LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRO

Į S A K Y M A S

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRO 2001 M. RUGSĖJO 28 D. ĮSAKYMO Nr. 486 „DĖL IŠMETAMŲ TERŠALŲ IŠ DIDELIŲ KURĄ DEGINANČIŲ ĮRENGINIŲ NORMŲ IR SPECIALIŲJŲ REIKALAVIMŲ DIDELIEMS KURĄ DEGINANTIEMS ĮRENGINIAMS PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2013 m. lapkričio 26 d. Nr. D1-859

Vilnius

 

 

P a k e i č i u Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2001 m. rugsėjo 28 d. įsakymą Nr. 486 „Dėl Išmetamų teršalų iš didelių kurą deginančių įrenginių normų ir Specialiųjų reikalavimų dideliems kurą deginantiems įrenginiams patvirtinimo“ (Žin., 2001, Nr. 88-3100; 2013, Nr. 38-1871):

1. Išdėstau 3.1.1 punktą taip:

3.1.1. teisės aktų nustatyta tvarka atnaujinant / koreguojant veiklos vykdytojams Taršos integruotos prevencijos ir kontrolės leidimus, vadovautis Išmetamų teršalų iš didelių kurą deginančių įrenginių normomis, Specialiaisiais reikalavimais dideliems kurą deginantiems įrenginiams ir kontroliuoti jų laikymąsi“.

2. Išdėstau 3.4 punktą taip:

3.4. Aplinkos apsaugos agentūrai teisės aktų nustatyta tvarka išduodant / pakeičiant veiklos vykdytojams Taršos integruotos prevencijos ir kontrolės leidimus, vadovautis Išmetamų teršalų iš didelių kurą deginančių įrenginių normomis, Specialiaisiais reikalavimais dideliems kurą deginantiems įrenginiams. Rengti ir teikti Europos Komisijai:“.

3. Nurodytuoju įsakymu patvirtintose Išmetamų teršalų iš didelių kurą deginančių įrenginių normose:

3.1. išdėstau 9 punktą taip:

9. Jeigu esamo kurą deginančio įrenginio veiklos vykdytojas numato atlikti esminius pakeitimus (ūkinės veiklos keitimas ar išplėtimas, įskaitant esamų statinių rekonstravimą, gamybos proceso ir technologinės įrangos keitimą, gamybos būdo, kuro rūšies pakeitimą, naujų technologijų įdiegimą ir kitus pakeitimus), kurie, RAAD, Aplinkos apsaugos agentūros (toliau – AAA) manymu, gali daryti didelį neigiamą poveikį aplinkai ir žmonių sveikatai, tai visam įrenginiui taikomos išmetamų teršalų ribinės vertės, kaip nustatyta šių Normų 1, 2, 3, 4 ir 6 priedų B dalyje. Šiuo atveju anglies monoksidui taip pat taikomos 5 priede nustatytos ribinės vertės.“;

3.2. išdėstau 10 punkto 1 sakinį taip:

10. RAAD iš veiklos vykdytojo turi reikalauti, kad paraiškoje leidimui atnaujinti / koreguoti, ar AAA – leidimui gauti / pakeisti būtų įtrauktos nuostatos dėl tvarkos, susijusios su išmetamųjų teršalų kiekio sumažinimu, įvykus avarijai bei sutrikus kurą deginančio įrenginio veiklai ar jam sugedus.“;

3.3. išdėstau 10-1 punktą taip:

10-1. Tuo atveju, kai veiklos vykdytojas negali laikytis šiose Normose nustatytos sieros dioksido ribinės vertės dėl jo eksploatuojamame įrenginyje įprastinėmis veiklos sąlygomis naudojamo mažiau nei 1 % sieros turinčio kūrenamojo mazuto tiekimo pertrūkių, atsiradusių dėl didelio jo trūkumo, RAAD / AAA, atsižvelgdama į veiklos vykdytojo motyvuotą prašymą, gali leisti ne ilgiau kaip 6 mėnesius vykdyti veiklą nesilaikant šiose Normose ir Taršos integruotos prevencijos ir kontrolės leidime nustatytos sieros dioksido ribinės vertės. Apie priimtą sprendimą RAAD / AAA nedelsiant raštu informuoja veiklos vykdytoją ir Aplinkos ministeriją.“;

3.4. išdėstau 10-2 punktą taip:

10-2. Tuo atveju, kai veiklos vykdytojas negali laikytis šiose Normose nustatytų išmetamų teršalų ribinių verčių, kai įrenginyje, kuriame paprastai naudojamas tik dujinis kuras ir kuriame kitokiu atveju reikėtų įmontuoti išmetamųjų dujų valymo įrenginį, naudojamos kitos kuro rūšys dėl nutraukto (apriboto) dujų tiekimo, RAAD / AAA, atsižvelgdama į veiklos vykdytojo motyvuotą prašymą, išimtiniais atvejais, bet ne daugiau kaip 10 dienų, išskyrus tuos atvejus, kai labai svarbu išlaikyti energijos tiekimą, gali leisti nesilaikyti šiose Normose ir Taršos integruotos prevencijos ir kontrolės leidime nustatytų išmetamų teršalų ribinių verčių. Apie priimtą sprendimą RAAD / AAA nedelsiant raštu informuoja veiklos vykdytoją ir Aplinkos ministeriją.“;

3.5. išdėstau 23 punktą taip:

23. Esamų kurą deginančių įrenginių veiklos vykdytojai paraiškose leidimams atnaujinti / koreguoti ar pakeisti turi pateikti taršos mažinimo priemones bei terminus joms įgyvendinti. RAAD, atnaujindami / koreguodami, o AAA pakeisdama leidimus, įvertina, ar tokios priemonės užtikrins šių Normų 21 ir 22 punktuose nustatytų reikalavimų įgyvendinimą.“;

3.6. išdėstau 26 punkto 3 sakinį taip:

26. Matavimo arba bandinių paėmimo vieta, suderinus su RAAD / AAA, gali būti įrengta ir atskirų katilų dūmtraukiuose.“;

3.7. išdėstau 7 priedo 2 išnašą taip:

„-2) – RAAD / AAA leidimo galiojimo laikotarpiui, per kurį turi būti įgyvendinta išmetamo NOx ribinė vertė, gali nustatyti didesnę, bet neviršijančią 650 mg/Nm3, ribinę vertę.“;

3.8. išdėstau 8 priedo 1 punktą taip:

1. Nuo 2004 m. lapkričio 27 d. SO2, kietųjų dalelių, NOx koncentracijos turi būti nenutrūkstamai matuojamos automatinėmis sistemomis tuose naujuose įrenginiuose, kuriems leidimas statyti buvo gautas iki 2002 m. lapkričio 27 d., jeigu tas įrenginys bus pradėtas eksploatuoti ne vėliau kaip 2003 m. lapkričio 27 d., ir kurių instaliuotas šiluminis našumas yra didesnis nei 300 MW. Tačiau vykdant SO2 ir kietųjų dalelių monitoringą, galima apsiriboti atliekant ir nenuolatinius matavimus arba taikant kitokį koncentracijos nustatymo būdą, jeigu RAAD / AAA patvirtina tokių matavimų tvarką.

Iš naujų įrenginių, kuriems netaikoma šio punkto pirmoji pastraipa, RAAD / AAA gali reikalauti nenutrūkstamo SO2, kietųjų dalelių ir NOx matavimo, jei mano tai esant būtina.“;

3.9. išdėstau 8 priedo 5 punktą taip:

5. RAAD ir AAA turi būti pranešama apie esminius naudojamo kuro rūšies arba įrenginio eksploatavimo būdo pakeitimus, kad būtų galima nuspręsti, ar nurodyti monitoringo reikalavimai dar tinkami, ar juos reikia keisti.“

4. Nurodytuoju įsakymu patvirtintuose Specialiuosiuose reikalavimuose dideliems kurą deginantiems įrenginiams:

4.1. papildau 3.4 punktu:

3.4. Taršos integruotos prevencijos ir kontrolės leidimų išdavimo, pakeitimo ir galiojimo panaikinimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2013 m. liepos 15 d. įsakymu Nr. D1-528 (Žin., 2013, Nr. 77-3901) (toliau – TIPK taisyklės)“;

4.2. išdėstau 14 punktą taip:

14. Jei veiklos vykdytojas negali laikytis Leidime pagal Reikalavimų 1 ar 2 priedus nustatytų sieros dioksido ribinių verčių dėl jo eksploatuojamame KDĮ įprastomis veiklos sąlygomis naudojamo mažai sieros turinčio kuro tiekimo nutraukimo, atsiradusio dėl didelio tokio kuro trūkumo, Aplinkos apsaugos agentūra (toliau – AAA), atsižvelgdama į veiklos vykdytojo motyvuotą prašymą, jei užtikrinamos aplinkos kokybės normos, leidžia ne ilgiau kaip šešis mėnesius vykdyti veiklą nesilaikant Reikalavimų 1 ir 2 prieduose ir Leidime nustatytų sieros dioksido ribinių verčių. AAA sprendimą dėl veiklos vykdytojo prašymo priima ne vėliau kaip per 2 darbo dienas nuo tokio prašymo gavimo dienos. Apie priimtą sprendimą AAA nedelsiant raštu informuoja veiklos vykdytoją, regiono aplinkos apsaugos departamentą (toliau – RAAD) ir Aplinkos ministeriją, o Aplinkos ministerija – Europos Komisiją.“;

4.3. išdėstau 15 punktą taip:

15. Jei veiklos vykdytojas negali laikytis Leidime pagal Reikalavimų 1 ir 2 priedus nustatytų išmetamų teršalų ribinių verčių, kai KDĮ, kuriame naudojamas tik dujinis kuras ir kuriame naudojant kitą kuro rūšį reikėtų įmontuoti išmetamųjų dujų valymo įrenginį, turi pradėti naudoti kitas kuro rūšis dėl staigiai nutraukto dujų tiekimo, AAA, atsižvelgdama į veiklos vykdytojo motyvuotą prašymą, jei užtikrinamos aplinkos kokybės normos, ne daugiau kaip 10 dienų, išskyrus atvejus, kai labai svarbu išlaikyti energijos tiekimą, leidžia vykdyti veiklą nesilaikant Reikalavimų 1 ar 2 prieduose ir Leidime nustatytų išmetamų teršalų ribinių verčių. Apie kiekvieną šiame punkte nurodytą atvejį veiklos vykdytojas nedelsiant raštu informuoja RAAD, AAA. AAA sprendimą dėl veiklos vykdytojo pateikto prašymo priima ne vėliau kaip per 2 darbo dienas nuo tokio prašymo gavimo dienos ir apie priimtą sprendimą nedelsiant raštu informuoja veiklos vykdytoją, RAAD ir Aplinkos ministeriją, o Aplinkos ministerija – Europos Komisiją.“;

4.4. išdėstau 17 punktą taip:

17. Jei veiklos vykdytojas, eksploatuojantis KDĮ, kuriame naudojamas vietinis kietasis kuras, dėl šio kuro savybių negali laikytis Reikalavimų 1 ir 2 prieduose nustatytų sieros dioksido ribinių verčių, jis gali parengti techninį pagrindimą, įrodantį, kad KDĮ negali atitikti Reikalavimų 1 ir 2 prieduose nustatytų sieros dioksido ribinių verčių, o AAA gali leisti taikyti 5 priede nustatytus mažiausius nusierinimo laipsnius laikantis Reikalavimų 5 priede nustatytų reikalavimų.“;

4.5. išdėstau 29–29.2 punktus taip:

29. Nuo 2016 m. sausio 1 d. iki 2023 m. gruodžio 31 d. AAA sprendimu KDĮ gali būti netaikomos Reikalavimų 10 ir 11 punktuose nurodytos išmetamų teršalų ribinės vertės ir Reikalavimų 17 punkte nurodyti nusierinimo laipsniai ir tokie KDĮ neįtraukiami į Reikalavimų 18 punkte nurodytą Planą, jeigu KDĮ eksploatuojantys veiklos vykdytojai įvykdo šias sąlygas:

29.1. ne vėliau kaip iki 2014 m. sausio 1 d. raštu informuoja RAAD ir AAA, kad nuo 2016 m. sausio 1 d. iki 2023 m. gruodžio 31 d. įsipareigoja KDĮ eksploatuoti ne daugiau kaip 17500 eksploatavimo valandų;

29.2. iki kiekvienų metų sausio 25 d. pradedant 2016 m. sausio 1 d. raštu pateikia RAAD ir AAA praeitų kalendorinių metų KDĮ eksploatavimo valandų skaičių;“;

4.6. išdėstau 31 punktą taip:

31. Iki 2022 m. gruodžio 31 d. AAA sprendimu KDĮ gali būti netaikomos Reikalavimų 1 ir 2 prieduose nustatytos išmetamų teršalų ribinės vertės ir 5 priede nustatyti nusierinimo laipsniai, jeigu laikomasi šių sąlygų:“;

4.7. išdėstau 41 punktą taip:

41. KDĮ, kuriame vienu metu gali būti deginamas dviejų arba daugiau rūšių kuras, AAA nustato išmetamųjų teršalų ribines vertes laikydamasi šio eiliškumo:“;

4.8. išdėstau 3 priedo 1 punkto 2 sakinį taip:

1. Matavimo ar bandinių paėmimo vieta, suderinus su RAAD / AAA, gali būti įrengta ir atskirų katilų dūmtraukiuose.“;

4.9. išdėstau 3 priedo 3 punktą taip:

3. RAAD / AAA gali nuspręsti nereikalauti 2 punkte nurodytų nuolatinių matavimų tokiais atvejais:

a) kai visas KDĮ eksploatacijos laikas yra mažesnis nei 10 000 darbo valandų;

b) kai SO2 ir kietosios dalelės išmetamos iš gamtines dujas deginančių įrenginių;

c) kai SO2 išmetamas iš naftos produktus, kuriuose esantis sieros kiekis yra žinomas, deginančių įrenginių tais atvejais, kai nėra išmetamų dujų nusierinimo įrangos;

d) kai SO2 išmetamas iš biomasę deginančių įrenginių, jeigu ūkio subjektas gali įrodyti, kad išmetamo SO2 kiekis jokiu būdu negali būti didesnis už nustatytą ribinę vertę.“;

4.10. išdėstau 3 priedo 7 punktą taip:

7. RAAD ir AAA turi būti pranešama apie naudojamos kuro rūšies arba svarbius įrenginio eksploatavimo būdo pakeitimus. AAA nusprendžia, ar 2–5 punktuose nustatyti kontrolės reikalavimai yra vis dar pakankami, ar juos reikia pakeisti.“

 

 

 

Aplinkos ministras                                                        Valentinas Mazuronis