LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRO

 

ĮSAKYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRO 2003 M. VASARIO 20 D. ĮSAKYMO NR. 3-79 „DĖL GELEŽINKELIŲ TRANSPORTO EISMO ĮVYKIŲ TYRIMO IR JŲ PADARINIŲ LIKVIDAVIMO NUOSTATŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2008 m. kovo 28 d. Nr. 3-97

Vilnius

 

Pakeičiu Geležinkelių transporto eismo įvykių tyrimo ir jų padarinių likvidavimo nuostatus, patvirtintus Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2003 m. vasario 20 d. įsakymu Nr. 3-79 „Dėl Geležinkelių transporto eismo įvykių tyrimo ir jų padarinių likvidavimo nuostatų patvirtinimo“ (Žin., 2003, Nr. 26-1066; 2006, Nr. 107-4075), ir išdėstau juos nauja redakcija (pridedama).

 

 

FINANSŲ MINISTRAS,

PAVADUOJANTIS SUSISIEKIMO MINISTRĄ                                       RIMANTAS ŠADŽIUS


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro

2003 m. vasario 20 d. įsakymu Nr. 3-79

(Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro

2008 m. kovo 28 d.

įsakymo Nr. 3-97 redakcija)

 

GELEŽINKELIŲ TRANSPORTO EISMO ĮVYKIŲ TYRIMO IR JŲ PADARINIŲ LIKVIDAVIMO NUOSTATAI

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Geležinkelių transporto eismo įvykių tyrimo ir jų padarinių likvidavimo nuostatai (toliau – Nuostatai) nustato geležinkelių transporto eismo įvykių (toliau – eismo įvykiai), avarinių situacijų pranešimo, eismo įvykių tyrimo, ataskaitų apie eismo įvykius rengimo bei geležinkelių infrastruktūros valdytojų, geležinkelio įmonių (vežėjų), kitų asmenų tarpusavio sąveikos tvarką likviduojant eismo įvykių pasekmes geležinkelių transporte, katastrofų tyrimų vadovo pareigas ir teises.

2. Šie Nuostatai taikomi visoms geležinkelio įmonėms (vežėjams), geležinkelių infrastruktūros valdytojams ir kitiems asmenims, susijusiems su eismo įvykiu, avarinėmis situacijomis.

3. Šiuose Nuostatuose vartojamos sąvokos:

Avarinė situacija – situacija, kuri sukėlė ar galėjo sukelti neigiamą poveikį eismo saugai:

– duodamas leidimas priimti mašinisto valdomus geležinkelių riedmenis į užimtą kelią, išskyrus leistinus atvejus, numatytus Geležinkelių eismo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 1999 m. gruodžio 30 d. įsakymu Nr. 452 (Žin., 2000, Nr. 2-47);

– duodamas leidimas išleisti mašinisto valdomus geležinkelių riedmenis į užimtą tarpstotį, išskyrus leistinus atvejus, numatytus Geležinkelių eismo taisyklėse;

– traukinys išleidžiamas su užsklęstu traukinio automatinių stabdžių vamzdynu;

– dirbama neatitvėrus traukinių eismui pavojingos darbo vietos;

– savaime atsikabina traukinio vagonų automatinė sankaba;

– nuo traukinio tarpinėje stotyje atkabinamas vagonas dėl Krovinių krovimo ir tvirtinimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2003 m. lapkričio 5 d. įsakymu Nr. 3-611 (Žin., 2003, Nr. 117-5336), pažeidimo;

– sugenda geležinkelių riedmenys, geležinkelio kelias, signalizacijos, ryšių, kontaktinio tinklo, elektros energijos tiekimo įrenginiai ar kiti techniniai įrenginiai, dėl ko sutrinka geležinkelių transporto eismas;

– kitos panašios situacijos.

Eismo saugos rekomendacija – eismo įvykių tyrimo tarnybos arba katastrofų tyrimų vadovo (toliau – katastrofų tyrimų vadovas) pasiūlymas, pateiktas eismo saugos institucijai ar šiuose Nuostatuose nustatyta tvarka valstybės įstaigoms bei institucijoms arba kitoms valstybėms, kitiems asmenims remiantis eismo įvykio tyrimo metu gauta informacija ir skirtas užtikrinti eismo įvykių prevenciją.

Specialiosios tarnybos – tarnybos (policijos, priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo, greitosios medicinos pagalbos, aplinkos apsaugos, civilinės saugos, dujų, elektros tinklų ir kt.), kurios gali būti pasitelktos eismo įvykiams ir jų padariniams likviduoti.

4. Kitos šiuose Nuostatuose vartojamos sąvokos paaiškintos Geležinkelių transporto kodekse (Žin., 2004, Nr. 72-2489; 2006, Nr. 72-2672), Geležinkelių transporto eismo saugos įstatyme (Žin., 2004, Nr. 4-27; 2006, Nr. 42-1505) ir kituose teisės aktuose.

 

II. SKUBAUS PRANEŠIMO APIE EISMO ĮVYKĮ BEI AVARINĘ SITUACIJĄ PATEIKIMO TVARKA IR PIRMINIAI VEIKSMAI

 

5. Asmenys, susiję su geležinkelių transporto eismu, apie eismo įvykį ar avarinę situaciją informuoja geležinkelių infrastruktūros valdytoją, o pastarasis – eismo saugos instituciją – Valstybinę geležinkelio inspekciją prie Susisiekimo ministerijos (toliau – Inspekcija).

Jeigu eismo įvykio židinyje yra pavojingų krovinių arba čia esančių vagonų, konteinerių ar kitų pakuočių būklė tokia, kad likviduojant eismo įvykio padarinius pavojingi kroviniai gali sukelti pavojų aplinkai, visuomenės sveikatai arba kai yra žuvusių ar sužeistų žmonių, turi būti pranešta specialiosioms tarnyboms.

6. Geležinkelių infrastruktūros valdytojai, geležinkelio įmonės (vežėjai) ir kiti asmenys, susiję su geležinkelių transporto eismu, apie geležinkelių transporto eismo įvykį ar avarinę situaciją arba gavę pranešimą apie tai informuoja viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytoją.

7. Inspekcija, gavusi pranešimą apie eismo įvykį, informuoja Susisiekimo ministeriją ir katastrofų tyrimų vadovą.

 

III. EISMO ĮVYKIŲ PADARINIŲ LIKVIDAVIMAS

 

8. Katastrofų, prireikus avarijų ir riktų padariniams likviduoti geležinkelių infrastruktūros valdytojas sudaro operatyvinę grupę iš susijusių su eismo įvykiu geležinkelių infrastruktūros valdytojo ir geležinkelio įmonės (vežėjo) atstovų bei paskiria jos vadovą.

9. Operatyvinė grupė, siekdama kuo greičiau pašalinti eismo įvykio pasekmes:

9.1. sudaro atstatomųjų darbų planą;

9.2. skiria asmenį, atsakingą už atstatomuosius darbus;

9.3. organizuoja eismo įvykių padarinių likvidavimo darbų vietos atitvėrimą;

9.4. organizuoja informacijos apie eismo įvykį ir eismo įvykio vietą rinkimą;

9.5. jeigu reikia, organizuoja laikinąjį geležinkelių transporto eismą;

9.6. sprendžia kitus klausimus, susijusius su eismo įvykio padarinių likvidavimu ir darbų koordinavimu.

10. Operatyvinės grupės vadovas turi teisę gauti informaciją, reikalingą likviduojant eismo įvykio padarinius.

11. Geležinkelių infrastruktūros valdytojas ir geležinkelio įmonė (vežėjas) privalo skirti specialistus apžiūrėti vagonus, esamą krovinį, patikrinti, ar taisyklingai pakrauti ir įtvirtinti kroviniai, duoti nurodymą atvežti į darbų vietą reikiamą darbininkų skaičių kroviniams perkrauti, iškrauti ir jiems įtvirtinti, organizuoti krovinių apsaugą.

12. Operatyvinė grupė pateikia medžiagą, surinktą vadovaujantis šių nuostatų 9.4 punktu, tyrimo komisijai.

13. Atstatomųjų darbų vietoje:

13.1. privaloma imtis priemonių pavojingų medžiagų, patekusių į aplinką, sklidimui lokalizuoti, neleisti joms patekti į atvirus vandens telkinius, preliminariai nustatyti į aplinką patekusių pavojingų medžiagų kiekį, o atstatomuosius darbus pradėti tik atvykus specialiųjų tarnybų atstovams ir gavus jų leidimą bei surengus atstatomųjų darbų dalyviams instruktažą, taip pat aprūpinus darbų dalyvius būtinomis asmeninėmis apsaugos priemonėmis;

13.2. turi būti užtikrinta, kad įvykus eismo įvykiui ir kilus grėsmei žmonių sveikatai ar gyvybei atstatomieji darbai būtų atliekami prižiūrint specialiųjų tarnybų darbuotojams.

14. Eismo įvykių padarinius viešojoje geležinkelių infrastruktūroje likviduoja viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo pagalbiniai traukiniai arba avarinės komandos. Esant būtinybei, eismo įvykių padarinius likviduoti gali būti pakviesti kiti asmenys.

 

IV. EISMO ĮVYKIŲ TYRIMAS

 

15. Geležinkelių infrastruktūros valdytojas sudaro tyrimo komisiją (toliau – komisija), kuri atlieka katastrofų, avarijų ir šių Nuostatų 19 punkte išvardytų riktų tarnybinį tyrimą. Komisiją sudaro po lygiai geležinkelių infrastruktūros valdytojo ir geležinkelio įmonių (vežėjų), susijusių su eismo įvykiu, atstovų. Komisijos pirmininku skiriamas geležinkelių infrastruktūros valdytojo atstovas.

16. Apie sudarytą komisiją geležinkelių infrastruktūros valdytojas praneša Inspekcijai ir katastrofų tyrimų vadovui. Inspekcija turi teisę dalyvauti tarnybiniame tyrime.

17. Jeigu įtariama, kad eismo įvykis įvyko dėl projektavimo, gamybos, statybos, montavimo ir remonto darbų defektų, komisija privalo kviesti šiuos darbus atlikusių asmenų atstovus dalyvauti tyrime ir gauti jų paaiškinimus.

18. Komisijos pirmininkas turi teisę pakviesti ekspertus ir kitus specialistus dalyvauti tyrime.

19. Komisija, siekdama nustatyti eismo įvykio priežastis, tiria riktus:

19.1. mašinisto valdomi geležinkelių riedmenys priimami į užimtą kelią, išskyrus leistinus atvejus, numatytus Geležinkelių eismo taisyklėse;

19.2. mašinisto valdomi geležinkelių riedmenys išleidžiami į užimtą tarpstotį, išskyrus leistinus atvejus, numatytus Geležinkelių eismo taisyklėse;

19.3. mašinisto valdomi geležinkelių riedmenys priimami arba išleidžiami neparengtu maršrutu;

19.4. mašinistas pravažiuoja draudžiamąjį signalą arba riboženklį, negavęs leidimo;

19.5. iešmas perjungiamas po traukiniu, manevriniu sąstatu arba pavieniais geležinkelių riedmenimis;

19.6. geležinkelių riedmenys išrieda į parengtą traukiniui priimti arba išleisti maršrutą arba į tarpstotį;

19.7. lūžta aširačio ašis, ašies kakliukas, ratas, vežimėlio šoninė, viršlinginė sija;

19.8. lūžta bėgis, išmetama (bėgių) vėžė arba nutrūksta bėgių sandūra;

19.9. kelio šviesoforas signalizuoja klaidingai (vietoj draudžiamojo – leidžiamasis);

19.10. atlenkiamos iešmų smailės ar slankioji kryžmės šerdis;

19.11. manevruojant ar skirstant nuo skirstomojo kalnelio stoties keliuose ir privažiuojamuosiuose keliuose geležinkelių riedmenys nurieda nuo bėgių, susiduria su kitais geležinkelių riedmenimis ar statiniais.

20. Tirdama eismo įvykį, komisija:

20.1. išnagrinėja operatyvinės grupės ir (ar) kitų asmenų pateiktą medžiagą apie eismo įvykį;

20.2. nustato, ar geležinkelių infrastruktūros valdytojo ir (ar) geležinkelio įmonių (vežėjų) darbuotojai nepažeidė geležinkelių infrastruktūros ir geležinkelių riedmenų įrenginių priežiūros bei naudojimo tvarkos, eismo organizavimo ir valdymo reikalavimų;

20.3. atlieka kitus veiksmus, būtinus siekiant tinkamai atlikti tarnybinį eismo įvykio tyrimą.

21. Ne vėliau kaip per 10 darbo dienų po eismo įvykio komisija ištiria eismo įvykį ir surašo tarnybinio tyrimo aktą (1 priedas). Tarnybinio tyrimo aktą (toliau – aktas) turi pasirašyti visi komisijos nariai.

22. Jeigu komisijos nariai nepriima sprendimo bendru sutarimu, lemia komisijos pirmininko balsas. Komisijos narys, nesutinkantis su eismo įvykio tyrimo rezultatais ar išvadomis, turi teisę raštu pareikšti savo atskirąją nuomonę, kuri pridedama prie akto.

23. Akte nurodyti duomenys turi būti pagrįsti. Duomenis pagrindžiantys dokumentai, vaizdinė ir garsinė medžiaga turi būti eismo įvykio tarnybinio tyrimo byloje. Komisijos pirmininkas atsako už pateiktų duomenų pagrįstumą.

24. Komisija ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo eismo įvykio ištyrimo, eismo įvykio tarnybinio tyrimo bylą pateikia geležinkelių infrastruktūros valdytojui, geležinkelio įmonei (vežėjui), Inspekcijai ir katastrofų tyrimų vadovui.

25. Inspekcija, išnagrinėjusi pateiktą eismo įvykio tarnybinio tyrimo bylą, nustato kaltus asmenis ir pagal savo kompetenciją traukia juos atsakomybėn. Inspekcija gali pareikalauti visų su eismo įvykiu susijusių asmenų pateikti kitus tyrimui reikalingus dokumentus.

26. Geležinkelių infrastruktūros valdytojai ir geležinkelio įmonių (vežėjų) vadovai atsako už daiktų, dokumentų ar priemonių, reikalingų eismo įvykio priežastims nustatyti, išsaugojimą iki eismo įvykio tyrimo pabaigos.

 

V. KATASTROFŲ TYRIMŲ VADOVO TEISĖS IR PAREIGOS TIRIANT EISMO ĮVYKIUS

 

27. Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro paskirtas katastrofų tyrimų vadovas tiria katastrofas ir Geležinkelių transporto eismo saugos įstatymo bei šių Nuostatų nustatyta tvarka kitus eismo įvykius, siekdamas pagerinti eismo saugą ir užtikrinti eismo įvykių prevenciją. Šiuo tyrimu nesiekiama nustatyti kieno nors kaltės ar atsakomybės. Katastrofų tyrimų vadovas, tirdamas eismo įvykius, vadovaujasi Geležinkelių transporto eismo saugos įstatymu, šiais Nuostatais, Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro patvirtintais Katastrofų tyrimų vadovo nuostatais ir kitais teisės aktais. Katastrofų tyrimų vadovo atliekamas tyrimas nesusijęs su teisminiu tyrimu.

28. Katastrofų tyrimų vadovas tiria eismo įvykius, kurie įvyko Lietuvos Respublikos teritorijoje. Jeigu eismo įvykis įvyko Lietuvos Respublikos ir kitos Europos Sąjungos valstybės narės pasienyje arba netoli jo, atitinkamos šių valstybių eismo įvykių tyrimo įstaigos susitaria, kuri iš jų atliks eismo įvykio tyrimą, arba susitaria jį atlikti kartu. Jeigu eismo įvykių tyrimo įstaigos susitaria, kad eismo įvykį tirs viena iš jų, kitai eismo įvykių tyrimų įstaigai leidžiama dalyvauti tyrime ir susipažinti su visais tyrimo rezultatais.

29. Kitos Europos Sąjungos valstybės narės eismo įvykių tyrimo įstaigos kviečiamos dalyvauti tyrime tik tada, kai toje Europos Sąjungos valstybėje narėje įregistruota ir licencijuota geležinkelio įmonė (vežėjas) yra susijusi su eismo įvykiu. Tokiu atveju Lietuvos Respublikos ir kitos Europos Sąjungos valstybės narės eismo įvykių tyrimų įstaigos gali kartu atlikti eismo įvykio tyrimą.

30. Katastrofų tyrimų vadovas, gavęs pranešimą apie eismo įvykį ir nustatęs, kad eismo įvykis neturi katastrofos požymių, pats nusprendžia atlikti arba neatlikti eismo įvykio tyrimą, atsižvelgdamas į:

30.1. tai, kad avarija ar riktas esant kitokioms sąlygoms būtų sukėlusi katastrofą;

30.2. avarijos ar rikto rimtumą;

30.3. tai, kad avarija ar riktas turėjo įtakos kitiems eismo įvykiams atsirasti;

30.4. avarijos ar rikto poveikį geležinkelių transporto eismo saugai Europos Sąjungoje;

30.5. geležinkelių infrastruktūros valdytojų, geležinkelio įmonių (vežėjų), eismo saugos institucijų ar kitų Europos Sąjungos valstybių prašymus.

31. Katastrofų tyrimų vadovas, vadovaudamasis šių Nuostatų 30 punktu, priėmęs sprendimą atlikti eismo įvykio tyrimą, nedelsdamas informuoja apie tai geležinkelių infrastruktūros valdytoją, geležinkelio įmones (vežėjus), susijusias su eismo įvykiu, ir Inspekciją.

Katastrofų tyrimų vadovas nustato šių eismo įvykių tyrimo apimtį, atsižvelgdamas į tyrimo tikslus ir siekius gerinti geležinkelių transporto eismo saugą.

32. Ne vėliau kaip po 7 kalendorinių dienų nuo sprendimo atlikti eismo įvykio tyrimą priėmimo katastrofų tyrimų vadovas praneša Europos geležinkelių agentūrai (Bendrijos geležinkelių transporto eismo saugos ir sąveikos agentūrai) apie sprendimą atlikti eismo įvykio tyrimą. Pranešime turi būti nurodyta eismo įvykio data, laikas ir vieta, eismo įvykio rūšis ir pasekmės, susijusios su mirties atvejais, sužalojimais ir materialine žala.

33. Geležinkelių infrastruktūros valdytojai ir geležinkelio įmonės (vežėjai) turi teikti visą pagalbą katastrofų tyrimų vadovui jo uždaviniams įgyvendinti.

34. Katastrofų tyrimų vadovas, atlikdamas eismo įvykio tyrimą, turi teisę:

34.1. apžiūrėti eismo įvykio vietą, su eismo įvykiu susijusius geležinkelių riedmenis, geležinkelių infrastruktūrą, traukinių eismo valdymo, kontrolės ir signalizacijos prietaisus;

34.2. sudaryti daiktinių įrodymų sąrašą ir apžiūros ar analizės tikslais paimti nuolaužas, geležinkelių infrastruktūros prietaisus ar komponentus;

34.3. suderinęs su teisėsaugos institucijomis ir geležinkelių infrastruktūros valdytoju ar geležinkelio įmonės (vežėjo) vadovais, apžiūrėti ir naudotis traukinyje ir geležinkelių infrastruktūros valdytojo patalpose esančiais įrašymo prietaisais bei aparatūra, skirta įrašyti pranešimus žodžiu ir registruoti traukinio valdymo, signalizacijos ir traukinių eismo valdymo ir kontrolės sistemos veiklą;

34.4. suderinęs su teisėsaugos institucijomis, susipažinti su žuvusiųjų kūnų apžiūros rezultatais;

34.5. suderinęs su teisėsaugos institucijomis, susipažinti su fizinių asmenų, susijusių su eismo įvykiu, apklausos rezultatais;

34.6. apklausti į eismo įvykį patekusius fizinius asmenis ir kitus liudininkus;

34.7. susipažinti su bet kokia geležinkelių infrastruktūros valdytojo, geležinkelio įmonių (vežėjų), susijusių su eismo įvykiu, ir Inspekcijos turima informacija ar įrašais;

34.8. gavęs eismo įvykio tarnybinio tyrimo bylą ir nustatęs, kad joje yra ne visi katastrofų tyrimų vadovo ataskaitai parengti būtini duomenys, reikalauti iš geležinkelių infrastruktūros valdytojo ar geležinkelio įmonės (vežėjo) trūkstamų duomenų;

34.9. kreiptis į Lietuvos kompetentingas institucijas ar ekspertus bei specialistus;

34.10. prašyti kitų Europos Sąjungos eismo įvykių tyrimo įstaigų ar Europos geležinkelių agentūros (Bendrijos geležinkelių transporto eismo saugos ir sąveikos agentūros) pagalbos atliekant eismo įvykių apžiūras, analizes ar vertinimus.

35. Katastrofų tyrimų vadovas, atlikdamas eismo įvykio tyrimą, privalo:

35.1. objektyviai atlikti eismo įvykio tyrimą;

35.2. teisingai įforminti eismo įvykio dokumentus;

35.3. eismo įvykio vietos apžiūrą atlikti per kuo trumpesnį laiką, kad geležinkelių infrastruktūros valdytojas galėtų atstatyti geležinkelių transporto eismą;

35.4. šių nuostatų 36 punkte išvardytų asmenų prašymu pateikti Katastrofų tyrimų vadovo eismo įvykio tyrimo ataskaitos kopiją.

36. Geležinkelių infrastruktūros valdytojai, su eismo įvykiu susijusios geležinkelio įmonės (vežėjai), Inspekcija, nukentėję fiziniai asmenys, asmenys, turintys giminystės ryšių su eismo įvykyje nukentėjusiais asmenimis, sugadinto turto savininkai, specialiųjų tarnybų, geležinkelio įmonių (vežėjų), geležinkelių infrastruktūros valdytojų darbuotojų atstovai ir geležinkelių transporto paslaugų vartotojų atstovai turi teisę:

36.1. gauti informaciją apie eismo įvykio tyrimą ir jo rezultatus;

36.2. pareikšti nuomonę dėl eismo įvykio tyrimo;

36.3. pareikšti atsiliepimus apie eismo įvykių tyrimo ataskaitų projektuose esančią informaciją.

37. Katastrofų tyrimų vadovas turi ir kitų šiuose nuostatuose ir kituose teisės aktuose nustatytų teisių bei pareigų.

 

VI. KATASTROFŲ TYRIMŲ VADOVO ATASKAITOS

 

38. Katastrofų tyrimų vadovas, atlikęs eismo įvykio tyrimą, ne vėliau kaip per 12 mėnesių nuo eismo įvykio dienos parengia eismo įvykio tyrimo ataskaitą ir ją paskelbia Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijos interneto puslapyje www. transp. lt.

Katastrofų tyrimų vadovo ataskaitoje turi būti:

38.1. eismo įvykio tyrimo ataskaitos santrauka, kurioje išdėstomi tyrimo tikslai, trumpai apibūdinamas eismo įvykis, kada ir kur jis įvyko, nurodomos eismo įvykio pasekmės, tiesioginės priežastys, kiti veiksniai bei tyrimo metu nustatytos netiesioginės priežastys. Taip pat santraukoje nurodomos pagrindinės rekomendacijos ir kam skirta ši ataskaita;

38.2. nurodyti tiesioginiai faktai apie eismo įvykį:

38.2.1. eismo įvykis:

38.2.1.1. eismo įvykio data, tikslus laikas ir vieta;

38.2.1.2. eismo įvykio vietos apibūdinimas;

38.2.1.3. informacija apie sprendimą atlikti eismo įvykio tyrimą, tyrimo eigą;

38.2.2. eismo įvykio aplinkybės:

38.2.2.1. į eismo įvykį patekę fiziniai asmenys ir liudininkai;

38.2.2.2. į eismo įvykį patekusių traukinių duomenys, taip pat geležinkelių riedmenų registracijos numeriai;

38.2.2.3. geležinkelių infrastruktūros ir signalizacijos sistemos apibūdinimas (bėgių rūšys, iešmai, blokavimai, signalai, traukinių apsaugos sistemos);

38.2.2.4. ryšio priemonės;

38.2.2.5. eismo įvykio vietoje ar netoli jos atlikti darbai;

38.2.2.6. specialiųjų tarnybų iškvietimo priežastys ir jų veiksmai;

38.2.3. mirties atvejai, sužalojimai ir materialinė žala:

38.2.3.1. eismo įvykyje nukentėję fiziniai asmenys;

38.2.3.2. duomenys apie eismo įvykio metu sugadintus krovinius, bagažą ir kitą turtą;

38.2.3.3. duomenys apie eismo įvykio metu sugadintus geležinkelių riedmenis, geležinkelių infrastruktūrą ir žalą aplinkai;

38.2.4. išorinės aplinkybės (oro sąlygos ir geografinės koordinatės);

38.3. tyrimo faktų aprašymas ir apklausos:

38.3.1. asmenų, susijusių su geležinkelių transporto eismu, ir liudininkų parodymų santrauka;

38.3.2. informacija apie eismo saugos valdymo sistemą:

38.3.2.1. organizacinės sistemos bei pavaldumo ir atskaitomybės aprašymas;

38.3.2.2. informacija apie reikalavimus darbuotojams, susijusiems su geležinkelių transporto eismu, ir jų vykdymą;

38.3.2.3. vidinių patikrinimų ir auditų tvarkos bei jų rezultatų aprašymas;

38.3.2.4. įvairių geležinkelių infrastruktūroje veikiančių subjektų sąveika;

38.3.3. su eismo įvykio tyrimu susiję Europos Sąjungos ir nacionaliniai teisės aktai;

38.3.4. geležinkelių riedmenų ir techninės įrangos funkcionavimas:

38.3.4.1. signalizacijos ir kontrolės komandų sistemos aprašymas, įskaitant įrašus iš automatinių duomenų įrašymo prietaisų;

38.3.4.2. geležinkelių infrastruktūros aprašymas;

38.3.4.3. ryšio įrangos aprašymas;

38.3.4.4. geležinkelių riedmenys, įskaitant įrašus iš automatinių duomenų įrašymo prietaisų;

38.3.5. eksploatuojamos geležinkelių sistemos dokumentacija apie:

38.3.5.1. priemones, kurių ėmėsi darbuotojai, susiję su geležinkelių transporto eismu, eismui kontroliuoti ir signalams siųsti;

38.3.5.2. pasikeitimą žodinėmis žinutėmis, susijusiomis su eismo įvykiu, taip pat dokumentuoti įrašai;

38.3.5.3. priemones, kurių buvo imtasi siekiant apsaugoti ir išlaikyti saugią eismo įvykio vietą;

38.3.6. žmogaus, įrenginio ir organizacijos sąveikos aprašymas:

38.3.6.1. informacija apie į eismo įvykį patekusio darbuotojo, kurio darbas susijęs su geležinkelių transporto eismu, darbo laiką;

38.3.6.2. duomenys apie sveikatos ir asmeninio pobūdžio aplinkybes (taip pat fizinis ar psichologinis stresas), turėjusias įtakos eismo įvykiui;

38.3.6.3. duomenys apie naudojamos įrangos ypatumus, darančius įtaką žmogaus ir įrangos sąveikai;

38.3.7. informacija apie anksčiau buvusius panašaus pobūdžio įvykius;

38.4. analizė ir išvados:

38.4.1. galutinė ataskaita apie įvykių seką (išvadų dėl eismo įvykio, grindžiamo faktais, nustatymas);

38.4.2. faktų analizė, siekiant padaryti išvadas apie eismo įvykio priežastis ir specialiųjų tarnybų veiklą;

38.4.3. tiesioginių eismo įvykio priežasčių, taip pat eismo įvykiui įtakos turėjusių veiksnių, susijusių su veiksmais, kurių ėmėsi eismo įvykyje dalyvavę asmenys, arba geležinkelių riedmenų ar techninės įrangos būklės aprašymas;

38.4.4. netiesioginių priežasčių, susijusių su darbuotojų, kurių darbas susijęs su geležinkelių transporto eismu, įgūdžiais, darbo procedūromis ir eksploatavimu aprašymas;

38.4.5. pagrindinės priežastys, susijusios su eismo saugos valdymo sistemos taikymu;

38.4.6. kitos pastabos;

38.5. duomenys apie priemones, kurių jau buvo imtasi ar kurios buvo patvirtintos kaip eismo įvykio pasekmė;

38.6. eismo saugos rekomendacijos.

39. Katastrofų tyrimų vadovas ataskaitos kopijas nusiunčia Inspekcijai ir kitoms valstybės institucijoms ir įstaigoms, kurioms skirtos katastrofų tyrimų vadovo ataskaitoje pateiktos eismo saugos rekomendacijos, ir asmenims, pateikusiems prašymus gauti katastrofų tyrimų vadovo ataskaitą.

40. Draudžiama katastrofų tyrimų vadovo ataskaitoje nurodyti liudijusių, nukentėjusių eismo įvykio metu ar teikusių parodymus, asmenų duomenis, pagal kuriuos būtų galima nustatyti jų tapatybę.

41. Katastrofų tyrimų vadovo ataskaitoje pateiktos eismo saugos rekomendacijos nėra skirtos nustatyti kaltus asmenis arba patraukti juos atsakomybėn.

42. Katastrofų tyrimų vadovo ataskaitoje pateiktos eismo saugos rekomendacijos skirtos Inspekcijai ir, atsižvelgiant į konkrečias rekomendacijas, kitoms valstybės institucijoms ir įstaigoms bei kitų Europos Sąjungos valstybių narių institucijoms ir įstaigoms.

43. Inspekcija ir kitos valstybės institucijos ir įstaigos, kurioms buvo skirtos eismo saugos rekomendacijos, iki kiekvienų metų birželio 30 d. pateikia katastrofų tyrimų vadovui ataskaitas apie priemones, kurių pagal eismo saugos rekomendacijas buvo imtasi arba planuojama imtis.

44. Kasmet, ne vėliau kaip iki rugsėjo 30 d., katastrofų tyrimų vadovas paskelbia metinę katastrofų tyrimų vadovo ataskaitą apie praėjusiais metais atliktus eismo įvykių tyrimus, eismo saugos srityje išleistas eismo saugos rekomendacijas ir veiksmus, kurių buvo imtasi vadovaujantis anksčiau išleistomis eismo saugos rekomendacijomis.

45. Katastrofų tyrimų vadovas ne vėliau kaip per 30 kalendorinių dienų nuo šių ataskaitų paskelbimo dienos nusiunčia Europos geležinkelių agentūrai (Bendrijos geležinkelių transporto eismo saugos ir sąveikos agentūrai) katastrofų tyrimų vadovo ataskaitos ir jo metinės ataskaitos kopijas.

 

VII. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

46. Katastrofų tyrimų vadovas, siekdamas sukurti bendrus tyrimo metodus, nustatyti bendrus paskesnių eismo saugos rekomendacijų principus bei suderinti juos su mokslo ir technikos pažangos raida, keičiasi savo nuomonėmis ir patirtimi dėl eismo įvykių tyrimų su kitomis Europos Sąjungos tyrimo įstaigomis ar kompetentingomis institucijomis.

47. Katastrofų tyrimų vadovas gali tirti kitus, nei avarijos ar riktai, įvykius geležinkelių transporte tiek, kiek tai nekelia grėsmės jo nepriklausomumui.

48. Visų Lietuvos Respublikoje įvykusių eismo įvykių ir avarinių situacijų apskaitą tvarko Inspekcija.

49. Eismo įvykių tyrimo medžiaga saugoma teisės aktų nustatyta tvarka.

50. Katastrofų tyrimų vadovo ir Inspekcijos priimti sprendimai gali būti apskųsti Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.

51. Asmenys, žinoję apie eismo įvykį bei avarinę situaciją ir nepranešę apie šį faktą šiuose Nuostatuose nustatyta tvarka, arba asmenys, trukdę atlikti tyrimą, atsisakę pateikti reikalingus įrašus, informaciją ir dokumentus arba slėpę, pakeitę ar sunaikinę juos, atsako įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.

52. Dėl įvykusio eismo įvykio atsiradus fizinėms kliūtims laisvam prekių judėjimui tarp Europos Sąjungos valstybių narių geležinkelių linijose, priklausančiose Europos Sąjungos transeuropinio transporto tinklui (TEN-T), vadovaujamasi Kliūčių laisvam prekių judėjimui pašalinimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos ūkio ministro, Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro ir Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2006 m. kovo 14 d. įsakymu Nr. 4-79/3-94/1V-106 (Žin., 2006, Nr. 30-1057).

53. Už šiuose Nuostatuose nustatytų reikalavimų nesilaikymą asmenys atsako Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

______________


Geležinkelių transporto eismo įvykių tyrimo ir

jų padarinių likvidavimo nuostatų

1 priedas

 

KATASTROFOS, AVARIJOS, RIKTO* TARNYBINIO TYRIMO AKTAS

 

_____________ Nr. ____

                                                                                                (data)

 

________________________________________________________________________________

                                            (pareigų pavadinimas, v., pavardės asmenų, atlikusių tarnybinį tyrimą)

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

______________________________________________________ , atlikę tarnybinį tyrimą, nustatė:

 

I. EISMO ĮVYKIO APLINKYBĖS**

 

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

 

II. DUOMENYS APIE EISMO ĮVYKĮ

 

1. Eismo įvykio vietoje buvę geležinkelių riedmenys:

 

Traukinys

Traukos riedmenys

Traukinys, manevrinis sąstatas, riedmenys

Pastaba

Nr.

rūšis

serija

Nr.

ašių skaičius

riedmenų skaičius

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Eismo įvykio padariniai:

2.1. Žuvo žmonių ________.

Sužeista žmonių_________, iš jų sunkiai___________.

2.2. Sugadinta geležinkelių riedmenų__________, iš jų pagal rūšis:

–_________lokomotyvai;

–_________savaeigiai sąstatai;

–_________keleiviniai vagonai;

–_________prekiniai vagonai;

–_________specialūs riedmenys.

2.3. Sugadinta geležinkelių infrastruktūra:

–_________m kelio;

–_________vnt. iešmų;

–_________ kitų statinių.

2.4. Eismo pertrauka:

– abiejuose dvikelio ruožo keliuose _______ val. _______ min.;

– viename dvikelio ruožo kelyje _______ val. _______ min.;

– vienkeliame ruože _______ val. _______ min.;

– stotyje _______ val. _______ min.

2.5. Nuostoliai (sugadinti geležinkelių riedmenys, geležinkelio kelias, prarastas krovinys, padaryta ekologinė žala ir atstatymo darbų kaina) ___________________ Lt.***

 

3. Vietovė (užpildyti):

________________ % įkalnė___________ % nuokalnė, aikštelės ilgis ____________m, kreivės spindulys ____________ m, tiesioji linija ______________ m,______________________________________

                                                                                                                                 (iškasa, pylimas, gylis, aukštis)

______________________________________________________________________________  m.

 

4. Oro sąlygos ****___________________________________________________________

                                                                           (giedra, tamsa, rūkas, vėjas, sniegas, šaltis, pūga, lietus, plikledis)

 

5. Viršutinė kelio konstrukcija: bėgių tipas _________, sąvaržos _______________________

                                                                                                                                                         (pavadinimas)

______________, pabėgių skaičius 1 km ______________, balastas__________________________

                                                                                                                                                    (pavadinimas)

____________________ iešmo markė.

 

6. Geležinkelio kelio apžiūros rezultatai (būklė ir rasti nuokrypiai nuo normos).

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

7. Geležinkelių riedmenų apžiūros rezultatai (važiuoklės, stabdžių ir sukabinimo įrenginių būklė ir rasti nuokrypiai nuo normų).

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

8. Geležinkelio kelio ir traukinių signalinių ženklų būklė, jų matomumas.

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

9. Ar buvo išduotas mašinisto Įspėjamasis lapelis ir jei buvo, tai dėl ko.

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

10. Nustatytas ir faktinis traukinio greitis, km/val. (nurodyti, kaip nustatytas faktinis greitis).

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

11. Ar taisyklingai buvo suformuotas traukinys (nurodyti, kokių buvo netikslumų).

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

12. Stabdžių veikimas: aširačių skaičius su automatiniais stabdžiais, bendras stabdžių slėgis tonomis (trūkus traukiniui – atskirai traukinio gale ir pradžioje)

nustatytas____________________________ ;

faktinis______________________________ ;

rankinių stabdžių nustatytas______________ ;

faktinis______________________________ .

13. Ar lokomotyvo mašinistas bandė sustabdyti traukinį ir kaip (veiksmų nuoseklumas). Kokiu atstumu (m) nuo avarijos vietos pradėta stabdyti.

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

14. Kas davė signalus ir kokius.

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

15. Kiti eismo įvykio duomenys, turėję įtakos nustatant eismo įvykio priežastis.

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

16. Priemonės, kurių buvo imtasi eismo įvykio padariniams likviduoti.

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

17. Pastabos apie eismo įvykių padarinių likvidavimą.

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

18. Žinios apie darbuotojus, susijusius su geležinkelių transportu, kurie įtariami sukėlę eismo įvykį.*****

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

 

III. EISMO ĮVYKIO IŠVADOS, TECHNINIO GELEŽINKELIŲ NAUDOJIMO NUOSTATŲ PAŽAIDOS

 

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

 

Daiktų ir dokumentų, paimtų iš eismo įvykio vietos, turinčių daiktinių įrodymų reikšmę, sąrašas   

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

PRIEDAS_______________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

 

Tarnybinio tyrimo komisijos                     _______________________________________________

pirmininkas                                                       (parašas)                                           (vardas ir pavardė)

 

Tarnybinio tyrimo komisijos nariai:

_________________________________________

(parašas)                                        (vardas ir pavardė)

_________________________________________

(parašas)                                        (vardas ir pavardė)

_________________________________________

(parašas)                                        (vardas ir pavardė)

______________

 

 

 



* Priskyrus eismo įvykį katastrofai, avarijai ar riktui, akto pavadinime išbraukiami nereikalingi žodžiai.

** Geležinkelių riedmenų išsidėstymo eismo įvykio vietoje schema turi būti pridėta.

*** Jei visa patirtų nuostolių suma nėra žinoma, reikia nurodyti tik suskaičiuotus nuostolius, o tikslią visą sumą pateikti, kai ji bus nustatyta

**** Oro sąlygos nurodomos tuo atveju, jei laikoma, kad tai turėjo įtakos eismo įvykiui.

***** Žinios apie darbuotojus, susijusius su eismo įvykiu, pateikiamos kaip šio akto priedas, kuriame nurodomi darbuotojų vardai, pavardės, pareigos, nuo kada eina šias pareigas, darbo stažas geležinkelių transporte, būtina kvalifikacija ir ar atitinka nustatytus reikalavimus, kokias turėjo drausmines nuobaudas, paskatas. Turi būti pridėta tarnybinė charakteristika