LIETUVOS RESPUBLIKOS

KRAŠTO APSAUGOS MINISTRO

ĮSAKYMAS

 

DĖL LIETUVOS KARIUOMENĖS NUOSTATŲ TVIRTINIMO

 

2011 m. rugpjūčio 18 d. Nr. V-953

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo (Žin., 1998, Nr. 49-1325; 1999, Nr. 64-2069; 2003, Nr. 91(1)-4106; 2004, Nr. 169-6215; 2006, Nr. 72-2679; 2008, Nr. 38-1377; 2009, Nr. 29-1142; 2010, Nr. 63-3099; 2011, Nr. 46-2155) 10 straipsnio 2 dalies 2 punktu:

1. Tvirtinu Lietuvos kariuomenės nuostatus (pridedama).

2. Pripažįstu netekusiais galios:

2.1. Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministro 2009 m. birželio 4 d. įsakymą Nr. V-473 „Dėl Lietuvos kariuomenės nuostatų tvirtinimo“;

2.2. Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministro 2011 m. vasario 3 d. įsakymą Nr. V-133 „Dėl krašto apsaugos ministro 2009 m. birželio 4 d. įsakymo Nr. V-473 „Dėl Lietuvos kariuomenės nuostatų tvirtinimo“ pakeitimo“;

2.3. Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministro 2011 m. kovo 15 d. įsakymą Nr. V-295 „Dėl krašto apsaugos ministro 2009 m. birželio 4 d. įsakymo Nr. V-473 „Dėl Lietuvos kariuomenės nuostatų tvirtinimo“ pakeitimo“.

3. Nustatau, kad šis įsakymas įsigalioja 2011 m. rugsėjo 1 d.

 

 

 

Krašto apsaugos ministrė                                                  Rasa Juknevičienė

 


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministro

2011 m. rugpjūčio 18 d. įsakymu Nr. V-953

 

Lietuvos kariuomenės nuostatai

 

I. Bendrosios nuostatos

 

1. Lietuvos kariuomenė (toliau – kariuomenė) yra viešojo juridinio asmens statusą turinti valstybės ginkluotos gynybos institucija, pagrindinė krašto apsaugos sistemos dalis.

2. Kariuomenės paskirtis yra saugoti valstybės suverenitetą, jos teritorijos ir oro erdvės neliečiamybę, ginklu ginti valstybę nuo agresijos ar kitokio ginkluoto užpuolimo, vykdyti karines užduotis pagal Lietuvos Respublikos tarptautinius įsipareigojimus.

3. Kariuomenė savo veiklą grindžia Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos nacionalinio saugumo pagrindų įstatymu, Lietuvos Respublikos krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos bei kitais įstatymais, Lietuvos Respublikos Seimo priimtais teisės aktais, Lietuvos Respublikos tarptautinėmis sutartimis, Lietuvos Respublikos Prezidento dekretais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, Ministro Pirmininko potvarkiais, krašto apsaugos ministro įsakymais, kariuomenės vado įsakymais, kitais teisės aktais ir šiais nuostatais.

4. Kariuomenę sudaro kariuomenės pajėgos, junginiai, daliniai ir kiti kariniai vienetai. Kariuomenės pajėgų rūšys yra Sausumos pajėgos, Karinės oro pajėgos, Karinės jūrų pajėgos, Specialiųjų operacijų pajėgos. Sausumos pajėgų sudedamoji dalis yra Krašto apsaugos savanorių pajėgos.

5. Detalią kariuomenės struktūrą nustato, kariuomenės junginius bei dalinius steigia, reorganizuoja ar likviduoja krašto apsaugos ministras, vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Seimo patvirtinta principine kariuomenės struktūra.

6. Karinėms operacijoms vykdyti sudaromos operacinės pajėgos. Jas sudaro kariuomenės pajėgų rūšių ir kitokie kariniai vienetai, kariuomenės vado paskirti Jungtinio štabo viršininko operaciniam vadovavimui. Specialiosioms karinėms funkcijoms ir užduotims vykdyti gali būti sudaromi nuolatiniai junginiai ir kiti specializuoti kariuomenės vienetai.

7. Kariuomenės pajėgos, junginiai, daliniai, tarnybos ar kiti kariniai vienetai atskiro juridinio asmens statuso neturi. Kariuomenės pajėgoms, junginiams, daliniams, tarnyboms ar kitiems kariniams vienetams gali būti suteikiamos kariuomenės, kaip viešojo juridinio asmens, teisės ir pareigos, reikalingos jų kompetencijai priskirtai veiklai įgyvendinti. Realizuodami šias teises ir pareigas, kariuomenės pajėgos, junginiai, daliniai, tarnybos ar kiti kariniai vienetai atstovauja kariuomenei ir veikia jos vardu.

8. Kariuomenės savininkė yra Lietuvos Respublika. Savininko teises ir pareigas įgyvendina Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministerija, kuri koordinuoja ir kontroliuoja kariuomenės veiklą, tvirtina ir teisės aktų nustatyta tvarka keičia kariuomenės nuostatus, sprendžia kitus įstatymuose kariuomenės savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos kompetencijai priskirtus klausimus.

9. Kariuomenė yra registruota Juridinių asmenų registre, turi sąskaitą banke ir antspaudą su savo pavadinimu.

10. Kariuomenė turi savo vėliavą, kurią krašto apsaugos ministro teikimu tvirtina Lietuvos Respublikos Prezidentas. Kariuomenės pajėgų rūšių, junginių, dalinių, kitų savarankiškų karinių vienetų vėliavas tvirtina ir kariniams vienetams jas suteikia krašto apsaugos ministras.

11. Kariuomenės adresas: Šv. Ignoto g. 8/29, Vilnius LT-01121. Kariuomenė turi interneto svetainę (www.kariuomene.kam.lt), kurioje skelbiami vieši pranešimai ir kita informacija. Teisės aktų nustatytais atvejais vieši pranešimai skelbiami ir kitose visuomenės informavimo priemonėse.

12. Kariuomenė yra valstybės biudžetinė įstaiga, finansuojama iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto. Kariuomenei skirtų Lietuvos Respublikos biudžeto asignavimų valdytojas yra krašto apsaugos ministras.

13. Kariuomenei finansuoti gali būti naudojamos ir kitos teisės aktų nustatyta tvarka gautos lėšos. Kariuomenės pajėgumams plėtoti gali būti teisės aktų nustatyta tvarka panaudoti užsienio kreditai ir parama.

 

II. KARIUOMENĖS VEIKLOS TIKSLAI ir funkcijos

 

14. Pagrindinis kariuomenės veiklos tikslas ginkluotos gynybos nuo agresijos (karo) metu – savarankiškai ir kartu su sąjungininkų ginkluotosiomis pajėgomis ginklu ginti Lietuvos valstybę bei kitas valstybes sąjungininkes.

15. Pagrindiniai kariuomenės veiklos tikslai taikos metu:

15.1. saugoti valstybės teritoriją (įskaitant oro erdvės ir teritorinės jūros stebėjimą, kontrolę ir gynybą) ir karines teritorijas, taip pat bendradarbiaujant su kitomis valstybės institucijomis stebėti ir kontroliuoti išskirtinę ekonominę zoną ir kontinentinį šelfą;

15.2. palaikyti kovinę parengtį, rengtis tarptautinėms operacijoms ir jose dalyvauti;

15.3. organizuoti, koordinuoti žmonių paieškos ir gelbėjimo, teršimo incidentų likvidavimo darbus, jiems vadovauti ir juos vykdyti, teikti pagalbą kitoms valstybės ir savivaldybių institucijoms;

15.4. administruoti karo prievolę.

16. Siekdama 15.1 punkte nurodyto veiklos tikslo, kariuomenė:

16.1. bendradarbiauja su NATO institucijomis ir kitų NATO valstybių ginkluotosiomis pajėgomis, kartu su jomis užtikrindama Lietuvos Respublikos teritorijos karinę apsaugą, išskirtinės ekonominės zonos ir kontinentinio šelfo stebėjimą ir kontrolę, taip pat reaguodama į valstybės suvereniteto pažeidimus sausumoje, oro erdvėje ir teritorinėje jūroje;

16.2. vykdo valstybės teritorijos apsaugos, teritorinės jūros, ekonominės zonos ir oro erdvės kontrolės ir apsaugos užduotis;

16.3. rengia valstybės karinės gynybos strategiją ir ginkluotos gynybos planus netikėto užpuolimo ir kitais neatidėliotinais atvejais;

16.4. rengia ir teisės aktų nustatyta tvarka teikia tvirtinti kariuomenės dalinių dislokavimo planus;

16.5. vadovaudamasi krašto apsaugos ministro nustatyta kariuomenės plėtros politika rengia ir įgyvendina kariuomenės pajėgumų vystymo planus;

16.6. rengia ginkluotųjų pajėgų mobilizacijos planus ir užtikrina jų vykdymą.

17. Siekdama 15.2 punkte nurodyto veiklos tikslo, kariuomenė:

17.1. nustato bendruosius karo tarnybos reikalavimus;

17.2. nustato mokymo ir profesinio rengimo reikalavimus ir rengia karinį personalą, įskaitant kariuomenės aktyvųjį rezervą;

17.3. rengia visoms ginkluotosioms pajėgoms privalomus reikalavimus, metodus ir priemones sąveikai užtikrinti;

17.4. rengia kovinio rengimo reikalavimus pasienio ir kitiems policijos vienetams, esantiems ginkluotųjų pajėgų sudėtyje;

17.5. rengia metų veiklos ir kovinio rengimo planus ir užtikrina jų vykdymą;

17.6. rengia karinių pratybų planus ir mokymo programas bei juos įgyvendina;

17.7. Lietuvos Respublikos Vyriausybei ar Krašto apsaugos ministerijai priėmus sprendimus, organizuoja, planuoja ir vykdo tarptautines pratybas;

17.8. planuoja tarptautines karines operacijas ir jose dalyvauja;

17.9. dalyvauja NATO, ES ir koalicinių pajėgų operacijų planavimo procese;

17.10. vykdo tarptautinį karinį bendradarbiavimą;

17.11. planuoja ir organizuoja priimančiosios šalies paramos teikimą.

18. Siekdama 15.3 punkte nurodyto veiklos tikslo, kariuomenė:

18.1. organizuoja, koordinuoja ir vadovauja žmonių paieškos ir gelbėjimo darbams paieškos ir gelbėjimo rajone, taip pat teršimo incidentų likvidavimo darbams jūros rajone;

18.2. vykdo žmonių paieškos ir gelbėjimo darbus paieškos ir gelbėjimo rajone, išskyrus jūrų uostų akvatorijas ir Kuršių marias, ir teršimo incidentų likvidavimo darbus jūros rajone, išskyrus vidaus vandenis;

18.3. jūros rajone, išskyrus vidaus vandenis, vykdo ypatingas priemones;

18.4. organizuoja ir kartu su kitomis valstybės ir savivaldybių institucijomis dalyvauja žmonių paieškos ir gelbėjimo ir teršimo incidentų likvidavimo darbų organizavimo, koordinavimo, vadovavimo ir vykdymo mokymuose bei pratybose;

18.5. reguliariai atlieka taršos stebėjimus iš oro virš jūros rajono.

19. Siekdama 15.4 punkte nurodyto veiklos tikslo, kariuomenė:

19.1. įgyvendina valstybės karo prievolės organizavimo ir administravimo politiką;

19.2. tvarko karinę įskaitą;

19.3. informuoja karo prievolininkus apie jų įrašymą į karinę įskaitą, išbraukimą iš jos ir su tuo susijusių duomenų tvarkymą;

19.4. atlieka šaukimą į privalomąją karinę tarnybą;

19.5. organizuoja karo prievolininkų atranką į privalomąją karo tarnybą ir atrinktų karo prievolininkų sveikatos patikrinimą, nustato jų tinkamumą privalomajai karo tarnybai ar alternatyviajai krašto apsaugos tarnybai;

19.6. tinkamus karo prievolei asmenis skiria į privalomąja karo ar alternatyviąją krašto apsaugos tarnybą ir siunčia į tarnybos atlikimo vietą;

19.7. organizuoja aukštųjų mokyklų studentų ir absolventų atranką į jaunesniųjų karininkų vadų mokymus;

19.8. nagrinėja rašytinius Lietuvos Respublikos piliečių prašymus karo prievolės klausimais;

19.9. įstatymų nustatyta tvarka nagrinėja administracinių teisės pažeidimų bylas, susijusias su Lietuvos Respublikos karo prievolės įstatymo pažeidimais, ir skiria administracines nuobaudas;

19.10. įstatymų nustatyta tvarka inicijuoja ikiteisminį tyrimą dėl nusikalstamų veikų, susijusių su Lietuvos Respublikos karo prievolės įstatymo pažeidimais.

20. Kariuomenė taip pat atlieka šias funkcijas:

20.1. įstatymų nustatyta tvarka teikia pagalbą kitoms valstybės ir savivaldybių institucijoms;

20.2. rengia kariuomenės biudžeto poreikių pagrindimą ir pasiūlymus dėl lėšų paskirstymo;

20.3. formuoja ir įgyvendina finansų ir buhalterinės apskaitos politiką kariuomenėje;

20.4. organizuoja ir tvarko kariuomenės turto, finansavimo sumų, įsipareigojimų buhalterinę apskaitą;

20.5. tvarko priskirtus registrus;

20.6. įgyvendina nustatytą kariuomenės ir kitų krašto apsaugos sistemos institucijų karinio personalo komplektavimą.

21. Kariuomenė vykdo kitas teisės aktų nustatytas funkcijas.

 

III. TEISĖS

 

22. Kariuomenė, siekdama įgyvendinti jai nustatytus veiklos tikslus ir vykdydama funkcijas, turi šias teises:

22.1. gauti iš kitų krašto apsaugos sistemos institucijų ir jų padalinių dokumentus ir informaciją, būtiną kariuomenės funkcijoms vykdyti;

22.2. inicijuoti, rengti ir dalyvauti rengiant teisės aktų projektus kariuomenei aktualiais klausimais;

22.3. vykdyti viešuosius pirkimus;

22.4. sudaryti sandorius, tarptautinius tarpžinybinius susitarimus;

22.5. sudaryti darbo grupes, komisijas ir patariamąsias institucijas;

22.6. rengti seminarus, konferencijas, pasitarimus gynybos ir bendradarbiavimo klausimais;

22.7. teisės aktų nustatyta tvarka įsigyti ir įvežti per valstybės sieną kariuomenei reikalingų ginklų, šaudmenų, jų dalių ir priedėlių;

22.8. teisės aktų nustatyta tvarka gauti paramą.

23. Kariuomenė turi ir kitų teisės aktų suteiktų teisių.

 

IV. VEIKLOS ORGANIZAVIMAS

 

24. Kariuomenė savo veiklą organizuoja vadovaudamasi krašto apsaugos ministro tvirtinamu Krašto apsaugos ministerijos strateginiu veiklos planu ir kariuomenės vado tvirtinamais metų veiklos planais ir kitais teisės aktais.

25. Kariuomenės pajėgos, junginiai, daliniai, tarnybos veikia pagal krašto apsaugos ministro patvirtintus jų nuostatus. Kariuomenės pajėgų rūšių, junginių ir dalinių funkcijas, tvirtindamas jų nuostatus, nustato krašto apsaugos ministras kariuomenės vado teikimu. Vadovaudamasis teisės aktais bei gynybos ir tarptautinio karinio bendradarbiavimo poreikiais, konkrečias užduotis kariuomenės pajėgų rūšims, junginiams ir į junginius neįeinantiems daliniams ir kitiems kariniams vienetams duoda kariuomenės vadas.

26. Kariuomenės darbo organizavimo ir administravimo tvarką ir procedūras nustato kariuomenės vado tvirtinamas Lietuvos kariuomenės darbo reglamentas.

27. Kariuomenės personalą sudaro kariai, valstybės tarnautojai ir darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis. Kariai ir darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis, savo veikloje vadovaujasi pareiginiais nuostatais, valstybės tarnautojai – pareigybių aprašymais.

28. Kariuomenės, kaip viešojo juridinio asmens, teises ir pareigas įgyvendina ir jai vadovauja kariuomenės vadas.

29. Kariuomenės vadą Lietuvos Respublikos Konstitucijos nustatyta tvarka skiria ir atleidžia Lietuvos Respublikos Prezidentas.

30. Kariuomenės vadas tiesiogiai pavaldus krašto apsaugos ministrui ir vykdo nustatytą kariuomenės plėtros politiką. Kariuomenės vadas yra aukščiausiasis valstybės karinis pareigūnas, kariniais klausimais atstovaujantis kariuomenei.

31. Vykdyti strateginį kariuomenės planavimą kariuomenės vadui padeda pajėgumų ir ginkluotės generalinis direktorius. Vykdydamas strateginio lygmens vadovavimo kariuomenei funkcijas, kariuomenės vadas gali pasitelkti Krašto apsaugos ministerijos administracijos padalinius krašto apsaugos ministro nustatyta tvarka. Lietuvos kariuomenės kanceliarija padeda kariuomenės vadui efektyviai valdyti jam skirtą informaciją ir priimti sprendimus, vykdant įstatymų ir kitų teisės aktų jam pavestas funkcijas.

32. Kai kariuomenės vado nėra arba jis laikinai negali vykdyti pareigų, krašto apsaugos ministro įsakymu jį pavaduoja kitas karininkas, turintis generolo (admirolo) laipsnį.

33. Svarbiausias kariuomenės vado uždavinys taikos metu – tinkamai rengti kariuomenę ginkluotai valstybės gynybai, užtikrinant jos sąveiką su kitų NATO valstybių ginkluotosiomis pajėgomis ir dalyvavimą tarptautinėse operacijose.

34. Paskelbus karo padėtį, Lietuvos Respublikos Prezidento dekretu kariuomenės vadas skiriamas visų valstybės ginkluotųjų pajėgų vadu, pavaldžiu gynybos veiksmų civilinei vadovybei.

35. Vadovaudamas kariuomenei, taikos metu kariuomenės vadas:

35.1. pagal kompetenciją užtikrina įstatymų, Lietuvos Respublikos tarptautinių sutarčių, Lietuvos Respublikos Prezidento dekretų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų, Ministro Pirmininko potvarkių, krašto apsaugos ministro įsakymų ir kitų teisės aktų vykdymą;

35.2. parengia valstybės karinės gynybos strategiją ir yra atsakingas už tai, kad būtų iš anksto parengti ginkluotos gynybos planai netikėto užpuolimo ir kitais neatidėliotinais atvejais;

35.3. nustato kariuomenei valstybės teritorijos apsaugos, teritorinės jūros, ekonominės zonos ir oro erdvės kontrolės ir apsaugos užduotis;

35.4. nustato visoms ginkluotosioms pajėgoms privalomus reikalavimus, metodus ir priemones sąveikai užtikrinti;

35.5. nustato kovinio rengimo reikalavimus pasienio ir kitiems policijos vienetams, esantiems ginkluotųjų pajėgų sudėtyje;

35.6. nustato procedūras patikimam kariuomenės vadovavimo ir valdymo sistemų funkcionavimui;

35.7. atsako už įstatymų ir kitų teisės aktų vykdymą, už tvarką ir drausmę kariuomenėje;

35.8. kontroliuoja ir atsako už paslapčių apsaugą kariuomenėje pagal teisės aktų reikalavimus;

35.9. nustato bendruosius karinės tarnybos reikalavimus visam krašto apsaugos sistemos kariniam personalui, kurį sudaro visi krašto apsaugos sistemos tikrosios karo tarnybos kariai, išskyrus Antrajame operatyvinių tarnybų departamente prie Krašto apsaugos ministerijos tarnaujančius karius;

35.10. parengia kariuomenės dalinių dislokavimo planus;

35.11. atsako už veiksmingą karinės administracijos ir logistikos sistemos funkcionavimą;

35.12. teikia pasiūlymus krašto apsaugos ministrui, kaip tobulinti kariuomenės struktūrą ir funkcines sistemas (logistikos, ryšių ir kt.);

35.13. tvirtina karinių pratybų ir mokymo programas;

35.14. nustato kariuomenės personalo komplektavimo, mokymo ir profesinio rengimo reikalavimus, atsako už kariuomenės aktyviojo rezervo rengimą ir tinkamą jam pavaldžių karinių mokymo įstaigų veiklą;

35.15. sudaro atrankos komisijas jo skiriamų į pareigas vadų kandidatūroms siūlyti ir jaunesniųjų karininkų laipsniams kelti;

35.16. teikia krašto apsaugos ministrui karinių atstovų, jų pavaduotojų ir padėjėjų kandidatūras;

35.17. teikia krašto apsaugos ministrui patarimus kariniais klausimais;

35.18. teikia krašto apsaugos ministrui kariuomenės biudžeto poreikių pagrindimą ir pasiūlymus dėl lėšų paskirstymo;

35.19. kontroliuoja ir atsako už efektyvų lėšų ir kariuomenės turto tikslinį naudojimą;

35.20. vadovauja kariuomenės aprūpinimo procesui: skirsto ginkluotę, techniką, kitas materialines vertybes, atsako už jų apsaugos ir apskaitos organizavimą ir tinkamą jų panaudojimą;

35.21. teikia krašto apsaugos ministrui statutų ir kitų teisės aktų projektus;

35.22. laikydamasis krašto apsaugos ministro nustatytos tvarkos, skiria karius į pareigas, perkelia ir iš jų atleidžia, pradedant kuopos vadu ir baigiant bataliono vado pavaduotoju ir tolygiomis pareigomis, taip pat perkelia iš vieno junginio į kitą arba iš vienos pajėgų rūšies į kitą ne aukštesnio kaip majoro laipsnio karius;

35.23. skiria į pareigas ir atleidžia iš jų kariuomenės valstybės tarnautojus;

35.24. vykdo kitas teisės aktų nustatytas ar krašto apsaugos ministro pavestas funkcijas ir jo paskirtas užduotis.

36. Atlikdamas savo pareigas, kariuomenės vadas naudojasi įstatymų ir kitų teisės aktų suteiktomis teisėmis.

37. Vykdydamas funkcijas, kariuomenės vadas leidžia įsakymus ir duoda privalomus nurodymus kariuomenei (ginkluotosioms pajėgoms).

 

V. FINANSINĖS VEIKLOS KONTROLĖ IR VIDAUS AUDITAS

 

38. Kariuomenės vadas sukuria, prižiūri ir atsako už finansų kontrolės veikimą kariuomenėje.

39. Kariuomenės vadas pats ar per įgaliotus asmenis teikia Krašto apsaugos ministerijai ir kitoms suinteresuotoms institucijoms informaciją apie finansinės veiklos rezultatus.

40. Kariuomenės veiklą pagal kompetenciją kontroliuoja Krašto apsaugos ministerija, įgaliotos valstybės institucijos ir įstaigos.

41. Kariuomenės valstybinį auditą atlieka Lietuvos Respublikos valstybės kontrolė. Vidaus auditą atlieka Krašto apsaugos ministerijos Centralizuotas vidaus audito departamentas.

 

VI. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

42. Kariuomenė reorganizuojama ir pertvarkoma teisės aktų nustatyta tvarka.

 

_________________