VALSTYBINĖS MOKESČIŲ INSPEKCIJOS PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS VIRŠININKAS

 

Į S A K Y M A S

DĖL INDIVIDUALIŲ PAAIŠKINIMŲ RENGIMO IR TEIKIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2003 m. balandžio 24 d. Nr. V-119

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymu (Žin., 1995, Nr. 61-1525), Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Finansų ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos finansų ministro 1997 m. liepos 29 d. įsakymu Nr. 110 (Žin., 1997, Nr. 87-2212; 2001, Nr. 85-2991; 2002, Nr. 20-786), 9.1, 9.2, 14.3, 18.11, 18.18 punktais ir siekdama pagerinti mokesčių mokėtojų aptarnavimą Valstybinėje mokesčių inspekcijoje:

1. Tvirtinu pridedamas Individualių paaiškinimų rengimo ir teikimo taisykles (toliau – taisyklės).

2. Įsakau:

2.1. Valstybinės mokesčių inspekcijos darbuotojams, vykdantiems su individualių paaiškinimų rengimu ir teikimu susijusias funkcijas:

2.1.1. laikytis šiuo įsakymu patvirtintų taisyklių;

2.1.2. iki šio įsakymo įsigaliojimo gautus mokesčių mokėtojų individualius paklausimus nagrinėti sena tvarka.

2.2. Mokesčių mokėtojus konsultuojančiais padaliniais laikyti:

2.2.1. apskričių valstybinių mokesčių inspekcijų (toliau – AVMI) švietimo ir konsultavimo skyrius – rašytiniams ir žodiniams individualiems paaiškinimams teikti;

2.2.2. AVMI ir jų teritorinius skyrius – tik žodiniams individualiems paaiškinimams teikti.

2.3. Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau – VMI prie FM) viršininko pavaduotojams bei AVMI viršininkams ir jų pavaduotojams kontroliuoti šio įsakymo vykdymą.

3. Nustatau, kad šis įsakymas įsigalioja nuo 2003 m. birželio 1 dienos.

4. Pripažįstu netekusiais galios VMI prie FM viršininko 2000 m. birželio 30 d. įsakymu Nr. 138 „Dėl Valstybinėje mokesčių inspekcijoje gaunamų prašymų, pasiūlymų ir skundų nagrinėjimo bei atsakymų ir informacijos interesantams teikimo tvarkos patvirtinimo“ patvirtintos Valstybinėje mokesčių inspekcijoje gaunamų prašymų, pasiūlymų ir skundų nagrinėjimo bei atsakymų ir informacijos interesantams teikimo tvarkos (Žin., 2000, Nr. 67-2043) 1 punkto 2 pastraipą ir V skyrių.

 

 

 

VIRŠININKĖ                                                                                                  VIOLETA LATVIENĖ

 


 

PATVIRTINTA

Valstybinės mokesčių inspekcijos prie

Lietuvos Respublikos finansų ministerijos

viršininko 2003 m. balandžio 24 d.

įsakymu Nr. V-119

 

INDIVIDUALIŲ PAAIŠKINIMŲ RENGIMO IR TEIKIMO TAISYKLĖS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Šios Individualių paaiškinimų rengimo ir teikimo taisyklės (toliau – Taisyklės) nustato konkrečiam paklausėjui skirtų individualaus pobūdžio paaiškinimų (konsultacijų), susijusių su mokamų (numatomų mokėti) mokesčių apskaičiavimu, deklaravimu, sumokėjimu, kitų mokestinių procedūrų taikymu, rengimo ir teikimo tvarką.

2. Taisyklės parengtos vadovaujantis Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo (toliau – MAĮ; Žin., 1995, Nr. 61-1525), Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo (Žin., 1999, Nr. 60-1945), Lietuvos Respublikos teisės gauti informaciją iš valstybės ir savivaldybių įstaigų įstatymo (Žin., 2000, Nr. 10-236), Piliečių ir kitų asmenų aptarnavimo viešojo administravimo ir kitose institucijose pavyzdinės tvarkos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. rugsėjo 25 d. nutarimu Nr. 1491 (toliau – Nutarimas; Žin., 2002, Nr. 95-4105), nuostatomis.

3. Kiek neprieštarauja šioms Taisyklėms, individualių paaiškinimų teikimo tvarką taip pat nustato Valstybinėje mokesčių inspekcijoje gaunamų prašymų, pasiūlymų ir skundų nagrinėjimo bei atsakymų ir informacijos interesantams teikimo tvarka, patvirtinta Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau – VMI prie FM) viršininko 2000 m. birželio 30 d. įsakymu Nr. 138 (Žin., 2000, Nr. 67-2043).

4. Šiose Taisyklėse vartojamos sąvokos ir sutrumpinimai:

apibendrintas mokesčio įstatymo paaiškinimas – tai su Finansų ministerija suderinta VMI prie FM paskelbta oficiali nuomonė, kaip reikia suprasti ir taikyti mokesčio įstatymą;

AVMI – tai apskrities valstybinė mokesčių inspekcija ir jos teritoriniai skyriai;

aptarnaujanti AVMI – tai AVMI, kurios aptarnaujamoje teritorijoje yra mokesčių mokėtojo ir mokesčius išskaičiuojančio asmens buveinė, gyvenamoji vieta, veiklos objektai arba padaliniai;

individualus paaiškinimas tai Valstybinės mokesčių inspekcijos (žodžiu ar raštu) konkrečiam paklausėjui teikiamas paaiškinimas apmokestinimo, mokamų (numatomų mokėti) mokesčių mokėjimo, deklaravimo bei kitų mokestinių procedūrų taikymo klausimais;

individualus paklausimas – tai konkretaus paklausėjo rašytinis (parašytas ranka, spausdintas, betarpiškai pristatytas arba atsiųstas klasikiniu ar elektroniniu paštu, faksu) ar žodinis (pasakytas tiesiogiai ar telefonu) kreipimasis į Valstybinę mokesčių inspekciją siekiant gauti individualų paaiškinimą;

informacija – tai paklausėjui pateikiama teisės aktuose išdėstyta norma, kuri negali būti suprasta kitaip, kaip tiesiogine prasme (pažodžiui), pvz., nurodomi mokesčių mokėjimo, deklaravimo terminai, privalomi pateikti dokumentai, mokesčių tarifai ir pan.;

konsultuojantis padalinys – tai aptarnaujančios AVMI švietimo ir konsultavimo skyrius, mokesčių mokėtojams teikiantis rašytinius ir žodinius individualius paaiškinimus, ir AVMI bei jos teritoriniai skyriai, teikiantys tik žodinius individualius paaiškinimus;

konsultavimo telefonai – tai specialiai paklausėjams konsultuoti skirti Valstybinės mokesčių inspekcijos telefonai, kuriais teikiami žodiniai individualūs paaiškinimai ir pranešama apie individualių paaiškinimų rengimo bei teikimo tvarką;

kitas suinteresuotas asmuo – tai juridinis ar fizinis asmuo, būsimas mokesčių mokėtojas, mokesčių mokėtojų organizacija, asociacija ir pan., kuris Valstybinei mokesčių inspekcijai pateikia individualų paklausimą;

paklausėjas – tai asmuo (mokesčių mokėtojas, mokesčius išskaičiuojantis asmuo, jų atstovas, kitas suinteresuotas asmuo), kuris pats kreipiasi į Valstybinę mokesčių inspekciją dėl individualaus paaiškinimo arba kurio kreipimąsi Valstybinei mokesčių inspekcijai persiunčia kitos institucijos;

Valstybinė mokesčių inspekcija – tai Valstybinės mokesčių inspekcijos sistema, kurią sudaro VMI prie FM ir AVMI;

„vieno langelio“ aptarnavimo tarnyba – tai specialus mokesčių mokėtojų aptarnavimo padalinys, kuris priima individualius paklausimus, išduoda pažymas ar kitus dokumentus, patvirtinančius tam tikrus juridinius faktus, arba atlieka kitokius administracinius veiksmus.

5. Pagrindiniai individualių paaiškinimų teikimo paklausėjams principai:

5.1. individualus paaiškinimas turi būti aiškus ir išsamus;

5.2. individualus paaiškinimas rengiamas (žodžiu teikiamas), atsižvelgiant į atitinkamo mokesčio įstatymo apibendrinto paaiškinimo turinį;

5.3. paklausėjui teikiami individualūs paaiškinimai neturi teisės norminio akto galios, tačiau tai yra Valstybinės mokesčių inspekcijos nuomonė;

5.4. dėl mokesčių mokėjimo tvarkos paklausėjas ir/ar kitas suinteresuotas asmuo gali kreiptis į VMI prie FM, jei iš konsultuojančio AVMI padalinio konsultacijos nustatytu laiku negauna arba jei gautasis atsakymas jo netenkina;

5.5. individualus paaiškinimas yra skirtas tik tam paklausėjui, kuris pateikė individualų paklausimą. Tais atvejais, kai į Valstybinę mokesčių inspekciją kreipiasi paklausėjo atstovas, prie individualaus paklausimo turi būti pridėta dokumento, patvirtinančio jo įgaliojimus, kopija;

5.6. individualaus paaiškinimo rengimo metu apie paklausėją ar jo atstovaujamą mokesčių mokėtoją ir mokesčius išskaičiuojantį asmenį gauta informacija yra konfidenciali. Ja gali būti naudojamasi tik individualiam paaiškinimui rengti, o jeigu pagal MAĮ ir kitų teisės aktų nuostatas tokią informaciją galima naudoti, tai ji gali būti panaudojama ir apibendrintiems mokesčio įstatymo paaiškinimams rengti arba mokesčių mokėtojų konsultavimui tobulinti (mokesčių mokėtojų švietimo, mokymo ir pan. renginių metu);

5.7. jei individualiame paaiškinime yra konfidencialios informacijos apie konkretų paklausėją, neatsižvelgiant į paklausėjo identifikacinius duomenis, toks individualus paaiškinimas gali būti teikiamas tik pačiam paklausėjui asmeniškai arba jo atstovui, pateikusiam tapatybę ir atstovavimą patvirtinantį dokumentą (tai turi būti nurodyta individualiame paklausime);

5.8. informacija apie konsultuojančius padalinius, individualių paklausimų ir paklausėjų priėmimo, individualių paaiškinimų rengimo ir teikimo tvarką, vietą, laiką, konsultavimo telefonų numerius, elektroninio pašto ir interneto svetainių adresus skelbiama kiekvienos AVMI ir jos mokesčių mokėtojų aptarnavimo padalinių patalpose, gerai matomose vietose, vietos žiniasklaidoje, AVMI organizuojamuose mokesčių mokėtojų švietimo, mokymo renginiuose, VMI prie FM interneto svetainėje, o prireikus pagal galimybes teikiama ir kitomis priemonėmis.

 

II. INDIVIDUALIŲ PAKLAUSIMŲ PRIĖMIMAS

 

6. Rekomenduojama AVMI viršininko nustatyta tvarka taip organizuoti „vieno langelio“ aptarnavimo tarnybos darbą (t. y. asmenų rašytinių prašymų ir skundų priėmimą, informacijos apie klausimo sprendimo institucijoje suteikimą, procedūrų vykdymą, pagalbą išduodant asmeniui užpildyti reikiamus dokumentus ir prireikus padedant juos užpildyti bei kitokią reikalingą pagalbą žmonėms su negalia), kad būtų įgyvendintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. birželio 7 d. nutarimu Nr. 850 patvirtintos Nacionalinės žmonių su negalia socialinės integracijos 2003–2012 metais programos (Žin., 2002, Nr. 57-2335) nuostatos.

7. Paklausėjas teikiamuose rašytiniuose (įskaitant pateiktus elektroniniu paštu) individualiuose paklausimuose turi nurodyti savo vardą, pavardę, tikslų adresą, kuriuo pageidautų gauti atsakymą, taip pat telefoną, o juridinis asmuo – visą savo pavadinimą, identifikacinį kodą, telefoną, tikslų buveinės adresą, kuriuo pageidautų gauti atsakymą. Nagrinėjami tik tie rašytiniai individualūs paklausimai, kurie yra tvarkingai ir įskaitomai parašyti valstybine lietuvių kalba, yra paklausėjo pasirašyti, išskyrus pateiktus elektroniniu paštu. Jei iš užsienio gautas individualus paklausimas parašytas nevalstybine kalba, tai vertimą organizuoja aptarnaujanti AVMI ir paklausėjui atsakoma valstybine kalba (prireikus kalba, kuria buvo parašytas individualus paklausimas). Jei vieną paklausimą teikia keli asmenys, tai minėti duomenys turi būti nurodyti apie kiekvieną iš atskirą paaiškinimą norintį gauti paklausėją. Siūloma papildomai nurodyti faksą, elektroninio pašto adresą, atstovo vardą, pavardę, adresą, telefoną, kad prireikus individualus paklausimas galėtų būti patikslintas.

8. Jei rašytiniame individualiame paklausime trūksta nustatytų būtinų duomenų, nurodytų šių Taisyklių 7 punkte, arba jei paklausimas yra neaiškus, tai ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo paklausimo gavimo paklausėjui (telefonu, elektroniniu paštu, faksu, o jei jų neturi, tai klasikiniu paštu) turi būti pranešta apie paklausimo trūkumus ir būtinybę juos pašalinti ir (ar) pateikti papildomą informaciją. Individualus paaiškinimas teikiamas tik pašalinus paklausimo trūkumus. Tiesiogiai konsultuojančio padalinio specialistui pateikti paklausimai turi būti patikslinti juos priimant.

9. Jei gautas rašytinis paklausimas yra anoniminis arba jei individualiame paklausime trūksta būtinų duomenų ir nėra galimybės jų patikslinti, toks paklausimas nenagrinėjamas ir paaiškinimas nerengiamas.

10. Valstybinė mokesčių inspekcija užtikrina, kad individualus paaiškinimas bus parengtas ir pateiktas, kai individualus paklausimas yra:

10.1. tiesiogiai įteiktas darbuotojui;

10.2. atsiųstas klasikiniu paštu;

10.3. atsiųstas elektroniniu paštu ar faksu;

10.4. konsultuojančio padalinio specialistui pasakytas tiesiogiai ar telefonu.

11. Visi rašytiniai individualūs paklausimai, gauti tiesiogiai iš paklausėjo, atsiųsti klasikiniu ar elektroniniu paštu arba faksu, gauti „vieno langelio“ aptarnavimo tarnyboje ar bet kuriame kitame Valstybinės mokesčių inspekcijos padalinyje, turi būti užregistruoti Valstybinės mokesčių inspekcijos reikalų skyriaus kanceliarijoje tvarkomame atitinkamame žurnale (kompiuterinėse laikmenose). Ant individualaus paklausimo dedamas registracijos spaudas, jame įrašoma gavimo data ir registracijos numeris.

12. Rašytiniai individualūs paklausimai, persiųsti valstybės politikų, Lietuvos Respublikos Seimo, Lietuvos Respublikos Prezidento, Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliarijos ar kitų valstybės institucijų, turi būti išnagrinėti per šių Taisyklių 33 punkte nustatytą terminą, skaičiuojant jį nuo paklausimo gavimo dienos.

13. Jei paklausėjas pateikė rašytinį individualų paklausimą ne aptarnaujančiai AVMI, tai jo paklausimas ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo paklausimo gavimo turi būti persiunčiamas aptarnaujančiai AVMI ir apie tai pranešama paklausėjui.

 

III. INDIVIDUALIŲ PAAIŠKINIMŲ RENGIMAS

 

14. Rašytinis individualus paaiškinimas įforminamas Valstybinės mokesčių inspekcijos nustatytos formos rašto blanke. Rengiant individualų paaiškinimą, būtina nurodyti datą, numerį, individualaus paklausimo, į kurį atsakoma, datą, numerį (jei šie duomenys yra), adresatą ar adresatus. Paaiškinimo antraštė turi nusakyti individualaus paaiškinimo esmę, paprastai ji pradedama prielinksniu „Dėl“. Rengiamo rašytinio individualaus paaiškinimo pradžioje trumpai išdėstomas nagrinėjamas klausimas, o paskui išsamiai dėstomas paaiškinimas, pabaigoje nurodomos asmens, pasirašančio individualų paaiškinimą, pareigos, vardas, pavardė ir pasirašomas (paaiškinimus siunčiant elektroniniu paštu, pasirašomos jų popierinės kopijos), taip pat nurodomas pavedimo vykdytojo vardas, pavardė, telefono numeris, elektroninio pašto adresas.

15. Rengiamame rašytiniame individualiame paaiškinime nurodoma teisės akto, kuriuo vadovaujamasi, data, numeris, visas pavadinimas bei oficialaus paskelbimo šaltinis (ir naujos redakcijos šaltinis, jei buvo nauja redakcija). Taip pat nurodomas atitinkamus klausimus nagrinėjantis apibendrintas mokesčio įstatymo paaiškinimas (jo straipsniai, punktai ir pan.) ir pagal poreikį pridedama tokio apibendrinto mokesčio įstatymo paaiškinimo atitinkamos dalies kopija. Jei teikiama nuoroda į konkretų teisės akto straipsnį ar punktą, nurodomi ir to straipsnio ar punkto pakeitimų oficialaus paskelbimo šaltiniai (nuorodose įstatymo datos ir numeriai nenurodomi).

16. Siekiant parengti tikslesnį individualų paaiškinimą, išvengti pateikto klausimo neteisingo interpretavimo, individualaus paaiškinimo rengimo metu galima paprašyti paklausėjo (telefonu ar elektroniniu paštu) papildomų duomenų, tačiau neturi būti prašoma informacijos, kurią galima gauti kitose viešojo administravimo institucijose, valstybės registruose ar kitose valstybinėse informacijos sistemose.

17. Individualiame paklausime pateikti duomenys netikrinami, t. y. pripažįstama, kad duomenys yra teisingi ir individualus paaiškinimas rengiamas pagal pateiktus duomenis.

18. Individualiame paaiškinime paklausėjui išdėstomi principai, konkretūs metodai, reikalavimai, tarifai, terminai ar pateikiami pavyzdžiai, kuriais remdamasis paklausėjas pats galėtų išspręsti kilusią problemą ir atlikti norminių teisės aktų nustatytus veiksmus (apskaičiuoti konkrečius mokesčius, užpildyti ir pateikti dokumentus ar pan.).

19. Jei tas pats paklausėjas pakartotinai kreipiasi tuo pačiu klausimu, tai jam primenama apie tuo klausimu jau pateiktą individualų paaiškinimą (išsiunčiamas raštiškas laisvos formos priminimas arba ankščiau pateikto raštiško individualaus paaiškinimo kopija) ir pakartotinis individualus paaiškinimas nerengiamas.

20. Jei AVMI gautame rašytiniame individualiame paklausime yra pateikta specifinių klausimų, tai parengtas individualus paaiškinimas teikiamas tik suderinus su AVMI padaliniais, kurių kompetencijai priskiriami šie klausimai. Specifiniai klausimai – tai klausimai, susiję su akcizų administravimo, mokesčių mokėtojų patikrinimų, apeliacijų, mokestinių nepriemokų išieškojimo funkcijomis bei procedūromis ir pan.

21. Tuo atveju, kai konsultuojančio padalinio specialistas, rengdamas individualų rašytinį paaiškinimą, nustato, kad nėra tokio apibendrinto mokesčių įstatymo paaiškinimo, remiantis kuriuo būtų galima atsakyti į paklausėjo pateiktą individualų paklausimą, arba kad pateikti klausimai yra sudėtingi (tais klausimais yra teisės normų spragų, prieštaravimų, susiformavusi skirtinga mokestinė praktika arba jos nėra ir pan.), turi būti parengiamas individualaus paaiškinimo projektas (nuomonė), kuris elektroniniu paštu ar faksu ir klasikiniu paštu persiunčiamas VMI prie FM. Kartu turi būti pateikiama ir individualaus paklausimo kopija (paklausimo kopija elektroniniu paštu siunčiama tuo atveju, jei paklausimas gautas elektroniniu paštu).

22. Jeigu paklausėjas kreipiasi į VMI prie FM, ji nagrinėja tik tokius individualius paklausimus, kurie jau buvo pateikti aptarnaujančiai AVMI, bet paklausėjas per teisės aktuose nustatytus terminus:

22.1. negavo iš AVMI individualaus paaiškinimo,

22.2. gavo tokį individualų paaiškinimą, kuris jo netenkina.

VMI prie FM tokius paklausimus nagrinėja tokiu atveju, kai paklausėjas pateikia ankstesnio paklausimo ir iš AVMI gauto individualaus paaiškinimo kopijas ir nurodo, kodėl gautasis individualus paaiškinimas jo netenkina arba nurodo, kad individualaus paaiškinimo negavo.

23. VMI prie FM, gavusi šių Taisyklių 21, 22 punktuose nurodytą individualų paklausimą, gali:

23.1. persiųsti jį aptarnaujančiai AVMI, kad ši nagrinėtų ir pateiktų paklausėjui individualų paaiškinimą arba pakeistų jau parengtą individualų paaiškinimą – tuo atveju VMI prie FM nurodo aptarnaujančiai AVMI, kuri atitinkamo apibendrinto mokesčio įstatymo paaiškinimo dalis (straipsnis, punktas, papunktis ir pan.) turi būti pateikta atsakant paklausėjui ir įpareigoja aptarnaujančią AVMI panaikinti ankstesnį individualų paaiškinimą;

23.2. pritarti AVMI konsultuojančio padalinio parengtam individualaus paaiškinimo projektui (nuomonei), o jei nepritaria, – parengti savo individualų paaiškinimą ir persiųsti paklausėją aptarnaujančiai AVMI, kad ši persiųstų paklausėjui su nuoroda „Suderinta su VMI prie FM“ arba tiesiogiai pateikti paklausėjui ir išsiųsti individualaus paaiškinimo kopiją aptarnaujančiai AVMI;

23.3. jeigu reikia, parengti paaiškinimą, papildantį, pakeičiantį ar panaikinantį apibendrintą mokesčio įstatymo paaiškinimą.

24. Jei gautame individualiame paklausime yra ir paklausimas, ir prašymas atsakyti į su mokesčiais nesusijusius klausimus ar pateikti tokią informaciją, kurios teikimo nereglamentuoja šios Taisyklės, daroma tokio rašto kopija ir ji teisės aktų nustatyta tvarka perduodama kompetentingiems Valstybinės mokesčių inspekcijos padaliniams ar kitoms institucijoms, kad atsakytų paklausėjui (interesantui), ir apie tai pranešama paklausėjui. Tuo atveju, kai nėra tokios institucijos, kurios kompetencijai priklausytų nagrinėti prašymą, individualus paklausimas Nutarimu nustatyta tvarka per 5 darbo dienas nuo paklausimo gavimo dienos grąžinamas paklausėjui (nurodoma grąžinimo priežastis).

25. Jei viename individualiame paklausime yra keletas klausimų, paklausimą gavęs individualius paaiškinimus teikiantis padalinys turi atsakyti į visus klausimus (jeigu Valstybinės mokesčių inspekcijos vadovybės pavedime nenurodyta kitaip).

Į vieną individualų paklausimą, kuriame yra keli tarpusavyje nesusiję klausimai, keli individualūs paaiškinimai gali būti pateikiami, kai:

25.1. parengti vieną apibendrintą individualų paaiškinimą būtų labai sudėtinga,

25.2. kai atsakyti į viename paklausime išdėstytus tarpusavyje nesusijusius klausimus vienu metu neįmanoma.

26. Į žodinį individualų paklausimą atsakoma nedelsiant. Jei į žodinį individualų paklausimą nėra galimybės atsakyti iškart, išsiaiškinus pateiktą klausimą, paklausėjui pasiūloma ne vėliau kaip per 2 darbo dienas atsakyti telefonu ar kitu jam patogiu būdu arba, atvykus jam betarpiškai, sudaromos sąlygos tokį individualų paklausimą pateikti raštu. Prireikus žmonėms su negalia arba žmonėms, dėl objektyvių priežasčių negalintiems pateikti paklausimo, padedama tokį individualų paklausimą parašyti. Surašyto ir paklausėjo pasirašyto paklausimo kopija su gavimo žyma atiduodama paklausėjui. Individualus paklausimas perduodamas AVMI padaliniui, kuris paklausėjams teikia raštiškus individualius paaiškinimus. Toliau tokie paklausimai nagrinėjami šiose Taisyklėse nustatyta tvarka.

27. Konsultuojančio padalinio specialistas, teikdamas konsultacijas žodžiu, vadovaujasi teisės norminiais aktais, reglamentuojančiais mokesčių, kuriuos administruoja Valstybinė mokesčių inspekcija, taikymą, ir turi atsižvelgti į atitinkamo apibendrinto mokesčio įstatymo paaiškinimo turinį.

28. Teikiant žodinius individualius paaiškinimus, turi būti nurodomi atitinkamos informacijos šaltiniai, teisės aktai, pagrindinės jų nuostatos, reikalavimai, kuriais reikia vadovautis sprendžiant kilusius neaiškumus, atliekant veiksmus, susijusius su mokestinių procedūrų vykdymu.

29. Aptarnaujanti AVMI individualius paaiškinimus telefonu teikia, vadovaudamasi Nutarimu nustatyta tvarka, AVMI viršininko nustatytu laiku ir tik konsultavimo telefonais.

30. Individualūs paaiškinimai betarpiškai žodžiu teikiami tik konsultuojančiuose padaliniuose. Šių padalinių darbas organizuojamas AVMI viršininko nustatyta tvarka, atsižvelgiant į konkrečios AVMI paklausėjų poreikius. Pasikeitus darbo laikui, vietai, konsultavimo telefonų numeriams, elektroninio pašto adresams ir pan., AVMI konsultuojantis padalinys nedelsdamas apie tai turi pranešti VMI prie FM ir AVMI atitinkamiems padaliniams, atsakingiems už informacijos skelbimą.

31. Kai paklausėjas nesupranta valstybinės kalbos arba dėl sveikatos sutrikimo negali suprantamai išreikšti savo minčių, jį konsultuojant turi dalyvauti Valstybinės mokesčių inspekcijos pakviestas specialistas, sugebantis paklausėjui perteikti paaiškinimo esmę.

32. Paklausėjų pateiktų individualių paklausimų ir aptarnaujančios AVMI konsultuojančių padalinių pateiktų individualių paaiškinimų duomenys, jeigu pagal MAĮ ir kitų teisės aktų nuostatas tokią informaciją galima naudoti, gali būti panaudojami tiriant individualių paklausimų ir paaiškinimų srautus, nustatant paklausimų pobūdį, analizuojant švietimo ir konsultavimo kokybę bei numatant jos gerinimo kryptis.

 

IV. INDIVIDUALIŲ PAAIŠKINIMŲ TEIKIMAS

 

33. Viešojo administravimo įstatymu nustatyta tvarka pateiktas rašytinis individualus paklausimas turi būti išnagrinėtas ir individualus paaiškinimas parengtas bei pateiktas ne vėliau kaip per 30 kalendorinių dienų nuo paklausimo gavimo dienos. Paklausimų nagrinėjimo terminas pradedamas skaičiuoti nuo tos dienos, kai Valstybinė mokesčių inspekcija gauna paklausimą. Jeigu dėl objektyvių priežasčių (teisės normų spragų, prieštaravimų, susiformavusios skirtingos mokestinės praktikos arba jos nebuvimo, nepatvirtinto apibendrinto mokesčių įstatymo paaiškinimo arba jei jis neatitinka pasikeitusių teisės normų (neatnaujintas), jei reikia informacijos iš kitų institucijų ir pan.) sudėtinga laiku atsakyti į paklausimą, tai šalių susitarimu atsakymo terminas gali būti pratęstas.

34. Kai paklausėjas šių Taisyklių 5.7 punkte nurodytu atveju individualiame paklausime nurodo, kad pageidauja raštišką individualų paaiškinimą gauti asmeniškai arba per savo atstovą, tai paaiškinimas paklausėjui gali būti įteikiamas tiesiogiai (jei jis pateikia savo tapatybę patvirtinantį dokumentą; jeigu paaiškinimas teikiamas paklausėjo atstovui, šis turi pateikti tapatybę ir atstovavimą patvirtinančius dokumentus). Tokiu atveju, kai parengiamas ir užregistruojamas rašytinis individualus paaiškinimas, paklausėjui apie tai pranešama telefonu, elektroniniu paštu ar klasikiniu paštu (faksu) ir toks paaiškinimas saugomas aptarnaujančios AVMI konsultuojančiame padalinyje, iki kol paklausėjas atvyks jo atsiimti.

35. Rašytinis individualus paaiškinimas į paštu gautą ar tiesiogiai į Valstybinę mokesčių inspekciją pristatytą paklausimą išsiunčiamas paštu paklausėjo gyvenamosios vietos ar buveinės adresu, nurodytu paklausime. Jei paklausime nurodytas elektroninio pašto adresas ar fakso numeris, individualus paaiškinimas (raštiško individualaus paaiškinimo kopija) išsiunčiamas ir šiomis priemonėmis, tačiau tik tuo atveju, kai to prašo paklausėjas.

36. Rašytinis individualus paaiškinimas į elektroniniu paštu ar faksu gautą paklausimą išsiunčiamas atitinkamai tik elektroniniu paštu ar faksu, išskyrus tuos atvejus, kai paklausėjas prašo išsiųsti individualų paaiškinimą dar ir klasikiniu paštu. Jei techninėmis priemonėmis individualaus paaiškinimo iškart nepavyksta išsiųsti, siuntimo procedūra per 2 darbo dienas kartojama kelis kartus. Jei ir tada nepavyksta išsiųsti paaiškinimo, jis siunčiamas tik paštu paklausėjo nurodytos gyvenamosios vietos ar buveinės adresu.

37. Visi rašytiniai individualūs paaiškinimai, prieš įteikiant tiesiogiai paklausėjui ar jo atstovui, išsiunčiant klasikiniu, elektroniniu paštu ar faksu, nustatyta tvarka registruojami Valstybinės mokesčių inspekcijos reikalų skyriaus kanceliarijoje tvarkomame registracijos žurnale (kompiuterinėse laikmenose).

38. Siekdami pagerinti paklausėjų aptarnavimą, AVMI konsultuojantys padaliniai kas mėnesį apibendrina ir suformuoja duomenis apie rašytiniuose individualiuose paklausimuose dažniausiai pasitaikančius klausimus ir atsakymus į juos, jeigu pagal MAĮ ir kitų teisės aktų nuostatas tokią informaciją galima naudoti. Parengta informacija iki kito mėnesio 10 dienos pateikiama VMI prie FM, o vėliau su šia apibendrinta informacija per žiniasklaidą, internetą, AVMI stendus supažindinama visuomenė.

 

V. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

39. Jei, paklausėjo nuomone, Valstybinės mokesčių inspekcijos pateiktas individualus paaiškinimas yra neteisingas ar neišsamus, nebuvo parengtas per šių Taisyklių 33 punkte nustatytą terminą, paklausėjas turi teisę Administracinių bylų teisenos įstatymo (Žin., 1999, Nr. 13-308) nustatyta tvarka Valstybinę mokesčių inspekciją apskųsti Administracinių ginčų komisijai arba Administraciniam teismui.

40. Pagal šias Taisykles gauti individualūs paklausimai ir parengti individualūs paaiškinimai registruojami ir pasirašomi remiantis Valstybinės mokesčių inspekcijos nustatytais atitinkamais teisės aktais.

41. Valstybinės mokesčių inspekcijos darbuotojai, pažeidę šiose Taisyklėse nustatytą individualių paaiškinimo rengimo ir teikimo tvarką, atsako Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.

42. Siekiant užtikrinti žmonių su negalia lygias galimybes visapusiškai dalyvauti visuomenės gyvenime – pateikti individualų paklausimą ir gauti individualų paaiškinimą – AVMI viršininkai privalo pasirūpinti, kad:

42.1. AVMI patalpos būtų pritaikytos žmonėms su judėjimo negalia,

42.2. būtų atitinkamai organizuotas žmonių su negalia konsultavimas.

______________