VALSTYBINĖ KAINŲ IR ENERGETIKOS KONTROLĖS KOMISIJA
N U T A R I M A S
DĖL KELEIVIŲ VEŽIMO VIETINIAIS TRAUKINIAIS TARIFŲ MAKSIMALIŲ DYDŽIŲ NUSTATYMO METODIKOS PATVIRTINIMO
2000 m. lapkričio 17 d. Nr. 154
Vilnius
Patvirtinti keleivių vežimo vietiniais traukiniais tarifų maksimalių dydžių nustatymo metodiką (pridedama).
Patvirtinta
Valstybinės kainų ir energetikos
kontrolės komisijos
2000 m. lapkričio 17 d. nutarimu Nr. 154
Keleivių vežimo vietiniais traukiniais tarifų maksimalių dydžių nustatymo metodika
I. Bendrosios nuostatos
1. Ši metodika nusako keleivių vežimo vietiniais traukiniais tarifų maksimalių dydžių nustatymo, pateikimo derinti bei derinimo tvarką.
2. Šioje metodikoje vartojamos sąvokos:
keleivių vežimas vietiniais traukiniais – keleivių vežimas Lietuvos geležinkeliais, kai traukinio maršrutas prasideda ir baigiasi Lietuvos Respublikos teritorijoje;
vežėjas – geležinkelio įmonė, kuri įstatymų nustatyta tvarka turi teisę vežti keleivius vietiniais traukiniais;
keleivis – fizinis asmuo, kuris pagal sutartį arba kitu teisiniu pagrindu naudojasi geležinkelio transporto teikiamomis paslaugomis;
tarifas – nustatyto dydžio mokestis už keleivio vežimą vietiniais traukiniais vieno kilometro atstumu;
tarifo maksimalus dydis- nustatytas maksimalus mokestis už keleivio vežimą vietiniais traukiniais vieno kilometro atstumu;
geležinkelio transportas – geležinkelio infrastruktūros ir riedmenų kompleksas, skirtas keleiviams ir (ar) bagažui, kroviniams vežti;
geležinkelio įmonė – įmonė, kurios pagrindinė veikla yra keleivių ir (ar) bagažo, krovinių vežimas viešojo naudojimo geležinkeliais su sąlyga, kad trauka užtikrinama nuosavomis ar nuomojamomis traukos priemonėmis;
geležinkelio transporto paslaugos – veikla, susijusi su keleivių ir (ar) bagažo, krovinių vežimu viešojo naudojimo geležinkeliais;
traukinys – suformuotas ir sukabintas vagonų sąstatas su vienu ar keliais veikiančiais lokomotyvais, taip pat važiuojantys lokomotyvai ar kiti savaeigiai riedmenys, turintys atitinkamus signalus;
geležinkelio stotis – geležinkelio infrastruktūros dalis: kelių, pastatų, statinių ir įrenginių kompleksas, užimantis tam tikrą žemės sklypą ir skirtas traukiniams priimti, formuoti, praleisti ir išleisti, keleiviams, bagažo ar krovinių siuntėjams (gavėjams) aptarnauti;
riedmenys – traukos priemonės, vagonai bei specialios paskirties mechanizmai.
II. Prašymų pateikimo tvarka
3. Vežėjas dėl tarifų maksimalių dydžių suderinimo Valstybinei kainų ir energetikos kontrolės komisijai (toliau – Komisija) privalo pateikti:
3.2. įmonės valdymo organų, kurių sudarymo tvarką ir kompetenciją nustato atitinkamos rūšies įmonių veiklą reglamentuojantis įstatymas, įmonės įstatai ir kiti įmonės steigimo dokumentai, pritarimus dėl siūlomų derinti tarifų maksimalių dydžių nustatymo;
4. Aiškinamajame rašte turi būti pateikti duomenys apie vežėją, praėjusių dviejų kalendorinių metų ūkinės ir finansinės veiklos pagrindiniai rodikliai bei pagrįstai paaiškinta, dėl kokių priežasčių keičiamas tarifo maksimalus dydis, nurodomos būtinų sąnaudų straipsnių didėjimo ar mažėjimo priežastys. Paaiškinti, kokių rezultatų tikimasi įsigaliojus naujiems tarifams.
Jeigu vežėjas užsiima kitokia veikla, išskyrus keleivių vežimą vietiniais susisiekimo traukiniais, aiškinamajame rašte turi būti nurodytos kitos veiklos sąnaudos ir pajamos bei paaiškinta, kaip paskirstomos netiesioginės (pridėtinės) ir finansinės veiklos sąnaudos tarp atitinkamų veiklos rūšių.
Vežėjas pateikia informaciją apie savo teikiamos paslaugos rinką, konkurencijos laipsnį, paslaugos vartotojus ir pan., jeigu tokią informaciją turi.
5. Už pateiktų dokumentų teisingumą atsako įmonės vadovas, kuris pasirašo visus pateikiamus dokumentus. Kartu su prašymo originalu komisijai pateikiama prašymo kopija.
III. BŪTINŲ SąnaudŲ SKAIČIAVIMAS
7. Sąnaudų apskaičiavimą ir pavaizdavimą finansinės atskaitomybės dokumentuose reglamentuoja Lietuvos Respublikos įstatymai, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimai ir Finansų ministerijos norminiai dokumentai. Vadovaujamasi Lietuvos Respublikos geležinkelio transporto kodekso nuostata, kad geležinkelio įmonė, vykdanti visuomeninio aptarnavimo įsipareigojimus, teikianti geležinkelio transporto paslaugas bei eksploatuojanti infrastruktūrą, privalo tvarkyti atskirą apskaitą pagal nurodytas veiklos sritis.
8. Keleivių vežimo vietiniais traukiniais būtinos sąnaudos skirstomos į tiesiogines ir netiesiogines ir skaičiuojamos naudojant progresyvius normatyvus.
9. Tiesioginės sąnaudos yra tiesiogiai susijusios su keleivių vežimu geležinkelio transportu ir susideda iš materialinių, geležinkelio transporto amortizacijos bei darbo sąnaudų.
9.1. Tiesioginės materialinės sąnaudos nustatomos tiesioginiu skaičiavimu ir jas sudaro sąnaudos degalams, elektros energijai, vandeniui, šiluminei energijai, medžiagoms, atsarginėms dalims bei komplektavimo gaminiams, kurie būtini geležinkelio transporto techniniam aptarnavimui ir eiliniam remontui bei kitos materialinės sąnaudos.
9.2. Geležinkelio transporto amortizacijos sąnaudos skaičiuojamos vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais ir kitais teisės aktais.
10. Netiesioginės (paskirstomosios) sąnaudos netiesiogiai susijusios su keleivių vežimu geležinkelio transportu ir, atsižvelgus į geležinkelio transporto specifiką, jos gali būti skirstomos į sąnaudas, bendras visoms ūkio šakoms, ir bendrąsias bei administracijos sąnaudas.
10.1. Sąnaudas, bendras visoms ūkio šakoms, sudaro netiesioginės materialinės, pagrindinių gamybos priemonių (be riedmenų) remonto bei amortizacijos atskaitymų ir darbo sąnaudos.
10.2. Bendrosios ir administracijos sąnaudos susideda iš netiesioginių materialinių, bendrųjų ir administracijos pagrindinių priemonių amortizacijos atskaitymų, bendrųjų ir administracijos darbo sąnaudų bei mokesčių už aplinkos teršimą, kelius, žemę, nekilnojamąjį turtą.
10.3. Mokesčiai už aplinkos teršimą, žemę, kelius, turtą ir kiti apskaičiuojami vadovaujantis galiojančiais Lietuvos Respublikos įstatymais ir poįstatyminiais teisės aktais.
IV. PELNO NUSTATYMAS
V. Tarifų maksimalių dydžių nustatymas
12. Keleivių vežimo vietiniais traukiniais tarifai nustatomi įvertinus planuojamas pajamas ir planuojamą keleivių kilometrų kiekį.
13. Pajamos įmonės rentabiliai veiklai užtikrinti skaičiuojamos pagal formulę:
P = S + PL, kur:
S – būtinos sąnaudos, tūkst. Lt,
PL – planuojamas pelnas, tūkst. Lt.
14. Keleivių vežimo vietiniais traukiniais tarifo vidutinis dydis apskaičiuojamas pagal formulę:
Tvid = 100 (ct už 1 kel. km), kur:
P – pajamos už keleivių vežimą vietiniais traukiniais su kompensacijomis už lengvatinį keleivių vežimą bei dotacijomis už visuomeninio aptarnavimo įsipareigojimų vykdymą, tūkst. Lt,
K – keleivių apyvarta, tūkst. kel. km. Tai yra keleivių kilometrų suma atskiruose maršrutuose. Faktiniai keleivių kilometrai maršrute apskaičiuojami atitinkamo maršruto pajamas ir apskaičiuotą kompensacijų dydį už keleivių, turinčių teisę į važiavimo vietiniais traukiniais lengvatas, vežimą bei dotacijas pagal sutartį už visuomeninių įsipareigojimų vykdymą, dalijant iš to maršruto tarifo.
15. Įvertinus kiekvieno tipo vagonų papildomas aptarnavimo paslaugas, keleivių komforto lygį, palyginti su trečios (žemiausios) klasės sėdimuoju vagonu, bei traukinio greitį, apskaičiuojant keleivių vežimo juose tarifų maksimalius dydžius, papildomai gali būti taikomi koeficientai:
Keleivių vežimas vietinio susisiekimo traukiniais |
Sutartinis žymėjimas |
Planuojami koeficientų dydžiai |
2 klasės sėdimajame atviro tipo vagone |
k1 |
|
2 klasės paprastame miegamajame vagone |
k2 |
|
2 klasės miegamajame su 3-4 vietų kupė vagone |
k3 |
|
2 klasės sėdimajame su 8 vietų kupė vagone |
k4 |
|
1 klasės sėdimajame su 6 vietų kupė vagone |
k5 |
|
1 klasės sėdimajame su 4 ir 2 vietų kupė vagone |
k6 |
|
1 klasės miegamajame su 2 vietų kupė vagone |
k7 |
|
greitajame traukinyje |
k8 |
|
|
|
|
16. Planuojami keleivių kilometrai, vežant keleivius vietiniais traukiniais kiekvieno tipo vagonais, pateikiami lentelėje:
Keleivių vežimas vietinio susisiekimo traukiniais |
Sutartinis žymėjimas |
Planuojami keleivių kilometrai, tūkst. kel. km |
|
|
|
3 klasės sėdimajame vagone |
V3s |
|
2 klasės sėdimajame atviro tipo vagone |
V2s |
|
2 klasės paprastame miegamajame vagone |
V2pm |
|
2 klasės miegamajame su 3-4 vietų kupė vagone |
V2km |
|
2 klasės sėdimajame su 8 vietų kupė vagone |
V2k8s |
|
1 klasės sėdimajame su 6 vietų kupė vagone |
V1k6s |
|
1 klasės sėdimajame su 4 ir 2 vietų kupė vagone |
V1s |
|
1 klasės miegamajame su 2 vietų kupė vagone |
V1k2m |
|
17. Keleivių vežimo vietiniais traukiniais trečios klasės sėdimajame vagone tarifo (bazinio) maksimalus dydis apskaičiuojamas pagal formulę:
T3s = |
TvidV |
(ct už 1 kel. km). |
V3s + k1V2s + k2V2pm + k3V2km + k4V2k8s + k5V1k6s + k6V1s + k7V1k2m |
18. Keleivių vežimo vietiniais traukiniais 2 klasės sėdimajame atviro tipo vagone tarifo maksimalus dydis apskaičiuojamas pagal formulę:
T2s = k1 T3s (ct už 1 kel. km).
19. Keleivių vežimo vietiniais traukiniais 2 klasės paprastame miegamajame vagone tarifo maksimalus dydis apskaičiuojamas pagal formulę:
T2pm = k2T3s (ct už 1 kel. km).
20. Keleivių vežimo vietiniais traukiniais 2 klasės miegamajame su 3-4 vietų kupė vagone tarifo maksimalus dydis apskaičiuojamas pagal formulę:
T2km = k3T3s (ct už 1 kel. km).
21. Keleivių vežimo vietiniais traukiniais 2 klasės sėdimajame su 8 vietų kupė vagone tarifo maksimalus dydis apskaičiuojamas pagal formulę:
T2k8s = k4T3s (ct už 1 kel. km).
22. Keleivių vežimo vietiniais traukiniais 1 klasės sėdimajame su 6 vietų kupė vagone tarifo maksimalus dydis apskaičiuojamas pagal formulę:
T1k6s = k5T3s (ct už 1 kel. km).
23. Keleivių vežimo vietiniais traukiniais 1 klasės sėdimajame su 4 ir 2 vietų kupė vagone tarifo maksimalus dydis apskaičiuojamas pagal formulę:
T1s = k6T3s (ct už 1 kel. km).
24. Keleivių vežimo vietiniais traukiniais 1 klasės miegamajame su 2 vietų kupė vagone tarifo maksimalus dydis apskaičiuojamas pagal formulę:
T1k2m = k7T3s (ct už 1 kel. km).
25. Keleivių vežimo vietiniais greitaisiais traukiniais tarifo maksimalus dydis apskaičiuojamas reikšmes, gautas 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 ir 24 punktuose, dauginant iš koeficiento k8.
VI. PRAŠYMŲ NAGRINĖJIMO TVARKA
27. Komisija, gavusi vežėjo prašymą suderinti tarifų maksimalius dydžius, per 10 darbo dienų patikrina, ar pateikti visi reikalingi dokumentai, priima galutinį sprendimą dėl vežėjo prašymo įregistravimo ir apie tai informuoja prašytoją.
28. Nagrinėjant pateiktus vežėjų prašymus, remiamasi praėjusių dvejų metų ūkinės ir finansinės veiklos faktiniais rezultatais, atsižvelgiama į rinkoje susiklosčiusią keleivių vežimo paklausą ir pasiūlą, vežimo kokybę, mokesčių pasikeitimus, infliaciją ir kitus veiksnius, sąlygojančius tarifų lygį. Laikomasi nuostatos, kad tarifai apmokėtų būtinas sąnaudas, užtikrintų pelną, sąlygojantį plėtrą.
29. Komisija tikrina vežėjų pateiktą keleivių vežimo vietiniais traukiniais būtinų sąnaudų suvestinę. Būtinų sąnaudų struktūra pateikiama pagal 1 priedo formos lentelę.
30. Keleivių vežimo vietiniais traukiniais rodiklių suvestinėje pagal 2 priedo formos lentelę pateikiami duomenys apie šios veiklos pajamas, pelną (nuostolį), kompensacijas už keleivių, turinčių teisę į lengvatas, vežimą, dotacijas už visuomeninių įsipareigojimų vykdymą, vietinių traukinių maršrutų skaičių, ridą minėtais maršrutais, keleivių, vykstančių vietiniais traukiniais, skaičių, būtinų sąnaudų, tenkančių 1 kel. km, dydį. Jeigu planuojama naujus tarifų maksimalius dydžius pradėti taikyti ne nuo metų pradžios, veiklos rodiklius būtina apskaičiuoti ir pavaizduoti išskiriant laikotarpį iki ir po naujų tarifų maksimalių dydžių taikymo pradžios.
31. Keleivių vežimo vietiniais traukiniais tarifų maksimalių dydžių pasikeitimo rezultatų lentelėje pagal 3 priedo formos lentelę pateikiami tarifų maksimalių dydžių pasikeitimo rezultatai įmonės metinėse pajamose. Pasikeitimo rezultatai apskaičiuojami pagal faktines praėjusio laikotarpio keleivių kilometrų apimtis.
32. Komisija ne vėliau kaip per 40 dienų nuo sprendimo įregistruoti vežėjo prašymą išnagrinėja pateiktą medžiagą, priima galutinį sprendimą ir informuoja vežėją.
33. Komisija turi teisę pareikalauti iš vežėjo papildomų duomenų ar aiškinimų, kurių reikia sprendimui dėl tarifų maksimalių dydžių suderinimo priimti. Jei vežėjas dėl nepateisinamų priežasčių per nurodytą laiką nepateikia Komisijos prašomų papildomų duomenų ar aiškinimų, prašymo svarstymas nutraukiamas ir grąžinamas vežėjui.
VII. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
35. Komisijai suderinus keleivių vežimo vietiniais traukiniais tarifų maksimalius dydžius, vežėjai kainoraščius pagal vietinių traukinių maršrutus nusistato patys ir prieš 10 kalendorinių dienų iki jų taikymo pradžios privalo per žiniasklaidos priemones informuoti visuomenę apie tarifų pakeitimus, paaiškinant to priežastis.
1 priedas
Keleivių vežimo vietiniais traukiniais būtinų sąnaudų suvestinė
Eil. Nr. |
Sąnaudų straipsniai |
Mato vnt. |
____ m. |
____ m. |
Projektas |
|
|
|
ataskaita |
ataskaita |
____ m. |
|
|
|
|
|
|
1. |
Sąnaudos, iš viso: |
tūkst. Lt |
|
|
|
2. |
Tiesioginės sąnaudos, iš viso: |
„ |
|
|
|
2.1. |
Tiesioginės materialinės sąnaudos: |
„ |
|
|
|
2.1.1. |
medžiagos |
„ |
|
|
|
2.1.2. |
degalai |
„ |
|
|
|
2.1.3. |
elektros energija |
„ |
|
|
|
2.1.4. |
remonto darbų sąnaudos |
„ |
|
|
|
2.1.5. |
vanduo |
„ |
|
|
|
2.1.6. |
šiluminė energija |
„ |
|
|
|
2.1.7. |
kitos materialinės sąnaudos |
„ |
|
|
|
2.2. |
Amortizacijos atskaitymo sąnaudos |
„ |
|
|
|
2.3. |
Tiesioginio darbo sąnaudos: |
„ |
|
|
|
2.3.1. |
darbo užmokestis |
„ |
|
|
|
2.3.2. |
soc. draudimo įmokos |
„ |
|
|
|
3. |
Netiesioginės sąnaudos, iš viso: |
„ |
|
|
|
3.1. |
Sąnaudos, bendros visoms ūkio šakoms: |
„ |
|
|
|
3.1.1. |
Netiesioginės materialinės sąnaudos: |
„ |
|
|
|
3.1.1.1. |
medžiagos |
„ |
|
|
|
3.1.1.2. |
degalai |
„ |
|
|
|
3.1.1.3. |
elektros energija |
„ |
|
|
|
3.1.1.4. |
pagrindinių gamybos priemonių remonto darbų |
|
|
|
|
|
sąnaudos (gamybinių pastatų, statinių, inventoriaus) |
„ |
|
|
|
3.1.1.5. |
vanduo ir kanalizacija |
„ |
|
|
|
3.1.1.6. |
šiluminė energija |
„ |
|
|
|
3.1.1.7. |
kitos materialinės sąnaudos |
„ |
|
|
|
3.1.2. |
pagrindinių gamybos priemonių amortizacijos |
|
|
|
|
|
atskaitymų sąnaudos |
„ |
|
|
|
3.1.3. |
Netiesioginio darbo sąnaudos: |
„ |
|
|
|
3.1.3.1. |
darbo užmokestis |
„ |
|
|
|
3.1.3.2. |
soc. draudimo įmokos |
„ |
|
|
|
3.2. |
Bendrosios ir administracijos sąnaudos |
„ |
|
|
|
3.2.1. |
Netiesioginės materialinės sąnaudos: |
„ |
|
|
|
3.2.1.1. |
medžiagos |
„ |
|
|
|
3.2.1.2. |
degalai |
„ |
|
|
|
3.2.1.3. |
elektros energija |
„ |
|
|
|
3.2.1.4. |
vanduo ir kanalizacija |
„ |
|
|
|
3.2.1.5. |
šiluminė energija |
„ |
|
|
|
3.2.1.6. |
kitos materialinės sąnaudos |
„ |
|
|
|
3.2.2. |
Bendrųjų ir administracijos pagrindinių priemonių |
|
|
|
|
|
amortizacijos atskaitymų sąnaudos |
„ |
|
|
|
3.2.3. |
Bendrosios ir administracijos darbo sąnaudos: |
„ |
|
|
|
3.2.3.1. |
cecho personalo, valdymo aparato, gamybos baro ir |
|
|
|
|
|
meistrų darbo užmokestis |
„ |
|
|
|
3.2.3.2. |
soc. draudimo įmokos |
„ |
|
|
|
3.2.4. |
Mokesčiai: |
„ |
|
|
|
3.2.4.1. |
už aplinkos teršimą |
„ |
|
|
|
3.2.4.2. |
kelių |
„ |
|
|
|
3.2.4.3. |
žemės nuomos |
„ |
|
|
|
3.2.4.4. |
nekilnojamojo turto |
„ |
|
|
|
3.2.4.5. |
kiti |
„ |
|
|
|
2 priedas
Keleivių vežimo vietiniais traukiniais rodiklių suvestinė
Eil. Nr. |
Rodikliai
|
Mato vnt. |
____ m. ataskaita |
____ m. ataskaita. |
Projektas ____ m |
1. |
Sąnaudos |
tūkst. Lt |
|
|
|
2. |
Pajamos (2.1 eil. + 2.2 eil.+ 2.3 eil.) |
„ |
|
|
|
2.1. |
už keleivių vežimą |
„ |
|
|
|
2.2. |
kompensacijos už keleivių, turinčių teisę į lengvatas vietiniuose traukiniuose, vežimą |
|
|
|
|
2.3. |
dotacijos už visuomeninių įsipareigojimų vykdymą |
„ |
|
|
|
3. |
Pelnas (nuostolis) (2 eil. – 1 eil.) |
„ |
|
|
|
4. |
Apskaičiuota kompensacijų už keleivių, turinčių teisę į lengvatas vietiniuose traukiniuose, vežimą |
|
|
|
|
5. |
Apskaičiuota dotacijų už visuomeninių įsipareigojimų vykdymą |
|
|
|
|
6. |
Maršrutų skaičius |
vnt. |
|
|
|
7. |
Rida |
tūkst. vag. km |
|
|
|
8. |
Pervežta keleivių |
tūkst. kel. |
|
|
|
9. |
Keleivių kilometrai |
tūkst. kel. km |
|
|
|
10. |
1 kel. km sąnaudos (1 eil.: 9 eil.) |
ct. |
|
|
|
11. |
Vagonų užpildymo koeficientas |
% |
|
|
|
12. |
Vidutinis tarifas 1 kel. km (2 eil.: 9 eil.) |
ct |
|
|
|
13. |
Lyginamoji sąnaudų, tenkančių keleivių vežimui vietinių traukinių maršrutais, dalis visose įmonės sąnaudose |
|
|
|
|
14. |
Lyginamoji pajamų už keleivių vežimą vietinių traukinių maršrutais dalis visose įmonės pajamose |
|
|
|
|
3 priedas
Keleivių vežimo vietinių traukinių maršrutais tarifų maksimalių dydžių pasikeitimo rezultatų lentelė
Keleivių vežimas vietinių traukinių maršrutais |
Keleivių kilometrai, tūkst. kel. km |
1 kel. km tarifas, ct |
Pajamos, tūkst. Lt |
Pelnas, tukst. Lt |
Pajamų didėjimas, %
|
|||
galiojantis
|
projektas
|
200_ m ataskaita.
|
projektas
|
200_ m . ataskaita
|
projektas
|
|||
3 klasės sėdimajame vagone 2 klasės sėdimajame atviro tipo vagone 2 klasės paprastame miegamajame vagone 2 klasės miegamajame su 3–4 vietų kupė vagone 2 klasės sėdimajame su 8 vietų kupė vagone |
|
|
|
|
|
|
|
|
1 klasės sėdimajame su 6 vietų kupė vagone |
|
|
|
|
|
|
|
|
1 klasės sėdimajame su 4 ir 2 vietų kupė vagone 1 klasės miegamajame su 2 vietų kupė vagone |
|
|
|
|
|
|
|
|
Iš viso |
- |
- |
|
|
|
|
|
|