LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSIASIS VALSTYBINIS DARBO INSPEKTORIUS,

LIETUVOS POLICIJOS GENERALINIS KOMISARAS IR

VALSTYBINĖS KELIŲ TRANSPORTO INSPEKCIJOS VIRŠININKAS

 

Į S A K Y M A S

DĖL SU EISMU SUSIJUSIŲ NELAIMINGŲ ATSITIKIMŲ DARBE PREVENCIJOS ŠALIES ĮMONĖSE, ĮSTAIGOSE IR ORGANIZACIJOSE

 

2007 m. rugpjūčio 23 d. Nr. V-218/5-V-573/2B-294

Vilnius

 

 

Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos duomenimis, per pastaruosius 10 metų eismo įvykių metu žuvo daugiau kaip 500 šalies įmonėse, įstaigose ir organizacijose (toliau – įmonės) dirbusių įvairių profesijų darbuotojų (vairuotojai, vadybininkai, tiekėjai, įmonių vadovai, kiti specialistai), vykdžiusių darbines funkcijas ir pareigas, taip pat vykusių į darbą ar iš darbo. Transporto priemonė yra pavojingiausias nelaimingų atsitikimų darbe su mirtinais padariniais (31,5 proc.) veiksnys. Pabrėžtina, kad tokių nelaimingų atsitikimų darbe skaičius įmonėse, kurios transporto priemones (tiek įmonės, tiek darbuotojų asmenines pagal sutartis) naudoja savo ūkinei, gamybinei ar komercinei veiklai organizuoti ir vykdyti, yra 2 kartus didesnis negu įmonėse, kurių pagrindinis verslas yra pagal nustatyta tvarka įsigytas licencijas teikiamos transporto paslaugos vežti keleivius ir krovinius už atlygį (toliau – transporto įmonės).

Pagrindinės eismo įvykių priežastys yra Kelių eismo taisyklių pažeidimai, kai nepasirenkamas saugus greitis, nepaisoma kelių eismo ženklų, vairuojama esant neblaiviam arba nesilaikant nustatytų darbo ir poilsio režimų. Avaringumui įtakos turi transporto priemonių techninė būklė (ypač nusidėvėję padangų protektoriai), taip pat kelių ir miesto gatvių dangos defektai bei netinkama jos priežiūra, ženklinimų stoka, nepakankamai veiksmingi eismo organizavimo didžiuosiuose šalies miestuose sprendimai.

Su eismu susijusių nelaimingų atsitikimų darbe prevenciją menkina tai, kad nemaža dalis įmonių vadovų ar jų paskirtas (įgaliotas) atstovas (administracijos atsakingas pareigūnas) neplanuoja ir neįgyvendina veiksmingų priemonių eismo pažeidimams ir sąlygoms šalinti, reikiamai nekontroliuoja, kaip laikomasi darbuotojų saugos ir sveikatos reikalavimų naudojant transporto priemones, nesirūpina vairuotojų įgūdžių lavinimu, atsakingų administracijos pareigūnų profesinės kompetencijos gerinimu.

Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos darbo kodekso (Žin., 2002, Nr. 64-2569) 32 straipsnio, Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos įstatymo (Žin., 2003, Nr. 102-4585) 8 straipsnio 2 dalies 7 punkto ir 3 dalies 2 punkto, Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso (Žin., 1985, Nr. 1-1) 290 ir 133 straipsnių, Policijos veiklos įstatymo 12 straipsnio 1 dalies ir 16 straipsnio 1 ir 2 dalių, Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijos (toliau – Valstybinė kelių transporto inspekcija) nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijos 1996 m. rugsėjo mėn. 26 d. įsakymu Nr. 304 (Žin., 1996, Nr. 102-2333; 2005, Nr. 46-1512), 8.11 punkto nuostatomis bei Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos „Informacija apie su eismu susijusius nelaimingus atsitikimus šalies įmonėse, įstaigose ir organizacijose“ („Informaciniai pranešimai“, 2007, Nr. 47(1) ir siekdami mažinti su eismu susijusius nelaimingus atsitikimus darbe gerinant eismo įvykių prevenciją šalies įmonėse:

1. Nurodome:

1.1. Įmonių vadovams:

1.1.1. įmonių, kurių veikla susijusi su transporto paslaugų teikimu (transporto įmonės) – per vieną mėnesį nuo šio įsakymo paskelbimo „Valstybės žiniose“ dienos patikrinti ir numatyti priemones nustatytiems trūkumams (tarp jų – nurodytiems ir šiame įsakyme) pašalinti, įgyvendinant darbuotojų saugos ir sveikatos bei keleivių ir krovinių vežimą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimus;

1.1.2. įmonių, išskyrus šio įsakymo 1 punkto 1.1.1 papunktyje nurodytas – per vieną mėnesį nuo šio įsakymo paskelbimo „Valstybės žiniose“ dienos patikrinti ir numatyti priemones nustatytiems trūkumams (tarp jų – nurodytiems ir šiame įsakyme), susijusiems su darbuotojų saugos ir sveikatos teisės aktų reikalavimų vykdymu, pašalinti, naudojant transporto priemones bei savaeigius įrenginius, taip pat juos prižiūrint, remontuojant ir organizuojant aptarnaujančio personalo mokymą, instruktavimą bei informavimą;

1.1.3. įmonių, nurodytų šio įsakymo 1 punkto 1.1.1 ir 1.1.2 papunkčiuose:

1.1.3.1. atlikus patikrinimus, esant reikalui, patikslinti atliktos profesinės rizikos vertinimo darbo vietose duomenis ir įrašyti juos į darbuotojų saugos ir sveikatos duomenų pasus, taip pat nedelsiant sustabdyti darbus, nustačius pažeidimus, įvardytus Darbo kodekso 266 straipsnyje, ir imtis veiksmų, apsaugant darbuotojus nuo pavojų;

1.1.3.2. pagal informaciją iš teritorinių policijos įstaigų (šio įsakymo 1 punkto 1.2.3 papunktis) organizuoti kelių eismo pažeidimų, eismo įvykių priežasčių ir sąlygų nagrinėjimą bei jų šalinimą, įmonės vadovo nustatyta tvarka informuoti darbuotojus;

1.1.3.3. užtikrinti reikiamą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. gegužės 12 d. nutarimu Nr. 452 patvirtintų „Transporto priemones vairuojančių ir kitų asmenų neblaivumo (girtumo) ar apsvaigimo nustatymo taisyklių“ (Žin., 2006, Nr. 56-2000) VI ir VII skyrių nuostatų įgyvendinimą.

1.2. Teritorinių policijos įstaigų viršininkams:

1.2.1. organizuoti, ne rečiau kaip kartą per ketvirtį, tikslines prevencines priemones, kurių metu būtų tikrinamas iš įmonių išvykstančių ir atvykstančių transporto priemonių vairuotojų blaivumas (girtumas) ar apsvaigimas nuo narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų, žmonių ir krovinių vežimo, darbo ir poilsio režimo reikalavimų laikymasis;

1.2.2. ataskaitas apie prevencinių priemonių rezultatus (kiek tikrinant dalyvavo pajėgų; kiek vairuotojų patikrinta; kiek išaiškinta neblaivių vairuotojų pagal atskirus girtumo laipsnius; kiek išaiškinta apsvaigusių nuo narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų, kiek išaiškinta vairuotojų; kurie vartojo alkoholį, tačiau jiems nebuvo nustatytas neblaivumo (girtumo) laipsnis; nustačius neblaivumo (girtumo) ar apsvaigimo faktą, nurodyti, kokiai įmonei priklauso ir kokiu maršrutu vyko transporto priemonė; kiek nustatyta žmonių ir krovinių vežimo taisyklių pažeidimų; kam ir kokie pateikti pasiūlymai dėl priemonių, kad būtų pašalintos priežastys ir sąlygos, turėjusios įtakos padaryti administracinius teisės pažeidimus) kas ketvirtį pateikti Lietuvos policijos eismo priežiūros tarnybai;

1.2.3. administracinių teisės pažeidimų bylų nagrinėjimo metu nustačius priežastis ir sąlygas, turėjusias įtakos padaryti administracinius teisės pažeidimus, apie jas informuoti atitinkamus Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos teritorinius skyrius, pažeidimą padariusių vairuotojų darbdavius bei pagal kompetenciją kitas suinteresuotas institucijas, taip pat teikti siūlymus dėl priemonių, kad būtų pašalintos tos priežastys ir sąlygos;

1.2.4. administracinių teisės pažeidimų bylų nagrinėjimo metu nustačius, kad darbdavys leido vairuoti transporto priemonę neblaivam (girtam) ar nuo narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų apsvaigusiam vairuotojui, imtis priemonių dėl darbdavio patraukimo administracinėn atsakomybėn pagal Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso 133 straipsnį ir apie tai informuoti atitinkamą Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos teritorinį skyrių bei savivaldybės administraciją.

1.3. Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos inspektoriams:

1.3.1. pagal kompetenciją kontroliuoti šio įsakymo 1 punkto 1.1 papunktyje nurodytų priemonių įgyvendinimą. Nustačius pažeidimus, susijusius su Valstybinės kelių transporto inspekcijos kompetencija, informuoti jos regionų skyrius;

1.3.2. konsultuoti ir teikti pagalbą įmonėms šio įsakymo nurodymų (1.1 p.) bei rekomendacijų (3.1 p.) įgyvendinimo klausimais.

1.4. Valstybinės kelių transporto inspekcijos regionų skyrių viršininkams:

1.4.1. organizuoti šio įsakymo 1 punkto 1.1.1 papunktyje nurodytų nuostatų kontrolę;

1.4.2. teikti kas ketvirtį inspekcijos administracijai informaciją apie atliktų keleivius ar krovinius vežančių įmonių patikrinimų dėl pavojingų krovinių vežimo, vairavimo ir poilsio režimo apskaitos, rezultatus;

1.4.3. teikti kas ketvirtį inspekcijos administracijai ataskaitas apie užsienio valstybėse registruotų transporto priemonių vairuotojų pažeidimus;

1.4.4. teikti Pažeidimų prevencijos komisijai svarstyti įmones, kurios neveda vairavimo ir poilsio režimo apskaitos arba kuriose dirbantys vairuotojai daro grubius vairavimo ir poilsio režimo ar pavojingų krovinių vežimo pažeidimus.

2. Tvirtiname Kelių eismo įvykių bei nelaimingų atsitikimų darbe prevencinių priemonių planą (pridedamas).

3. Rekomenduojame:

3.1. Įmonių vadovams:

3.1.1. diegti šiuolaikines komunikavimo sistemas, padedančias veiksmingiau prižiūrėti darbuotojų, vairuojančių transporto priemones (tarp jų ir asmenines, naudojamas darbo reikmėms), darbą;

3.1.2. organizuoti švietėjišką veiklą eismo kultūrai gerinti (kartu su darbuotojų atstovais), skatinti saugų, drausmingą transporto priemonių vairavimą;

3.1.3. vairuotojams, kitiems eismo dalyviams informuoti, eismo kultūrai gerinti įrengti atitinkamas vaizdines priemones (stendus, švieslentes, ekranus ir kt.).

3.2. Policijos departamento, Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos, Valstybinės kelių transporto inspekcijos teritorinių įstaigų / skyrių vadovams:

3.2.1. organizuoti dvišalius (trišalius) patikrinimus pagal iš anksto susitartas priemones su eismu susijusių nelaimingų atsitikimų prevencijai gerinti;

3.2.2. kartą per metus bendrame teritorinių įstaigų / skyrių vadovų pasitarime aptarti saugaus eismo pažeidimų prevencijos rezultatus apskrityje;

3.2.3. pagal kompetenciją teikti paramą miestų ir rajonų savivaldybių specialistams.

4. Siūlome miestų ir rajonų savivaldybių merams:

4.1. sudarant sutartis su keleivius vežančiomis įmonėmis, vadovautis Leidimų vežti keleivius reguliaraus susisiekimo kelių transporto maršrutais išdavimo taisyklių (Žin., 2006, Nr. 23-768) 4.4 ir 4.5 punktais (vežėjai privalo užtikrinti išvykstančių į reisą vairuotojų tikrinimą dėl neblaivumo (girtumo) bei užtikrinti, kad naudojamos transporto priemonės prieš išvažiuodamos į reisą būtų tvarkingos ir tinkamai sukomplektuotos);

4.2. veiksmingiau išnaudoti savivaldos galimybes, šalinant eismo įvykių priežastis ir sąlygas savivaldybių teritorijose.

 

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSIASIS

VALSTYBINIS DARBO INSPEKTORIUS                                            MINDAUGAS PLUKTAS

 

L. E. LIETUVOS POLICIJOS

GENERALINIO KOMISARO PAREIGAS                                            VYTAUTAS NAVICKAS

 

L. E. VALSTYBINĖS KELIŲ TRANSPORTO

INSPEKCIJOS VIRŠININKO PAREIGAS                                                 EUGENIJUS RUŠKUS


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio

darbo inspektoriaus, Lietuvos policijos

generalinio komisaro, Valstybinės kelių

transporto inspekcijos viršininko

2007-08-23

įsakymu Nr. V-218/5-V-573/2B-294

 

KELIŲ EISMO ĮVYKIŲ BEI NELAIMINGŲ ATSITIKIMŲ DARBE PREVENCINIŲ PRIEMONIŲ PLANAS

 

Eil. Nr.

Priemonės pavadinimas

Terminas

Vykdytojai

1

2

3

4

1.

Organizuoti darbuotojų saugos ir sveikatos taisyklių projekto automobilių transporte parengimą.

2008 m. II ketv.

Valstybinė darbo inspekcija

2.

Valstybinės darbo inspekcijos internetiniame tinklalapyje sukurti specializuotą rubriką, skirtą darbuotojų saugos ir sveikatos pažeidimų prevencijos klausimams, susijusiems su transporto naudojimu bei jų remontu (autoservisai).

2007 m. IV ketv.

Valstybinė darbo inspekcija

3.

Bendradarbiaujant su darbdavius atstovaujančiomis organizacijomis rengti atmintines, kitus informacinius leidinius vairuotojams bei įmonių specialistams, atsižvelgiant į vairuojamų transporto priemonių specifiką.

Pagal atskirą grafiką

Valstybinė kelių transporto inspekcija Valstybinė darbo inspekcija Policijos departamentas

4.

Organizuoti seminarus transporto įmonių vadovams bei specialistams.

Po 2–3 seminarus kasmet

Valstybinė darbo inspekcija Valstybinė kelių transporto inspekcija

5.

Periodiškai žiniasklaidoje informuoti visuomenę apie avaringumo aplinkybes bei priežastis, saugaus eismo būklę, darbo ir poilsio laiko, kitus pažeidimus įmonėse.

Pagal aktualijas

Valstybinė darbo inspekcija Policijos departamentas Valstybinė kelių transporto inspekcija

6.

Parengti pavojingų krovinių vežimo saugos specialistų registravimo tvarką.

2007 m. III ketv.

Valstybinė kelių transporto inspekcija

7.

Parengti neblaivių ar apsvaigusių nuo narkotinių ar toksinių medžiagų darbuotojų nušalinimo nuo darbo metodines rekomendacijas.

2007 m. IV ketv.

Valstybinė darbo inspekcija

8.

Teikti Valstybinei darbo inspekcijai informaciją apie išduotas licencijas užsiimti transporto veikla.

Pagal tarpusavio nustatytą tvarką

Valstybinė kelių transporto inspekcija Savivaldybių administracijos

9.

Įsteigti profesinės rizikos prevencijos grupę Respublikos transporto sektoriuje, parengiant jos sudarymo bei darbo tvarkos reglamentą, numatant tikslus ir uždavinius.

2007 m. IV ketv.

Valstybinė darbo inspekcija Valstybinė kelių transporto inspekcija

 

______________