LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRO
Į S A K Y M A S
DĖL LAIVŲ ŠVARTAVIMO KLAIPĖDOS VALSTYBINIAME JŪRŲ UOSTE TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
2000 m. gruodžio 4 d. Nr. 347
Vilnius
Siekdamas užtikrinti saugų laivų švartavimą prie Klaipėdos valstybinio jūrų uosto krantinių bei žmonių gyvybių apsaugą ir vadovaudamasis Lietuvos Respublikos saugios laivybos įstatymo (Žin., 2000, Nr. 75-2264, Nr. 85-2583) 36 straipsniu ir Klaipėdos valstybinio jūrų uosto įstatymo (Žin., 1996, Nr. 53-1245; 2000, Nr. 75-2265, Nr. 82-2479) 12 1 straipsnio 1 dalimi,
PATVIRTINTA
susisiekimo ministro
2000 m. gruodžio 4 d. įsakymu Nr. 347
LAIVŲ ŠVARTAVIMO KLAIPĖDOS VALSTYBINIAME JŪRŲ UOSTE TAISYKLĖS
I. Bendrosios nuostatos
1. Laivų švartavimo Klaipėdos valstybiniame jūrų uoste taisyklės (toliau – Taisyklės) nustato Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos (toliau – Uosto direkcijos) dispečerio, vilkikų, švartuojamo laivo įgulos, locmano ir kranto švartuotojų teises ir pareigas bei darbo tvarką Klaipėdos valstybiniame jūrų uoste.
2. Už tinkamą šių Taisyklių vykdymą atsako:
II. Laivų švartavimas prie krantinių
5. Prieš laivui atplaukiant prie krantinės, švartavimo brigada pagal švartavimo schemą (1 priedas) turi būti numatytoje vietoje, švartuotojai paskirstyti aptarnauti konkrečią laivo dalį (laivo priekį, laivagalį). Prie švartavimo stulpelių neturi būti jokių pašalinių daiktų, galinčių trukdyti švartavimą atlikti laiku ir saugiai.
6. Krantinę švartavimui turi paruošti krantinės nuomotojas (krovos kranai turi būti patraukti 50 m nuo būsimos laivo stovėjimo vietos, o tamsiu paros metu krantinė turi būti tinkamai apšviesta).
7. Švartavimo brigada privalo būti aprūpinta UTB ryšio stotimi, kad galėtų susisiekti su locmanu, Uosto direkcijos dispečerine tarnyba, o nakties metu turėti tvarkingą ir atsišviečiančią aprangą. Švartavimo metu naudojami jūrinėje praktikoje pripažinti terminai (2 priedas).
8. Švartuojant laivą naktį, švartavimo brigadininkas su žibintu privalo rodyti reikiamą laivo priekinės dalies padėtį, dieną tai daro su vėliavėle.
9. Švartavimo lynai ant švartavimo stulpelių tvirtinami taip, kad bet kurį lyną galima būtų atlaisvinti neliečiant kitų. Švartavimo lynai tvirtinami ant švartavimo stulpelių pagal eiliškumą, nurodytą laivo kapitono ar locmano.
10. Draudžiama tvirtinti švartavimo lynus iš dviejų laivų ant vieno stulpelio, esant šalia laisviems švartavimo stulpeliams.
11. Štormų ar audros metu nutraukti lynai nedelsiant ištraukiami iš vandens, nuimami nuo švartavimo stulpelių, sukraunami saugioje vietoje krantinėje, o po to išvežami iš uosto.
12. Švartavimo brigadų nariai, pastebėję trūkumus, kurie gali trukdyti saugiai prišvartuoti laivą, nedelsdami praneša Uosto direkcijos dispečeriui.
13. Švartavimo brigadoje turi būti tiek narių, kad užtikrintų operatyvų ir saugų laivo švartavimą. Siunčiamų švartuoti laivą žmonių pavardės turi būti įrašytos švartavimo žurnale, kuriame taip pat nurodomas laivo pavadinimas, žmonių paskirstymas (laivo priekyje, laivagalyje), švartavimo operacijos pradžios ir pabaigos data bei laikas, įvykiai švartavimo metu.
14. Atšvartuojant laivą, švartavimo lynai nuimami nuo švartavimo stulpelių tik pagal laivo kapitono ar locmano nurodymą taip, kad lynas nenukristų į vandenį ir neapsivyniotų aplink laivo sraigtą.
15. Švartuojant laivą, švartuotojų turi būti ne mažiau, kaip nurodyta 1 lentelėje.
III. Darbų sauga švartuojant laivus prie krantinių
17. Dirbti švartuotoju leidžiama ne jaunesniam kaip 18 m. asmeniui, specialiai paruoštam, turinčiam uosto kapitono išduotą Švartuotojo pažymėjimą, išklausiusiam įvadinį darbų saugos instruktažą ir instruktažą darbo vietoje, kurio sveikatos būklė atitinka šiam darbui nustatytus reikalavimus.
18. Švartuotojas privalo:
18.2. vykdyti mechanizmų eksploatavimo instrukcijų reikalavimus, dirbti tik su techniškai tvarkingais įrankiais;
18.6. laikytis vidaus darbo tvarkos taisyklių, darbo metu nebūti apsvaigęs nuo alkoholinių gėrimų ar narkotinių medžiagų. Rūkyti leidžiama tik tam skirtose vietose;
18.7. laikytis asmens higienos reikalavimų. Draudžiama nešvarias rankas valyti skiedikliais, acetonu, naftos produktais ir kitomis ne prausimuisi skirtomis medžiagomis;
18.8. žinoti priešgaisrinės saugos instrukcijos reikalavimus ir juos vykdyti. Žinoti, kur laikomos gaisro gesinimo priemonės, mokėti jomis naudotis, vengti tokių veiksmų, kurie gali sudaryti sąlygas, galinčias sukelti gaisrą. Pastebėjus gaisrą, nedelsiant pranešti Uosto direkcijos ir krovos kompanijos dispečeriams.
19. Prieš darbo pradžią švartuotojas privalo:
19.1. sutvarkyti darbo drabužius, avalynę, individualias saugos priemones taip, kad būtų patogu ir saugu dirbti;
19.3. pasiruošti ir patikrinti darbo vietą (ar pakankamas apšviestumas, ar neužkrauti praėjimai, ar palaisvinti švartavimo stulpeliai, ar neslidu);
20. Darbo metu švartuotojas privalo:
20.1. išgirdęs įspėjamąjį signalą „saugokis“, kai iš laivo paduodamas metamasis lynas, stovėti atsisukęs veidu į laivą ne arčiau kaip 1m atstumu nuo krantinės krašto, laiku pasitraukti į šalį, kad nekliudytų lynas, ir užkabinti metimo lyną kobiniu;
20.2. traukiant išmetimo lyną, turi būti atsisukęs veidu į laivą ir nestovėti tarp lyno ir krantinės krašto;
21. Tempiant lyną išilgai krantinės draudžiama lyno kilpą užsimauti ant peties, nes, trūkčiojant lynui, švartuotojas gali įkristi į vandenį.
22. Traukiant lyną elektros špiliu arba elektros gerve draudžiama stovėti ir laikyti lyną arčiau kaip per 1 m iki mechanizmo, kad nesužalotų rankų. Negalima būti lyno įtempimo linijoje.
23. Metamąjį arba švartavimo lyną uždėti ant elektros špilio arba elektros gervės, taip pat atrišti arba pririšti nuo pagalbinių lynų švartavimo lynus leidžiama tik tada, kai išjungti mechanizmai ir visai nebesisuka elektros špilis arba elektros gervė.
24. Mechanizmą valdantis asmuo turi nuolat būti prie valdymo pulto, kad galėtų laiku sustabdyti mechanizmą.
25. Ištraukiant pagalbinį lyną mechanizmais (elektros špiliu, elektros gerve), draudžiama prie jo tuo pačiu metu tvirtinti daugiau kaip 1 švartavimo lyną.
26. Prieš uždedant lyną ant švartavimo stulpelio, reikia atrišti išmetamąjį lyną. Jeigu ant stulpo yra kiti lynai, kilpa prakišama iš apačios per tų lynų kilpas ir iš viršaus užmaunama ant stulpo. Tuo metu lyno kilpą reikia laikyti arčiau rezginio ir saugotis, kad pirštinės arba rankų pirštai nepakliūtų tarp lyno ir stulpelio.
27. Darbo metu su elektros špiliu arba elektros gerve reikia nuolat stebėti lyno vyniojimąsi ant būgno.
28. Veikiant lynus elektros špiliui arba elektros gervei draudžiama:
28.2. savarankiškai juos remontuoti, šalinti gedimus elektrinėje arba mechaninėje dalyse, reguliuoti, tepti ar valyti;
29. Draudžiama dirbti su plieniniais lynais be pirštinių (pirštinės turi būti su antdelniais iš tvirtos medžiagos).
30. Dirbant su pirštinėmis būtina saugotis, kad pirštinės nebūtų įtrauktos į mechanizmų besisukančias dalis.
32. Dirbant su plieniniais ir augaliniais lynais draudžiama būti ir laikyti rankas arčiau kaip 1 m nuo būgno, nuo kurio traukiamas lyno ištraukiamasis galas.
Dirbant su sintetiniais lynais šis atstumas turi būti ne mažesnis kaip 2 m.
35. Švartuotojas, uždėjęs kilpą ant švartavimo stulpo, pasitraukia nuo lyno į šalį. Švartavimo vadovas duoda signalą „ištrauk“. Tuo metu ypač saugiai reikia dirbti su sintetiniais lynais, nestovėti lyno įtempimo linijoje, nes jie labai ištįsta ir tuo atveju, jeigu lynas trūksta, gali kilti pavojus krantinėje esantiems žmonėms.
37. Švartavimo lynus atrišti arba nešti išilgai krantinės leidžiama tik tada, kai iš laivo gautas atitinkamas signalas ir yra tinkamas lyno laisvumas.
40. Draudžiama į laivą paduoti metamąjį lyną nuo pereinamojo tiltelio, nes į paramsčius galima susižaloti rankas.
42. Darbuotojo veiksmai avariniais (ypatingais) atvejais:
42.1. švartuotojas, pastebėjęs mechanizmų gedimus ar priežastis įvykti nelaimingam atsitikimui, privalo nedelsdamas nutraukti darbus, imtis priemonių galimam nelaimingam atsitikimui (arba avarijai) pašalinti, apie tai informuoti darbų vadovą;
42.2. susidarius avarinei situacijai (naftos produktų išsiliejimas, gaisras ir t. t.) ar įvykus nelaimingam atsitikimui, apie tai reikia nedelsiant pranešti savo tiesioginiam viršininkui;
42.3. įvykus nelaimingam atsitikimui, nukentėjusiajam būtina suteikti pirmąją medicinos pagalbą, esant reikalui, iškviesti gydytoją, išsaugoti neliestą vietą, jeigu tai negresia dirbančiųjų ar aplinkinių žmonių gyvybei ir sveikatai;
43. Baigus darbą reikia:
43.3. sudėti visus įrankius, inventorių, darbo drabužius ir individualias saugos priemones į joms skirtą vietą.
______________
PATVIRTINTA
susisiekimo ministro
2000 m. gruodžio 4 d. įsakymu Nr. 347
ŠVARTUOTOJO PAŽYMĖJIMAS Nr. .......... |
|
Pavardė.......................................................................................................................... |
Vardas........................................................................................................................... |
Asmens kodas................................................................................................................ |
|
Atestuotas............................................................................................... |
Galioja iki............................................................................................... |
A. V. |
(vieta nuotraukai) |
|
Klaipėdos valstybinio jūrų uosto kapitonas.................................................................. |
...................................................................................................................................... |
______________
______________