LIETUVOS RESPUBLIKOS KRAŠTO APSAUGOS MINISTRO

ĮSAKYMAS

 

DĖL OPERACINIŲ REIKALAVIMŲ DOKUMENTŲ RENGIMO, DERINIMO IR TVIRTINIMO TVARKOS APRAŠO TVIRTINIMO

 

2010 m. spalio 19 d. Nr. V-1111

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo (Žin., 1998, Nr. 49-1325; 1999, Nr. 64-2069; 2003, Nr. 91(1)-4106; 2004, Nr. 169-6215; 2006, Nr. 72-2679; 2008, Nr. 38-1377) 10 straipsnio 2 dalies 4 punktu ir 3 dalimi, 2010, Nr. 63-3099:

1. Tvirtinu Operacinių reikalavimų dokumentų rengimo, derinimo ir tvirtinimo tvarkos aprašą (pridedama).

2. Pripažįstu netekusiu galios Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministro 2009 m. gegužės 20 d. įsakymą Nr. V-414 „Dėl Operacinių reikalavimų dokumentų rengimo, derinimo ir tvirtinimo tvarkos aprašo tvirtinimo“ (Žin., 2009, Nr. 71-2907).

 

 

 

Krašto apsaugos ministrė                                                  Rasa Juknevičienė

 


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos krašto apsaugos

ministro 2010 m. spalio 19 d.

įsakymu Nr. V-1111

 

OPERACINIŲ REIKALAVIMŲ DOKUMENTŲ RENGIMO, DERINIMO IR TVIRTINIMO TVARKOS APRAŠAS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Operacinių reikalavimų dokumentų rengimo, derinimo ir tvirtinimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja operacinių reikalavimų dokumentų (toliau – ORD) paskirtį, formos (struktūros) turinį, jų rengimo, derinimo ir tvirtinimo tvarką, asmenų, atsakingų už ORD rengimą, atsakomybę.

2. Šiame Apraše vartojamos sąvokos:

2.1. karinės paskirties priemonė – ginkluotė, technika, įranga, kario kovinė apranga, ekipuotė, ryšių ir informacinės sistemos, kovinio rengimo ir kitos priemonės, skirtos kariniams veiksmams vykdyti, paramai ir aprūpinimui užtikrinti;

2.2. operacinis reikalavimas – poreikis, kurį patenkinus krašto apsaugos sistemos institucijos ar jų padaliniai galėtų tinkamai atlikti jiems pavestas funkcijas. Pagrindiniai veiksniai, lemiantys šių poreikių atsiradimą ar kitimą – kintanti operacinė aplinka ir technologinė pažanga;

2.3. operacinių reikalavimų dokumentas – dokumentas, kuriame karinės paskirties priemonė apibūdinama operaciniais terminais, skirtas karinės paskirties priemonių techninėms specifikacijoms rengti;

2.4. suinteresuota institucija – krašto apsaugos sistemos institucija, kuri atsako už reikiamų pajėgumų kūrimą, naudojimą, techninių specifikacijų rengimą, įsigijimų vykdymą, programų koordinavimą.

 

II. ORD PASKIRTIS

 

3. ORD yra išsamiai apibūdinama karinės paskirties priemonė. ORD pagrindu yra rengiamos įsigyjamų karinės paskirties priemonių techninės specifikacijos, nustatant detalius karinės paskirties priemonių techninius reikalavimus.

4. ORD privaloma rengti įsigyjant karinės paskirties priemones, kurios reikalingos ir skiriamos kariniams vienetams karo ar ginkluoto konflikto metu, tarptautinių operacijų ir ekstremalių situacijų uždaviniams ar užduotims vykdyti, karinių vienetų mokymams organizuoti.

5. Įsigyjant kitos paskirties, nei nurodyta Aprašo 4 punkte, karinės paskirties priemones, ORD rengti neprivaloma. Sprendimą dėl ORD rengimo priima Gynybos štabo (toliau – GŠ) viršininkas.

6. Aprašo 4 punkte nurodytos paskirties karinės paskirties priemonės negali būti įtrauktos į Lietuvos kariuomenės (toliau – LK) įsigijimų planus, jeigu nėra GŠ viršininko patvirtintų ir ORD apskaitos registre įregistruotų šių priemonių ORD.

 

III. ORD RENGIMO TVARKA

 

7. ORD projektus rengia Gynybos štabo Pajėgumų planavimo departamento (toliau – PPD) Pajėgumų plėtros skyriaus karininkai ir / arba jų vadovaujamos darbo grupės (į kurias įtraukiami atitinkamų sričių specialistai iš GŠ Ginkluotės ir valdymo sistemų departamento (toliau – GVSD) ir LK Jungtinio štabo (toliau – JŠ).

8. Esant specifinių karinių žinių poreikiui, ORD rengti į darbo grupę gali būti kviečiami specialistai iš visų krašto apsaugos sistemos institucijų ar jų padalinių.

9. Rengiant GŠ viršininko nurodymo dėl darbo grupės sudarymo projektą, nurodomas darbo grupės vadovas ir jos sudėtis. Krašto apsaugos sistemos institucijų ar jų padalinių vadovai atsako už reikiamos srities specialistų skyrimą į darbo grupės sudėtį.

10. Apie ORD rengimą informuojami atitinkamų programų koordinatoriai.

11. ORD rengimo etapai:

11.1. ORD turinio apibrėžimas (karinės paskirties priemonės tipo nustatymo), kai ORD rengėjas apibendrina kariuomenės modernizavimo procese kilusius poreikius ir reikalavimus, analizuoja juos ir įvardija (ORD projekte) tinkamiausią karinės paskirties priemonę (tipą);

11.2. ORD projekto detalizavimas. ORD nustatomi siektini ir minimalūs parametrai (ribos, žemiau kurių turi būti siūloma iš naujo apsvarstyti, pakeisti arba visiškai atsisakyti pačios karinės paskirties priemonės įsigijimo idėjos), atskleidžiantys siūlomos įsigyti karinės paskirties priemonės ar jų sistemos charakteristikas ir galimybes;

11.3. esminių funkcionalumo reikalavimų išskyrimas. Šiame etape išskiriami tie reikalavimai, kurių neatitinkanti siūloma įsigyti karinės paskirties priemonė yra laikytina netinkama naudoti. Nustatant reikalavimą, atsižvelgiama į tai, ar jis:

11.3.1. esminis, apibūdinant karinės paskirties priemonę;

11.3.2. atitinka karinių operacijų aplinką, kurioje karinės paskirties priemonė bus (galės būti) naudojama;

11.3.3. patikrinamas (išbandomas, testuojamas);

11.3.4. gali būti išreikštas pamatuojamais vienetais.

12. Kai kuris nors esminis parametras yra nepasiekiamas, siūloma atsisakyti įsigyti planuotą karinės paskirties priemonę.

13. Reikalavimų įgyvendinimo pagrindimas ir įvertinimas nurodomas ORD priede. Jame preliminariai nustatoma, ar karinės paskirties priemones, kurių ORD rengiami, įmanoma įsigyti rinkoje, koks yra asortimentas (pasirinkimas), preliminarios (ir / ar analogiškos) karinės paskirties priemonių kainos, galimi įsigijimo terminai. Įvardijamos karinės paskirties priemonės, naudojamos analogiškiems uždaviniams vykdyti NATO ir ES valstybėse. Šiam priedui reikalingą informaciją pateikia atitinkamų funkcinių sričių GVSD specialistai, kurie vykdo preliminarią rinkos analizę.

14. Detali ORD struktūra pateikiama Aprašo priede.

 

IV. ORD DERINIMO IR TVIRTINIMO TVARKA

 

15. ORD projekto derinimas vykdomas trimis etapais:

15.1. pirmas etapas, kai surenkami pateikti suinteresuotų institucijų pasiūlymai, pastabos ir kita informacija, susijusi su rengiamu ORD projektu;

15.2. antras etapas, kai ORD projektas apibendrinamas. Šio etapo metu visos pastabos ir pasiūlymai apsvarstomi ir įtraukiami į ORD projektą arba argumentuotai atmetami;

15.3. trečias etapas, kai ORD projektas pateikiamas derinti JŠ, GŠ departamentų direktoriams ir suinteresuotoms institucijoms;

15.4. ORD projektas įvertinamas ir suderinamas arba grąžinamas rengėjui tobulinti;

15.5. suderintą su JŠ, GŠ departamentų direktoriais ir suinteresuotomis institucijomis ORD projektą tvirtina GŠ viršininkas.

16. Patvirtintam ORD suteikiamas registracijos numeris, ORD įrašomas į ORD apskaitos registrą ir išsiunčiamas adresatams pagal ORD paskirstymo lape pateiktą sąrašą.

17. Visi ORD, reikalingi kitų metų įsigijimams vykdyti, turi būti parengti iki einamųjų metų rugpjūčio 1 dienos, išskyrus atvejus, kai tikslinamas įsigijimams skiriamų lėšų paskirstymas. Tokiais atvejais naujai suplanuotų įsigyti karinės pasirties priemonių ORD turi būti parengti po sprendimo skirti lėšų karinės paskirties priemonei (-ėms) įsigyti priėmimo praėjus ne daugiau kaip 60 kalendorinių dienų.

18. ORD galioja iki jo pakeitimo nauju dokumentu arba nustačius, kad jis nereikalingas. Esant reikalui, ORD gali būti peržiūrimas ir tikslinamas.

19. Karinės paskirties priemonių, kurių įsigijimo procesas jau pradėtas, ORD nekeičiami.

20. Patvirtintus ORD registruoja, tvarko ir saugo PPD.

 

V. ATSAKOMYBĖS SRITYS

 

21. Pagal šio Aprašo nuostatas:

21.1. PPD pajėgumų vystymo planų rengėjai, JŠ ir programų koordinatoriai (suinteresuotos institucijos) pagal kompetenciją:

21.1.1. pateikia operacinius reikalavimus;

21.1.2. esant poreikiui inicijuoja ORD peržiūrą, keitimą ir pripažinimą netekusiu galios;

21.2. PPD direktorius:

21.2.1. organizuoja ORD rengimą atsižvelgdamas į prioritetus;

21.2.2. sudaro ORD rengimo darbo grupes;

21.2.3. atsako už tai, kad ORD būtų parengtas laiku ir kokybiškai;

21.2.4. inicijuojant naujo įsigijimų plano rengimą ar esant kitiems esminiams pokyčiams, organizuoja galiojančių ORD peržiūrą ir pakeitimų projektų teikimą nustatyta tvarka.

21.3. ORD rengėjas atsako už:

21.3.1. operacinių reikalavimų suformulavimą, parametrų nustatymą;

21.3.2. užduočiai įvykdyti reikalingos informacijos surinkimą, apdorojimą ir saugojimą;

21.3.3. ORD projekte pateiktų duomenų:

21.3.3.1. tikslumą (terminų, santrumpų, sąvokų aiškumą, skaičiavimų tikslumą, paminėtų dokumentų oficialaus paskelbimo šaltinių pateikimą);

21.3.3.2. patikimumą (reikalingi pagrindimo dokumentai ir informacija turi būti pateikti kaip ORD priedai);

21.3.3.3. pagrįstumą (ORD turi būti argumentuoti);

21.3.3.4. išsamumą (ORD išanalizuoti, konkrečią sritį reglamentuojantys dokumentai išnagrinėti);

21.3.3.5. ORD projekto pristatymą esant poreikiui (bet kuriuo etapu), GŠ viršininkui;

21.3.3.6. tinkamos slaptumo žymos nustatymą ORD.

22. GŠ GVSD direktorius įvertina ir atsako už projekte nustatytų reikalavimų ir esminių funkcionalumo parametrų pagrįstumą, siekiant tinkamai parengti technines specifikacijas.

23. JŠ viršininkas, vertindamas ir teikdamas siūlymus, užtikrina, kad ORD projektas atitinka kariuomenės vado patvirtintos Lietuvos karinės doktrinos nuostatas ir operacinį poreikį.

24. KAM GŠ PPD Karybos srities standartizacijos skyrius analizuoja ir užtikrina standartizavimo klausimų patikimumą.

25. Kitos krašto apsaugos sistemos institucijos ir jų padaliniai, kuriems yra pateikiamas derinti ORD projektas, pagal savo kompetenciją atsako už tinkamą projekto įvertinimą.

26. GŠ viršininkas atsako už ORD atitiktį galiojančiuose teisės aktuose numatytoms Lietuvos kariuomenės plėtros perspektyvoms.

 

_________________


Operacinių reikalavimų dokumentų

rengimo, derinimo ir tvirtinimo tvarkos

aprašo

1 priedas

 

OPERACINIŲ REIKALAVIMŲ DOKUMENTO FORMA (STRUKTŪRA)

 

Privalomos ORD dalys yra šios:

1. Tikslus ORD pavadinimas (kokiai karinės paskirties priemonei apibūdinti dokumentas skirtas).

2. ORD registracijos numeris (suteikia GŠ PPD).

3. Bendrosios nuostatos (tikslinė paskirtis, panaudojimas ir vieta organizacinėje struktūroje).

4. Grėsmės (karinės), galinčios paveikti karinės paskirties priemonę.

5. Naudojamos karinės paskirties priemonės trūkumai. Nurodyti turimą karinės paskirties priemonę ir operacinių poreikių neatitikimo priežastis. Apibūdinti, kuo siūloma priemonė bus pranašesnė už esamą.

6. Operaciniai reikalavimai, keliami karinės paskirties priemonei.

7. Parama ir išlaikymas (eksploatacija, priežiūra, remontas (angl. Maintenance), tiekimas, paramos įranga, mokymas (karių, specialistų, galutinio vartotojo), pervežimas ir infrastruktūra).

8. Standartizavimas, suderinamumas, pakeičiamumas, bendrumas.

9. Struktūra (paskirstymas organizacinėse struktūrose).

10. Įsigijimas ir pristatymas (pristatymo vieta ir grafikas).

11. ORD paskirstymo lapas.

12. Sutrumpinimai ir sąvokos.

13. Reikalavimų vertinimas remiantis rinkos galimybių analize (priedas). (Nustatyti ir įvardyti naudojamas ar naujai taikomas, pramonės siūlomas naudoti karinės paskirties priemones, sistemas ir jų preliminarią kainą analogiškiems uždaviniams vykdyti NATO ir Skandinavijos valstybėse. Įvardyti ir paaiškinti sritis, kuriose Lietuvos kariuomenės dalyvavimas būtų priimtinas (naudingas). Išvardytos priemonės ar sistemos nevertinamos.)

14. ORD rengėjas (pareigos, karinis laipsnis, vardas ir pavardė, parašas, data).

15. Vizos (krašto apsaugos sistemos programos koordinatoriaus (-ių), LK Mokymo ir personalo valdybos vado, LK Logistikos valdybos vado, kitų atsakingų pareigūnų).

16. ORD forma (struktūra) gali būti papildoma atsižvelgiant į pristatomos karinės priemonės, kuriai apibūdinti šis dokumentas yra skiriamas, specifiškumą.

 

_________________