LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRO

Į S A K Y M A S

 

DĖL BAUDŲ UŽ TRAUKINIŲ EISMO SUTRIKDYMUS IR KOMPENSACIJŲ DĖL TOKIŲ TRIKDYMŲ NUKENTĖJUSIOMS ĮMONĖMS NUSTATYMO IR SKYRIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2012 m. sausio 24 d. Nr. 3-53

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto kodekso (Žin., 2004, Nr. 72-2489; 2011, Nr. 121-5703) 251 straipsnio 2 dalimi, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2011 m. gruodžio 14 d. nutarimu Nr. 1471 „Dėl įgaliojimų suteikimo Susisiekimo ministerijai“ (Žin., 2011, Nr. 155-7361) ir įgyvendindamas 2001 m. vasario 26 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2001/14/EB dėl geležinkelių infrastruktūros pajėgumų paskirstymo, mokesčių už naudojimąsi geležinkelių infrastruktūra ėmimo ir saugos sertifikavimo (OL 2004 m. specialusis leidimas, 7 skyrius, 5 tomas, p. 404),

t v i r t i n u Baudų už traukinių eismo sutrikdymus ir kompensacijų dėl tokių trikdymų nukentėjusioms įmonėms nustatymo ir skyrimo tvarkos aprašą (pridedama).

 

 

 

Susisiekimo ministras                                                                Eligijus Masiulis


Patvirtinta

Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro

2012 m. sausio 24 d. įsakymu Nr. 3-53

 

Baudų UŽ TRAUKINIŲ EISMO SUTRIKDYMUS IR KOMPENSACIJŲ DĖL TOKIŲ TRIKDYMŲ NUKENTĖJUSIOMS ĮMONĖMS NUSTATYMO IR SKYRIMO tvarkos aprašas

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Baudų už traukinių eismo sutrikdymus ir kompensacijų dėl tokių trikdymų nukentėjusioms įmonėms nustatymo ir skyrimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato keleivinių ir prekinių traukinių vėlavimų ir atšaukimų apskaitos, keleivinių ir prekinių traukinių vėlavimo ir atšaukimo ataskaitų parengimo, baudų už traukinių eismo sutrikdymus ir kompensacijų dėl tokių trikdymų nukentėjusioms įmonėms (toliau – baudos ir kompensacijos) apskaičiavimo, skyrimo ir mokėjimo tvarką, taip pat baudų ir kompensacijų dydžius.

2. Aprašas taikomas viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojui ir visoms geležinkelio įmonėms (vežėjams), kurios naudojasi viešąja geležinkelių infrastruktūra.

3. Baudos ir kompensacijos apskaičiuojamos, skiriamos ir mokamos vadovaujantis šiais principais, taikomais visame geležinkelių tinkle:

3.1. efektyvumo – viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas ir geležinkelio įmonės (vežėjai) skatinami mažinti traukinių eismo sutrikimus ir didinti naudojimosi viešąja geležinkelių infrastruktūra efektyvumą;

3.2. nediskriminavimo – skiriamos vienodos baudos ir kompensacijos už tuos pačius geležinkelių transporto eismo sutrikdymus.

4. Šiame Apraše vartojamos sąvokos:

Traukinio atšaukimas – traukinių eismo grafike nustatyto traukinio neišvykimas iš pradinės geležinkelio stoties, išvykusio traukinio nenuvykimas iki traukinių eismo grafike nustatytos galinės geležinkelio stoties arba iki Lietuvos valstybės sienos, kai traukinys išvyksta iš Lietuvos Respublikos teritorijos.

Traukinio vėlavimas – traukinio atvykimas į galinę geležinkelio stotį ar išvykimas iš paskutinės pasienio stoties, kai traukinys išvyksta iš Lietuvos Respublikos teritorijos vėliau nei nustatyta traukinių eismo grafike: keleivinio traukinio vėlavimas 30 ir daugiau minučių ar prekinio traukinio vėlavimas 1 valandą ir daugiau.

Jei teisės aktų nustatyta tvarka patvirtintame traukinių eismo grafike numatytas traukinio važiavimo laikas pakeičiamas viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo ar geležinkelio įmonės (vežėjo) iniciatyva, šiame Aprašo punkte nustatytas traukinio vėlavimo laikas pradedamas skaičiuoti nuo naujai traukinių eismo grafike nustatyto laiko.

Kitos šiame Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos yra apibrėžtos Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto kodekse (Žin., 2004, Nr. 72-2489) ir Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto eismo saugos įstatyme (Žin., 2004, Nr. 4-27; 2010, Nr. 12-557).

 

II. TRAUKINIŲ VĖLAVIMŲ ir atšaukimų APSKAITA

 

5. Visi traukinių vėlavimai ir atšaukimai privalo būti apskaitomi.

6. Traukinių vėlavimų ir atšaukimų apskaitą tvarko viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas.

7. Viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas kiekvienai geležinkelio įmonei (vežėjui), pasibaigus kiekvienam mėnesiui per ateinančio mėnesio 5 darbo dienas pateikia geležinkelio įmonės (vežėjo) traukinių vėlavimų ir atšaukimų ir kitų geležinkelio įmonių (vežėjų) traukinių vėlavimų ir atšaukimų, kai jų kaltininkas (ar galimas kaltininkas) yra ataskaitą gaunanti geležinkelio įmonė (vežėjas), suvestinę ataskaitą (toliau – ataskaita). Ataskaitoje turi būti nurodytos datos, vėlavusių ir atšauktų traukinių numeriai, vėlavimų trukmės, priežastys, kaltininkai, apskaičiuotų baudų ir kompensacijų sumos. Jei iki ataskaitos parengimo traukinio vėlavimo ar atšaukimo kaltininkas nenustatytas, tai pažymima specialiu įrašu, ir duomenys apie šį traukinio vėlavimą ar atšaukimą perkeliami į kitų laikotarpių ataskaitas, kol bus nustatytas kaltininkas.

8. Viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas, gavęs geležinkelio įmonės (vežėjo) pretenziją, privalo per 10 darbo dienų pateikti geležinkelio įmonei (vežėjui) patikslintą ataskaitą arba argumentus, kodėl pretenzija netenkinama.

 

III. BAUDŲ IR KOMPENSACIJŲ DYDŽIAI, JŲ APSKAIČIAVIMAS, SKYRIMAS IR MOKĖJIMAS

 

9. Baudų ir kompensacijų dydžiai yra šie:

9.1. už vieno vietinio susisiekimo keleivinio traukinio vėlavimo kiekvienas 30 minučių – 380 Lt;

9.2. už vieno tarptautinio susisiekimo keleivinio traukinio vėlavimo kiekvienas 30 minučių – 670 Lt;

9.3. už vieno prekinio traukinio vėlavimo kiekvieną valandą – 220 Lt;

9.4. už vieną atšauktą traukinį – pradinė rinkliavos už naudojimąsi viešąja geležinkelių infrastruktūra įmoka, sumokėta pagal Rinkliavos už naudojimąsi viešąja geležinkelių infrastruktūra nustatymo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. gegužės 19 d. nutarimu Nr. 610 (Žin., 2004, Nr. 83-3018; 2007, Nr. 11-445), 27 ar 28 punktą už viešosios geležinkelių infrastruktūros pajėgumą, kuriuo geležinkelio įmonė (vežėjas) nepasinaudojo, ir:

9.4.1. už vieno atšaukto vietinio susisiekimo keleivinio traukinio maršruto kilometrą – 5,9 Lt;

9.4.2. už vieno atšaukto vietinio susisiekimo keleivinio traukinio maršruto kilometrą – 1,8 Lt (mokama viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo, jei vietinio susisiekimo keleivinis traukinys atšaukiamas dėl viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo kaltės, nes būtina vykdyti remonto darbus, ir viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas apie tai geležinkelio įmonę (vežėją) informavo daugiau kaip prieš 10 dienų iki traukinių eismo grafike nustatyto vietinio susisiekimo keleivinio traukinio išvykimo laiko);

9.4.3. už vieną atšauktą tarptautinio susisiekimo keleivinį traukinį – 8700 Lt;

9.4.4. už vieną atšauktą tarptautinio susisiekimo keleivinį traukinį – 2600 Lt (mokama viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo, jei tarptautinio susisiekimo keleivinis traukinys atšaukiamas dėl viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo kaltės, nes būtina vykdyti remonto darbus ir viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas apie tai geležinkelio įmonę (vežėją) informavo daugiau kaip prieš 60 dienų iki traukinių eismo grafike nustatyto tarptautinio susisiekimo keleivinio traukinio išvykimo laiko);

9.4.5. už vieno atšaukto prekinio traukinio maršruto kilometrą – 5,7 Lt (viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas atleidžiamas nuo šio mokėjimo tik tuo atveju, jei prekinis traukinys atšaukiamas dėl viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo kaltės, nes būtina vykdyti remonto darbus, ir viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas apie tai geležinkelio įmonę (vežėją) informavo daugiau kaip prieš 3 dienas iki traukinių eismo grafike nustatyto prekinio traukinio išvykimo laiko).

10. Baudų ir kompensacijų sumą apskaičiuoja ir jas skiria viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas.

11. Bauda skiriama geležinkelio įmonei (vežėjui), jei dėl jos kaltės vėlavo ar buvo atšaukti kitos geležinkelio įmonės (vežėjo) traukiniai. Ši bauda mokama viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojui. Gautą baudą viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas sumoka kaip kompensaciją geležinkelio įmonei (vežėjui), kurios traukiniai vėlavo ar buvo atšaukti dėl kitos geležinkelio įmonės (vežėjo) kaltės.

Bauda skiriama viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojui, jei dėl jo kaltės vėlavo ar buvo atšaukti geležinkelio įmonės (vežėjo) traukiniai. Ši bauda mokama geležinkelio įmonei (vežėjui), kurios traukiniai buvo atšaukti ar vėlavo dėl viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo kaltės, kaip kompensacija.

12. Viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas ir geležinkelio įmonės (vežėjai) atleidžiami nuo baudų ir kompensacijų mokėjimo, jeigu tai atsitiko dėl nenugalimos jėgos (force majeure) aplinkybių. Baudos ir kompensacijos taip pat nemokamos, jei traukiniai vėlavo ar buvo atšaukti dėl bet kurios iš šių priežasčių:

12.1. traukinių stovėjimo laiko normų viršijimo pasienio ar perdavimo stotyse ne dėl viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo ar geležinkelio įmonės (vežėjo) kaltės;

12.2. gamtinių sąlygų (pūgos, kaitros, liūties ir kt.);

12.3. pirmosios medicinos pagalbos suteikimo keleiviams traukiniuose ar traukinio ir (ar) lokomotyvo brigados nariams;

12.4. ligonių, gimdyvių, medicinos darbuotojų, vykstančių suteikti pagalbą, teisėsaugos pareigūnų įlaipinimo ir išlaipinimo pagal teisėtus jų reikalavimus;

12.5. atliekamo katastrofos ar geležinkelių transporto eismo įvykio tyrimo;

12.6. pašalinių asmenų veiksmų;

12.7. viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojui nutraukto elektros tiekimo.

13. Apskaičiuotos baudos ir kompensacijos mokamos kartu su rinkliavos už naudojimąsi viešąja geležinkelių infrastruktūra galutine įmoka Rinkliavos už naudojimąsi viešąja geležinkelių infrastruktūra nustatymo taisyklių 33 punkto nustatyta tvarka. Viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojui ir geležinkelio įmonei (vežėjui) skirtų baudų ir kompensacijų balansas parengiamas pagal ataskaitas atitinkamai sumažinant arba padidinant rinkliavos už naudojimąsi viešąja geležinkelių infrastruktūra galutinės įmokos mokėjimo sumą.

 

IV. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

14. Viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo sprendimai, priimti šiame Apraše nustatytais atvejais, gali būti apskųsti rinkos reguliuotojui. Šie skundai nagrinėjami Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka.

15. Šio Aprašo 14 punkte nurodyto skundo pateikimas rinkos reguliuotojui neatleidžia geležinkelio įmonės (vežėjo) nuo pareigos mokėti nustatyto dydžio baudą ir kompensaciją pagal ataskaitas. Rinkos reguliuotojui priėmus sprendimą geležinkelio įmonės (vežėjo) naudai, baudų ir kompensacijų dydžiai turi būti perskaičiuoti ir atitinkami pataisyti geležinkelio įmonės (vežėjo) mokėjimai už vėlesnius laikotarpius.

16. Šis Aprašas neriboja viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo ir geležinkelio įmonių (vežėjų) teisių reikalauti žalos, patirtos dėl traukinių vėlavimo ar atšaukimo, atlyginimo įstatymų nustatyta tvarka.

_________________