vALSTYBINĖS KAINŲ IR ENERGETIKOS KONTROLĖS KOMISIJOS

N U T A R I M A S

 

DĖL VALSTYBINĖS KAINŲ IR ENERGETIKOS KONTROLĖS KOMISIJOS 2011 m. LIEPOS 8 d. NUTARIMO Nr. O3-175 „DĖL ELEKTROS ENERGIJOS RINKOS KAINOS NUSTATYMO METODIKOS PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2013 m. liepos 18 d. Nr. O3-323

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo (Žin., 2002, Nr. 56-2224; 2011, Nr. 160-7576) 8 straipsnio 9 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos energijos išteklių rinkos įstatymo (Žin., 2012, Nr. 63-3164) 10 straipsnio 2 dalimi, Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo (Žin., 2011, Nr. 62-2936; 2013, Nr. 12-560) 20 straipsnio 2 dalimi ir atsižvelgdama į 2011 m. spalio 25 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 1227/2011 dėl didmeninės energijos rinkos vientisumo ir skaidrumo (OL 2011, L 326, p. 1) (toliau – Reglamentas) 7 straipsnio 2 dalį ir 13 straipsnį bei Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos (toliau – Komisija) Dujų ir elektros departamento Elektros skyriaus 2013 m. liepos 11 d. pažymą Nr. O5-256 „Dėl Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2011 m. liepos 8 d. nutarimo Nr. O3-175 „Dėl elektros energijos rinkos kainos nustatymo metodikos patvirtinimo“ pakeitimo“, Komisija n u t a r i a:

Pakeisti Elektros energijos rinkos kainos nustatymo metodiką, patvirtintą Komisijos 2011 m. liepos 8 d. nutarimu Nr. O3-175 (Žin., 2011, Nr. 89-4304; 2012, Nr. 67-3461), ir išdėstyti ją nauja redakcija (pridedama).

 

 

Komisijos pirmininkė                                                                Diana Korsakaitė

 

 


 

PATVIRTINTA

Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos

2013 m. liepos 18 d. nutarimu Nr. O3-323

 

ELEKTROS ENERGIJOS RINKOS KAINOS NUSTATYMO METODIKA

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Elektros energijos rinkos kainos nustatymo metodika (toliau – Metodika) reglamentuoja elektros energijos rinkos kainos nustatymo tvarką.

2. Metodikos tikslas – nustatyti skaidrius, aiškius ir objektyvius principus elektros energijos rinkos kainai, atitinkančiai Lietuvos Respublikos elektros energetikos sektoriaus ekonomines sąlygas.

3. Metodika parengta vadovaujantis Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo (Žin., 2002, Nr. 56-2224; 2011, Nr. 160-7576) 8 straipsnio 9 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo (Žin., 2011, Nr. 62-2936; 2013, Nr. 12-560) 20 straipsnio 2 dalimi, Lietuvos Respublikos energijos išteklių rinkos įstatymo (Žin., 2012, Nr. 63-3164) 10 straipsnio 2 dalimi ir atsižvelgiant į 2011 m. spalio 25 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 1227/2011 dėl didmeninės energijos rinkos vientisumo ir skaidrumo (OL 2011, L 326, p. 1) (toliau – Reglamentas) 7 straipsnio 2 dalį ir 13 straipsnį.

4. Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija (toliau – Komisija), vadovaudamasi Metodika, nustato elektros energijos rinkos kainą ateinantiems kalendoriniams metams ir praėjusio mėnesio vidutinę elektros energijos rinkos kainą.

5. Metodikoje vartojamos šios sąvokos:

Galimai apsimestiniai sandoriai sandoriai, fiksuojami energijos biržose, apie kuriuos Komisijai informaciją ir pagrindžiančius įrodymus dėl rinkos dalyvio galimo siekio daryti įtaką energijos išteklių kainos pokyčiams pateikė energijos išteklių biržos ir (ar) elektros energijos rinkos operatorius ir dvišaliai, ne per biržą sudaromi sandoriai, kurių atžvilgiu Komisija yra pradėjusi tyrimą.

Apsimestiniai sandoriaienergijos biržoje ar dvišalių sandorių pagrindu sudaromi pasiūlymai pirkti ar parduoti energijos išteklius, kai energijos išteklių biržos dalyviai siekia ne įsigyti ar realizuoti energijos išteklius, o prisidengę tokiais pasiūlymais siekia daryti tikslingą įtaką energijos išteklių rinkos kainos pokyčiams (kainos didėjimui ar mažėjimui) ar kitaip gali iškreipti energijos rinkos sąlygas.

6. Kitos Metodikoje vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatyme (Žin., 2000, Nr. 66-1984; 2012, Nr. 17-752), Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatyme ir Lietuvos Respublikos išteklių rinkos įstatyme (Žin., 2012, Nr. 63-3164).

 

II. ELEKTROS ENERGIJOS RINKOS KAINOS ATEINANTIEMS KALENDORINIAMS METAMS NUSTATYMO TVARKA

 

7. Komisija nustato elektros energijos rinkos kainą ateinantiems kalendoriniams metams kaip svertinį vidurkį įvertinusi:

7.1. elektros energijos kainas ir kiekius, suprekiautus elektros energijos biržoje Lietuvos teritorijoje „diena – prieš“ prekybos sesijoje, nevertinant Metodikos 7.3 punkte nurodytu būdu suprekiautų kiekių CET (angl. Central Europe Time) laiku už 12 paskutinių kalendorinių mėnesių, pasibaigusių einamųjų kalendorinių metų liepos 1 d.;

7.2. elektros energijos kainas ir kiekius, suprekiautus didmeninėje elektros energijos rinkoje pagal šalia elektros energijos biržos sudarytas tiesiogines dvišales sutartis tarp Lietuvos gamintojų ir tiekėjų už 12 paskutinių kalendorinių mėnesių, pasibaigusių einamųjų kalendorinių metų liepos 1 d.;

7.3. elektros energijos kainas ir kiekius, suprekiautus pagal prekybą pagalbiniais instrumentais energijos išteklių biržoje ir dvišalio susitarimo pagrindu Lietuvos teritorijoje už 12 paskutinių kalendorinių mėnesių, pasibaigusių einamųjų kalendorinių metų liepos 1 d.

8. Komisija, nustatydama elektros energijos rinkos kainą ateinantiems kalendoriniams metams, nevertina:

8.1. remtinos elektros energijos gamybos kiekių, suprekiautų dvišalėmis sutartimis už Komisijos nustatytą rinkos kainą;

8.2. dvišalėmis sutartimis suprekiautų balansavimo ir reguliavimo energijos kiekių ir kainų;

8.3. Apsimestiniais ir Galimai apsimestiniais sandoriais suprekiautų pagalbinių instrumentų ir elektros energijos kiekių ir kainų;

8.4. suprekiautų reguliavimo energijos kiekių ir kainų.

 

9. Rinkos kaina skaičiuojama:

 

čia:

 

PR – rinkos kaina ateinantiems ataskaitiniams kalendoriniams metams, Lt/MWh;

PEX,t – elektros energijos kainos elektros biržoje Lietuvos teritorijoje, t valandą, Lt/MWh (pagal punktą 7.1);

QEX,t – elektros energijos kiekiai, suprekiauti elektros biržoje Lietuvos teritorijoje, t valandą, MWh (pagal punktą 7.1);

PF,T – prekybos pagalbiniais instrumentais energijos išteklių biržoje ir dvišaliais susitarimais Lietuvos teritorijoje vidutinė svertinė kaina parą T, Lt/MWh; (pagal punktą 7.3);

QF,T – prekybos pagalbiniais instrumentais energijos išteklių biržoje ir dvišaliais susitarimais Lietuvos teritorijoje elektros energijos kiekiai, MWh; (pagal punktą 7.3);

PD,M – šalia elektros energijos biržos sudarytų dvišalių sutarčių vidutinė svertinė mėnesio M kaina, Lt/MWh (pagal punktą 7.2);

QD,M – pagal šalia elektros energijos biržos sudarytas dvišales sutartis suprekiautas mėnesio M kiekis, MWh (pagal punktą 7.2);

t – ataskaitinio laikotarpio valanda,

y – atskaitinio laikotarpio valandų skaičius,

T – ataskaitinio laikotarpio para,

d – ataskaitinio laikotarpio parų skaičius,

M – ataskaitinio laikotarpio mėnuo,

m – ataskaitinio laikotarpio mėnesių skaičius.

 

10. Komisija, nustatydama elektros energijos rinkos kainą ateinantiems kalendoriniams metams, papildomai įvertina:

10.1. elektros energijos kainų, nurodytų Metodikos 7.1, 7.2 ir 7.3 punktuose, dinamikos tendenciją į ateitį, ateinantiems kalendoriniams metams;

10.2. elektros energijos kainų, fiksuojamų ateities sandoriams aplinkinėse (pagal www.nasdaqomxcommodities.com viešai skelbiamą informaciją) ir vidaus rinkose, lygį ateinantiems kalendoriniams metams;

10.3. kitą Komisijai prieinamą informaciją bei žinomas aplinkybes, galinčias daryti reikšmingą įtaką elektros energijos rinkos kainai ateinančiais kalendoriniais metais.

11. Jei Komisija nustato, kad Metodikos 10.1–10.3 punktuose nurodytų veiksnių įtaka elektros energijos rinkos kainai PR ateinantiems kalendoriniams metams yra reikšminga, t. y. lemia daugiau nei 5 proc., Komisija šią įtaką įvertina koreguodama  PR, apskaičiuotos pagal Metodikos 9 punktą, vertę iki reikšmės, neviršijančios 5 proc. ribos.

11.1. Rinkos kainos koregavimo atveju Komisija viešai įvardija veiksnius, darančius reikšmingą įtaką rinkos kainai, ir argumentuoja, kodėl yra į juos atsižvelgiama.

12. Komisijos nustatyta elektros energijos rinkos kaina ateinantiems kalendoriniams metams naudojama nustatant viešuosius interesus atitinkančių paslaugų (toliau – VIAP) lėšų metinę sąmatą ateinantiems kalendoriniams metams, vadovaujantis Komisijos patvirtinta Viešuosius interesus atitinkančių paslaugų elektros energetikos sektoriuje kainos nustatymo metodika, bei apskaičiuojant visuomeninę elektros energijos kainą reguliuojamiems vartotojams.

13. Komisijos nustatyta rinkos kaina ateinantiems kalendoriniams metams naudojama nustatant VIAP lėšų gavėjams mokėtinas sumas, vadovaujantis Viešuosius interesus atitinkančių paslaugų elektros energetikos sektoriuje lėšų administravimo tvarkos aprašu. Ši kaina netaikoma VIAP lėšų gavėjams, kuriems pagal Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymą taikoma praėjusio mėnesio vidutinė elektros energijos rinkos kaina.

 

III. REIKALAVIMAI, SUSIJĘ SU ELEKTROS ENERGIJOS RINKOS KAINOS ATEINANTIEMS KALENDORINIAMS METAMS NUSTATYMU

 

14. Asmuo, organizuojantis prekybą pagalbiniais instrumentais nustatęs, kad energijos išteklių biržos dalyvių pateikti prekybos pasiūlymai gali būti laikomi apsimestiniais, pateikia Komisijai tai pagrindžiančius įrodymus.

15. Energijos išteklių operatorius iki einamųjų metų rugpjūčio 1 d. Komisijai raštu pateikia informaciją apie elektros energijos kainas ir kiekius, suprekiautus naudojantis pagalbiniais instrumentais, už 12 paskutinių kalendorinių mėnesių, pasibaigusių einamųjų kalendorinių metų liepos 1 d.

16. Asmenys, sudarantys sutartis dėl prekybos pagalbiniais instrumentais, ne per energijos išteklių biržą, o dvišalio susitarimo pagrindu, iki einamųjų metų rugpjūčio 1 d. Komisijai raštu pateikia informaciją apie elektros energijos kainas ir kiekius, suprekiautus naudojantis pagalbiniais instrumentais, už 12 paskutinių kalendorinių mėnesių, pasibaigusių einamųjų kalendorinių metų liepos 1 d. (priedas).

17. Asmenys, veikiantys elektros energetikos sektoriuje, turi teisę Komisijai pranešti raštu apie jiems žinomas aplinkybes, galinčias daryti reikšmingą įtaką elektros energijos rinkos kainai ateinančiais kalendoriniais metais.

18. Komisija iki einamųjų metų spalio 1 d. elektros energijos rinkos kainą ateinantiems kalendoriniams metams patvirtina atskiru nutarimu ir paskelbia viešai.

 

IV. PRAĖJUSIO MĖNESIO VIDUTINĖS ELEKTROS ENERGIJOS RINKOS KAINOS NUSTATYMO TVARKA

 

19. Komisija nustato praėjusio mėnesio vidutinę rinkos kainą, kaip elektros energijos kainas ir kiekius, suprekiautus elektros energijos biržoje Lietuvos teritorijoje, „diena – prieš“ prekybos sesijoje, CET laiku už praėjusį kalendorinį mėnesį, nevertindama Metodikos 8.3 punkte numatytais būdais suprekiautų kiekių ir kainų.

20. Praėjusio mėnesio vidutinė elektros energijos rinkos kaina taikoma elektros energijos gamintojams, naudojantiems atsinaujinančius energijos išteklius, Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo nustatyta tvarka ir sąlygomis. Šie gamintojai taiko praėjusio mėnesio vidutinę elektros energijos rinkos kainą, pateikdami VIAP lėšų administratoriui sąskaitas už pagamintą ir į tinklus patiektą elektros energiją per praėjusį kalendorinį mėnesį, vadovaudamiesi Viešuosius interesus atitinkančių paslaugų elektros energetikos sektoriuje lėšų administravimo tvarkos aprašu.

 

V. REIKALAVIMAI, SUSIJĘ SU PRAĖJUSIO MĖNESIO VIDUTINĖS ELEKTROS ENERGIJOS RINKOS KAINOS NUSTATYMU

 

21. Komisija, nustatydama praėjusio mėnesio vidutinę elektros energijos rinkos kainą, naudoja elektros energijos kainas ir kiekius, suprekiautus elektros energijos biržoje Lietuvos teritorijoje, kurie yra skelbiami elektros biržos operatoriaus interneto puslapyje.

22. Komisija ir VIAP lėšų administratorius ne vėliau kaip iki kiekvieno mėnesio 5 kalendorinės dienos viešai savo interneto tinklalapyje paskelbia praėjusio mėnesio vidutinę elektros energijos rinkos kainą.

 


VI. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

23. Asmuo, organizuojantis prekybą pagalbiniais instrumentais, privalo užtikrinti iš rinkos dalyvių gaunamos informacijos konfidencialumą.

24. Komisija, vadovaudamasi Energetikos įstatymo 25 straipsnio 1 dalimi, Elektros energetikos įstatymo 57 straipsnio 2 dalimi ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka, turi teisę iš energetikos įmonių ar asmenų, kurių vykdoma veikla tiesiogiai ar netiesiogiai susijusi su energetikos veikla, bei valstybės institucijų gauti visą reikalingą informaciją ir dokumentus, būtinus elektros energijos rinkos kainai nustatyti.

25. Asmenys, pažeidę šios Metodikos reikalavimus, atsako Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

26. Komisijos veiksmai ar neveikimas, įgyvendinant šią Metodiką, gali būti skundžiami Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka ir sąlygomis.

 

_________________

 

 


 

Elektros energijos rinkos kainos nustatymo metodikos

priedas

 

Duomenys apie ūkio subjektą:

 

Duomenys apie kontaktinį asmenį:

 

Pavadinimas

 

V., pavardė

 

Kodas

 

Pareigos

 

Buveinės adresas

 

Telefonas

 

Telefonas

 

Faksas

 

Faksas

 

El. paštas

 

Tinklalapis

 

 

 

El. paštas

 

 

 

 

DIDMENINĖS PREKYBOS PAGALBINIAIS INSTRUMENTAIS ATASKAITA

 

__________________

(sudarymo data)

 

Valstybinei kainų ir energetikos kontrolės komisijai

Verkių g. 25C, Vilnius, LT-08223, rastine@regula.lt

 

Eil. Nr.

Rodiklio pavadinimas

Tūkst. kWh

Tūkst. Lt

Tūkst. kWh

Tūkst. Lt

.....

Tūkst. kWh

Tūkst. Lt

Liepa

Rugpjūtis

.....

Birželis

1.

Parduota elektros energijos iš viso:

 

 

 

 

 

 

 

1.1.

iš jų: (nurodyti, kam parduota)

 

 

 

 

 

 

 

1.2.

 

 

 

 

 

 

 

 

....

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

Pirkta elektros energijos iš viso:

 

 

 

 

 

 

 

2.1.

iš jų: (nurodyti, iš ko pirkta)

 

 

 

 

 

 

 

....

 

 

 

 

 

 

 

 

 

___________

(Pareigų pavadinimas)

__________

(Parašas)

________________

(Vardas ir pavardė)

_________________