LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTRO

ĮSAKYMAS

 

DĖL VISUOTINIŲ DOTACIJŲ PRIEMONIŲ ADMINISTRAVIMO IR FINANSAVIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2008 m. spalio 31 d. Nr. 1K-349

Vilnius

 

Vadovaudamasis Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. gruodžio 19 d. nutarimu Nr. 1443 (Žin., 2008, Nr. 4-132), 2.1.3.2 punktu,

tvirtinu Visuotinių dotacijų priemonių administravimo ir finansavimo taisykles (pridedama).

 

 

 

FINANSŲ MINISTRAS                                                                       RIMANTAS ŠADŽIUS

 

PATVIRTINA

Lietuvos Respublikos finansų ministro

2008 m. spalio 31 d.

įsakymu Nr. 1K-349

 

VISUOTINIŲ DOTACIJŲ PRIEMONIŲ ADMINISTRAVIMO IR FINANSAVIMO TAISYKLĖS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Visuotinių dotacijų priemonių administravimo ir finansavimo taisyklės (toliau – Taisyklės) nustato visuotinių dotacijų, kaip vieno iš būdų įgyvendinti Žmogiškųjų išteklių plėtros veiksmų programos, patvirtintos Europos Komisijos 2007 m. rugsėjo 24 d. sprendimu Nr. K(2007)4475, Ekonomikos augimo veiksmų programos, patvirtintos Europos Komisijos 2007 m. liepos 30 d. sprendimu Nr. K(2007)3740, Sanglaudos skatinimo veiksmų programos, patvirtintos Europos Komisijos 2007 m. liepos 30 d. sprendimu Nr. K(2007) 3738 (toliau kartu – veiksmų programos), prioritetų įgyvendinimo priemones (toliau – veiksmų programos priemonė), bendrai finansuojamas iš Europos Sąjungos (toliau – ES) fondų lėšų, pasirinkimo, visuotinių dotacijų valdytojų pasirinkimo ir paskyrimo, visuotinės dotacijos priemonių administravimo ir finansavimo sutarties sudarymo, vykdymo, stebėsenos ir priežiūros tvarką.

2. Taisyklės parengtos vadovaujantis 2006 m. liepos 11 d. Tarybos reglamentu (EB) Nr. 1083/2006, nustatančiu bendrąsias nuostatas dėl Europos regioninės plėtros fondo, Europos socialinio fondo ir Sanglaudos fondo bei panaikinančiu Reglamentą (EB) Nr. 1260/1999 (OL 2006 L 210, p. 25) (toliau – Reglamentas Nr. 1083/2006), 2006 m. gruodžio 8 d. Komisijos reglamentu (EB) Nr. 1828/2006, nustatančiu Tarybos reglamento (EB) Nr. 1083/2006, nustatančio bendrąsias nuostatas dėl Europos regioninės plėtros fondo, Europos socialinio fondo ir Sanglaudos fondo, ir Europos Parlamento bei Tarybos reglamento (EB) Nr. 1080/2006 dėl Europos regioninės plėtros fondo, įgyvendinimo taisykles (OL 2006 L 371, p. 1) (toliau – Reglamentas Nr. 1828/2006), Atsakomybės ir funkcijų paskirstymo tarp institucijų, įgyvendinant Lietuvos 2007–2013 metų Europos Sąjungos struktūrinės paramos panaudojimo strategiją ir veiksmų programas, taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. spalio 17 d. nutarimu Nr. 1139 (Žin., 2007, Nr. 114-4637) (toliau – Atsakomybės ir funkcijų paskirstymo taisyklės) nuostatomis.

3. Taisyklėse vartojamos sąvokos:

Visuotinė dotacija – veiksmų programos prioritetų įgyvendinimo priemonės (-ių) įgyvendinimo būdas, nustatytas Reglamento Nr. 1083/2006 42 straipsnio 1 dalyje.

Visuotinės dotacijos valdytojas – vadovaujantis Reglamento Nr. 1083/2006 42 straipsnio 1 dalimi paskirta institucija.

Kitos Taisyklėse vartojamos sąvokos atitinka Reglamente Nr. 1083/2006, Atsakomybės ir funkcijų paskirstymo taisyklėse vartojamas sąvokas.

 

II. VISUOTINĖS DOTACIJOS KAIP BŪDO ĮGYVENDINTI VEIKSMŲ PROGRAMOS PRIEMONES PASIRINKIMAS

 

4. Visuotinė dotacija kaip veiksmų programos priemonės (-ių) įgyvendinimo būdas gali būti pasirenkama, jeigu už atitinkamą veiksmų programos priemonę pagal kompetenciją atsakinga ministerija ir (ar) kita valstybės institucija nustato, kad tai yra tinkamiausias veiksmų programos priemonės įgyvendinimo būdas.

5. Nustačiusi, kad veiksmų programos priemonę tinkamiausia įgyvendinti visuotinės dotacijos būdu, ministerija ir (ar) kita valstybės institucija turi pateikti vadovaujančiajai institucijai siūlymą atitinkamą veiksmų programos priemonę (-es) įgyvendinti visuotinės dotacijos būdu (toliau – siūlymas), kuriame turi būti nurodyta:

5.1. pagrindimas, kad visuotinė dotacija yra tinkamiausias veiksmų programos priemonės (-ių) įgyvendinimo būdas;

5.2. argumentai ir motyvai, jeigu ministerija ir (ar) kita valstybės institucija nustato, kad įgyvendinti veiksmų programos priemonę (-es) visuotinės dotacijos būdu tinkamiausia būtų pavesti įgyvendinančiajai ar tarpinei institucijai, nurodytai Atsakomybės ir funkcijų paskirstymo taisyklėse.

6. Išnagrinėjusi ministerijos ir (ar) kitos valstybės institucijos siūlymą ne vėliau kaip per 15 darbo dienų nuo siūlymo arba papildomos informacijos gavimo dienos vadovaujančioji institucija gali:

6.1. pritarti siūlymui;

6.2. prašyti patikslinti siūlymą ir (arba) pateikti papildomą informaciją;

6.3. nepritarti siūlymui, išdėstydama nepritarimo argumentus.

 

III. VISUOTINĖS DOTACIJOS VALDYTOJO PASIRINKIMAS

 

7. Visuotinės dotacijos valdytojas pasirenkamas vadovaujantis ministerijos ir (ar) kitos valstybės institucijos patvirtinta vidaus tvarka, išskyrus atvejus, kai vadovaujančioji institucija, gavusi ministerijos ir (ar) kitos valstybės institucijos siūlymą ir jam pritarusi, nusprendžia pavesti įgyvendinti veiksmų programos priemonę visuotinės dotacijos būdu įgyvendinančiajai ar tarpinei institucijai, nurodytai Atsakomybės ir funkcijų paskirstymo taisyklėse.

8. Visuotinės dotacijos valdytojas gali būti pasirenkamas vienai arba kelioms veiksmų programos priemonėms įgyvendinti.

9. Visuotinės dotacijos valdytojas pasirenkamas laikantis lygiateisiškumo, skaidrumo, nešališkumo, profesionalumo, efektyvumo ir konfidencialumo principų.

10. Ministerija ir (ar) kita valstybės institucija, prieš pradėdama visuotinės dotacijos valdytojo pasirinkimą, su vadovaujančiąja institucija turi suderinti visuotinės dotacijos valdytojo pasirinkimo sąlygų aprašo projektą, kuriame turi būti nustatyti visuotinės dotacijos valdytojo pasirinkimo vertinimo kriterijai, jų detalizavimas ir kiti reikalavimai visuotinės dotacijos valdytojui.

11. Vadovaujančioji institucija ne vėliau kaip per 15 darbo dienų nuo visuotinės dotacijos valdytojo pasirinkimo sąlygų aprašo projekto gavimo dienos apie (ne)pritarimą visuotinės dotacijos valdytojo pasirinkimo sąlygų aprašo projektui informuoja ministeriją ir (ar) kitą valstybės instituciją.

12. Ministerija ir (ar) kita valstybės institucija, pasirinkdama visuotinės dotacijos valdytoją, privalo įvertinti, ar kandidatas į visuotinės dotacijos valdytojus atitinka šiuos kriterijus:

12.1. finansinis pajėgumas;

12.2. kompetencija atitinkamoje srityje (gebėjimas spręsti veiksmų programos prioriteto uždavinio problemą (-as) ir siekti veiksmų programoje nustatytų tikslų);

12.3. gebėjimai programų ir (arba) projektų administravimo ir finansų administravimo srityje.

13. Ministerija ir (ar) kita valstybės institucija, suderinusi su vadovaujančiąja institucija visuotinės dotacijos valdytojo pasirinkimo sąlygų aprašą, pasirenka visuotinės dotacijos valdytoją ir ne vėliau kaip per 5 darbo dienas apie tai raštu informuoja vadovaujančiąją instituciją, kartu pateikdama kandidatų vertinimo ataskaitą, kurioje turi būti nurodyti vertinimo rezultatai ir pasirinktas visuotinės dotacijos valdytojas.

14. Vadovaujančioji institucija ne vėliau kaip per 15 darbo dienų nuo tinkamai užpildytų Taisyklių 13 punkte nurodytų dokumentų gavimo dienos apie (ne)pritarimą siūlomo visuotinės dotacijos valdytojo pasirinkimui informuoja ministeriją ir (ar) kitą valstybės instituciją. Jei vadovaujančioji institucija nepritaria siūlomo visuotinės dotacijos valdytojo pasirinkimui, ji išdėsto argumentus ir nurodo, kokius veiksmus dėl visuotinės dotacijos valdytojo pasirinkimo ministerija ir (ar) kita valstybės institucija turi atlikti.

15. Pritarusi visuotinės dotacijos valdytojo pasirinkimui, vadovaujančioji institucija parengia ir visuotinės dotacijos valdytojui pateikia reikalavimų, pagal kuriuos bus vykdoma visuotinės dotacijos valdytojo vidaus sistemos patikra, aprašą.

16. Visuotinės dotacijos valdytojas, vadovaudamasis Taisyklių 15 punkte nurodytu reikalavimų aprašu, per vadovaujančiosios institucijos nustatytą terminą turi parengti vidaus procedūrų vadovą, atitinkantį visuotinių dotacijų valdytojo atliekamas administravimo funkcijas, susijusias su projekto vykdytojų finansavimu ir priežiūra.

17. Visuotinės dotacijos valdytojui parengus Taisyklių 16 punkte nurodytą vidaus procedūrų vadovą ir apie tai raštu informavus vadovaujančiąją instituciją, ji ne ilgiau kaip per 2 mėnesius nuo informacijos gavimo dienos atlieka visuotinės dotacijos valdytojo vidaus sistemos patikrą.

18. Vadovaujančioji institucija sprendimą dėl visuotinės dotacijos valdytojo paskyrimo priima nustačiusi, kad visuotinės dotacijos valdytojo vidaus sistema atitinka nustatytus visuotinės dotacijos valdytojo funkcijų vykdymo reikalavimus.

 

IV. SUTARTIES SUDARYMAS

 

19. Vadovaujančioji institucija parengia trišalės visuotinės dotacijos priemonių finansavimo ir administravimo sutarties (toliau – sutartis) projektą ir suderina jį su ministerija ir (ar) kita valstybės institucija ir visuotinės dotacijos valdytoju.

20. Sutartyje turi būti nustatyta:

20.1. veiksmų programos priemonė, kuri yra įgyvendinama visuotinės dotacijos būdu;

20.2. visuotinės dotacijos priemonei skiriamos ES fondų ir Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos;

20.3. sutarties šalių teisės, pareigos ir funkcijos;

20.4. paraiškų dėl projekto finansavimo vertinimo ir atrankos nuostatos ir kriterijai bei sprendimų priėmimo tvarka;

20.5. nuostatos dėl veiksmų programos priemonės įgyvendinimo stebėsenos rodiklių;

20.6. avanso ir kitų mokėjimų atlikimo visuotinės dotacijos valdytojui tvarka bei atsiskaitymo sąlygos;

20.7. apmokėjimo projekto vykdytojams tvarka;

20.8. stebėsenos, vertinimo ir finansinės kontrolės užtikrinimo priemonės, taip pat neteisėtai sumokėtų sumų susigrąžinimo ir ataskaitų pateikimo tvarka;

20.9. informacijos teikimo Europos Komisijai siunčiamai metinei įgyvendinimo ataskaitai tvarka;

20.10. lėšų panaudojimo nuostatos, įskaitant visuotinės dotacijos valdytojo ir projekto vykdytojų sukaupiamų palūkanų panaudojimo, nepažeidžiant Reglamento Nr. 1083/2006 83 ir 93 straipsnių, nuostatas;

20.11. ES struktūrinės paramos kompiuterinės informacinės valdymo ir priežiūros sistemos (toliau – SFMIS) naudojimo tvarka;

20.12. visuotinės dotacijos valdytojo finansavimo sąlygos;

20.13. nuostatos dėl viešinimo ir informavimo priemonių;

20.14. nuostatos dėl dokumentų saugojimo tvarkos;

20.15. kitos nuostatos.

 

V. SUTARTIES VYKDYMO STEBĖSENA IR PRIEŽIŪRA

 

21. Sutarties vykdymo stebėsenai ir priežiūrai ministerija ir (ar) kita valstybės institucija sudaro sutarties vykdymo priežiūros komitetą (toliau – priežiūros komitetas), į kurio sudėtį turi būti įtraukti vadovaujančiosios institucijos, ministerijos ir (ar) kitos valstybės institucijos bei visuotinės dotacijos valdytojo atstovai. Į priežiūros komitetą gali būti įtraukti ir kitų už atitinkamos veiksmų programos įgyvendinimą atsakingų institucijų, socialinių ir ekonominių partnerių atstovai bei ekspertai. Priežiūros komiteto darbą reglamentuoja ministerijos ir (ar) kitos valstybės institucijos patvirtintas priežiūros komiteto darbo reglamentas.

22. Europos Audito Rūmų, Europos Komisijos, Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės, Lietuvos Respublikos finansų ministerijos, ministerijos ir (ar) kitos valstybės institucijos įgalioti asmenys turi teisę audituoti ir kontroliuoti sutarties vykdymą bei visuotinės dotacijos priemonės įgyvendinimą, taip pat turi teisę audituoti ir kontroliuoti visuotinės dotacijos valdytojo ir projektų vykdytojų ūkinę ir finansinę veiklą, kiek ji yra susijusi su visuotinės dotacijos priemonių įgyvendinimu, ir visas kitas aplinkybes, susijusias su visuotine dotacija ir sutartimi taip, kaip nustatyta sutartyje ir teisės aktuose.

 

VI. AVANSO IR KITŲ MOKĖJIMŲ VISUOTINĖS DOTACIJOS VALDYTOJUI TVARKA

 

23. Sutartyje nustatyta tvarka visuotinės dotacijos valdytojas turi atsidaryti banke atskirą sąskaitą, į kurią bus išmokamas avansas ir (arba) atliekami kiti mokėjimai. Šios lėšos turi būti naudojamos tik projekto vykdytojų išlaidoms finansuoti.

24. Avanso ir kiti mokėjimai visuotinės dotacijos valdytojui atliekami vadovaujantis sutartyje nustatyta tvarka. Sutartyje avanso suma nustatoma atsižvelgiant į kvietimų teikti paraiškas dėl projekto finansavimo apimtį ir planuojamų pasirašyti projekto finansavimo ir administravimo sutarčių su pareiškėjais skaičių.

25. Visuotinės dotacijos valdytojas teikia paraiškas asignavimų valdytojui pagal formą, patvirtintą finansų ministro 2008 m. vasario 20 d. įsakymu Nr. 1K-066 (Žin., 2008, Nr. 23-861, Nr. 50-1868), dėl lėšų iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto programų, kuriose numatytos ES fondų ir Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto bendrojo finansavimo lėšos, skirtos projektui finansuoti, šiuo būdu:

25.1. patvirtinus projekto vykdytojų mokėjimo prašymus ir Europos Sąjungos struktūrinės paramos kompiuterinės informacinės valdymo ir priežiūros sistemos naudojimo taisyklių (2007–2013 metų laikotarpiui), patvirtintų finansų ministro 2008 m. spalio 16 d. įsakymu Nr. 1K-324 (Žin., 2008, Nr. 123-4684), nustatyta tvarka naudojantis SFMIS; ir

25.2. visuotinės dotacijos valdytojo institucijos vadovui ar jo įgaliotam asmeniui ir vyriausiajam buhalteriui (buhalteriui) ar visuotinės dotacijos valdytojo institucijos vadovo įgaliotam asmeniui patvirtinus paraišką asignavimų valdytojui, vienas jos egzempliorius siunčiamas ministerijai ir (ar) kitai valstybės institucijai, o kitas saugomas visuotinės dotacijos valdytojo institucijoje.

26. Paraiškas asignavimų valdytojui visuotinės dotacijos valdytojas teikia ministerijai ir (ar) kitai valstybės institucijai sutartyje nustatytais terminais. Ministerija ir (ar) kita valstybės institucija ne vėliau kaip per 10 darbo dienų po paraiškos asignavimų valdytojui gavimo dienos teikia mokėjimo paraišką mokėjimus atliekančiajai institucijai, kuri ją apmoka vadovaudamasi Valstybės biudžeto lėšų išdavimo iš valstybės iždo sąskaitos taisyklėmis, patvirtintomis finansų ministro 2000 m. liepos 21 d. įsakymu Nr. 195 (Žin., 2000, Nr. 65-1976; 2007, Nr. 90-3604). Informacija apie mokėjimus atliekančiosios institucijos atliktus mokėjimus Valstybės biudžeto apskaitos ir mokėjimų sistemoje (toliau – VBAM sistema) eksportuojama į SFMIS.

27. Visuotinės dotacijos valdytojui pervestos lėšos, skirtos projekto vykdytojų tinkamoms finansuoti išlaidoms, pripažįstamos deklaruotinomis Europos Komisijai tokia tvarka:

27.1. kai lėšos visuotinės dotacijos valdytojui pervedamos pagal pateiktas paraiškas asignavimų valdytojui, kuriose prašoma kompensuoti projekto vykdytojams apmokėtas tarpinio arba galutinio mokėjimo prašymuose (išskyrus projekto vykdytojų avansinius mokėjimo prašymus) nustatytas tinkamas finansuoti išlaidas, pripažįstamos deklaruotinomis Europos Komisijai tą dieną, kai mokėjimus atliekančioji institucija perveda visuotinės dotacijos valdytojui lėšas. Jeigu pagal vieną paraišką asignavimų valdytojui lėšos pervedamos ne vienu metu, taikoma vėliausio mokėjimo data. Mokėjimus atliekančiajai institucijai pervedus lėšas, visuotinės dotacijos valdytojas mokėjimus atliekančiosios institucijos pervestų lėšų dalį kartu su projekto vykdytojo ir (ar) partnerio (-ių) lėšų dalimi pagal išlaidų pripažinimo deklaruotinomis Europos Komisijai datą registruoja SFMIS kaip deklaruotinas Europos Komisijai ir įtraukia į atitinkamo laikotarpio išlaidų deklaracijas;

27.2. kai pagal visuotinės dotacijos valdytojo pateiktas paraiškas asignavimų valdytojui prašoma išmokėti suma (įskaitant avansą, išmokėtą visuotinės dotacijos valdytojui) yra lygi visuotinės dotacijos priemonei įgyvendinti skirtai lėšų sumai arba ją viršija, išlaidos pripažįstamos deklaruotinomis Europos Komisijai tą dieną, kai visuotinės dotacijos valdytojas patvirtina projekto vykdytojo (-jų) pateiktuose tarpinio ir (arba) galutinio mokėjimo prašymuose nurodytų išlaidų tinkamumą finansuoti. Tuomet visuotinės dotacijos valdytojas pateikia paraišką asignavimų valdytojui, kurioje nurodo projekto vykdytojams apmokėtas tarpinio arba galutinio mokėjimo prašymuose nustatytas tinkamas finansuoti išlaidas, neprašydamas pervesti lėšų;

27.3. visos tinkamos finansuoti projekto vykdytojų išlaidos turi būti pripažintos deklaruotinomis Europos Komisijai ne vėliau kaip iki 2015 m. gruodžio 31 dienos.

28. Už projekto vykdytojų mokėjimo prašymų tikrinimą, visų išlaidų pagrindimo ir apmokėjimo įrodymo dokumentų tikrinimą ir tinkamų finansuoti išlaidų nustatymą bei išlaidų deklaracijų ir ataskaitų tvirtinančiajai institucijai teikimą yra atsakingas visuotinės dotacijos valdytojas.

 

VII. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

29. Visuotinės dotacijos priemonių administravimo išlaidos negali būti išskaičiuotos iš projekto vykdytojams skirtų lėšų, taip pat negali būti nustatytas joks mokestis, kuris sumažintų projekto vykdytojams skirtas lėšas.

30. Sutartis, Taisyklių 16 punkte nurodytas vidaus procedūrų vadovas ir kiti dokumentai turi būti rengiami taip, kad užtikrintų tinkamą audito seką, kaip nustatyta Reglamento Nr. 1828/2006 15 straipsnyje.

31. Visuotinės dotacijos valdytojas privalo saugoti visus su visuotinės dotacijos priemonių administravimu ir įgyvendinimu susijusius dokumentus sutartyje nustatyta tvarka taip, kad būtų užtikrintos sąlygos tinkamai audito sekai.

32. Visais atvejais, atsižvelgiant į Reglamento Nr. 1083/2006 90 straipsnio nuostatas, turi būti sudaryta galimybė Europos Komisijos ir Audito Rūmų atsakingiems pareigūnams susipažinti su visais dokumentais 3 metus nuo veiksmų programų užbaigimo.

 

_________________