LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL PRIVATIZAVIMO OBJEKTŲ PARENGIMO PRIVATIZUOTI TVARKOS PATVIRTINIMO

 

1997 m. gruodžio 18 d. Nr. 1427

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto privatizavimo įstatymu (Žin., 1997, Nr. 107-2688), Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Patvirtinti Privatizavimo objektų parengimo privatizuoti tvarką (pridedama).

2. Pripažinti netekusiais galios:

2.1. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 m. sausio 26 d. nutarimą Nr. 139 „Dėl Privatizavimo objektų parengimo privatizuoti tvarkos patvirtinimo“ (Žin., 1996, Nr. 10-253);

2.2. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 m. balandžio 18 d. nutarimą Nr. 469 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 m. sausio 26 d. nutarimo Nr. 139 „Dėl Privatizavimo objektų parengimo privatizuoti tvarkos patvirtinimo“ dalinio pakeitimo“ (Žin., 1996, Nr. 36-910).

3. Nustatyti, kad Lietuvos valstybinė privatizavimo agentūra prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir ministerija, savivaldybė ar kita valstybės ir savivaldybės institucija, patikėjimo teise valdanti, naudojanti valstybės ar savivaldybės akcijas ar kitą turtą ir juo disponuojanti, atitinkamai vykdo Valstybės turto fondui Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto privatizavimo įstatyme nustatytas funkcijas, iki Valstybės turto fondui bus perduotos šiame įstatyme nustatytos teisės ir prievolės.

 

 

 

Ministras Pirmininkas                                                              Gediminas Vagnorius

 

 

 

Europos reikalų ministrė                                                              Laima Andrikienė

 

 

Patvirtinta

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

1997 m. gruodžio 18 d. nutarimu Nr. 1427

 

Privatizavimo objektų parengimo privatizuoti tvarka

 

Bendroji dalis

 

1. Ši tvarka reglamentuoja valstybės ir savivaldybių turto (privatizavimo objektų) parengimą privatizuoti. Valstybės turto fondas (toliau vadinama – Turto fondas) ir miestų (rajonų) savivaldybių tarybų įsteigtos privatizavimo institucijos objektus privatizuoti parengia pagal šią tvarką. Savivaldybės neturi teisės privatizuoti objektų, jeigu jie neįtraukti į Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintą privatizavimo objektų sąrašą ir jų privatizavimo programa nepaskelbta Informaciniame privatizavimo biuletenyje.

2. Šioje tvarkoje sąvokos vartojamos, kaip nurodyta Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto privatizavimo įstatyme.

 

Privatizavimo objektų sąrašo sudarymas ir tvirtinimas

 

3. Privatizavimo objektų sąrašas – įstatymų nustatyta tvarka Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintas dokumentas, kuriame nurodomas:

3.1. akcinių ar uždarųjų akcinių bendrovių pavadinimas, pagrindinė veikla, įstatinis kapitalas, valstybei (savivaldybei) tenkanti akcijų nominali vertė (vertine išraiška ir procentais), įmonės rentabilumas ir darbuotojų skaičius, – kai privatizuojamos akcinių ir uždarųjų akcinių bendrovių akcijos;

3.2. privatizavimo objekto pavadinimas, trumpa objekto charakteristika, objekto balansinė likutinė vertė, – kai privatizuojamas kitas turtas.

4. Privatizavimo objektų sąrašo projektą parengia ir Lietuvos Respublikos Vyriausybei teikia tvirtinti Turto fondas.

5. Turto fondas gali teikti Lietuvos Respublikos Vyriausybei privatizavimo objektų sąrašo papildymus ar pakeitimus. Į šį sąrašą iki 1998 m. lapkričio 20 d. turi būti įtrauktos visų valstybei ir savivaldybei nuosavybės teise priklausančių įmonių akcijos, išskyrus:

5.1. akcinių ir uždarųjų akcinių bendrovių akcijas, kurių privatizavimą riboja įstatymai;

5.2. akcijas tų akcinių ir uždarųjų akcinių bendrovių, kurioms yra iškelta bankroto byla arba kurios yra likviduojamos ar reorganizuojamos (skaidomos arba jungiamos);

5.3. Lietuvos Respublikai išimtine nuosavybės teise priklausantį turtą, savivaldybių gyvenamąsias patalpas (išskyrus avarinius gyvenamuosius namus, iš kurių iškeldinti gyventojai, ir jiems neterminuotai išnuomotos kitos gyvenamosios patalpos, ir jeigu tie avariniai namai išbraukti iš gyvenamųjų patalpų apskaitos dokumentų);

5.4. turtą, į kurį Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka pretenduoja atkurti nuosavybės teisę fiziniai asmenys ir religinės bendruomenės;

5.5. akcinių ir uždarųjų akcinių bendrovių akcijas, kuriomis valstybė atlygina už valstybės išperkamą nekilnojamąjį turtą pagal Lietuvos Respublikos piliečių nuosavybės teisių į išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimo įstatymą.

6. Į privatizavimo objektų sąrašą savivaldybių teikimu Turto fondas įtraukia ir savivaldybėms nuosavybės teise priklausančius privatizavimo objektus, kuriuos savivaldybės nusprendžia privatizuoti.

7. Sprendimą įtraukti į privatizavimo objektų sąrašą savivaldybei nuosavybės teise priklausančias akcijas ar kitą savivaldybės turtą priima savivaldybės taryba. Sprendimą valstybei nuosavybės teise priklausančias akcijas ir kitą turtą, kurį patikėjimo teise valdo ir naudoja savivaldybė, įtraukti į privatizavimo objektų sąrašo projektą priima Turto fondas.

8. Duomenis, kurių reikia privatizavimo objektų sąrašui parengti, savivaldybės vykdomoji institucija privalo pateikti Turto fondui ne vėliau kaip fondo iš anksto paskelbtas terminas. Jeigu rengiamas projektas Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo dėl privatizavimo objektų sąrašo papildymo ar pakeitimo, informaciją apie tokio projekto rengimą Turto fondas turi paskelbti „Valstybės žiniose“ ar kitokiu būdu apie tai informuoti savivaldybes, kad kiekviena savivaldybės vykdomoji institucija galėtų pateikti Turto fondui duomenis, kurių reikia savivaldybei nuosavybės teise priklausantiems objektams įtraukti į privatizavimo objektų sąrašą.

9. Privatizavimo komisija ir Turto fondas neturi teisės koreguoti savivaldybės teikiamų duomenų apie jai nuosavybės teise priklausančius privatizavimo objektus, jeigu tokie duomenys atitinka privatizavimo objektų sąrašo ir objekto privatizavimo programos reikalavimus, nustatytus Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto privatizavimo įstatyme.

 

Privatizavimo objekto vertės nustatymas

 

10. Privatizavimo objekto vertės nustatymo tikslas – nustatyti pradinę šio objekto pardavimo kainą, kuria vadovautųsi Turto fondas (savivaldybės turto fondas), sudarydamas objekto privatizavimo programos projektą. Pradinė privatizavimo objekto pardavimo kaina nustatoma atsižvelgiant į vertinimo metu nustatytą šio objekto labiausiai tikėtiną vertę rinkoje.

11. Privatizavimo objektas vertinamas vadovaujantis Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto privatizavimo įstatymu, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1995 m. kovo 28 d. nutarimu Nr. 440 „Dėl turto vertės nustatymo“ (Žin., 1995, Nr. 29-652; Nr. 14-374; 1997, Nr. 42-1035) patvirtintais Bendraisiais turto vertės nustatymo principais bei 1996 m. vasario 14 d. nutarimu Nr. 244 „Dėl turto vertinimo metodikos“ (Žin., 1996, Nr. 16-426).

12. Privatizavimo objektą vertina Turto fondas ar jo sudaryta turto vertės nustatymo komisija, į kurią įtraukiami asmenys, turintys kvalifikacinius turto vertintojų pažymėjimus, arba Turto fondo konkurso tvarka parinkti nepriklausomi turto vertintojai.

13. Įmonių, kurių valstybei (savivaldybei) priklausančios akcijos sudaro iki 1/3 įmonių akcijų, akcijų vertei nustatyti Turto fondo sprendimu gali būti taikomas supaprastintas naudojimo pajamų vertės metodas, pagrįstas įmonės buhalterinės apskaitos dokumentais, akcininkų sąrašu ir kitais oficialiais dokumentais.

14. Jeigu viešo akcijų pardavimo ar aukciono būdu parduodama mažiau kaip 1/3 valstybei (savivaldybei) nuosavybės teise priklausančių akcijų, kurių rinkos kaina pagal Vertybinių popierių komisijos patvirtintas taisykles nustatyta Nacionalinėje vertybinių popierių biržoje, tokiam privatizavimo objektui Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto privatizavimo įstatyme nurodytų turto vertinimo metodų Turto fondo sprendimu galima netaikyti – priimama Nacionalinėje vertybinių popierių biržoje nustatyta akcijų kaina.

15. Turto fondas neturi teisės taikyti 13 punkte nurodyto supaprastinto turto vertinimo metodo, jeigu vertinamos akcijos akcinės ar uždarosios akcinės bendrovės, kuri vienu metu atitinka visus šiuos kriterijus:

15.1. bendrovėje dirba ne mažiau kaip 300 darbuotojų;

15.2. bendrovės įstatinis kapitalas – daugiau kaip 2 mln. litų;

15.3. prekių, paslaugų apyvarta ar gamybos apimtis bendrovėje – daugiau kaip 8 mln. litų;

15.4. valstybei (savivaldybei) nuosavybės teise priklauso ne mažiau kaip 500 tūkst. litų nominalios vertės bendrovės akcijų.

16. Supaprastintas vertinimo metodas – tai privalomųjų ir bent vieno (dviejų) papildomojo rodiklio visuma. Privalomieji supaprastinto vertinimo metodo rodikliai, nustatomi pagal įmonės balanso duomenis, yra šie:

16.1. vienos įmonės akcijos vertė, kuri nustatoma pagal formulę:

 

akcijos vertė =

indeksuota turto vertė – ilgalaikiai įsipareigojimai

akcijų skaičius

 

16.2. pelno dydis (iki mokesčių išskaitymo), tenkantis vienai akcijai;

16.3. dividendai, išmokėti už vieną akciją.

17. Nurodyti 16 punkte rodikliai turi būti apskaičiuoti pagal paskutiniųjų 3 ūkinių metų duomenis. Jeigu įmonė veikia mažiau kaip 3 metus, imamas kiek galima ilgesnis laiko tarpas.

18. Papildomieji supaprastinto vertinimo metodo rodikliai yra šie:

18.1. Nacionalinėje vertybinių popierių biržoje fiksuotas įmonės akcijų kursas;

18.2. akcininkų sąraše esanti informacija (akcininkai, kurių akcijų nominali vertė ne mažesnė kaip 5 procentai įmonės įstatinio kapitalo, nurodomi konkretūs procentai);

18.3. ilgalaikio materialaus turto indeksavimui taikyti koeficientai.

19. Be 18 punkte nurodytų turto vertinimo rodiklių, gali būti įvertinti ir kiti, turto vertintojo nuomone, svarbūs rodikliai, turintys įtakos įmonės akcijų vertei. Įvertinęs privalomuosius ir papildomuosius akcijų vertei turinčius įtakos rodiklius, turto vertintojas privalo Turto fondui pateikti šio fondo nustatytą pažymą, nurodydamas labiausiai tikėtiną įmonės akcijų rinkos vertę.

20. Vertinant valstybei ar savivaldybei nuosavybės teise priklausančius pastatus, statinius ir įrenginius pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės aprobuotus vertinimo metodus, turi būti įvertintas ir pastatams, statiniams ir įrenginiams nustatytąja tvarka priskirtas žemės sklypas.

21. Turto vertės nustatymo komisija arba konkurso tvarka parinktas nepriklausomas turto vertintojas, nustatę privatizavimo objekto vertę, pateikia Turto fondui turto vertinimo dokumentus, nurodytus Turto vertinimo metodikoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 m. vasario 14 d. nutarimu Nr. 244.

22. Privatizavimo komisija turi teisę įpareigoti Turto fondą konkurso tvarka parinkti nepriklausomą turto vertintoją, kuris papildomai įvertintų kiekvieną privatizavimo objektą, jeigu tokiam įpareigojimui atlikti skirta (numatoma skirti) lėšų.

23. Privatizavimo komisija turi pritarti ar nepritarti objekto, kuris privatizuojamas viešo aukciono, viešo akcijų pardavimo ar nuomos su išsipirkimu būdu, pradinei pardavimo kainai. Pradinė privatizavimo objekto kaina nėra minimali jo pardavimo kaina, todėl Turto fondas, suderinęs su Privatizavimo komisija, turi teisę mažinti privatizavimo objekto kainą, jeigu objektas nenuperkamas privatizavimo programoje nustatytu laiku. Pradinė privatizavimo objekto pardavimo kaina gali būti nustatoma ir valstybės (savivaldybės) kontroliuojamoms įmonėms, kurių akcijos privatizuojamos tiesioginių derybų ar viešo konkurso būdu, tačiau ji gali būti viešai skelbiama tik Lietuvos Respublikos Vyriausybės (savivaldybės) sprendimu. Kai pakeičiama pradinė privatizavimo objekto pardavimo kaina, Informaciniame privatizavimo biuletenyje objekto privatizavimo programa skelbiama iš naujo.

 

Privatizavimo programų sudarymas ir pritarimas joms

 

24. Objekto privatizavimo programa – dokumentas, kuriame nurodyta:

24.1. objekto pavadinimas ir privatizavimo būdas;

24.2. privatizavimo terminai;

24.3. privatizavimo objekto trumpa charakteristika:

24.3.1. įstatinis kapitalas, valstybei (savivaldybei) priklausančių akcijų nominali vertė, įmonės rentabilumas, gamybos apimtis ar metinė apyvarta, darbuotojų skaičius, pagrindinės veiklos pobūdis, trumpa geografinė charakteristika, informacija apie valstybės ar savivaldybės kontroliuojamos įmonės produkcijos ar paslaugų dalį rinkoje ir trečiųjų asmenų teises į tokią įmonę, – kai privatizuojamos valstybės (savivaldybės) kontroliuojamos įmonės akcijos;

24.3.2. įstatinis kapitalas, valstybei (savivaldybei) priklausančių akcijų nominali vertė, įmonės rentabilumas, gamybos apimtis ar metinė apyvarta, darbuotojų skaičius, pagrindinės veiklos pobūdis, trumpa geografinė charakteristika, informacija apie akcinės ar uždarosios akcinės bendrovės produkcijos ar paslaugų dalį rinkoje, – kai privatizuojamos valstybei (savivaldybei) nuosavybės teise priklausančios akcijos tų akcinių ir uždarųjų akcinių bendrovių, kuriose valstybė (savivaldybė) valdo akcijų mažiau, nei apibrėžia valstybės (savivaldybės) kontroliuojamos įmonės sąvoka;

24.3.3. objekto balansinė likutinė vertė, – kai privatizuojamas kitas, nei nurodyta 24.3.1 ir 24.3.2 punktuose, turtas (šiuo atveju irgi pateikiama trumpa privatizavimo objekto charakteristika);

24.4. privatizavimo sąlygos.

25. Lietuvos Respublikos Vyriausybė turi teisę nustatyti ir kitus, nei nurodyta 23 ir 24 punktuose, objekto privatizavimo programų sudarymo reikalavimus (įskaitant teisę nustatyti privalomąsias objektų privatizavimo programų sąlygas ir privatizavimo būdus), taip pat pritarti ar nepritarti svarbiausiųjų Lietuvos ūkio objektų privatizavimo programų projektams.

26. Privatizavimo programa sudaroma tik tiems privatizavimo objektams, kurie įtraukti į Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintą privatizavimo objektų sąrašą. Turto fondas turi teisę nuspręsti, kada parengti objekto privatizavimo programos projektą.

27. Duomenis, kurių reikia objektų privatizavimo programoms paskelbti Informaciniame privatizavimo biuletenyje, savivaldybės vykdomoji institucija Turto fondui privalo perduoti šio fondo nustatytu laiku.

28. Viena privatizavimo programa gali būti sudaroma vienam arba keliems kartu privatizuojamiems objektams.

29. Valstybės (savivaldybės) kontroliuojamos įmonės administracija ir Turto fondas turi suderinti su atitinkamomis valstybės (savivaldybės) institucijomis tos valstybės (savivaldybės) kontroliuojamos įmonės veiklos ekonomines ir teisines garantijas, aplinkos apsaugos reikalavimus, objektų, esančių valstybės saugomose teritorijose, naudojimo privalomąsias sąlygas, kultūros objektų apsaugos sąlygas, taip pat sąlygas, kurios užtikrina produkcijos ar paslaugų kainų bei šios produkcijos ar paslaugų kokybės kontrolę, jeigu atitinkamai kainos ir kokybė valstybės (savivaldybės) kontroliuojamose įmonėse yra kontroliuojamos pagal Lietuvos Respublikos įstatymus ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimus. Turto fondas, apibendrinęs visus reikalavimus valstybės (savivaldybės) kontroliuojamai įmonei, privalo parengti Privatizavimo komisijai teikiamą privalomųjų objekto privatizavimo sąlygų projektą.

30. Duomenis ir dokumentus (jų kopijas), kurių reikia objekto privatizavimo programos projektui parengti, Turto fondui jo nustatytu laiku pateikia:

30.1. administracija įmonės, kurios akcijos yra privatizuojamos;

30.2. privatizavimo objekto valdytojas, – kai privatizuojamas kitas turtas.

31. Turto fondas turi teisę įpareigoti valstybės kontroliuojamų įmonių administracijas fondo nustatytu laiku ir pagal jo parengtas kompiuteriu apdoroti pritaikytas formas pateikti objekto privatizavimo duomenis, nurodytus 24 punkte. Kartu su šiais dokumentais valstybės (savivaldybės) kontroliuojamos įmonės administracija Turto fondo nustatytu laiku taip pat privalo pateikti:

31.1. žemės sklypo, kuris nustatytąja tvarka yra priskirtas valstybės (savivaldybės) kontroliuojamai įmonei, pastatams ir įrenginiams, nuomos ar panaudos sutartis, o jeigu tokios sutartys nesudarytos, – kitus Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytus žemės sklypo suteikimo naudotis dokumentus. Valstybės ar savivaldybės kontroliuojama įmonė, kurios akcijos yra įtrauktos į privatizavimo objektų sąrašą, privalo raštu kreiptis į žemės sklypo valdytoją dėl šiame punkte nurodytų dokumentų parengimo;

31.2. pažymą iš valstybės institucijos (Valstybinės mokesčių inspekcijos, Valstybinės socialinio draudimo fondo valdybos ir kt.), kontroliuojančios valstybės (savivaldybės) kontroliuojamų įmonių prievolių įvykdymą valstybei ar (ir) savivaldybei, įvertinus visus tokios įmonės įsiskolinimus (įskaitant baudas ir delspinigius) valstybei (savivaldybei). Valstybės ar savivaldybės kontroliuojama įmonė, kurios akcijos yra įtrauktos į privatizavimo objektų sąrašą, privalo raštu kreiptis į atitinkamas valstybės institucijas dėl šiame punkte nurodytų dokumentų parengimo. Šie duomenys Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka turi būti pateikti valstybės ar savivaldybės kontroliuojamai įmonei;

31.3. teisiškai įregistruoto turto aprašą ar inventorizavimo bylas arba jų kopijas;

31.4. kopijas visų nuosavybės teisės dokumentų (įskaitant prekybinius ženklus, patentus, kitą intelektinę nuosavybę ir kt.), kuriais disponuoja valstybės (savivaldybės) kontroliuojamos įmonės administracija;

31.5. galiojančių sandorių kopijas, taip pat rengiamų sandorių projektų kopijas, jeigu tokie sandoriai ar kelių sandorių metinė vertė gali pakeisti Informaciniame privatizavimo biuletenyje skelbiamus rodiklius;

31.6. kopijas dokumentų apie kalendoriniais metais numatomas išmokas (įskaitant privalomą mokėjimą), jeigu tokios išmokos gali pakeisti Informaciniame privatizavimo biuletenyje skelbiamus rodiklius;

31.7. kopijas dokumentų apie gautas ir suteiktas paskolas;

31.8. kopijas dokumentų, patvirtinančių valstybės (savivaldybės) kontroliuojamos įmonės teises naudotis licencijomis, leidimais, jeigu pagal šios įmonės veiklos pobūdį tokių leidimų ir licencijų reikia;

31.9. kopijas dokumentų apie prievolių įvykdymą užtikrinančius sandorius, kurie gali pakeisti valstybės (savivaldybės) kontroliuojamos įmonės įstatinio kapitalo struktūrą (valstybės dalį ir kitų akcininkų, kurių akcijų nominali vertė ne mažesnė kaip 5 procentai įmonės įstatinio kapitalo, dalį);

31.10. informaciją (pažymą) apie valstybės (savivaldybės) kontroliuojamos įmonės privatizavimo ir naudojimo sąlygų, nurodytų 31 punkte, derinimą.

32. Iš įmonės gautą 24, 29 ir 31 punktuose nurodytą informaciją, privatizavimo būdą ir sąlygas, taip pat kitą informaciją Turto fondas privalo išnagrinėti ir nustatytąja tvarka:

32.1. panaudoti informaciniams privatizavimo leidiniams rengti, skelbti Informaciniame privatizavimo biuletenyje, taip pat teikti potencialiems pirkėjams;

32.2. panaudoti objekto privatizavimo programos projektui rengti.

33. Privatizavimo objekto valdytojas bei įmonės administracijos vadovas ir vyriausiasis finansininkas (buhalteris) pagal savo kompetenciją įstatymų nustatyta tvarka atsako už teikiamų duomenų iškraipymą, suklastojimą ir (ar) pavėluotą pateikimą.

34. Privatizavimo objektas iš Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtinto privatizavimo objektų sąrašo gali būti išbrauktas ir (ar) jo privatizavimo programa sustabdyta ir (ar) pripažįstama pasibaigusia, jeigu:

34.1. įmonei Lietuvos Respublikos įmonių bankroto įstatymo nustatyta tvarka skelbiamas bankrotas arba ji Lietuvos Respublikos akcinių bendrovių įstatymo nustatyta tvarka likviduojama ar dėl stichinės arba panašios nelaimės įmonė neteko daugiau kaip 1/3 turto arba daugiau kaip 1/3 pasikeitė jos turto fizinės savybės;

34.2. dėl stichinės arba panašios nelaimės įmonės turto (privatizavimo objekto) neišliko ar daugiau kaip 1/3 pasikeitė fizinės jo savybės;

34.3. bent vieną kartą Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto privatizavimo įstatymo nustatyta tvarka buvo paskelbta objekto privatizavimo programa, tačiau per objekto privatizavimo programoje nurodytą laiką jis nebuvo parduotas.

35. Projektą Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar Privatizavimo komisijos nutarimo dėl objekto išbraukimo iš privatizavimo objektų sąrašo ar objekto išbraukimo iš privatizavimo programos arba jo privatizavimo programos sustabdymo ir (ar) pripažinimo pasibaigusia turi parengti Turto fondas.

36. Objektų, kurie Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka įrašyti į valstybės saugomų objektų sąrašą, privatizavimo programų projektams gali būti pritarta tik suderinus šių objektų naudojimo sąlygas su atitinkama institucija, vykdančia jų valstybinę priežiūrą.

37. Objekto privatizavimo programos projektą ir papildomas privatizavimo sąlygas Privatizavimo komisijai teikia Turto fondas. Privatizavimo komisija gali pritarti ar nepritarti pateiktajam objekto privatizavimo programos projektui. Jeigu Privatizavimo komisija Turto fondo pateiktam objekto privatizavimo programos projektui nepritaria, Turto fondas turi teisę tokį projektą teikti svarstyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei, kurios sprendimas yra galutinis.

38. Iki potencialaus pirkėjo pripažinimo ir paskelbimo laimėtoju, su kuriuo numatoma pasirašyti privatizavimo sandorį, Lietuvos Respublikos Vyriausybė turi teisę sustabdyti ar nutraukti objekto privatizavimo programos įgyvendinimą be jokių padarinių Lietuvos Respublikai. Atlikdama šiuos veiksmus, Lietuvos Respublikos Vyriausybė privalo nurodyti objekto privatizavimo programos sustabdymo ar nutraukimo priežastį.

 

Potencialaus pirkėjo iniciatyvinio pasiūlymo įgyvendinimas

 

39. Lietuvos Respublikos Vyriausybei patvirtinus privatizavimo objektų sąrašą, kiekvienas potencialus pirkėjas turi teisę pateikti iniciatyvinį pasiūlymą-įsipareigojimą pirkti šiame sąraše įrašytą mažesnį kaip 1/3 nominalios vertės įmonės akcijų paketą arba pastatą ar įrenginį (forma pridedama). Iniciatyvinis pasiūlymas-įsipareigojimas (iniciatyviniai pasiūlymai-įsipareigojimai) turi būti registruojamas Turto fonde šio fondo nustatyta tvarka, potencialiam pirkėjui išduodama Turto fondo nustatytos formos pažyma.

40. Piniginis įnašas, kurį potencialus pirkėjas, iki pateikdamas iniciatyvinį pasiūlymą-įsipareigojimą, turi pervesti į Turto fondo nurodytą atskirąją sąskaitą piniginiams įnašams apskaityti, turi būti ne mažesnis kaip 2,5 procento norimo įsigyti pastato ar įrenginio balansinės likutinės vertės arba 2,5 procento akcijų nominalios vertės, bet abiem atvejais – ne mažesnis kaip 1000 litų.

41. Iniciatyvinį pasiūlymą-įsipareigojimą pateikusio potencialaus pirkėjo įmokėtas piniginis įnašas įskaitomas į pradinę įmoką, kurios reikia tam objektui privatizuoti.

42. Jeigu iniciatyvinį pasiūlymą-įsipareigojimą pateikusio potencialaus pirkėjo pasiulymas dėl dalyvavimo privatizuojant objektą pasirodė esąs blogesnis už pasiūlymą kito potencialaus pirkėjo, bendra tvarka dalyvaujančio privatizuojant tą objektą, piniginis įnašas iniciatyvinį pasiūlymą-įsipareigojimą pateikusiam potencialiam pirkėjui turi buti grąžintas per 5 darbo dienas nuo objekto privatizavimo laimėtojo pripažinimo.

43. Jeigu iniciatyvinį pasiūlymą-įsipareigojimą pateikęs potencialus pirkėjas atsisako ar dėl kokių nors priežasčių (įskaitant šio pirkėjo pasiūlymus, neatitinkančius Lietuvos Respublikos įstatymų ar Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų reikalavimų) negali arba neturi teisės dalyvauti privatizuojant iniciatyviniame pasiūlyme-įsipareigojime nurodytą objektą, piniginis įnašas jam negrąžinamas. Ši nuostata netaikoma, jeigu:

43.1. nurodytasis potencialus pirkėjas privatizavimo objektą atsisako pirkti dėl priežasčių, sąlygojančių objekto privatizavimo programos sustabdymą (įmonės įstatinis kapitalas ar ilgalaikio materialaus turto vertė pasikeičia daugiau kaip 10 procentų);

43.2. Turto fondas, palyginti su šiuo Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu nustatyta akcijų verte, privatizavimo objekto (akcijų) pradinę pardavimo kainą padidino daugiau kaip 10 procentų;

43.3. Turto fondas, įvertinęs turtą pagal kitus vertinimo procesą reglamentuojančius Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimus, privatizavimo objekto (turto) pradinę pardavimo kainą padidino daugiau kaip 10 procentų.

44. Jeigu potencialus pirkėjas iniciatyvinį pasiūlymą-įsipareigojimą pateikia laikydamasis šios tvarkos, tokio objekto privatizavimo programa turi būti parengta ne vėliau kaip:

44.1. per 90 dienų nuo šio iniciatyvinio pasiūlymo-įsipareigojimo įteikimo dienos, – jeigu privatizuojamos akcijos;

44.2. per 60 dienų nuo tos dienos, kurią turtas teisiškai įregistruojamas ir Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto privatizavimo įstatyme nurodytos valstybės institucijos suderina klausimą dėl turto privatizavimo sąlygų, – jeigu privatizuojamas kitas turtas. Jeigu pateikus iniciatyvinį pasiūlymą-įsipareigojimą dėl turto privatizavimo programos parengimo iš atitinkamų valstybės institucijų gaunama informacija apie tai, kad tokiai privatizavimo programai parengti ir jai suderinti prireiks daugiau kaip 60 dienų, Turto fondas nedelsdamas privalo grąžinti potencialiam pirkėjui pradinį įnašą ir išregistruoti jo iniciatyvinį pasiūlymą.

 

Informacijos apie privatizavimo objektus skelbimas

 

45. Informaciją apie visus privatizavimo objektus Turto fondas skelbia Informaciniame privatizavimo biuletenyje. Šiame biuletenyje Turto fondas privalo paskelbti:

45.1. objekto privatizavimo programą, kartu su kuria turi būti skelbiama:

45.1.1. pradinė privatizavimo objekto pardavimo kaina, kai jis privatizuojamas viešo aukciono, viešo akcijų pardavimo ar nuomos su išsipirkimu būdais;

45.1.2. registracijos mokestis, kurio dydžiui Turto fondo teikimu (kartu su objekto privatizavimo programa) yra pritarusi Privatizavimo komisija. Šio mokesčio dydis gali svyruoti tiek, kiek nustatyta konkretų privatizavimo būdą reglamentuojančiame Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarime;

45.2. Turto fondo darbuotojo, atsakingo už objekto privatizavimo programos įgyvendinimą, pavardę, pareigas, adresą, telefono ir fakso numerius;

45.3. valstybės (savivaldybės) kontroliuojamos įmonės, kurios akcijos parduodamos, apžiūros laiką;

45.4. privatizavimo dokumentų rinkinio įsigijimo ir atsiskaitymo už jį tvarką, jeigu šį rinkinį parengti numatyta konkretų privatizavimo būdą reglamentuojančiuose dokumentuose;

45.5. įmonės, kurios akcijos parduodamos, paskutiniojo balanso duomenis apie jos įstatinio kapitalo (valstybės dalį ir kitų akcininkų, kurių akcijų nominali vertė ne mažesnė kaip 5 procentai įmonės įstatinio kapitalo, dalį) struktūrą;

45.6. privatizavimo objekto pardavimo vietą.

46. Nurodyta 45 punkte informacija apie privatizavimo objektą Informaciniame privatizavimo biuletenyje turi būti paskelbta ne vėliau kaip prieš 30 dienų iki privatizavimo dokumentų dėl dalyvavimo privatizavime priėmimo pradžios. Jeigu akcijos parduodamos Nacionalinėje vertybinių popierių biržoje, informacija apie privatizavimo objektą skelbiama Informaciniame privatizavimo biuletenyje ir biržos informaciniame leidinyje pagal šios biržos nustatytas taisykles. Jeigu yra reali tikimybė parduoti privatizavimo objektą užsienio fiziniam ar juridiniam asmeniui, Turto fondo nustatyta informacija apie privatizavimo objektą turi būti paskelbta ir užsienio spaudoje.

47. Jeigu nuo objekto privatizavimo programos paskelbimo Informaciniame privatizavimo biuletenyje:

47.1. valstybės (savivaldybės) kontroliuojamos įmonės, kurios valstybei (savivaldybei) nuosavybės teise priklausančios akcijos yra privatizuojamos, įstatinio kapitalo struktūroje valstybės dalis pasikeičia ne daugiau kaip 10 procentų, Turto fondas šiuos duomenis patikslina ir paskelbia nekeisdamas privatizavimo terminų. Jeigu šios įmonės įstatinio kapitalo struktūroje valstybės dalis pasikeičia daugiau kaip 10 procentų, objekto privatizavimo programa turi būti nustatytąja tvarka sustabdyta ir sudaryta nauja privatizavimo programa;

47.2. nurodytojo objekto – ilgalaikio materialaus turto balansinė likutinė vertė pasikeičia ne daugiau kaip 10 procentų, Turto fondas šiuos duomenis patikslina ir paskelbia nekeisdamas privatizavimo terminų. Jeigu šio turto balansinė likutinė vertė pasikeičia daugiau kaip 10 procentų, objekto privatizavimo programa turi būti nustatytąja tvarka sustabdyta ir sudaryta nauja privatizavimo programa.

48. Valstybės (savivaldybės) kontroliuojamos įmonės neturi teisės be Turto fondo (savivaldybių privatizavimo institucijų) leidimo nuo objekto privatizavimo programų paskelbimo dienos iki privatizavimo sandorių sudarymo dienos arba iki šių objektų privatizavimo programų sustabdymo ir (ar) pripažinimo pasibaigusiomis dienos sudaryti šių sandorių:

48.1. paskolos, įkeitimo, laidavimo, garantijos, nuomos, ilgalaikio materialaus turto pirkimo, pardavimo ir bet kokio perdavimo, pirkti kitos įmonės vertybinių popierių, leisti obligacijų, didinti ar mažinti įmonės įstatinio kapitalo, jeigu sandorio ar kelių sandorių vertė (turto, dėl kurio sudaromas sandoris, bendra vertė per kalendorinius metus) didesnė kaip 5 procentai įmonės įstatinio kapitalo;

48.2. medžiagų ir žaliavų pirkimo bei pardavimo arba bet kokio jų perdavimo, jeigu sandorio ar kelių sandorių vertė (turto, dėl kurio sudaromas sandoris, bendra vertė per kalendorinius metus) didesnė kaip 10 procentų įmonės įstatinio kapitalo.

49. Valstybės (savivaldybės) kontroliuojamos įmonės neturi teisės be Turto fondo (savivaldybių turto fondų) raštiško sutikimo nuo privatizavimo objektų sąrašo patvirtinimo dienos iki privatizavimo sandorių sudarymo dienos arba iki šių objektų privatizavimo programų sustabdymo ir (ar) pripažinimo pasibaigusiomis dienos skaidytis arba jungtis į kokius nors susivienijimus.

50. Jeigu 48.1 ar (ir) 48.2 punktuose nurodyti sandoriai sudaromi be Turto fondo leidimo:

50.1. valstybės (savivaldybės) kontroliuojama įmonė nedelsdama apie tai privalo informuoti Turto fondą;

50.2. šie sandoriai yra niekiniai, išskyrus sandorius, sudarytus trečiųjų asmenų, kurie nežinojo ir negalėjo žinoti apie Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto privatizavimo įstatymo nustatyta tvarka valstybės (savivaldybės) kontroliuojamai įmonei taikomus apribojimus. Jeigu Turto fondo (savivaldybių turto fondų) leidimu tokie sandoriai sudaromi, Turto fondas (savivaldybių turto fondai) privalo apie tai nedelsdamas informuoti potencialius pirkėjus:

50.2.1. paskelbdamas pasikeitusią informaciją Informaciniame privatizavimo biuletenyje;

50.2.2. ir (ar) informuodamas kiekvieną potencialų pirkėją, kuris raštu kreipėsi informacijos apie privatizuojamą valstybės (savivaldybės) kontroliuojamą įmonę.

51. Informacija, susijusi tik su tam tikrų privatizavimo būdų taikymu, turi būti reglamentuota tvarkoje, nustatančioje šių privatizavimo būdų įgyvendinimą.

______________

 

 

Forma

 

Iniciatyvinis pasiūlymas-įsipareigojimas

 

1. Aš, __________________________________________________________________________ ,

(potencialaus pirkėjo ar jam atstovaujančio asmens rekvizitai)

vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintu privatizavimo objektų sąrašu, prašau nustatytąja tvarka parengti ___________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

(privatizavimo objekto pavadinimas, adresas ir kodas įmonių registre)

privatizavimo programą.

Šį privatizavimo objektą norėčiau pirkti ________________________________________________ .

                                                                                                                         (privatizavimo būdas ar būdai)

2. Pradinį įnašą, ________________________________________________________________  Lt

                                                                                                   (skaitmenimis ir žodžiais)

(2,5 procento norimo įsigyti privatizavimo objekto nominalios vertės, bet ne mažiau kaip vieną tūkstantį litų), įmokėjau į Turto fondo nurodytą sąskaitą ir tai patvirtinu pridedamu dokumentu.

3. Esu susipažinęs su Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto privatizavimo įstatymu bei Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, reglamentuojančiais šio įstatymo įgyvendinimą, ir informuotas, kad tuo atveju, jeigu atsisakyčiau ar dėl kokių nors priežasčių negalėčiau arba neturėčiau teisės dalyvauti įgyvendinant šį iniciatyvinį pasiūlymą-įsipareigojimą – privatizuojant nurodytą objektą, įmokėti pinigai man nebus gražinti.

4. Siūloma kaina (apskaičiuota Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų, reglamentuojančių turto vertinimo procesą, nustatyta tvarka) už privatizavimo objektą (litais) – _____________________________ Lt.

                                                                                                                                                                  (skaitmenimis ir žodžiais)

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

(nurodyti Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimą, pagal kurį įvertintas privatizavimo objektas)

5. Prie iniciatyvinio pasiūlymo-įsipareigojimo pridedu šiuos dokumentus:

________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________ .

6. Potencialaus pirkėjo sąskaitos Nr. ___________________________________________________

ir banko rekvizitai _________________________________________________________________

                                                                                            (banko pavadinimas, adresas ir kodas)

_______________________________________________________________________________ .

(potencialus pirkėjas ar jo atstovas)                                       (parašas)                                    (vardo raidė, pavardė)

 

A. V. (juridiniams asmenims)

199 __ m. ______________ mėn. ___d.

______________