LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRAS

 

Į S A K Y M A S

DĖL ŽEMĖS SKLYPO RIBŲ SPECIALIŲJŲ PLANŲ RENGIMO, DERINIMO IR TVIRTINIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

1999 m. gegužės 31 d. Nr. 164

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo 14 str. (Žin., 1995, Nr. 107-2391; 1997, Nr. 65-1548, Nr. 96-2427) bei Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. kovo 9 d. nutarimu Nr. 260 „Dėl naudojamų valstybinės žemės sklypų pardavimo ir nuomos ne žemės ūkio paskirčiai (veiklai)“ (Žin., 1999, Nr. 25-706):

1. Tvirtinu Žemės sklypo ribų specialiųjų planų rengimo, derinimo ir tvirtinimo taisykles (pridedama).

2. Nustatau, kad taisyklės įsigalioja jas paskelbus „Valstybės žiniose“ ir galioja iki žemės reformos pabaigos.

3. Aplinkos ministerijos informacijos kompiuterinėje sistemoje vadovautis reikšminiais žodžiais „teritorijų planavimas“.

 

 

L. E. aplinkos ministro pareigas                                                            Danius Lygis

______________

 


Priedas prie l. e. aplinkos ministro pareigas

1999 05 31 įsakymo Nr. 164

 

ŽEMĖS SKLYPO RIBŲ SPECIALIŲJŲ PLANŲ RENGIMO, DERINIMO IR TVIRTINIMO TAISYKLĖS

 

Taisyklių nuostatos

Taisyklių nuostatų aiškinimas ir nuorodos

 

 

 

 

Taikymo sritis

 

 

1. Taisyklės taikomos formuojant naudojamus

valstybinės žemės sklypus žemės ūkio paskirčiai

(veiklai) pardavimui ar nuomai, taip pat formuojant

esamų privačių namų valdų žemės sklypus ar kitų

pastatų užimtus žemės sklypus, kurie perduodami

nuosavybėn neatlygintinai.

1) Naudojamas žemės sklypas – žemės sklypas, pažymėtas namų ne valdos ar kitų pastatų techninės

apskaitos byloje, o jei tokios nėra, – sklypas formuojamas prie jame esančių statinių, sodo ar

daržo ir būtinas esamiems statiniams (sodui ar daržui)

eksploatuoti.

 

 

2. Žemės sklypų ribų specialieji planai – teritorijų planavimo dokumentai, nustatantys naudojamų žemės sklypų dydį ir ribas bei įteisinantys esamą šių sklypų tvarkymo režimą.

2) Esamas sklypo tvarkymo režimas – žemės sklypo ribų specialiojo plano rengimo metu esamas sklypo

naudojimo būdas bei pagal esamą padėtį privalomos nustatyti specialiosios žemės sklypo naudojimo sąlygos, apribojimai ir servitutai. Sklypo naudojimo

būdas nustatomas pagal jame esančių statinių tiesioginę paskirtį ir jų teisinę registraciją.

 

 

Bendroji dalis

 

 

3. Šiose taisyklėse naudojamos sąvokos atitinka

teritorijų planavimą ir žemės reformą reglamentuojančių įstatymų bei poįstatyminių aktų

sąvokas.

Taisyklės privalomos teritorijų planavimo ir

žemės reformos procedūrose dalyvaujantiems fiziniams ir juridiniams asmenims.

3) Jei pateikiamos sąvokos skiriasi nuo bendruoju atveju naudojamųjų, tai jos aiškinamos tik rengiant šiomis taisyklėmis reglamentuojamus žemės sklypų

ribų specialiuosius planus.

 

 

4. Žemės sklypų ribų specialieji planai (toliau –

specialieji planai) rengiami žemės sklypų grupėms.

Formuojant vieno ar dviejų naudojamų žemės sklypo

ribas, rengiamas žemės sklypo planas (-ai).

4) Žemės sklypų grupė – trys ir daugiau naudojamų žemės sklypų.

Žemės sklypo planai rengiami pagal patvirtintą tvarką bei pavyzdį.

 

 

5. Rengiant specialiuosius planus, gali būti

suformuojami ir nauji žemės sklypai.

Naujam žemės sklypui specialiajame plane nustatomas tik jo naudojimo būdas. Visas šio sklypo

teritorijos tvarkymo režimas nustatomas tik parengus

detalųjį planą.

Naujas žemės sklypas gali būti suformuotas tik

savivaldybės organizuoto specialiojo planavimo metu.

5) Naujas žemės sklypas – laisvas valstybinės žemės fondo žemės sklypas, kuriame nėra kam nors

nuosavybės teise priklausančių statinių ar kitokio turto.

Detaliųjų planų rengimo, derinimo bei tvirtinimo tvarką reglamentuoja Detaliųjų planų taisyklės (Žin., 1996, Nr. 119-2806). Nauji žemės sklypai

parduodami ar nuomojami aukciono tvarka.

 

 

Planavimo organizatoriai ir finansavimas

 

 

6. Specialiųjų planų organizatoriai yra:

1) savivaldybių valdybos (merai);

2) fiziniai ir juridiniai asmenys.

6) Savivaldybių valdybos (merai) organizuoja specialiųjų planų rengimą parduodant ar nuomojant

esamų privačių namų valdų žemės sklypus ir daržui, sodui ar kitai paskirčiai naudojamus žemės sklypus bei perduodant žemės sklypus neatlygintinai, taip pat

formuojant žemės sklypus prie statinių ar įrenginių, perduodamų valstybės įmonei Valstybiniam

turto fondui. Fiziniai ir juridiniai asmenys organizuoja planų rengimą parduodant ar nuomojant žemės sklypus prie jiems priklausančių statinių ar įrenginių.

 

 

7. Specialiųjų planų rengimą finansuoja jų

organizatorius.

7) Savivaldos institucijos finansuoja specialiųjų planų

rengimą biudžeto lėšomis.

Fiziniai ir juridiniai asmenys bei juridinio asmens teisių neturinčios įmonės organizuoja planavimą savo lėšomis.

 

 

8. Savivaldos institucijos gali organizuoti specialiųjų

planų rengimą ir prie fiziniams bei juridiniams

asmenims priklausančių statinių ar įrenginių.

8) Tokiais atvejais fiziniai ar juridiniai asmenys turi

kompensuoti specialiųjų planų (ar jų dalies) rengimo išlaidas pagal iš anksto sudarytą tarpusavio

sutartį.

 

 

9. Savivaldybės organizuojamų specialiųjų planų rengimo kaina preliminariai paskaičiuojama taikant žemės sklypo plano (tikslieji arba preliminarūs

matavimai) parengimo kainos skaičiavimo metodiką.

Galutinė kaina nuo preliminariai apskaičiuotosios negali skirtis daugiau kaip 20 procentų.

Fizinių ir juridinių asmenų organizuojamų specialiųjų planų rengimo kaina yra sutartinė.

9) Specialiojo plano rengimo kaina apskaičiuojama pagal vieno (kraštinio) žemės sklypo plano

(4–6 kampai) parengimo kainą, kiekvienam kitam sklypui taikant koeficientą 0,8 pirmojo sklypo

apskaičiuotosios kainos.*

Šiuo atveju žemės sklypo plano kainos skaičiavimo metodika yra tik rekomenduotina.

 

 

Planų rengėjai

 

 

10. Rengti specialiuosius planus gali fiziniai ir

juridiniai asmenys, turintys teisę rengti teritorijų

planavimo dokumentus ir sudarę sutartį su planavimo

organizatoriumi.

10) Fiziniai ir juridiniai asmenys turi turėti kvalifikacinį atestatą, įrodantį, kad jie gali rengti teritorijų planavimo dokumentus.

 

 

11. Savivaldos institucijų organizuojamus

specialiuosius planus gali rengti ir savivaldybių

ūkiskaitinių padalinių, atsakingų už teritorijų

planavimą ar žemės reformą, darbuotojai (planuotojai,

architektai, inžinieriai, geodezininkai,

žemėtvarkininkai).

11) Savivaldos institucijų darbuotojams kvalifikaciniai atestatai nereikalingi, jei

specialiųjų planų rengimas numatytas šių darbuotojų

pareiginėse instrukcijose.

 

 

Planavimo procesas

 

 

12. Specialiųjų planų rengimo procesą sudaro:

1) nuosavybės teisę į turimą nekilnojamąjį turtą

įrodančių dokumentų bei sklypų esamos padėties

analizė;

2) sprendinių parengimas, derinimas, tikrinimas ir

tvirtinimas.

12) Analizuojami pastatų ir įrenginių teisinės registracijos dokumentai, ankstesni žemės sklypo suteikimo (pardavimo, nuomos) dokumentai, inventoriniai planai, teritorijų planavimo dokumentai (galiojantys ir rengiami), topografiniai inžineriniai planai.

Specialiųjų planų sprendiniai – suformuotų žemės sklypų dydis ir ribos bei tikslieji arba preliminarūs matavimai, žemės sklypo naudojimo būdas (pagal

esamų pastatų ar įrenginių tiesioginę paskirtį ir teisinę registraciją), žemės sklypui nustatytos specialiosios žemės naudojimo sąlygos, apribojimai ir servitutai. Tikslieji matavimai atliekami tų žemės sklypų, kurie priskiriami statiniams ar įrenginiams, perduodamiems valstybės įmonei Valstybės turto

fondui, bei tiems specialiesiems planams, kurių organizatoriai yra fiziniai ar juridiniai asmenys,

jei jie tokių matavimų pageidauja.

Tikslieji matavimai – žemės sklypo dydis ir ribos, nustatyti analitiniu būdu (pažymint sklypo

kampų, jo centro bei pastatų kampų koordinates).

Preliminarūs matavimai – žemės sklypo dydis ir ribos, nustatyti grafiniu būdu (išmatuojant sklypo

ribas nuvykus į vietą).

 

 

13. Planavimo sąlygas specialiesiems planams rengti išduoda tik savivaldybė ir institucijos, atsakingos už saugomas teritorijas, jei formuojami sklypai yra šių teritorijų ribose.

13) Prieš pradėdamas rengti specialųjį planą, fizinis arba juridinis asmuo dėl planavimo sąlygų išdavimo kreipiasi į vietos savivaldybę. Sąlygos išduodamos vadovaujantis Teritorijų planavimo dokumentų

sąlygų rengimo ir išdavimo laikinosiomis taisyklėmis (Žin., 1997, Nr. 4-64).

Formuojant sklypus saugomose teritorijose, planavimo sąlygų gavimu rūpinasi savivaldybė.

 

 

Planų sudėtis

 

 

14. Specialųjį planą sudaro sprendiniai bei planavimo

procedūrų dokumentai:

1) aiškinamasis raštas;

2) žemės sklypų ribų brėžinys (-iai);

3) procedūrų dokumentai.

14) Specialiojo plano sprendinius sudaro aiškinamasis raštas ir žemės sklypų ribų brėžinys
(-iai), parengti ant topogeodezinio pagrindo.

Procedūrų dokumentai:

1) sprendimas rengti specialųjį planą (jei planavimo

organizatorius yra savivaldos institucija);

2) planavimo sąlygos;

3) viešojo svarstymo ataskaita;

4) derinimo ar pritarimo aktai;

5) patikrinimo aktas.

 

 

15. Specialiojo plano mastelis pasirenkamas

įvertinus galimybę nustatyti ir pažymėti sprendinius.

15) Rekomenduojamas specialiojo plano mastelis
- 1:500.

Specialieji planai gali būti rengiami ir masteliu
M 1:2000 arba M 1:1000, tačiau tokiu atveju specialiojo plano sprendiniai turi būti lengvai

įskaitomi.

 

 

Planų viešasis svarstymas

 

 

16. Specialiojo planavimo dokumentai turi būti viešai

apsvarstyti. Savivaldos institucija apie priimtą

sprendimą rengti specialųjį planą visuomenę informuoja per žiniasklaidą.

Fiziniai ir juridiniai asmenys apie numatomą rengti

specialųjį planą raštu informuoja su planuojamąja

teritorija besiribojančių sklypų naudotojus.

16) Teritorijų planavimo dokumentų projektų svarstymo su visuomene nuostatai (Žin., 1996,

Nr. 90-2099).

Specialieji planai svarstomi su visuomene supaprastintąja tvarka.

 

 

Planų derinimas ir tikrinimas

 

 

17. Specialieji planai turi būti suderinti su atitinkamo

lygmens galiojančiais teritorijų planavimo

dokumentais arba jiems turi būti pritarta raštu.

Specialieji planai derinami su planavimo sąlygas

išdavusiomis institucijomis ir su institucijomis, kurių

teritorijų planavimo dokumentai yra įregistruoti

savivaldybės tvarkomame teritorijų planavimo

dokumentų registre.

17) Derinti teikiami specialiojo plano sprendiniai. Derinant teritorijų planavimo dokumentų

sprendinius, procedūra laikoma baigta pasirašius suderinimo aktą.

Jei derinančioji institucija neturi galiojančių teritorijų

planavimo dokumentų, turi būti gautas pritarimas raštu.

Fiziniams ir juridiniams asmenims jų planuojamoje teritorijoje galiojantys planavimo dokumentai

nurodomi savivaldybės išduodamose planavimo sąlygose.

 

 

18. Su specialiojo plano sprendiniais supažindinami

formuojamų žemės sklypų naudotojai.

18) Kiekvienas suformuoto žemės sklypo naudotojas raštu pritaria jo naudojamo žemės sklypo sprendiniams arba raštu pateikia dėl jų pastabas.

 

 

19. Specialieji planai derinami supaprastintąja

tvarka.

19) Derinimo trukmė vienoje institucijoje neturi viršyti 10 darbo dienų.

 

 

20. Specialieji planai privalo būti patikrinti teritorijų planavimo valstybinę priežiūrą atliekančių institucijų.

20) Vadovautis Teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros nuostatais (Žin., 1997,
Nr.
34-851).

Specialiojo plano tikrinimo trukmė neturi viršyti 10 darbo dienų.

 

 

Planų tvirtinimas

 

 

21. Specialiuosius planus tvirtina savivaldybės

valdyba arba meras. Fizinių ar juridinių asmenų

organizuoto specialiojo planavimo dokumentus

tvirtinti teikia savivaldybės struktūrinis padalinys, atsakingas už žemės reformą.

21) Meras tvirtina specialiuosius planus tais atvejais, kai tarybos sprendimu valdyba nesudaroma.

Tvirtinimo trukmė neturi viršyti 10 darbo dienų.

 

 

Planų registravimas ir galiojimas

 

 

22. Patvirtinti specialieji planai registruojami

teritorijų planavimo dokumentų registre, o dokumento sprendiniai fiksuojami teritorijų planavimo duomenų banke.

22) Teritorijų planavimo dokumentų registro nuostatai ir Lietuvos Respublikos teritorijų

planavimo duomenų banko nuostatai (Žin., 1996, Nr. 60-1417).

 

 

23. Specialieji planai galioja neribotą laiką arba

iki to laiko, kol atsiranda būtinybė juos keisti.

23) Specialiųjų planų sprendiniai keičiami šiomis taisyklėmis arba Detaliųjų planų taisyklėmis

nustatyta tvarka.

Detalieji planai rengiami tais atvejais, kai keičiamas

nustatytas (esamas) teritorijos tvarkymo režimas.

 

 

Ginčų sprendimas

 

 

24. Ginčai dėl žemės sklypo dydžio, ribų, apribojimų ir servitutų nagrinėjami ir sprendžiami įstatymų ir

poįstatyminių aktų nustatyta tvarka.

24) Ginčus nustatytąja tvarka nagrinėja apskrities viršininko administracija, teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros institucijos, teismai.

 

 

 

*Skaičiavimo metodiką žiūrėti Aplinkos ministerijos, Žemės ūkio ministerijos ir Valstybinės geodezijos ir kartografijos tarnybos prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintoje Žemės sklypo plano, išduodamo asmenims perkant ir nuomojant žemės sklypą, tvarkoje. Prie šios Tvarkos yra pridėti ir žemės sklypo pavyzdiniai planai.

_____________