LIETUVOS RESPUBLIKOS

MOKESČIŲ ADMINISTRAVIMO ĮSTATYMO 2, 8, 19, 27, 29, 38, 381, 50, 521, 561 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 262 STRAIPSNIU

Į S T A T Y M A S

 

2002 m. birželio 18 d. Nr. IX-955

Vilnius

 

(Žin., 1995, Nr. 61-1525; 1996, Nr. 59-1404, Nr. 66-1574; 1997, Nr. 17-362, Nr. 27-622, Nr. 66-1594; 1998, Nr. 68-1978; 1999, Nr. 36-1060, Nr. 62-2034; 2000, Nr. 15-381,

Nr. 64-1917; 2001, Nr. 31-1014, Nr. 62-2211; 2002, Nr. 45-1703 )

 

1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas ir papildymas

1. Pakeisti 2 straipsnio 5 pastraipą ir ją išdėstyti taip:

asmuo – fizinis, juridinis asmuo ar kita organizacija, taip pat bet koks kitaip organizuotas teisės subjektas;“.

2. Papildyti 2 straipsnį 25 pastraipa:

piktnaudžiavimas – mokesčio mokėtojo (mokestį išskaičiuojančio asmens) sandoris, ūkinė operacija ar bet kokia jų grupė, kurių tikslas yra gauti mokestinę naudą, t. y. tiesiogiai ar netiesiogiai atitolinti mokesčio mokėjimo terminus, sumažinti mokėtiną mokesčio sumą arba visiškai išvengti mokesčio mokėjimo, arba padidinti grąžintiną (įskaitytiną) mokesčio permoką (skirtumą), arba sutrumpinti mokesčio permokos (skirtumo) grąžinimo terminus iškreipiant arba slepiant aplinkybes, su kuriomis mokesčio įstatymas sieja apmokestinimo tvarką. Piktnaudžiavimu nelaikoma mokesčio mokėtojo (mokestį išskaičiuojančio asmens) sandoris, ūkinė operacija ar bet kokia jų grupė, kurių pagrindiniu tikslu pagrįstai laikytinas verslo poreikių tenkinimas, o mokestinė nauda atsiranda arba gali atsirasti kaip papildomas tokios veiklos rezultatas.“

 

2 straipsnis. 8 straipsnio 1 dalies papildymas

Papildyti 8 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Valstybinė mokesčių inspekcija yra valstybės institucija, įsteigta prie Finansų ministerijos, finansuojama iš valstybės biudžeto ir kitų lėšų bei atskaitinga finansų ministrui. Ją sudaro Valstybinė mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau šiame įstatyme ir kituose teisės aktuose – Valstybinė mokesčių inspekcija prie Finansų ministerijos) ir teritorinės valstybinės mokesčių inspekcijos, kurios yra juridiniai asmenys, turintys savo sąskaitas banke, antspaudus ir bendrą simboliką.“

 

3 straipsnis. 19 straipsnio 3 dalies papildymas

Papildyti 19 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

3. Mokestį bei su juo susijusias sumas už mokesčio mokėtoją (mokestį išskaičiuojantį asmenį) gali sumokėti kiti asmenys centrinio mokesčio administratoriaus nustatyta tvarka. Lietuvos Respublikos Vyriausybės arba jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka mokesčio mokėtojo (mokestį išskaičiuojančio asmens) mokestinę nepriemoką gali perimti kiti asmenys. Tokiems asmenims taikomos visos mokestinės nepriemokos sumokėjimą ir išieškojimą reglamentuojančios mokesčių įstatymų nuostatos, kurios būtų taikomos mokesčio mokėtojui (mokestį išskaičiuojančiam asmeniui).“

 

4 straipsnis. Įstatymo papildymas 262 straipsniu

Papildyti Įstatymą 262 straipsniu:

262 straipsnis. Sąžiningas mokesčių apskaičiavimas

1. Mokesčiai turi būti apskaičiuojami sąžiningai, vadovaujantis mokesčių įstatymais. Nustatant taikomos mokesčio įstatymo normos tikrą prasmę, atsižvelgiama į mokesčio įstatymo ir aiškinamos normos tikslus bei uždavinius. Draudžiama mokesčio įstatymo nustatytą prievolę pažeisti piktnaudžiavimu.

2. Esant piktnaudžiavimui, mokesčio administratorius, nustatydamas mokesčio bazę ir apskaičiuodamas mokėtiną mokesčio sumą, neatsižvelgia į mokesčio mokėtojo (mokestį išskaičiuojančio asmens) sandorį, ūkinę operaciją ar bet kokią jų grupę, kurių tikslas yra gauti mokestinę naudą, ir atkuria iškreiptas arba slepiamas aplinkybes, su kuriomis mokesčio įstatymas sieja apmokestinimo tvarką.

3. Jeigu mokesčio mokėtojas (mokestį išskaičiuojantis asmuo) įformindamas buhalterinės apskaitos dokumentus suklysta ir dėl to padidėja mokėtina mokesčio suma, ši suma perskaičiuojama atsižvelgiant į aplinkybes, su kuriomis mokesčio įstatymas sieja apmokestinimo tvarką, nepaisant klaidos buhalterinės apskaitos dokumentuose.“

 

5 straipsnis. 27 straipsnio 2 ir 6 dalių pakeitimas

1. Pakeisti 27 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

2. Mokesčio mokėtojo (mokestį išskaičiuojančio asmens) patikrinimas pas jį nuvykus negali trukti ilgiau kaip 90 dienų. Atsižvelgiant į patikrinimo sudėtingumą, tikrinamos veiklos pobūdį, tikrinimo mastą, šis terminas gali būti pratęstas centrinio mokesčio administratoriaus sprendimu iki vienerių metų. Tikrinimo termino eiga gali būti sustabdoma mokesčio administratoriui paprašius iš kitų valstybės institucijų bei užsienio valstybių institucijų ar kitų teritorinių valstybinių mokesčių inspekcijų papildomos informacijos, reikalingos patikrinimui baigti. Mokesčio mokėtojo (mokestį išskaičiuojančio asmens) patikrinimo metu, jeigu kvotėjas, tardytojas, prokuroras ar teismas paskiria šio asmens ūkinės-finansinės veiklos reviziją, patikrinimas ar jo dalis gali būti sustabdyta. Apie mokesčio administratoriaus pareigūno atvykimą gali būti žymima mokesčio mokėtojo (mokestį išskaičiuojančio asmens) žurnale ir pasirašoma mokesčio administratoriaus pareigūno.“

2. 27 straipsnio 6 dalį papildyti šeštu sakiniu ir šią dalį išdėstyti taip:

6. Mokesčio apskaičiavimo ir sumokėjimo tikrinimo rezultatai įforminami patikrinimo aktu, kurį pasirašo tikrinimą atlikęs mokesčio administratoriaus pareigūnas. Su patikrinimo aktu pasirašytinai supažindinamas mokesčio mokėtojas (mokestį išskaičiuojantis asmuo), tai yra jį pasirašo mokesčio mokėtojas (mokestį išskaičiuojantis asmuo) ar jo atstovas. Prie patikrinimo akto gali būti pridedami mokesčio mokėtojo (mokestį išskaičiuojančio asmens) dokumentai, kiti daiktiniai įrodymai, patvirtinantys patikrinimo akto teiginius. Apie tai pažymima patikrinimo akte arba surašomas poėmio aktas. Jei mokesčio administratoriaus pareigūnas mokesčio mokėtojo (mokestį išskaičiuojančio asmens) neranda, kad galėtų įteikti patikrinimo aktą, arba mokesčio mokėtojas (mokestį išskaičiuojantis asmuo) atsisako pasirašyti patikrinimo aktą, apie tai pažymima patikrinimo akte ir jis išsiunčiamas registruotu laišku. Tikrinimo metu nenustačius pažeidimų, mokesčio apskaičiavimo ir sumokėjimo patikrinimo rezultatai įforminami vadovaujantis centrinio mokesčio administratoriaus su finansų ministru suderinta ir patvirtinta patikrinimo atlikimo, patikrinimo rezultatų įforminimo bei patvirtinimo tvarka.“

 

6 straipsnis. 29 straipsnio 12 dalies papildymas

Papildyti 29 straipsnio 12 dalį ir ją išdėstyti taip:

12. Mokestinių nepriemokų išieškojimas finansų ministro nustatyta tvarka gali būti perduodamas akcinei bendrovei Turto bankui atstovavimo pagrindais arba perleidžiant reikalavimo teisę į mokestinę nepriemoką.“

 

7 straipsnis. 38 straipsnio 3 dalies papildymas

Papildyti 38 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

3. Mokesčio administratorius privalo mokesčio mokėtojui mokesčio permoką grąžinti per 30 dienų po raštiško prašymo grąžinti mokestį gavimo, o kai atliekamas mokesčio mokėtojo patikrinimas – ne vėliau kaip per 10 dienų po mokesčio administratoriaus surašyto sprendimo dėl patikrinimo akto gavimo dienos, ir jei patikrinimo metu nenustatyta pažeidimų – ne vėliau kaip per 10 dienų po patikrinimo pabaigos.“

 

8 straipsnis. 381 straipsnio 1 dalies papildymas

Papildyti 381 straipsnio 1 dalį ketvirtu sakiniu ir ją išdėstyti taip:

1. Jeigu, remiantis Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka dėl mokesčio permokos (visos ar jos dalies) arba mokesčio skirtumo (viso ar jo dalies) grąžinimo (įskaitymo) sustabdymo, yra pagrindas manyti, kad mokesčio mokėtojo pateikti duomenys yra neteisingi, dokumentai suklastoti ir todėl dokumentams įvertinti, pateiktų duomenų pagrįstumui patikrinti yra būtina atlikti papildomą tyrimą, iš kitų valstybės institucijų, užsienio valstybių bei užsienio valstybių institucijų gauti papildomos informacijos dėl mokesčio mokėtojo pateiktų duomenų tikrumo, vietos mokesčio administratoriaus viršininkas turi teisę iki trijų mėnesių sustabdyti mokesčio permokos (visos ar jos dalies) arba mokesčio skirtumo (viso ar jo dalies) grąžinimą (įskaitymą). Šis terminas centrinio mokesčio administratoriaus viršininko sprendimu ir remiantis motyvuota vietos mokesčio administratoriaus išvada gali būti pratęstas iki šešių mėnesių. Centrinio mokesčio administratoriaus viršininko sprendimu pratęstas terminas finansų ministro sprendimu ir remiantis motyvuota centrinio mokesčio administratoriaus išvada gali būti pratęstas iki vienerių metų. Mokesčio įstatymas gali nustatyti ir ilgesnius mokesčio permokos (visos ar jos dalies) arba mokesčio skirtumo (viso ar jo dalies) grąžinimo (įskaitymo) sustabdymo terminus.“

 

9 straipsnis. 50 straipsnio 2 dalies pakeitimas ir papildymas

Pakeisti ir papildyti 50 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

2. Jei patikrinimo metu mokesčio administratorius nustato, kad mokesčio mokėtojas (mokestį išskaičiuojantis asmuo) nepagrįstai sumažino mokesčio bazę ar (ir) neteisėtai pritaikė mažesnį mokesčio tarifą ir dėl to neapskaičiavo nedeklaruojamo ar nedeklaravo deklaruojamo mokesčio, mokesčio mokėtojui arba mokestį išskaičiuojančiam asmeniui priskaičiuojama mokesčio suma ir skiriama nuo 10 iki 50 procentų atitinkamai neapskaičiuoto nedeklaruojamo arba nedeklaruoto deklaruojamo mokesčio dydžio bauda, jei kitaip nenumatyta atitinkamo mokesčio įstatyme. Skiriamos konkrečios baudos dydis priklauso nuo pažeidimo pobūdžio, mokesčio mokėtojo kaltės formos ir kitų aplinkybių, kurias mokesčių administratorius pripažįsta svarbiomis skirdamas didesnę ar mažesnę baudą.“

 

10 straipsnis. 521 straipsnio 3 ir 4 dalių pakeitimas ir papildymas

1. Pakeisti 521 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

3. Patikrinimo metu apskaičiuotos mokestinės nepriemokos mokėjimo dalimis laikotarpis pradedamas skaičiuoti nuo sprendimo dėl patikrinimo akto tvirtinimo įteikimo dienos, o jei šis sprendimas buvo išsiųstas registruotu laišku – laikotarpis pradedamas skaičiuoti penktąją darbo dieną po išsiuntimo.“

2. Papildyti 521 straipsnio 4 dalį antru sakiniu ir ją išdėstyti taip:

4. Už suteiktą mokestinę paskolą mokamos palūkanos. Jų skaičiavimo tvarką bei dydį nustato finansų ministras. Biudžetinės įstaigos bei viešosios sveikatos priežiūros įstaigos, kurių steigėja yra valstybė ar savivaldybė ir su kuriomis mokestinės paskolos sutartys dėl mokestinės nepriemokos, susidariusios iki 2001 m. gruodžio 31 d., yra sudarytos iki 2002 m. liepos 1 d., palūkanų už šias mokestines paskolas nemoka (už mokestines paskolas sumokėtos palūkanos biudžetinėms įstaigoms bei viešosioms sveikatos priežiūros įstaigoms, kurių steigėja yra valstybė ar savivaldybė, negrąžinamos).“

 

11 straipsnis. 561 straipsnio 1 dalies papildymas

Papildyti 561 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Mokestinių ginčų komisija nagrinėja tuos mokestinius ginčus, kuriuos išnagrinėjo centrinis mokesčio administratorius, taip pat mokestinius ginčus, kilusius tarp mokesčio mokėtojo (mokestį išskaičiuojančio asmens) ir mokesčio administratoriaus, kai centrinis mokesčio administratorius per šio įstatymo nustatytus terminus nepriėmė sprendimo, bei mokestinius ginčus, kilusius tarp mokesčio mokėtojo (mokestį išskaičiuojančio asmens) ir centrinio mokesčio administratoriaus.“

 

12 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas

Šio Įstatymo nuostatos, suteikiančios teisę mokesčio administratoriui, esant piktnaudžiavimui, nustatyti mokesčio bazę ir apskaičiuoti mokėtiną mokesčio sumą neatsižvelgiant į mokesčio mokėtojo (mokestį išskaičiuojančio asmens) sandorį, ūkinę operaciją ar bet kokią jų grupę, kurių tikslas yra gauti mokestinę naudą, ir atkurti iškreiptas arba slepiamas aplinkybes, su kuriomis mokesčio įstatymas sieja apmokestinimo tvarką, galioja mokesčio mokėtojo (mokestį išskaičiuojančio asmens) sandoriams, ūkinėms operacijoms ar bet kokiai jų grupei, kurie įvyko ar yra vykdomi po 2002 m. liepos 1 d.

 

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą. 

 

RESPUBLIKOS PREZIDENTAS                                                                  VALDAS ADAMKUS

______________