LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL ĮMONIŲ, VEIKIANČIŲ ENERGETIKOS SRITYJE, ENERGIJOS AR KURO, KURIŲ REIKIA ELEKTROS IR ŠILUMOS ENERGIJAI GAMINTI, PIRKIMŲ TVARKOS PATVIRTINIMO

 

2003 m. kovo 3 d. Nr. 277

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo (Žin., 1996, Nr. 84-2000; 2002, Nr. 118-5296) 9 straipsnio 3 dalies 6 punktu, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Patvirtinti Įmonių, veikiančių energetikos srityje, energijos ar kuro, kurių reikia elektros ir šilumos energijai gaminti, pirkimų tvarką (pridedama).

2. Nustatyti, kad įsigaliojus šiam nutarimui Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. lapkričio 19 d. nutarimas Nr. 1807 „Dėl Įmonių, veikiančių energetikos srityje, energijos ar kuro, skirtų elektros ir šilumos energijai gaminti, pirkimų tvarkos patvirtinimo“ (Žin., 2002, Nr. 112-5002) taikomas tik tiems pirkimams, kurie paskelbti (kvietimas paskelbtas spaudoje arba išsiųstas tiekėjams) iki šio nutarimo įsigaliojimo dienos.

 

 

 

L. E. MINISTRO PIRMININKO PAREIGAS                                      ALGIRDAS BRAZAUSKAS

 

 

 

L. E. ŪKIO MINISTRO PAREIGAS                                                                        PETRAS ČĖSNA


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

2003 m. kovo 3 d. nutarimu

Nr. 277

 

ĮMONIŲ, VEIKIANČIŲ ENERGETIKOS SRITYJE, ENERGIJOS AR KURO, KURIŲ

REIKIA ELEKTROS IR ŠILUMOS ENERGIJAI GAMINTI, PIRKIMŲ TVARKA

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Įmonių, veikiančių energetikos srityje, energijos ar kuro, kurių reikia elektros ir šilumos energijai gaminti, pirkimų tvarka (toliau vadinama – Tvarka) reglamentuoja energijos ar kuro pirkimus, šių pirkimų subjektų teises, pareigas ir atsakomybę, pirkimų kontrolės tvarką.

2. Šioje Tvarkoje vartojamos sąvokos:

Dalyvis – pasiūlymą pateikęs tiekėjas.

Elektroninės priemonės – telegrafinio, faksimilinio ryšio ar kiti telekomunikacijų galiniai įrenginiai, skirti duomenims perduoti.

Energija – elektros ir šilumos energija. Energija yra laikoma preke.

Energijos ištekliai – gamtos ištekliai ir jų perdirbimo produktai, kurie naudojami energijai gaminti.

Įprasta komercinė praktika – praktika, kai perkančioji organizacija, vadovaudamasi savo nustatytomis pirkimo taisyklėmis, perka energiją ar kurą iš mažiausią kainą pasiūliusio ar ekonomiškiausią pasiūlymą pateikusio tiekėjo.

Kandidatas – tiekėjas, siekiantis būti pakviestas dalyvauti konkurse ar skelbiamose derybose.

Konkursas – pirkimo būdas, kai bet kuris suinteresuotas tiekėjas gali pateikti pasiūlymą.

Kuras – kieto, skysto ar dujų pavidalo energijos ištekliai ir biokuras, skirti energijai gaminti deginimo būdu.

Kvalifikacinė atranka – pirkimo procedūra, kurios metu perkančioji organizacija pagal pirkimo dokumentuose nustatytus kvalifikacinius kriterijus atrenka kandidatus, kviestinus pateikti pasiūlymus.

Neskelbiamos derybos – pirkimo būdas, kai perkančioji organizacija su vienu ar keliais pakviestais tiekėjais derasi dėl pirkimo sąlygų.

Paraiška – dokumentas, kuriuo tiekėjas pareiškia pageidavimą dalyvauti pirkimo procedūrose.

Pasiūlymas – tiekėjo raštu pateiktas dokumentas, kuriuo siūloma tiekti energiją ar kurą pagal perkančiosios organizacijos nustatytas pirkimo sąlygas.

Pasiūlymo galiojimo užtikrinimas ir pirkimo sutarties įvykdymo užtikrinimas – Lietuvos Respublikos civiliniame kodekse (Žin., 2000, Nr. 74-2262) nustatytas prievolės įvykdymo užtikrinimo būdas.

Perkančioji organizacija – energijos ar kuro, kurių reikia elektros ir šilumos energijai gaminti, pirkimus atliekanti ir veikla energetikos srityje besiverčianti valstybės ar savivaldybės įmonė, įmonė, kuriai įstatymas arba kompetentinga institucija suteikė specialiąją ar išimtinę teisę verstis veikla energetikos srityje, įmonė, kurios dalyvė yra valstybė ar savivaldybė ir valstybei ar savivaldybei bet kuriame iš įmonės valdymo organų priklauso daugiau kaip 50 procentų balsų.

Pirkimo dokumentai – perkančiosios organizacijos skelbiami ar pateikiami tiekėjams dokumentai, apibūdinantys perkamą objektą ir pirkimo sąlygas: skelbimas, kvietimas, techninė specifikacija, pirkimo sutarties projektas, kiti dokumentai ir dokumentų paaiškinimai (patikslinimai).

Prekės – energija ar kuras, taip pat su energijos ar kuro tiekimu susijusios paslaugos.

Raštu – šis terminas reiškia rašytinę formą. Jis apima ir informaciją, kuri perduodama elektroninėmis priemonėmis, jeigu užtikrinama teksto apsauga ir galima nustatyti parašo tapatumą.

Skelbiamos derybos – pirkimo būdas, kai paraiškas dalyvauti derybose gali pateikti visi tiekėjai, o perkančioji organizacija su visais ar atrinktais tiekėjais derasi dėl pirkimo sąlygų.

Tiekėjas – bet kuris ūkio subjektas (fizinis asmuo, privatus juridinis asmuo, viešasis juridinis asmuo ar tokių asmenų grupė), galintis pasiūlyti ar siūlantis prekes.

Veikla energetikos srityje – stacionariųjų tinklų, skirtų teikti visuomenei bendrąsias paslaugas, susijusias su elektros energijos ar šilumos gavyba, gamyba, tiekimu ar paskirstymu, eksploatavimas.

 

II. PIRKIMŲ ORGANIZAVIMAS

 

3. Perkančioji organizacija pirkimui (pirkimams) organizuoti ir atlikti privalo (pirkimams, atliekamiems taikant įprastą komercinę praktiką, – gali) sudaryti Pirkimo komisiją (toliau vadinama – Komisija), nustatyti jai užduotis ir suteikti visus įgaliojimus atlikti šias užduotis. Jeigu perkančioji organizacija pirkimus organizuoti ir juos atlikti įgalioja kitą perkančiąją organizaciją, šiuos veiksmus atlieka įgaliotoji organizacija. Komisija dirba pagal ją sudariusios organizacijos patvirtintą darbo reglamentą, yra jai atskaitinga, vykdo tik rašytines jos užduotis ir įpareigojimus. Už Komisijos veiksmus atsako ją sudariusi organizacija.

4. Komisija sudaroma perkančiosios organizacijos arba jos įgaliotosios organizacijos vadovo įsakymu (potvarkiu) ne mažiau kaip iš 3 fizinių asmenų. Šie asmenys (išskyrus Komisijos pirmininką) gali būti ir samdomi. Komisijos pirmininku skiriamas Komisiją sudariusios organizacijos vadovas arba jo įgaliotas asmuo. Komisiją sudaranti organizacija turi teisę kviestis ekspertus.

Komisija veikia ją sudariusios organizacijos vardu pagal jai suteiktus įgaliojimus. Komisija veikia nuo sprendimo ją sudaryti priėmimo, kol įvykdys visas ją sudariusios organizacijos raštu pateiktas užduotis arba kol bus priimtas sprendimas nutraukti pirkimą. Komisija priima sprendimus posėdyje paprasta balsų dauguma atviru vardiniu balsavimu. Jeigu balsai pasiskirsto po lygiai, lemia Komisijos pirmininko balsas. Komisijos sprendimai įforminami protokolu. Protokole nurodomi Komisijos sprendimo motyvai, pateikiami paaiškinimai, kiekvieno Komisijos nario nuomonė. Protokolą pasirašo visi Komisijos posėdyje dalyvavę jos nariai.

5. Komisijos nariai, pakviesti ekspertai ir kiti asmenys neturi teisės atskleisti informacijos, susijusios su atliktomis pirkimo procedūromis, jeigu jos atskleidimas prieštarautų įstatymams, darytų nuostolių teisėtiems šalių komerciniams interesams arba trukdytų užtikrinti sąžiningą konkurenciją.

6. Kiekvienas Komisijos narys ir ekspertas gali dalyvauti Komisijos darbe tik prieš tai pasirašęs nešališkumo deklaraciją ir konfidencialumo pasižadėjimą.

7. Perkančioji organizacija pirkimo dokumentus rengia lietuvių kalba. Papildomai pirkimo dokumentai gali būti parengti anglų, vokiečių, prancūzų ar rusų kalbomis.

8. Tiekėjai pasiūlymus rengia lietuvių kalba ar ta kalba (kalbomis), kurią (kurias) kvietime dalyvauti pirkimo procedūrose nurodė perkančioji organizacija.

9. Perkančiosios organizacijos ir tiekėjų pranešimai vienas kitam turi būti perduodami raštu.

10. Perkančioji organizacija privalo užtikrinti, kad pirkimo dokumentai, sprendimai ar kiti pranešimai būtų perduodami visiems tiekėjams vienodomis sąlygomis.

11. Perkančioji organizacija kiekvienu konkurso ir skelbiamų derybų atveju kvietimus dalyvauti pirkimo procedūrose skelbia „Valstybės žinių“ priede „Informaciniai pranešimai“, o atskirais atvejais, jeigu tai tikslinga ir taip nusprendžia Komisija, – ir tarptautiniu mastu populiariame ar specialiame leidinyje.

12. Perkančioji organizacija apie savo atliekamus pirkimus kiekvienu konkurso ir skelbiamų derybų atveju privalo skelbti informacinius skelbimus ir interneto „Valstybės žinių“ tinklalapyje.

 

III. PIRKIMO VERTĖS SKAIČIAVIMAS

 

13. Tos pačios rūšies prekės pirkimo vertė yra faktinė tos pačios rūšies prekės pirkimo sutarčių, sudarytų per einamuosius finansinius metus arba per 12 mėnesių, vertė.

14. Perkančioji organizacija neturi teisės skaidyti pirkimo vertės į dalis, jeigu taip gali būti išvengta šioje Tvarkoje nustatytos pirkimų tvarkos laikymosi. Perkančioji organizacija turi teisę skaidyti pirkimo vertę į dalis tik tuo atveju, jeigu visoms išskaidytoms pirkimo dalims bus taikomas pirkimo būdas (būdai), pasirinktas pagal šios Tvarkos reikalavimus visai pirkimo vertei.

15. Pirkimo vertės nustatymo būdas negali būti pasirenkamas taip, kad būtų galima išvengti šios Tvarkos nuostatų dėl pirkimo būdų pasirinkimo ir pirkimo procedūrų vykdymo taikymo.

16. Jeigu tos pačios rūšies prekės per einamuosius finansinius metus arba per 12 mėnesių nuo pirkimo pradžios perkamos vieną kartą ir sudarytos pirkimo sutarties nenumatoma atnaujinti, šio pirkimo vertė yra numatomos sudaryti pirkimo sutarties vertė.

17. Jeigu numatomoje sudaryti pirkimo sutartyje yra nustatyta pirkimo sutarties pratęsimo galimybė (opcionas), pirkimo vertė skaičiuojama pagal didžiausius pirkimo sutartyje numatytų įsigyti tos pačios rūšies prekių kiekius, įskaitant tuos kiekius, kurie bus nupirkti pratęsus pirkimo sutartį.

 

IV. TIEKĖJŲ KVALIFIKACIJA

 

18. Perkančioji organizacija privalo žinoti, ar tiekėjas yra kompetentingas, patikimas ir pajėgus įvykdyti pirkimo sutarties sąlygas. Todėl ji turi teisę pareikalauti, kad tiekėjas pateiktų šios Tvarkos 19 punkte nurodytus dokumentus ir informaciją.

19. Perkančioji organizacija pirkimo dokumentuose nurodo, kokią teisinio statuso, ekonominės ir finansinės būklės, techninę informaciją turi pateikti tiekėjai, kad perkančioji organizacija galėtų nustatyti, ar tiekėjas atitinka jos pirkimo dokumentuose nurodytus minimalius finansinius, ekonominius ir techninius reikalavimus. Perkančioji organizacija iš tiekėjo gali pareikalauti tik tiek informacijos, kiek reikia norint nustatyti, ar tiekėjas atitinka finansinius, ekonominius ir techninius reikalavimus, bet ne daugiau. Reikalavimas pateikti dokumentus negali diskriminuoti tiekėjų. Perkančioji organizacija gali prašyti tiekėjų pateikti:

19.1. tiekėjų teisinį statusą patvirtinančius dokumentus;

19.2. ataskaitų išrašus ar kitus dokumentus, patvirtinančius tiekėjų veiklą (jeigu valstybės, kurioje įregistruotas tiekėjas, įstatymuose nenustatyta, kad tokios ataskaitos ar dokumentai viešai neskelbiami). Jeigu tiekėjas negali pateikti nurodytų dokumentų, perkančioji organizacija gali priimti kitokią, jos nuomone, tinkamą informaciją;

19.3. licencijų (leidimų), kurių reikia sutarčiai vykdyti, nuorašus;

19.4. informaciją apie tiekėjo ekonominę ir finansinę būklę;

19.5. ataskaitų išrašus ar kitus dokumentus apie tiekėjo bendrąją apyvartą ir apyvartą, susijusią su pirkimo objektu per pastaruosius 3 metus ar per laiką nuo tiekėjo įregistravimo dienos (jeigu tiekėjas vykdė veiklą trumpiau negu 3 metus);

19.6. prekių tiekimo per pastaruosius 3 metus sąrašą (nurodyti bendras vertes, įvykdymo datas ir prekių gavėjų pateiktas pažymas apie prekių pristatymą; jeigu šių pažymų ne dėl tiekėjo kaltės gauti neįmanoma, pateikiama tiekėjo deklaracija, kurioje išdėstyta reikiama informacija);

19.7. informaciją apie tiekėjo technines galimybes ir kitas priemones, užtikrinančias, kad jo tiekiamos prekės yra geros kokybės;

19.8. informaciją apie atsakingus už kokybės kontrolę specialistus arba organizacijas neatsižvelgiant į jų pavaldumą;

19.9. oficialius kokybės kontrolės ar žinybų sertifikatus, patvirtinančius, kad kuras atitinka privalomuosius techninius reikalavimus.

20. Perkančiosios organizacijos keliami kvalifikacijos reikalavimai, jų vertinimo kriterijai ir vertinimo procedūros išdėstomi pirkimo dokumentuose. Šie dokumentai tiekėjams turi būti pateikiami tik paskelbus šios Tvarkos 11 punkte nurodytą kvietimą dalyvauti pirkimo procedūrose. Kvalifikacijos reikalavimai gali būti keliami taikant ir neskelbiamų derybų pirkimo būdą; šiuo atveju kvalifikacijos reikalavimai nustatomi kvietime.

21. Visiems tiekėjams turi būti taikomi vienodi ir pagrįsti kvalifikacijos reikalavimai, jais negali būti pažeidžiamos tiekėjo teisės saugoti intelektinę nuosavybę, gamybos ir komercinę paslaptį. Kompetentingai valstybės ar savivaldybių institucijai pareikalavus, perkančioji organizacija privalo pateikti kvalifikacijos reikalavimų pagrindimą.

22. Perkančioji organizacija negali kelti tiekėjams tokių kvalifikacijos reikalavimų, kurie dirbtinai ribotų galimą konkurenciją.

23. Perkančioji organizacija neturi teisės atmesti tiekėjų pasiūlymų dėl to, kad juos pateikė fiziniai asmenys ar bendrai veiklai susivienijusių tiekėjų grupė.

24. Perkančioji organizacija turi atmesti tiekėjo paraišką ar pasiūlymą, jeigu Komisija nustatė, kad jis pateikė netikslius arba neišsamius kvalifikacinius duomenis, ir jeigu perkančiosios organizacijos paprašytas tiekėjas ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nepašalino šių trūkumų. Perkančioji organizacija ne vėliau kaip per 3 darbo dienas apie tai raštu informuoja tiekėją.

25. Tiekėjų kvalifikaciniai duomenys vertinami vadovaujantis jiems pateiktuose pirkimo dokumentuose nustatytais kriterijais ir procedūromis. Komisija priima sprendimą dėl kiekvieno paraišką pateikusio tiekėjo kvalifikacinių duomenų patikrinimo ir kiekvienam iš jų raštu praneša šio patikrinimo rezultatus. Teisę dalyvauti tolesnėse pirkimo procedūrose turi tik tie tiekėjai, kurių kvalifikaciniai duomenys atitinka perkančiosios organizacijos reikalavimus.

26. Perkančioji organizacija turi teisę pareikalauti, kad užsienio tiekėjai pateiktų įstatymų nustatyta tvarka legalizuotus dokumentus, patvirtinančius jų pateiktus kvalifikacinius duomenis.

 

V. ENERGIJOS IR KURO APRAŠYMAS

 

27. Pirkimo dokumentuose pateikiami energijos ar kuro kokybės reikalavimai ir terminologija turi atitikti Lietuvos Respublikos teisės aktuose reglamentuojamus energijos ar kuro kokybės reikalavimus ir nė vienam tiekėjui neturi sudaryti kliūčių dalyvauti pirkimuose.

28. Pageidautina, kad energijos ir kuro aprašymuose, pirkimo dokumentuose, pateiktuose energijos ar kuro kokybės reikalavimuose būtų laikomasi Lietuvos standartų, kuriais perimti tarptautiniai ar Europos standartai, taip pat nustatytos terminologijos ir ženklinimo reikalavimų. Jeigu nėra Lietuvos standartų, laikomasi Lietuvos Respublikoje priimtos terminologijos ir ženklinimo reikalavimų.

 

VI. PIRKIMO BŪDAI IR JŲ PASIRINKIMAS

 

29. Pirkimas atliekamas šiais būdais:

29.1. konkurso;

29.2. skelbiamų derybų;

29.3. neskelbiamų derybų;

29.4. įprastos komercinės praktikos.

30. Perkančioji organizacija neskelbiamų derybų būdą gali pasirinkti tik esant šioje Tvarkoje nustatytoms sąlygoms. Visais kitais atvejais perkama konkurso ar skelbiamų derybų būdu.

31. Perkančioji organizacija pirkimus, kurių vertė per finansinius metus mažesnė kaip 500 tūkst. litų, ir valstybės įmonė Ignalinos atominė elektrinė – branduolinio kuro pirkimus gali atlikti ir įprastos komercinės praktikos būdu – pagal įmonės patvirtintas taisykles, vadovaudamosi tiekėjų lygiateisiškumo, nediskriminavimo, skaidrumo principais.

 

VII. KONKURSO ORGANIZAVIMAS

 

32. Konkurso dalyvių skaičius neribojamas. Perkančioji organizacija, rengdama konkursą, skelbia kvietimą visiems tiekėjams pateikti pasiūlymus ir dalyvauti konkurse.

33. Kvietime dalyvauti konkurse turi būti ši informacija:

33.1. perkančiosios organizacijos pavadinimas, kodas, buveinė, telefono ir fakso numeriai;

33.2. energijos ar kuro rūšis, pageidaujamas kiekis, adresas, kur pirkinys turi būti atgabentas;

33.3. pageidautini arba reikalaujami energijos ar kuro tiekimo terminai;

33.4. kaip ir kur galima gauti pirkimo dokumentus;

33.5. kalba (kalbos), kuria (kuriomis) rengiami pirkimo dokumentai;

33.6. jeigu perkančioji organizacija už pirkimo dokumentus ima užmokestį, – užmokesčio dydis ir jo mokėjimo tvarka. Šį užmokestį sudaro pirkimo dokumentų kopijavimo ir jų pateikimo tiekėjams faktiškos išlaidos. Už pirkimo dokumentų vertimą į užsienio kalbą gali būti imamas papildomas užmokestis, kurį sudaro vertimo išlaidos;

33.7. kam ir kada turi būti pateikta paraiška.

 

PIRKIMO DOKUMENTŲ PATEIKIMAS

 

34. Perkančioji organizacija pageidaujantiems dalyvauti konkurse tiekėjams pirkimo dokumentus pateikia kvietime dalyvauti konkurse nurodyta tvarka.

35. Perkančioji organizacija privalo pateikti pirkimo dokumentus tiekėjams ne vėliau kaip kitą darbo dieną nuo jų paraiškų gavimo dienos.

36. Pirkimo dokumentuose pateikiama:

36.1. pasiūlymų rengimo reikalavimai;

36.2. informacija, kokie kriterijai ir procedūros bus taikomi vertinant tiekėjų kvalifikaciją;

36.3. informacija, kokie tiekėjų kvalifikaciją patvirtinantys dokumentai ir informacija turi būti pateikti;

36.4. energijos ar kuro rūšis, jos techniniai ir kokybės reikalavimai;

36.5. energijos ar kuro kiekis, tiekimo terminai, pristatymo vieta ir transportavimo sąlygos;

36.6. pasiūlymų vertinimo kriterijai ir sąlygos;

36.7. apmokėjimo už energiją ar kurą sąlygos ir apmokėjimo laikotarpis;

36.8. informacija, kaip turi būti apskaičiuota ir išreikšta pasiūlymuose nurodoma pirkimo kaina;

36.9. pasiūlymų galiojimo užtikrinimo (jeigu to reikalaujama) ir pirkimo sutarties įvykdymo užtikrinimo reikalavimai;

36.10. data, iki kada galioja konkurso pasiūlymas;

36.11. perkančiosios organizacijos darbuotojų arba Komisijos narių, kurie įgalioti palaikyti tiesioginį ryšį su tiekėjais, vardai ir pavardės, adresai, telefonų ir faksų numeriai;

36.12. pasiūlymų pateikimo terminas, vieta ir būdas;

36.13. vokų su pasiūlymais atplėšimo vieta, data ir valanda;

36.14. kita, perkančiosios organizacijos nuomone, svarbi informacija.

 

PIRKIMO DOKUMENTŲ PAAIŠKINIMAI IR PATIKSLINIMAI

 

37. Perkančioji organizacija atsako į kiekvieną tiekėjo rašytinį prašymą paaiškinti (patikslinti) pirkimo dokumentus, jeigu jis gautas ne vėliau kaip prieš 8 dienas iki pasiūlymų pateikimo termino pabaigos. Perkančioji organizacija į gautą prašymą turi atsakyti ne vėliau kaip kitą darbo dieną nuo prašymo gavimo dienos.

38. Nesibaigus pasiūlymų pateikimo terminui, perkančioji organizacija savo iniciatyva gali paaiškinti (patikslinti) pirkimo dokumentus. Tokie paaiškinimai (patikslinimai) visiems tiekėjams, kuriems perkančioji organizacija yra pateikusi pirkimo dokumentus, turi būti išsiųsti ne vėliau kaip likus 4 dienoms iki pasiūlymų pateikimo termino pabaigos.

39. Jeigu perkančioji organizacija pirkimo dokumentus paaiškina (patikslina) arba surengia susitikimą su tiekėjais likus mažiau kaip 4 dienoms iki konkurso pasiūlymų pateikimo termino pabaigos, ji privalo perkelti pasiūlymų pateikimo terminą tokiam laikui, per kurį tiekėjai, rengdami konkurso pasiūlymus, galėtų atsižvelgti į šiuos paaiškinimus (patikslinimus) ar susitikimų protokolus.

40. Ne vėliau kaip kitą darbo dieną po sprendimo priėmimo pranešimai apie kiekvieną pasiūlymų pateikimo galutinio termino nukėlimą turi būti išsiųsti visiems tiekėjams, kuriems buvo pateikti konkurso dokumentai.

 

PASIŪLYMŲ PATEIKIMAS

 

41. Perkančioji organizacija nustato datą ir valandą, kuri laikoma galutiniu pasiūlymų pateikimo terminu. Pasiūlymų pateikimo terminas negali būti trumpesnis kaip 15 dienų nuo kvietimo dalyvauti konkurse paskelbimo „Valstybės žinių“ priede „Informaciniai pranešimai“ dienos, o tais atvejais, kai skelbiama tarptautiniu mastu populiariame ar specialiame leidinyje, – 30 dienų nuo kvietimo paskelbimo šiame leidinyje dienos.

42. Tiekėjo ir jo įgalioto asmens pasirašytas konkurso pasiūlymas pateikiamas raštu užklijuotame ir antspauduotame voke. Pasiūlymo lapai su priedais turi būti sunumeruoti, susiūti ir paskutinio lapo antrojoje pusėje patvirtinti tiekėjo parašu bei antspaudu. Nesiuvamas ir nenumeruojamas tik pasiūlymo galiojimo užtikrinimą patvirtinantis dokumentas. Reikalavimas pasiūlymą ar jo dalis pateikti vokuose ir pasiūlymą susiūti netaikomas, jeigu perkančioji organizacija priima elektroninėmis priemonėmis pateiktus pasiūlymus.

43. Pasiūlymai gali būti perduodami elektroninėmis priemonėmis tik tais atvejais, kai:

43.1. naudojamomis priemonėmis užtikrinama, kad perkančioji organizacija ir kiti tiekėjai su pasiūlymo turiniu galės susipažinti tik pasibaigus pasiūlymų pateikimo terminui;

43.2. pasiūlyme yra visa pirkimo dokumentuose nurodyta informacija;

43.3. elektroninėmis priemonėmis pateiktas pasiūlymas perkančiosios organizacijos reikalavimu tiekėjo nedelsiant patvirtinamas neelektroninėmis priemonėmis arba perkančiajai organizacijai neelektroninėmis priemonėmis pateikiama patvirtinta pasiūlymo kopija.

44. Tiekėjo prašymu perkančioji organizacija privalo nedelsdama pateikti rašytinį patvirtinimą, kad tiekėjo paraiška ar pasiūlymas yra gautas, nurodydama gavimo dieną ir valandą.

45. Jeigu konkurso pasiūlymas gaunamas pavėluotai, neatplėštas vokas su pasiūlymu grąžinamas jį atsiuntusiam tiekėjui.

46. Tiekėjas dėl to paties pirkimo objekto gali pateikti tik vieną pasiūlymą.

 

PASIŪLYMŲ GALIOJIMO TERMINAI, JŲ KEITIMAS IR ATŠAUKIMAS

 

47. Tiekėjo pasiūlymas galioja jame nurodytą laiką. Šis laikas turi būti ne trumpesnis, negu nustatyta pirkimo dokumentuose. Jeigu pasiūlyme nenurodytas jo galiojimo laikas, laikoma, kad pasiūlymas galioja tiek, kiek nustatyta pirkimo dokumentuose. Kol nesibaigė pasiūlymų galiojimo terminas, perkančioji organizacija gali prašyti, kad tiekėjai pratęstų pasiūlymų galiojimą iki konkrečiai nurodyto laiko. Tiekėjas gali atmesti tokį prašymą, neprarasdamas teisės į savo pasiūlymo galiojimą.

48. Tiekėjai, kurie sutinka pratęsti pasiūlymų galiojimo terminą ir apie tai raštu praneša perkančiajai organizacijai, pratęsia pasiūlymų galiojimo užtikrinimo terminą arba pateikia naują pasiūlymų galiojimo užtikrinimą. Jeigu tiekėjas per 4 darbo dienas neatsako į perkančiosios organizacijos prašymą pratęsti pasiūlymų galiojimo terminą, nepratęsia pasiūlymų galiojimo užtikrinimo termino arba nepateikia naujo pasiūlymų galiojimo užtikrinimo, laikoma, kad jis atmetė prašymą pratęsti pasiūlymo galiojimo terminą ir atšaukė savo pasiūlymą.

49. Kol nesuėjo pasiūlymų pateikimo terminas, tiekėjas gali pakeisti arba atšaukti savo pasiūlymą, neprarasdamas teisės į savo pasiūlymo galiojimo užtikrinimą, jeigu konkurso dokumentuose nenustatyta kitaip. Toks pakeitimas arba pranešimas, kad pasiūlymas atšaukiamas, pripažįstami galiojančiais, jeigu perkančioji organizacija juos gavo prieš pasiūlymų pateikimo terminą.

 

VOKŲ SU PASIŪLYMAIS ATPLĖŠIMAS

 

50. Vokai su pasiūlymais atplėšiami Komisijos posėdyje, vykstančiame pirkimo dokumentuose nurodytoje vietoje, nurodytą dieną ir valandą. Pirmasis susipažinimas su pasiūlymais, gautais elektroninėmis priemonėmis, prilyginamas vokų atplėšimui. Diena ir valanda turi sutapti su pasiūlymų pateikimo galutiniu terminu. Jį pakeitus, atitinkamai turi būti pakeistas ir vokų su pasiūlymais atplėšimo laikas. Nustatytu laiku turi būti atplėšti visi vokai su pasiūlymais, gauti nepasibaigus jų pateikimo terminui. Vokų atplėšimo procedūroje turi teisę dalyvauti visi pasiūlymus pateikę tiekėjai (arba jų atstovai).

51. Vokus atplėšia vienas iš Komisijos narių pasiūlymus pateikusių ir dalyvaujančių Komisijos posėdyje tiekėjų ar jų atstovų akivaizdoje.

52. Kiekvieno konkursui pateikto pasiūlymo paskutinio lapo antrojoje pusėje pasirašo Komisijos posėdyje dalyvaujantys nariai. Komisija vokų atplėšimo procedūros rezultatus įformina protokolu.

53. Vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūroje dalyvaujantiems tiekėjams (arba jų atstovams) skelbiamas pasiūlymą pateikusio tiekėjo pavadinimas, adresas, pasiūlyme nurodyta kaina, mokėjimo ir prekių tiekimo, paslaugų teikimo ir darbų atlikimo terminai. Apie tai raštu informuojami ir vokų atplėšimo procedūroje nedalyvaujantys pasiūlymus pateikę tiekėjai, jeigu jie to pageidauja. Kiekvienas vokų atplėšimo procedūroje dalyvaujantis tiekėjas (arba jo atstovas) turi teisę asmeniškai susipažinti su viešai perskaityta informacija.

54. Konkursui pateiktų pasiūlymų tolesnes nagrinėjimo, vertinimo ir palyginimo procedūras Komisija atlieka nedalyvaujant pasiūlymus pateikusiems tiekėjams (arba jų atstovams).

 

PASIŪLYMŲ NAGRINĖJIMAS, VERTINIMAS IR PALYGINIMAS

 

55. Perkančioji organizacija gali prašyti, kad tiekėjai paaiškintų savo pasiūlymus. Tačiau ji negali prašyti, siūlyti arba leisti pakeisti pasiūlymo esmę.

56. Komisija gali atmesti visus pateiktus pasiūlymus, jeigu visų tiekėjų buvo pasiūlytos per didelės, perkančiajai organizacijai nepriimtinos kainos.

Komisija gali atmesti tiekėjo pateiktą pasiūlymą, jeigu:

56.1. pasiūlymą pateikęs tiekėjas neatitinka šioje Tvarkoje ir pirkimo dokumentuose nustatytų kvalifikacijos reikalavimų;

56.2. pateiktas pasiūlymas neatitinka pirkimo dokumentuose nurodytų reikalavimų arba tiekėjas pateikė klaidingus duomenis;

56.3. buvo pasiūlyta labai maža kaina (labai maža kaina – tai pasiūlyto energijos ir kuro kaina, kuri daugiau kaip 15 procentų mažesnė už visų tiekėjų pasiūlytų kainų aritmetinį vidurkį), ir tiekėjas jos nepagrindė.

57. Konkurso pasiūlymų vertinimo kriterijai yra mažiausia pasiūlyta kaina arba ekonomiškai naudingiausias pasiūlymas. Ekonomiškai naudingiausias pasiūlymas nustatomas pagal Ekonomiškai naudingiausio pasiūlymo vertinimo kriterijų nustatymo metodiką, patvirtintą Viešųjų pirkimų tarnybos prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės.

58. Komisija vertina ir palygina tik pirkimo dokumentų reikalavimus atitinkančius tiekėjų pasiūlymus. Priimdama sprendimą dėl pasiūlymo pripažinimo laimėjusiu, ji turi pagal pirkimo dokumentuose nustatytus vertinimo kriterijus ir sąlygas įvertinti pateiktus tiekėjų pasiūlymus, atmesti pirkimo dokumentuose nustatytų reikalavimų neatitinkančius pasiūlymus ir priimti sprendimą dėl pasiūlymo pripažinimo laimėjusiu.

59. Konkursas laikomas įvykusiu, jeigu yra bent vienas pirkimo dokumentuose nustatytus reikalavimus atitinkantis pasiūlymas.

60. Jeigu iki perkančiosios organizacijos nustatyto pasiūlymų pateikimo termino nebuvo gauta nė vieno pasiūlymo arba jeigu pasiūlymus atmetus nelieka nė vieno pirkimo dokumentuose nustatytus reikalavimus atitinkančio pasiūlymo, konkursas laikomas neįvykusiu.

61. Pranešimas apie konkursą laimėjusį pasiūlymą išsiunčiamas visiems pasiūlymus pateikusiems tiekėjams ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo Komisijos sprendimo priėmimo dienos.

62. Tarp perkančiosios organizacijos ir tiekėjo negali būti jokių derybų dėl tiekėjo pateikto pasiūlymo turinio. Įstatymų nustatyta tvarka įrodžius neteisėtą derybų faktą, perkančioji organizacija skelbia konkursą negaliojančiu „Valstybės žinių“ priede „Informaciniai pranešimai“, o kalti asmenys atsako įstatymų nustatyta tvarka.

 

VIII. SKELBIAMŲ DERYBŲ ORGANIZAVIMAS

 

63. Pirkimui skelbiamų derybų būdu perkančioji organizacija šios Tvarkos 11 punkte nustatyta tvarka kviečia tiekėjus pateikti pirminius pasiūlymus, kad galėtų vykdyti kvalifikacinę derybų dalyvių atranką.

64. Kvietime pateikti pirminius pasiūlymus turi būti šios Tvarkos 33 punkte nurodyta informacija. Pirminiai pasiūlymai pateikiami, vokai atplėšiami, pasiūlymų galiojimas užtikrinamas pagal šios Tvarkos VII skyriaus nuostatas, kiek jos neprieštarauja šio, t. y. VIII, skyriaus nuostatoms.

65. Pirminių pasiūlymų pateikimo terminas, kurį nustato perkančioji organizacija, negali būti trumpesnis kaip 10 dienų nuo kvietimo paskelbimo dienos, o tais atvejais, kai apie derybų rengimą skelbiama tarptautiniu mastu populiariame arba specialiame leidinyje, – negali būti trumpesnis kaip 15 dienų nuo kvietimo paskelbimo dienos.

66. Komisija, įvertinusi pagal kvietime nustatytus kriterijus tiekėjų pirminiuose pasiūlymuose nurodytus kvalifikacinius duomenis ir siūlomas pirkimo sąlygas, atrenka ne mažiau kaip 3 tiekėjus, kuriuos pakvies derėtis. Jeigu gauta tik vienas ar du pirminiai pasiūlymai, Komisija kviečia derėtis šį (šiuos) pasiūlymą (pasiūlymus) pateikusius tiekėjus.

67. Rašytiniame kvietime derėtis, kuris išsiunčiamas tiekėjams, turi būti pateikiama informacija apie derybų laiką, vietą ir siūlomą derybų kalbą.

68. Komisija turi teisę derėtis su tiekėju dėl pasiūlymų turinio, kainos ir sutarties sąlygų.

69. Derybų metu turi būti laikomasi šių sąlygų:

69.1. šalys niekam neturi atskleisti jokios techninės, komercinės ar su kainomis susijusios informacijos;

69.2. visiems Komisijos atrinktiems tiekėjams turi būti taikomi vienodi reikalavimai;

69.3. derybos turi būti protokoluojamos. Derybų protokolą pasirašo Komisijos pirmininkas, derybose dalyvavę Komisijos nariai ir dalyvio, su kuriuo derėtasi, įgaliotas atstovas;

69.4. atsisakęs dalyvauti derybose dalyvis praranda teisę į savo pasiūlymo galiojimo užtikrinimą, jeigu buvo reikalaujama užtikrinti pasiūlymų galiojimą.

70. Pranešimas apie laimėjusį pasiūlymą išsiunčiamas visiems pasiūlymus pateikusiems tiekėjams ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo Komisijos sprendimo dėl pasiūlymo pripažinimo laimėjusiu priėmimo dienos.

71. Perkančioji organizacija pirkimo sutartį sudaro su tuo tiekėju, kurio pasiūlymas Komisijos sprendimu pripažintas laimėjusiu.

 

IX. NESKELBIAMŲ DERYBŲ ORGANIZAVIMAS

 

72. Perkančioji organizacija gali nusipirkti energijos ar kuro, pakvietusi raštu pateikti pasiūlymą vieną ar kelis tiekėjus, su kuriais ji gali derėtis dėl pasiūlymo turinio, kainos ir sutarties sąlygų.

73. Pirkimas neskelbiamų derybų būdu galimas, jeigu:

73.1. energiją ar kurą gali patiekti tik konkretus tiekėjas arba tiekėjas, kuris turi išimtines teises tiekti šios rūšies energiją ar kurą;

73.2. dėl ypatingų aplinkybių, kurių nebuvo galima numatyti, skubiai prireikia energijos ar kuro, todėl neįmanoma arba netikslinga rengti konkurso ar taikyti skelbiamų derybų pirkimo būdą;

73.3. kuras tiekiamas eksperimentinio deginimo tikslais;

73.4. konkursas ar skelbtos derybos neįvyko, nes nebuvo gauta nė vieno pasiūlymo. Šiuo atveju negali būti iš esmės keičiamos pirkimo konkurse ar derybose skelbtos sąlygos;

73.5. energija ar kuras perkami tiesiogiai iš gamyklos gamintojos;

73.6. perkančioji organizacija pagal ankstesnę sutartį, sudarytą po konkurso, skelbtų derybų, iš kurio nors tiekėjo pirko energijos ar kuro ir nustatė, kad iš jo tikslinga pirkti papildomai, iš esmės nekeičiant energijos ar kuro kainos, jos nustatymo būdo ir kitų sąlygų, taip pat jeigu visų papildomų pirkimų vertė ne didesnė kaip 50 procentų pagrindinės sutarties sumos;

73.7. perkamas kuras, sukauptas kaip valstybės atsargos, iš valstybės įmonės, kurią Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota institucija paskyrė kaupti valstybės atsargas.

74. Komisija, nustačiusi, kad tiekėjo pasiūlymas atitinka perkančiosios organizacijos sąlygas, o kaina yra pagrįsta ir priimtina, priima sprendimą sudaryti pirkimo sutartį su šiuo tiekėju.

 

X. PIRKIMO SUTARTIES SUDARYMAS, KEITIMAS IR NUTRAUKIMAS

 

75. Pirkimo sutartis sudaroma ir nutraukiama vadovaujantis Lietuvos Respublikos civiliniu kodeksu ir šia Tvarka.

76. Perkančioji organizacija iki pirkimo sutarties sudarymo turi teisę nutraukti bet kurias pirkimo procedūras, jeigu atsiranda ypatingų aplinkybių, kurių nebuvo galima numatyti. Perkančioji organizacija ne vėliau kaip per 3 darbo dienas išsiunčia pranešimus apie tai pasiūlymus pateikusiems tiekėjams.

77. Perkančioji organizacija privalo sudaryti pirkimo sutartį su tuo tiekėju, kurio pasiūlymas Komisijos sprendimu pripažintas laimėjusiu. Pasiūlymą pateikusiam tiekėjui raštu pranešama, kad jo pasiūlymas pripažintas laimėjusiu, ir nurodomas laikas, iki kada reikia atvykti sudaryti pirkimo sutartį.

78. Jeigu tiekėjas, kuriam buvo pasiūlyta sudaryti pirkimo sutartį, raštu atsisako ją sudaryti arba nepateikia pirkimo dokumentuose nustatyto pirkimo sutarties įvykdymo užtikrinimo, arba iki perkančiosios organizacijos nurodyto laiko neatvyksta sudaryti pirkimo sutarties, arba atsisako sudaryti sutartį pirkimo dokumentuose nustatytomis sąlygomis, laikoma, kad jis atsisakė sudaryti pirkimo sutartį. Tuo atveju perkančioji organizacija siūlo sudaryti pirkimo sutartį tiekėjui, kurio pasiūlymas Komisijos sprendimu pripažintas pirmu po tiekėjo, atsisakiusio sudaryti pirkimo sutartį.

79. Sudarant pirkimo sutartį, negali būti didinama laimėjusio tiekėjo pasiūlymo kaina ar keičiamas jos nustatymo būdas, pasiūlymo turinys, sutarties įvykdymo užtikrinimo reikalavimai. Šalių sutarimu energijos ar kuro kaina gali būti mažinama.

80. Sudarius pirkimo sutartį, perkančioji organizacija kitiems pasiūlymus pateikusiems tiekėjams ne vėliau kaip per 3 darbo dienas išsiunčia pranešimus apie pirkimo sutarties sudarymą. Pranešime nurodoma, su kuo pasirašyta pirkimo sutartis, pirkimo objektas ir sutartyje nurodyta kaina.

81. Draudžiama didinti pirkimo kainą ar keisti jos nustatymo būdą per visą pirkimo sutarties galiojimo laiką, taip pat keisti privalomas konkurso, skelbiamų ir neskelbiamų derybų metu nustatytas sudarytos pirkimo sutarties sąlygas, išskyrus tuos atvejus, kai energijos ar kuro pirkimo kainai įtaką daro pasikeitę mokesčiai arba kai energijos ar kuro rinkos kainos pokytis yra ne mažesnis kaip 10 procentų ir to nebuvo galima numatyti sudarant pirkimo sutartį. Šiais atvejais sprendimą priima perkančioji organizacija.

82. Perkančioji organizacija energijos ar kuro pirkimo kainą gali didinti atsižvelgdama į kainos indeksavimą dėl infliacijos antraisiais ir vėlesniais metais, kai energijos ar kuro pirkimo sutartis sudaryta ilgesniam kaip vienerių metų laikotarpiui.

 

XI. PIRKIMO PROCEDŪRŲ ATASKAITA

 

83. Komisija iki pirkimo sutarties sudarymo arba pasibaigus pirkimų procedūroms pateikia perkančiosios organizacijos vadovui ataskaitą, kurioje nurodoma:

83.1. perkančiosios organizacijos pavadinimas, kodas, buveinė ir telefono numeris;

83.2. trumpas pirkimo objekto aprašymas ir pirkimo kaina;

83.3. pasiūlymus pateikusių tiekėjų pavadinimai ir adresai;

83.4. kiekvieno pasiūlymo kaina;

83.5. pasiūlymų vertinimo ir palyginimo aprašymas, Komisijos išvados dėl laimėjusio pasiūlymo, pasiūlymą pateikusio tiekėjo pavadinimas ir motyvai, dėl kurių šis pasiūlymas buvo pasirinktas;

83.6. jeigu buvo atmesti pasiūlymai, – atmetimo priežastys.

84. Šios Tvarkos 83.1 ir 83.3 punktuose nurodyta informacija teikiama kiekvienam jos paprašiusiam asmeniui.

85. Šios Tvarkos 83.4–83.6 punktuose nurodyta informacija teikiama jos paprašiusiems pirkimo procedūrose dalyvavusiems tiekėjams.

86. Perkančioji organizacija ir Komisija neturi teisės atskleisti informacijos, susijusios su atliktomis pirkimo procedūromis, jeigu jos atskleidimas prieštarautų įstatymams, darytų nuostolių teisėtiems šalių komerciniams interesams arba trukdytų užtikrinti sąžiningą konkurenciją.

87. Įvykdytos pirkimo sutartys, protokolai, kiti su pirkimu susiję dokumentai laikomi Lietuvos Respublikos archyvų įstatymo (Žin., 1995 Nr. 107-2389) nustatyta tvarka.

 

XII. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

88. Jeigu perkančioji organizacija nesilaiko šios Tvarkos, nevykdo kitų teisės aktų nustatytų reikalavimų ar pažeidžia tiekėjo teises, tiekėjas turi teisę įstatymų nustatyta tvarka kreiptis į teismą ir išieškoti padarytus nuostolius.

89. Jeigu tiekėjas nesilaiko šios Tvarkos, nevykdo kitų teisės aktų nustatytų reikalavimų, perkančioji organizacija įstatymų nustatyta tvarka gali kreiptis į teismą ir išieškoti iš tiekėjo padarytus nuostolius.

90. Perkančiosios organizacijos vadovai ar kiti įgalioti asmenys (Komisijos nariai ir ekspertai), pažeidę šią Tvarką, atsako pagal įstatymus.

______________