LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRO

 

ĮSAKYMAS

DĖL UŽSIENIO VALSTYBIŲ LAIVŲ VALSTYBINĖS KONTROLĖS LIETUVOS RESPUBLIKOS JŪRŲ UOSTUOSE VYKDYMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2004 m. sausio 15 d. d. Nr. 3-23

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos saugios laivybos įstatymo (Žin., 2000, Nr. 75-2264, Nr. 85-2283) 22 ir 23 straipsniais, Tarptautinės jūrų organizacijos rezoliucijomis A.787(19), A.882(21) ir įgyvendindamas 1995 m. birželio 19 d. Tarybos direktyvą 95/21/EB dėl tarptautinių laivų saugos, taršos prevencijos ir gyvenimo bei darbo sąlygų laive standartų įgyvendinimo laivuose, besinaudojančiuose uostais ir plaukiojančiuose valstybių narių jurisdikcijoje esančiuose vandenyse (dėl uosto valstybės kontrolės) (su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2001 m. gruodžio 19 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2001/106/EB):

1. Tvirtinu Užsienio valstybių laivų valstybinės kontrolės Lietuvos Respublikos jūrų uostuose vykdymo taisykles (pridedama).

2. Nustatau, kad:

2.1. užsienio valstybių laivų valstybinę kontrolę Lietuvos Respublikos jūrų uostuose vykdo Lietuvos saugios laivybos administracija;

2.2. šio įsakymo 1 punktu patvirtintų taisyklių 12, 13, 14, 30 punktų ir VI skyriaus nuostatos įsigalioja nuo 2004 m. gegužės 1 d.

3. Pavedu Lietuvos saugios laivybos administracijai nustatyta tvarka informuoti Europos Komisiją apie šį įsakymą bei vėlesnius šio įsakymo pakeitimus, jei tokių būtų.

 

 

 

Susisiekimo Ministras                                                                   Zigmantas Balčytis


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro

2004 m. sausio 15 d. įsakymu Nr. 3-23

 

UŽSIENIO VALSTYBIŲ LAIVŲ VALSTYBINĖS KONTROLĖS LIETUVOS RESPUBLIKOS JŪRŲ UOSTUOSE VYKDYMO TAISYKLĖS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Šios taisyklės nustato užsienio valstybių laivų valstybinės uosto kontrolės Lietuvos Respublikos jūrų uostuose vykdymo tvarką.

2. Šios taisyklės taikomos visiems užsienio valstybių laivams, įplaukiantiems į Lietuvos jūrų uostus, išskyrus atvejus, kurie apibrėžti Lietuvos Respublikos tarptautinėse konvencijose:

2.1. laivams, kuriems pagal bendro tonažo dydį netaikomi tarptautinių konvencijų reikalavimai, šių taisyklių taikymo apimtį nustato inspektorius, remdamasis laive esančiais dokumentais, išduotais laivo valstybės vėliavos administracijos (arba jos įgaliotos organizacijos), ir savo profesine patirtimi;

2.2. užsienio valstybių, kurios neratifikavo galiojančių tarptautinių konvencijų, laivams šių taisyklių reikalavimai taikomi be išlygų;

2.3. žvejybiniams laivams, kurių ilgis 24 m ir daugiau.

3. Laivų inspektavimo procedūras priklausomai nuo laivo tipo dokumentų formas tvirtina Lietuvos saugios laivybos administracija.

4. Šiose taisyklėse vartojamos sąvokos:

Administracija – užsienio valstybės vėliavos, su kuria plaukioja laivas, Vyriausybės įgaliota institucija.

Akivaizdus pagrindas – aiškūs faktai, kad laivas, jo įranga ar įgula neatitinka tarptautinių konvencijų reikalavimų.

Eilinis laivo inspektavimas – laivo dokumentų galiojimo ir jų buvimo laive patikrinimas, eksploatacinių laivo savybių patikrinimas.

Inspektorius – Lietuvos saugios laivybos administracijos specialistas, turintis Susisiekimo ministerijos nustatytos formos liudijimą ir įgaliotas vykdyti valstybinę uosto kontrolę.

Inspektavimo institucija – Lietuvos saugios laivybos administracija.

Išplėstinis laivo inspektavimas – išsamus atskirų tipų laivų patikrinimas.

Išsamus laivo inspektavimas – detalus bendros laivo būklės, mechanizmų ir įrangos darbinės būklės, laivo įgulos sudėties ir jos narių kvalifikacinių liudijimų patikrinimas, detalus darbo ir gyvenimo sąlygų laive atitikimo tarptautinių konvencijų reikalavimus patikrinimas.

Laivo inspektavimas – tarptautinėmis konvencijomis nustatytų privalomų dokumentų buvimo laive ir jų galiojimo, bendros laivo būklės, jo mechanizmų bei įrangos, įgulos sudėties bei jos gyvenimo ir darbo sąlygų patikrinimo rezultatų atitikimas tarptautinių konvencijų reikalavimus.

Laivo sulaikymas – inspektoriaus teisėtas sprendimas neleisti laivui išplaukti iš uosto, jeigu laivo būklė kelia pavojų žmogaus gyvybei ar aplinkai, kol nebus pašalinti trūkumai.

Laivo veiklos sustabdymas – inspektoriaus teisėtas sprendimas uždrausti laivo veiklą uoste, jeigu rasti trūkumai kelia pavojų žmonių sveikatai arba aplinkai.

Paryžiaus tarpusavio supratimo memorandumas (toliau vadinama – Paryžiaus SM) – 1982 m. sausio 26 d. regioninis memorandumas dėl laivų valstybinės kontrolės uoste, papildytas 2003 m. gegužės 15 d.

Rizikos faktorius – laivo rizikos laipsnio skaitmeninė išraiška, pagal kurią nustatomas laivo patikrinimo pirmumas lyginant su kitais uoste esančiais laivais pagal išrašą iš SIRENAC 2000 duomenų bazės.

SIRENAC 2000 – Paryžiaus SM valstybių informacinė duomenų bazė.

Tarybos direktyva – 1997 m. gruodžio 11 d. Tarybos direktyva 97/70/EB dėl suderinto saugos režimo nustatymo žvejybos laivams, ilgesniems kaip 24 m, su vėlesniais pakeitimais ir papildymais.

Tarptautinės konvencijos – tai 1966 m. tarptautinė konvencija dėl krovos žymių (LL 66), 1974 m. tarptautinė žmonių gyvybės apsaugos jūroje konvencija, pakeista 1978 m. Protokolu (SOLAS 74/78), 1973 m. tarptautinė apsaugos nuo teršimo iš laivų konvencija, pakeista 1978 m. Protokolu (MARPOL 73/78), 1978 m. tarptautinė jūrininkų mokymo, diplomavimo ir budėjimo normų konvencija, papildyta 1995 m. (STCW 78/95), 1972 m. tarptautinių taisyklių, padedančių išvengti laivų susidūrimo jūroje, konvencija (COLREG 72), 1969 m. tarptautinė konvencija dėl laivų matmenų nustatymo (TONNAGE 69), 1992 m. tarptautinė konvencija dėl civilinės atsakomybės už taršos nafta padarytą žalą, pakeista 1992 m. Protokolu (CLC 92) (Žin., 2000, Nr. 43-1224), 1976 m. 147-oji konvencija dėl prekybinės laivybos (minimalių standartų) (TDO Nr. 147), kartu su taikymo metu galiojančiais šių konvencijų protokolais bei jų pakeitimais ir su jais susijusiais privalomojo pobūdžio kodeksais, privalomais Lietuvos Respublikoje.

TDO – Tarptautinė darbo organizacija.

TJO – Tarptautinė jūrų organizacija.

 

II. LAIVO ĮGULOS ATSAKOMYBĖ

 

5. Įplaukiantys į Lietuvos Respublikos uostus užsienio laivai turi atitikti galiojančių tarptautinių konvencijų, reglamentuojančių saugią laivybą, taršos iš laivų prevenciją bei gyvenimo ir darbo sąlygas, reikalavimus.

6. Užsienio laivų atitikimą tarptautinių konvencijų reikalavimus patvirtina laive esantys tarptautinėmis konvencijomis nustatyti galiojantys liudijimai.

7. Laivo kapitonas arba kiti atsakingi asmenys privalo sudaryti sąlygas patikrinti laivą taip, kad inspektorius galėtų įsitikinti, jog laivas, jo įgula atitinka tarptautinių konvencijų reikalavimus, pateikti būtinus dokumentus, pademonstruoti laivo mechanizmų ir įrenginių darbą.

8. Jeigu laivo kapitonas arba atsakingi laivo įgulos asmenys atsisako bendradarbiauti su inspektoriumi, laivas turi būti sulaikomas uoste tol, kol inspektoriui nebus suteikta galimybė patikrinti laivą pagal šias taisykles.

 

III. LAIVŲ INSPEKTAVIMAS

 

9. Inspektuodamas laivus, inspektorius privalo vadovautis tiktai galiojančių tarptautinių konvencijų ir šių taisyklių reikalavimais.

10. Laivai, patikrinti Europos Sąjungos valstybių uostuose, kuriems netaikomos šių taisyklių 1 priedo nuostatos ir paskutinio patikrinimo metu nebuvo pastabų bei nėra akivaizdaus pagrindo laivo inspektavimui, neturi būti inspektuojami su sąlyga, jei nuo patikrinimo datos nepraėjo daugiau kaip šeši mėnesiai. Jeigu nuo patikrinimo datos praėjo daugiau kaip šeši mėnesiai, laivas inspektavimui parenkamas pagal rizikos faktoriaus dydį iš SIRENAC 2000 duomenų bazės.

11. Jeigu laivui, kuriam netaikomos šių taisyklių VI skyriaus nuostatos, rizikos faktorius yra 50 arba daugiau, jis turi būti inspektuojamas praėjus vienam mėnesiui po jo paskutinio patikrinimo Europos Sąjungos valstybių uoste.

12. Jeigu dėl kokių nors priežasčių laivas, nurodytas šių taisyklių 11 punkte, arba laivas, nurodytas šių taisyklių VI skyriuje, negali būti patikrintas Lietuvos Respublikos jūrų uoste, inspektavimo institucija nedelsdama apie tai informuoja SIRENAC duomenų bazę. Toks laivas turi būti patikrintas kitame uoste.

Per metus tokių laivų skaičius neturi viršyti 5% nuo visų konkrečių laivų įplaukimų skaičiaus.

Inspektuojanti institucija kas pusę metų Europos Komisijai privalo suteikti informaciją apie nepatikrintų laivų skaičių ir priežastis, dėl kurių laivai nebuvo patikrinti.

13. Jeigu patikrinimo metu rasti trūkumai negali būti pašalinti šiame uoste, inspektuojanti institucija gali leisti laivui išplaukti į kitą artimiausią laivo savininko (valdytojo) pasirinktą uostą jo remontui. Laivo kapitonas ir laivo vėliavos valstybės administracija turi pateikti inspektavimo institucijai priimtinas reiso sąlygas, kurios garantuotų esančių laive žmonių saugumą ir taršos prevenciją. Jeigu laivas išplaukia iš uosto neįvykdęs inspektuojančios institucijos nustatytų reikalavimų arba laivas neplaukia į paskirtą remontui uostą, laivui turi būti uždrausta įplaukti į bet kurį Europos Sąjungos uostą.

14. Inspektuojanti institucija per metus privalo patikrinti ne mažiau kaip 25 % laivų, skaičiuojant nuo vidutinio per paskutinius trejus metus metinio konkrečių laivų įplaukimo į uostą skaičiaus.

 

IV. EILINIS LAIVO INSPEKTAVIMAS

 

15. Eilinis laivo inspektavimas pradedamas dar nepakilus ant laivo denio. Inspektorius, vadovaudamasis profesine patirtimi, įvertina bendrą laivo korpuso, jo apkalos, krovininės žymės, įlipimo į laivą laiptų būklę. Laive prisistato laivo kapitonui arba atsakingam asmeniui, pateikia nustatytos formos liudijimą, paaiškina atvykimo į laivą priežastį. Jeigu patikrinus laivo liudijimus ir apžiūrėjus pagrindines laivo patalpas nėra akivaizdaus pagrindo išsamiam laivo patikrinimui, laivo inspektavimas baigiamas užpildant nustatytos formos aktą. Aktas įteikiamas laivo kapitonui (atsakingam asmeniui).

 

V. IŠSAMUS LAIVO INSPEKTAVIMAS

 

16. Išsamus laivo inspektavimas vykdomas, jei inspektorius eilinio inspektavimo metu nustato, jog yra akivaizdus pagrindas laivo išsamiam patikrinimui. Laikoma, kad akivaizdus pagrindas išsamiam laivo patikrinimui yra tuomet, jei laivas atitinka bent vieną iš kriterijų:

16.1. laivuose, kurie nurodyti šių taisyklių 1 priede;

16.2. jei patikrinus operacijų su nafta ir jos produktais registravimo žurnalą, įrašai jame neatitinka tikrovės;

16.3. jei patikrinus laivo liudijimus ir dokumentus (2 priedas) nustatoma, kad pasibaigęs jų galiojimo laikas arba kai kurių iš jų laive nėra;

16.4. jei patikrinus laivo įgulos kvalifikacinius dokumentus nustatoma, kad jie neatitinka laivo įgulos minimumo liudijimo nuostatų ir STCW 78/95 konvencijos reikalavimų;

16.5. jei pažeidžiamas laivo pakrovimo (iškrovimo) technologinis procesas (pvz., inertinių dujų sudėtyje deguonies lygis viršija leistiną normą);

16.6. jei tanklaivio krovinio registravimo žurnale nėra naftos išpylimo į jūrą valdymo ir kontrolės sistemos įrašų paskutinio reiso be krovinio metu;

16.7. jei laivo veiksmų avarinėse situacijose planas neatitinka konvencijos SOLAS reikalavimų arba įgulos nariai nežino savo veiksmų avarinėse situacijose;

16.8. jei atitinkamoms institucijoms nebuvo pranešta apie klaidingai išsiųstą į eterį pagalbos šauksmo signalą;

16.9. jei laive trūksta tarptautinėmis konvencijomis reikalaujamų įrenginių;

16.10. jei laive nesilaikoma sanitarinių, gyvenimo ir darbo saugos taisyklių;

16.11. jei pagal bendrą įspūdį galima spręsti, kad rimtai pažeistos laivo korpuso konstrukcijos, vandeniui nelaidžios pertvaros ir t. t.;

16.12. jei bendraujant su įgula ir laivo vadovais nustatoma, kad įgulos nariai arba laivo vadovai nežino savo veiksmų situacijose, susijusiose su saugia laivyba arba užteršimo iš laivų prevencija.

17. Šių taisyklių 16 punkte pateiktas išsamaus laivo patikrinimo pagrindą sudarančių kriterijų sąrašas nėra baigtinis. Inspektorius, vadovaudamasis savo profesine patirtimi, kiekvienu atveju sprendžia, ar tikslinga atlikti laivo išsamų patikrinimą.

 

VI. IŠPLĖSTINIS LAIVO INSPEKTAVIMAS

 

18. Išplėstinis laivų inspektavimas – tai išsamus atskirų tipų laivų patikrinimas. Išplėstinis laivų inspektavimas taikomas šių tipų laivams:

18.1. dujovežiams ir chemines medžiagas pervežantiems laivams, senesniems kaip 10 metų;

18.2. birius krovinius pervežantiems laivams (sausakrūviams laivams), senesniems kaip 12 metų;

18.3. naftos tanklaiviams, kurių bendras tonažas didesnis kaip 3000 BRT ir kurie senesni kaip 15 metų;

18.4. senesniems kaip 15 metų keleiviniams laivams. Šis punktas netaikomas keleiviniams ro-ro laivams, dirbantiems reguliariose linijose.

19. Išplėstinis laivo inspektavimas turi būti vykdomas ne rečiau kaip kas 12 mėnesių bet kuriame Europos Sąjungos valstybių uoste. Tarp išplėstinių inspektavimų kas šeši mėnesiai turi būti vykdomi eiliniai inspektavimai.

20. Laivui privalomas išplėstinis inspektavimas pagal šių taisyklių 16 punkto nuostatas vykdomas, kai jo rizikos faktorius yra 7 arba daugiau. Šiuo atveju laivo kapitonas arba valdytojas, kad išvengtų galimos laivo prastovos, prieš tris dienas (arba laivui išplaukiant iš uosto, jeigu reisas trunka trumpiau negu tris dienas) iki laivui atplaukiant į paskirties uostą, kur turi būti vykdomas išplėstinis patikrinimas, inspektavimo institucijai privalo pateikti šiuos duomenis apie laivą ir jo krovinį:

20.1. laivo pavadinimą;

20.2. laivo valstybės vėliavą;

20.3. TJO numerį;

20.4. dedveito tonažą;

20.5. laivo pastatymo datą, kaip tai nurodyta laivo liudijimuose;

20.6. apie tanklaivį pateikia šią papildomą informaciją:

20.6.1. laivo korpuso konstrukcijos ypatumai: viengubo korpuso apkalos, viengubo korpuso apkalos su atskirais švaraus balasto tankais, dvigubo korpuso apkalos;

20.6.2. krovininių ir balastinių tankų būklė: pakrauti, tušti ir degazuoti, su balastu, tušti;

20.6.3. krovinio kiekis ir jo charakteristika;

20.7. laivo atvykimo į uostą laikas;

20.8. planuojamas laivo stovėjimo laikas uoste;

20.9. planuojama laivo veikla uoste (pakrovimas, iškrovimas, kita);

20.10. planuojama kitų institucijų inspektavimo, remonto, aptarnavimo darbų apimtis.

 

VII. LAIVO SULAIKYMAS

 

21. Priimdamas sprendimą dėl laivo sulaikymo, inspektorius vadovaujasi Lietuvos Respublikos saugios laivybos įstatymo 22 straipsnyje ir šių taisyklių 3 priede nurodytais pagrindais bei savo profesine patirtimi.

22. Sulaikęs laivą, inspektorius užpildo laivo sulaikymo potvarkį ir įteikia kapitonui. Įteikdamas jį kapitonui, inspektorius raštu informuoja laivo kapitoną, kad per 14 darbo dienų sprendimas dėl laivo sulaikymo raštu gali būti skundžiamas Lietuvos saugios laivybos administracijos direktoriui. Skundo pateikimas nesustabdo laivo sulaikymo.

23. Visas išlaidas, susijusias su laivo sulaikymu, privalo apmokėti laivo savininkas (valdytojas) Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka (Žin., 2003, Nr. 10-356). Laivui neleidžiama išplaukti iš uosto tol, kol neapmokėtos išlaidos, susijusios su jo patikrinimu, arba laivo kapitonas inspektavimo institucijai nepateikia priimtinų garantijų, kad išlaidos bus apmokėtos po laivo išplaukimo.

24. Jeigu tikrinant laivą randama labai daug trūkumų, laivo patikrinimas gali būti sustabdytas, ir tiktai po to, kai laivo savininkas (valdytojas) raštu informuos inspektavimo instituciją, kad trūkumai pašalinti ir laivas atitinka tarptautinių konvencijų reikalavimus, laivo inspektavimas gali būti atnaujintas.

25. Pašalinus trūkumus, laivo kapitonas inspektavimo institucijai raštu pateikia paraišką, patvirtinančią, kad laivas atitinka tarptautinių konvencijų reikalavimus ir paruoštas pakartotiniam patikrinimui.

26. Jeigu laivas nepagrįstai sulaikomas uoste, laivo savininko (valdytojo) nuostoliai atlyginami Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

 

VIII. PRANEŠIMAI

 

27. Inspektorius apie laivo sulaikymą raštu praneša uosto kapitonui ir informuoja Lietuvos saugios laivybos administraciją.

28. Inspektorius apie laivo sulaikymą informuoja laivo valstybės vėliavos Administraciją ir, jeigu trūkumai susiję su laivo klase, klasifikacinę bendrovę, kuri vykdo laivo techninę priežiūrą.

29. Jeigu patikrinus laivą nustatoma, kad jis atitinka tarptautinių konvencijų reikalavimus, laivui leidžiama išplaukti iš uosto. Inspektorius, kuris leidžia laivui išplaukti iš uosto, raštu informuoja uosto kapitoną.

30. Jeigu pagal šių taisyklių 13 punktą trūkumų pašalinimo terminą inspektorius atideda iki laivo atplaukimo į kitą uostą, jis šio uosto valstybės administracijai nusiunčia nustatytos formos pranešimą. Jeigu laivui, nevykdančiam šių taisyklių 13 punkto nuostatų, uždraudžiama įplaukti į Europos Sąjungos valstybių uostus, inspektuojanti institucija apie tai informuoja Europos Komisiją, duomenų bazę SIRENAC 2000, visas Europos Sąjungos valstybes, laivo valstybės vėliavos Administraciją ir klasifikacinę bendrovę, kuri vykdo laivo techninę priežiūrą.

 

IX. DRAUDIMAS ĮPLAUKTI Į EUROPOS SĄJUNGOS UOSTUS

 

31. Laivams, nurodytiems šių taisyklių 4 priede, neleidžiama įplaukti į Europos Sąjungos uostus, jeigu:

31.1. laivas plaukioja su vėliava valstybės, kuri yra „juodajame sąraše“, publikuojamame kasmetinėje Paryžiaus SM statistikos ataskaitoje ir per 24 mėnesius buvo du kartus sulaikytas Europos Sąjungos valstybių uostuose;

31.2. laivas plaukioja su vėliava valstybės, kuri yra „labai aukštos rizikos“ arba „aukštos rizikos“ sąraše pagal Paryžiaus SM kasmetinę ataskaitą, ir per 36 mėnesius buvo sulaikytas Europos Sąjungos valstybių uostuose vieną kartą.

32. Laivo uždraudimo įplaukti į Europos Sąjungos valstybių uostus procedūra vykdoma pagal šių taisyklių 4 priedo nuostatas.

 

X. LAIVŲ INSPEKTAVIMO REZULTATŲ PASKELBIMAS

 

33. Apie laivo sulaikymą Lietuvos saugios laivybos administracijos tinklalapyje viešai skelbiami šie duomenys:

33.1. laivo pavadinimas;

33.2. laivo TJO numeris;

33.3. laivo tipas;

33.4. laivo bendras tonažas;

33.5. laivo pastatymo metai, kaip nurodyta laivo liudijimuose;

33.6. laivo savininkas (valdytojas), jo adresas;

33.7. atsakingas laivo frachtuotojas ir jo adresas (jeigu laivas pakrautas (bus pakrautas) biriais arba piltiniais kroviniais), frachto tipas;

33.8. laivo vėliavos valstybė;

33.9. laivo techninę priežiūrą vykdanti klasifikacinė bendrovė;

33.10. klasifikacinė bendrovė, valstybės vėliavos administracijos vardu išdavusi privalomus tarptautinėmis konvencijomis nustatytus dokumentus;

33.11. paskutinio išplėstinio inspektavimo uostas ir data ir ar buvo laivas sulaikytas;

33.12. specialaus laivo patikrinimo uostas ir data, organizacijos, kuri vykdė specialų patikrinimą, pavadinimas (jeigu toks patikrinimas buvo);

33.13. laivo sulaikymų skaičius per paskutinius 24 mėnesius;

33.14. valstybė ir uostas, kur sulaikytas laivas;

33.15. laivo sulaikymo panaikinimo data;

33.16. kiek dienų laivas buvo sulaikytas;

33.17. trumpos ir aiškios pastabos ir trūkumai, dėl kurių laivas buvo sulaikytas;

33.18. inspektuojančios institucijos tolesnės priemonės dėl laivo sulaikymo;

33.19. trumpos ir aiškios priežastys, dėl kurių laivui uždrausta įplaukti į Europos Sąjungos valstybių uostus;

33.20. jeigu trūkumai susiję su laivo klase, nurodomi trūkumai, kurie nulėmė laivo sulaikymą;

33.21. jeigu laivui leista plaukti į artimiausią uostą remontui, nurodyti sąlygas.

34. Apie laivo inspektavimą Lietuvos saugios laivybos administracijos tinklalapyje viešai skelbiami šie duomenys:

34.1. laivo pavadinimas;

34.2. laivo TJO numeris;

34.3. laivo tipas;

34.4. laivo bendras tonažas;

34.5. laivo pastatymo metai;

34.6. laivo savininko (valdytojo) adresas;

34.7. jeigu laivas pakrautas (bus pakrautas) biriais arba skystais piltiniais kroviniais, nurodyti atsakingą už pasirinktą laivą frachtuotoją, jo adresą ir frachto tipą;

34.8. laivo vėliavos valstybė;

34.9. klasifikacinė bendrovė, kuri vykdo techninę laivo priežiūrą;

34.10. klasifikacinė bendrovė, kuri, įgaliota valstybės vėliavos administracijos, išdavė privalomus tarptautinėmis konvencijomis nustatytus dokumentus;

34.11. valstybė, uostas ir data, kur buvo inspektuojamas laivas;

34.12. pastabų skaičius ir pobūdis.

______________


Užsienio valstybių laivų valstybinės kontrolės

Lietuvos Respublikos jūrų uostuose vykdymo

taisyklių

1 priedas

 

LAIVŲ INSPEKTAVIMO NEPRIKLAUSOMAI NUO JŲ RIZIKOS FAKTORIAUS PIRMUMO REIKALAVIMAI

 

1. Pirmiausia nepriklausomai nuo jų rizikos faktoriaus, inspektuojami šie laivai:

1.1. kuriuose apie pastebėtus trūkumus pranešė locmanas arba kitos uosto administracijos tarnybos;

1.2. dėl kurių inspektavimo pagrįstai kreipėsi kita Administracija;

1.3. kuriuose apie esančius trūkumus pranešė laivo kapitonas arba kiti įgulos nariai. Šiuo atveju asmeniui, suteikusiam tokią informaciją, turi būti garantuojamas anonimiškumas;

1.4. kurie, prieš įplaukdamai į uostą, patyrė avariją arba sukėlė avarinę situaciją (buvo užplaukę ant seklumos, susidūrę su kitais laivais, manevravo pažeisdami įplaukimo į uostą taisykles, praplaukdami rajonus, kuriuose nustatytos tam tikros laivybos taisyklės, pažeidė tų taisyklių reikalavimus);

1.5. kurie, prieš įplaukdami į uostą, nesuteikė būtinos informacijos apie laive esančius pavojingus krovinius;

1.6. kuriems dėl laivo saugumo trūkumų per paskutinius šešis mėnesius buvo sustabdytas laivo klasės liudijimo galiojimas.

2. Pirmiausia, atsižvelgiant į rizikos faktoriaus dydį, inspektuojami laivai:

2.1. kurie 12 mėnesių nebuvo įplaukę į Europos Sąjungos šalių uostus;

2.2. kuriems po paskutinio patikrinimo Paryžiaus tarpusavio supratimo memorandumo (toliau vadinama – Paryžiaus SM) zonoje praėjo 6 ir daugiau mėnesių;

2.3. kuriems privalomi tarptautinių konvencijų liudijimai išduoti įgaliotos klasifikacinės bendrovės, kuri nėra pripažinta Europos Komisijos;

2.4. kuriems buvo leista išplaukti iš paskutinio uosto su pastabomis;

2.5. kurių vėliavos šalis pagal Paryžiaus SM kasmetinę statistiką yra „juodajame sąraše“;

2.6. kurie buvo sulaikyti uoste, iš kurio atplaukia;

2.7. kurių vėliavos valstybės nėra ratifikavusi visų tarptautinių konvencijų, nurodytų Užsienio valstybių laivų valstybinės kontrolės Lietuvos Respublikos jūrų uostuose vykdymo taisyklių (toliau vadinama – taisyklės) 4.9 punkte;

2.8. jeigu jų techninę priežiūrą vykdo klasifikacinės bendrovės, kurių laivų pastabų reitingas aukštesnis už vidutinį pagal Paryžiaus SM kasmetinę statistiką;

2.9. atskirų tipų, nurodytų šių taisyklių 14 punkte;

2.10. 13 metų ir senesni.

Nustačiusi iš duomenų bazės įrašų SIRENAC 2000 rizikos faktorių, inspektuojanti institucija pirmiausia tikrina tuos laivus, kurių rizikos faktorius didesnis.

______________


Užsienio valstybių laivų valstybinės kontrolės

Lietuvos Respublikos jūrų uostuose vykdymo

taisyklių

2 priedas

 

DOKUMENTŲ SĄRAŠAS

 

1. Tarptautinis laivo metmenų 1969 m. konvencijos liudijimas.

2. Keleivinio laivo saugumo liudijimas.

3. Krovininio laivo saugios konstrukcijos liudijimas.

4. Krovininio laivo saugių įrenginių liudijimas.

5. Krovininio laivo saugių radijo įrenginių liudijimas.

6. Išimties liudijimas su taikomų krovinių sąrašu pagal konvencijos SOLAS 74 taisyklės II-2/53.1.3 nuostatus.

7. Krovininio laivo saugumo liudijimas.

8. Laivo atitikties konvencijos SOLAS 74 taisyklės II-2/54 nuostatoms liudijimas.

9. Leidžiamų laivui pervežti pavojingų krovinių sąrašas arba manifestas, arba pavojingų krovinių pakrovimo planas.

10. Tarptautinis liudijimas, leidžiantis laivui pervežti suskystintas dujas kaip piltinį krovinį, arba liudijimas, leidžiantis laivui vežti suskystintas dujas kaip piltinį krovinį (priklausomai nuo to, kas yra taikoma).

11. Tarptautinis liudijimas, patvirtinantis, kad laivas tinka pervežti pavojingas chemines medžiagas kaip piltinį krovinį, arba liudijimas, patvirtinantis, kad laivas tinka pervežti pavojingas chemines medžiagas kaip piltinį krovinį (priklausomai nuo to, kas yra taikoma).

12. Tarptautinis prevencijos užteršimo nafta liudijimas.

13. Tarptautinis prevencijos užteršimo skystomis kenksmingomis medžiagomis, pervežant jas kaip piltinį krovinį, liudijimas.

14. Tarptautinis krovininės žymos liudijimas (1966 m.).

15. Tarptautinis krovininės žymos išimties liudijimas (1966 m.).

16. Naftos ir jos produktų operacijų registravimo žurnalas (I ir II dalys).

17. Laivo įgulos veiksmų avarinio naftos užteršimo atveju planas.

18. Laivo krovinio registravimo žurnalas.

19. Minimalios įgulos saugaus laivo valdymo liudijimas.

20. Kvalifikaciniai liudijimai, išduoti pagal konvencijos STCW 78/95 nuostatas.

21. Sveikatos patikrinimo liudijimai (Tarptautinės darbo organizacijos (toliau vadinama – TDO) konvencija Nr. 73).

22. Darbų laive planavimo grafikas (TDO konvencija Nr. 180 ir STCW 95).

23. Darbo ir poilsio valandų apskaitos dokumentas (TDO konvencija Nr. 180).

24. Laivo stovumo skaičiavimai.

25. Atitikties dokumento kopija. Laivo saugaus valdymo liudijimas. Šie dokumentai išduodami pagal Tarptautinio saugaus laivybos valdymo ir taršos prevencijos iš laivų kodekso nuostatas.

26. Laivo klasės liudijimas (jeigu laivui suteikta klasė).

27. Laivo korpuso konstrukcijų apžiūrų byla (taikoma tik tanklaiviams ir balkeriams).

28. Informacija apie santykio A/A-maks. dydį (taikoma tik ro-ro keleiviniams laivams).

29. Dokumentas, patvirtinantis, kad laivas tinka pervežti grūdus.

30. Specialios paskirties laivo saugumo liudijimas.

31. Greitaeigio laivo saugumo liudijimas.

32. Naftos išpylimo į jūrą kontrolės ir registravimo įrangos įrašai paskutinio reiso be krovinio metu (taikoma tik tanklaiviams).

33. Laivo aliarmo planas, kovos su gaisru planas, veiksmų, esant laivo korpuso pažeidimams (dėl keleivinių laivų), keleivinių laivų kapitonui paruoštas veiklos planas avarinėse situacijose.

34. Laivo žurnalas (ar žurnale yra įrašai apie privalomus mokymus ir treniruotes veikiant įgulai avarinėse situacijose).

35. Valstybės uosto kontrolės laivo inspektavimo aktai.

36. Krovinio tvirtinimo vadovas.

37. Keleivinių laivų plaukiojimo rajono apribojimo dokumentas.

38. Keleivinio laivo bendradarbiavimo su jūriniais koordinaciniais gelbėjimo centrais planas.

39. Biriems kroviniams pervežti pritaikyto laivo (sausakrūvio laivo) vadovas.

40. Biriems kroviniams pervežti pritaikyto laivo pakrovimo (iškrovimo) planas.

41. Šiukšlių tvarkymo laive planas.

42. Šiukšlių tvarkymo laive registracijos žurnalas.

43. Draudimo dėl civilinės atsakomybės nuo užteršimo nafta liudijimas.

44. Procedūrų ir parengties vadovas (pagal MARPOL 73/78 II priedą).

______________


Užsienio valstybių laivų valstybinės kontrolės

Lietuvos Respublikos jūrų uostuose vykdymo

taisyklių

3 priedas

 

AKIVAIZDUS PAGRINDAS LAIVO DETALIAM PATIKRINIMUI

 

Konvencija SOLAS 74

 

1. Laive nėra privalomų dokumentų arba pasibaigęs jų galiojimas (2 priedas).

2. Laivo įgula neatitinka saugaus minimalios įgulos sudėties liudijimo reikalavimų.

3. Yra pagrindinės jėgainės arba kitų svarbių mechanizmų, elektros įrangos gedimų.

4. Nešvarios pagrindinės jėgainės patalpos, vamzdynų šiluminė izoliacija persisunkusi kuru arba tepalais, patalpose yra daug tepaluotų vandenų, nedirba nusausinimo sistema.

5. Nepatikimai dirba avarinis generatorius, neveikia avarinis apšvietimas, sugedusios akumuliatoriaus baterijos.

6. Nepakankamas kiekis arba netinkamos naudoti individualios gelbėjimosi priemonės. Nedirba gelbėjimo valčių (plaustų) nuleidimo įranga.

7. Nepakankamas kiekis arba nepatikimas priešgaisrinių įrenginių, siurblių, gaisrinės signalizacijos, stacionarios tūrinės gaisro gesinimo sistemos, priešgaisrinių sklendžių ventiliacijos kanaluose, nuotolinių momentinio uždarymo ventilių kuro ir tepalo sistemose, nuotolinio ventiliacijos, kuro ir tepalo siurblių išjungimo sistemų darbas.

8. Nepakankamas gesinimo skysčio kiekis arba nepatikimas stacionarios priešgaisrinės sistemos darbas ant tanklaivių krovininio denio. Nepatikimas inertinių dujų sistemos darbas tanklaiviuose.

9. Nepakankamas kiekis arba netinka naudojimui signalinės ugnys, ženklai ir garso signalai.

10. Gedimas arba nepatikimas radijo įrenginių nelaimės signalo siuntimo į eterį darbas.

11. Nekoreguoti jūrlapiai ir kita navigacinė literatūra jūros rajonams planuojamam reisui.

12. Laive nėra ir nerengiami kito reiso planai.

13. Laive nėra arba nepatikimai dirba navigaciniai įrenginiai, reikalaujami pagal konvencijos SOLAS 74 taisyklę V-12(o).

14. Tanklaivio siurblinės ventiliacijos kanalai neatitinka konvencijos SOLAS 74 taisyklės II-2 / 59.3.1 reikalavimų.

15. Dyzeliniuose varikliuose aukšto slėgio kuro padavimo vamzdžiai neatitinka šios konvencijos reikalavimų.

16. Laivo įgulos veiksmai ir pasirengimas tikrinant laivo eksploataciją turi daug trūkumų.

17. Nevykdomi konvencijos SOLAS 74 XI dalies 2 taisyklės reikalavimai dėl laivo korpuso konstrukcijų būklės sustiprintos kontrolės programos įgyvendinimo.

18. Nėra arba netinkamai dirba laivo parametrų registracijos aparatūra1.

 

Tarptautinis piltinių krovinių pervežimo kodeksas (IBC)

 

19. Pakraunamas į laivą krovinys nėra nurodytas liudijimo priede, nėra informacijos apie krovinį (16.2).

20. Nėra arba nedirba aukšto slėgio saugos prietaisai (8.2.3).

21. Elektros įranga nesaugi sprogimui arba neatitinka kodekso reikalavimų (10.2.3).

22. Pavojinguose sprogimui rajonuose yra gaisrą sukeliantys įrenginiai (10.2) (11.3.15).

23. Nevykdomi specialūs reikalavimai (15).

24. Krovininiuose tankuose pakrauta krovinio daugiau negu leidžiama (16.1).

25. Temperatūrai jautrūs produktai nepakankamai apsaugoti nuo temperatūros poveikio (16.6).

 

Tarptautinis dujų pervežimo kodeksas (IGC)

 

26. Pakraunamas krovinys nėra nurodytas tinkamumo liudijime arba nėra informacijos apie krovinį (18.1).

27. Nėra užraktų gyvenamosiose ir tarnybinėse patalpose (3.2.6).

28. Pertvaros laidžios dujoms (3.3.2).

29. Neveikia oro užtvaros (3.6).

30. Nėra arba neveikia momentinio uždarymo vožtuvai (5.6).

31. Nėra arba neveikia saugos vožtuvai (8.2).

32. Elektros įrenginiai pavojinguose sprogimui rajonuose neatitinka reikalavimų (10.2.4).

33. Ventiliacija krovinio pakrovimo rajonuose neveikia (12.1).

34. Slėgio signalizacija krovininiuose tankuose neveikia (13.4.1).

35. Dujų nutekėjimo kontrolės signalizacija arba kenksmingų dujų analizatorius neveikia (13.6).

36. Kroviniui naudojamas katalizatorius neturi galiojančio liudijimo (17/19).

 

Krovininės žymos konvencija (LL66)

 

37. Ryškus laivo korpuso deformavimas, korozija, galinti turėti įtakos laivo korpuso sandarumui, dėl kurių turi būti atliktas remontas.

38. Akivaizdus laivo stovumo nepakankamumas.

39. Kapitonas negali pateikti patikimos patvirtintos informacijos, kad jis reiso metu galėtų tinkamai įvertinti ir paskaičiuoti laivo stovumą keičiantis reiso sąlygoms.

40. Nėra arba netinkama triumų dangčių, vandeniui nelaidžių durų, ventiliacinių angų uždarymo įrenginių būklė.

41. Laivas perkrautas.

42. Ant korpuso apkalos nėra arba nematomi krovininės žymos ženklai.

 

Konvencijos MARPOL 73/78 I priedas

 

43. Nėra arba tinkamai neveikia naftuotų vandenų filtravimo, naftos išpylimo į jūrą valdymo ir kontrolės arba 15 ppm koncentracijos signalizacijos įrenginiai.

44. Nepakankamas planuojamam reisui laisvas tūris kuro (tepalo) nuosėdų arba naftuotų vandenų cisternose.

45. Nėra operacijų su nafta ir jos produktais registracijos žurnalo (20.5).

46. Laive rasta nelegali naftuotų vandenų nusausinimo sistema.

47. Nėra laivo patikrinimo aktų bylos arba jie neatitinka šios konvencijos reikalavimų 13G(3)(b).

 

Konvencijos MARPOL 73/78 II priedas

 

48. Nėra Procedūrų ir parengties vadovo.

49. Krovinys nepaskirstytas pagal kategorijas (3(4).

50. Nėra krovinio registracijos žurnalo (9(6).

51. Naftos grupės kroviniai pervežami nesilaikant taisyklės (14) reikalavimų.

 

Konvencijos MARPOL 73/78 V priedas

 

52. Nėra šiukšlių tvarkymo laive plano.

53. Nėra šiukšlių tvarkymo laive registracijos žurnalo.

54. Laivo įgula nežino šiukšlių tvarkymo plano reikalavimų.

 

Jūrininkų rengimo konvencija STCW 95

 

55. Laivo įgulos vadovaujantys nariai neturi laivo valstybės vėliavos Administracijos diplomų patvirtinimų, nėra dokumento, patvirtinančio, kad dėl diplomų patvirtinimo buvo kreiptasi į laivo vėliavos šalies Administraciją.

56. Įgulos kiekis ir kvalifikacija neatitinka valstybės vėliavos Administracijos reikalavimų.

57. Laivo įgulos nariai neturi kvalifikacijos liudijimų.

58. Laivo įgulos nariai nesugeba vykdyti savo pareigų avarinėse situacijose, susijusiose su laivo saugumu ir taršos prevencija.

59. Nėra galimybės prasidėjus reisui sukomplektuoti laive budėjimą iš pailsėjusių įgulos narių.

60. Laive organizuotas laivavedžių ir mechanikų budėjimas neatitinka laivo vėliavos valstybės Administracijos reikalavimų.

 

Tarptautinės darbo organizacijos konvencija ILO 1472

 

61. Nepakankamas maisto atsargų kiekis būsimam reisui.

62. Nepakankamas geriamojo vandens kiekis iki kito uosto.

63. Antisanitarinė laivo būklė.

64. Gyvenamosios patalpos nešildomos (jeigu laivas dirba platumose, kur žema temperatūra).

65. Laivas užgriozdintas arba denio krovinys trukdo laisvai prieiti prie priešgaisrinių arba gelbėjimosi įrenginių; yra akivaizdu, kad budintys įgulos nariai ir tie, kurie privalės pratęsti budėjimą, yra pervargę. Laive neiškabintas įgulos narių budėjimo ir poilsio grafikas.

______________


Užsienio valstybių laivų valstybinės kontrolės

Lietuvos Respublikos jūrų uostuose vykdymo

taisyklių

4 priedas

 

UŽDRAUDIMO ĮPLAUKTI Į EUROPOS SĄJUNGOS ŠALIŲ UOSTUS PROCEDŪRA

 

1. Šio priedo nuostatos taikomos:

1.1. Naftos tanklaiviams.

1.2. Chemines medžiagas pervežantiems tanklaiviams.

1.3. Keleiviniams (kruiziniams) laivams.

1.4. Birius krovinius pervežantiems laivams (balkeriams).

2. Jeigu sulaikius laivą nustatoma, kad jam taikomos šių taisyklių 30.1 arba 30.2 punktų nuostatos, inspektuojanti institucija raštu privalo pranešti laivo kapitonui ir savininkui (valdytojui), jog laivui bus uždrausta įplaukti į bet kurį Europos Sąjungos šalių uostą.

3. Sulaikiusi laivą inspektuojanti institucija privalo raštu informuoti laivo vėliavos Administraciją, susijusią su sulaikymu klasifikacinę bendrovę (jeigu laivui suteikta klasė), per SIRENAC 2000 duomenų bazę – visas Europos Sąjungos šalis, Europos Komisiją.

4. Uždraudimas įplaukti į bet kokį Europos Sąjungos šalių uostą įsigalioja leidus laivui, pašalinus trūkumus, dėl kurių jis buvo sulaikytas, išplaukti iš uosto.

5. Dėl uždraudimo įplaukti į bet kurį Europos Sąjungos šalių uostą panaikinimo laivo savininkas (valdytojas) turi raštu kreiptis į draudimą įplaukti išdavusią inspektavimo instituciją. Prie prašymo turi būti pridėtas laivo vėliavos šalies Administracijos liudijimas, patvirtinantis, kad laivas visiškai atitinka jam taikomų tarptautinių konvencijų reikalavimus. Jeigu laivas turi registro klasę, prie prašymo turi būti pridedamas klasifikacinės bendrovės liudijimas, patvirtinantis, kad laivas visiškai atitinka klasifikacinės bendrovės taisyklių ir standartų reikalavimus.

6. Uždraudimą gali panaikinti tik inspektavimo institucija, išdavusi draudimą ir patikrinus laivą iš anksto sutartame uoste, jeigu inspektuojanti institucija įsitikina, kad laivas visiškai atitinka jam taikomų tarptautinių konvencijų reikalavimus.

10. Jeigu iš anksto sutartas uostas yra bet kurios Europos Sąjungos šalies uostas, šio uosto šalies Administracija, suderinusi su šalies, kuri uždraudė laivui įplaukti į Europos Sąjungos šalių uostus, Administracija, gali leisti vienkartinį laivo įplaukimą į tą uostą jo patikrinimui pagal šio priedo 2 punkto reikalavimus. Laivui taikomas išplėstinis inspektavimas. Visas išlaidas, susijusias su laivo inspektavimu, apmoka laivo savininkas (valdytojas).

Jeigu patikrinimas patvirtina, kad laivas visiškai atitinka visų jam taikomų tarptautinių konvencijų reikalavimus, uždraudimas laivui įplaukti į Europos Sąjungos šalių uostus turi būti anuliuojamas. Inspektuojanti institucija apie tai raštu informuoja laivo savininką (valdytoją).

11. Inspektuojanti institucija apie uždraudimo anuliavimą raštu praneša laivo vėliavos šalies Administracijai, laivo klasės liudijimą išdavusiai klasifikacinei bendrovei, visoms Europos Sąjungos šalių Administracijoms, Europos Komisijai, išsiunčia pranešimą į SIRENAC duomenų bazę.

12. Informacija apie visus laivus, kuriems buvo uždrausta įplaukti į Europos Sąjungos šalių uostus, turi būti skelbiama viešai SIRENAC 2000 tinklalapyje ir publikuojama spaudoje.

______________

 

 



1 Kiekvieną kartą įsitikinti, kaip konkrečiam laivui taikomi šie reikalavimai.

2 Lietuvos Respublika dar nėra ratifikavusi konvencijos ILO 147, todėl šie punktai gali būti taikomi tik atkreipiant kapitono dėmesį į trūkumus.