LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL SPECIALIŲ APSKAITOS DOKUMENTŲ BLANKŲ UŽSAKYMO, GAMYBOS, TECHNOLOGINĖS APSAUGOS, PLATINIMO, ĮSIGIJIMO, NAUDOJIMO IR LIKVIDAVIMO TVARKOS PATVIRTINIMO

 

1996 m. spalio 24 d. Nr. 1230

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos pagrindų įstatymo 9, 10 ir 20 straipsnių pakeitimo įstatymu (Žin., 1996, Nr. 64-1509), Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Nustatyti, kad:

1. Specialiems apskaitos dokumentams priskiriami kasos pajamų orderis, sąskaita-faktūra ir pridėtinės vertės mokesčio (toliau vadinama – PVM) sąskaita-faktūra.

2. Kasos pajamų orderis naudojamas įstatymų nustatyta tvarka. Kasos pajamų orderis išrašomas pinigų priėmimo į kasą dieną. Jis rašomas blanke, įsigytame nutarimo nustatyta tvarka. Be Lietuvos Respublikos įstatymuose nurodytų privalomųjų apskaitos dokumento rekvizitų, nustatomi kasos pajamų orderio privalomieji papildomi rekvizitai – kasos pajamų orderio (kvito) serija ir numeris.

3. Sąskaita-faktūra ir PVM sąskaita-faktūra įforminamas prekių, paslaugų ir kito turto (toliau vadinama – prekės) pardavimas įmonėms, įstaigoms ar organizacijoms (toliau vadinama – įmonės), išskyrus atvejus, kai nustatytąja tvarka prekių pardavimas įforminamas kasos aparato kvitu. Jeigu prekės pardavėjas išduoda pirkėjui kasos aparato kvitą, pirkėjo pageidavimu jis privalo išrašyti dar ir sąskaitą-faktūrą arba PVM sąskaitą-faktūrą.

4. PVM sąskaitas-faktūras išrašo tik prekės pardavėjas, kuris yra PVM mokėtojas, jeigu Lietuvos Respublikos teisės aktuose nenumatyta kitaip.

5. Sąskaitą-faktūrą išrašo prekės pardavėjas, kuris nėra PVM mokėtojas, jeigu Lietuvos Respublikos teisės aktuose nenumatyta kitaip.

6. Sąskaitos-faktūros ir PVM sąskaitos-faktūros blankų komplektus sudaro 2 egzemplioriai. Pirmasis egzempliorius atiduodamas pirkėjui. Antrasis lieka prekės pardavėjui. Į PVM atskaitą pirkėjas gali traukti tik PVM sąskaitų-faktūrų pirmuosiuose egzemplioriuose nurodytas PVM sumas.

7. Be Lietuvos Respublikos įstatymuose numatytų privalomųjų apskaitos dokumento rekvizitų, nustatomi šie specialių apskaitos dokumentų privalomieji papildomi rekvizitai:

7.1. sąskaitos-faktūros arba PVM sąskaitos-faktūros rekvizitai – serija ir numeris, pardavėjo įmonės kodas ir adresas, pirkėjo įmonės pavadinimas, kodas, prekės pavadinimas, prekės kaina;

7.2. PVM sąskaitos-faktūros rekvizitai – pardavėjo įmonės PVM mokėtojo kodas, PVM tarifai ir sumos;

8. Sąskaitą-faktūrą ir PVM sąskaitą-faktūrą privalo pasirašyti pardavėjo įmonės vadovo įsakymu paskirti asmenys, atsakingi už dokumento įforminimo teisėtumą ir teisingumą.

9. Patvirtinti Specialių apskaitos dokumentų blankų užsakymo, gamybos, technologinės apsaugos, platinimo, įsigijimo, naudojimo ir likvidavimo tvarką (pridedama).

10. Nustatyti, kad šis nutarimas taikomas nuo 1997 m. sausio 1 dienos.

 

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                      MINDAUGAS STANKEVIČIUS

 

 

 

FINANSŲ MINISTRAS                                                             ALGIMANTAS KRIŽINAUSKAS

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

1996 m. spalio 24 d. nutarimu Nr. 1230

 

Specialių apskaitos dokumentų blankų užsakymo, gamybos, technologinės apsaugos, platinimo, įsigijimo, naudojimo ir likvidavimo tvarka

 

Specialių apskaitos dokumentų blankų užsakymas

 

1. Akcinė bendrovė „Blankų leidykla“, suderinusi su Valstybine mokesčių inspekcija prie Finansų ministerijos, teikia specialių apskaitos dokumentų blankų gamybos užsakymus Valstybės dokumentų technologinės apsaugos tarnybai prie Finansų ministerijos.

2. Specialių apskaitos dokumentų blankų spausdinimo užsakymus spaustuvė priima tik iš Valstybės dokumentų technologinės apsaugos tarnybos. Dėl kiekvieno užsakymo ši tarnyba ir spaustuvė pasirašo sutartį.

3. Specialių apskaitos dokumentų blankų spausdinimo užsakymus priima tik spaustuvės vadovas arba jo įgaliotas darbuotojas. Užsakymai registruojami specialioje užsakymų knygoje, kurioje nurodoma eilės numeris, užsakymo priėmimo data, leidinio pavadinimas, tiražas, privalomųjų egzempliorių išsiuntimo data, tiražo atidavimo užsakovui data, duomenys apie broko ir spaudos formų sunaikinimą ir atitinkamų aktų pasirašymo data.

 

Specialių apskaitos dokumentų blankų gamyba

 

4. Spausdinti specialių apskaitos dokumentų blankus gali tik Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1992 m. gegužės 21 d. nutarimu Nr. 373 „Dėl Leidinių ir griežtos apskaitos dokumentų blankų spausdinimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 1992, Nr. 22-653; 1993, Nr. 9-218, Nr. 62-1181; 1995, Nr. 74-1733) patvirtintame sąraše nurodytos spaustuvės.

5. Specialių apskaitos dokumentų blankus spaustuvė spausdina uždaro režimo sąlygomis.

6. Specialių apskaitos dokumentų blankai gaminami tik spaustuviniu būdu.

7. Visi specialių apskaitos dokumentų blankai spausdinami tik centralizuotai spaustuvėms patiektame popieriuje, kurio įsigijimą organizuoja Valstybinė mokesčių inspekcija. Privalomuosius popieriaus reikalavimus nustato Valstybės dokumentų technologinės apsaugos tarnyba.

8. Visi specialių apskaitos dokumentų blankai turi būti numeruojami spaustuvėje. Privaloma nurodyti jų seriją ir eilės numerį.

9. Spaustuvei draudžiama savavališkai arba susitarus su užsakovu spausdinti didesnį tiražą, negu nurodyta sutartyje. Papildomas tiražas turi būti įforminamas atskiru užsakymu.

10. Spaustuvė atsako už spausdinimo kokybę, t. y. už tai, kad atspaudas atitiktų patvirtintą etaloną.

11. Valstybės dokumentų technologinės apsaugos tarnybos darbuotojai turi teisę kontroliuoti, kaip vykdomas užsakymas.

12. Sutartyje nurodytą pagamintos produkcijos kiekį su įrašu „Pavyzdys“ spaustuvė perduoda Valstybės dokumentų technologinės apsaugos tarnybai.

13. Išspausdintų specialių apskaitos dokumentų blankų maketai ir patvirtinti etalonai, visa kita dokumentacija bei medžiaga, susijusi su dokumentų kūrimu bei gamyba, saugomi spaustuvėje ir negali būti sunaikinti be raštiško Valstybės dokumentų technologinės apsaugos tarnybos sutikimo.

14. Brokas ir popieriaus pjaustymo atliekos naikinamos dalyvaujant Valstybės dokumentų technologinės apsaugos tarnybos, spaustuvės ir apsaugą vykdančio subjekto atstovams.

15. Gaminti specialių apskaitos dokumentų blankus kitaip, nei nurodyta šiame nutarime, draudžiama.

 

Specialių apskaitos dokumentų blankų technologinė apsauga

 

16. Specialių apskaitos dokumentų blankai privalo būti apsaugoti vartotojų, pareigūnų ir ekspertų lygmeniu.

17. Specialių apskaitos dokumentų blankai, išspausdinti specialiame savaiminio kopijavimo popieriuje, privalo turėti ne mažiau kaip 3 technologinės apsaugos priemones, o išspausdintieji specialiame popieriuje – ne mažiau kaip 5 technologinės apsaugos priemones.

18. Valstybės dokumentų technologinės apsaugos tarnyba nustato specialių apskaitos dokumentų blankų technologinės apsaugos laipsnius bei priemones ir pateikia jų grafinį meninį sprendimą.

19. Prieš spausdinimą kiekvienas specialaus apskaitos dokumento blanko etalonas tvirtinamas Finansų ministerijos, Valstybės dokumentų technologinės apsaugos tarnybos ir užsakymą vykdančios spaustuvės vadovų parašais bei antspaudais.

Patvirtinti etalonai saugomi Valstybės dokumentų technologinės apsaugos tarnyboje ir užsakymą vykdžiusioje spaustuvėje.

 

Specialių apskaitos dokumentų blankų platinimas

 

20. Specialių apskaitos dokumentų blankus platina akcinė bendrovė „Blankų leidykla“. Akcinė bendrovė „Blankų leidykla“ privalo užtikrinti, kad specialių apskaitos dokumentų blankų platinimo vietos būtų kiekviename apskrities centre.

21. Akcinė bendrovė „Blankų leidykla“ privalo teikti Valstybinei mokesčių inspekcijai, Valstybės dokumentų technologinės apsaugos tarnybai ir kitoms valstybės įgaliotoms institucijoms informaciją apie specialių apskaitos dokumentų blankų platinimą.

22. Perparduoti specialių apskaitos dokumentų blankus draudžiama.

 

Specialių apskaitos dokumentų blankų įsigijimas

 

23. Specialių apskaitos dokumentų blankai įsigyjami tik akcinėje bendrovėje „Blankų leidykla“, kuriai pateikiama:

23.1. paraiška specialių apskaitos dokumentų blankams įsigyti. Joje nurodoma įmonės kodas (jeigu įmonė yra PVM mokėtoja, nurodomas ir PVM mokėtojo kodas), pavadinimas, adresas, norimų įsigyti specialių apskaitos dokumentų blankų pavadinimai ir kiekiai, blankus atsiimančio asmens vardas ir pavardė, paraiškos padavimo data, įmonės vadovo ir vyriausiojo buhalterio vardai, pavardės, parašai, įmonės antspaudas;

23.2. įmonės registracijos pažymėjimo originalas;

23.3. PVM mokėtojo pažymėjimas (įsigyjant PVM sąskaitas-faktūras);

23.4. įgaliojimas (jeigu specialių apskaitos dokumentų blankus atsiima ne įmonės vadovas);

23.5. pasas.

24. Įsigyti specialių apskaitos dokumentų blankus kitaip, nei numatyta šioje tvarkoje, draudžiama.

25. Šios tvarkos 23.1 ir 23.4 punktuose nurodytieji dokumentai saugomi akcinės bendrovės „Blankų leidykla“ archyvuose nustatytą laiką.

26. Akcinė bendrovė „Blankų leidykla“ informaciją apie įmonėms išduotus specialių apskaitos dokumentų blankus įveda į kompiuterį, nurodydama išduotų specialių apskaitos dokumentų blankų seriją, intervalą ir įmonės duomenis (įmonės kodą, PVM mokėtojo kodą, jeigu įmonė yra PVM mokėtoja, pavadinimą ir adresą). Kiekvienos darbo dienos pabaigoje akcinė bendrovė „Blankų leidykla“ perduoda Valstybinei mokesčių inspekcijai ir Valstybės dokumentų technologinės apsaugos tarnybai kompiuterinio ryšio priemonėmis informaciją: nurodo parduotų specialių apskaitos dokumentų blankų numerius ir duomenis apie juos gavusias įmones. Visa informacija apie tą dieną parduotus specialių apskaitos dokumentų blankus išspausdinama. Išspausdinti lapai surišami į bylas po 250 lapų. Lapai sunumeruojami, bylos užantspauduojamos. Bylos saugomos nustatytąja tvarka.

27. Valstybinė mokesčių inspekcija privalo pateikti akcinei bendrovei „Blankų leidykla“ sąrašą įmonių, nedeklaruojančių pajamų arba turinčių likviduojamos įmonės statusą. Šioms įmonėms specialių apskaitos dokumentų blankai parduodami tik pateikus teritorinių valstybinių mokesčių inspekcijų, kuriose įregistruotos nurodytosios įmonės, vienkartinį raštišką leidimą įsigyti specialius apskaitos dokumentų blankus.

 

Specialių apskaitos dokumentų blankų naudojimas

 

28. Visi specialių apskaitos dokumentų egzemplioriai pildomi vienodai, įskaitomai, be trynimų ir braukymų. Taisymai tvirtinami parašais tų asmenų, kurie surašė šiuos dokumentus. Sugadinti ir anuliuoti specialių apskaitos dokumentų blankai saugomi buhalterijoje, ant kiekvieno egzemplioriaus užrašius „Sugadinta“ arba „Anuliuota“.

29. Neužpildytus ir sugadintus specialių apskaitos dokumentų blankus draudžiama dauginti, perpardavinėti, atiduoti kitam ūkio subjektui.

30. Specialių apskaitos dokumentų blankų įsigijimo išlaidos finansinėje apskaitoje priskiriamos veiklos sąnaudoms, o skaičiuojant apmokestinamąjį pelną (pajamas) atimamos iš bendrųjų pajamų (įplaukų).

 

Specialių apskaitos dokumentų blankų likvidavimas

 

31. Lietuvos Respublikos įstatymų nustatytais pagrindais nutraukus įmonės veiklą, sugadinti, anuliuoti ir nepanaudoti specialių apskaitos dokumentų blankai perduodami teritorinei valstybinei mokesčių inspekcijai, kur įmonė yra įregistruota. Šiuos specialių apskaitos dokumentų blankus sunaikina teritorinė valstybinė mokesčių inspekcija ir apie tai praneša Valstybės dokumentų technologinės apsaugos tarnybai, nurodydama sunaikintų blankų serijas ir numerius.

 

Baigiamosios nuostatos

 

32. Šios tvarkos laikymąsi, priežiūrą ir kontrolę pagal savo kompetenciją užtikrina Valstybinė mokesčių inspekcija ir Valstybės dokumentų technologinės apsaugos tarnyba.

______________