LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRO

Į S A K Y M A S

 

DĖL Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2011 m. vasario 18 d. įsakymo Nr. D1-145 „Dėl Ūkio subjektų veiklos planinių ir neplaninių patikrinimų, vykdant aplinkos apsaugos valstybinę kontrolę, reikalavimų aprašo patvirtinimo ir Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2003 m. birželio 30 d. įsakymo Nr. 327 „Dėl Kontroliuojamų objektų tikrinimo dažnumo nustatymo regionų aplinkos apsaugos departamentuose tvarkos“ pripažinimo netekusiu galios“ PAKEITIMO

 

2013 m. spalio 2 d. Nr. D1-725

Vilnius

 

 

P a k e i č i u Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2011 m. vasario 18 d. įsakymą Nr. D1-145 „Dėl Ūkio subjektų veiklos planinių ir neplaninių patikrinimų, vykdant aplinkos apsaugos valstybinę kontrolę, reikalavimų aprašo patvirtinimo ir Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2003 m. birželio 30 d. įsakymo Nr. 327 „Dėl Kontroliuojamų objektų tikrinimo dažnumo nustatymo regionų aplinkos apsaugos departamentuose tvarkos“ pripažinimo netekusiu galios“ (Žin., 2011, Nr. 24-1192; Nr. 129-6130; 2012, Nr. 123-6214):

1. Išdėstau preambulę taip:

„Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo (Žin., 1999, Nr. 60-1945; 2006, Nr. 77-2975; 2010, Nr. 81-4228) 364 straipsnio 2 dalimi, Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės įstatymo (Žin., 2002, Nr. 72-3017; 2011, Nr. 85-4124) 14 straipsnio 2 dalimi ir įgyvendindamas 2010 m. lapkričio 24 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2010/75/ES dėl pramoninių išmetamų teršalų (taršos integruotos prevencijos ir kontrolės) (OL 2010 L 334, p. 17) nuostatas:“.

2. Nurodytuoju įsakymu patvirtintame Ūkio subjektų veiklos planinių ir neplaninių patikrinimų, vykdant aplinkos apsaugos valstybinę kontrolę, reikalavimų apraše:

2.1. išdėstau 3 punktą taip:

3. Ūkio subjektų veiklos priežiūra apima:

3.1. ūkio subjektų konsultavimą kontrolę atliekančio subjekto kompetencijos klausimais ir kitų prevencinių veiksmų, skirtų užkirsti kelią galimiems teisės aktų pažeidimams, atlikimą. Ūkio subjektų konsultavimas yra neatsiejama ūkio subjektų veiklos priežiūros dalis;

3.2. ūkio subjektų veiklos patikrinimus (planinius / neplaninius):

3.2.1. teminį patikrinimą – konkrečiam atvejui ar tam tikrai veiklos sričiai ištirti;

3.2.2. išplėstinį patikrinimą – ne mažiau kaip dviejų veiklos sričių patikrinimą;

3.3. teisės aktų nustatyta tvarka gautos informacijos apie ūkio subjektų veiklą vertinimą;

3.4. poveikio priemonių ūkio subjektams taikymą įstatymų ir jų pagrindu priimtų kitų teisės aktų nustatyta tvarka.“;

2.2. išdėstau 4 punktą taip:

4. Aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės veiklos metodai:

4.1. išvykstant į ūkio subjektą:

4.1.1. ūkio subjekto prašymu suteikti reikalingas konsultacijas, konkrečius patarimus bei metodinę pagalbą (pabaigus užpildoma konsultacinė pažyma, pateikta 3 priede; pažymos institucijoje registruojamos atskirame žurnale);

4.1.2. atlikti ūkio subjekto veiklos patikrinimą šių Taisyklių bei kitų teisės aktų numatytais atvejais ir tvarka;

4.1.3. patikrinti ūkio subjektų nustatyta tvarka pateiktos informacijos tikrumą ir teisingumą;

4.1.4. kitais teisės aktų numatytais atvejais aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės veiklos tikslams pasiekti;

4.2. nevykstant į ūkio subjektą:

4.2.1. rengti ir skleisti prevencinę informaciją, konsultuoti ūkio subjektus telefonu, raštu, priimant įstaigoje;

4.2.2. tikrinti ir vertinti pateiktas ūkio subjektų ataskaitas;

4.2.3. kitais teisės aktų numatytais atvejais aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės veiklos tikslams pasiekti.“;

2.3. išdėstau 5 punktą taip:

5. Kontrolę atliekantys subjektai privalo turėti visų jų veiklos teritorijoje esančių kontroliuojamų ūkio subjektų sąrašus, o ūkio subjektų veiklos patikrinimus vykdo kontrolę atliekančių subjektų nuostatuose nustatytose veiklos teritorijose. Ūkio subjekto veiklos planinius ir neplaninius patikrinimus atlieka aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnai. Planiniai patikrinimai atliekami pagal Patikrinimų planą, patvirtintą šio Reikalavimų aprašo 16 punkte nustatyta tvarka, neplaniniai – pagal sprendimą, priimtą šio Reikalavimų aprašo 28 ir 29 punktuose nustatyta tvarka.

Aplinkos ministro pavedimu aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnai gali vykdyti aplinkos apsaugos valstybinę kontrolę ir kitose, nei jų institucijų nuostatuose nurodytose, veiklos teritorijose.“;

2.4. papildau nauju 9.4 punktu:

9.4. kontrolę atliekančio subjekto patvirtintą Patikrinimų programą, kurioje privalo būti pateikiama ši informacija: bendras svarbių aplinkosaugos klausimų vertinimas; geografinė vietovė, kuriai taikoma Patikrinimų programa; įrenginių, kuriems taikoma Patikrinimų programa, sąrašas; Patikrinimų plano parengimo procedūros; neplaninių patikrinimų tvarka; jei būtina, skirtingų tikrinimus atliekančių institucijų bendradarbiavimą reglamentuojančios nuostatos.“;

2.5. išdėstau 10.4 punktą taip:

10.4. ankstesnių patikrinimų metu buvo nustatyti pažeidimai, kuriais buvo padaryta žala aplinkai, buvo viršytos išmetamų teršalų ribinės vertės; ir (ar) nustatytas leidimo sąlygų nesilaikymo atvejis;“;

2.6. išdėstau 12 punktą taip:

12. Planiniai patikrinimai atliekami ne dažniau kaip 2 kartus per kalendorinius metus. Ūkio subjektų patikrinimų dažnumas (periodiškumas) priklauso nuo jų veiklos keliamo pavojaus aplinkai: mažiausią pavojų keliančių ūkio subjektų veiklos patikrinimai atliekami ne rečiau kaip kas trejus metus, didžiausią pavojų keliančių ūkio subjektų veikla turi būti tikrinama ne rečiau kaip kartą per kalendorinius metus.

Ši nuostata netaikoma planuojant aplinkosauginių mokesčių patikrinimus.“;

2.7. išdėstau 18 punktą taip:

18. Patikrinimų programa tvirtinama kontrolę atliekančio subjekto vadovo ar jo įgalioto asmens sprendimu. Patikrinimų programa yra Patikrinimų plano sudėtinė dalis. Patvirtinta ar pakeista Patikrinimų programa skelbiama per 3 darbo dienas kontrolę atliekančio subjekto interneto svetainėje.“;

2.8. išdėstau 21 punktą taip:

21. Ne vėliau kaip prieš 10 darbo dienų iki planinio patikrinimo pradžios kontrolę atliekančio subjekto vadovas ar jo įgaliotas asmuo privalo raštu arba elektroniniu būdu informuoti ūkio subjektą apie numatomą vykdyti patikrinimą, nurodyti atliekamo patikrinimo pagrindą, terminą, tikslą ir preliminarų dokumentų, kuriuos reikės pateikti patikrinimo metu, sąrašą, nuorodą į institucijos interneto svetainę, kurioje yra skelbiamas aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūno, tikrinamo ūkio subjekto teisių ir pareigų sąrašas ir ūkio subjektui taikoma administracinė atsakomybė už atsisakymą teikti informaciją ir(ar) netinkamą elgesį aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūno atžvilgiu.“;

2.9. papildau šiais 211, 212 ir 213 punktais:

211. Patikrinimo metu paaiškėjus, kad yra būtinybė tikrinti ir kitas ūkio subjekto veiklos sritis, aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnas turi teisę pareikalauti papildomų dokumentų, patikrinti kitas ūkio subjekto veiklos sritis, pratęsti patikrinimo laiką.

212. Paaiškėjus aplinkybėms (pareigūno liga, kita privaloma neatidėliotinai vykdoma užduotis, kita svarbi aplinkybė), dėl kurių nėra galimybių planuotu laiku atlikti patikrinimą, apie kurį ūkio subjektas jau buvo informuotas, sprendimą dėl ūkio subjekto patikrinimo priima kontrolę atliekančio subjekto vadovas ar jo įgaliotas asmuo ir nedelsdamas apie tai informuoja ūkio subjektą išsiųsdamas jam pranešimą.

213. Tuo atveju, jeigu, esant numatytam tam tikros veiklos srities ūkio subjekto planiniam patikrinimui, atsiranda būtinybė vykdyti tos pačios veiklos srities patikrinimą neplanine tvarka, planinis patikrinimas neatliekamas. Tokiu atveju kontrolę atliekančio subjekto vadovo ar jo įgalioto asmens sprendimu pakeičiamas patvirtintas patikrinimų planas.“;

2.10. išdėstau 29 punktą taip:

29. Aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnas, pradėdamas ūkio subjekto neplaninį patikrinimą, pateikia tikrinamam ūkio subjektui sprendimą atlikti neplaninį patikrinimą ar teisės aktų nustatyta tvarka patvirtinto sprendimo atlikti neplaninį patikrinimą kopiją. Sprendime atlikti neplaninį patikrinimą turi būti nuoroda į institucijos interneto svetainę, kurioje yra skelbiamos aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūno, tikrinamo ūkio subjekto teisės ir pareigos patikrinimo atlikimo metu ir ūkio subjektui taikoma administracinė atsakomybė už atsisakymą pateikti informaciją ir (ar) netinkamą elgesį aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūno atžvilgiu. Neplaninio patikrinimo trukmei taikomi Reikalavimų aprašo 23 ir 24 punktuose nurodyti reikalavimai.“;

2.11. išdėstau 31 punktą taip:

31. Aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnai ūkio subjekto veiklos planinio ir neplaninio patikrinimo rezultatus įformina nustatytos formos patikrinimo akte, kuriame išdėsto atitinkamus nustatytus faktus (susijusius su įrenginio atitiktimi TIPK leidimo sąlygoms, kitais aplinkosauginiais reikalavimais, pareigos teikti ataskaitas įgyvendinimu ir t. t) ir pateikia išvadas dėl būtinybės imtis tolesnių veiksmų. Patikrinimo aktas surašomas dviem egzemplioriais: vienas egzempliorius pateikiamas tikrintam ūkio subjektui, kitas saugomas Kontrolę atlikusio subjekto padalinyje. Patikrinimo aktas turi būti perduotas ūkio subjektui per 3 darbo dienas. Už tinkamą planinio ir neplaninio patikrinimo atlikimą ir rezultatų įforminimą atsako tikrinimą atlikę ir dokumentus surašę aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnai.“;

2.12. išdėstau 35 punktą taip:

35. Kontrolę atliekantys subjektai, pasibaigus metų ketvirčiui, per 10 darbo dienų savo internetinėje svetainėje paskelbia ūkio subjektų patikrinimo rezultatų ataskaitą, kurioje turi būti nurodyti tikrintų ūkio subjektų pavadinimai, patikrinimo data, aplinkosauginio pažeidimo pobūdis, taikytos teisinio poveikio priemonės. Skelbiant ataskaitas apie aplinkosauginius patikrinimus, kontrolę atliekantys subjektai turi pareigą užtikrinti ūkio subjektų teisėtų interesų apsaugą. Pasibaigus kalendoriniams metams, Kontrolę atliekantys subjektai rengia ir aplinkos ministrui ar jo įgaliotam asmeniui teikia metines vykdytos veiklos ataskaitas, kuriose pateikiama informacija, nurodyta Viešojo administravimo įstatymo 367 straipsnio 2 dalyje.“;

2.13. įrašau 37 punkte po žodžio „panaikinimą“ žodžius „taršos leidimų panaikinimą“;

2.14. papildau 38 punktą antruoju sakiniu:

„Patikrinimo metu nustačius leidimo / licencijos sąlygų nesilaikymo atvejį, tikrinant ūkio subjektų leidime/licencijoje reglamentuotą veiklą, pažeidimą nustatęs kontrolę atliekantis subjektas turi vykdyti pažeidimų pašalinimo kontrolę, t. y. ne vėliau kaip per šešis mėnesius nuo atlikto patikrinimo atlikti pakartotinį šių ūkio subjektų patikrinimą vietoje.“;

2.15. papildau 42 punktu:

42. Kontrolę atliekančio subjekto vadovas privalo užtikrinti, kad institucijos interneto svetainės skyriuje „Ūkio subjektų priežiūra“ būtų paskelbta informacija apie:

42.1. aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnų ir tikrinamų ūkio subjektų teises ir pareigas patikrinimo atlikimo metu ir ūkio subjektui taikomą atsakomybę už atsisakymą teikti informaciją ir (ar) už aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnų teisėtų reikalavimų nevykdymą;

42.2. aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnams ir tikrinamiems asmenims taikomą baudžiamąją atsakomybę už kyšio ėmimą ir (ar) kyšio davimą;

42.3. aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnams taikomą tarnybinę atsakomybę už Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybės tarnyboje įstatymo nuostatų pažeidimus.“;

2.16. papildau 2 priedą (Pavedimo atlikti patikrinimą forma) 3 ir 4 punktais:

3. Ūkio subjektas Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo (Žin., 2006, Nr. 77-2975) ar kitų įstatymų nustatyta tvarka gali skųsti kontrolę atliekančio subjekto sprendimą atlikti neplaninį patikrinimą. Sprendimo atlikti neplaninį patikrinimą apskundimas nesustabdo patikrinimo atlikimo.

4. ____________________________________________________________________

(nuoroda į kontrolę atliekančios institucijos interneto svetainę, kurioje yra skelbiamas aplinkos apsaugos

valstybinės kontrolės pareigūnų, tikrinamo ūkio subjekto teisių ir pareigų sąrašas ir ūkio subjektui

taikoma administracinė atsakomybė už atsisakymą teikti informaciją ir (ar) netinkamą elgesį aplinkos

apsaugos valstybinės kontrolės pareigūno atžvilgiu.)“;

2.17. papildau Reikalavimų aprašą 3 priedu („Konsultacinės pažymos forma“) (pridedama);

2.18. papildau Reikalavimų aprašą 4 priedu („Ūkio subjektų teisių ir pareigų patikrinimo metu sąrašas“) (pridedama).

 

 

 

Aplinkos ministras                                                          Valentinas Mazuronis


 

Ūkio subjektų veiklos planinių ir neplaninių patikrinimų, vykdant aplinkos apsaugos valstybinę kontrolę, reikalavimų aprašo

3 priedas

 

(Konsultacinės pažymos forma)

 

_________________________________________

(herbas)

_______________________________________________

(kontrolę atliekančio subjekto pavadinimas)

 

KONSULTACINĖ PAŽYMA

 

______________ Nr. ____________

(data)                                 

________________

(sudarymo vieta)

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 362 straipsnio 1 dalies 5 punktu ir (ar) 363 straipsnio 1 dalimi (reikiamą pabraukti)

 

ir atsižvelgdamas į ___________________________________________________________

(nurodyti gautą rašytinį ūkio subjekto prašymą ar pavedimą)

__________________________________________________________________________

 

Ūkio subjektas konsultuotas šiais kontrolę atliekančio subjekto kompetencijos klausimais:__

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

 

 

 

Konsultacijos data 20 ___ m. _____________________ d.

 

________________

(konsultavusio pareigūno pareigų pavadinimas)

__________

(parašas)

_____________

(vardas, pavardė)

 

 

________________________________________

(konsultuojamo ūkio subjekto atstovo pareigų pavadinimas)

______________________

(parašas)

______________________

(vardas ir pavardė)

______________________

(data)

 

_________________


 

Ūkio subjektų veiklos planinių ir neplaninių patikrinimų, vykdant aplinkos apsaugos valstybinę kontrolę, reikalavimų aprašo

4 priedas

 

(Ūkio subjektų teisių ir pareigų patikrinimo metu sąrašas)

 

ŪKIO SUBJEKTO TEISĖS IR PAREIGOS PATIKRINIMO METU

 

1. Ūkio subjektas turi šias pareigas patikrinimo metu:

1.1. pareiga bendradarbiauti:

1.1.1. įsileisti prisistačiusius aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnus į ūkinės veiklos vykdymo vietą ir sudaryti sąlygas jų darbui;

1.1.2. netrukdyti aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnams atlikti patikrinimo veiksmų, imti bandomųjų mėginių, fiksuoti patikrinimo rezultatų garso, vaizdo fiksavimo ar kitomis priemonėmis;

1.1.3. aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnų reikalavimu pateikti paaiškinimus raštu ir (ar) žodžiu;

1.2. pareiga teikti informaciją:

1.2.1. patikrinimo metu pateikti visus patikrinimui atlikti būtinus dokumentus arba jų kopijas bei kitą aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnų prašomą informaciją;

1.2.2. teikti tik teisingą, išsamią ir neiškraipytą informaciją;

1.2.3. dokumentus teikti lietuvių arba kita kalba kartu su vertimu;

1.3. pareiga vykdyti teisėtus nurodymus:

1.3.1. teisės aktuose nustatytais atvejais sustabdyti vykdomą veiklą ar imtis kitų aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnų nurodytų laikinųjų priemonių;

1.3.2. aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnų nustatytais terminais pašalinti nustatytus veiklos trūkumus ar teisės aktų pažeidimus, įskaitant tuos, už kuriuos nebuvo skirta nuobauda.

2. Ūkio subjektas turi šias teises patikrinimo metu:

2.1. teisė į šią informaciją:

2.1.1. kontrolę atliekančio subjekto interneto svetainėje rasti informaciją apie patvirtintus ūkio subjektų planinių patikrinimų sąrašus (planus) ir jų pakeitimus;

2.1.2. likus ne mažiau kaip 10 darbo dienų iki planinio patikrinimo gauti raštišką arba elektroninį pranešimą, nurodantį: patikrinimo pagrindą, objektą, terminus ir preliminarų dokumentų, kuriuos reikės pateikti patikrinimo metu, sąrašą;

2.1.3. reikalauti kontrolę atliekančio subjekto sprendimo atlikti neplaninį patikrinimą ar jo kopijos;

2.1.4. kontrolę atliekančio subjekto interneto svetainėje rasti informaciją apie vykdomai ūkinei veiklai taikytinų teisės aktų sąrašą, kontrolę atliekančio subjekto patikrinimų atlikimo tvarką ir priimtų sprendimų apskundimo tvarką, apie konsultavimą, metodinės pagalbos teikimą bei parengtus kontrolinius klausimynus, naudojamus patikrinimų metu;

2.1.5. gauti konsultaciją ar metodinę pagalbą teisės aktų reikalavimų taikymo klausimais;

2.2. teisė į dalyvavimą patikrinimo procese:

2.2.1. reikalauti, kad tikrintojas prisistatytų ūkio subjekto atstovui ir pateiktų savo įgaliojimus patvirtinančius dokumentus;

2.2.2. dalyvauti tikrinant faktines aplinkybes, susipažinti su surinkta informacija ir patikrinimo aktu bei žodžiu arba raštu teikti savo nuomonę bei paaiškinimus;

2.2.3. atliekant visus veiksmus patikrinimo metu turėti atstovą, atstovaujantį ūkio subjekto interesams;

2.2.4. patikrinimo metu kontrolę atliekančiam subjektui neteikti informacijos, jeigu prašomos formos dokumentų rengimas nenumatytas teisės aktuose ir tam reikėtų neproporcingai didelių darbo ir laiko sąnaudų; dokumentai ar jų kopijos pateikti kitam kontrolę atliekančiam subjektui ir nurodomas jų turėtojas;

2.2.5. dalyvauti rengiant, keičiant ar periodiškai peržiūrint kontrolinius klausimynus, o jeigu vykdomos ūkinės veiklos sričiai jo dar nėra – paskatinti;

2.3. teisė į sąžiningą priežiūrą:

2.3.1. į įstatymais pagrįstus ir objektyvius ūkinės veiklos patikrinimus, prašymų, skundų ir pranešimų nagrinėjimą;

2.3.2. apskųsti teismui ar aukštesnei pagal pavaldumą institucijai galimai ūkio subjekto teises ar teisėtus interesus pažeidžiančius kontrolę atliekančio subjekto veiksmus, neveikimą ar administracinius sprendimus. Sprendimo atlikti neplaninį patikrinimą apskundimas nesustabdo patikrinimo atlikimo;

2.3.3. susidūrus su korupcinio pobūdžio veiksmais ar elgesiu, kreiptis į Specialiųjų tyrimų tarnybą.

_________________