LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL PREKIŲ, PASLAUGŲ IR DARBŲ, SUSIJUSIŲ SU VALSTYBĖS, O KAI PIRKIMUS ATLIEKA OPERATYVINĖS VEIKLOS SUBJEKTAI – IR TARNYBOS PASLAPTIMI, PIRKIMŲ TVARKOS PATVIRTINIMO

 

2001 m. liepos 23 d. Nr. 927

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo (Žin., 1996, Nr.84-2000; 1999, Nr. 56-1809) 1 straipsnio 5 dalies 1 punktu, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Patvirtinti Prekių, paslaugų ir darbų, susijusių su valstybės paslaptimi, pirkimų tvarką (pridedama).

 

 

Ministras Pirmininkas                                                             Algirdas Brazauskas

 

Krašto apsaugos ministras                                                           Linas Linkevičius

______________


 

Patvirtinta

Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m.

liepos 23 d. nutarimu Nr. 927

 

PREKIŲ, PASLAUGŲ IR DARBŲ, SUSIJUSIŲ SU VALSTYBĖS PASLAPTIMI, PIRKIMŲ TVARKA

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Ši tvarka reglamentuoja perkančiųjų įmonių, įstaigų, organizacijų, kurios yra paslapčių subjektai (toliau vadinama – perkančioji organizacija), atliekamus prekių, paslaugų ir darbų pirkimus, susijusius su Lietuvos Respublikos valstybės ir tarnybos paslapčių įstatymo (Žin., 1999, Nr.105-3019) nustatytomis valstybės paslaptimis.

2. Pagal šią tvarką pirkimai vykdomi, jeigu visa informacija apie perkamas prekes, paslaugas ir darbus arba jos dalis, kai jos neįmanoma atskirti nuo pirkimo visumos, yra susijusi su valstybės paslaptimi ir ši informacija yra įtraukta į perkančiosios organizacijos, kuri yra paslapčių subjektas, detalų įslaptintos informacijos su žyma „Visiškai slaptai“, „Slaptai“ ar „Konfidencialiai“ sąrašą.

3. Šioje tvarkoje pirkimų vertė nurodyta be pridėtinės vertės mokesčio. Šių pirkimų vertė apskaičiuojama ir prekės, paslaugos bei darbai identifikuojami (individualizuojami, atskiriami nuo tapačių) Lietuvos Respublikos Vyriausybės, Viešųjų pirkimų tarnybos prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka.

4. Prekių, paslaugų ir darbų, susijusių su valstybės paslaptimi, tarptautiniai pirkimai vykdomi laikantis šios tvarkos (išskyrus 12.7, 12.8, 16, 17, 18.5, 20, 21, 22, 25 punktus),  taip pat Lietuvos Respublikos tarptautinių sutarčių dėl įslaptintos informacijos apsaugos nuostatų bei kitų teisės aktų, reglamentuojančių valstybės paslaptį sudarančios informacijos apsaugą, reikalavimų.

 

II.PIRKIMŲ, SUSIJUSIŲ SU VALSTYBĖS PASLAPTIMI, BŪDAI IR JŲ VYKDYMAS

 

Perkančioji organizacija gali pirkti:

5.1. uždarojo konkurso būdu. Uždarasis konkursas (toliau vadinama – konkursas) – pirkimo būdas, kai perkančioji organizacija kviečia ne mažiau kaip 3 arba visus galimus tiekėjus (rangovus) teikti pasiūlymus konkursui;

5.2. pirkimo iš vienintelio tiekėjo (rangovo) būdu – tik esant šios tvarkos 6 punkte numatytoms sąlygoms.

6. Perkančioji organizacija, vykdydama pirkimą iš vienintelio tiekėjo (rangovo), gali derėtis dėl pasiūlymo turinio, kainos ir sutarties sąlygų. Toks pirkimas galimas, jeigu:

6.1. prekių ar paslaugų vertė per finansinius metus yra ne didesnė kaip 150 tūkst. litų, o darbų vertė – ne didesnė kaip 300 tūkst. litų;

6.2. tiekti prekes, teikti paslaugas ar atlikti darbus gali tik konkretus tiekėjas (rangovas) arba tiekėjas (rangovas) turi išimtines teises gaminti (atlikti) šias prekes, paslaugas ar darbus ir nėra kitos alternatyvos;

6.3. skubiai prireikia prekių, paslaugų ar darbų dėl ypatingų įvykių ar aplinkybių, kurių nebuvo galima numatyti;

6.4. numatomos pirkti prekės yra pagamintos tiktai tyrimų, eksperimentų, mokslinių darbų arba techninio tobulinimo tikslais;

6.5. perkančioji organizacija pagal  ankstesnę sutartį iš kurio nors tiekėjo (rangovo) pirko prekių, paslaugų ar darbų ir nustatė, kad iš jo tikslinga pirkti papildomai, techniniu požiūriu derinant su jau turimomis prekėmis, suteiktomis paslaugomis ar atliktais darbais, ir jeigu ankstesnieji pirkimai buvo efektyvūs, taip pat jeigu iš esmės nesikeičia prekių, paslaugų ar darbų kainos ir kitos sąlygos, o alternatyvūs pirkimai dėl techninio nesuderinamumo su ankstesniais būtų nepriimtini;

6.6. dėl aplinkybių, kurių nebuvo galima numatyti, paaiškėja, kad reikia papildomų darbų ar paslaugų, kurie nebuvo įrašyti į sudarytą sutartį, tačiau be kurių negalima užbaigti pradėto darbų ar paslaugų pirkimo. Tokia sutartis sudaroma tik su tuo tiekėju (rangovu), su kuriuo buvo sudaryta pradinė sutartis, o jos ir visų kitų papildomai sudarytų sutarčių kaina neturi viršyti 50 procentų pradinės sutartyje nurodytos kainos;

6.7. konkursas neįvyko, nes tiekėjai (rangovai), dalyvavę pirkimo procedūrose, negavo įmonės patikimumo pažymėjimų ar jų darbuotojai negavo leidimų dirbti ir susipažinti su valstybės paslaptį sudarančia informacija;

6.8. papildomi pirkimai yra glaudžiai susiję su ta pačia valstybės paslaptimi ir saugumo požiūriu negalima įtraukti į pirkimo procedūras naujų tiekėjų (rangovų).

7. Jeigu prekių ar paslaugų pirkimo vertė per finansinius metus viršija 3 mln. litų, o darbų – 5 mln. litų, pirkimas iš vienintelio  tiekėjo (rangovo) galimas tik esant bent vienai iš šios tvarkos 6.2–6.8 punktuose numatytų sąlygų, gavus Lietuvos Respublikos Vyriausybės sutikimą. Ši nuostata taikoma ir tuo atveju, kai perkant iš vienintelio tiekėjo (rangovo) šios tvarkos 6.6 punkte nurodytomis sąlygomis paslaugų pradinio ir papildomų pirkimų vertė viršija 3 mln. litų, o darbų – 5 mln. litų.

8. Šios tvarkos 6.5, 6.6 ir 6.8 punktuose nurodytomis sąlygomis pirkimai gali būti vykdomi ne ilgiau kaip 3 metus. Ilgiau kaip 3 metus pirkimai vykdomi gavus Lietuvos Respublikos Vyriausybės sutikimą.

9. Perkančioji organizacija pirkimams organizuoti ir jiems vykdyti sudaro nuolatinę arba laikinąją pirkimo komisiją (toliau vadinama – komisija), nustato jai užduotis ir suteikia įgaliojimus vykdyti šias užduotis. Perkančioji organizacija tvirtina komisijos reglamentą. Komisija sudaroma perkančiosios organizacijos vadovo sprendimu ne mažiau kaip iš 3 asmenų. Komisija veikia perkančiosios organizacijos vardu pagal šiuo sprendimu jai suteiktus įgaliojimus. Skiriant komisijos narius, turi būti atsižvelgta į jų ekonominį, techninį, teisinį ar kitokį išsimokslinimą bei patirtį organizuoti ir vykdyti pirkimus. Komisijos nariai privalo turėti leidimus dirbti ir susipažinti su valstybės paslaptį sudarančia informacija ir pasirašyti nešališkumo deklaraciją.

10. Komisija pradeda darbą, gavusi rašytinę užduotį organizuoti ir vykdyti pirkimą, o iš perkančiosios organizacijos sudarytos nuolatinės specialiosios ekspertų komisijos (toliau vadinama – SEK) – išvadą, kad pirkimo objektas (prekės, paslaugos, darbai) ir informacija apie jį yra valstybės paslaptis. SEK išvadoje turi būti nurodyta, kuri ir kokios apimties informacija apie pirkimo objektą sudaro valstybės paslaptį, kuri informacija negali būti pateikta galimiems tiekėjams (rangovams) atrankos metu.

11. Komisija, vykdydama pirkimą konkurso būdu ir atsižvelgdama į numatomo pirkimo pobūdį, jo sudėtingumą, galutinę pirkinio naudojimo paskirtį ir rinkos būklę, savo sprendimu pasirenka, keliems (bet ne mažiau kaip 3 arba visiems galimiems) tiekėjams (rangovams) pateiks kvietimus dalyvauti atrankoje.

12. Komisija, pasirinkusi kurį nors iš šios tvarkos 5 punkte nurodytų pirkimo būdų, privalo nustatyti, ar galimas tiekėjas (rangovas) yra patikimas, kompetentingas ir pajėgus įvykdyti pirkimo sąlygas. Tai atlikdama komisija turi teisę pareikalauti, kad tiekėjas (rangovas) pateiktų:

12. 1. dokumentus, patvirtinančius tiekėjo (rangovo) teisinį statusą;

12.2. ataskaitų išrašus ar kitus dokumentus apie tiekėjo (rangovo) bendrąją apyvartą ir apyvartą, susijusią su pirkimo objektu per pastaruosius 3 metus ar per laikotarpį, nuo tiekėjo (rangovo) įregistravimo dienos (jeigu tiekėjas (rangovas) vykdė veiklą trumpiau nei 3 metus);

12.3. informaciją apie pagrindinį produkcijos tiekimą, atliktus darbus ar suteiktas paslaugas, nurodydamas pirkėjus (išskyrus pirkėjus, kurie vykdė pirkimus pagal šią tvarką) bei ankščiau vykdytas sutartis per pastaruosius 3 metus ar per laikotarpį nuo tiekėjo (rangovo) įregistravimo dienos (jeigu tiekėjas (rangovas) vykdė veiklą trumpiau nei 3 metus);

12.4. dokumentus, patvirtinančius, kad tiekiamos prekės, atliekami darbai ar suteikiamos paslaugos yra geros kokybės ir atitinka privalomuosius techninius ir kitus reikalavimus;

12.5. tiekėjo (rangovo) tiekiamų prekių, atliekamų paslaugų ar darbų aprašymus, pavyzdžius;

12.6. informaciją apie tiekėjo (rangovo) finansinę būklę (pažymas apie mokumą, apie sumokėtus mokesčius ar įsiskolinimus ir panašiai);

12.7. duomenis apie tiekėjo (rangovo) įgaliotą atstovą (atstovus), kuris bus atsakingas už tiekėjo (rangovo) pasiūlymo pateikimą perkančiajai organizacijai ir informaciją apie jį (reikalinga tam, kad būtų išduotas leidimas dirbti ir susipažinti su valstybės paslaptį sudarančia informacija);

12.8. įsipareigojimą raštu dėl šios tvarkos 12.7 punkte nurodytam asmeniui (asmenims) pateiktos įslaptintos informacijos tinkamos apsaugos;

12.9. kitą komisijos prašomą informaciją.

13. Kvietime dalyvauti atrankoje turi būti ši informacija:

13.1. perkančiosios organizacijos pavadinimas, adresas, telefono (fakso) numeriai;

13.2. nuoroda, kad pirkimas bus vykdomas vadovaujantis šia tvarka, o gauta informacija nustatytąja tvarka bus saugoma ir naudojama tik pirkimo procedūroms vykdyti;

13.3. bendras pirkimo objekto apibūdinimas (pateikiama informacija, nesudaranti valstybės paslapties);

13.4. šios tvarkos 12 punkte komisijos reikalaujamų dokumentų ir duomenų sąrašas;

13.5. kur ir kada tiekėjas (rangovas) turi pateikti dokumentus ir kitą informaciją.

14. Komisija, priėjusi prie išvados, kad tiekėjas (rangovas) pateikė netikslius arba neišsamius duomenis, nustato terminą trūkumams pašalinti. Jeigu tiekėjas (rangovas) per nustatytą laiką trūkumų nepašalina, pirkimo komisija nebekviečia šio tiekėjo (rangovo) dalyvauti tolesnėse pirkimo procedūrose ir apie tai jam praneša raštu. Komisija taip pat gali prašyti tiekėją (rangovą) papildomų dokumentų ar informacijos, susijusios su šios tvarkos 12 punkto  reikalavimų įvykdymu.

15. Tais atvejais, kai pirkimo objektą ir pirkimo sąlygas išsamiai apibūdinantys pirkimo dokumentai (toliau vadinama – išsamūs pirkimo dokumentai) gali būti parengti neatskleidžiant valstybės paslaptį sudarančios informacijos, komisija, kviesdama tiekėjus (rangovus) dalyvauti atrankoje, kartu pateikia jiems ir išsamius pirkimo dokumentus.

16. Remdamasi tiekėjų (rangovų) pateiktais dokumentais ir informacija, komisija, įvertinusi atrankos rezultatus, prašo, kad atitinkamas paslapčių subjektas šios tvarkos 12.7 punkte nurodytiems asmenims išduotų leidimus dirbti ar susipažinti su valstybės paslaptį sudarančia informacija, ir apie tai raštu praneša atrinktiesiems tiekėjams (rangovams). Jeigu leidimai šiems asmenims neišduodami, komisija prašo atitinkamą tiekėją (rangovą) tuos darbuotojus pakeisti kitais.

17. Šios tvarkos 12.7 punkte nurodytiems asmenims, kuriems išduoti leidimai dirbti ir susipažinti su valstybės paslaptį sudarančia informacija, komisija raštu praneša, kur ir iki kada jie gali gauti išsamius pirkimo dokumentus.

18. Išsamiuose pirkimo dokumentuose nurodoma:

18.1. smulkus pageidaujamų prekių, paslaugų ar darbų aprašymas (išdėstomi techniniai ir kitokie reikalavimai, tai, kokia informacija sudaro valstybės paslaptį);

18.2. pasiūlymų vertinimo kriterijai, jų santykinės reikšmės;

18.3. kalba, kuria turi būti teikiami pasiūlymai, pasiūlymų pateikimo terminai, vieta, laikas ir būdai;

18.4. pirkimo sutarties sąlygos;

18. 5. prašymas pateikti tiekėjo (rangovo) darbuotojų (vykdysiančių sudarytos sutarties sąlygas), kuriems turėtų būti išduoti leidimai dirbti ir susipažinti su valstybės paslaptį sudarančia informacija, sąrašą.

19.  Tuo atveju, kai pasirenkamas pirkimo iš vienintelio tiekėjo (rangovo) būdas, išsamiuose pirkimo dokumentuose komisija nurodo arba prašo pateikti tik šios tvarkos 18.1, 18.3, 18.4 ir 18.5 punktuose nurodytą informaciją.

20. Nustačiusi labiausiai atitinkantį pateiktus reikalavimus tiekėją (rangovą), komisija prašo, kad atitinkamas paslapčių subjektas šios tvarkos 18.5 punkte nurodytiems asmenims išduotų leidimus dirbti ar susipažinti su valstybės paslaptį sudarančia informacija. Jeigu leidimai išduodami ne visiems tiekėjo (rangovo) darbuotojams, kurie turės vykdyti pirkimo sąlygas, komisija per jos nustatytą laiką prašo tiekėją (rangovą) pakeisti darbuotojus, kuriems neišduoti leidimai, kitais asmenimis.

21. Kai labiausiai atitikusio pateiktus reikalavimus tiekėjo (rangovo) darbuotojai, kurie yra reikalingi, kad tiekėjas (rangovas) galėtų tinkamai įvykdyti pirkimo sąlygas, gauna nustatytosios formos leidimus, komisija šiam tiekėjui (rangovui) siūlo kreiptis į Valstybės saugumo departamentą, Krašto apsaugos ministeriją ar Vidaus reikalų ministeriją, kad nurodytos institucijos išduotų jam įmonės patikimumo pažymėjimą.

22. Šios tvarkos 12.7 ir 18.5 punktuose nurodytiems asmenims leidimai dirbti ir susipažinti su valstybės paslaptį sudarančia informacija bei įmonės patikimumo pažymėjimai išduodami Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka ne ilgiau kaip per 60 kalendorinių dienų nuo duomenų apie šiuos asmenis gavimo dienos.

23. Komisija, šios tvarkos 5 punkte numatytais būdais pasirinkusi konkretų tiekėją (rangovą), gali su juo derėtis dėl palankesnės kainos ir kitų pirkimo sąlygų.

24. Komisija raštu praneša galutinai pasirinktam tiekėjui (rangovui), kad jam siūloma sudaryti pirkimo sutartį, ir nurodo laiką, iki kurio reikia atvykti sudaryti pirkimo sutartį.

25. Paslaugų ar darbų pirkimo sutartis gali būti sudaryta tik su tuo tiekėju (rangovu),  kuris nustatytąja tvarka gavo įmonės patikimumo pažymėjimą. Sudarant prekių pirkimo sutartį, šios tvarkos 21 ir 22 punktų reikalavimai dėl įmonės patikimumo pažymėjimo gavimo netaikomi.

26. Jeigu tiekėjas (rangovas), kuriam pasiūlyta sudaryti sutartį, raštu atsisako ją sudaryti arba iki perkančiosios organizacijos nustatyto termino neatvyksta sudaryti pirkimo sutarties, laikoma, kad jis atsisakė sudaryti pirkimo sutartį. Tokiu atveju perkančioji organizacija siūlo sudaryti sutartį tiekėjui (rangovui), kurio pasiūlymas pagal patvirtintą komisijos eilę yra pirmas po tiekėjo (rangovo), atsisakiusio sudaryti sutartį.

27. Tiekėjų (rangovų) pasiūlymų, kitų su pirkimais pagal šią tvarką susijusių dokumentų nagrinėjimo, vertinimo ir palyginimo procedūras komisija atlieka nedalyvaujant pasiūlymus pateikusiems tiekėjams (rangovams).

28. Perkančioji organizacija gali bet kuriuo metu nutraukti visas pagal šią tvarką vykdomo pirkimo procedūras arba nekviesti atskiro tiekėjo (rangovo) dalyvauti tolesnėse pirkimo procedūrose, jeigu pirkimo metu paaiškėja aplinkybės, dėl kurių yra pagrindo abejoti tiekėjo (rangovo) ar jo darbuotojų patikimumu.

29. Taikant konkurso būdą, pirkimas laikomas įvykusiu, kad ir kiek komisija būtų gavusi galutinių tiekėjų (rangovų) pasiūlymų.

 

III. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

30. Tiekėjui (rangovui), su kuriuo perkančioji organizacija sudaro pirkimo sutartį, taikomi tie patys įslaptintos informacijos apsaugos reikalavimai kaip ir perkančiajai organizacijai.

31. Pirkimo sutartyje turi būti numatytas tiekėjo (rangovo) įsipareigojimas teisės aktų, reglamentuojančių valstybės paslapčių apsaugą, nustatyta tvarka organizuoti ir vykdyti jai patikėtų valstybės paslapčių apsaugą.

32. Įvykdžius pirkimo sąlygas ar pirkimo sutartį nutraukus prieš terminą, tiekėjas (rangovas) perduoda perkančiajai organizacijai su pirkimu susijusius dokumentus, kuriuose yra valstybės paslaptį sudarančios informacijos.

33. Perkančioji organizacija kontroliuoja tiekėjui (rangovui) patikėtų valstybės paslapčių apsaugos užtikrinimą, teikia metodinę pagalbą valstybės paslapčių apsaugos klausimais.

34. Komisijos sprendimai gali būti apskundžiami įstatymų nustatyta tvarka.

______________