LIETUVOS RESPUBLIKOS ŪKIO MINISTRAS

 

Į S A K Y M A S

DĖL PASKELBTŲJŲ (NOTIFIKUOTŲ) ATITIKTIES ĮVERTINIMO ĮSTAIGŲ PASKYRIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

1999 m. birželio 30 d. Nr. 236

Vilnius

 

 

Ūkio ministerija, vykdydama LR Vyriausybės 1999 m. vasario 26 d. nutarimą Nr. 221, sudarė darbo grupę iš Aplinkos, Sveikatos apsaugos, Socialinės apsaugos ir darbo, Susisiekimo, Ūkio, Žemės ūkio ministerijų ir Europos komiteto prie LR Vyriausybės, Lietuvos standartizacijos departamento, Nacionalinio akreditacijos biuro, Nacionalinės veterinarijos laboratorijos specialistų sertifikacijos ir kontrolės įstaigų bei bandymų laboratorijų, atsakingų už atitikties įvertinimą, paskelbimo (notifikavimo) taisyklėms parengti. Darbo grupė parengė Paskelbtųjų (notifikuotų) atitikties įvertinimo įstaigų paskyrimo taisykles.

Remdamasis tuo įsakau:

1. Patvirtinti darbo grupės parengtas Paskelbtųjų (notifikuotų) atitikties įvertinimo įstaigų paskyrimo taisykles (pridedama).

2. Nustatyti, kad įgaliotos institucijos gali kreiptis į Europos Sąjungos Komisiją su prašymu suteikti norimai paskirti paskelbtajai (notifikuotai) įstaigai identifikacinį numerį tik po to, kai Lietuvos Respublika ir Europos Sąjungos Komisija pasirašys Europos atitikties įvertinimo susitarimo protokolą.

 

 

 

Ūkio ministras                                                                                 Eugenijus Maldeikis


PATVIRTINTA

ūkio ministro

1999 m. birželio 30 d. įsakymu Nr. 236

 

PASKELBTŲJŲ (NOTIFIKUOTŲ) ATITIKTIES ĮVERTINIMO

ĮSTAIGŲ PASKYRIMO TAISYKLĖS

 

1. VARTOJAMI TERMINAI

 

Terminai ir apibrėžimai vartojami pagal LST EN ISO 8402, SD P ISO/IEC GUIDE 2, Lietuvos Respublikos atitikties įvertinimo įstatymą (Žin., 1998, Nr. 92-2542).

AKREDITAVIMAS – procedūra, kuria valdžios įgaliota įstaiga oficialiai pripažįsta, kad juridinis asmuo, taip pat įmonė, neturinti juridinio asmens teisių, kompetentingi atlikti tam tikrus darbus.

ATITIKTIS – gaminio, proceso ar paslaugos atitikimas nustatytiems reikalavimams.

ATITIKTIES ĮVERTINIMAS – veikla, kuria tiesiogiai ar netiesiogiai nustatoma, kiek gaminys, procesas ar paslauga atitinka nustatytus reikalavimus

BANDYMAS – techninis veiksmas, kai pagal nurodytą metodiką nustatoma konkretaus produkto ar paslaugos viena ar kelios charakteristikos.

BANDYMŲ LABORATORIJA – bandymus atliekanti laboratorija.

ĮGALIOTA INSTITUCIJA – institucija, kuriai įstatymo ar LR Vyriausybės pavestos valdymo funkcijos, susijusios su atitikties įvertinimu.

ĮSTAIGA – juridinis ar administracinis vienetas, turintis konkrečią struktūrą ir uždavinius.

Pastaba. Įstaigų pavyzdžiais gali būti organizacijos, valdžios įstaigos, firmos.

KOKYBĖS VALDYMAS – operatyvinio pobūdžio priemonės ir veikla, naudojami siekiant įvykdyti kokybės reikalavimus.

KONTROLĖ – atitikties įvertinimas stebint ir sprendžiant bei kartu atliekant reikalingus matavimus, bandymus ar kalibravimą.

KONTROLĖS ĮSTAIGA – įstaiga, kuri atlieka kontrolę.

PASKELBTOJI (NOTIFIKUOTA) ĮSTAIGA – bandymų laboratorija, sertifikacijos ar kontrolės įstaiga, kurią valstybė paskiria atsakinga už atitikties įvertinimą ir apie ją praneša kitoms valstybėms.

REGLAMENTAS – valdžios institucijų patvirtintas dokumentas, kuriame nustatytos būtinos teisinės normos.

SERTIFIKACIJOS ĮSTAIGA – įstaiga, kuri atlieka sertifikavimą.

Pastaba. Sertifikacijos įstaiga gali pati atlikinėti bandymų ir tikrinimų veiksmus arba stebėti šiuos veiksmus, atliekamus jos vardu kitų įstaigų.

SERTIFIKAVIMAS – procedūra, kuria sertifikacijos įstaiga patvirtina, kad gaminys, procesas ar paslauga atitinka nustatytus reikalavimus.

TREČIOJI ŠALIS – asmuo ar įstaiga, pripažįstama nepriklausoma nuo šalių, dalyvaujančių nagrinėjant tam tikrą klausimą.

TECHNINIS REGLAMENTAS – reglamentas, kuriame techniniai reikalavimai pateikiami tiesiogiai arba nuorodomis į standartus, technines specifikacijas, taisykles arba kuriame atsispindi minėtų dokumentų esmė.

 

2. BENDRIEJI PRINCIPAI

 

2.1. Paskelbtųjų (notifikuotų) atitikties įvertinimo įstaigų (toliau – paskelbtoji įstaiga) paskyrimo taisyklės nustato kompetencijos reikalavimus paskelbtosioms įstaigoms, jų veiklą bei pranešimo apie jas ES Komisijai ir kitoms valstybėms narėms tvarką.

2.2. Paskelbtosios įstaigos atlieka produktų svarbiausių saugos reikalavimų, nustatytų techniniuose reglamentuose, kuriais diegiamos Naujojo požiūrio direktyvos, atitikties įvertinimo procedūras prieš jiems patenkant į rinką ir kai reikia, kad trečioji šalis patvirtintų šių produktų atitiktį. Įgaliotos institucijos praneša ES Komisijai ir kitoms valstybėms narėms paskelbtąsias įstaigas ir turi teisę atšaukti įstaigos paskyrimą, kai ji neatitinka nustatytų reikalavimų.

2.3. Paskelbtoji įstaiga kaip trečioji šalis yra nepriklausoma nuo savo klientų bei kitų suinteresuotų šalių. Ji gali būti privati ar valstybinė ir turi įrodyti paskiriančiai įgaliotai institucijai, kad atitinka kompetencijos reikalavimus, nustatytus kiekvienoje Naujojo požiūrio direktyvoje. Paskelbtoji įstaiga prisiima įgaliotos institucijos perduodamą atsakomybę už atitikties įvertinimą, yra atskaitinga jai už šią veiklą ir turi būti Lietuvos jurisdikcijoje. Todėl įgaliota institucija gali paskirti tik Lietuvos teritorijoje esančias įstaigas.

2.4. Norima paskirti įstaiga turi atitikti susietų LST EN 45000 serijos standartų reikalavimus ir tai yra viena iš sąlygų, kad ši įstaiga tenkina Naujojo požiūrio direktyvose paskelbtosioms įstaigoms nustatytus kompetencijos reikalavimus. Kai paskelbtoji įstaiga negali patvirtinti, kad ji atitinka LST EN 45000 serijos standartus, ES Komisija bei kitos valstybės narės gali prašyti paskyrusią įgaliotą instituciją pateikti dokumentus, kuriais vadovaujantis buvo paskirta paskelbtoji įstaiga. Taip pat norima paskirti įstaiga turi įrodyti savo technines galimybes taikyti techninį reglamentą, kuriuo diegiama Naujojo požiūrio direktyva. Svarbiausi Naujojo požiūrio direktyvose nustatyti paskelbtųjų įstaigų kompetencijos kriterijai yra šie:

turėti personalą ir reikiamus laboratorinius įrengimus;

visais atžvilgiais būti nepriklausomai ir bešališkai nuo produktų, kuriems atliekamos atitikties įvertinimo procedūros (paskelbtoji įstaiga negali būti produktų projektuotoju, gamintoju, gamintojo įgaliotu atstovu, tiekėju, surinkėju, montuotoju, naudotoju ir t. t.);

personalo techninė kompetencija turi atitikti produktams atliekamas atitikties įvertinimo procedūras;

saugoti profesines paslaptis;

turėti civilinės atsakomybės draudimo sutartį;

būti laisvai nuo poveikio bet kokių komercinių, finansinių bei kitų veiksnių, kurie gali daryti įtakos priimamiems sprendimams;

atitikti ES Tarybos sprendimo 93/465/EEC „Dėl atitikties įvertinimo procedūrų įvairių etapų modulių ir CE atitikties žymėjimo, kuris yra skirtas vartoti techninio derinimo direktyvose, taikymo ir vartojimo taisyklių“, kuris Lietuvoje įteisintas Nacionalinio akreditacijos biuro 1998 m. kovo 4 d. įsakymu Nr. 11 patvirtintomis „Techninio derinimo direktyvoms skirtų atitikties įvertinimo procedūrų įvairių etapų modulių ir atitikties ženklo „CE“ žymėjimo ir vartojimo taisyklėmis“ (Žin., 1998, Nr. 25-670), nuostatas.

2.5. Įgaliotos institucijos paskiriamų paskelbtųjų įstaigų skaičius neribojamas, tačiau jos turi atitikti joms nustatytus reikalavimus. Jeigu Lietuvoje nėra šiuos reikalavimus atitinkančių įstaigų, įgaliota institucija gali paskirti kitos valstybės įstaigą, atitinkančią nustatytus reikalavimus ir esančią Lietuvoje, arba neskirti jokios įstaigos. Be to, nebūtina skirti paskelbtosiomis įstaigomis visas profesinę kompetenciją patvirtinančias įstaigas bei įstaigas kiekvienai atitikties įvertinimo procedūrai, taikomai pagal techninį reglamentą, kuriuo diegiama Naujojo požiūrio direktyva. Tačiau valstybė narė negali drausti patiekti į rinką produktų, kurie atitiko vieną iš techniniame reglamente, kuriuo diegiama Naujojo požiūrio direktyva, nustatytų atitikties įvertinimo procedūrų, kuriuos sertifikavo kitos šalies paskelbtoji įstaiga. Taip yra dėl to, kad įgaliota institucija, rengdama techninį reglamentą, kuriuo diegiama Naujojo požiūrio direktyva, turi perkelti į nacionalinę teisę kiekvieną šioje direktyvoje nustatytą atitikties įvertinimo procedūrą.

 

3. PASKELBTŲJŲ ĮSTAIGŲ PASKYRIMAS

 

3.1. Įgaliota institucija, atsakinga už Naujojo požiūrio direktyvos įdiegimą, paskiria paskelbtąsias įstaigas, vadovaudamasi diegiamos direktyvos reikalavimais, ES Tarybos sprendimu 93/465/EEC ir šiomis taisyklėmis. ES Tarybos sprendimas 93/465/EEC yra skirtas direktyvoms, kurios patvirtintos po šio sprendimo patvirtinimo dienos ir nėra tiesiogiai susietas su jau anksčiau patvirtintomis Naujojo požiūrio direktyvomis. Tačiau kadangi šios anksčiau patvirtintos Naujojo požiūrio direktyvos buvo parengtos remiantis svarbiausiomis politinėmis Naujojo požiūrio nuostatomis, jos neprieštarauja ES Tarybos sprendimui 93/465/EEC, kuris šiuo atveju gali būti naudojamas kaip informacinis dokumentas.

Rengiant techninius reglamentus, kuriais diegiamos Naujojo požiūrio direktyvos, įgaliota institucija nagrinėja paskelbtosios įstaigos paskyrimo galimybę ir traktuoja jos paskyrimą kaip atskirą procesą nuo teisinio direktyvos įdiegimo. Tačiau siekiant efektyviau išnaudoti direktyvos įgyvendinimui numatytą pereinamąjį laikotarpį, per kurį būtina parengti ir įdiegti direktyvoje numatytas atitikties įvertinimo procedūras, ir siekiant, kad atitikties sertifikatai būtų išduodami nuo direktyvos įsigaliojimo dienos, būtina kaip galima greičiau po direktyvos priėmimo ES paskirti su jos taikymo sritimi susietą paskelbtąją įstaigą.

3.2. Paskelbtosios įstaigos paskyrimas yra kartu techninis bei politinis sprendimas. Jis yra techninis ta prasme, kad yra dalis užtikrinimo proceso, susieto su paskelbtosios įstaigos kompetencija, ir politinis ta prasme, kad pranešimas apie paskelbtosios įstaigos paskyrimą ES Komisijai ir kitoms valstybėms narėms įpareigoja Lietuvą prisiimti atsakomybę už šios įstaigos veiklą prieš ES institucijas bei kitas valstybes nares.

3.3. Paskelbtąja įstaiga gali būti paskiriama bandymų laboratorija, kontrolės ar sertifikacijos įstaiga. Naujojo požiūrio direktyvos nereikalauja akredituoti paskelbtąją įstaigą pagal LST EN 45000 serijos standartus bei harmonizuotus standartus, susietus su produktais, kurių atitikties įvertinimą atliks paskelbtoji įstaiga. Tačiau praktikoje akreditavimas dažniausiai taikomas, kadangi akreditavimo procesas yra veiksminga priemonė, įvertinant norimos paskirti įstaigos kompetenciją. Sprendimą dėl paskelbtosios įstaigos akreditavimo priima įgaliota institucija. Bandymų laboratorijos, kontrolės ar sertifikacijos įstaigos gali būti akredituojamos pagal šių LST EN 45000 serijos standartų reikalavimus:

Pavadinimas

Bandymų laboratorija

Kontrolės įstaiga

Sertifikacijos įstaiga

Akreditavimo įstaigos

kriterijai

LST EN 45003

LST EN 45010

LST EN 45010

Akreditavimo ir įvertinimo kriterijai

LST EN 45003

LST EN 45010

LST EN 45010

Veiklos kriterijai

LST EN 45001

LST EN 45004

LST EN 45011

 

 

 

LST EN 45012

 

 

 

LST EN 45013

3.4. Pagal ES Tarybos sprendimą 93/465/EEC atitikties įvertinimo procedūros skirstomos į atskirų modulių komplektus. Vadovaujantis šiuo sprendimu įstaigos paskiriamos atlikti vienoje ar keliose Naujojo požiūrio direktyvose nustatytas atitikties įvertinimo procedūras ir turi prisiimti atsakomybę už atitikties įvertinimą pilnumoje pagal vieną ar keletą modulių. Negalima paskirti įstaigų tik modulio daliai.

3.5. Daugumos techninių reglamentų, kuriais diegiamos Naujojo požiūrio direktyvos, taikymo sritys apima daug ir įvairių produktų, todėl laboratorijos, kontrolės bei sertifikacijos įstaigos negali atlikti visų į šią sritį patenkančių produktų atitikties įvertinimo procedūrų. Šiuo atveju paskelbtosios įstaigos gali būti paskiriamos tam tikrai techninio reglamento taikymo srities daliai, išvardijant atskirus produktus.

3.6. Įgaliota institucija, prieš paskirdama paskelbtąją įstaigą, pati įvertina jos kompetenciją arba parengia kompetencijos įvertinimo užduotį ir sudaro su kita organizacija ar institucija sutartį dėl jos įvykdymo. Tačiau jeigu priimtas sprendimas dėl norimos paskelbti įstaigos akreditavimo, įgaliota institucija turi parengti akreditavimo užduotį, suderinti ją su norima paskirti įstaiga ir sudaryti akreditavimo sutartį su Nacionaliniu akreditacijos biuru ar kitos valstybės narės akreditacijos įstaiga. Įgaliotos institucijos turi turėti lėšų norimų paskirti įstaigų kompetencijai įvertinti ir akredituoti.

Sprendimą dėl paskelbtosios įstaigos paskyrimo priima įgaliota institucija, atsižvelgdama į norimos paskirti įstaigos kompetencijos įvertinimą bei paskelbtųjų įstaigų, reikalingų produktų atitikties įvertinimo procedūroms atlikti, skaičių.

Šie LST EN 45000 serijos standartai gali būti taikomi įvertinant norimos paskirti įstaigos kompetenciją atlikti atitikties įvertinimo procedūras pagal ES Tarybos sprendime 93/465/EEC nustatytus modulius:

Modulio žymuo

pagal

Taikomi LST EN 45000 serijos standartai

ES Tarybos

sprendimą

 

93/465/EEC

 

 

 

Aa1, Aa2

LST EN 45001 ir sugebėjimas priimti sprendimus dėl atitikties, arba

 

LST EN 45004, atliekant bandymus, laikytis LST EN 45001 reikalavimų, arba

 

LST EN 45011, atliekant bandymus, laikytis LST EN 45001 reikalavimų.

 

 

B

LST EN 45004, atliekant bandymus, laikytis LST EN 45001 reikalavimų, arba

 

LST EN 45011, atliekant bandymus, laikytis LST EN 45001 reikalavimų.

 

 

Cbis1, Cbis2

LST EN 45001 ir sugebėjimas priimti sprendimus dėl atitikties, arba

 

LST EN 45004, atliekant bandymus, laikytis LST EN 45001 reikalavimų, arba

 

LST EN 45011, atliekant bandymus, laikytis LST EN 45001 reikalavimų.

 

 

D, Dbis

LST EN 45012

 

 

E, Ebis

LST EN 45012

 

 

F, Fbis

LST EN 45001 ir sugebėjimas priimti sprendimus dėl atitikties, arba

 

LST EN 45004, atliekant bandymus, laikytis LST EN 45001 reikalavimų, arba

 

LST EN 45011, atliekant bandymus, laikytis LST EN 45001 reikalavimų.

 

 

G

LST EN 45004, atliekant bandymus, laikytis LST EN 45001 reikalavimų, arba

 

LST EN 45011, atliekant bandymus, laikytis LST EN 45001 reikalavimų.

 

 

H

LST EN 45012

 

 

Hbis

LST EN 45012 ir LST EN 45004, arba

 

LST EN 45011

 

 

3.7. Prieš oficialų paskyrimą įgaliota institucija per Lietuvos nuolatinius atstovus kreipiasi į ES Komisiją su prašymu suteikti norimai paskirti įstaigai identifikacinį numerį. ES Komisija, atsižvelgdama į direktyvos, kurios taikymo sričiai yra paskiriama paskelbtoji įstaiga, žymenį, suteikia jai identifikacinį numerį ir praneša apie tai per Lietuvos nuolatinius atstovus. Įgaliota institucija per tris mėnesius oficialiai turi pranešti apie šiuo numeriu pažymėtos įstaigos paskyrimą. Oficialų pranešimą apie paskelbtosios įstaigos paskyrimą ES Komisijai (Generaliniam sekretoriatui) ir kitoms valstybėms narėms pateikia įgaliota institucija per Lietuvos nuolatinius atstovus ES Komisijoje ir kitose valstybėse narėse. Pranešime nurodoma:

paskelbtosios įstaigos pavadinimas ir adresas;

detalus produktų, kurių bus įvertinama atitiktis, sąrašas;

atitikties įvertinimo moduliai pagal ES Tarybos sprendimą 93/465/EEC, kuriuos atlikti paskirta įstaiga;

laikotarpio trukmė, jeigu pranešimas apie įstaigos paskyrimą vykdomas tam tikram periodui.

Pranešimas įsigalioja po jo išsiuntimo ES Komisijai ir kitoms valstybėms narėms. Visą informaciją apie paskelbtosios įstaigos paskyrimą ES Komisija pateikia ES Oficialiajame žurnale. Įgaliota institucija taip pat pateikia informaciją apie paskelbtosios įstaigos paskyrimą bei kitų valstybių narių paskirtas analogiškas įstaigas „Valstybės žiniose“.

 

4. PASKELBTŲJŲ ĮSTAIGŲ VEIKLA

 

4.1. Paskelbtosios įstaigos teikia ūkio subjektams – gamintojams, importuotojams bei naudotojams produktų, kuriems techniniuose reglamentuose nustatyti svarbiausi saugos reikalavimai, atitikties įvertinimo paslaugas ir savo veikloje vadovaujasi ES Tarybos sprendimu 93/465/EEC bei šiomis taisyklėmis. Jos turi įdiegti šias įsipareigojimus ir atsakomybę apimančias procedūras:

teikiamų atitikties įvertinimo paslaugų ir jų kokybės valdymo;

atitikties sertifikatų išdavimo bei atsisakymo juos išduoti;

atitikties sertifikatų atšaukimo (panaikinimo);

kreipimuisi į gamintojus dėl koreguojančių priemonių vykdymo;

giminingų paskelbtųjų įstaigų ir rinkos priežiūros įstaigų informavimo apie išduotus, atsisakytus išduoti bei atšauktus (panaikintus) atitikties sertifikatus;

jas paskelbusių įgaliotų institucijų informavimo apie vykdomą veiklą.

4.2. Paskelbtosios įstaigos gali užsiimti ir kita veikla, tačiau jos aiškiai turi atskirti paskelbtosios įstaigos veiklą nuo visų kitų veiklų, kurias jos vykdo. Kita paskelbtųjų įstaigų veikla neturi veikti priimamų sprendimų objektyvumo, bešališkumo ir konfidencialumo. Produktų atitikties įvertinimo veikla ir konsultacinė veikla neturi būti susijusios, tačiau paskelbtosios įstaigos gali keistis su gamintojais technine informacija. Paskelbtoji įstaiga turi deklaruoti kiekvienos veiklos srities politiką ir turėti parengtas procedūras. Taip pat paskelbtoji įstaiga gali užsiimti veikla bei turėti personalą ne Lietuvos teritorijoje. Apie tai paskelbtoji įstaiga turi informuoti įgaliotą instituciją, atliekančią paskelbtosios įstaigos visos veiklos monitoringą.

4.3. Kartu su įgaliotomis institucijomis paskelbtosios įstaigos turi parengti tvarką techniniuose reglamentuose nustatytoms atitikties įvertinimo procedūroms tinkamai atlikti ir priimti bendruosius praktinius sprendimus dėl nacionalinių kokybės pažymėjimų, atestatų, sertifikatų pakeitimo į ES atitikties sertifikatus, neįpareigojant gamintojų ir importuotojų atlikinėti papildomas procedūras. Paskelbtosios įstaigos nuolat turi informuoti apie šią veiklą jas paskyrusias įgaliotas institucijas.

4.4. Paskelbtosios įstaigos gali teikti atitikties įvertinimo paslaugas bet kuriems ūkio subjektams, įsikūrusiems Lietuvoje, Europos ekonominės erdvės susitarimą pasirašiusiose šalyse ir kitose šalyse. Jos gali vykdyti šią veiklą valstybės narės teritorijoje ar kitose šalyse savo pagrindinės įstaigos ar jų užsienio filialų techninėmis priemonėmis ir personalu. Tačiau atitikties sertifikatai visuomet yra išduodami pagrindinės paskelbtosios įstaigos vardu. Filialai, įsteigti kitose valstybėse narėse, gali išduoti atitikties sertifikatus tik tada, kai yra paskirti tų valstybių narių įgaliotų institucijų.

4.5. Kai techniniame reglamente nustatyti svarbiausieji saugos reikalavimai ar kitos nuostatos yra nepakankamai aiškios, paskelbtoji įstaiga kartu su ją paskyrusia įgaliota institucija turi parengti paminėtų techninių reglamentų išaiškinimus.

 

5. PASKELBTOSIOS ĮSTAIGOS IR RINKOS PRIEŽIŪRA

 

5.1. Techniniame reglamente, kuriuo diegiama Naujo požiūrio direktyva, nustatytos atitikties įvertinimo procedūros yra skirtos užtikrinti saugaus produkto pateikimą į rinką ar atidavimą eksploatuoti. Šių produktų gamintojai bei paskelbtosios įstaigos yra atsakingos už tinkamą šių procedūrų taikymą prieš produktui patenkant į rinką ar atiduodant eksploatuoti.

5.2. Rinkos priežiūros sistema veikia produktų paskirstymo ir prekybos stadijoje bei kai produktai yra rinkoje ir yra skirta užtikrinti, kad visi dalyviai – gamintojai, importuotojai, prekybininkai bei atitikties įvertinimo įstaigos laikytųsi techniniuose reglamentuose, kuriais diegiamos Naujojo požiūrio direktyvos, nustatytų reikalavimų.

5.3. Paskelbtosios įstaigos bei rinkos priežiūros įstaigos turi skirtingas atsakomybės sritis. Rinkos priežiūros įstaigos – tai valdžios įstaigos (nacionalinės regioninės ar vietinės), atsakingos už prekių rinkoje priežiūrą. Jos apima muitinės paslaugas, atliekant pirminį patikrinimą, ar prekės atitinka techniniuose reglamentuose nustatytus reikalavimus, kai jos patenka į Lietuvą iš ES šalių (kol Lietuva netaps ES nare) bei kitų šalių. Tam, kad patikrintų, ar rinkoje esantis produktas atitinka techniniame reglamente jam nustatytus reikalavimus, rinkos priežiūros įstaigos gali turėti savo bandymų bei kontrolės įrengimus arba naudotis paskelbtųjų įstaigų, geriau tų, kurios nebuvo susijusios su konkretaus produkto pirminiu atitikties įvertinimu, teikiamomis paslaugomis. Sprendimą dėl rinkoje esančio produkto saugos priima rinkos priežiūrą atliekanti valdžios įstaiga.

 

6. PASKELBTŲJŲ ĮSTAIGŲ ATŠAUKIMAS

 

6.1. Nuolat turi būti stebima, ar paskelbtosios įstaigos atitinka nustatytus reikalavimus ir sugeba atlikti darbą, kuriam jos yra paskirtos. Priemones ir metodus šiam stebėjimui pasirenka įgaliota institucija. Ji pati gali stebėti, ar paskelbtoji įstaiga atitinka nustatytus reikalavimus ir sugeba atlikti darbą, arba gali sudaryti sutartį su kita organizacija ar institucija. Jeigu paskelbtoji įstaiga yra akredituota, įgaliota institucija sudaro stebėjimo sutartį su akreditavusia institucija – Nacionaliniu akreditacijos biuru ar kitos valstybės narės akreditacijos įstaiga. Įgaliotos institucijos turi turėti lėšų stebėjimams, ar paskelbtosios įstaigos atitinka nustatytus reikalavimus ir sugeba atlikti darbą, vykdyti.

6.2. Įgaliotos institucijos atsakingos ES Komisijai ir kitoms valstybėms narėms už jų paskelbtų įstaigų veiklą. Jos turi užtikrinti, kad paskelbtosios įstaigos atitiktų nustatytus reikalavimus. Kai tik įgaliota institucija nustato, kad paskelbtoji įstaiga neatitinka nustatytų reikalavimų, ji nedelsdama turi apie tai informuoti šią įstaigą, ES Komisiją bei kitas valstybes nares ir atšaukti įstaigos paskyrimą pagal procedūrą, naudota pranešant apie įstaigos paskyrimą, ir nurodyti, kuri paskelbtoji įstaiga perima atšaukiamos paskelbtosios įstaigos bylas. Atšaukdama paskelbtosios įstaigos paskyrimą, įgaliota institucija turi nustatyti datą, iki kurios išduoti atitikties sertifikatai pripažįstami galiojančiais, o po šios datos išduotų atitikties sertifikatų galiojimas turi būti atšauktas. Atšaukiama paskelbtoji įstaiga gali paduoti apeliacinį skundą valdžios įstaigai, kuriai yra pavaldi įgaliota institucija, tačiau dėl šio skundo paskelbtosios įstaigos atšaukimas neatidedamas vėlesniam laikui.

6.3. ES Komisija, iškilus abejonei dėl paskelbtosios įstaigos kompetencijos pranešimo apie paskyrimą metu ar po jo, savo iniciatyva ar atsižvelgdama į nusiskundimus, gali nagrinėti klausimą, kaip paskelbtoji įstaiga atitinka nustatytus reikalavimus ir vykdo įsipareigojimus. Apie tai ES Komisija informuoja įgaliotą instituciją ir gali prašyti pateikti dokumentus, patvirtinančius paskelbtosios įstaigos kompetenciją. Jeigu įgaliota institucija nepateikia tokių dokumentų, ES Komisija kartu su kitomis valstybėmis narėmis nagrinėja paskelbtosios įstaigos kompetencijos klausimą arba Lietuvos Respublikai inicijuoja procedūrą pagal ES Sutarties 226 straipsnį. Jeigu Lietuva laiko, kad paskelbtoji įstaiga atitinka nustatytus reikalavimus ir vykdo įsipareigojimus, ji gali pateikti skundą ES Komisijai ar vykdyti procedūrą, išdėstytą ES Sutarties 227 straipsnyje. Informaciją apie paskelbtosios įstaigos paskyrimo atšaukimą, kai neatitinka nustatytų reikalavimų, ES Komisija pateikia Oficialiajame žurnale, o įgaliota institucija – „Valstybės žiniose“.

6.4. Tik įgaliotos institucijos gali atšaukti paskelbtosios įstaigos paskyrimą. ES Komisija gali tik išbraukti paskelbtąją įstaigą iš jų sąrašo, pateikiamo C serijos Oficialiajame žurnale, kai įgaliota institucija atšaukia paskyrimą, arba kai pagal ES Sutarties 226 ar 227 straipsnius ES Teismas pareiškia, kad Lietuvos Respublika pažeidė Naujojo požiūrio direktyvą, paskirdama šią įstaigą atlikti atitikties įvertinimo procedūras.

 

7. PASKELBTŲJŲ ĮSTAIGŲ ATSAKOMYBĖ

 

7.1. Paskelbtosios įstaigos yra atsakingos už teisingą atitikties įvertinimo procedūrų atlikimą ir turi užtikrinti savo kompetenciją šioje veikloje. Paskelbtosios įstaigos paskyrimas reiškia, kad ne tik jos kompetencija atitinka nustatytus reikalavimus ir tinkamai atliekamos techniniame reglamente nustatytos atitikties įvertinimo procedūros, bet ir tai, kad ji yra pasirengusi dalyvauti ES Komisijos vykdomame paskelbtųjų įstaigų veiklos koordinavime. Toks koordinavimas reiškia paskelbtosios įstaigos aktyvų dalyvavimą palyginamuosiuose bandymuose bei standartizavimo veikloje.

7.2. Paskelbtosios įstaigos už savo veiklą atsakingos tik jas paskelbusioms įgaliotoms institucijoms, kurioms reguliariai teikia informaciją apie atitikties įvertinimo problemas, turimus išteklius, subrangovinę veiklą, interesų konflikto situacijas. Taip pat paskelbtosios įstaigos turi informuoti kitas giminingas paskelbtąsias įstaigas, rinkos priežiūros įstaigas apie panaikintus, atmestus, sulaikytus bei išduotus atitikties sertifikatus ir teikti ES Komisijai produktų atitikties įvertinimo paslaugas, administruojant direktyvose nustatytus produktų saugos užtikrinimo priemonių straipsnius.

 

8. SUBRANGOVINĖ PASKELBTŲJŲ ĮSTAIGŲ VEIKLA

 

8.1. Paskelbtosios įstaigos gali atlikti atskirus darbus pagal subrangovines sutartis. Ši subrangovinė veikla neturi kelti jas paskyrusioms įgaliotoms institucijoms jokios abejonės dėl pasitikėjimo, kad techniniame reglamente nustatytos atitikties įvertinimo procedūros atliekamos teisingai ir į rinką patenkantys produktai atitinka svarbiausius saugos reikalavimus.

8.2. Paskelbtosios įstaigos gali sudarinėti subrangovines sutartis atlikti techninėse specifikacijose tiksliai apibrėžtas technines užduotis, pavyzdžiui, bandymus, tyrimus, palyginamuosius bandymus, kokybės sistemų auditą ir t. t., tačiau bet kuriuo atveju jos yra atsakingos už visus veiklos, kuriai yra paskelbtos, veiksmus ir turi turėti tiesioginius sutartinius ryšius su subrangovais. Subrangovinės organizacijos kompetencija turi atitikti atitinkamo LST EN 45000 serijos standarto reikalavimus. Negalima sudaryti subrangovinių sutarčių dėl atitikties įvertinimo veiklos, nes būtent šiai veiklai jos yra paskelbtos.

8.3. Paskelbtosios įstaigos subrangovais gali būti taip pat paskelbtosios įstaigos arba kitos įstaigos, tačiau visos subrangovinius darbus atliekančios įstaigos turi būti atpažįstamais asmenimis. Jos turi informuoti įgaliotas institucijas apie savo ketinimus atlikti tam tikrus su atitikties įvertinimu susijusius darbus pagal subrangovines sutartis, nes įgaliota institucija turi užtikrinti efektyvų subrangovų kompetencijos monitoringą.

Paskelbtosios įstaigos turi registruoti visus subrangovinius darbus, saugoti informaciją apie subrangovus, kad esant reikalui tuoj pat galėtų apie juos informuoti ES Komisiją ar įgaliotą instituciją.

 

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

Naujojo požiūrio direktyvose nustatytų atitikties įvertinimo procedūrų aiškus taikymas reikalauja glaudaus paskelbtųjų įstaigų, valstybių narių bei ES Komisijos bendradarbiavimo. ES Komisija remia valstybių narių pastangas organizuoti paskelbtąsias įstaigas paskiriančių įgaliotų institucijų bendradarbiavimą, atliekant norimų paskirti įstaigų kompetencijos įvertinimą, taikant direktyvose nustatytas atitikties įvertinimo procedūras bei vykdant paskelbtųjų įstaigų veiklos priežiūrą. Taip pat ES Komisija organizuoja paskelbtųjų įstaigų veiklos koordinavimą bei jų bendradarbiavimą. ES pagal kiekvieną Naujojo požiūrio direktyvą sudaromos paskelbtųjų įstaigų sektorinės darbinės grupės, kurios išsirenka savo pirmininkus bei techninį sekretoriatą, organizuojantį jų darbą.

______________