LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRO

ĮSAKYMAS

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRO 2004 M. SAUSIO 8 D. ĮSAKYMO NR. 3-06 „DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS JŪRŲ LAIVŲ REGISTRE ĮREGISTRUOTŲ LAIVŲ VALSTYBINĖS VĖLIAVOS KONTROLĖS LIETUVOS RESPUBLIKOS IR UŽSIENIO VALSTYBIŲ JŪRŲ UOSTUOSE VYKDYMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2011 m. birželio 21 d. Nr. 3-374

Vilnius

 

Pakeičiu Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2004 m. sausio 8 d. įsakymą Nr. 3-06 „Dėl Lietuvos Respublikos jūrų laivų registre įregistruotų laivų valstybinės vėliavos kontrolės Lietuvos Respublikos ir užsienio valstybių jūrų uostuose vykdymo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2004, Nr. 18-562) ir išdėstau jį nauja redakcija:

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS JŪRŲ LAIVŲ REGISTRE ĮREGISTRUOTŲ LAIVŲ VALSTYBINĖS VĖLIAVOS KONTROLĖS LIETUVOS RESPUBLIKOS IR UŽSIENIO VALSTYBIŲ JŪRŲ UOSTUOSE VYKDYMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos saugios laivybos įstatymo (Žin., 2000, Nr. 75-2264; 2005, Nr. 31-974) 24 straipsniu ir atsižvelgdamas į Tarptautinės jūrų organizacijos asamblėjos rezoliucijoje A.847(20) įtvirtintas rekomendacijas bei įgyvendindamas 2009 m. balandžio 23 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2009/21/EB dėl vėliavos valstybės reikalavimų laikymosi (OL 2009 L 131, p. 132) nuostatas:

1. Tvirtinu Lietuvos Respublikos jūrų laivų registre įregistruotų laivų valstybinės vėliavos kontrolės Lietuvos Respublikos ir užsienio valstybių jūrų uostuose vykdymo taisykles (pridedama).

2. Pavedu Lietuvos saugios laivybos administracijai nustatyti laivų kontrolės procedūras, laivų inspektavimo aktų ir kitų su laivų inspektavimu susijusių dokumentų formas.“

 

 

 

Susisiekimo ministras                                                                Eligijus Masiulis


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro

2004 m. sausio 8 d. įsakymu Nr. 3-06

(Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro

2011 m. birželio 21 d. įsakymo Nr. 3-374 redakcija)

 

Lietuvos Respublikos jūrų laivų registre įregistruotų laivų valstybinės vėliavos kontrolės Lietuvos Respublikos ir užsienio valstybių jūrų uostuose vykdymo TAISYKLĖS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Lietuvos Respublikos jūrų laivų registre įregistruotų laivų valstybinės vėliavos kontrolės Lietuvos Respublikos ir užsienio valstybių jūrų uostuose vykdymo taisyklės (toliau – taisyklės) nustato Lietuvos Respublikos jūrų laivų registre įregistruotų laivų valstybinės vėliavos kontrolės (toliau – laivų kontrolė), laivų sulaikymo, pranešimų pateikimo tvarką ir su tuo susijusias laivo valdytojo ir įgulos narių pareigas. Šios taisyklės taip pat nustato Lietuvos saugios laivybos administracijos (toliau – Administracija) teises ir pareigas vykdant laivų kontrolę, sulaikant laivus ir įforminant laivų kontrolės rezultatus.

2. Šių taisyklių tikslas – užtikrinti tinkamą vėliavos valstybės įsipareigojimų vykdymą, siekiant didinti saugumą ir užkirsti kelią teršimui iš laivų, plaukiojančių su Lietuvos valstybės vėliava, kontroliuoti, kad Lietuvos Respublikos jūrų laivų registre įregistruotuose laivuose būtų laikomasi tarptautinių ir Europos Sąjungos teisės aktų, susijusių su laivybos saugumu, laivybos apsauga, jūrų aplinkos apsauga ir gyvenimo bei darbo sąlygomis, reikalavimų.

3. Šios taisyklės taikomos visiems Lietuvos Respublikos jūrų laivų registre įregistruotiems laivams ir plaukiojimo priemonėms, plaukiojančioms su Lietuvos valstybės vėliava, jei joms taikoma bent viena Tarptautinės jūrų organizacijos (toliau – TJO) konvencija ir yra privaloma turėti bent vieną pagal TJO konvencijos reikalavimus išduotą liudijimą. Laivų, kuriems pagal bendro tonažo dydį netaikomi tarptautinių konvencijų reikalavimai ir nėra privalomi pagal tarptautines konvencijas išduoti liudijimai, kontrolės tvarką, procedūras ir liudijimų formas nustato Administracija.

4. Šiose taisyklėse vartojamos sąvokos:

Inspektorius – Administracijos darbuotojas, atestuotas Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2000 m. rugsėjo 14 d. įsakymo Nr. 241 „Dėl inspektorių, atliekančių Lietuvos Respublikos jūrų laivų registre įregistruotų laivų kontrolę arba užsienyje įregistruotų laivų valstybinę kontrolę Lietuvos Respublikos jūrų uostuose, atestavimo tvarkos patvirtinimo“ (Žin., 2000, Nr. 81-2471; 2011, Nr. 7-274) nustatyta tvarka.

Laivybos kompanija – laivo savininkas, valdytojas ar laivo be įgulos frachtuotojas, kuris iš laivo savininko yra perėmęs atsakomybę už laivo eksploatavimą ir kuris, prisiimdamas šią atsakomybę, sutiko perimti visas Tarptautinio saugios laivybos valdymo ir taršos iš laivų prevencijos (ISM) kodekse nustatytas pareigas ir atsakomybę.

Laivo sulaikymas – inspektoriaus sprendimas neleisti laivui išplaukti iš uosto, jeigu buvo nustatyta trūkumų, dėl kurių laivas nėra tinkamas plaukioti.

Liudijimas – Lietuvos Respublikos vardu Administracijos arba įgaliotos klasifikacinės bendrovės išduotas dokumentas pagal Lietuvos Respublikos įstatymuose ir kituose teisės aktuose, Europos Sąjungos teisės aktuose ir tarptautinėse konvencijose nustatytus reikalavimus.

Kitos šiose taisyklėse vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip apibrėžta Lietuvos Respublikos saugios laivybos įstatyme (Žin., 2000, Nr. 75-2264; 2005, Nr. 31-974).

 


II. LAIVŲ KONTROLĖ

 

5. Administracija Lietuvos Respublikos jūrų laivų registre įregistruotų laivų kontrolę vykdo periodiškai juos inspektuodama, taip pat analizuodama įvairią statistinę informaciją (laivų sulaikymų užsienio valstybėse skaičių, laivų sulaikymų priežastis, nustatytus laivų trūkumus ir kt.) ir imdamasi atitinkamų prevencinių ir koregavimo veiksmų.

6. Laivų kontrolės procedūras, atsižvelgiant į laivo tipą, ir laivo inspektavimo aktų, kitų su tuo susijusių dokumentų formas nustato Administracija.

7. Siekdama užtikrinti efektyvią Lietuvos jūrų laivų stebėseną ir kontrolę, Administracija naudojasi informacinėmis sistemomis, kuriose pateikiami šie duomenys apie laivus:

7.1. bendroji informacija apie laivą – laivo pavadinimas, pastatymo metai, Tarptautinės jūrų organizacijos suteiktas laivo identifikavimo numeris, šaukinys, laivo ilgis (metrais), laivo plotis (metrais), laivo borto aukštis (metrais), maksimali laivo grimzlė (metrais), bendroji ir grynoji laivo talpa pagal 1969 m. Tarptautinę konvenciją dėl laivų matmenų nustatymo (Žin., 1991, Nr. 32-881), laivo dedveitas (tonomis) ir kt.;

7.2. duomenys apie laivui klasę suteikusią, laivo apžiūras vykdančią ir pagal tarptautinius saugios laivybos reikalavimus privalomus liudijimus išdavusią įgaliotą klasifikacinę bendrovę;

7.3. laivų apžiūrų, įskaitant papildomas ir tolesnes apžiūras, jeigu tokios atliekamos, vertinimų ir auditų datos;

7.4. duomenys apie laivų patikrinimus užsienio valstybių uostuose (tikrinusi institucija, patikrinimų datos, patikrinimo rezultatai (ar laivas buvo sulaikytas uoste, ar buvo nustatyti trūkumai);

7.5. informacija apie avarijas;

7.6. duomenys apie laivus, kurie per paskutinius 12 mėnesių nustojo plaukioti su Lietuvos valstybės vėliava.

8. Paprastai Lietuvos Respublikos jūrų laivų registre įregistruoti laivai inspektuojami jiems įplaukus į Lietuvos Respublikos uostus. Laivų inspektavimo periodiškumą, taip pat būtinybę inspektuoti laivus jiems esant užsienio valstybės uoste, atsižvelgdama į laivo tipą, jo dydį ir kitas aplinkybes, nustato Administracija.

9. Užsienio valstybių uostuose patikrinti Lietuvos Respublikos jūrų laivų registre įregistruoti laivai, kuriuose užsienio valstybių uosto kontrolės pareigūnai nustatė trūkumų arba kuriems užsienio valstybių uosto kontrolės pareigūnai uždraudė išplaukti iš užsienio valstybės uosto dėl tarptautinių saugios laivybos reikalavimų pažeidimų, turi būti Administracijos tikrinami jam atplaukus į Lietuvos Respublikos jūrų uostą, neatsižvelgiant į nustatytą inspektavimo periodiškumą.

10. Kai Lietuvos Respublikos jūrų laivų registre įregistruotam laivui uždraudžiama išplaukti iš užsienio valstybės uosto dėl tarptautinių saugios laivybos reikalavimų pažeidimų, Administracija privalo įvertinti tokio uždraudimo priežastis. Laivo valdytojas privalo Administracijai teikti visą tyrimui reikalingą informaciją. Jei laivui buvo uždrausta išplaukti dėl tarptautinių saugios laivybos reikalavimų pažeidimų, galėjusių kelti grėsmę žmonių gyvybei jūroje ir jūros aplinkai dėl taršos, Administracija privalo laivą išsamiai patikrinti. Tokio patikrinimo išlaidas atlygina laivybos kompanija Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka.

11. Laivo inspektavimo metu inspektorius patikrina laivo dokumentus, įvertina laivo atitiktį Lietuvos Respublikos įstatymuose, tarptautinėse sutartyse ir kituose teisės aktuose nustatytiems reikalavimams laivo konstrukcijai, įrenginiams ir mechanizmams, įgulos gyvenimo ir darbo sąlygoms, įgulos veiksmų avarinėse situacijose ir kitiems teisės aktuose nustatytiems reikalavimams, susijusiems su saugia laivyba ir taršos iš laivų prevencija.

12. Inspektavimas įforminamas surašant Administracijos direktoriaus įsakymu patvirtintos formos aktą, kuriame nurodomi nustatyti trūkumai ar neatitiktys bei jų pašalinimo sąlygos ir terminai. Aktas įteikiamas laivo kapitonui (atsakingam asmeniui).

13. Jeigu tikrinant laivą randama labai daug trūkumų, laivo patikrinimas gali būti sustabdytas ir atnaujintas tik po to, kai laivybos kompanija raštu informuos Administraciją, kad trūkumai pašalinti ir laivas atitinka tarptautinių konvencijų reikalavimus.

14. Jeigu, patikrinus Lietuvos Respublikos jūrų laivų registre įregistruotą laivą, nustatoma, kad jis neatitinka Lietuvos Respublikos įstatymuose, tarptautinėse sutartyse ir kituose teisės aktuose nustatytų saugios laivybos ir taršos iš laivų prevencijos reikalavimų, taip pat įgulos gyvenimo ir darbo sąlygų laivuose standartų, inspektorius priima sprendimą uždrausti laivui išplaukti iš uosto (sulaiko laivą), kol bus pašalinti nustatyti trūkumai ir laivas vėl galės būti eksploatuojamas, nesukeliant grėsmės keleivių arba įgulos saugai ir sveikatai ar kitiems laivams arba nesukeliant grėsmės jūros aplinkai.

15. Priimdamas sprendimą uždrausti laivui išplaukti iš uosto (sulaikyti laivą), inspektorius turi atsižvelgti į Lietuvos Respublikos saugios laivybos įstatyme nurodytus laivo sulaikymo pagrindus ir į Administracijos direktoriaus įsakymu nustatytus laivo sulaikymo kriterijus, taip pat vadovaujasi savo profesine patirtimi.

16. Sulaikęs laivą, inspektorius užpildo Administracijos direktoriaus įsakymu patvirtintos formos pranešimą dėl laivo sulaikymo ir įteikia kapitonui. Įteikdamas jį, inspektorius informuoja laivo kapitoną, kad per 14 kalendorinių dienų sprendimas dėl laivo sulaikymo raštu gali būti skundžiamas Administracijos direktoriui. Skundo pateikimas nesustabdo laivo sulaikymo.

17. Pašalinus trūkumus, dėl kurių laivui buvo uždrausta išplaukti iš uosto, laivo kapitonas raštu informuoja Administraciją, kad laivas atitinka Lietuvos Respublikos įstatymų, tarptautinių sutarčių ir kitų teisės aktų reikalavimus ir yra paruoštas pakartotiniam patikrinimui.

18. Už pakartotinį laivo patikrinimą Lietuvos Respublikos jūrų uoste po sulaikymo ir akto surašymą imama Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyto dydžio valstybės rinkliava. Laivui neleidžiama išplaukti iš uosto tol, kol nesumokėta valstybės rinkliava arba kol laivo kapitonas nepateikia Administracijai priimtinų garantijų, kad rinkliava bus sumokėta po laivo išplaukimo.

19. Laivų kontrolei užsienio valstybių jūrų uostuose mutatis mutandis taikomos šių taisyklių nuostatos, reglamentuojančios laivų kontrolę Lietuvos Respublikos jūrų uostuose. Sprendimą dėl Lietuvos Respublikos jūrų laivų registre įregistruoto laivo sulaikymo užsienio valstybės jūrų uoste inspektorius pateikia užsienio valstybės jūrų uosto, kuriame Lietuvos Respublikos jūrų laivų registre įregistruotas laivas sulaikomas, administracijai.

20. Administracija užtikrina, kad laivai nebūtų nepagrįstai sulaikomi ar gaišinami. Jeigu laivas uoste buvo sulaikytas dėl nepagrįsto inspektoriaus sprendimo, laivybos kompanijos nuostoliai atlyginami Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

 

III. LAIVybos kompanijos IR laivo ĮGULOS PAREIGOS

 

21. Laivybos kompanija, kapitonas ir kiti atsakingi įgulos nariai privalo pateikti inspektoriui būtinus dokumentus, pademonstruoti laivo mechanizmų ir įrenginių darbą, įgulos gyvenimo ir darbo sąlygas bei jos pasiruošimo lygį veikti avarinėse situacijose, sudaryti sąlygas laivą patikrinti taip, kad inspektorius galėtų įsitikinti, jog laivas, jo mechanizmai ir įgula atitinka Lietuvos Respublikos įstatymų, tarptautinių sutarčių ir kitų teisės aktų reikalavimus, o laivas eksploatuojamas taip, kad būtų užtikrinta saugi laivyba ir taršos prevencija.

22. Laivo kapitonas privalo užtikrinti, kad laivo darbo tvarkaraštyje būtų numatyta pakankamai laiko inspektavimui atlikti. Laivas negali išplaukti iš uosto iki inspektavimo pabaigos. Jeigu laivas pagal darbo specifiką trumpai stovi uoste ir per laivo stovėjimo uoste laiką negali būti patikrintas, laivo valdytojas ar kapitonas turi sudaryti sąlygas inspektoriui tikrinti laivą reiso metu. Tokiu atveju inspektoriai privalo kuo mažiau trukdyti įgulos darbui ir nesukelti pavojaus žmonių gyvybėms, laivo ir krovinio saugumui ir grėsmės jūros aplinkai.

23. Jeigu laivybos kompanija, kapitonas ar kiti atsakingi įgulos nariai atsisako bendradarbiauti su inspektoriumi, inspektorius uždraudžia laivui išplaukti iš uosto tol, kol nebus sudaryta galimybė patikrinti laivą pagal šių taisyklių reikalavimus.

 

IV. PRANEŠIMAI

 

24. Sulaikęs laivą inspektorius nedelsdamas apie tai raštu informuoja Administraciją ir uosto, kuriame laivas stovi, kapitoną.

25. Jeigu trūkumai susiję su laivo klase, Administracija apie laivo sulaikymą informuoja įgaliotą klasifikacinę bendrovę, vykdančią laivo techninę priežiūrą.

26. Jeigu, pakartotinai patikrinus sulaikytą laivą, nustatoma, kad jis atitinka Lietuvos Respublikos įstatymų, tarptautinių sutarčių ir kitų teisės aktų reikalavimus, inspektorius nedelsdamas atšaukia savo sprendimą dėl laivo sulaikymo ir apie tai informuoja uosto kapitoną.

27. Paryžiaus susitarimo memorandumo dėl uosto valstybės kontrolės (toliau – Paryžiaus SM) kasmetinėje ataskaitoje Lietuvos Respublikai pagal laivų sulaikymo rodiklius patekus į Juodąjį sąrašą arba dvejus metus iš eilės patekus į Pilkąjį sąrašą, Administracija parengia pranešimą Europos Komisijai apie vėliavos valstybės veiklą, kuriame identifikuojamos ir analizuojamos pagrindinės reikalavimų nesilaikymo priežastys, dėl kurių Lietuvos Respublikos jūrų laivų registre įregistruoti laivai buvo sulaikyti užsienio valstybių uostuose ir atsirado trūkumų, dėl kurių Lietuvos Respublika pateko į Juodąjį arba Pilkąjį sąrašą.

28. Šių taisyklių 27 punkte nurodytas pranešimas, jo tekstą suderinus su Susisiekimo ministerija, Europos Komisijai turi būti pateiktas ne vėliau kaip per keturis mėnesius nuo Paryžiaus SM kasmetinės ataskaitos paskelbimo dienos.

_________________