LIETUVOS RESPUBLIKOS

CIVILINĖS AVIACIJOS

Į S T A T Y M A S

 

2000 m. liepos 18 d. Nr. VIII-1868

Vilnius

 

PIRMASIS SKIRSNIS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1 straipsnis. Įstatymo paskirtis

1. Šis įstatymas nustato civilinės aviacijos valdymą, oro erdvės, orlaivių, kitų įrenginių naudojimą civilinėje aviacijoje, oro uostų veiklą, vežimą, paiešką ir gelbėjimą, subjektų, susijusių su civiline aviacija, turtinę atsakomybę bei draudimą.

2. Šis įstatymas taip pat nustato reikalavimus civilinės aviacijos specialistams, taip pat orlaivių gamybos, aerodromų statybos ir naudojimo reikalavimus.

 

2 straipsnis. Pagrindinės šio įstatymo sąvokos

1. Aerodromas – nustatytas žemės arba vandens paviršiaus visas plotas (įskaitant visus statinius, įrenginius ir įrangą) arba jo dalis, skirti orlaiviams atskristi, išskristi ir judėti žemės arba vandens paviršiumi.

2. Aviacijos saugumas – techninių ir organizacinių priemonių visuma, apsauganti civilinę aviaciją nuo neteisėto įsikišimo į jos veiklą.

3. Aviacijos specialistas – asmuo, turintis specialų aviacijos išsilavinimą ir tam tikrą kvalifikaciją.

4. Bendrosios aviacijos orlaivis – civilinis orlaivis, naudojamas ne komerciniams oro transporto vežimams ir ne specialiesiems aviacijos darbams atlikti.

5. Civilinis aerodromas – aerodromas, turintis tinkamumo naudoti pažymėjimą.

6. Civilinis orlaivis – orlaivis, įregistruotas civilinių orlaivių registre.

7. Licencija oro susisiekimui vykdyti – leidimas, suteikiantis teisę už užmokestį arba užsakymo pagrindu vežti keleivius, krovinius ir (arba) paštą.

8. Meteorologinė informacija – meteorologinis pranešimas, analizė, prognozė ir visi kiti pranešimai apie esamas ir numatomas meteorologines sąlygas.

9. Orlaivio įgula – orlaivio skrydžio įgula, orlaivio palydovai ir operatoriai.

10. Orlaivio naudotojas – fizinis ar juridinis asmuo arba įmonė, neturinti juridinio asmens teisių, kurie pagal sutartį ar kitu teisėtu pagrindu savo vardu naudoja orlaivį.

11. Orlaivio vadas – orlaivio savininko arba naudotojo paskirtas pilotas, atsakingas už orlaivio eksploatavimą ir saugą viso skrydžio laiku.

12. Orlaivis – kiekvienas aparatas (mašina), kuris atmosferoje laikosi dėl sąveikos su oru, bet ne dėl oro atoveikio nuo žemės paviršiaus.

13. Oro eismo paslaugos – tam tikros skrydžių informacijos paslaugos, aliarmo skelbimas, konsultacinės oro eismo ir skrydžių valdymo paslaugos.

14. Oro navigacijos paslaugos – oro eismo paslaugos, aviacinių ryšių paslaugos, meteorologijos paslaugos, paieška ir gelbėjimas, oro navigacijos informacijos paslaugos.

15. Oro susisiekimas – keleivių, krovinių ir (arba) pašto vežimas už užmokestį arba užsakymo pagrindu.

16. Oro uostas – įmonė, atliekanti keleivių, bagažo, krovinių ir pašto, taip pat orlaivių skrydžių ir įgulų aptarnavimą ir tam tikslui turinti aerodromą, atitinkamų pastatų bei kitų antžeminių įrenginių ir personalą.

17. Oro uosto infrastruktūra – transporto infrastruktūros dalis, kurią sudaro žemės sklypas, aerodromas, specifinės paskirties statiniai ir įrenginiai.

18. Pripažinimo pažymėjimas – specialisto licencijos priedas, patvirtinantis užsienyje išduotos specialisto licencijos eksploatuoti ir techniškai prižiūrėti orlaivį, registruotą Lietuvos Respublikos civilinių orlaivių registre, galiojimą.

19. Skrydžio įgula – asmenys, kuriems nustatyta tvarka suteikta teisė eksploatuoti orlaivį.

20. Skrydžio įgulos narys – specialisto licenciją turintis įgulos narys, atsakantis už orlaivio eksploatavimą skrydžio laiku.

21. Skrydžio laikas – bendras laikas nuo to momento, kai orlaivis pajuda, ketindamas kilti, iki galutinio sustojimo pasibaigus skrydžiui.

22. Specialieji aviacijos darbai – orlaivio naudojimas už užmokestį specializuotoms paslaugoms teikti žemės ūkyje, statybose, fotodarbams – fotografijai ir topografijai, taip pat stebėjimo ir patruliavimo bei paieškos ir gelbėjimo darbams, oro reklamai ir kita.

23. Tarptautinis oro uostas – oro uostas, į kurį atskrenda ir iš kurio išskrenda tarptautinius skrydžius atliekantys orlaiviai, taip pat atliekamos pasienio, muitinės, medicininio karantino, higieninės kontrolės ir kitos procedūros.

24. Valdomoji oro erdvė – nustatyto dydžio oro erdvė, kurioje teikiamos skrydžių valdymo paslaugos skrydžiams pagal vizualiųjų skrydžių taisykles ir skrydžių pagal prietaisus taisykles, atsižvelgiant į oro erdvės klasifikaciją.

25. Valstybės orlaivis – krašto apsaugos, muitinės ir vidaus reikalų tarnybų naudojamas orlaivis.

26. Vežėjas – įmonė, turinti galiojantį vežėjo pažymėjimą.

27. Vežėjo pažymėjimas – dokumentas, patvirtinantis, kad vežėjas turi profesinių ir organizacinių pajėgumų saugiai verstis vežėjo pažymėjime nurodyta veikla.

 

3 straipsnis. Įstatymo taikymas

1. Šis įstatymas bei jo pagrindu priimti kiti teisės aktai taikomi taip pat ir už Lietuvos Respublikos teritorijos ribų esantiems Lietuvos Respublikoje registruotiems orlaiviams, jeigu jie neprieštarauja teisės aktams tos valstybės, kurios teritorijoje yra minėti orlaiviai.

2. Užsienio valstybių teisės aktai taikomi šių valstybių orlaiviams, esantiems Lietuvos Respublikos teritorijoje, jeigu jie neprieštarauja šiam įstatymui ir kitiems teisės aktams.

3. Jeigu Lietuvos Respublikos tarptautinėse sutartyse nustatyti kitokie reikalavimai nei tie, kuriuos numato civilinės aviacijos santykius reglamentuojantys Lietuvos Respublikos teisės aktai, taikomi tarptautinių sutarčių reikalavimai.

 

4 straipsnis. Kiti civilinės aviacijos teisės aktai

Civilinę aviaciją reglamentuojantys Lietuvos Respublikos teisės aktai turi atitikti Tarptautinės civilinės aviacijos konvencijos (toliau – Čikagos konvencija) reikalavimus ir, kiek tai priimtina Lietuvos Respublikai, šios konvencijos prieduose pateiktus standartus, rekomenduojamą praktiką bei procedūras, taip pat atitinkamus Europos Sąjungos bei Jungtinės aviacijos institucijos reikalavimus.

 

5 straipsnis. Civilinės aviacijos valstybinis valdymas

1. Civilinės aviacijos valstybinį valdymą pagal savo kompetenciją Lietuvos Respublikoje vykdo Susisiekimo ministerija ir Civilinės aviacijos administracija (toliau – CAA).

2. Susisiekimo ministerija vykdo civilinės aviacijos plėtros strateginį planavimą, civilinės aviacijos veiklos koordinavimą, rengia tarptautinio oro susisiekimo sutarčių projektus, atlieka šiose sutartyse numatytas civilinės aviacijos vadovybės funkcijas, išduoda licencijas oro susisiekimui vykdyti ir pagal savo kompetenciją rengia bei tvirtina teisės aktus.

3. CAA pagal savo kompetenciją įgyvendina valstybės civilinės aviacijos plėtros strategiją, teikia Susisiekimo ministerijai siūlymus rengiant civilinės aviacijos plėtros programas, atlieka valstybinę civilinės aviacijos priežiūrą ir kontrolę, organizuoja Nacionalinės civilinės aviacijos saugumo programos įgyvendinimą, rengia ir tvirtina teisės aktus, išduoda licencijas, pažymėjimus, taip pat atlieka kitas teisės aktais jai suteiktas funkcijas.

4. CAA yra biudžetinė įstaiga, išlaikoma iš valstybės biudžeto ir atskaitymų nuo rinkliavų už oro navigacijos paslaugas bei naudojimąsi oro uostais. Šių atskaitymų dydį nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė. CAA metinę pajamų ir išlaidų sąmatą tvirtina susisiekimo ministras.

 

6 straipsnis. Civilinės aviacijos objektų nuosavybė

1. Civiliniai orlaiviai, oro uostai ir aerodromai nuosavybės teise gali priklausyti Lietuvos valstybei, savivaldybei ir fiziniams asmenims, taip pat Lietuvos Respublikoje registruotiems juridiniams asmenims ir įmonėms, neturinčioms juridinio asmens teisių.

2. Skrydžių valdymo sistemos įrenginiai ir tarptautinių oro uostų infrastruktūra yra valstybės nuosavybė.

 

ANTRASIS SKIRSNIS

ORLAIVIŲ REGISTRAVIMAS IR ŽENKLINIMAS

 

7 straipsnis. Orlaivių nacionalinė priklausomybė

1. Lietuvos Respublikos civilinių orlaivių registre registruotas orlaivis turi Lietuvos nacionalinę priklausomybę.

2. Lietuvos Respublikoje, išskyrus šio straipsnio 3 dalyje numatytus atvejus, leidžiama naudoti tik tuos orlaivius, kurie turi Lietuvos nacionalinę priklausomybę.

3. Orlaiviai, turintys kitos valstybės nacionalinę priklausomybę, Lietuvos Respublikoje gali būti naudojami tik pagal Lietuvos Respublikos tarptautinę sutartį su juos registravusia valstybe arba pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka suteiktą leidimą.

 

8 straipsnis. Lietuvos Respublikos civilinių orlaivių registro tvarkytojas

Lietuvos Respublikos civilinių orlaivių registro tvarkytojas yra CAA.

 

9 straipsnis. Civilinių orlaivių registravimo sąlygos

1. Orlaivis registruojamas Lietuvos Respublikos civilinių orlaivių registre, jeigu:

1) orlaivio savininkas yra Lietuvos Respublikos pilietis, juridinis asmuo, įmonė, neturinti juridinio asmens teisių, registruoti Lietuvos Respublikoje, taip pat Lietuvos valstybė arba savivaldybė;

2) orlaivis turi tinkamumo skraidyti pažymėjimą;

3) orlaivis neregistruotas kitos valstybės orlaivių registre.

2. Užsienio valstybės juridiniam ar fiziniam asmeniui priklausantis orlaivis, jeigu jis yra nuolat eksploatuojamas iš Lietuvos Respublikos oro uosto, gali būti registruojamas Lietuvos Respublikos civilinių orlaivių registre nepaisant šio straipsnio 1 dalies 1 punkte nustatytų sąlygų.

 

10 straipsnis. Dokumentai, reikalingi orlaiviui registruoti

Orlaivio savininkas arba jo įgaliotas atstovas privalo raštu pateikti CAA paraišką registruoti orlaivį. Prie paraiškos turi būti pridėti dokumentai, patvirtinantys, kad pareiškėjas yra orlaivio savininkas, ir įvykdytos kitos šio įstatymo 9 straipsnio 1 dalyje nustatytos sąlygos.

 

11 straipsnis. Registruotina informacija

CAA turi įrašyti į Lietuvos Respublikos civilinių orlaivių registrą informaciją apie orlaivį, jo savininką ir orlaivio naudotoją, orlaivio įkeitimą, jeigu šis įkeistas, arba orlaivio areštą.

 

12 straipsnis. Pranešimas apie kitoje valstybėje registruotų orlaivių naudojimą

Tais atvejais, kai kitoje valstybėje registruotu orlaiviu pagal susitarimą naudojasi Lietuvos Respublikos pilietis, juridinis asmuo, įmonė, neturinti juridinio asmens teisių, registruoti Lietuvos Respublikoje, Lietuvos valstybė arba savivaldybė, jie privalo pranešti CAA orlaivio duomenis ir pateikti tokio susitarimo kopiją. CAA turi sudaryti Lietuvos Respublikoje naudojamų užsienio valstybių orlaivių ir jų naudotojų sąrašą. Apie visus pateiktos informacijos pasikeitimus orlaivio naudotojas turi nedelsdamas pranešti CAA.

 

13 straipsnis. Civilinio orlaivio registravimo panaikinimas

1. Civilinio orlaivio registravimas panaikinamas:

1) orlaivio savininko arba jo įgalioto atstovo prašymu;

2) jei pažeidžiamos šio įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 1 ir 3 punktuose nustatytos sąlygos;

3) jei orlaivis registruojamas kaip valstybės orlaivis;

4) jei orlaivis yra išmontuotas, sunaikintas arba prarastas, o prarasto orlaivio paieška nutraukta;

5) jei orlaivis pastaruosius trejus metus neturėjo galiojančio tinkamumo skraidyti pažymėjimo, išskyrus tuos atvejus, kai savininkas arba jo įgaliotas atstovas per CAA nustatytą laiką pateikė įrodymų, kad orlaivis yra tinkamas skraidyti.

2. Jeigu Lietuvos Respublikos civilinių orlaivių registre įrašyta, kad orlaivis yra įkeistas arba areštuotas, jo registravimas negali būti panaikintas be įkaito davėjo sutikimo arba atitinkamų institucijų rašytinio pranešimo, kad orlaivio areštas panaikintas.

 

14 straipsnis. Orlaivio registravimo liudijimas

1. Įregistravus orlaivį, jo savininkui arba įgaliotam atstovui išduodamas orlaivio registravimo liudijimas.

2. Panaikinus civilinio orlaivio registravimą, jo registravimo liudijimas grąžinamas jį išdavusiai institucijai.

 

15 straipsnis. Nacionaliniai ir registravimo ženklai

1. Orlaiviai, registruoti Lietuvos Respublikos civilinių orlaivių registre, turi būti ženklinami Tarptautinės civilinės aviacijos organizacijos (toliau – ICAO) suteiktu valstybės nacionaliniu ženklu „LY“ bei CAA suteiktu registravimo ženklu.

2. Registravimo ženklų suteikimo bei orlaivių ženklinimo tvarką nustato susisiekimo ministras.

 

TREČIASIS SKIRSNIS

ORLAIVIO TINKAMUMAS SKRAIDYTI IR APLINKOS APSAUGOS REIKALAVIMAI

 

16 straipsnis. Tinkamumo skraidyti reikalavimai

1. Lietuvos Respublikos oro erdvėje gali skristi tik orlaiviai, kurie yra tinkami skraidyti ir turi galiojantį tinkamumo skraidyti pažymėjimą.

2. Orlaivis gali būti pripažįstamas tinkamu skraidyti, jeigu jis atitinkamai suprojektuotas, pagamintas, įrengtas ir techniškai prižiūrimas bei jo skridimo savybės atitinka skrydžių saugos reikalavimus, kuriuos nustato CAA.

3. Šiame straipsnyje nustatyti reikalavimai taikomi ir orlaivio atsarginėms dalims, prietaisams bei įrangai.

 

17 straipsnis. Tinkamumo skraidyti pažymėjimas

1. Orlaiviui, pripažintam tinkamu skraidyti, CAA išduoda tinkamumo skraidyti pažymėjimą, galiojantį iki jame nustatyto laiko. CAA, atsižvelgdama į orlaivio techninę būklę, gali nustatyti orlaivio eksploatavimo apribojimus, kurie turi būti įrašyti orlaivio tinkamumo skraidyti pažymėjime.

2. Gavęs rašytinę orlaivio savininko arba naudotojo paraišką, CAA turi teisę pratęsti tinkamumo skraidyti pažymėjimo galiojimą, jeigu nustato, kad orlaivis atitinka tinkamumo skraidyti reikalavimus.

3. Jeigu CAA nustato, kad Lietuvos Respublikoje registruotas orlaivis yra netinkamas skraidyti, ji turi sustabdyti tinkamumo skraidyti pažymėjimo galiojimą, kol bus nustatyta, kad orlaivis yra tinkamas skraidyti. Tinkamumo skraidyti pažymėjimas, kurio galiojimas buvo sustabdytas, turi būti grąžintas CAA.

4. Lietuvos Respublikoje nustatyta tvarka gali būti pripažįstami Čikagos konvencijos valstybių narių išduoti tinkamumo skraidyti pažymėjimai, jeigu jie išduoti laikantis ne mažesnių nei minimalūs reikalavimų, įrašytų į standartus, parengtus vadovaujantis Čikagos konvencija.

5. Paraiškų orlaivio tinkamumo skraidyti pažymėjimui gauti pateikimo, tinkamumo skraidyti nustatymo, tinkamumo skraidyti pažymėjimų išdavimo, galiojimo pratęsimo, sustabdymo ir atšaukimo bei užsienio valstybių išduotų tinkamumo skraidyti pažymėjimų pripažinimo sąlygas ir tvarką nustato susisiekimo ministras.

 

18 straipsnis. Tinkamumo skraidyti priežiūra

1. Lietuvos nacionalinę priklausomybę turinčio orlaivio tinkamumo skraidyti priežiūrą vykdo CAA.

2. CAA, vykdydama priežiūrą, atlieka orlaivio tinkamumo skraidyti tyrimą šiais būdais:

1) orlaivio savininko arba naudotojo pateiktų techninės priežiūros ir kitų techninių ataskaitų įvertinimu;

2) techninės orlaivio būklės įvertinimu;

3) prireikus bandomaisiais skrydžiais.

3. CAA savo nuožiūra gali patikrinti orlaivio tinkamumą skraidyti viso orlaivio tinkamumo skraidyti pažymėjimo galiojimo metu arba patikrinti orlaivį jo savininko arba naudotojo prašymu.

4. Orlaivio savininkas arba naudotojas turi pateikti CAA visą informaciją apie orlaivio tinkamumą skraidyti, techninę priežiūrą, orlaivio dalių pakeitimą ar taisymą, taip pat visą statistinę informaciją apie jo naudojimą. CAA įgalioti atstovai, vykdydami orlaivio tinkamumo skraidyti priežiūrą, turi teisę netrukdomi patekti į savininko arba naudotojo aviacijos paskirties administracines bei gamybines patalpas, taip pat į orlaivį bei juo skristi.

5. Bandomuosius skrydžius turi atlikti savininkas arba naudotojas, prižiūrimas CAA įgalioto atstovo.

 

19 straipsnis. Atsakomybė už orlaivio tinkamumą skraidyti

1. Už orlaivio tinkamumą skraidyti atsako jo savininkas arba naudotojas.

2. Orlaivio savininkas arba naudotojas privalo laikytis tinkamumo skraidyti nurodymų (direktyvų), išleidžiamų CAA arba valstybės, kurioje orlaivis buvo suprojektuotas ar pagamintas, jeigu CAA nenurodo kitaip.

3. Orlaivio savininkas arba naudotojas nedelsdamas privalo pranešti CAA apie visas aplinkybes, įvykius ir gedimus, kurie gali turėti įtakos orlaivio tinkamumui skraidyti.

 

20 straipsnis. Užsienio valstybių orlaivių tinkamumas skraidyti

1. CAA turi teisę įvertinti Lietuvos Respublikoje esančių užsienio valstybių orlaivių tinkamumą skraidyti.

2. Jeigu CAA nustato, kad užsienio valstybės orlaivis yra netinkamas skraidyti arba orlaivyje yra gedimų, kurie gali turėti įtakos tinkamumui skraidyti, CAA turi teisę neleisti jam pakilti. Tačiau jeigu orlaivis yra registruotas valstybėje, kuri yra ICAO narė, CAA privalo pranešti tos valstybės atsakingai institucijai apie orlaivio būklę ir CAA sprendimą. Jeigu užsienio valstybės institucija pareiškia, kad orlaivis yra tinkamas skraidyti, jam turi būti leista pakilti. Jeigu užsienio valstybės institucija nusprendžia, kad orlaivis yra netinkamas skraidyti, bet tam tikromis sąlygomis jis gali būti perskraidintas į remonto vietą, tokiu atveju, jeigu bus įvykdytos šios institucijos nustatytos sąlygos, CAA leidžia orlaiviui pakilti. Tokio skrydžio metu orlaivyje gali būti tik orlaivio įgula ir techniniai specialistai.

 

21 straipsnis. Aplinkos apsaugos reikalavimai

Lietuvos Respublikos oro erdve gali skristi tik orlaiviai, kurių keliamas triukšmas ir emisija neviršija aplinkos ministro ir susisiekimo ministro nustatyto lygio.

 

22 straipsnis. Leidimai specialiesiems skrydžiams

1. Išimtiniais atvejais CAA gali duoti leidimą specialiajam skrydžiui tokiu orlaiviu, kuriam bendra tvarka negali būti išduotas tinkamumo skraidyti pažymėjimas, bet toks orlaivis gali saugiai skraidyti laikydamasis tam tikrų apribojimų.

2. Tokie leidimai gali būti išduodami bandomiesiems skrydžiams, perskraidinti orlaivius į remonto vietą ir kitais atvejais.

 

23 straipsnis.       Civilinių orlaivių ir jų įrangos projektavimas, gamyba, remontas ir techninė priežiūra

1. CAA nustato civilinių orlaivių ir jų įrangos projektavimo, gamybos, remonto ir techninės priežiūros reikalavimus. Lietuvos Respublikoje įmonės gali projektuoti, gaminti civilinius orlaivius, jų dalis, įrangą ar prietaisus, taip pat atlikti civilinių orlaivių remonto ir techninės priežiūros darbus tik turėdamos atitinkamą CAA išduotą pažymėjimą šiems darbams bei laikydamosi šiame pažymėjime nurodytų reikalavimų.

2. Šių pažymėjimų išdavimo, taip pat kitų valstybių išduotų pažymėjimų ir leidimų pripažinimo sąlygas ir tvarką nustato susisiekimo ministras. CAA prižiūri, kaip pažymėjimus turinčios įmonės laikosi nustatytų reikalavimų. CAA atstovai turi teisę pažymėjimus turinčių įmonių gamybines patalpas ir įrangą apžiūrėti nekliudomai, taip pat gauti visą informaciją bei dokumentus, susijusius su šios įmonės veikla.

3. CAA turi teisę pripažinti kitose valstybėse – ICAO valstybėse narėse – pagamintų orlaivių, jų dalių, įrangos ar prietaisų pažymėjimus bei leidimus juos projektuoti, gaminti, remontuoti ir atlikti techninę priežiūrą.

4. Šio straipsnio 1 dalies reikalavimai netaikomi savadarbiams orlaiviams, jų dalims, įrangai ar prietaisams gaminti ir remontuoti. Tokio orlaivio gamybos, tinkamumo skraidyti nustatymo ir naudojimo sąlygas bei tvarką nustato CAA.

 

KETVIRTASIS SKIRSNIS

ORO UOSTAI, AERODROMAI IR LAUKO AIKŠTELĖS

 

24 straipsnis. Civilinio aerodromo statyba ir rekonstrukcija

1. Civilinis aerodromas statomas arba rekonstruojamas Statybos įstatymo ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka bei suderinus su CAA. Civilinio aerodromo vieta numatoma teritorijų planavimo dokumentuose.

2. Statinių statyba bei rekonstrukcija ir ūkinė veikla civilinio aerodromo apsaugos bei sanitarinėse apsaugos zonose leidžiama Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka.

3. Civilinio aerodromo sanitarinės apsaugos zonos teritorijos ribos nustatomos atsižvelgiant į triukšmo, elektromagnetinės energijos dydžius, oro, dirvožemio bei vandens taršą.

 

25 straipsnis. Aukštų statinių ženklinimas bei žiburių įrengimas

1. Aukšti statiniai turi būti ženklinami tam tikrais nakties ir dienos ženklais. Jų įrengimo ir naudojimo tvarką nustato susisiekimo ministras.

2. CAA turi teisę uždrausti civilinių aerodromų apsaugos zonose įrengti arba naudoti žiburius, galinčius kelti pavojų orlaivių skrydžių saugai.

 

26 straipsnis. Reikalavimai oro uostui, iš kurio vyksta oro susisiekimas

1. Oro susisiekimas gali būti vykdomas tik iš oro uostų, kurie atitinka susisiekimo ministro nustatytus reikalavimus.

2. Oro uoste, iš kurio vyksta tarptautiniai skrydžiai, turi būti atitinkamos muitinės, pasienio kontrolės ir kitos tarnybos.

 

27 straipsnis. Tikrinančiųjų institucijų veikla oro uoste

Tam tikrose tarptautinio oro uosto teritorijos dalyse steigiami ar veikia pasienio bei muitinės kontrolės punktai, kurių teritorijos ribas nustato susisiekimo ministras, suderinęs su Pasienio policijos departamentu prie Vidaus reikalų ministerijos ir Muitinės departamentu prie Finansų ministerijos.

 

28 straipsnis. Civilinio aerodromo kontrolė

CAA turi teisę visada patikrinti, ar civilinis aerodromas atitinka šio įstatymo ir kitų teisės aktų nustatytus reikalavimus. CAA įgalioti atstovai turi teisę nekliudomai įeiti ir apžiūrėti atitinkamus objektus, įrangą bei įrengimus, gauti visą reikiamą informaciją, dokumentus ir kitą medžiagą, susijusius su civilinio aerodromo tinkamumu naudoti.

 

29 straipsnis. Lauko aikštelės

1. Lauko aikštelė – žemės arba vandens paviršiaus plotas, turintis minimalią įrangą ir skirtas laikinai sraigtasparniams, sklandytuvams ir lengviesiems lėktuvams atskristi, išskristi ir judėti.

2. Lauko aikštelių įrengimo ir naudojimo sąlygas bei tvarką nustato CAA.

 

30 straipsnis. Civilinio aerodromo tinkamumas naudoti

1. Gali būti naudojami tik tie civiliniai aerodromai, kurie atitinka šio įstatymo ir kitų teisės aktų reikalavimus bei turi CAA išduotą tinkamumo naudoti pažymėjimą.

2. Pažymėjimas išduodamas, pratęsiamas, taip pat nutraukiamas arba sustabdomas jo galiojimas susisiekimo ministro nustatyta tvarka ir sąlygomis.

 

31 straipsnis. Aerodromų naudojimas civilinių ir valstybės orlaivių reikmėms

Civilinių aerodromų naudojimo valstybės orlaivių reikmėms ir krašto apsaugos, muitinės arba vidaus reikalų aerodromų naudojimo civilinių orlaivių reikmėms tvarką ir sąlygas nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė.

 

32 straipsnis. Orlaivių atskridimo ir išskridimo laiko koordinavimas

1. Orlaivių atskridimo ir išskridimo laikas koordinuojamas atsižvelgiant į oro uosto ir skrydžių valdymo gamybinius pajėgumus.

2. Šio straipsnio 1 dalyje numatytam koordinavimui įgyvendinti konkrečiame oro uoste susisiekimo ministras gali sudaryti specialią komisiją.

 

33 straipsnis. Tarptautinių oro uostų žemė

1. Tarptautinių oro uostų žemė yra valstybės nuosavybė.

2. Tarptautinis oro uostas žemę valdo, naudoja bei ja disponuoja turto patikėjimo teisėmis vadovaudamasis šiuo ir kitais Lietuvos Respublikos įstatymais.

3. Tarptautinis oro uostas turi teisę išnuomoti tarptautinio oro uosto žemę su šio oro uosto veikla susijusioms reikmėms, taip pat šio oro uosto teritorijoje jau veikiantiems ūkio subjektams, net jei jų veikla nesusijusi su šio oro uosto veikla.

 

PENKTASIS SKIRSNIS

CIVILINĖS AVIACIJOS SPECIALISTAI

 

34 straipsnis. Specialistų rengimas

Specialistus rengti, perkvalifikuoti ir kelti jų kvalifikaciją gali mokymo įstaigos, turinčios CAA patvirtintą programą.

 

35 straipsnis. Specialisto licencija

1. Eksploatuoti orlaivius ir atlikti jų techninę priežiūrą bei remonto darbus, taip pat vadovauti skrydžiams leidžiama asmenims, turintiems atitinkamą specialisto licenciją. Specialisto licencijos išduodamos aviacijos specialistams – skrydžio įgulos nariams, skrydžių vadovams, skrydžių dispečeriams, aviacijos inžinieriams ir technikams bei orlaivių palydovams.

2. Specialistų licencijavimo sąlygas ir tvarką nustato susisiekimo ministras.

3. Reikalavimus licencijuojamų specialistų sveikatos ir psichikos būklei nustato sveikatos apsaugos ministras ir susisiekimo ministras.

4. CAA turi teisę pripažinti ir išduoti licencijos, kurią specialistui išdavė užsienio valstybė, pripažinimo pažymėjimą, jei tokia licencija yra išduota pagal ICAO nustatytus arba griežtesnius reikalavimus.

 

36 straipsnis. Testai ir tikrinimai

CAA turi teisę visada patikrinti asmens, turinčio licenciją ar licencijos pripažinimo pažymėjimą, teorines žinias ir praktinius įgūdžius, taip pat reikalauti pasitikrinti sveikatą ar psichikos būklę.

 

37 straipsnis. Licencijų galiojimo sustabdymas ir nutraukimas

1. Susisiekimo ministro nustatyta tvarka CAA gali nutraukti arba sustabdyti licencijos galiojimą, jeigu:

1) specialistas nesilaikė šio įstatymo ir kitų teisės aktų nustatytų skrydžių saugos bei aviacijos saugumo reikalavimų;

2) specialistas naudojosi licencijos suteiktomis teisėmis, būdamas apsvaigęs nuo alkoholio, narkotikų, psichotropinių arba kitų medžiagų;

3) specialisto sveikatos ir psichikos būklė neatitinka nustatytų reikalavimų;

4) specialistas nuteistas už padarytą tyčinį nusikaltimą;

5) specialisto kvalifikacija neatitinka nustatytų reikalavimų.

2. Šio straipsnio nuostatos taikomos ir specialistams, kurie turi Lietuvos Respublikoje pripažintas užsienyje išduotas licencijas.

 

ŠEŠTASIS SKIRSNIS

ORLAIVIO ĮGULA IR JO VADAS

 

38 straipsnis. Orlaivio įgula

1. Orlaivio savininkas arba naudotojas privalo sukomplektuoti skrydžio įgulą pagal kiekvieno orlaivio tipui gamintojo arba CAA nustatytus reikalavimus.

2. Orlaivio įgulos nariai skrydžio laiku privalo turėti galiojančias specialisto licencijas ir sveikatos pažymėjimus.

3. Draudžiama eksploatuoti orlaivį, kai sukomplektuota ne visa skrydžio įgula.

4. Orlaivio įgulos nariai privalo tiksliai vykdyti darbo technologijoje nustatytas funkcijas ir aukštesniųjų įgulos narių nurodymus.

5. Draudžiama eksploatuoti orlaivį įgulos nariui, apsvaigusiam nuo alkoholio, narkotikų, psichotropinių arba kitų medžiagų.

6. Draudžiama įgulos nariui eksploatuoti orlaivį sergant, labai pavargus ar esant kitoms panašioms priežastims, dėl kurių jis negali tinkamai atlikti savo pareigų.

 

39 straipsnis. Orlaivio vadas

1. Orlaivio vadu galima skirti tik pilotą. Jei orlaivio įguloje yra tik vienas pilotas, jis yra ir orlaivio vadas.

2. Orlaivio įgulos darbui skrydžio laiku vadovauja orlaivio vadas.

3. Keleiviams yra privalomi orlaivio vado nurodymai, kuriais siekiama palaikyti tvarką bei užtikrinti skrydžio saugą ir saugumą orlaivyje.

 

40 straipsnis. Orlaivio vado pareigos

Orlaivio vadas privalo:

1) iki skrydžio įsitikinti, kad orlaivis yra parengtas skrydžiui, sukomplektuota bei pasirengusi visa skrydžio įgula ir orlaivyje yra visi reikiami dokumentai;

2) eksploatuoti orlaivį pagal nustatytas taisykles ir kontroliuoti skrendančio orlaivio techninę būklę;

3) pranešti CAA apie visas aplinkybes, įvykius arba gedimus, galinčius turėti įtakos orlaivio tinkamumui skraidyti;

4) rūpintis orlaivio keleivių, krovinių ir pašto sauga;

5) kilus skrydžių saugos pavojui, vykdyti teisės aktų nustatytus reikalavimus ir procedūras, užtikrinančius saugią skrydžių baigtį; apie veiksmus, kurių buvo imtasi, pranešti oro eismo paslaugų tarnybai;

6) apie avariją ar incidentą ir jo aplinkybes nedelsdamas pranešti CAA;

7) mirties arba gimimo skrendančiame orlaivyje atveju surašyti atitinkamą aktą.

 

41 straipsnis. Orlaivio vado teisės

Orlaivio vadas turi teisę:

1) atsisakyti priimti į orlaivį įgulos narius, keleivius arba krovinį, taip pat duoti nurodymą keleiviams išlipti arba iškrauti krovinį, jeigu to reikalauja aplinkybės;

2) imtis visų reikiamų priemonių tvarkai orlaivyje ir skrydžio saugai palaikyti;

3) prireikus kreiptis pagalbos į keleivius;

4) imtis priemonių nusikaltimui tirti, jeigu jis padarytas orlaivyje;

5) sulaikyti nusikaltimo padarymu įtariamą asmenį ir, orlaiviui nutūpus, perduoti jį atitinkamoms teisėsaugos institucijoms;

6) priimti galutinį sprendimą kilti išskrendant, nutraukti skrydį ir grįžti į išskridimo aerodromą ar tūpti atsarginiame aerodrome ir ekstremaliomis sąlygomis tūpti priverstinai.

 

42 straipsnis. Užsienio valstybės orlaivio vadas

Užsienio valstybės orlaivio vadas Lietuvos Respublikoje turi tas pačias teises ir pareigas, nustatytas šio įstatymo 40 ir 41 straipsniuose.

 

SEPTINTASIS SKIRSNIS

ORO EISMO PASLAUGOS

 

43 straipsnis. Oro eismo paslaugos

1. Oro eismo paslaugos teikiamos valdomoje oro erdvėje.

2. Oro eismo paslaugų teikimo sąlygas ir tvarką nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota institucija.

3. Susisiekimo ministras Lietuvos Respublikos Vyriausybės pritarimu turi teisę sudaryti su atitinkamomis kitų valstybių institucijomis arba tarptautinėmis organizacijomis sutartis dėl oro eismo paslaugų teikimo bei su tuo susijusių kitų funkcijų perdavimo tam tikrose Lietuvos Respublikos oro erdvės dalyse arba prisiimti tokius įsipareigojimus iš kitų valstybių ar tarptautinių organizacijų.

 

44 straipsnis. Draudžiamos zonos

1. Lietuvos Respublikos Vyriausybė gynybos ar visuomenės saugumo tikslais gali uždrausti arba riboti skrydžius virš visos Lietuvos Respublikos teritorijos ar virš tam tikros jos dalies.

2. Susisiekimo ministras gali laikinai paskelbti tam tikras oro erdvės dalis kaip draudžiamas, ribojamas arba pavojingas civilinei aviacijai zonas. Tokie sprendimai priimami CAA teikimu, suderintu su Lietuvos kariuomenės vadu. Draudimai ir apribojimai neturi būti taikomi ilgiau, negu to reikalauja juos sukėlusios priežastys.

 

45 straipsnis. Ryšių, navigacijos, stebėjimo ir skrydžių valdymo įranga

1. Lietuvos Respublikoje oro eismo paslaugų teikimui galima naudoti tik tą ryšių, navigacijos, stebėjimo ir skrydžių valdymo įrangą, kuri atitinka susisiekimo ministro nustatytus reikalavimus.

2. CAA turi teisę visada patikrinti, ar minėta įranga atitinka keliamus reikalavimus ir kaip teikiamos oro eismo paslaugos, o jos įgalioti atstovai turi teisę nekliudomi patekti į oro eismo paslaugų teikėjo administracines ir gamybines patalpas, apžiūrėti įrangą, taip pat susipažinti su visa su tuo susijusia informacija ir dokumentais.

 

46 straipsnis. Oro navigacijos informacijos paslaugos

1. Oro navigacijos informacijos paslaugas Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka teikia CAA arba jos įgaliotas paslaugų teikėjas.

2. Juridiniai ir fiziniai asmenys, taip pat įmonės, neturinčios juridinio asmens teisių, turintys oro navigacijos informaciją, privalo ją nemokamai teikti CAA arba jos įgaliotam paslaugų teikėjui.

 

47 straipsnis. Meteorologinė informacija

1. Meteorologinę informaciją civilinės aviacijos reikmėms teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotas meteorologijos paslaugų teikėjas.

2. Meteorologinės informacijos rūšis, mastus, jos teikimo bei atsiskaitymo tvarką nustato susisiekimo ministras ir aplinkos ministras.

 

48 straipsnis. Paieška ir gelbėjimas

1. Orlaivių paiešką ir gelbėjimą vykdo Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos.

2. Orlaivių paieškos ir gelbėjimo darbų vykdymo sąlygas ir tvarką nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba jos įgaliota institucija pagal Čikagos konvencijos 12 priedo reikalavimus.

 

AŠTUNTASIS SKIRSNIS

VEŽĖJO PAŽYMĖJIMAS IR LICENCIJA

 

49 straipsnis. Vežėjo pažymėjimas

1. Lietuvos Respublikos teritorijoje vykdyti oro susisiekimą ir specialiuosius aviacijos darbus galima tik turint galiojantį vežėjo pažymėjimą, kurį susisiekimo ministro nustatyta tvarka išduoda arba pripažįsta galiojančiu CAA.

2. Šio straipsnio 1 dalies reikalavimai taip pat taikomi verčiantis orlaivių nuomos veikla, kai atsakomybė už orlaivio tinkamumą skraidyti tenka nuomotojui.

 

50 straipsnis. Reikalavimai vežėjo pažymėjimui gauti

1. CAA turi teisę išduoti vežėjo pažymėjimą tik įsitikinusi, kad pareiškėjas turi užtektinai lėšų, žinių, įgūdžių, patirties ir reikiamą personalą, organizacinę struktūrą, orlaivius, patalpas bei įrangą, reikalingus saugiai ir patikimai dirbti naudodamasis teisėmis, kurias suteikia vežėjo pažymėjimas.

2. Kartu su vežėjo pažymėjimu CAA išduoda pažymėjimo priedą, kuriame nurodoma leistina veikla, jai taikomos sąlygos bei apribojimai.

3. Vežėjas privalo pranešti CAA apie visus pasikeitimus, kurie daro įtaką vežėjo pažymėjime arba jo priede numatytoms sąlygoms ir apribojimams.

 

51 straipsnis. Licencija oro susisiekimui vykdyti

1. Oro susisiekimui vykdyti vežėjas privalo turėti susisiekimo ministro išduotą licenciją.

2. Užsienio valstybių vežėjai turi teisę vykdyti oro susisiekimą pagal atitinkamą Lietuvos Respublikos tarptautinę sutartį. Kol tokios sutarties nėra, susisiekimo ministras gali išduoti atitinkamą leidimą.

3. Šio straipsnio 1 dalyje nurodyta licencija gali būti išduodama Lietuvos Respublikoje įsteigtai įmonei, turinčiai vežėjo pažymėjimą ir kurios veiksmingos kontrolės teisės priklauso Lietuvos Respublikos piliečiams, savivaldybėms, valstybei ar kitoms Lietuvos Respublikoje įregistruotoms įmonėms, kurių veiksmingos kontrolės teisės taip pat priklauso Lietuvos Respublikos piliečiams, savivaldybėms ar valstybei.

 

52 straipsnis.       Licencijos oro susisiekimui vykdyti išdavimas, sustabdymas ir panaikinimas

1. Licencijų oro susisiekimui vykdyti išdavimo, galiojimo sustabdymo ir panaikinimo sąlygas bei tvarką nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė.

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė gali nustatyti tam tikras skrydžių kategorijas, kurioms nereikalinga licencija.

 

DEVINTASIS SKIRSNIS

SKRYDŽIŲ VYKDYMAS

 

53 straipsnis. Orlaivių eksploatavimas

Orlaiviai eksploatuojami pagal CAA nustatytus reikalavimus.

 

54 straipsnis. Viršgarsiniai skrydžiai

Lietuvos Respublikos oro erdvėje orlaiviams draudžiama skristi viršgarsiniu greičiu. Ypatingais atvejais leidimą tokiems skrydžiams duoda Lietuvos Respublikos Vyriausybė.

 

55 straipsnis. Skrydžiai virš gyvenamųjų vietovių

1. Orlaiviai virš gyvenamųjų vietovių turi skristi nustatytame aukštyje, kuris užtikrintų priverstinį orlaivio nutupdymą už gyvenamosios vietovės ribų.

2. CAA nustato minimalų orlaivių skrydžių virš tam tikrų gyvenamųjų vietovių aukštį.

3. Orlaivių parodomieji skrydžiai virš gyvenamųjų vietovių leidžiami tik suderinus juos su savivaldybe, virš kurios teritorijos bus vykdomi parodomieji skrydžiai, ir gavus CAA leidimą.

 

56 straipsnis. Parodomieji renginiai ir aviacijos sporto varžybos

Parodomuosius renginius ir aviacijos sporto varžybas rengti galima CAA nustatyta tvarka ir turint atitinkamą leidimą.

 

57 straipsnis. Orlaivio perėmimas

Kitos valstybės orlaivio, pažeidusio Lietuvos Respublikos oro erdvę, perėmimo tvarką ir sąlygas nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė.

 

58 straipsnis. Draudimas išskristi

CAA turi teisę uždrausti orlaiviui išskristi, jei kyla abejonių dėl orlaivio tinkamumo skraidyti ar orlaivio įgulos nariai neturi atitinkamos licencijos arba orlaivyje nėra šio įstatymo 60 straipsnyje nurodytų dokumentų ar nesumokėtos šio įstatymo 69 straipsnyje numatytos rinkliavos.

 

59 straipsnis. Radijo ryšio naudojimo tvarka

Skrydžių valdymui užtikrinti reikalingų radijo ryšio priemonių registravimo ir naudojimo tvarką nustato susisiekimo ministras.

 

60 straipsnis. Orlaivio skrydžio dokumentai

Orlaivyje skrydžio metu turi būti šie dokumentai:

1) orlaivio registravimo liudijimas;

2) orlaivio tinkamumo skraidyti pažymėjimas;

3) leidimas naudotis orlaivio radijo stotimi;

4) orlaivio techninės būklės žurnalas;

5) skrydžių vykdymo vadovas;

6) civilinės atsakomybės draudimo liudijimas (polisas);

7) dokumentai apie keleivius, krovinį, bagažą ir paštą (jei jų orlaivyje yra);

8) triukšmo pažymėjimas (jei jis būtinas);

9) vežėjo pažymėjimas (tik vežėjams).

 

DEŠIMTASIS SKIRSNIS

CIVILINĖS AVIACIJOS SAUGUMAS

 

61 straipsnis. Civilinės aviacijos saugumo programos

1. Civilinės aviacijos saugumas užtikrinamas priemonėmis, numatytomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintoje Nacionalinėje civilinės aviacijos saugumo programoje.

2. Nacionalinės civilinės aviacijos saugumo programos įgyvendinimą koordinuoja Lietuvos Respublikos Vyriausybės sudaryta Nacionalinė aviacijos saugumo komisija.

 

62 straipsnis. Aviacijos saugumo užtikrinimas

Aviacijos saugumas užtikrinamas šiomis priemonėmis:

1) užkertant galimybę pašaliniams asmenims ir transporto priemonėms patekti į oro uostų kontroliuojamą zoną;

2) saugant orlaivius stovėjimo aikštelėse, kad į juos nepatektų pašaliniai asmenys;

3) užkertant galimybę neteisėtai gabenti orlaiviu ginklus, šaudmenis, sprogmenis, pavojingas chemines ir biologines medžiagas, radioaktyvius, nuodingus ir lengvai užsidegančius daiktus bei medžiagas ir užtikrinant saugaus jų gabenimo priemones;

4) prieš kiekvieną skrydį atliekant patikrą;

5) kartu su teisėsaugos institucijomis įgyvendinant visas saugumo priemones neteisėtiems įsikišimo aktams ir neteisėtai veikai užkirsti.

 

63 straipsnis. Tarnybos, užtikrinančios aviacijos saugumą

1. Aviacijos saugumą užtikrina oro uostai ir vežėjai. Šios įmonės privalo turėti CAA patvirtintas aviacijos saugumo užtikrinimo programas ir planus bei įsteigti atitinkamas tarnybas (paskirti atsakingą darbuotoją (darbuotojus). Kiti kontroliuojamoje oro uosto teritorijoje veikiantys subjektai privalo turėti aviacijos saugumo užtikrinimo planus ir besąlygiškai vykdyti tarnybų, užtikrinančių aviacijos saugumą, reikalavimus.

2. Oro uostų tarnybų, užtikrinančių aviacijos saugumą, darbuotojai turi teisę atlikti asmens apžiūrą ir daiktų patikrinimą, sulaikyti ir perduoti teisėsaugos institucijoms asmenis, pažeidusius aviacijos saugumo reikalavimus, taip pat bagažą, krovinius ir pašto siuntas, kuriuose yra draudžiamų gabenti orlaiviais daiktų ir medžiagų.

3. Jeigu kyla grėsmė keleivių, įgulos narių ar kitų asmenų gyvybei ar sveikatai, tarnybų, užtikrinančių aviacijos saugumą, darbuotojai turi teisę taikyti priemones, numatytas Lietuvos Respublikos įstatymuose ir kituose teisės aktuose.

4. Oro uostų tarnybų, užtikrinančių aviacijos saugumą, darbuotojai, eidami tarnybines pareigas, įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka turi teisę nešiotis ir naudoti tarnybinį ginklą ir kitas specialiąsias priemones.

 

VIENUOLIKTASIS SKIRSNIS

ORLAIVIŲ AVARIJOS IR INCIDENTAI

 

64 straipsnis. Orlaivių avarijų ir incidentų tyrimas

1. Orlaivių avarijų ir incidentų klasifikavimo, tyrimo bei pranešimų tvarką nustato susisiekimo ministras.

2. Pagrindinis avarijos arba incidento tyrimo tikslas – nustatyti priežastis bei užkirsti kelią avarijoms ir incidentams. Tyrimu nesiekiama nustatyti kieno nors kaltę ar atsakomybę.

3. Susisiekimo ministras paskiria nuolatinį orlaivių avarijų bei incidentų tyrimų vadovą ir suteikia jam įgaliojimų bei reikalingų priemonių ir lėšų organizuoti ir vykdyti orlaivio avarijos ar incidento tyrimą.

4. Tyrimo požiūriu nesudėtingą avariją ar incidentą tyrimų vadovas gali tirti asmeniškai.

5. Sudėtingesnėms avarijoms ir incidentams tirti tyrimų vadovas sudaro nepriklausomą komisiją.

6. Ypatingais atvejais Lietuvos Respublikos Vyriausybė gali paskirti specialiąją tyrimo komisiją.

7. Prireikus tyrimų vadovas gali kviestis Lietuvos Respublikos ar užsienio valstybių aviacijos ekspertų ir specialistų avarijai ar incidentui tirti.

8. Tyrimų vadovas turi teisę apklausti visus asmenis, kurie gali suteikti tyrimui svarbios informacijos, ir patikrinti dokumentus, įrašus bei kompiuteryje laikomą informaciją.

9. Tyrimų vadovas apie išvadas praneša CAA, kuri įvertina ir parengia priemones panašioms avarijoms ar incidentams išvengti.

 

DVYLIKTASIS SKIRSNIS

ORO SUSISIEKIMAS

 

65 straipsnis. Keleivių, bagažo ir krovinių vežimas

1. Susisiekimo ministras nustato keleivių, bagažo, krovinių bei pavojingų krovinių vežimo sąlygas ir tvarką.

2. Keleivių, bagažo ir krovinių vežimo tarifus bei jų taikymo tvarką nustato vežėjas, jeigu Lietuvos Respublikos tarptautinės sutartys nenumato kitaip.

 

66 straipsnis. Užsakomieji vežimai

1. Keleivių, krovinių ir bagažo vežimo pagal užsakomųjų skrydžių (čarterio) sutartį sąlygas bei tvarką nustato susisiekimo ministras.

2. Keleivių, krovinių ir bagažo vežimo pagal užsakomųjų skrydžių (čarterio) sutartį tarifai nustatomi šios sutarties šalių susitarimu.

 

67 straipsnis. Kompensavimas už atsisakymą vežti

Kompensavimo keleiviams už atsisakymą juos vežti sąlygas bei tvarką nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė.

 

68 straipsnis. Kompiuterinės rezervavimo sistemos

Reikalavimus kompiuterinėms rezervavimo sistemoms, taip pat jų naudojimo sąlygas ir tvarką nustato susisiekimo ministras.

 

TRYLIKTASIS SKIRSNIS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

69 straipsnis. Rinkliavos

1. Fiziniai ir juridiniai asmenys, taip pat įmonės, neturinčios juridinio asmens teisių, valstybės orlaivių naudotojai už oro navigacijos paslaugas Lietuvos Respublikos oro erdvėje ir už naudojimąsi oro uostais moka paslaugos teikėjams šias rinkliavas:

1) oro navigacijos ir oro uosto navigacijos rinkliavą – už oro navigacijos paslaugas;

2) orlaivio tūpimo, išskrendančio keleivio, orlaivio stovėjimo, orlaivio saugumo ir orlaivio palydos rinkliavas – už naudojimąsi oro uostais.

2. Šio straipsnio 1 dalyje išvardytos rinkliavos skiriamos oro uostų ir oro navigacijos įmonių bei kitų oro navigacijos informaciją teikiančių organizacijų gamybos priemonių ir tarnybų civilinės aviacijos saugumo išlaidoms bei jų modernizavimo investicijoms padengti.

3. Maksimalius rinkliavų dydžius, mokėjimo ir naudojimo tvarką nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota institucija.

4. Bendrosios aviacijos orlaivių naudotojai šio straipsnio 1 dalyje išvardytas rinkliavas moka tik vykdydami tarptautinius skrydžius arba už naudojimąsi tarptautiniais oro uostais.

 

70 straipsnis. Draudimas

Orlaivio savininko arba naudotojo civilinė atsakomybė, taip pat keleiviai, bagažas ir kroviniai turi būti apdrausti. Minimalius draudimo sumos dydžius nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota institucija.

 

71 straipsnis.       Atsakomybė už žalą, padarytą keleiviams, bagažui, kroviniams ir tretiesiems asmenims

Vežėjų atsakomybė už žalą, padarytą keleiviams, bagažui ir kroviniams, taip pat tretiesiems asmenims, jos dydžiai, pretenzijų ir ieškinių pareiškimo tvarka nustatoma vadovaujantis įstatymais bei Lietuvos Respublikos tarptautinėmis sutartimis.

 

72 straipsnis. Atsakomybė už teisės aktų pažeidimą

Už šio įstatymo ir jo pagrindu priimtų kitų teisės aktų pažeidimus atsakoma įstatymų nustatyta tvarka.

 

73 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas

Įsigaliojus šiam įstatymui, netenka galios Lietuvos Respublikos civilinės aviacijos įstatymas (Žin., 1996, Nr. 48-1140).

 

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

RESPUBLIKOS PREZIDENTAS                                                                  VALDAS ADAMKUS

______________