LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

N U T A R I M A S

 

DĖL VALSTYBINĖS KAINŲ IR KONKURENCIJOS TARNYBOS BEI KONKURENCIJOS TARYBOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO

 

1992 m. spalio 21 d. Nr. 785

Vilnius

 

Vykdydama Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos 1992 m. rugsėjo 15 d. nutarimą Nr. I-2879 „Dėl Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo įsigaliojimo“, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Įsteigti nuo 1992 m. lapkričio 1 d. Valstybinę kainų ir konkurencijos tarnybą.

2. Patvirtinti pridedamus:

2.1. Valstybinės kainų ir konkurencijos tarnybos nuostatus;

2.2. Konkurencijos tarybos nuostatus.

3. Nustatyti, kad Valstybinė kainų ir konkurencijos tarnyba 1992 metais išlaikoma iš Ekonomikos ministerijai 1992 metams skirtų asignavimų.

 

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

MINISTRAS PIRMININKAS                                                             ALEKSANDRAS ABIŠALA

 


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

1992 m. spalio 21 d. nutarimu Nr. 785

 

Valstybinės kainų ir konkurencijos tarnybos nuostatai

 

Bendroji dalis

 

1. Valstybinė kainų ir konkurencijos tarnyba (toliau vadinama - tarnyba) yra Lietuvos Respublikos vykdomosios valdžios institucija, formuojanti konkurencijos skatinimo ir kainų politiką (išskyrus tiesioginį valstybinį kainų reguliavimą), taip pat atliekanti nesąžiningos ir konkurenciją ribojančios veiklos kontrolę Lietuvos Respublikoje.

2. Tarnyba savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija (Pagrindiniu Įstatymu), Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymu, Lietuvos Respublikos kainų įstatymu, kitais Lietuvos Respublikos įstatymais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais ir potvarkiais, taip pat šiais nuostatais.

Tarnyba pagal savo kompetenciją organizuoja Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo ir Lietuvos Respublikos kainų įstatymo bei kitų normatyvinių aktų įgyvendinimą, apibendrina jų taikymo praktiką, rengia pasiūlymus dėl šių įstatymų tobulinimo ir teikia juos Lietuvos Respublikos Vyriausybei.

3. Tarnyba yra juridinis asmuo, turi antspaudą su Lietuvos valstybės herbu ir savo pavadinimu, sąskaitas Lietuvos Respublikos bankuose.

4. Į tarnybos sudėtį įeina jos atstovai Lietuvos Respublikos regionuose.

 

Tarnybos uždaviniai ir funkcijos

 

5. Svarbiausieji tarnybos uždaviniai yra:

5.1. formuoti valstybinę konkurencijos skatinimo ir antimonopolinę politiką, dalyvauti formuojant valstybės tiesiogiai reguliuojamų kainų politiką;

5.2. kontroliuoti, kaip laikomasi Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo ir Lietuvos Respublikos kainų įstatymo (išskyrus tiesioginį valstybinį kainų reguliavimą);

5.3. derinti Lietuvos Respublikos ūkio ir vartotojų interesus, užkertant kelią:

5.3.1. ūkio subjektų piktnaudžiavimui dominuojančia padėtimi;

5.3.2. ūkio subjektų susitarimams (bendriems veiksmams), ribojantiems konkurenciją ar jai trukdantiems;

5.3.3. valstybinės valdžios ir valdymo institucijų veiksmams, ribojantiems konkurenciją;

5.3.4. nesąžiningai konkurencijai;

5.3.5. neleistinai rinkos struktūrų koncentracijai;

5.4. teikti metodinę ir informacinę pagalbą konkurencijos ir kainų klausimais;

5.5. analizuoti rinkos struktūrą, koncentracijos laipsnį, konjunktūrą bei rinkos kainų svyravimus.

6. Tarnyba, vykdydama jai pavestus uždavinius:

6.1. teikia pasiūlymus Lietuvos Respublikos Vyriausybei dėl konkurencijos ir kainų politikos formavimo;

6.2. kontroliuoja, kaip laikomasi Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo ir Lietuvos Respublikos kainų įstatymo bei kitų normatyvinių aktų konkurencijos ir kainų klausimais (išskyrus tiesioginį valstybinį kainų reguliavimą);

6.3. rengia įstatymų bei kitų normatyvinių aktų konkurencijos ir kainų klausimais projektus, pagal kompetenciją atlieka įstatymų bei kitų normatyvinių aktų šiais klausimais projektų ekspertizę;

6.4. vykdo tyrimus ir rengia medžiagą apie dominuojančių įmonių piktnaudžiavimą savo padėtimi, draudžiamus ūkio subjektų susitarimus ir nesąžiningą konkurenciją, taip pat apie ūkio subjektų susiliejimus (susijungimus) ir teikia ją Konkurencijos tarybai, kuri priima sprendimus šiais klausimais;

6.5. stebi ir analizuoja Lietuvos Respublikos rinkos struktūrą, koncentracijos laipsnį, konjunktūrą, rinkos kainų svyravimus bei vartotojų poreikių tenkinimo galimybes, renka ir analizuoja informaciją apie užsienio valstybių rinkos konjunktūrą, pasaulinių kainų lygį ir jų svyravimus, teikia turimą informaciją šiais klausimais valstybės valdymo institucijoms ir suinteresuotiems ūkio subjektams;

6.6. stebi dominuojančių įmonių ūkinę-finansinę veiklą;

6.7. teikia pasiūlymus Lietuvos Respublikos Vyriausybei dėl stambių monopolijų pertvarkymo (suskaidymo);

6.8. teikia pagal kompetenciją metodinę bei informacinę pagalbą juridiniams ir fiziniams asmenims;

6.9. nagrinėja juridinių ir fizinių asmenų skundus, pateiktus raštu, konkurencijos ir kainų klausimais;

6.10. organizuoja tarnybos atstovų Lietuvos Respublikos regionuose darbą ir jam vadovauja;

6.11. palaiko ryšius su atitinkamomis tarpvalstybinėmis ekonominėmis organizacijomis, užsienio valstybių ekonominėmis atstovybėmis ir tarptautiniais fondais konkurencijos ir kainų klausimais.

 

Tarnybos teisės ir pareigos

 

7. Tarnyba, įgyvendindama jai pavestus uždavinius, turi teisę:

7.1. gauti iš ūkio subjektų, valstybės valdymo institucijų ir statistikos organizacijų finansinę bei kitą dokumentaciją (arba atitinkamas kopijas), informaciją ar paaiškinimus žodžiu ar raštu, reikalingus šiuose nuostatuose nurodytiems uždaviniams vykdyti;

7.2. reikalauti, kad ūkio subjektai, užimantys dominuojančią padėtį rinkoje, nustatytąja tvarka praneštų tarnybai apie numatomus prekių kainų pakeitimus, ir taikyti privalomąsias prekių kainų nustatymo taisykles bei tvarką;

7.3. pagal kompetenciją leisti normatyvinius aktus;

7.4. viešai skelbti informaciją bei verstis leidybine-komercine veikla konkurencijos ir kainų klausimais;

7.5. dalyvauti atitinkamų valstybinės valdžios ir valdymo institucijų posėdžiuose, kuriuose nagrinėjami su konkurencija ir kainomis susiję klausimai;

7.6. sudaryti komisijas, darbo grupes iš ministerijų, departamentų, kitų valstybinių tarnybų, vietos savivaldybių, mokslo ir mokymo įstaigų atstovų bei specialistų tarnybos kompetencijos klausimams spręsti. Į šias komisijas gali būti pakviesti ir reikalingi ekspertai bei užsienio specialistai;

7.7. aiškinti, kaip taikomas Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymas;

7.8. atlikti rinkos tyrimą ir ekspertizę pagal ūkio subjektų bei kitų fizinių ir juridinių asmenų užsakymus, nustatyti šių paslaugų tarifus;

7.9. organizuoti Konkurencijos tarybos posėdžius ir informuoti apie juos šios tarybos narius bei suinteresuotus fizinius ar juridinius asmenis.

8. Tarnyba turi užtikrinti ūkio subjektų dokumentų saugumą ir komercinės paslapties saugojimą. Tarnybos pareigūnai atsako Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

 

Tarnybos darbo organizavimas

 

9. Tarnybai vadovauja direktorius, kurį skiria pareigoms ir atleidžia iš pareigų Lietuvos Respublikos Vyriausybės pirmininkas (ministras pirmininkas). Tarnybos direktorius turi pavaduotojus, kuriuos skiria pareigoms ir atleidžia iš pareigų Lietuvos Respublikos Vyriausybės pirmininkas (ministras pirmininkas) direktoriaus teikimu.

10. Tarnybos direktorius:

10.1. asmeniškai atsako už tarnybai pavestų uždavinių vykdymą;

10.2. tvirtina tarnybos struktūrą ir etatų sąrašą, nustato tarnybinius atlyginimus neviršijant Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyto darbo apmokėjimo fondo;

10.3. tvirtina tarnybos struktūrinių padalinių nuostatus (įstatus);

10.4. priima ir atleidžia iš darbo tarnybos struktūrinių padalinių vadovus bei darbuotojus;

10.5. skiria tarnybos darbuotojams drausmines nuobaudas arba paskatinimus;

10.6. vykdo kitus įstatymų jam suteiktus įgaliojimus.

11. Tarnybos direktoriaus nesant, direktoriaus pareigas eina vienas iš direktoriaus pavaduotojų.

12. Tarnyba, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos įstatymais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais ir potvarkiais, leidžia nutarimus, instrukcijas ir kitus normatyvinius aktus, organizuoja ir tikrina jų vykdymą. Tarnyba kartu su ministerijomis, departamentais, kitomis valstybinėmis tarnybomis prireikus leidžia bendrus normatyvinius aktus. Tarnybos normatyviniai aktai pagal jos kompetenciją privalomi ministerijoms, departamentams, kitoms valstybinėms tarnyboms, savivaldybėms ir ūkio subjektams.

______________

 


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

1992 m. spalio 21 d. nutarimu Nr. 785

 

Konkurencijos tarybos nuostatai

 

1. Konkurencijos taryba yra Lietuvos Respublikos Vyriausybės sudaryta kolegiali institucija prie Valstybinės kainų ir konkurencijos tarnybos. Ši taryba priima sprendimus, susijusius su Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymu.

2. Konkurencijos taryba savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija (Pagrindiniu Įstatymu), Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymu, kitais Lietuvos Respublikos įstatymais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais ir potvarkiais, susijusiais su konkurencijos klausimais, taip pat šiais nuostatais.

 

Konkurencijos tarybos uždaviniai

 

3. Svarbiausieji Konkurencijos tarybos uždaviniai yra:

3.1. nagrinėti Valstybinės kainų ir konkurencijos tarnybos parengtą medžiagą apie Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo pažeidimus ir priimti šiuo klausimu sprendimus;

3.2. nustatyti maksimalius rinkos struktūrų koncentracijos dydžius;

3.3. tvirtinti prekių rinkų nomenklatūros ir dominuojančių įmonių sąrašus;

3.4. ginti Lietuvos Respublikos ūkio ir vartotojų interesus;

3.5. drausti ūkio subjektams piktnaudžiauti dominuojančia padėtimi;

3.6. drausti ūkio subjektams sudaryti susitarimus ir vykdyti suderintus veiksmus, ribojančius ar trukdančius konkurencijai;

3.7. drausti valstybinės valdžios ir valdymo institucijoms riboti konkurenciją;

3.8. drausti nesąžiningą konkurenciją;

3.7. apsaugoti konkurenciją vykstant rinkos struktūrų koncentracijai.

 

Konkurencijos tarybos teisės

 

4. Konkurencijos taryba, išnagrinėjusi Valstybinės kainų ir konkurencijos tarnybos pateiktą medžiagą, turi teisę: 

4.1. priimti sprendimus Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo pažeidimų klausimais:

4.1.1. dėl ūkio subjektų piktnaudžiavimo dominuojančia padėtimi;

4.1.2. dėl ūkio subjektų susitarimų (suderintų veiksmų), ribojančių ar trukdančių konkurencijai;

4.1.3. dėl valstybinės valdžios ir valdymo institucijų veiksmų, ribojančių konkurenciją;

4.1.4. dėl nesąžiningos konkurencijos;

4.1.5. dėl rinkos struktūrų koncentracijos;

4.2. taikyti nustačius ūkio subjektų, taip pat valstybinės valdžios ir valdymo institucijų bei ūkio subjektų pareigūnų padarytus Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo pažeidimus šias sankcijas:

4.2.1. už pažeidimus, nurodytus šių nuostatų 4.1.1, 4.1.2, 4.1.4 ir 4.1.5 punktuose, susitarimo dėl neteisėtos veiklos nutraukimo nesilaikymą, įpareigojimų ir nurodymų nevykdymą arba vykdymą ne laiku – skirti ūkio subjektams piniginę baudą iki 10 procentų metinių bendrųjų įplaukų;

4.2.2. už melagingos informacijos teikimą – skirti ūkio subjektams piniginę baudą iki 3 procentų metinių bendrųjų įplaukų;

4.2.3. už kitų Valstybinės kainų ir konkurencijos tarnybos duotų, vadovaujantis Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymu, nurodymų nevykdymą arba vykdymą ne laiku, melagingos informacijos teikimą – skirti valstybinės valdymo ir valdymo institucijų bei ūkio subjektų pareigūnams iki 3 mėnesių jų vidutinio mėnesinio atlyginimo dydžio pinigines baudas;

4.2.4. įpareigoti ūkio subjektus nutraukti Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymą pažeidžiančius susitarimus ir veiksmus;

4.2.5. įpareigoti ūkio subjektus sumažinti kainas, jeigu jos padidintos dėl Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatyme draudžiamos veiklos;

4.2.6. duoti nurodymus ūkio subjektams nutraukti neteisėtą firmos vardo, prekių ženklo ar markiruotės naudojimą ir neteisingą prekių kilmės vietos nurodymą, taip pat dėl šių pažeidimų sulaikyti prekes;

4.2.7. kreiptis į Lietuvos Respublikos Vyriausybę arba teismą dėl valstybės valdymo institucijų neteisėtų veiksmų nutraukimo ar priimtų sprendimų panaikinimo;

4.3. rengti konferencijas, simpoziumus, seminarus Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo priežiūros ir politikos klausimais, dalyvaujant valstybinių institucijų atstovams;

4.4. pagal kompetenciją suteikti teisę Valstybinei kainų ir konkurencijos tarnybai nagrinėti kai kuriuos konkurencijos klausimus ir priimti reikiamus sprendimus.

 

Konkurencijos tarybos darbo organizavimas

 

5. Konkurencijos tarybą sudaro Lietuvos Respublikos Vyriausybė iš 7 narių trejiems metams. Ne mažiau kaip 4 šios tarybos nariai skiriami pagal vartotojų, mokslo, verslo ir pramonininkų organizacijų rekomendacijas, 1 – Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės departamento, likusieji – Valstybinės kainų ir konkurencijos tarnybos teikimu.

6. Konkurencijos tarybai vadovauja pirmininkas, o jo nesant – pirmininko pavaduotojas. Pirmininko pavaduotoją renka Konkurencijos taryba balsų dauguma dalyvaujant posėdyje ne mažiau kaip 5 šios tarybos nariams.

7. Konkurencijos tarybos pirmininką skiria pareigoms ir atleidžia iš pareigų Lietuvos Respublikos Vyriausybės pirmininkas (ministras pirmininkas).

8. Konkurencijos taryba sprendimus, susijusius su Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo vykdymu, priima dalyvaujant ne mažiau kaip 5 tarybos nariams 2/3 balsų dauguma (nuo dalyvaujančių narių skaičiaus). Sprendimai priimami vardiniu balsavimu. Esant lygiam balsų skaičiui, sprendimą priima Konkurencijos tarybos pirmininkas.

9. Lėšos, skirtos Konkurencijos tarybos narių darbo apmokėjimui, įskaitomos į Valstybinės kainų ir konkurencijos tarnybos išlaikymui skirtas lėšas.

10. Konkurencijos tarybos posėdžiai vyksta Valstybinės kainų ir konkurencijos tarnybos iniciatyva ne rečiau kaip kartą per mėnesį.

11. Konkurencijos tarybos posėdžiuose turi teisę dalyvauti visos suinteresuotos šalys. Konkurencijos tarybos sprendimu posėdžiai gali būti uždari.

12. Apie Konkurencijos tarybos posėdį ir numatomus svarstyti klausimus Valstybinė kainų ir konkurencijos tarnyba praneša Konkurencijos tarybos nariams ir suinteresuotoms šalims ne vėliau kaip prieš 5 dienas.

13. Konkurencijos tarybos posėdžių metu rašomas protokolas, kurį pasirašo Konkurencijos tarybos pirmininkas ir posėdžio sekretorius.

14. Konkurencijos taryba aiškina, kaip taikomas Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymas, ir priima sprendimus, kurie įforminami nutarimais. Konkurencijos įstatymo paaiškinimai ir nutarimai yra privalomi ūkio subjektams, valstybinės valdžios ir valdymo institucijoms bei jų pareigūnams.

15. Konkurencijos tarybos sprendimai ir jų motyvai skelbiami viešai.

16. Ūkio subjektai, valstybinės valdžios ir valdymo institucijos bei jų pareigūnai per mėnesį nuo Konkurencijos tarybos sprendimo gavimo dienos gali kreiptis į teismą dėl nurodytojo sprendimo atšaukimo arba jo pakeitimo bei nuostolių atlyginimo.

Kreipimasis į teismą nesustabdo Konkurencijos tarybos nurodymų ir sprendimų vykdymo, jeigu teismas nenurodo kitaip.

______________