LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIDAUS KONTROLĖS IR VIDAUS AUDITO ĮSTATYMO ĮGYVENDINIMO IR VIDAUS AUDITO TARNYBOS PAVYZDINIŲ NUOSTATŲ PATVIRTINIMO

 

2003 m. balandžio 14 d. Nr. 470

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymo (Žin., 2002, Nr. 123-5540) 4 straipsnio 2 dalimi, 7 straipsnio 4 dalimi, 9 straipsnio 3 dalimi ir 10 straipsnio 5 punktu, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Įgalioti Finansų ministeriją parengti ir iki 2003 m. gegužės 1 d. patvirtinti:

1.1. minimalius finansų kontrolės reikalavimus;

1.2. vidaus auditorių profesinės etikos taisykles.

2. Patvirtinti Vidaus audito tarnybos pavyzdinius nuostatus (pridedama).

3. Nustatyti, kad viešųjų juridinių asmenų vadovai, jiems pavaldžių ir (arba) jų valdymo sričiai priskirtų viešųjų juridinių asmenų vadovai kasmet, iki vasario 1 d., teikia ataskaitas apie jų vadovaujamų viešųjų juridinių asmenų (įskaitant jiems pavaldžius ir (arba) jų valdymo sričiai priskirtus viešuosius juridinius asmenis) finansų kontrolės būklę, laikydamiesi šios tvarkos:

3.1. Viešojo juridinio asmens vadovas ataskaitą apie jo vadovaujamo viešojo juridinio asmens, jam pavaldžių ir (arba) jo valdymo sričiai priskirtų viešųjų juridinių asmenų finansų kontrolės būklę (toliau vadinama – ataskaita apie finansų kontrolės būklę) teikia viešajam juridiniam asmeniui, kuriam jis yra pavaldus arba kurio valdymo sričiai yra priskirtas.

3.2. Respublikos Prezidento institucija, Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarija ir Lietuvos Respublikos Seimui atskaitingos institucijos, Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliarija, Vyriausybės įstaigos, kiti Lietuvos Respublikos Vyriausybės įsteigti viešieji juridiniai asmenys, ministerijos, apskričių viršininkų administracijos ataskaitą apie finansų kontrolės būklę teikia Finansų ministerijai kartu su metine vidaus audito tarnybos veiklos ataskaita.

3.3. Viešieji juridiniai asmenys ataskaitą apie finansų kontrolės būklę turi parengti vadovaudamiesi finansų ministro patvirtintais minimaliais finansų kontrolės reikalavimais ir nustatyta ataskaitos apie finansų kontrolės būklę forma.

4. Įpareigoti viešuosius juridinius asmenis patvirtinti:

4.1. vidaus audito tarnybos nuostatus – ne vėliau kaip per 2 mėnesius nuo šio nutarimo įsigaliojimo dienos;

4.2. finansų kontrolės taisykles – ne vėliau kaip per 2 mėnesius nuo finansų ministro tvirtinamų minimalių finansų kontrolės reikalavimų įsigaliojimo dienos;

4.3. vidaus audito tarnybos vidaus audito metodiką – ne vėliau kaip per 2 mėnesius nuo finansų ministro tvirtinamos pavyzdinės vidaus audito metodikos įsigaliojimo dienos.

5. Pripažinti netekusiais galios:

5.1. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000 m. vasario 7 d. nutarimą Nr. 127 „Dėl valstybės institucijų, įstaigų ir įmonių vidaus audito“ (Žin., 2000, Nr. 13-323);

5.2. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000 m. spalio 18 d. nutarimą Nr. 1248 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000 m. vasario 7 d. nutarimo Nr. 127 „Dėl valstybės įmonių ir įstaigų vidaus audito“ dalinio pakeitimo“ (Žin., 2000, Nr. 89-2765);

5.3. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. rugsėjo 13 d. nutarimą Nr. 1098 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000 m. vasario 7 d. nutarimo Nr. 127 „Dėl valstybės įmonių ir įstaigų vidaus audito“ dalinio pakeitimo“ (Žin., 2001, Nr. 80-2789);

5.4. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. rugsėjo 19 d. nutarimą Nr. 1116 „Dėl Vidaus audito reikalavimų patvirtinimo“ (Žin., 2001, Nr. 81-2817);

5.5. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. gegužės 21 d. nutarimą Nr. 701 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. rugsėjo 19 d. nutarimo Nr. 1116 „Dėl Vidaus audito reikalavimų patvirtinimo“ dalinio pakeitimo“ (Žin., 2002, Nr. 52-2011).

 

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                             ALGIRDAS BRAZAUSKAS

 

 

 

FINANSŲ MINISTRĖ                                                                             DALIA GRYBAUSKAITĖ

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

2003 m. balandžio 14 d. nutarimu

Nr. 470

 

VIDAUS AUDITO TARNYBOS PAVYZDINIAI NUOSTATAI

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Vidaus audito tarnybos pavyzdinių nuostatų (toliau vadinama – Pavyzdiniai nuostatai) tikslas – padėti viešiesiems juridiniams asmenims, kurie valdo, naudoja valstybės ir savivaldybių turtą ir juo disponuoja (toliau vadinama – viešasis juridinis asmuo), parengti savo vidaus audito tarnybos nuostatus (toliau vadinama – Tarnybos nuostatai; Nuostatai) atsižvelgiant į veiklos ypatumus.

2. Pavyzdiniai nuostatai reglamentuoja vidaus audito tarnybos (toliau vadinama – Tarnyba) uždavinius ir funkcijas, teises ir veiklos organizavimą.

3. Tarnybos paskirtis – atlikti nepriklausomą, objektyvią tyrimo, vertinimo ir konsultavimo veiklą siekiant užtikrinti viešojo juridinio asmens veiklos gerinimą.

4. Tarnyba yra tiesiogiai pavaldi ir atskaitinga viešojo juridinio asmens vadovui.

5. Tarnyba yra nepriklausoma nuo vertinamos viešojo juridinio asmens veiklos, jo atliekamų vidaus kontrolės procedūrų ir nėra už jas atsakinga.

6. Tarnyba savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymu (Žin., 2002, Nr. 123-5540), kitais norminiais teisės aktais, reglamentuojančiais vidaus auditą, ir Tarnybos nuostatais, patvirtintais viešojo juridinio asmens vadovo.

7. Tarnybos vadovo – valstybės tarnautojo, taip pat vidaus auditorių – valstybės tarnautojų skyrimo į pareigas ir atleidimo iš pareigų tvarka nustatyta Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatyme (Žin., 1999, Nr. 66-2130; 2002, Nr. 45-1708), o kitų darbuotojų – Lietuvos Respublikos darbo kodekse (Žin., 2002, Nr. 64-2569).

 

II. TARNYBOS TIKSLAI, UŽDAVINIAI IR FUNKCIJOS

 

8. Tarnybos tikslai – padėti didinti viešojo juridinio asmens, jam pavaldžių ir (arba) jo valdymo sričiai priskirtų viešųjų juridinių asmenų veiklos efektyvumą, įgyvendinti strateginį ir kitus veiklos planus, programas ir procedūras.

9. Tarnybos uždaviniai:

9.1. tikrinti ir vertinti, ar audituojamame viešajame juridiniame asmenyje, jam pavaldžiuose ir (arba) jo valdymo sričiai priskirtuose viešuosiuose juridiniuose asmenyse sukurta ir įdiegta vidaus kontrolės sistema yra pakankama ir veiksminga, ar jų veikla atitinka įstatymus ir kitus norminius teisės aktus, jų vietinių (lokalinių) norminių teisės aktų reikalavimus, ar informacija apie finansinę ir ūkinę veiklą yra išsami ir patikima, ar pasiekti nustatyti tikslai ir uždaviniai;

9.2. teikti viešojo juridinio asmens vadovui, jam pavaldžių ir (arba) jo valdymo sričiai priskirtų viešųjų juridinių asmenų vadovams objektyvią informaciją, rekomendacijas ir išvadas dėl audituoto viešojo juridinio asmens veiklos, vidaus kontrolės būklės, strateginių arba kitų veiklos planų, programų vykdymo, galimos arba nustatytos veiklos rizikos audituotuose viešojo juridinio asmens padaliniuose, jam pavaldžiuose ir (arba) jo valdymo sričiai priskirtuose viešuosiuose juridiniuose asmenyse.

10. Įgyvendindama jai nustatytus uždavinius, Tarnyba atlieka šias funkcijas:

10.1. tikrina ir vertina viešojo juridinio asmens, jam pavaldžių ir (arba) jo valdymo sričiai priskirtų viešųjų juridinių asmenų:

10.1.1. vidaus kontrolės sistemos funkcionavimą (nustatytų vidaus taisyklių, vidaus kontrolės procedūrų veiksmingumą, pakankamumą ir jų laikymąsi, organizacinės struktūros optimalumą, funkcijų paskirstymo, intelekto išteklių panaudojimo racionalumą ir kita), rizikos veiksnių valdymo efektyvumą;

10.1.2. veiklos atitiktį Lietuvos Respublikos įstatymams, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimams, kitiems norminiams teisės aktams;

10.1.3. strateginių ir kitų planų įgyvendinimą, veiklos atitiktį jų tikslams ir uždaviniams, Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto asignavimų valdytojų programų vykdymą, joms skirtų lėšų bei valstybės ir savivaldybės turto naudojimą efektyvumo, ekonomiškumo ir rezultatyvumo požiūriais;

10.1.4. finansinių ir veiklos ataskaitų duomenų teisingumą, apskaitos informacijos tinkamumą, objektyvumą, pateikimą laiku;

10.1.5. lėšų, gautų iš Europos Sąjungos, užsienio institucijų arba fondų, administravimą ir panaudojimą;

10.1.6. turto apskaitą ir apsaugą;

10.1.7. informacinių sistemų saugumą, veiksmingumą ir informacinių sistemų projektus;

10.2. atlieka Europos Sąjungos paramos lėšų panaudojimo privalomuosius patikrinimus pagal Europos Komisijos reikalavimus;

10.3. rengia vidaus audito ataskaitas su išvadomis ir rekomendacijomis, kaip ištaisyti vidaus audito metu nustatytus neatitikimus, kaip tobulinti viešojo juridinio asmens ir jam pavaldžių arba jo valdymo sričiai priskirtų viešųjų juridinių asmenų veiklą ir vidaus kontrolę;

10.4. vykdo pažangos stebėjimą (veiklą po audito);

10.5. rengia Tarnybos veiklos ataskaitą;

10.6. organizuoja ir tvarko Tarnybos raštvedybą, užtikrina tinkamą dokumentų saugojimą ir perdavimą nustatytąja tvarka į archyvą;

10.7. atlieka kitas įstatymų, kitų norminių teisės aktų nustatytas funkcijas, viešojo juridinio asmens vadovo nurodymus, susijusius su vidaus auditu.

11. Tarnyba įgyvendina savo uždavinius ir funkcijas palaikydama glaudžius ryšius su viešojo juridinio asmens padaliniais, jam pavaldžiais ir (arba) jo valdymo sričiai priskirtais viešaisiais juridiniais asmenimis, keisdamasi su jais reikiama informacija ir dokumentais, kurių reikia vidaus auditui atlikti.

 

III. TARNYBOS TEISĖS

 

12. Tarnyba turi teisę:

12.1. vadovaudamasi norminiais teisės aktais, reglamentuojančiais vidaus auditą, pasirinkti vidaus audito mastą, tikslus ir taikomų vidaus audito procedūrų pobūdį;

12.2. atlikti kontrolinius matavimus, turto inventorizavimą, kitaip tikrinti audituojamojo viešojo juridinio asmens, jam pavaldžių ir (arba) jo valdymo sričiai priskirtų viešųjų juridinių asmenų turtą, taip pat imtis kitų būtinų veiksmų;

12.3. naudotis viešojo juridinio asmens, jam pavaldžių ir (arba) jo valdymo sričiai priskirtų viešųjų juridinių asmenų sukaupta informacija, kuri būtina vidaus auditui atlikti;

12.4. be atskiro viešojo juridinio asmens vadovo, jam pavaldžių ir (arba) jo valdymo sričiai priskirtų viešųjų juridinių asmenų vadovų nurodymo gauti iš visų padalinių visų vidaus auditui atlikti reikiamų dokumentų kopijas ir informaciją;

12.5. tikrinti audituojamojo viešojo juridinio asmens, jam pavaldžių ir (arba) jo valdymo sričiai priskirtų viešųjų juridinių asmenų finansinius ir kitus veiklos dokumentus, turtą, kurį jie valdo, naudoja arba juo disponuoja;

12.6. gauti audituojamų viešojo juridinio asmens padalinių, jam pavaldžių ir (arba) jo valdymo sričiai priskirtų viešųjų juridinių asmenų vadovų, valstybės tarnautojų ar darbuotojų paaiškinimus raštu ir žodžiu;

12.7. gavusi viešojo juridinio asmens vadovo sutikimą (kai audituojamas jam pavaldus arba jo valdymo sričiai priskirtas viešasis juridinis asmuo – šio viešojo juridinio asmens vadovo sutikimą), pasitelkti kitų viešojo juridinio asmens padalinių, jam pavaldžių ir (arba) jo valdymo sričiai priskirtų viešųjų juridinių asmenų padalinių atitinkamų sričių valstybės tarnautojus arba darbuotojus specifinių sričių vidaus auditui atlikti;

12.8. dalyvauti mokyme ir kelti savo kvalifikaciją;

12.9. reikalauti, kad audituojamo viešojo juridinio asmens vadovas, jam pavaldžių ir (arba) jo valdymo sričiai priskirtų viešųjų juridinių asmenų vadovai sudarytų sąlygas atlikti vidaus auditą.

 

IV. TARNYBOS VEIKLOS ORGANIZAVIMAS

 

13. Tarnybai vadovauja ir vadovaudamasis Nuostatais jos veiklą savarankiškai organizuoja Tarnybos vadovas, kuris tiesiogiai pavaldus ir atskaitingas viešojo juridinio asmens vadovui.

14. Tarnybos vadovas atsako už Nuostatais Tarnybai pavestų uždavinių ir funkcijų vykdymo organizavimą.

15. Tarnybos vadovas, be Lietuvos Respublikos vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymo 8 straipsnio 3 dalyje nustatytų pagrindinių funkcijų, vadovaudamasis vidaus audito nepriklausomumo principu:

15.1. organizuoja ir tobulina Tarnybos darbą, pagal Tarnybos kompetenciją teikia pasiūlymus viešojo juridinio asmens vadovui;

15.2. pagal Tarnybos kompetenciją atstovauja viešajam juridiniam asmeniui kitose institucijose, įstaigose ir organizacijose;

15.3. palaiko profesinius ryšius vidaus audito klausimais su šalies ir užsienio institucijomis, įstaigomis bei organizacijomis;

15.4. stebėtojo teisėmis dalyvauja viešojo juridinio asmens organizuojamuose pasitarimuose;

15.5. rengia Tarnybos vidaus auditorių pareigybių aprašymus (pareigines instrukcijas) ir teikia juos viešojo juridinio asmens vadovui tvirtinti;

15.6. pagal suderintą su viešojo juridinio asmens vadovu Tarnybos veiklos planą organizuoja viešojo juridinio asmens padalinių, jam pavaldžių ir (arba) jo valdymo sričiai priskirtų viešųjų juridinių asmenų vidaus auditą;

15.7. teikia viešojo juridinio asmens vadovui pasiūlymus dėl Tarnybos vidaus auditorių skatinimo ir tarnybinių nuobaudų jiems skyrimo, jų kvalifikacijos kėlimo ir profesinių įgūdžių tobulinimo;

15.8. prižiūri Tarnybos vidaus auditorių atliekamą vidaus auditą ir vertina jo kokybę, norminių teisės aktų nustatyta tvarka vertina Tarnybos vidaus auditorių (valstybės tarnautojų) tarnybinę veiklą.

16. Tarnybos vadovas kasmet, iki vasario 1 d., parengia ir pateikia Finansų ministerijai, viešojo juridinio asmens vadovui, taip pat steigėjui arba kolegialiam valdymo organui, jeigu jis nurodytas viešojo juridinio asmens steigimo dokumentuose, jo prašymu metinę Tarnybos veiklos ataskaitą.

17. Tarnybos vidaus auditoriai yra tiesiogiai pavaldūs Tarnybos vadovui ir atsako už tinkamą savo funkcijų atlikimą bei gautų pavedimų vykdymą.

18. Tarnybos vadovo ir vidaus auditorių kvalifikacinius reikalavimus, pavaldumą, jų funkcijas, teises, pareigas ir atsakomybę nustato Lietuvos Respublikos vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymas, kiti norminiai teisės aktai, taip pat pareigybių aprašymai (pareiginės instrukcijos).

______________