – Naudotų kelių transporto priemonių atitikties įvertinimo taisyklės), įrengtų apšvietimo ir šviesos signalizacijos prietaisų konstrukcija, skaičius, išdėstymas ir spalvinė gama turi atitikti Naudotų kelių transporto priemonių atitikties įvertinimo taisyklių reikalavimus.

Transporto priemonių, įregistruotų pirmą kartą Lietuvoje po 2009 m. sausio 1 d., apšvietimo ir šviesos signalizacijos prietaisai turi atitikti Pagrindinių techninių reikalavimų kelių transporto priemonėms, patvirtintų Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 1998 m. rugsėjo 11 d. įsakymu Nr. 348 (Žin., 1998, Nr. 84-2360) (toliau – Pagrindiniai techniniai reikalavimai) I arba II dalies I skyriaus reikalavimus. Šių transporto priemonių artimųjų ir tolimųjų šviesų žibintai turi būti paženklinti sertifikavimo ženklais, kaip numatyta Pagrindiniuose techniniuose reikalavimuose.

3. Sklaidytuvai turi būti švarūs, be didesnių įtrūkimų ar kitų pažeidimų. Jie neturi būti labai išblukę.

4. Reflektoriai turi būti nedeformuoti, vidinis paviršius neturi būti pastebimai praradęs atspindinčias savybes arba paveiktas korozijos.

5. Draudžiamas bet koks sklaidytuvų uždengimas, apdirbimas ir techninių savybių keitimas.

6. Draudžiama dažyti lemputes.

7. Posūkių rodikliai ir avarinės signalizacijos žibintai turi mirksėti nustatytu dažniu, visi kiti žibintai – ne.

8. Draudžiama naudoti nenumatytus arba draudžiamus naudoti apšvietimo ir šviesos signalizacijos prietaisus.

9. Jeigu tos pačios paskirties žibintų skaičius yra porinis, tos pačios paskirties vienos poros žibintai turi būti vienodi ir simetriškai išdėstyti.

 

Kontrolė atliekama apžiūrint ir tikrinant.

 

PASTABOS:

1. Šio kodo reikalavimai taikomi tikrinant transporto priemones pagal 202, 203, 204, 205, 206, 207, 209, 210, 211, 212 ir 213 kodus.

2. Leidžiama įrengti kitų markių ir modelių transporto priemonių apšvietimo ir šviesos signalizacijos prietaisus, tačiau jei tai yra artimųjų ar tolimųjų šviesų žibintai, tuomet turi būti atlikta techninė ekspertizė.

3. Šio kodo 5 punkto reikalavimai netaikomi krašto apsaugos sistemoje naudojamoms transporto priemonėms.

 

Techninės būklės vertinimo kriterijai

NT

DT

DE

nepatikimai pritvirtinti žibintai

 

X

 

sklaidytuvai nešvarūs, pažeisti, labai išblukę

 

X

 

pažeisti reflektoriai

 

X

 

sklaidytuvai papildomai uždengti, pakeistos jų techninės savybės

 

X

 

naudojamos dažytos lemputės

 

X

 

žibintai, išskyrus posūkių rodiklius, mirksi

 

X

 

panaudoti nenumatyti arba draudžiami apšvietimo ir šviesos signalizacijos prietaisai

 

X

 

transporto priemonės apšvietimo ir šviesos signalizacijos prietaisų konstrukcija, skaičius, išdėstymas ar spalvinė gama neatitinka jos gamybos metu galiojusių reikalavimų arba gamintojo numatytos konstrukcijos

 

X

 

žibinte įrengtas šviesos šaltinis neatitinka žibinto žymėjimo

 

X

 

transporto priemonių, kurioms taikytinas atitikties įvertinimas pagal Naudotų kelių transporto priemonių atitikties įvertinimo taisykles įrengtų apšvietimo ir šviesos signalizacijos prietaisų konstrukcija, skaičius, išdėstymas ar spalvinė gama neatitinka Naudotų kelių transporto priemonių atitikties įvertinimo taisyklių reikalavimų

 

X

 

transporto priemonių, įregistruotų pirmą kartą Lietuvoje po 2009 m. sausio 1 d., apšvietimo ir šviesos signalizacijos prietaisai neatitinka Pagrindinių techninių reikalavimų kelių transporto priemonėms I arba II dalies I skyriaus reikalavimų; šių transporto priemonių artimųjų ir tolimųjų šviesų žibintai nėra paženklinti sertifikavimo ženklais, kaip numatyta Pagrindiniuose techniniuose reikalavimuose kelių transporto priemonėms

 

X

 

nevienodi ar nesimetriškai išdėstyti tos pačios paskirties vienos poros žibintai

 

X

 

 

Kodas

Artimųjų šviesų žibintai

202

Techniniai reikalavimai

 

1. Privalo įsijungti (išsijungti), įjungus (išjungus) atitinkamą jungiklį, tik esant įjungtiems gabaritiniams žibintams. Privalo įsijungti išjungus tolimųjų šviesų žibintus.

2. Skaičius:

2.1. L kategorijos transporto priemonėse – 1 arba 2;

2.2. M ir N kategorijų transporto priemonėse – 2.

3. Draudžiama naudoti žibintus, skirtus eismui kaire kelio puse.

4. Privalo skleisti baltą šviesą arba selektyvinę geltoną šviesą, jei tai numatyta gamintojo.

5. Turi būti sureguliuoti pagal gamintojo nurodytą normatyvą. Leidžiama skleidžiamos šviesos srauto pokrypio tolerancija ± 0,5 %.

6. Šviesos srauto pokrypis, jei nėra gamintojo nurodyto normatyvo, matuojamas esant nepakrautai transporto priemonei ir priklauso nuo žibinto įrengimo aukščio H2 (matuojamas nuo žemiausio žibinto sklaidytuvo krašto iki grindų) ir turi būti šiose ribose:

6.1. kai H2 ?<= 1,0 m, leistinos ribos nuo –0,5 iki –2,5 %;

6.2. kai H2 > 1,0 m, leistinos ribos nuo –1,0 iki –3,0 %;

6.3. N3G klasės automobiliams, kurių žibintų aukštis didesnis kaip 1200 mm, leistinos ribos nuo –1,5 iki –3,5 %.

7. Žibintų atidengimo / uždengimo sistema, jeigu ji įrengta, privalo veikti.

8. Privalo atitikti nustatytus konstrukcijos ir techninės būklės reikalavimus (žr. 201 kodą).

 

Kontrolė atliekama apžiūrint, tikrinant ir bandant.

 

Techninės būklės vertinimo kriterijai

NT

DT

DE

netaisyklingai įsijungia (išsijungia), nešviečia

 

X

 

netinkamas įrengtų žibintų skaičius

 

X

 

panaudoti žibintai, skirti eismui kaire kelio puse

 

X

 

netinkama skleidžiamos šviesos spalva

 

X

 

netinkamai sureguliuoti

 

X

 

įjungus žibintus, jie neatsidengia

 

X

 

išjungus žibintus, jie neužsidengia

X

 

 

 

Kodas

Tolimųjų šviesų žibintai

203

Techniniai reikalavimai

 

1. Privalo įsijungti (išsijungti), įjungus (išjungus) atitinkamą jungiklį, tik esant įjungtiems gabaritiniams žibintams (privalo įsijungti bent du žibintai M ir N kategorijų transporto priemonėse). Privalo išsijungti visi tolimųjų šviesų žibintai, perjungus tolimąsias šviesas į artimąsias.

2. Skaičius:

2.1. L kategorijos transporto priemonėse – 1 arba 2;

2.2. M kategorijos ir N1, N2 klasių transporto priemonėse turi būti porinis žibintų skaičius, bet ne daugiau kaip 4, o N3 klasės – ne daugiau kaip 6, tačiau vienu metu gali šviesti ne daugiau kaip 4 žibintai.

3. Privalo skleisti baltą šviesą arba selektyvinę geltoną šviesą, jei tai numatyta gamintojo.

4. Skleidžiamos šviesos srauto pokrypis turi būti nuo 0 iki –1,0 %.

5. Žibintų atidengimo / uždengimo sistema, jei ji įrengta, privalo veikti.

6. Esant įjungtiems žibintams, prietaisų skydelyje privalo užsidegti tolimųjų šviesų žibintų įjungimo kontrolinė lemputė.

7. Privalo atitikti nustatytus konstrukcijos ir techninės būklės reikalavimus (žr. 201 kodą).

 

Kontrolė atliekama apžiūrint, tikrinant ir bandant.

 

Techninės būklės vertinimo kriterijai

NT

DT

DE

netaisyklingai įsijungia (išsijungia), nešviečia

 

X

 

netinkamas įrengtų žibintų skaičius

 

X

 

netinkama skleidžiamos šviesos spalva

 

X

 

netinkamai sureguliuoti

 

X

 

įjungus žibintus, jie neatsidengia

 

X

 

išjungus žibintus, jie neužsidengia

X

 

 

neveikia kontrolinė lemputė

 

X

 

;

1.7. išdėstau 205 kodą taip:

 

Kodas

Gabaritiniai žibintai

205

Techniniai reikalavimai

 

1. Įjungus (išjungus) atitinkamą jungiklį, vienu metu privalo įsijungti (išsijungti) visi įrengti gabaritiniai žibintai.

2. Esant įjungtiems žibintams, turi užsidegti gabaritinių žibintų kontrolinė lemputė arba prietaisų skydelio apšvietimas.

3. Spalva: priekinių – balta, galinių – raudona, šoninių – geltona, gali būti raudonos spalvos, jei šie žibintai nuo vertikaliosios ašies, einančios per toliausiai išsikišusią galinę transporto priemonės kėbulo dalį, nutolę ne daugiau kaip per 1 m.

4. Šoniniai gabaritiniai žibintai:

4.1. Ant transporto priemonių, kurių gabaritinis ilgis didesnis kaip 6 m (išskyrus krovininius automobilius be kėbulų) ir pagamintų po 1993 metų, abiejuose šonuose privalo būti gabaritiniai žibintai, įsijungiantys kartu su priekiniais ir galiniais žibintais.

4.2. Turi būti sumontuoti 250–1500 mm aukštyje nuo kelio paviršiaus, o jei dėl konstrukcijos ypatumų to padaryti negalima, tai ne aukščiau kaip 2100 mm. Bent vienas žibintas turi būti viduriniame transporto priemonės ilgio trečdalyje; atstumas nuo priekio iki pirmo žibinto neturi viršyti 3 m (priekaboms į šį atstumą įskaitomas grąžulo ilgis); atstumas tarp gretimų žibintų turi neviršyti 3 m, o išimties atveju gali būti padidintas iki 4 m; atstumas tarp paskutinio šoninio gabaritinio žibinto ir transporto priemonės galo turi neviršyti 1 m.

5. Privalo atitikti nustatytus konstrukcijos ir techninės būklės reikalavimus (žr. 201 kodą).

 

Kontrolė atliekama apžiūrint, tikrinant ir matuojant*.

 

Techninės būklės vertinimo kriterijai

NT

DT

DE

netaisyklingai įsijungia (išsijungia), nešviečia

 

X

 

nedega kontrolinė lemputė

X

 

 

nedega kontrolinė lemputė ir (arba) prietaisų skydelio apšvietimas

 

X

 

netinkama skleidžiamos šviesos spalva

 

X

 

neįrengti, kur numatyta, arba netaisyklingai įrengti šoniniai gabaritiniai žibintai

 

X

 

nešviečia tik vienas galinis gabaritinis žibintas, jeigu jis yra sujungtas su kitu viename korpuse gabaritiniu žibintu

X

 

 

;

1.8. išdėstau 207 kodą taip:

 

Kodas

Posūkių rodikliai

207

Techniniai reikalavimai

 

1. Privalo įsijungti ir išsijungti nepriklausomai nuo kitų žibintų. Vienos pusės posūkių rodikliai privalo įsijungti, įjungus atitinkamą jungiklį. Privalo išsijungti perjungus jungiklį į vidurinę padėtį.

2. Skleidžiama šviesa turi būti:

2.1. geltonos spalvos – transporto priemonių, įregistruotų pirmą kartą Lietuvoje po 2004 m. gegužės 1 d. (išskyrus transporto priemones, pagamintas prieš 25 metus);

2.2. geltonos arba kitos gamintojo nustatytos spalvos – transporto priemonių, įregistruotų pirmą kartą Lietuvoje iki 2004 m. gegužės 1 d.

3. Privalo mirksėti 90 ± 30 mirksnių per minutę.

4. Sinchroniškai turi mirksėti kontrolinė posūkių rodiklių lemputė.

5. Privalo atitikti nustatytus konstrukcijos ir techninės būklės reikalavimus (žr. 201 kodą).

6. L kategorijos transporto priemonėse posūkio rodikliai turi būti du priekyje ir du gale.

 

Kontrolė atliekama apžiūrint, tikrinant ir matuojant*.

 

Techninės būklės vertinimo kriterijai

NT

DT

DE

netaisyklingai įsijungia (išsijungia), nešviečia

 

X

 

netinkama skleidžiamos šviesos spalva

 

X

 

netinkamas mirksėjimo dažnis

 

X

 

neveikia kontrolinė lemputė

 

X

 

nėra posūkio rodiklių

 

X

 

;

1.9. išdėstau 210 kodą taip:

 

Kodas

Galiniai (-is) ruko žibintai (-as)

210

Techniniai reikalavimai

 

1. Privalo įsijungti (išsijungti), įjungus (išjungus) atitinkamą jungiklį, tik esant įjungtiems artimųjų, tolimųjų šviesų ar priekiniams rūko žibintams. Privalo išsijungti nepriklausomai nuo šių žibintų.

2. Skaičius – 1 arba 2.

3. Turi būti įrengti:

3.1. Turi būti įrengti M, N, O kategorijų transporto priemonių gale 250-1000 mm aukštyje, o N3G klasės transporto priemonėse – iki 1200 mm aukštyje, tačiau ne arčiau kaip 100 mm nuo stabdymo signalo žibintų. Kai įrengiamas vienas žibintas, jis turi būti simetrijos plokštumoje arba į kairę nuo jos, o kai įrengiami du žibintai, jie turi būti simetriški vertikaliosios simetrijos plokštumos atžvilgiu.

3.2. Gali būti įrengti L kategorijos transporto priemonės gale 250-900 mm aukštyje, tačiau ne arčiau kaip 100 mm nuo stabdymo signalo žibinto. Kai įrengtas vienas žibintas, jis turi būti simetrijos plokštumoje arba į kairę nuo jos, o kai įrengti du žibintai, tai jie turi būti simetriški vertikaliosios simetrijos plokštumos atžvilgiu.

4. Turi skleisti raudoną šviesą.

5. Esant įjungtiems (-am) žibintams (-ui), privalo užsidegti galinių (-io) rūko žibintų (-o) kontrolinė lemputė.

6. Privalo atitikti nustatytus konstrukcijos ir techninės būklės reikalavimus (žr. 201 kodą).

 

Kontrolė atliekama apžiūrint ir tikrinant.

 

Techninės būklės vertinimo kriterijai

NT

DT

DE

netaisyklingai įsijungia (išsijungia), nešviečia

 

X

 

netinkamas įrengtų žibintų skaičius

 

X

 

netaisyklingai įrengti

 

X

 

netinkama skleidžiamos šviesos spalva

 

X

 

neveikia kontrolinė lemputė

 

X

 

;

1.10. išdėstau 213 kodą taip:

 

Kodas

Šviesos atšvaitai (priekiniai, šoniniai, galiniai)

213

Techniniai reikalavimai

 

1. Atspindinti spalva turi būti: priekinių – balta, galinių – raudona, šoninių – geltona, gali būti raudonos spalvos, jei šviesos atšvaitai nuo vertikaliosios ašies, einančios per toliausiai išsikišusią galinę transporto priemonės kėbulo dalį, nutolę ne daugiau kaip per 1 m.

2. Priekabos / puspriekabės gale turi būti du raudonos spalvos galiniai trikampiai atšvaitai. Jų viršūnės turi būti nukreiptos į viršų.

3. Privalo atitikti nustatytus konstrukcijos ir techninės būklės reikalavimus (žr. 201 kodą).

 

Kontrolė atliekama apžiūrint.

 

 

Techninės būklės vertinimo kriterijai

NT

DT

DE

 

nėra arba nepakankamas skaičius, jei jie numatyti gamintojo

 

X

 

 

netaisyklinga atspindinti spalva

 

X

 

 

priekabose / puspriekabėse nėra galinių trikampių atšvaitų

 

X

 

 

;

1.11. išdėstau 408 ir 409 kodus taip:

 

Kodas

Stabdymo efektyvumas

408

Techniniai reikalavimai

 

1. Darbinės stabdžių sistemos stabdymo efektyvumas turi būti ne mažesnis kaip:

1.1. M1 klasės automobiliams                                                                              50 %;

1.2. M2, M3 klasių automobiliams, pagamintiems iki 1990-12-31                       48 %;

1.3. M2, M3 klasių automobiliams, pagamintiems nuo 1991-01-01                     50 %;

1.4. N1 klasės automobiliams, pagamintiems iki 1987-12-31                              45 %;

1.5. N1 klasės automobiliams, pagamintiems nuo 1988-01-01                            50 %;

1.6. N2, N3 klasių automobiliams, pagamintiems iki 1987-12-31                        43 %;

1.7. N2, N3 klasių automobiliams, pagamintiems nuo 1988-01-01                      45 %;

1.8. O3, O4 klasių priekaboms, pagamintoms iki 1987-12-31                              40 %;

1.9. O3, O4 klasių priekaboms, pagamintoms nuo 1988-01-01                            43 %.

2. Atsarginės stabdžių sistemos stabdymo efektyvumas turi būti ne mažesnis kaip 50 % darbinės stabdžių sistemos efektyvumo.

3. Stovėjimo stabdžių sistemos stabdymo efektyvumas turi būti ne mažesnis kaip 16 %, skaičiuojant bendrajai automobilio masei, arba ne mažesnis kaip 12 %, skaičiuojant bendrajai junginio masei.

4. Mokomųjų transporto priemonių su sudvejintais stabdžių pedalais stabdymo jėgų netolygumas ir stabdymo efektyvumas turi būti tikrinamas tiek su pagrindiniais, tiek ir su papildomai įrengtais stabdžių pedalais ir turi atitikti nustatytus reikalavimus.

 

Kontrolė atliekama:

1. Skaičiuojant, jei ratų stabdymo jėgos yra nustatytos stabdžių bandymo stendu ir atitinka 402-404 ir 407 kodų reikalavimus. Jei tikrinant stabdžių bandymo stendu stabdymo jėgos atitinka 402, 404 ir 407 kodų reikalavimus, o stabdžių bandymo stendo būgnai užsiblokuoja, stabdžių efektyvumas darbinei arba stovėjimo stabdžių sistemai M1 ir N1 klasių transporto priemonėms neskaičiuojamas.

2. Bandant ir skaičiuojant, jei ratų stabdymo jėgų negalima nustatyti stabdžių bandymo stendu.

 

PASTABA. Darbinės stabdžių sistemos stabdymo efektyvumas skaičiuojamas faktinei arba bendrajai transporto priemonės masei. Bendrajai transporto priemonės masei stabdymo efektyvumas transporto priemonėms, turinčioms pneumatines stabdžių pavaras. Visais kitais atvejais stabdymo efektyvumas skaičiuojamas faktinei transporto priemonės masei.

Techninės būklės vertinimo kriterijai

NT

DT

DE

neatitinka nustatytų reikalavimų

 

X

 

 

Kodas

Motociklų / mopedų stabdžiai

409

Techniniai reikalavimai

 

Stabdymo efektyvumas (apskaičiuotas faktinei masei) turi būti ne mažesnis:

motociklų: L3e – 50 %, L4e – 46 %, L5e – 44 %, L6e – 40 %, L7e – 44 %;

mopedų: Lle – 44 %, L2e – 40 %.

 

Kontrolė atliekama bandant ir skaičiuojant arba bandant ir matuojant.

 

PASTABA. Iki 2009 m. sausio 1 d. stabdymo efektyvumas L kategorijos transporto priemonei gali būti nustatomas matuojant stabdymo kelią stabdant abiem stabdžiais ir turi būti ne didesnis kaip 7,5 m be šoninės priekabos, ir ne didesnis kaip 8,2 m su šonine priekaba.

Techninės būklės vertinimo kriterijai

NT

DT

DE

stabdymo efektyvumas / stabdymo kelias neatitinka nustatytų reikalavimų

 

X

 

;

1.12. išdėstau 417 kodą taip:

 

Kodas

Suspausto oro balionai

417

Techniniai reikalavimai

 

1. Turi būti patikimai pritvirtinti.

2. Neturi būti stipriai deformuoti, labai paveikti korozijos ar remontuoti suvirinimo būdu.

3. Turi būti sandarūs.

 

Kontrolė atliekama apžiūrint ir tikrinant.

 

Techninės būklės vertinimo kriterijai

NT

DT

DE

nepatikimai pritvirtinti

 

X

 

stipriai deformuoti, labai paveikti korozijos ar remontuoti suvirinimo būdu

 

X

 

nesandarūs

 

X

 

;

1.13. išdėstau 503 ir 504 kodus taip:

 

Kodas

Padangų naudojimas

503

Techniniai reikalavimai

 

1. Turi būti naudojamos transporto priemonės gamintojo numatytos padangos. Neturint šių duomenų padangos ir (ar) ratlankiai privalo:

1.1. neliesti kėbulo ar pakabos detalių;

1.2. neriboti ratų pasukimo kampų;

1.3. neišsikišti už kėbulo ribų.

2. Transporto priemonės vienos ašies ir sudvejinto tilto padangos turi būti vienodos, t. y.:

2.1. to paties gamintojo;

2.2. vienodo konstrukcinio tipo;

2.3. vienodų matmenų;

2.4. vienodos paskirties;

2.5. tos pačios keliamosios galios indekso;

2.6. vienodo leistino greičio indekso;

2.7. vienodo protektoriaus rašto.

3. M1, M2 ir N1 klasių transporto priemonėse, jei galinės ašies ratai nesuporinti, draudžiama kartu naudoti ant priekinės ašies radialinės, o ant galinės ašies – įstrižų juostų (diagonalinės) padangas.

4. Transporto priemonėse ir jų priekabose (jei priekabose įrengti stabdžiai), kurių bendroji masė ne didesnė kaip 3,5 t, nuo lapkričio 10 d. iki balandžio 1 d. turi būti naudojamos padangos, skirtos važiuoti žiemą (žymimos ženklais „M+S“, „*“ arba užrašu „All seasons“).

5. Nuo balandžio 10 d. iki lapkričio 1 d. draudžiama naudoti transporto priemones su dygliuotomis padangomis.

 

Kontrolė atliekama apžiūrint.

 

PASTABA. Vienos ašies suporintų ratų padangos gali būti ne to paties gamintojo, tačiau šiuo atveju padangos turi būti sumontuotos simetriškai transporto priemonės išilginės simetrijos plokštumos atžvilgiu.

Techninės būklės vertinimo kriterijai

NT

DT

DE

naudojamos ne transporto priemonės gamintojo numatytos padangos

 

X

 

padangos ir (ar) ratlankiai liečia kėbulo ir pakabos detales

 

X

 

padangos ir (ar) ratlankiai riboja ratų pasukimo kampą

 

X

 

padangos ir (ar) ratlankiai išsikiša už kėbulo ribų

 

X

 

ant vienos ašies ir (ar) sudvejinto tilto naudojamos nevienodos padangos

 

X

 

M1, M2 ir N1 klasių transporto priemonėse kartu panaudotos ant priekinės ašies radialinės, o ant galinės ašies – įstrižų juostų (diagonalinės) padangos

 

X

 

automobiliuose ir jų priekabose, kurių bendroji masė ne didesnė kaip 3,5 t, nuo lapkričio 10 d. iki balandžio 1 d. naudojamos vasarinės padangos

 

 

X

nuo balandžio 10 d. iki lapkričio 1 d. naudojamos dygliuotos padangos

 

 

X

 

Kodas

Ratai (ratlankiai)

504

Techniniai reikalavimai

 

1. Vienos ašies ratai turi būti vienodi ir atitikti padangų matmenis.

2. Visi ratlankiai turi būti vienodo diametro ir pločio, jeigu gamintojo nenumatyta kitaip.

3. Turi būti be didesnių pažeidimų.

 

Kontrolė atliekama apžiūrint.

 

Techninės būklės vertinimo kriterijai

NT

DT

DE

nevienodi ratai (ratlankiai) ant vienos ašies

 

X

 

neatitinka padangų matmenų

 

X

 

panaudoti nevienodo diametro ir / ar pločio ratlankiai (jei gamintojo nenumatyta kitaip)

 

X

 

turi didesnių pažeidimų

 

X

X

 

;

1.14. išdėstau 603–605 kodus taip:

 

Kodas

Galinė apsauga nuo palindimo po transporto priemone

603

Techniniai reikalavimai

 

1. Turi būti įrengta (jei numatyta transporto priemonės gamintojo) ir atitikti Pagrindinių techninių reikalavimų I dalies XVI skyriaus reikalavimus.

2. Neturi būti didesnių pažeidimų.

 

Kontrolė atliekama apžiūrint.

 

PASTABA. Šio kodo reikalavimai netaikomi bekėbulėms transporto priemonėms (kėbulo kodas BE), tačiau, jeigu galinė apsauga nuo palindimo po transporto priemone įrengta, ji privalo atitikti šio kodo 1 ir 2 punkto reikalavimus.

 

Techninės būklės vertinimo kriterijai

NT

DT

DE

nėra, nors numatyta gamintojo

 

X

 

neatitinka nustatytų reikalavimų

 

X

 

turi didesnių pažeidimų

 

X

 

 

Kodas

Šoninė apsauga nuo palindimo po transporto priemone

604

Techniniai reikalavimai

 

1. Turi būti įrengta (jei numatyta transporto priemonės gamintojo) ir atitikti Pagrindinių techninių reikalavimų I dalies XV skyriaus reikalavimus.

2. Neturi būti didesnių pažeidimų.

 

Kontrolė atliekama apžiūrint.

 

PASTABA. Šio kodo reikalavimai netaikomi bekėbulėms transporto priemonėms (kėbulo kodas BE), tačiau jeigu šoninė apsauga nuo palindimo po transporto priemone įrengta, ji privalo atitikti šio kodo 1 ir 2 punkto reikalavimus.

 

Techninės būklės vertinimo kriterijai

NT

DT

DE

nėra, nors numatyta gamintojo

 

X

 

neatitinka nustatytų reikalavimų

 

X

 

turi didesnių pažeidimų

 

X

 

 

Kodas

Sukabintuvas / priekabos grąžulas

605

Techniniai reikalavimai

 

1. Privalo atitikti transporto priemonės klasę bei svorį.

2. Sukabintuvo elementai / priekabos grąžulas neturi būti įtrūkę, sulūžę, deformuoti ar remontuoti mechaninio tiesinimo, suvirinimo ar kitais būdais.

3. Transporto priemonės sukabintuvų sujungime neturi būti didesnio laisvumo.

4. Transporto priemonėse įrengtų A ir C klasės sukabintuvų elementų sudilimas neturi viršyti leistinų ribų. Kontrolė atliekama apžiūrint, tikrinant ir matuojant*.

 

PASTABA. Apie perdirbto sukabinimo įtaiso arba priekabos grąžulo tinkamumą naudoti sprendimą priima kelių transporto ekspertas.

 

Techninės būklės vertinimo kriterijai

NT

DT

DE

neatitinka transporto priemonės klasės ar svorio

 

X

 

sukabintuvo elementai / priekabos grąžulas įtrūkę, sulūžę, deformuoti ar remontuoti mechaninio tiesinimo, suvirinimo ar kitais būdais

 

X

 

didesnis laisvumas transporto priemonės sukabintuvų sujungimuose

 

 

X

didesnis nei leistina A ar C klasės sukabintuvų elementų sudilimas

 

X

 

;

1.15. išdėstau 610 kodą taip:

 

Kodas

Durys ir dangčiai

 

610

 

Techniniai reikalavimai

 

 

1. Turi lengvai atsidaryti ir užsidaryti.

2. Turi patikimai fiksuotis uždarytoje padėtyje.

3. Neturi būti pažeidimų, galinčių kelti pavojų kitiems eismo dalyviams.

4. Turi būti vidinės ir išorinės durų rankenos, kaip numatyta gamintojo.

5. Turi veikti vairuotojo durų stiklo kėliklis

 

Kontrolė atliekama apžiūrint ir tikrinant.

 

 

Techninės būklės vertinimo kriterijai

NT

DT

DE

sunkiai atsidaro ar užsidaro

 

X

 

nepatikimai fiksuojasi uždarytoje padėtyje

 

X

 

yra pažeidimų, galinčių kelti pavojų kitiems eismo dalyviams

 

X

 

nėra vidinės (-ių) ir (ar) išorinės (-ių) durų rankenos (-ų), kaip numatyta gamintojo

 

X

 

neveikia vairuotojo durų stiklo kėliklis

 

X

 

;

1.16. išdėstau 619 kodą taip:

 

Kodas

Galinio vaizdo veidrodžiai (vidinis, išoriniai)

619

Techniniai reikalavimai

 

1. M1 ir N1 klasių transporto priemonėse privalo būti įrengti I ir III klasės veidrodžiai. I klasės veidrodžio neprivaloma įrengti, jei jis nerodo galinio vaizdo. Kaip alternatyva III klasės veidrodžiams gali būti įrengti II klasės veidrodžiai. Gali būti įrengti II, IV1, V2 ar VI3 klasės veidrodžiai.

2. M2 ir M3 klasių transporto priemonėse privalo būti įrengti II klasės veidrodžiai – vienas veidrodis turi būti vairuotojo, o kitas keleivio pusėje. Gali būti įrengti I, IV1, V2 ar VI3 klasės veidrodžiai.

3. N2 klasės transporto priemonėse, kurių masė ne didesnė kaip 7,5 tonos, privalo būti įrengti II, IV ir V klasės veidrodžiai. II klasės veidrodžiai turi būti įrengti taip, kad vienas veidrodis būtų vairuotojo, o kitas keleivio pusėje. IV klasės veidrodžiai turi būti įrengti taip, kad vienas veidrodis būtų vairuotojo, o kitas keleivio pusėje, jei papildomai tvirtinamas V klasės veidrodis. V klasės veidrodis turi būti įrengtas keleivio pusėje, neprivaloma įrengti vairuotojo pusėje, tačiau, jei jis įrengtas, jis turi būti ne žemiau kaip 2 metrai virš žemės paviršiaus. Gali būti įrengtas I klasės veidrodis.

4. N2 klasės transporto priemonėse, kurių masė didesnė kaip 7,5 tonos, ir N3 klasės transporto priemonėse privalo būti įrengti II, IV, V ir VI klasės veidrodžiai. II ir IV klasės veidrodžiai turi būti įrengti taip, kad vienas veidrodis būtų vairuotojo, o kitas keleivio pusėje. V klasės veidrodis turi būti įrengtas keleivio pusėje, neprivaloma įrengti vairuotojo pusėje, tačiau jei jis įrengtas, jis turi būti ne žemiau kaip 2 metrai virš žemės paviršiaus. VI klasės veidrodis turi būti įrengtas ne žemiau kaip 2 metrai virš žemės paviršiaus. Gali būti įrengtas I klasės veidrodis.

5. Veidrodžiai turi būti be pažeidimų ir patikimai pritvirtinti.

6. Jei transporto priemonėje įrengtas sukabinimo įtaisas, galinis langas uždengtas arba užtamsintas, iš abiejų transporto priemonės pusių turi būti įrengti išoriniai galinio vaizdo veidrodžiai.

7. Mokomosiose transporto priemonėse papildomai turi būti įrengta:

7.1. M1 ir N1 klasių transporto priemonėse – išorinis veidrodis vairuotojui dešinėje pusėje, du išoriniai veidrodžiai instruktoriui iš abiejų pusių;

7.2. kitų klasių transporto priemonėse – du išoriniai veidrodžiai iš abiejų pusių instruktoriui.

8. L1e ir L2e klasės transporto priemonėse turi būti vienas veidrodis kairėje pusėje.

9. L3e, L4e, L5e, L6e ir L7e klasių transporto priemonėse turi būti veidrodžiai iš abiejų pusių.

 

1 Jei transporto priemonėje įrengti IV klasės veidrodžiai – vienas jų turi būti vairuotojo, o kitas (arba kitas) keleivio pusėje.

2 Jei transporto priemonėje įrengti V klasės veidrodžiai – vienas jų turi būti įrengtas vairuotojo pusėje, o kitas keleivio pusėje. Abu veidrodžiai turi būti įrengti ne žemiau kaip 2 metrai virš žemės paviršiaus.

3 Jei transporto priemonėje įrengtas VI klasės veidrodis, jis turi būti įrengtas ne žemiau kaip 2 metrai virš žemės paviršiaus.

 

PASTABOS:

1. Veidrodžių klasės nurodytos Netiesioginio matymo įtaisų ir transporto priemonių, kuriose įrengti netiesioginio matymo įtaisai, tipo patvirtinimo taisyklių, patvirtintų Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos viršininko 2005 m. rugsėjo 30 d. įsakymu Nr. 2B-281 (Žin., 2005, Nr. 119-4321) (toliau – Netiesioginio matymo įtaisų tipo patvirtinimo taisyklės), 6 priede.

2. Nuo 2009 m. sausio 1 d. visose jau registruotose N2 ir N3 klasių transporto priemonėse turi būti įrengti IV ir V klasės veidrodžiai ar netiesioginio matymo įtaisai, kaip numatyta Netiesioginio matymo įtaisų tipo patvirtinimo taisyklių 6 priede arba 2003 m. lapkričio 10 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2003/97/EB dėl valstybių narių teisės aktų, reglamentuojančių netiesioginio matymo įtaisų ir transporto priemonių, kuriose jie įrengti, tipo patvirtinimą, suderinimo, iš dalies pakeičiančios Direktyvą 70/156/EEB ir panaikinančios Direktyvą 71/127/EEB (OL, 2004 L 25, p. 1) (toliau – Direktyva 2003/97/EB), III priedo lentelėje.

3. IV ir V klasės veidrodžiai neprivalomi:

3.1. N2 ir N3 klasių transporto priemonėms, įregistruotoms iki 2000 m. sausio 1 d.;

3.2. N2 klasės transporto priemonėms, kurių didžiausia bendroji leistina masė neviršija 7,5 tonos ir kuriose neįmanoma įrengti V klasės veidrodžio taip, kad jis atitiktų šias sąlygas:

3.2.1. kai transporto priemonė yra pakrauta tiek, kiek maksimaliai techniškai leidžiama, nė viena veidrodžio, kad ir kokia būtų jo reguliavimo padėtis, dalis nuo žemės paviršiaus nebūtų nutolusi mažiau negu 2 metrai (gali būti toleruojama +10 cm);

3.2.2. veidrodis būtų visiškai matomas vairuotojui, kai jis sėdi prie vairo.

3.3. N2 ir N3 klasių transporto priemonėms, kurių tipas nebuvo patvirtintas pagal Direktyvos 2003/97/EB reikalavimus iki 2007 m. sausio 26 d., tačiau keleivio pusėje įdiegtos kitos netiesioginio matymo priemonės, apima ne mažiau kaip 95 proc. viso pagal Netiesioginio matymo įtaisų taisykles arba Direktyvos 2003/97/EB per IV ir V klasės veidrodžius matomo žemės paviršiaus lauko.

 

Techninės būklės vertinimo kriterijai

NT

DT

DE

nėra ar nepakankamas veidrodžių skaičius, kaip numatyta gamintojo

 

X

 

turi pažeidimų, nepatikimai pritvirtinti

 

X

 

N2 ir N3 klasių transporto priemonėse, registruotose po 2000 m. sausio 1 d. nėra įrengta IV ir V klasės veidrodžių, arba netiesioginio matymo įtaisų, apimančių ne mažiau kaip 95 proc. per IV ir V klasės veidrodžius matomo žemės paviršiaus lauko

X

 

 

;

1.17. išdėstau 706 kodą taip:

 

Kodas

Variklio tvirtinimas

706

Techniniai reikalavimai

 

Variklis turi būti patikimai pritvirtintas.

 

Kontrolė atliekama apžiūrint.

 

Techninės būklės vertinimo kriterijai

NT

DT

DE

variklis nepatikimai pritvirtintas

 

X

 

;

1.18. pripažįstu netekusiais galios 1002, 1004, 1005, 1006, 1008, 1009, 1010, 1012, 1013 kodus.

2. Įsakymą nustatyta tvarka skelbti „Valstybės žiniose“ ir Valstybinės kelių transporto inspekcijos interneto tinklalapyje.

 

 

 

INSPEKCIJOS VIRŠININKAS                                                VIDMANTAS ŽUKAUSKAS